Max temperatur?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tony

Max temperatur?

Inläggav Tony » 2013-10-01 13:31

Finns det nan som kan ge en indikation pa vad som ar korrekt omgivningstemperatur for Inos hogtalare? Dels nar man spelar pa dem och dels nar de inte spelas pa?
Haller precis pa att koppla in en braskamin har i vardagsrummet,och den blir varmare an jag hade raknat med.
Hogtalarna star en bit ifran , typ 75 cm pa vardera sidan, men det blir varmt dar med. Tror inte de blir mer an typ 40 -50 grader aven vid full blas pa kaminen. Men ar det for mycket for dem?
Ja, det ar ett par piP jag har om det ar nan skillnad mellan de olika hogtalarna.

Anledningen till att jag fragar ar att centerhogtalaren, som star ovanfor kaminen, men val skyddad trodde jag, har tappat diskantljudet. :-( Det ar en Mourdaunt-Short som jag aldrig riktigt kommit overens med, sa det ar ju en anledning till att byta nu. Den star inne i en isolerad fordjupning i vaggen tillsammans med teven ovanfor kaminen, och ingen av dem har haft nagra hogre yttemperaturer nar jag kollat. Inte mer an vad de har pa sommaren nar solen ligger pa.
Det kan ju vara en tillfallighet att centern gick sonder precis nu, men det kanns lite suspekt. Speciellt som vi inte har kollat pa nan film pa hogre ljudnivaer alls de senaste manaderna.
__
/ony

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-01 13:33

Snor Adzers kommentar från andra tråden:

Mitt tips är att höra med Ingvar direkt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-10-01 13:43

Nattlorden skrev:Snor Adzers kommentar från andra tråden:

Tankte det kunde var trevligt om nan annan hade liknande erfarenheter och tankar och ville dela med sig.

Om jag berattar for tillverkaren att de utsatts for hoga temperaturer sa blir jag ju av med garantin pa dem! Sa det vill jag inte. ;-)
__
/ony

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-01 13:44

Tony skrev:
Nattlorden skrev:Snor Adzers kommentar från andra tråden:

Tankte det kunde var trevligt om nan annan hade liknande erfarenheter och tankar och ville dela med sig.

Om jag berattar for tillverkaren att de utsatts for hoga temperaturer sa blir jag ju av med garantin pa dem! Sa det vill jag inte. ;-)

Min spontana tanke är att lacken bör ta skada innan elementen, men man vet aldrig.

Jobbigt då att han läser på detta forum ;)

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-10-01 13:51

adzer skrev:Min spontana tanke är att lacken bör ta skada innan elementen, men man vet aldrig.

Bra point, ja det ar ju mest "insidorna" som utsätts for varmen. Och lite av elementen da de star invinklade 23,87°. ;-) Och kaminen har ungefar samma frontelevation som hogtalarna. Nu ar de forstas lackade med extra tuff golvlack ovanpa faneren... Men den ar val mest tuff mot repor, inte varme.

adzer skrev:Jobbigt då att han läser på detta forum ;)

Ja, men hur ska han da kunna veta att det ar jag? Det ar nu inte sa att mitt namn star har. Eller vanta nu... ;-)

MVH

-- Anonym ;-)
__
/ony

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-01 13:52

Tony skrev:Om jag berattar for tillverkaren att de utsatts for hoga temperaturer sa blir jag ju av med garantin pa dem! Sa det vill jag inte. ;-)

Om du får reda på att det inte kommer att fungera, tänker du ändå göra det?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-10-01 13:58

Nattlorden skrev:
Tony skrev:Om jag berattar for tillverkaren att de utsatts for hoga temperaturer sa blir jag ju av med garantin pa dem! Sa det vill jag inte. ;-)

Om du får reda på att det inte kommer att fungera, tänker du ändå göra det?

Det ar ju redan gjort.
Men om konsensus ar att stralningsvarme med den vaglangd och intensitet som kaminen avger inte ar bra for hogtalarna pa langre sikt sa far jag borja fundera pa hur jag ska losa det. Antingen genom att ha varmeskoldar pa sidorna om kaminen, eller med hjalp av ett par frana flaktar pa sidorna med, saval som ovanpa.

Googla "peltier fan" och "low temperature stirling engine fan" for en ide om vad jag tanker gora ovanpa kaminen for att fa ut varmen.
Har ett par 70 W peltierelement liggandes fran ett urgammalt kylprojekt som jag kan borja med att gora en varmedriven flakt utav. Sen nar jag far ork tid och lust samtidigt sa gar jag ut i garaget och bygger en stirlingmotordriven flakt. (Som jag da kan autostarta med peltiereffekten...)
__
/ony

Återgå till Wänner af Ino