Hjälp mig reda ut vad jag bör satsa på (piP vs i6 mm)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Heavy

Hjälp mig reda ut vad jag bör satsa på (piP vs i6 mm)

Inläggav Heavy » 2013-10-20 23:01

Hej, har läst på forumet ett antal år men inte skrivit något, nu tänkte jag ställa ett par frågor.

Håller på att avyttra min nuvarande anläggning och leta efter ny, innan den införskaffades så var jag inne på att skaffa ett Ino-system men så kom det ett par andra högtalare i vägen... Men den här gången så tänkte jag att det var dags.

Har för tillfället följande rum:
Bild

Sitter ungefär 70cm från bakvägg, med en 30cm bokhylla mellan mig och väggen. TV-/Stereobänken är 120x60cm. Det är bra om anläggningen gör sig bra även i ett större framtida rum, men det är inte prio 1.

1. Kommer få loss kring 30k från den tidigare anläggningen, så det är det tänkta taket rent budgetmässigt. Tanken är att köpa begagnat. Jag klagar absolut inte om det blir pengar över dock. :) Jag har kommit fram till 3 olika system som jag funderar på, men har ni andra förslag så är jag naturligtvis idel öra:

- piP/piPs
- piP/piPs + P-2/PX-2
- i6 + P-2/PX-2

Jag förstår att i6+PX-2 är ett betydligt mer kompetent system än ett ensamt par piP, men nu är frågan vad ni blir bäst i ett så pass litet rum. Blir det ett delat system så kommer topparna placeras ovanpå basmodulerna.

2. Kommer snedtaket ställa till problem iom att Ino-högtalarna ska placeras så nära väggen? Vinkeln är inte riktigt så vass som bilden illustreras ska sägas.

3. Kommer också gå tillbaks till receiver från tvåkanalsstärkare, jag har förstått att det är Denon och Marantz som "gäller". Tidigare vet jag att Denon 2105 och senare 2807 var populära, jag skulle dock vilja ha DTS-MA/HD och undrar därför vilka av de tidiga DTS-MA receivrarna som rekommenderas? Är Marantz 7002 bra t.ex.? 7005? 6005? Denon 2808?

Har vissa modeller bättre funktioner vad det gäller delning av sub/toppar, och är de isåfall så pass bra att man kan köra på en sniklösning och hoppa över cr80s-filtret?

4. Det manifest jag har är från 2009 (pre-i6 etc) och saknar därför en del av det som är intressant för mig, vore mycket tacksam om någon kunde PMa mig det senaste! Jag har försökt maila på Ino-adressen för ett par år sedan men aldrig fått något.

Tack på förhand om någon tar sig tid!

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-10-20 23:07

Borde inte pi60 finnas med som alternativ? I och med att du skriver att basmodulerna kommer få agera stativ åt topparna, ser jag inte riktigt anledningen till att krångla till det med ett delat system i och med att du i dag saknar samtliga delar. Du kan behålla din förstärkare dessutom. Så i6 + cr80s + profundusX-2 + receiver + separat slutsteg eller pi60?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-20 23:10

Hej hej och välkommen till faktiskt!

1.
Jag som haft både piP i fullregister, delade samt i6 kan säga att jag tycker att i6 är värd det extra priset var dag i veckan.
i6 + profX-2 skulle jag rekommendera. Alternativ i6 + hembyggda basar om du har den möjligheten.
Storleken är inte ett problem. Du kan sitta ära i6 med bra resultat. Kan du bara få ca 1.5m mellan baffel och öronen så är det bra nog enligt mig.

2. Vågar inte svara på det. Jag har hört bra ljud i en sådan uppställning, men jag vågar inte lova att det kommer bli det i ditt fall.

3.
Jag tycker att Marantz gör mycket fina receivers. Jag har själv en SR5005 som jag kan rekommendera om du hittar någon. Den nya 5007 är säker helt ok den med, men den har jag aldrig hört så ta mig inte på orden där.
Jag skulle inte dela i förstärkaren. Har du inte råd med ett cr80s så köp en miniDSP är mitt tips.

4.
Skicka mig ett pm med din epostadress så fixar jag det.

Användarvisningsbild
Heavy

Inläggav Heavy » 2013-10-20 23:15

shifts skrev:Borde inte pi60 finnas med som alternativ? I och med att du skriver att basmodulerna kommer få agera stativ åt topparna, ser jag inte riktigt anledningen till att krångla till det med ett delat system. Du kan behålla din förstärkare dessutom. Så i6 + cr80s + profundusX-2 + receiver + separat slutsteg eller pi60?

Jag har funderat på pi60 också, men hade fått för mig att t.ex. i6 och piP fungerade bättre med, som i det här fallet, mindre än 2m lyssningsavstånd. Kanske inte ligger något i det dock.

Många manicker är alltid trevligt :) Är pi60 och i6+PX-2 jämnbördigt på ett ungefär?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-20 23:21

Heavy skrev:Jag har funderat på pi60 också, men hade fått för mig att t.ex. i6 och piP fungerade bättre med, som i det här fallet, mindre än 2m lyssningsavstånd. Kanske inte ligger något i det dock.

Många manicker är alltid trevligt :) Är pi60 och i6+PX-2 jämnbördigt på ett ungefär?

Ja rekommendationen på pi60 är egentligen över 3m, men 2m går. Det är på gränsen dock.
Det avståndet är egentligen mer optimalt för i6 kan jag tycka.

pi60 klarar av att spela mycket starkare i det övre registret medans profX är medans i6+profX-2 är mer kompetent i det nedre registret.
Om jag skall vara ärlig så tycker jag att pi60 har mer kvalitéer över i6 än ljudtrycksförmåga. Jag tycker att de är lite bättre på allt. Ljudbild, detaljer, dynamik osv. är lite bättre. Skillnaden är inte dag och natt, men allt är bättre anser jag.

Om du dock spelar mycket material(musik och film) med riktig djupbas så kommer du kanske ha större nytta av ett riktigt bassystem. Vad brukar du lyssna på?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-10-20 23:23

Glömde säga välkommen, så välkommen! :)

Tror inte man kan jämföra så riktigt. i14 är den topp som är bestyckningsidentisk med pi60 inte i6, men profundusX-2 går djupare än pi60 i basen.

Om du verkligen VILL ha ett delat system och vet att det blir dyrt, go for it! Försök tänka in fyra moduler om du kan, för det är då det roliga börjar. Tror en bra start är ett fundera på hur du vill att systemet ska se ut när det är helt klart: Är det en anläggning för stereo eller finns surround med i planerna? Kan du tänka dig fler än två basmoduler eller är det stopp vid två?
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Heavy

Inläggav Heavy » 2013-10-20 23:24

AndreasArvidsson skrev:Hej hej och välkommen till faktiskt!

1.
Jag som haft både piP i fullregister, delade samt i6 kan säga att jag tycker att i6 är värd det extra priset var dag i veckan.
i6 + profX-2 skulle jag rekommendera. Alternativ i6 + hembyggda basar om du har den möjligheten.
Storleken är inte ett problem. Du kan sitta ära i6 med bra resultat. Kan du bara få ca 1.5m mellan baffel och öronen så är det bra nog enligt mig.

2. Vågar inte svara på det. Jag har hört bra ljud i en sådan uppställning, men jag vågar inte lova att det kommer bli det i ditt fall.

3.
Jag tycker att Marantz gör mycket fina receivers. Jag har själv en SR5005 som jag kan rekommendera om du hittar någon. Den nya 5007 är säker helt ok den med, men den har jag aldrig hört så ta mig inte på orden där.
Jag skulle inte dela i förstärkaren. Har du inte råd med ett cr80s så köp en miniDSP är mitt tips.

4.
Skicka mig ett pm med din epostadress så fixar jag det.

Tackar!

1. Jag saknar som sagt information om i6 och vet inte exakt hur nära bakvägg de ska stå och hur djupa de är, men jag har ungefär 2,5m till framväggen när jag sitter i bakersta läget (ibland upp till en halvmeter längre fram) så runt 1,5-2m borde jag sitta från baffeln, sweetspot vid runt 2m.

2. Jag förstår att det är väldigt svårt att svara på.

3. Kanon. Jag befarade att man fick svårt att "klara" sig utan cr80s-et.

4. Tack! Ska genast slänga iväg ett PM.

Användarvisningsbild
Heavy

Inläggav Heavy » 2013-10-20 23:37

AndreasArvidsson skrev:Ja rekommendationen på pi60 är egentligen över 3m, men 2m går. Det är på gränsen dock.
Det avståndet är egentligen mer optimalt för i6 kan jag tycka.

pi60 klarar av att spela mycket starkare i det övre registret medans profX är medans i6+profX-2 är mer kompetent i det nedre registret.
Om jag skall vara ärlig så tycker jag att pi60 har mer kvalitéer över i6 än ljudtrycksförmåga. Jag tycker att de är lite bättre på allt. Ljudbild, detaljer, dynamik osv. är lite bättre. Skillnaden är inte dag och natt, men allt är bättre anser jag.

Om du dock spelar mycket material(musik och film) med riktig djupbas så kommer du kanske ha större nytta av ett riktigt bassystem. Vad brukar du lyssna på?

Det är som sagt 2,7m till framvägg i bakersta läget, -32cm för djup på pi60 och sedan 1-3dm till vägg så hamnar vi strax över 2m, så det är väl gränsfall där.

Det är sällan jag lyssnar riktigt starkt, så parametrar som ljudbild, detaljer, dynamik etc går före maximalt ljudtryck alla dagar i veckan egentligen. pi60 har jag dessutom hört vid flertalet tillfällen för några år sedan och gillat.

Ganska blandat, folk, singer-songwriter, rock, hiphop, indie mm. Väldigt sällan jag försöker skaka sönder huset med t.ex. Infected Mushroom dock. :) En del film också ja. Det är väl i princip bara film som skulle dra någon nämnvärd nytta av riktig djupbas gissar jag.

shifts skrev:Glömde säga välkommen, så välkommen! :)

Tror inte man kan jämföra så riktigt. i14 är den topp som är bestyckningsidentisk med pi60 inte i6, men profundusX-2 går djupare än pi60 i basen.

Om du verkligen VILL ha ett delat system och vet att det blir dyrt, go for it! Försök tänka in fyra moduler om du kan, för det är då det roliga börjar. Tror en bra start är ett fundera på hur du vill att systemet ska se ut när det är helt klart: Är det en anläggning för stereo eller finns surround med i planerna? Kan du tänka dig fler än två basmoduler eller är det stopp vid två?

Tack!

Det var så jag gissade också, att PX-2 kanske var lite "bättre" och i6 lite "sämre".

Det är absolut inte nödvändigt, prylar är som sagt roligt men men kan ju vara minst lika skönt att slippa hålla på med det. Sålänge jag är kvar i det nuvarande rummet så är det uteslutet med något större än PX-2, senare skulle det möjligtvis kunna vara aktuellt, även om jag nog gärna hade nöjt mig med två även då.

Surround finns definitivt med i planerna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-21 07:51

Varför hoppar ni över pi25? Den ligger ju mellan piP och pi60. Att fläska på med stora basmoduler i det lilla utrymmet känns lite overkill. Fast det är förstås vanligt i Ino-trådar att alltid gå snabbt framåt till stora system.... Börja smått, det går alltid att avyttra Ino-prylar utan större pengatapp.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-10-21 07:54

Vad finns i det utrymme där det står 900? Hint, hint. :D
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-21 08:01

RogerGustavsson skrev:Varför hoppar ni över pi25? Den ligger ju mellan piP och pi60. Att fläska på med stora basmoduler i det lilla utrymmet känns lite overkill. Fast det är förstås vanligt i Ino-trådar att alltid gå snabbt framåt till stora system.... Börja smått, det går alltid att avyttra Ino-prylar utan större pengatapp.

pi25 är också en bra högtalare, men har man råd med och har ett behov av större skulle jag rekommendera att gå dit direkt. Att ta det i mellansteg blir oftast dyrare.

Jag tror att ett av de vanligaste felen som folk gör när de planerar sina kommande anläggningar efter behov är att underskatta kapacitetsbehovet i djupbasområdet. Jag menar hur ofta ser vi inte folk som uppgraderar sina bassystem? Inte allt för sällan görs detta nära inpå förra uppgraderingen/inköpet för att man underskattade sina behov.
Jag har själv haft ett delat bassystem bestående av i6 och 2st portade 10" i ett rum av den storleken. Det var absolut inte överdrivet för mina behov utan kändes ganska lagom tycker jag.

Mitt tips till trådskaparen är att lyssna runt lite på olika anläggningar innan han bestämmer sig så att han får något som passar just hans behov.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2013-10-21 08:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-21 08:25

bomellberg skrev:Vad finns i det utrymme där det står 900? Hint, hint. :D

Gissningsvis högtalare och övrig ljudapparatur.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2013-10-21 08:28

RogerGustavsson skrev:

Snarare en krypvind. :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-21 08:38

AndreasArvidsson skrev:pi25 är också en bra högtalare, men har man råd med och har ett behov av större skulle jag rekommendera att gå dit direkt. Att ta det i mellansteg blir oftast dyrare.

Jag skulle säga att det vanligaste felet som folk gör när de planerar sina kommande anläggningar efter behov är att underskatta kapacitetsbehovet i djupbasområdet.
Jag har själv haft ett delat bassystem bestående av i6 och 2st portade 10" i ett rum av den storleken. Det var absolut inte överdrivet för mina behov utan kändes ganska lagom tycker jag.

Mitt tips till trådskaparen är att lyssna runt lite på olika anläggningar innan han bestämmer sig.

Med tanke på snedtaket är jag tveksam till hur det fungerar överhuvudtaget. Delar inte din uppfattning att man ska gå direkt på de dyrare delade systemen. Man kan t.ex. köpa dubbla lådor, topp- och fullregisterlådorna till i6 och pi25, elementen är ju samma. Då kan man gå vidare när ekonomi och rum tillåter. Djupbasförmåga är delvis kopplat till vilken musik som avnjuts. Jovisst, man bör lyssna runt lite för att skaffa sig erfarenhet. Beakungen blev ju helt tagen av de små piP jämfört med sina stora Infinity....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-21 08:42

RogerGustavsson skrev:Med tanke på snedtaket är jag tveksam till hur det fungerar överhuvudtaget. Delar inte din uppfattning att man ska gå direkt på de dyrare delade systemen. Man kan t.ex. köpa dubbla lådor, topp- och fullregisterlådorna till i6 och pi25, elementen är ju samma. Då kan man gå vidare när ekonomi och rum tillåter. Djupbasförmåga är delvis kopplat till vilken musik som avnjuts. Jovisst, man bör lyssna runt lite för att skaffa sig erfarenhet. Beakungen blev ju helt tagen av de små piP jämfört med sina stora Infinity....

Ja snedtaket kan säkerligen vara problematiskt, men det vågar jag inte sia om.
Det påverkar dock inte djupbasbehovet så det är en helt egen fråga som jag ser det.

Att köpa dubbla uppsättningar lådor är ett alternativ, men att betala för ett par lådor som man inte använder kanske inte alla vill. Finns ju dock som alternativ så kan vara värt att nämna.

Det jag tänker på är att TS skrev att han kommer använda anläggningen till en del film. Till film tycker jag att basmoduler har mycket att vinna över pi25, men det e bara jag det ^^

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-10-21 08:46

AndreasArvidsson skrev:
Heavy skrev:Är pi60 och i6+PX-2 jämnbördigt på ett ungefär?

Håller med om kvalitetsskillnaden, som även gäller jämförelser pi60/piP. Så om inte rummet sätter stopp för det så rekommenderar jag absolut pi60.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-10-21 08:57

Naqref skrev:
RogerGustavsson skrev:

Snarare en krypvind. :D

Exakt. Ping Steveo. :lol:
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Heavy

Inläggav Heavy » 2013-10-21 09:49

AndreasArvidsson skrev:pi25 är också en bra högtalare, men har man råd med och har ett behov av större skulle jag rekommendera att gå dit direkt. Att ta det i mellansteg blir oftast dyrare.

pi25 hade varit ett logiskt alternativ, men jag gillar inte alls utseendet så de utesluter jag i princip.
RogerGustavsson skrev:Med tanke på snedtaket är jag tveksam till hur det fungerar överhuvudtaget. Delar inte din uppfattning att man ska gå direkt på de dyrare delade systemen. Man kan t.ex. köpa dubbla lådor, topp- och fullregisterlådorna till i6 och pi25, elementen är ju samma. Då kan man gå vidare när ekonomi och rum tillåter. Djupbasförmåga är delvis kopplat till vilken musik som avnjuts. Jovisst, man bör lyssna runt lite för att skaffa sig erfarenhet. Beakungen blev ju helt tagen av de små piP jämfört med sina stora Infinity....

Du är tveksam till hur några Ino-högtalare överhuvudtaget skulle fungera menar du?

___

Några fler synpunkter på hur pi60 funkar att lyssna på från ungefär 2m avstånd?

Användarvisningsbild
PickePock

Avstånd Pi60

Inläggav PickePock » 2013-10-21 10:12

På frågan om 2 m med Pi60 så är MIN erfarenhet och tyckande att det är alldeles för kort avstånd. Jag sitter på 3,5 m idag och skulle inte vilja sitta på kortare avstånd med denna högtalare. piP funkar på 2 meter mkt bättre.

Mvh

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-21 11:10

Heavy skrev:
RogerGustavsson skrev:Med tanke på snedtaket är jag tveksam till hur det fungerar överhuvudtaget.

Du är tveksam till hur några Ino-högtalare överhuvudtaget skulle fungera menar du?

___

Några fler synpunkter på hur pi60 funkar att lyssna på från ungefär 2m avstånd?

Nja, är tveksam till hur det kommer att fungera med snedtaket generellt. Om man får ett kort lyssningsavstånd blir lyssningsytan rätt liten. Med de större Ino-modellerna är kanske 2 m i minsta laget och att sitta med väggen direkt bakom lyssningsplats är knappast optimalt. Med ett delat system drar ju priset iväg rätt snabbt. i6 med x2 och cr80s är inte direkt fikapengar, inte ens med lådor i olackad MDF.

Användarvisningsbild
Heavy

Inläggav Heavy » 2013-10-21 12:17

PickePock skrev:På frågan om 2 m med Pi60 så är MIN erfarenhet och tyckande att det är alldeles för kort avstånd. Jag sitter på 3,5 m idag och skulle inte vilja sitta på kortare avstånd med denna högtalare. piP funkar på 2 meter mkt bättre.

Mvh

Ok, det var lite det jag var rädd för och därför jag primärt hade tänkt på piP och i6. :/

RogerGustavsson skrev:Nja, är tveksam till hur det kommer att fungera med snedtaket generellt. Om man får ett kort lyssningsavstånd blir lyssningsytan rätt liten. Med de större Ino-modellerna är kanske 2 m i minsta laget och att sitta med väggen direkt bakom lyssningsplats är knappast optimalt. Med ett delat system drar ju priset iväg rätt snabbt. i6 med x2 och cr80s är inte direkt fikapengar, inte ens med lådor i olackad MDF.

Jag har haft ett antal högtalare i rummet tidigare och varit nöjd med ljudet. Högtalarna som jag håller på att sälja nu är garanterat också rejält mycket för stora... :)

i6, X2 och cr80s kostar i lackad byggsats kostar ungefär vad jag kommer få för nuvarande anläggningen, sen så ska jag som sagt köpa begagnat så förhoppningsvis kan man få det lite billigare än så.

Med drygt 2m (+ litet tillägg för diagonalen, om det spelar någon roll) lyssningsavstånd så har jag 40cm bak till en 30cm djup bokhylla som i sin tur står i princip dikt an mot bakväggen. Så lite avstånd har jag åtminstone bakåt.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-10-21 12:23

Manifestet skrev:System ------------------------ Närgräns för högklassig lyssning, i optimalt rum:
Ino pi60 / pi60s / i14 / i16s = 2 meter (idealavstånd = 3 - 6 meter)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2013-10-21 12:29

spara in lite pengar på basarna, köp i14, dela med miniDSP och gör en IB lösning

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-10-21 12:31

Almen skrev:
Manifestet skrev:System ------------------------ Närgräns för högklassig lyssning, i optimalt rum:

Alltså är frågan, var skall det kompromissas? Max ljudtryck eller bästa holografi i ljudbilden?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-10-21 12:50

Nattlorden skrev:
Almen skrev:

Alltså är frågan, var skall det kompromissas? Max ljudtryck eller bästa holografi i ljudbilden?

Aye, there's the rub.

Användarvisningsbild
Heavy

Inläggav Heavy » 2013-10-21 13:07

Almen skrev:

Borde ha kollat där tidigare, men tack.

Ino piP / piPs / iP / iPs = 1 meter (idealavstånd = 2 - 4 meter)

i6 var inte med men man kan kanske gissa att de ligger någonstans därimellan.
Nattlorden skrev:Alltså är frågan, var skall det kompromissas? Max ljudtryck eller bästa holografi i ljudbilden?

Som sagt, maximalt ljudtryck är långt ifrån prio 1. Ljudtrycksmässigt så tror jag att jag klarar mig med piP.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-10-21 13:14

I6 är väldigt liten till formatet och grund. Den är ett steg upp från piP i ljudkvalitet. Jag tror manifestet säger rätt när man säger att den ligger mellan piP och pi60. Är dock alternativen mellan i6+basar+delningsfilter och pi60 så skulle jag gå direkt på pi60.
För att meckla med delningsfilter,miniDSP,frekvensmätningar och basar skall man ha en lätt masochistisk ådra ;) Därmed inte sagt att det inte kan bli fantastiskt bra.
pi60 räcker verkligen till i basen för musik (och film på normala nivåer)och du slipper massa krångel. Men jag rekomenderar att du lyssnar själv. Har hört hemmabiosystem med piP och pX som definitivt inte lät för litet :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-21 14:19

Heavy skrev:Ino piP / piPs / iP / iPs = 1 meter (idealavstånd = 2 - 4 meter)

i6 var inte med men man kan kanske gissa att de ligger någonstans därimellan.

i6 sprider ganska likt piP vill jag påstå. Om du lägger på 0.5m på ovanstående siffror så tror jag det blir hyffsat nära sanningen, men bäst är att höra av sig till Ingvar och fråga honom direkt.

Användarvisningsbild
Komorok
Moai

Inläggav Komorok » 2013-10-21 14:58

I så små rum blir basproblemen enorma. Jag hade satsat på i6+profP-4 för att ha någon chans alls att få bukt med rumsmoderna. CR80s hade jag inte köpt. Det lär finnas övergripande behov av eq ändå och då topparna säkerligen inte kan stå nära sidväggarna om de delas vid 80Hz så hade jag skaffat ett flexiblare filter. Således MiniDSP. Om kostnaden för en akustiker finns så vore det fantastiskt för basmodulplaceringen blir inte helt lätt.

Lycka till.
Komorok Specialist Projects.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-10-21 15:10

Varför inte även ta med Guru Junior i spekulationerna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino