Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Räcker 15W?
Almen skrev:sprudel skrev:Räcker 15W?
Till vad då?
DorreN skrev:Almen skrev:sprudel skrev:Räcker 15W?
Till vad då?
Att driva piP.
DorreN skrev:Beror väl på hur högt du ska spela? Jag har kört med 18w till pi60 och gillade det. Har du en Leben till övers är det väl bara det att köra på det. Annars finns det många fina vintageförstärkare med liknande utseende med både mer effekt och till lägre pris.
Almen skrev:Utläst ur manifestet borde väl maximalt kontinuerligt ljudtryck på en meters håll bli ungefär 105 dB, på tre meter 97,5 dB.
Momentant blir det ca 87+12-9,5+6+3 = 98,5 dB
Räcker det?
Manifestet skrev:Högsta ljudtryck
piP: 108 dB/par >140 Hz (30 W), 104 dB/par >34 Hz (12,5 W)
piPs: 109 dB/par >140 Hz (35 W), 105 dB/par >34 Hz (15 W)
Almen skrev:Gött! Med clownnäsa, eller?
zartok skrev:Fy fan. Är man inoare och allt annat än döv så behöver man ju inte mer än pip
zartok skrev:Fy fan. Är man inoare och allt annat än döv så behöver man ju inte mer än pip
zartok skrev:klarar pip att spela 105 db kontinuerligt?
RogerGustavsson skrev:zartok skrev:klarar pip att spela 105 db kontinuerligt?
Kontinuerligt är det väl aldrig tal om när det gäller musik? Du kanske menar att topparna ska ligga där?
15 W beror nog på vid vilken impedans. 15 W i 4 ohm tycker jag känns klent med piP. Hellre 50 W eller lite mera. Holographic Audio AMP Seven Teen matchar bra.
zartok skrev:Säg att man har en dynamik på 15db, det är la rätt normalt på vanlig musik. Då smackar du ju fortfarande runt 80 i lyssningsplatsen, det på en högtalare som är en smal stativare och som dessutom säljs för ca 5000 på magasinet. Det är endel för dom pengarna
Fostex skrev:Jag tycker att det behövs 40-50 watt till piP, men det är ju bara jag det
sprudel skrev:Almen skrev:Utläst ur manifestet borde väl maximalt kontinuerligt ljudtryck på en meters håll bli ungefär 105 dB, på tre meter 97,5 dB.
Momentant blir det ca 87+12-9,5+6+3 = 98,5 dB
Räcker det?
Bra!
Då ska vi fixa oss ett par piP igen.
sprudel skrev:Har starka planer på att byta upp mig från piM till piP i Mollösund. En Leben om 15W skulle passa utmärkt i ett gammalt kulturhus från slutet av 1800-talet rent estetiskt, liksom ljudmässigt.
Räcker 15W?
http://www.akkelisaudio.com/forstarkare/leben/leben-cs-300f.html
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 5 gäster