Moderator: Redaktörer
Cahlis skrev:Jaha, då har man köpt sig ett par piP då. De spelar som gudar vardagsrummet.
Men ursprungsplanen var ju att köpa pi60 för vardagsrummet eller ett speciellt ljud-/biorum i källaren. Då kommer ju frågan om man ska satsa på pi60 eller pi60s? Prisskillnaden är ju ca 15 tusen om man köper monteringssats med lådor i MDF. Visst svider det men man kan ju bita ihop och verkligen veta att man köper det bästa, dvs pi60s. Jo, jag har highend-utrustning i övrigt och kan både finlyssna och vräka på med volym/film. Eller kommer jag aldrig att höra skillnaden? Är det bara feelgood som skiljer - egentligen?
Sen så finns ju alternativet med pi60 + bs60 som landar 6 tusen under pi60s. Men då måste jag ju ha tag i ett separat slutsteg också (har nu Bladelius integrerat).
Rackarns knepigt detta.
Stranne skrev:Sen en rättelse ang BS60. Du behöver inte alls ett separat slutsteg för dessa - de kopplas parallellt med pi60(s). Smutt!
Cahlis skrev:Jaha, då har man köpt sig ett par piP då. De spelar som gudar vardagsrummet.
Men ursprungsplanen var ju att köpa pi60 för vardagsrummet eller ett speciellt ljud-/biorum i källaren. Då kommer ju frågan om man ska satsa på pi60 eller pi60s? Prisskillnaden är ju ca 15 tusen om man köper monteringssats med lådor i MDF. Visst svider det men man kan ju bita ihop och verkligen veta att man köper det bästa, dvs pi60s. Jo, jag har highend-utrustning i övrigt och kan både finlyssna och vräka på med volym/film. Eller kommer jag aldrig att höra skillnaden? Är det bara feelgood som skiljer - egentligen?
Sen så finns ju alternativet med pi60 + bs60 som landar 6 tusen under pi60s. Men då måste jag ju ha tag i ett separat slutsteg också (har nu Bladelius integrerat).
Rackarns knepigt detta.
Cahlis skrev:Om jag nu har en förstärkare med integrerat försteg/slutsteg, så vet jag inte hur man kopplar in bs60. Men om jag skaffar ett separat slutsteg så kan jag ju koppla in bs60 mellan för- o slutsteg. Eller hur funkar det? Någon som har en inkopplingsanvisning?
Pi60s + bs60 funkar så klart fysiskt, men inte prismässigt...
Sen förstår jag att de kopplas parallelt (på nåt sätt) men i vilken ända får man "betala"? Det finns ju som sagt inga "gratisluncher", så någon nackdel blir det ju. Förstärkaren får jobba hårdare (dvs tidigare dist/klippning) eller pi60 utnyttjas mindre (kastar man bort en del av dess kapacitet då?)?
Cahlis skrev:Vad gäller pi60 vs pi60s så är ju pi60s bättre, om det är värt prisskillnaden kan jag inte svara åt dig.
-Tja, vad är då bättre? Någon som hört båda och kan berätta mer?
Cahlis skrev:Vad gäller pi60 vs pi60s så är ju pi60s bättre, om det är värt prisskillnaden kan jag inte svara åt dig.
-Tja, vad är då bättre? Någon som hört båda och kan berätta mer?
Cahlis skrev:Om jag nu har en förstärkare med integrerat försteg/slutsteg, så vet jag inte hur man kopplar in bs60. Men om jag skaffar ett separat slutsteg så kan jag ju koppla in bs60 mellan för- o slutsteg. Eller hur funkar det? Någon som har en inkopplingsanvisning?
Pi60s + bs60 funkar så klart fysiskt, men inte prismässigt...
Sen förstår jag att de kopplas parallelt (på nåt sätt) men i vilken ända får man "betala"? Det finns ju som sagt inga "gratisluncher", så någon nackdel blir det ju. Förstärkaren får jobba hårdare (dvs tidigare dist/klippning) eller pi60 utnyttjas mindre (kastar man bort en del av dess kapacitet då?)?
AndreasArvidsson skrev:[ Förstärkaren belastas mindre då högtalarens känslighet ökar i basområdet och pi60 kan fortfarande utnyttjas till sin fulla kapacitet.
Callisto skrev:AndreasArvidsson skrev:[ Förstärkaren belastas mindre då högtalarens känslighet ökar i basområdet och pi60 kan fortfarande utnyttjas till sin fulla kapacitet.
Förstärkaren lär inte belastas mindre. Du kör pi60 och bs60 parallellt vilket borde innebära en impedans som svänger ner mot 3 ohm. Det ställer hyffsade krav på förstärkaren vid lite större effektuttag.
Distorsion och effekttålighet
När man kompletterar sina pi60 eller pi60s med bs60, och justerar kontrollboxen för rak tonkurva, så minskar man, trots oförändrad akustisk uteffekt, ineffekten till pi60/pi60s med tre fjärdedelar, alltså till ¼ av den effekt som krävdes innan bs60 kopplades in. Detta gäller vid alla frekvenser under 150 Hz.
Den reducerade ineffekten till pi60/pi60s för tre goda ting med sig:
1. Effektförstärkaren har fyra gånger så mycket att ge och verkar alltså vara fyra gånger större,
2. Den termiska kompressionen i högtalaren minskar till ¼, och,
3. Högtalarnas överstyrningsmarginal ökar dramatiskt (membranutslagen minskar till hälften) för ett givet ljudtryck.
Callisto skrev:För en och samma given dB nivå minskar effektbehovet precis som du skriver. Men det är egentligen inte det som jag syftade på. Har man både pi60 och bs60 så lär nog de flesta vilja dra på ordentligt ibland och då är en impedans på 3,7 ohm klart mer krävande jämfört med 6 ohm. Det var det som var mitt påpekande
sky_eye skrev:Kan man inte sätta bc60 mellan källan och ingången?
Cahlis skrev:Vadå mellan källan och ingången? Hur menar du?
Callisto skrev:AndreasArvidsson skrev:[ Förstärkaren belastas mindre då högtalarens känslighet ökar i basområdet och pi60 kan fortfarande utnyttjas till sin fulla kapacitet.
Förstärkaren lär inte belastas mindre. Du kör pi60 och bs60 parallellt vilket borde innebära en impedans som svänger ner mot 3 ohm. Det ställer hyffsade krav på förstärkaren vid lite större effektuttag.
Cahlis skrev:Vadå mellan källan och ingången? Hur menar du?
DVD-ai: härligt skrivet! Exakt så går mina tankar fram o tillbaka. Alla dessa val…
Känns ju ändå synd att inte gå på pi60s när man ändå investerar så pass mycket. Å alltid känna gnaget att det kunde varit lite, lite bättre… kan ju faktiskt komplettera senare. När och om ljudrummet börjar växa fram. Nu borde det bli ett rejält lyft från piP ändå och jag kan använda min underbara Bladelius till pi60s. Om det sedan kommer in ett par bs60 och kanske ett slutsteg kompletterar Bladeliusen (som då får agera försteg), borde det bli ytterligare ett lyft att se fram emot. Undrar hur NAD 208 går ihop med Bladelius? Något till salu?
Eller så hinner man snöa in på någon annan kombination innan dess!
Alla dessa val…
Cahlis skrev:Skulle vara kul att se bild på bc60. Har letat men utan framgång.
Mordiiax skrev:
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster