pi60 eller pi60s - en riktigt knepig fråga

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cahlis
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Göteborg

pi60 eller pi60s - en riktigt knepig fråga

Inläggav Cahlis » 2014-01-21 16:35

Jaha, då har man köpt sig ett par piP då. De spelar som gudar vardagsrummet.
Men ursprungsplanen var ju att köpa pi60 för vardagsrummet eller ett speciellt ljud-/biorum i källaren. Då kommer ju frågan om man ska satsa på pi60 eller pi60s? Prisskillnaden är ju ca 15 tusen om man köper monteringssats med lådor i MDF. Visst svider det men man kan ju bita ihop och verkligen veta att man köper det bästa, dvs pi60s. Jo, jag har highend-utrustning i övrigt och kan både finlyssna och vräka på med volym/film. Eller kommer jag aldrig att höra skillnaden? Är det bara feelgood som skiljer - egentligen?
Sen så finns ju alternativet med pi60 + bs60 som landar 6 tusen under pi60s. Men då måste jag ju ha tag i ett separat slutsteg också (har nu Bladelius integrerat).
Rackarns knepigt detta.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: pi60 eller pi60s - en riktigt knepig fråga

Inläggav Stranne » 2014-01-21 16:37

Cahlis skrev:Jaha, då har man köpt sig ett par piP då. De spelar som gudar vardagsrummet.
Men ursprungsplanen var ju att köpa pi60 för vardagsrummet eller ett speciellt ljud-/biorum i källaren. Då kommer ju frågan om man ska satsa på pi60 eller pi60s? Prisskillnaden är ju ca 15 tusen om man köper monteringssats med lådor i MDF. Visst svider det men man kan ju bita ihop och verkligen veta att man köper det bästa, dvs pi60s. Jo, jag har highend-utrustning i övrigt och kan både finlyssna och vräka på med volym/film. Eller kommer jag aldrig att höra skillnaden? Är det bara feelgood som skiljer - egentligen?
Sen så finns ju alternativet med pi60 + bs60 som landar 6 tusen under pi60s. Men då måste jag ju ha tag i ett separat slutsteg också (har nu Bladelius integrerat).
Rackarns knepigt detta.

Hej!
Vore det jag som valde så hade jag gått på pi60s. Mest för feelgood dock...
Sen en rättelse ang BS60. Du behöver inte alls ett separat slutsteg för dessa - de kopplas parallellt med pi60(s). Smutt!

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: pi60 eller pi60s - en riktigt knepig fråga

Inläggav Empa » 2014-01-21 16:40

Stranne skrev:Sen en rättelse ang BS60. Du behöver inte alls ett separat slutsteg för dessa - de kopplas parallellt med pi60(s). Smutt!


Fast då behöver du ha main-in på förstärkaren, vart ska kontrollboxen bc60 annars kopplas in? ;)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-21 16:41

Du behöver inte ett extra slutsteg för bs60, men du måste ha separat försteg och slutsteg för kontrollboxen som kopplas mellan dessa.

EDIT1:
Empa var snabbare :D


EDIT2:
Vad gäller pi60 vs pi60s så är ju pi60s bättre, om det är värt prisskillnaden kan jag inte svara åt dig.

Funderar du på bs60 endast åt pi60 eller åt pi60s också?
För jämför man pi60+bs60 med pi60s så skulle jag välja föregående, men man kan ju alltid köpa bs60 till pi60s :D
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2014-01-21 16:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Inläggav Empa » 2014-01-21 16:45

AndreasArvidsson skrev:EDIT: empa var snabbare :D


Haha det var inte dåligt, du får trimma ditt uppdateringsskript ;)

Användarvisningsbild
Zed
 
Inlägg: 247
Blev medlem: 2011-07-31
Ort: och Till

Re: pi60 eller pi60s - en riktigt knepig fråga

Inläggav Zed » 2014-01-21 16:57

Cahlis skrev:Jaha, då har man köpt sig ett par piP då. De spelar som gudar vardagsrummet.
Men ursprungsplanen var ju att köpa pi60 för vardagsrummet eller ett speciellt ljud-/biorum i källaren. Då kommer ju frågan om man ska satsa på pi60 eller pi60s? Prisskillnaden är ju ca 15 tusen om man köper monteringssats med lådor i MDF. Visst svider det men man kan ju bita ihop och verkligen veta att man köper det bästa, dvs pi60s. Jo, jag har highend-utrustning i övrigt och kan både finlyssna och vräka på med volym/film. Eller kommer jag aldrig att höra skillnaden? Är det bara feelgood som skiljer - egentligen?
Sen så finns ju alternativet med pi60 + bs60 som landar 6 tusen under pi60s. Men då måste jag ju ha tag i ett separat slutsteg också (har nu Bladelius integrerat).
Rackarns knepigt detta.


Sannolikheten att du hör skillnad mellan pi60 och pi60s är nog minimal
Personligen tycker jag att pi60s är lite snyggare, porten är fetare. En annan fördel med pi60s är att du helt enkelt är "färdig" du behöver aldrig mer byta upp dig till något bättre, och de accepteras oftast enligt WAF :)

Användarvisningsbild
Cahlis
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Göteborg

Inläggav Cahlis » 2014-01-21 17:24

Om jag nu har en förstärkare med integrerat försteg/slutsteg, så vet jag inte hur man kopplar in bs60. Men om jag skaffar ett separat slutsteg så kan jag ju koppla in bs60 mellan för- o slutsteg. Eller hur funkar det? Någon som har en inkopplingsanvisning?

Pi60s + bs60 funkar så klart fysiskt, men inte prismässigt...

Sen förstår jag att de kopplas parallelt (på nåt sätt) men i vilken ända får man "betala"? Det finns ju som sagt inga "gratisluncher", så någon nackdel blir det ju. Förstärkaren får jobba hårdare (dvs tidigare dist/klippning) eller pi60 utnyttjas mindre (kastar man bort en del av dess kapacitet då?)?

Användarvisningsbild
Cahlis
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Göteborg

Inläggav Cahlis » 2014-01-21 17:26

Vad gäller pi60 vs pi60s så är ju pi60s bättre, om det är värt prisskillnaden kan jag inte svara åt dig.

-Tja, vad är då bättre? Någon som hört båda och kan berätta mer?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-01-21 17:57

Cahlis skrev:Om jag nu har en förstärkare med integrerat försteg/slutsteg, så vet jag inte hur man kopplar in bs60. Men om jag skaffar ett separat slutsteg så kan jag ju koppla in bs60 mellan för- o slutsteg. Eller hur funkar det? Någon som har en inkopplingsanvisning?

Pi60s + bs60 funkar så klart fysiskt, men inte prismässigt...

Sen förstår jag att de kopplas parallelt (på nåt sätt) men i vilken ända får man "betala"? Det finns ju som sagt inga "gratisluncher", så någon nackdel blir det ju. Förstärkaren får jobba hårdare (dvs tidigare dist/klippning) eller pi60 utnyttjas mindre (kastar man bort en del av dess kapacitet då?)?


Jag tror att bc60 kan kopplas i en tape-monitor-loop. Man behöver dock känna till in- och utimpedansen för att kunna kalibrera nivån. Jag tror att Ingvar brukar kunna ställa in detta om man tar med sig sin apparat till honom vid köp. Men bäst att kolla med honom först.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Tony
 
Inlägg: 1402
Blev medlem: 2003-12-26
Ort: Wingrave

Inläggav Tony » 2014-01-21 18:00

Cahlis skrev:Vad gäller pi60 vs pi60s så är ju pi60s bättre, om det är värt prisskillnaden kan jag inte svara åt dig.

-Tja, vad är då bättre? Någon som hört båda och kan berätta mer?

Min personliga asikt om ljudskillnaderna ar att de ar sa sma att det finns en miljon andra saker i lyssningsmiljon som kan paverka mycket mer.
Andra sager att signaturdiskanten ar mycket trevligare ("lenare" tror jag ar nat jag sett ratt ofta har) att lyssna pa. Sjalv har jag haft svart att hora nan skillnad, det lilla jag lyssnat pa de tva modellerna. Men jag har inte gjort nan serios jamforelse, bara jamfort ur minnet.

Storsta fordelen med pi60s ar val stryktaligheten. De klarar mer ineffekt och hogre ljudtryck (+4 dB typ) an pi60. Vilket kan vara skont att veta om man lagt ut en sapass anseelig summa pa hogtalarna.
__
/ony

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-21 18:43

Cahlis skrev:Vad gäller pi60 vs pi60s så är ju pi60s bättre, om det är värt prisskillnaden kan jag inte svara åt dig.

-Tja, vad är då bättre? Någon som hört båda och kan berätta mer?


De distar mindre/klarar av högre ljudtryck vid samma mängd dist. De maximala ljudtrycket som högtalaren klarar av att producera är också högre på pi60s, 4dB enligt manifest.
De låter så gott som lika, vilket är poängen, men pi60s distar mindre. Om det är värt skillnaden i pris kan jag inte säga.
Om pengarna dock inte räcker till pi60s + bs60 så skulle jag välja pi60+bs60.

Cahlis skrev:Om jag nu har en förstärkare med integrerat försteg/slutsteg, så vet jag inte hur man kopplar in bs60. Men om jag skaffar ett separat slutsteg så kan jag ju koppla in bs60 mellan för- o slutsteg. Eller hur funkar det? Någon som har en inkopplingsanvisning?

Pi60s + bs60 funkar så klart fysiskt, men inte prismässigt...

Sen förstår jag att de kopplas parallelt (på nåt sätt) men i vilken ända får man "betala"? Det finns ju som sagt inga "gratisluncher", så någon nackdel blir det ju. Förstärkaren får jobba hårdare (dvs tidigare dist/klippning) eller pi60 utnyttjas mindre (kastar man bort en del av dess kapacitet då?)?

Vad gäller bs60 så finns det bara fördelar ur en ljudåtergivningssynpunkt så vitt jag vet. Förstärkaren belastas mindre då högtalarens känslighet ökar i basområdet och pi60 kan fortfarande utnyttjas till sin fulla kapacitet.
Nackdelarna är att det kostar mer, tar mer plats, samt kräver separat för och slutsteg.

bs60 kopplas in parallellt med pi60 på slutstegets högtalarutgångar.
bc60(kontrollboxen) kopplas i serie mellan för- och slutsteg.

Callisto
Saknad † 2017
 
Inlägg: 3044
Blev medlem: 2003-10-02
Ort: Mjölby

Inläggav Callisto » 2014-01-21 19:39

AndreasArvidsson skrev:[ Förstärkaren belastas mindre då högtalarens känslighet ökar i basområdet och pi60 kan fortfarande utnyttjas till sin fulla kapacitet.


Förstärkaren lär inte belastas mindre. Du kör pi60 och bs60 parallellt vilket borde innebära en impedans som svänger ner mot 3 ohm. Det ställer hyffsade krav på förstärkaren vid lite större effektuttag.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Inläggav Rydberg » 2014-01-21 19:44

Sen har ju pi60s en dämplimmad låda vilket pi60 inte har. Har själv hört ganska många pi60 nu och jag tycker alltid pi60s låter bättre (även vid beskedliga ljudtryck), svårt att sätta fingret på det bara.

Skulle välja pi60s igen om jag stod inför valet.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-21 19:58

Callisto skrev:
AndreasArvidsson skrev:[ Förstärkaren belastas mindre då högtalarens känslighet ökar i basområdet och pi60 kan fortfarande utnyttjas till sin fulla kapacitet.


Förstärkaren lär inte belastas mindre. Du kör pi60 och bs60 parallellt vilket borde innebära en impedans som svänger ner mot 3 ohm. Det ställer hyffsade krav på förstärkaren vid lite större effektuttag.


Jo det gör den faktiskt.
Räknar man på det så får man en impendans på 3.7ohm(pi60 7ohm och bs60 8ohm). Det kan alla vettigt konstruerade slutsteg driva utan problem.

Du får tänka på att verkningsgraden på högtalarsystemet ökar vilket gör att förstärkaren behöver ge mindre effekt med bs60 inkopplade än utan för samma givna ljudtryck, inom bs60 arbetsområde såklart. Mindre effekt ger mindre dist hos både förstärkare och högtalare.

Tänk också på att de snäppet större Ino högtalarna(i28, i32s, i34es) har parallellkopplade basar från början.


Det finns en hel del att läsa om bs60 i manifestet som jag föreslår att du läser. Här kommer ett citat angående distortion och effekt iaf:
Distorsion och effekttålighet
När man kompletterar sina pi60 eller pi60s med bs60, och justerar kontrollboxen för rak tonkurva, så minskar man, trots oförändrad akustisk uteffekt, ineffekten till pi60/pi60s med tre fjärdedelar, alltså till ¼ av den effekt som krävdes innan bs60 kopplades in. Detta gäller vid alla frekvenser under 150 Hz.

Den reducerade ineffekten till pi60/pi60s för tre goda ting med sig:
1. Effektförstärkaren har fyra gånger så mycket att ge och verkar alltså vara fyra gånger större,
2. Den termiska kompressionen i högtalaren minskar till ¼, och,
3. Högtalarnas överstyrningsmarginal ökar dramatiskt (membranutslagen minskar till hälften) för ett givet ljudtryck.

Callisto
Saknad † 2017
 
Inlägg: 3044
Blev medlem: 2003-10-02
Ort: Mjölby

Inläggav Callisto » 2014-01-21 20:18

För en och samma given dB nivå minskar effektbehovet precis som du skriver. Men det är egentligen inte det som jag syftade på. Har man både pi60 och bs60 så lär nog de flesta vilja dra på ordentligt ibland och då är en impedans på 3,7 ohm klart mer krävande jämfört med 6 ohm. Det var det som var mitt påpekande :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-21 20:24

Callisto skrev:För en och samma given dB nivå minskar effektbehovet precis som du skriver. Men det är egentligen inte det som jag syftade på. Har man både pi60 och bs60 så lär nog de flesta vilja dra på ordentligt ibland och då är en impedans på 3,7 ohm klart mer krävande jämfört med 6 ohm. Det var det som var mitt påpekande :)


Ja du menar så. Ja om du spelar så att förstärkaren svingar samma spänning som tidigare så kommer den lägre impendansen göra att förstärkaren nu ger mer effekt vilket är mer krävande.
Men det tycker inte jag man kan klassa som en nackdel; utan bs60 hade det distat ännu mer.

I mina ögon är bs60 en riktigt prisvärd uppgradering, nästan löjligt prisvärd om man jämför vad man får för priset.

Callisto
Saknad † 2017
 
Inlägg: 3044
Blev medlem: 2003-10-02
Ort: Mjölby

Inläggav Callisto » 2014-01-21 20:47

Håller med om att det är en prisvärd investering. Beställde själv nya bs60 häromveckan.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2014-01-21 23:19

pi60 är extremt bra högtalare, köp dom och bs60 det är bättre än ensama pi60s om du har plats för det !
Men då ska dujukunna kopla in rc60 (kontrollboxen) mellan för/slutsteg också vilket du antagligen inte kan...
så ny elektronik lär behövas med.

Enklast: pi60s

Knepigast men bäst: pi60 + bs60

Eller så köper du pi60s och OM du skulle få för dig så köp bs60 senare någon annan gång när du råkat få pengar över :)

Ellerså skiter du i det och köper pi60 + bs60 nu !
Och byter till seoarat för/slutsteg.

Många val ^^
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker
 
Inlägg: 1807
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Sollentuna/fjollträsk

Inläggav sky_eye » 2014-01-21 23:45

Kan man inte sätta bc60 mellan källan och ingången?
\\Sky

Callisto
Saknad † 2017
 
Inlägg: 3044
Blev medlem: 2003-10-02
Ort: Mjölby

Inläggav Callisto » 2014-01-21 23:46

sky_eye skrev:Kan man inte sätta bc60 mellan källan och ingången?


Jo

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-21 23:58

sky_eye skrev:Kan man inte sätta bc60 mellan källan och ingången?


Jo. Fungerar givet att man bara har en källa då.

Användarvisningsbild
Cahlis
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Göteborg

Inläggav Cahlis » 2014-01-22 00:06

Vadå mellan källan och ingången? Hur menar du?

DVD-ai: härligt skrivet! Exakt så går mina tankar fram o tillbaka. Alla dessa val…
Känns ju ändå synd att inte gå på pi60s när man ändå investerar så pass mycket. Å alltid känna gnaget att det kunde varit lite, lite bättre… kan ju faktiskt komplettera senare. När och om ljudrummet börjar växa fram. Nu borde det bli ett rejält lyft från piP ändå och jag kan använda min underbara Bladelius till pi60s. Om det sedan kommer in ett par bs60 och kanske ett slutsteg kompletterar Bladeliusen (som då får agera försteg), borde det bli ytterligare ett lyft att se fram emot. Undrar hur NAD 208 går ihop med Bladelius? Något till salu?
Eller så hinner man snöa in på någon annan kombination innan dess!
Alla dessa val…

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-22 00:08

Cahlis skrev:Vadå mellan källan och ingången? Hur menar du?


Mellan källans(DVD, dator, bluray) utgång och förstegets(i detta fall din förstärkare) ingång syftar han på.

Användarvisningsbild
Cahlis
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Göteborg

Inläggav Cahlis » 2014-01-22 01:12

Skulle vara kul att se bild på bc60. Har letat men utan framgång.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2014-01-22 02:44

Callisto skrev:
AndreasArvidsson skrev:[ Förstärkaren belastas mindre då högtalarens känslighet ökar i basområdet och pi60 kan fortfarande utnyttjas till sin fulla kapacitet.


Förstärkaren lär inte belastas mindre. Du kör pi60 och bs60 parallellt vilket borde innebära en impedans som svänger ner mot 3 ohm. Det ställer hyffsade krav på förstärkaren vid lite större effektuttag.

Ja, det kan man ju tänka, och rent sakligt är allt det du skriver riktigt,
men ändå blir det inte riktigt så.

Saken är ju den att i registret där de arbetar tillsammans så ökar verk-
ningsgraden 6-7 dB, det vill säg med mer än fyra gånger, så om man
tittar på en given akustisk effektnivå i rummet så levererar faktiskt den
drivande förstärkaren typsiskt en lägre ström till högtalarna när man
kompletterar pi60 med bs60.

Nu kan man förvisso hävda att när man spelar den uteffekt som ger
maximal värmeförlust i kylflänserna så kommer förlusterna att vara
större med bs60 än de någonsin blir utan bs60 (alltså oavsett uteffekt),
men då glömmer man nog att detta inte är jämförbara situationer då
det ljudtryck man alstrar med bs60 vid maxförlusteffekt (KlassAB) ju
inte ens är möjligt att åstadkomma utan bs60! :)

Så bara slutsteget tål lasten så har man bara saker att vinna på att
komplettera med bs60, vare sig det rör sig om pi60 eller pi60s. Det är
ungefär riktigt att beskriva det som att man får ut en akustisk effekt
som motsvarar att ha 4 gånger mera förstärkare (om inte högtalarna
hade varit begränsande), men den förstärkare man har belastas ändå
bara dubbelt så hårt.

Och för samma faktiska akustiska utnivå så belastas den inte nämnvärt
hårdare om man integrerar det över hela dynamikområdet, trots att
man allt som allt får ett system som verkar vara 4 gånger mera effekt-
kapabelt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2014-01-22 08:09

Cahlis skrev:Vadå mellan källan och ingången? Hur menar du?

DVD-ai: härligt skrivet! Exakt så går mina tankar fram o tillbaka. Alla dessa val…
Känns ju ändå synd att inte gå på pi60s när man ändå investerar så pass mycket. Å alltid känna gnaget att det kunde varit lite, lite bättre… kan ju faktiskt komplettera senare. När och om ljudrummet börjar växa fram. Nu borde det bli ett rejält lyft från piP ändå och jag kan använda min underbara Bladelius till pi60s. Om det sedan kommer in ett par bs60 och kanske ett slutsteg kompletterar Bladeliusen (som då får agera försteg), borde det bli ytterligare ett lyft att se fram emot. Undrar hur NAD 208 går ihop med Bladelius? Något till salu?
Eller så hinner man snöa in på någon annan kombination innan dess!
Alla dessa val…


Ja, du har väll redan svarat på din fråna nu då ?! :P
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-22 09:01

Cahlis skrev:Skulle vara kul att se bild på bc60. Har letat men utan framgång.


Jag lånar Mordiiax bilder lite
Mordiiax skrev:Bild

Bild


Här har du tillsammans med filter.
Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2014-01-22 09:27

pi60s eller pi60+bs60 är väl ingen knepig fråga, egentligen. Om det nu är det som valet står emellan.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Cahlis
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Göteborg

Inläggav Cahlis » 2014-01-22 09:38

Almen; säg gärna i klartext hur du menar. Tackar.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2014-01-22 09:59

han menar att:

Om det är pi60s som slutgiltig lösing eller pi60 + bs60 som slutgiltig lösning så är det inget svårt val.

Då är det pi60 + bs60 som är mer användbart.

Men om du vet med dig att du inte vill ha extra lådor på golvet så är pi60s bättre val.
Och om du vet med dig att du kan komplettera med bs60 senare så är ju pi60s det bättre valet.

Men, alltså, vad ska du ha dom till och vad är dina krav ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster