pi60 eller pi60s - en riktigt knepig fråga

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2014-01-22 10:12

Situationen att skaffa pi60 och sedan komma på att man vill ha pi60s är ju lite dum också. Lättare att komplettera med bas.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2014-01-22 10:21

Nattlorden skrev:Situationen att skaffa pi60 och sedan komma på att man vill ha pi60s är ju lite dum också. Lättare att komplettera med bas.


Absolut, men pi60 är ju "bra nog" för dom absolut flesta, ingen extrem skillnad, och kapaciteten blir ju bättre med pi60 + bs60 än med pi60s :)
Så ja.. som slutgiltig lösning är ju pi60 + bs60 "bättre" än pi60s kan JAG tycka :P

Men som sagt, beror ju på en del andra saker som hur skrymmande man kan tänka sig att ha det, delbart för/slutsteg ?!
osv...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2014-01-22 10:37

Cahlis skrev:Almen; säg gärna i klartext hur du menar. Tackar.

Ja, förlåt. Jag menar bara att om det är lägre dist och större dynamisk förmåga (och bättre anpassning till rummet) man är ute efter så gör ju bs60 mer än det extra s:et. Jag tror att pi60s i stort sett enbart är feelgood för den normale lyssnaren.

Det var väl du som var hemma hos Jonas och lyssnade?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2014-01-22 10:44

DVD-ai skrev:Absolut, men pi60 är ju "bra nog" för dom absolut flesta


Det kan man säga om piP också. Allt är en gränsdragningsfråga.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2014-01-22 10:57

Bra inlägg!

Du har verkligen en poäng där, det finns ingenting objektivt i sådana
där bedömningar.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Re: pi60 eller pi60s - en riktigt knepig fråga

Inläggav Jonas » 2014-01-22 11:12

Cahlis skrev:Jaha, då har man köpt sig ett par piP då. De spelar som gudar vardagsrummet.
Men ursprungsplanen var ju att köpa pi60 för vardagsrummet eller ett speciellt ljud-/biorum i källaren. Då kommer ju frågan om man ska satsa på pi60 eller pi60s? Prisskillnaden är ju ca 15 tusen om man köper monteringssats med lådor i MDF. Visst svider det men man kan ju bita ihop och verkligen veta att man köper det bästa, dvs pi60s. Jo, jag har highend-utrustning i övrigt och kan både finlyssna och vräka på med volym/film. Eller kommer jag aldrig att höra skillnaden? Är det bara feelgood som skiljer - egentligen?
Sen så finns ju alternativet med pi60 + bs60 som landar 6 tusen under pi60s. Men då måste jag ju ha tag i ett separat slutsteg också (har nu Bladelius integrerat).
Rackarns knepigt detta.


Kul att skaffat piP...
Tycker du att piP räcker till i vardagsrummet? Jag upplevde pi60 som lite för kapabla i mitt vardagsrum, saker började skramla och vibrera.... Låter inte kul så där kör jag med piP.
Att i så fall ha möjligheten att komplettera med ett dedikerat lyssningsrum en lysande idé. Och då är det väl rummet och hur starkt man vill spela man skall ta hänsyn till när man väljer högtalare.

Jag har gått från pi60 till pi60+bs60 och upplevde att det blev mycket bättre tack vare fler utsrålningspunkter. Sedan så har det ju blivit pi60 + px4 och då blev det ännu bättre när det gick att placera modulerna lite friare i rummet. När det gäller pi60 kontra pi60s så har jag egentligen ingen åsikt men Almen har nog en poäng där, fast alla är ju olika....

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2014-01-22 11:50

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Absolut, men pi60 är ju "bra nog" för dom absolut flesta


Det kan man säga om piP också. Allt är en gränsdragningsfråga.


Exakt :)

beror på behov !

Därav undrade jag vad hans behov är :)

på förra sidan men han svarade inte på det så jag fick inget svar ^^
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Cahlis
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Göteborg

Inläggav Cahlis » 2014-01-22 14:02

Vad är mina behov?

Ja vad ska man säga? Känner väl att en sån här högtalare tänker man inte byta å det snaraste eller inte alls. Sen kanske behoven är lite annorlunda om ett tag jämfört med idag. Kan inte säga att jag ska spela si eller så högt eller liknande. Det är ju lockande att man kan få basarna "på köpet" om man går på det billigare alternativet. Fast jag kommer inte att kunna använda basarna på ett tag, innan det ev musikrummet kommer på plats. Sen återstår ju förstärkarfrågan också.
Så på nåt sätt formar frågan sig så här: Får jag ett mervärde av att köpa pi60s? Förstår att det inte handlar om några större skillnader, men även mindre skillnader kan uppskattas. Lenare diskant har nämnts, någon som kan verifiera? Hörs någon skillnad i basen eller i mellanregistrets upplösning, även på mellan- eller låg volym? Kort sagt, är det värt pengarna (15000 kr)?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2014-01-22 14:02

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Absolut, men pi60 är ju "bra nog" för dom absolut flesta


Det kan man säga om piP också.

Inte när man specifikt jämför pi60 och pi60s. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2014-01-22 14:15

Cahlis skrev:Vad är mina behov?

Ja vad ska man säga? Känner väl att en sån här högtalare tänker man inte byta å det snaraste eller inte alls. Sen kanske behoven är lite annorlunda om ett tag jämfört med idag. Kan inte säga att jag ska spela si eller så högt eller liknande. Det är ju lockande att man kan få basarna "på köpet" om man går på det billigare alternativet. Fast jag kommer inte att kunna använda basarna på ett tag, innan det ev musikrummet kommer på plats. Sen återstår ju förstärkarfrågan också.
Så på nåt sätt formar frågan sig så här: Får jag ett mervärde av att köpa pi60s? Förstår att det inte handlar om några större skillnader, men även mindre skillnader kan uppskattas. Lenare diskant har nämnts, någon som kan verifiera? Hörs någon skillnad i basen eller i mellanregistrets upplösning, även på mellan- eller låg volym? Kort sagt, är det värt pengarna (15000 kr)?


Tyvärr är det upp till var och en att själv avgöra om det är värt 15kkr :roll:

Men JAG tycker att pi60s är det jag vill ha, därav har jag införskaffat sådanna.
Mest för att dom verkligen har grymt bra prestanda i fullrange, ca 4dB mer outputt än vanliga pi60.
och jag vill ha golvare som är så kapabla som möjligt på egen hand så att dom står sig bra även i kommande boenden och utan basstöd men med knepigt programmaterial.

pi60 är jätte kapabla dom med, och med bs60 så är pi60 mer kapabla än pi60s.

men pi60s + bs60 är i sin tur mer kapabelt än pi60 + bs60...
Jahh.. när det kommer till kritan så ser jag det på följande vis.

Om du ska köpa nu och aldrig kompletter/förändra något: köp pi60 + bs60

Om du köper nu men vet att du kan tänka dig att komplettera/förändra något: köp pi60s

Helt enkelt för att pi60s är mer kompetenta fristående högtalare.

sedan kommer ju ekvationen att kunna arbeta tilslammans med rummet också !
och då är ju pi60 + bs60 oftast bättre, du har mer möjligheter att få till ljudet bättre i rummet än med enbart pi60s.

Meeen så ramlar man åter tillbaka på samma ruta igen.

Så, jag tycker att du ska fundera på om du vill ha mest prestanda vs pris eller mest prestanda vs skrymmande.

det är vad som avgör.

och att du kommer fram till att du ens någonsin kommer att behöva bs60 ?!
pi60 och pi60s är mycket kapabla båda två på egen hand, bara det att pi60s är ytterligare mer kapabel och i mitt tycke det man "bör gå på" om man ändå ska ha en golvare i den storleken.
Då vill i alal fall jag at tden ska vara så kapabel som möjligt också.

Även om jag idag inte kan utnyttja end 1/10 av det där jag bor... så senare kommer jag antagligen att kunna det och då vill jag ändå ha prestanda vs storlek förhållandet så bra som möjligt.

För jag tycker om just det :)


Hoppas att mina snurriga resonemang kan ge dig något, det är liksom upp till dig själv att klura ut vad du kan tänkas behöva och hur mycket du ska "måla in dig".

med pi60s är du väldigt fri !
komplettera med bs60 och få grymt bra prestanda ! eller med moduler osv..
med pi60 är du lite mindre fri men fortfarande knappast inmålad ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Cahlis
 
Inlägg: 314
Blev medlem: 2013-11-02
Ort: Göteborg

Inläggav Cahlis » 2014-01-22 14:45

DVD-ia: grymt bra med detta snurriga svar. Jo, man måste vrida o vända på det och prova olika tänk. Ungefär så rör det sig i mitt huvud också men bra att höra det från andra. Jag ska sätta mig ner o ta en rejäl funderare på kostnader och ekonomi. Ska ju finnas lite medel till rum och förstärkare också. Så klart ska jag prata med IÖ också.

Tack alla andra också för bra råd o tankar. Men fortsätt gärna diskussionen med fler synpunkter och gärna lyssningserfarenheter om det finns.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2014-01-22 15:19

Jag personligen tycker att signaturerna är värda pengarna, om de pengarna finns i ens möjlighetsramar.

Jämförelserna av pi60/pi60s har skett i olika rum vid olika tillfällen och därför inte värda så mycket, däremot i28 mot pi60s(-s) i samma rum, och även i32s (igen - olika rum).

För det sättet som jag lyssnar så upplever jag signaturelementen som överlägsna, men som alltid uppe i denna nivån, så är även saker som kan upplevas som stor förbättring på det hela taget små skitpetitesser. Lyssnar man inte på samma sätt så kanske de går spårlöst förbi?

Sen får man ju ha rätt bra kunskap om högtalarna och om sitt eget lyssnande för att veta som man faktiskt behöver mer bas... pi60s är jämfört med många andra fullregisterhögtalare ordentligt baskapabla, har lurat mig själv mer än en gång på filterinställningen och missat att alla mina baslådor inte varit igång.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Inläggav steveo1234 » 2014-01-22 16:31

Nattlorden skrev:Jag personligen tycker att signaturerna är värda pengarna, om de pengarna finns i ens möjlighetsramar.

Jämförelserna av pi60/pi60s har skett i olika rum vid olika tillfällen och därför inte värda så mycket, däremot i28 mot pi60s(-s) i samma rum, och även i32s (igen - olika rum).

För det sättet som jag lyssnar så upplever jag signaturelementen som överlägsna, men som alltid uppe i denna nivån, så är även saker som kan upplevas som stor förbättring på det hela taget små skitpetitesser. Lyssnar man inte på samma sätt så kanske de går spårlöst förbi?

Sen får man ju ha rätt bra kunskap om högtalarna och om sitt eget lyssnande för att veta som man faktiskt behöver mer bas... pi60s är jämfört med många andra fullregisterhögtalare ordentligt baskapabla, har lurat mig själv mer än en gång på filterinställningen och missat att alla mina baslådor inte varit igång.


På vilket sätt tycker du att signaturelementen är överlägsna?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2014-01-22 16:58

steveo1234 skrev:På vilket sätt tycker du att signaturelementen är överlägsna?


Jag tycker de är ännu mindre i vägen för ljudet. Slutresultatet upplever jag som ännu något mer avslappnat naturligt. Vilket för mig är en viktig detalj. Det kan mycket väl vara en lägre dist som jag upplever på det viset.

Det känns som hjärnan får ännu lite mindre processande att göra för att presentera ljudet för det medvetna jaget, typ.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-01-22 17:11

Nattlorden skrev:Jämförelserna av pi60/pi60s har skett i olika rum vid olika tillfällen och därför inte värda så mycket, däremot i28 mot pi60s(-s) i samma rum, och även i32s (igen - olika rum)..

Intryck i28 vs pi60s och till i32s vore intressanta! Kan du utveckla tack?

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Inläggav Empa » 2014-01-22 17:17

Det får ju inte glömmas att pi60 ensamma inte är direkt dåliga om man säger så.
Har lyssnat en del på pi60 med gamla diskanten och det är absolut en högtalare jag skulle väldigt nöjd med.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2014-01-22 17:26

sportbilsentusiasten skrev:Intryck i28 vs pi60s och till i32s vore intressanta! Kan du utveckla tack?


Det som är färskast i minne är pi60s vs i32s, men då står nog i32s i ett bättre rum, vilket kan göra en stor del av skillnaden. Men det är framför allt lugnet i presentationen som skiljer, samt optimalavståndet. i28 behövde lite längre avstånd till sweetspot (ev. tätare placering vilket jag aldrig testade) än vad som var optimalt för mitt rum/soffplacering.

Klangmässigt uppfattar jag dem som helt likvärdiga, så är det någons primära käpphäst, så tror jag inte det finns mycket att hämta i uppgradering på den punkten.

Men vi är nere på skillnader som är magnituder mindre än vad rummet ställer till med/man kan åtgärda i rummet.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Callisto
Saknad † 2017
 
Inlägg: 3044
Blev medlem: 2003-10-02
Ort: Mjölby

Inläggav Callisto » 2014-01-22 21:10

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:På vilket sätt tycker du att signaturelementen är överlägsna?


Jag tycker de är ännu mindre i vägen för ljudet. Slutresultatet upplever jag som ännu något mer avslappnat naturligt. Vilket för mig är en viktig detalj. Det kan mycket väl vara en lägre dist som jag upplever på det viset.

Det känns som hjärnan får ännu lite mindre processande att göra för att presentera ljudet för det medvetna jaget, typ.


Mycket bra skrivet tycker jag. Delar din beskrivning.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-22 22:35

Nattlorden skrev:Jag tycker de är ännu mindre i vägen för ljudet. Slutresultatet upplever jag som ännu något mer avslappnat naturligt. Vilket för mig är en viktig detalj. Det kan mycket väl vara en lägre dist som jag upplever på det viset.

Det känns som hjärnan får ännu lite mindre processande att göra för att presentera ljudet för det medvetna jaget, typ.



Upplevelser som dessa förknippar jag starkt med lägre dist. Upplevelsen känns mer naturlig och avslappnad. Inget stör eller kräver ansträngning för att lyssna på.
Jag tror(observera tror) att det som primärt får folk att föredra signaturmodellerna över standardmodellerna är den bättre boomern och dess lägre dist.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11858
Blev medlem: 2008-07-01

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-01-22 22:59

Callisto skrev:
Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:På vilket sätt tycker du att signaturelementen är överlägsna?


Jag tycker de är ännu mindre i vägen för ljudet. Slutresultatet upplever jag som ännu något mer avslappnat naturligt. Vilket för mig är en viktig detalj. Det kan mycket väl vara en lägre dist som jag upplever på det viset.

Det känns som hjärnan får ännu lite mindre processande att göra för att presentera ljudet för det medvetna jaget, typ.


Mycket bra skrivet tycker jag. Delar din beskrivning.

Medhåll, så brukar det upplevas vid bättre återgivning. (har inte jämfört INO men väl andra talare)

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3045
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Inläggav Stranne » 2014-01-22 23:00

Jag hade gått på pi60s bara för att slippa sitta och undra hur mycket bättre de skulle vara nära sitter där med pi60... Men det är ju såklart upp till var och en, och kanske framförallt beroende på hur stort hål 15 lax extra gör i plånboken.
Om man är lite mindre nervöst lagd så är jag helt säker på att det som pi60 levererar räcker oerhört långt.

Callisto
Saknad † 2017
 
Inlägg: 3044
Blev medlem: 2003-10-02
Ort: Mjölby

Inläggav Callisto » 2014-01-22 23:18

Jag hade definitivt gått på pi60s. Om inte ekonomin finns är det bättre att vänta och spara tills dess ekonomin tillåter. Varför snubbla på mållinjen när man är så nära målet. Att uppleva det lugn och den fantastiska artikulationen som fås hos ett mycket lågdistorderande system gör musiken så levande och äkta. Man kan helt enkelt inte låta bli att svepas in i musiken och förföras.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2014-01-23 00:30

Nattlorden skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Intryck i28 vs pi60s och till i32s vore intressanta! Kan du utveckla tack?


Det som är färskast i minne är pi60s vs i32s, men då står nog i32s i ett bättre rum, vilket kan göra en stor del av skillnaden. Men det är framför allt lugnet i presentationen som skiljer, samt optimalavståndet. i28 behövde lite längre avstånd till sweetspot (ev. tätare placering vilket jag aldrig testade) än vad som var optimalt för mitt rum/soffplacering.

Klangmässigt uppfattar jag dem som helt likvärdiga, så är det någons primära käpphäst, så tror jag inte det finns mycket att hämta i uppgradering på den punkten.

Men vi är nere på skillnader som är magnituder mindre än vad rummet ställer till med/man kan åtgärda i rummet.


håller helt med.
Mindre som är ivägen för musiken helt enkelt. är även min uppfattning av ljudet mellan signatur och icke signatur.
pi60s och i32s är va jag haft som spelat mest musik :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
zartok
 
Inlägg: 2016
Blev medlem: 2012-12-01

Inläggav zartok » 2014-01-23 08:51

Jag har två snabba frågor om pi60s.
Först, har det kommit någon viktig uppdatering av dom runt 2010 eller framåt?

Andra frågan, som säkert finns besvarad här, hur högt ljudtrycknklarar dessa högtalare av?

Mjo, en till: har för mig att dom ska ställas nära vägg baktill, men kan dom stå nära en sidovägg också?

Frågar då det finns ett par på blocket och jag är tyvärr i behov av högtalare som kan stå väldigt nära mina subbar så att jag får lite mer utrymme över. Pi60 känns som ett alternativ då få högtalare kan placeras så annars tyvärr.

Annars var det väl rätt liten skillnad på pi60 och s, va? Lite ljudtryck, men samma ljud?

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Inläggav bakerman22 » 2014-01-23 09:08

Hur många blindtest har gjorts ute i stugorna mellan vanliga och signaturmodellerna av Ino? Det är en del som har Ino som skriker högt och brett om att saker och ting ska blindtestas för att påvisa någon faktisk skillnad, men när det kommer till just Ino är kraven på blindtest många gånger inte alls samma.

Känns ju som att det kan vara mycket troligt att signaturmodellerna skapar en viss feelgood, och därmed förmodligen höjer lyssningsintrycken en hel del.

Är ju ganska sällan som folk inte gillar något lite extra mycket om denne har slängt ut några extra tusenlappar på det. Surt om det skulle visa sej att det inte ger något extra i verkligheten..

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-23 09:14

bakerman22 skrev:Hur många blindtest har gjorts ute i stugorna mellan vanliga och signaturmodellerna av Ino? Det är en del som har Ino som skriker högt och brett om att saker och ting ska blindtestas för att påvisa någon faktisk skillnad, men när det kommer till just Ino är kraven på blindtest många gånger inte alls samma.

Känns ju som att det kan vara mycket troligt att signaturmodellerna skapar en viss feelgood, och därmed förmodligen höjer lyssningsintrycken en hel del.

Är ju ganska sällan som folk inte gillar något lite extra mycket om denne har slängt ut några extra tusenlappar på det. Surt om det skulle visa sej att det inte ger något extra i verkligheten..


Väldigt få skulle jag tror. Precis som med alla andra typer av blindtester mao.

Självklart skall man ha samma krav oavsett märke. Om folk tycker annorlunda så kan du skicka dem till mig för skolning ;)

Med det sagt så vill jag påpeka att ju större skillnad det är mellan olika produkter ju mindre blir behovet för blindtest och att olika typer av skillnader ställer olika krav på testet. Att den ena högtalaren distar och den andra gör det inte behöver du inte blindtesta för att avgöra medans produkter med ytterst små skillnader kräver ett blindtest för att få något pålitligt resultat alls.
Man kan dra olika slutsatser för olika test, mer än så orkar jag inte skriva om ämnet just nu. Jag tror folk förstår vad jag menar.

Jag tror utan tvekan att folk upplever signaturmodellerna bättre just pga att de är dyrare och de flesta personer automatiskt förknippar dyrare med bättre. Med det sagt så vill jag inte påstå att de inte är bättre, det är upp till var och en att avgöra.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2014-01-23 10:53

Har konstruktören publicerat några mätningar som visar på skillnaden i braighet, kanske? Om inte annat kunde ju de som inte tror sina öron få svart på vitt att de inte kastar pengarna i sjön. :) Men feelgood är inte att förakta!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Inläggav Almen » 2014-01-23 11:26

PerStromgren skrev:Har konstruktören publicerat några mätningar som visar på skillnaden i braighet, kanske?

Det finns ett dokument som Ino Audio kallar "Manifest + modellbeskrivningar". Där står det mesta som du vill veta, tror jag.

Att publicera mätningar på skillnader är ju dock inte samma sak som att skillnaderna är hörbara, eller hur?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2014-01-23 11:32

Almen skrev:
PerStromgren skrev:Har konstruktören publicerat några mätningar som visar på skillnaden i braighet, kanske?

Det finns ett dokument som Ino Audio kallar "Manifest + modellbeskrivningar". Där står det mesta som du vill veta, tror jag.

Att publicera mätningar på skillnader är ju dock inte samma sak som att skillnaderna är hörbara, eller hur?


Nej, så är det förstås, men av tråden att döma är skillnaderna rätt små och tyder på att det handlar om headroom, snarare än något annat.

Läs inte in någon kritik, eller så, jag är bara nyfiken av födsel och ohejdad vana!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2014-01-23 11:39

Tonkurvemätningar har det ju visats väldigt många, vissa gjorda av mig
andra gjorda av andra. Det är dock nästan omöjligt att skilja mellan pi60
och pi60s med tonkurvemätningar, de är så identiska att jag inte från en
tonkurvemätning kan avgöra vilken det är.

Tittar man på distorsionsmätningar så ser det ungefär likadant ut om
man tittar på pi60s mätt vid någon ljudtrycksnivå, och pi60 mätt vid en
nivå drygt 4 dB svagare. Det kanske verkar som en liten skillnad och min
uppfattning är att det är mycket svårt att skilja mellan dem då man spelar
svagt.

Men drygt 4 dB är inte en försumbar skillnad när man spelar så starkt att
distorsionen alls blir en faktor. Vi talar om 2,5 - 2,8 gånger högre effekt.
Så att spela med säg 180W i topparna (=360 W peak) på ett par pi60s
motsvarar alltså runt 68 W för pi60 distorsionsmässigt. Beskriver man
det så får man eventuellt en riktigare uppfattning om skillnaden.

Och kombinerar man med bs60 så är det hela tiden huvudhögtalaren som
sätter gränsen eftersom bs60 klarar så mycket mera än även pi60s, så
skillnaden om dryga 4 dB består.

- - -

Om man vill kan man beskriva de olika kombinationerna genom att tänka
sig att man spelar på en högtalare som klarar hur mycket effekt som
helst (högtalare X) men att man är begränsad av förstärkarens effekt
endast. Låt oss säga att utgångspunkten är ett par pi60 vars förmåga
jämförs med att högtalare X bara ges 100 W förstärkareffekt tillgänglig.


Då blir det såhär:

pi60 = högt.X med 100 W

pi60s = högt.X med 265 W

pi60 + bs60 = högt.X med 450 W

pi60s + bs60 = högt.X med 1200 W.

Detta sagt med reservation för att det bara är rimligt sant under 200 Hz
och att jag hoppas att alla förstår att man behöver tillräcklig förstärkar-
effekt för att inte den skall begränsa, men jag hoppas även att ingen
tror att man behöver de två senare förstärkareffekterna för att driva
kombinationerna.

Redan att addera bs60 ökar ju det maximala ljudtrycket motsvarande
att biffa på förstärkaren en sisådär 4,5 gånger - alltså UTAN att man
behöver skaffa en större förstärkare på riktigt.


De som inte är säkra på att de förstår jämförelsen hoppas jag inte kom-
mer att sprida den vidare genom att berätta för andra. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster