Ja jäklar…..

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Cahlis

Ja jäklar…..

Inläggav Cahlis » 2014-06-16 23:48

Nu börjar de lossna rejält, mina nya pi60s, svårt att stänga av i sommarnatten.
Visst var det ett lyft med piP när de kom på plats. Inte så litet heller, förresten, fantastiskt ljud ur dessa små charmtroll. Hur kan någon tycka att de är fula? De är ju skittuffa! Möbleringsvänliga och smälter in överallt. Lite av en "sleeper" som man säger om en bil med standardutseende men med supertrimmad motor.
Men tanken var ju från början pi60 (som såklart blev pi60s efter mycket funderande (tack för alla råd och resonemang här på forumet)). Så efter Öhman-besök i mars och ett evigt fanerande och lackande under våren, så har de nu spelat ett tag. Var nog lite rädd att bli besviken när de skulle spela istället för piP, med tanke på piP's prestationer. Jo, lite stapplande var det allt när pi60s tog sina första försiktiga steg. Visst, jag vet ju detta med inspelning och tänkte inte låta mig luras… men ändå… var det inte mer? Försiktigt med volymen så klart, den första tiden. Hm. Visst kommer de sig efterhand. Plötsligt, en vacker dag, inser jag att de har börjat sjunga! Lite modigare med volymen och det är då man börjar inse vad som komma ska. Bladeliusförstärkaren är ju korrekt och stark och alldeles underbar. Den driver i stort sett vilka högtalare som helst med pondus. Men, det skulle ju vara kul att prova med ännu lite mer effekt, kanske? Jodå, jag har allt hållit ögonen på HiFi magasinet en tid men det är inte ofta något passande dyker upp där och då oftast i Stockholmstrakten. Lite svårt att vara snabb att slå till när det är 50mil enkel väg. Men en dag kröp det fram en Nad 208 ur gömmorna i Göteborgstrakten. OK, en sväng på väg hem från jobbet och det blev handskakning. Snacka om att bli indoktrinerad här på Faktiskt! Men det är klart att man ska lyssna på goda råd och sakkunniga människor.
Jo för böwelen, det var vad som behövdes! Högtalarna lyfte sig flera hack och fick en ännu större pondus. Nu lyssnas det på musik!

Bild

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Ja jäklar…..

Inläggav hifikg » 2014-06-17 01:21

Trevligt att höra att du är nöjd :-)
Snygga byggen dessutom.
Det är en skön känsla att sitta nöjd o bara låta musiken flöda.
Lite nyfiken på vilken Bladeliusmodell som du ersatte med 208-an är jag ändå.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-06-17 03:09

ja de va jäsiken så snyggt fanér... har sett dyligt nånstans på forat, men det kanske var dina då :o
grattis till nyvalet av stärkare också :)
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2014-06-17 08:29

Supergrattis till ett par fantastiska högtalare! Och den finish:en du har är helt otroligt snygg.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2014-06-17 09:02

Skitsnygga! Bland de finaste pi60s jag sett.
Påminner om Bamsefars i Verona-lönn (tror jag det heter).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-06-17 09:04

Skoj att höra att du är nöjd. Mycket snygga högtalare för övrigt. Grattis :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-17 09:16

Stranne skrev:Skitsnygga! Bland de finaste pi60s jag sett.
Påminner om Bamsefars i Verona-lönn (tror jag det heter).

+1

Ja, de gör sig verkligen bra i riktigt ljusa fanér och svart fot.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-06-17 09:58

hifikg skrev:Trevligt att höra att du är nöjd :-)
Snygga byggen dessutom.
Det är en skön känsla att sitta nöjd o bara låta musiken flöda.
Lite nyfiken på vilken Bladeliusmodell som du ersatte med 208-an är jag ändå.

Min Bladelius är en TYR Novitas, dvs med inbyggd DAC. Jag kör den nu som förförstärkare tillsammans med 208-an. Kombinationen funkar kanon.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-06-17 10:04

Cahlis skrev:Min Bladelius är en TYR Novitas, dvs med inbyggd DAC. Jag kör den nu som förförstärkare tillsammans med 208-an. Kombinationen funkar kanon.

Coolt, då har du RIAA också. Allt du behöver, tillsätt bara musik :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-17 10:16

Kul att du är nöjd! Kompetent kombination av elektronik och högtalare där.
Men är det att bli indoktrinerad eller att bli vägledd? Den sanningen ligger väl i betraktarens ögon. :P
Själv är jag tacksam att jag får ta del av all den kunskap som finns här på faktiskt.se.
__
/ony

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-06-17 10:29

Tony skrev:Men är det att bli indoktrinerad eller att bli vägledd?

Kruxet är väl att det per definition är omöjligt för den indoktrinerade/vägledde att veta vilket. :twisted:
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-06-17 10:33

I detta fallet skrev jag indoktrinerad som något positivt, men så kanske inte alltid menas.

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2014-06-17 10:58

Cahlis skrev:I detta fallet skrev jag indoktrinerad som något positivt, men så kanske inte alltid menas.

Äsch, det är bara faktisktsjukan som slår till igen. Om du menade det som positivt så är det positivt. :)
Jag är själv Ino-indoktrinerad sedan år 2000. Och det har inte lett till några otäckheter i mitt liv. Bara glada leenden! (Och kanske en och annan irriterad granne nån gång...)
__
/ony

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2014-06-17 12:09

Sjukt snyggt :D
Påminner lite om hur det såg ut hos mig för några år sedan..... 8) Spännande och se vart det slutar.
Bilagor
pi60_piP_1.jpg
pi60_piP_1.jpg (32.16 KiB) Visad 5165 gånger

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-06-17 12:41

Jonas skrev:Sjukt snyggt :D
Påminner lite om hur det såg ut hos mig för några år sedan..... 8) Spännande och se vart det slutar.

Ja, Jonas, du får väl ta åt dig "äran" av att ha fått mig att trilla dit.
Verkar vara många som har både piP och pi60 bredvid varandra i sin uppställning. Är nog ofta så att man köper piP först och sedan inte vill släppa dem ens när pi60 är på plats.

För min del är det så att jag kör piP i surroundsystemet till TV'n med en HK 230. pi60s kör jag bara som tvåkanal med Bladelius och NAD 208. Tanken är väl ett ljud/kanske biorum i källaren men det kräver så stora ombyggnader att det projektet får vila sig ett tag. Åtminstone till hösten. Dessutom står det en massa akviarier där nu och de flyttar man inte hur lätt som helst. Innan pi60s kom in i bilden, så körde jag så här:
- Tvåkanal med piP och Bladelius. Sketbra.
- Surround med HK230 och använde då slutstegen i Bladelius till frontarna (piP). Sketbra de mä.
- Jag kunde t o m muta TV-ljudet på HK och köra musik via tvåkanal på Bladelius samtidigt. Smidigt.

Nu har jag inte fått ihop det på samma sätt, pga att 208:an drivs via Bladelius försteg. Lite krångligt ja.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-17 12:55

piP till tv:n, pi60s i vardagsrummet och kanske en bio därtill? Låter som hos mig, typ. :mrgreen:

Vad har du för surround till tv:n? Kanske där nästa in(o)sats behövs? :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2014-06-17 13:58

Riktigt stiligt. Det är nog många som gått samma väg som du har. Själv köpte jag ett par pi60 i grannstaden och förbeställde ett slutsteg som diskuterades här på forumet. Ingen av inköpen har gjort mig besviken.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2014-06-17 13:59

Ja, Jonas, du får väl ta åt dig "äran" av att ha fått mig att trilla dit.
Verkar vara många som har både piP och pi60 bredvid varandra i sin uppställning. Är nog ofta så att man köper piP först och sedan inte vill släppa dem ens när pi60 är på plats.

Pi60 står numera i musik/bio-rummet tillsammans med pX-4, piP i vardagsrummet piP+2xLTS B1h i grabbens hemmastudio och piX i hustruns yoga-anläggning.... Många högtalare bir det plus ett gäng Sonab/Carlsson.....

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-06-17 14:00

Lugn o fin nu, Nattlorden.
Som surrounder har jag mina första egenköpta högtalere, Audio Pro 2-25. De är goda. Fortfarande. Film är kul ibland (när man hittar något man inte sett förut), men jag har sällan tid. Prioriteringen har hamnat på tvåkanal än så länge. Som center står förresten fortfarande en Valutronic MB 50, ett satsbygge där man köper element o filterkomponenter o gör lådan själv. Riktigt bra. De tidigare frontarna var Valutronic SQ 50L som jag också satte ihop själv. De var faktiskt imponerande bra i förhållande till priset. En väldigt högupplöst diskant och de kallades väl därför "studiohögtalare". Basen gick djupt och rent men är så klart ändå ljusår efter Ino. Men perfekt som förstaprojekt för den som vill bygga kompetenta högtalare till budgetpris.
http://www.valutronic.se/ En liten, liten entusiastbutik i Göteborg.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-06-17 23:08

Tja, jag bara satte dem på plats, där plats fanns. Vinklade in mot lyssningsplats likadant som piParna. Låter hur bra som helst utan vidare justeringar. Bakom den ena högtalaren är det ett stort fönster och den andra står inklämd mellan piP och stereoracket. Låter bra ändå. Men så klart ska jag snygga upp och justera in placeringen efter hand. Fast inte just nu. Nu matar jag bara på med mer musik hela tiden. Spotify är suveränt, kör högsta upplösningen via iPad till Apple TV och den inbyggda DAC:en i Bladelius. Inte kan man klaga på Spotifyljudet. Nu har jag snöat in på en spellista med blandade Bowielåtar. Bowie är min husgud och har varit i alla år. Lyssnar på mycket annan musik i olika stilar men kommer alltid tillbaka till Bowie. Ibland när jag känner mig lite "mätt" på musik eller när humöret dippar, så är det läge att köra några Bowielåtar och genast faller allt på plats. Ahhh… såja!

Fast här tänkte jag tipsa om en skiva med Peter Wolf. Helt suverän rakt igenom (förutom en funklåt som kommit fel…). Funkar länken?
http://open.spotify.com/user/cahls/play ... 6YwntRnCC3
Bild

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2014-06-18 13:27

Cahlis, du fick verkligen dina pi60s riktigt snygga!
Det ser ut att vara ett mycket fint djup i fanéret på bilderna.

Hoppas du är riktigt nöjd :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-18 16:46

Svante skrev:
Tony skrev:Men är det att bli indoktrinerad eller att bli vägledd?

Kruxet är väl att det per definition är omöjligt för den indoktrinerade/vägledde att veta vilket. :twisted:

Inte alls.

Svaret ligger ju i grunden till ens val.

Väljer man något för att man undersökt saken själv och förstår grunden till att man valde så?

Eller väljer man för att man uppfattat att en auktoritet sagt att det är ett bra val, för att man sett att många tycker
något, eller för att valet stämmer med en tumregel för hur man bör välja?

Det är väldigt olika saker.

- - -

Det är inte svårt att veta om man väljer baserat på att man känner och gillar det som man sedan valt, eller om man valt
för att man tror på vad andra berättat om saken.

I båda fallen man det dock starta på samma sätt - som ett råd.

Men vägen till ett val kan vara trons väg, eller det kan vara undrans och undersökningens väg. Det är inte alls svårt att i
efterhand veta vilken väg man gått. I varje fall inte för den med vetenskapligt förstånd, som förstår vad det betyder att
avstå ifrån tron till förmån för att undra och undersöka. Men man måste förstås även ha ifrågasatt sina sinnen tillräckligt
för att ha vågat ha med hypotesen att suggestion kan fördunkla studier, om de inte är utfärda på ett suggestionsimmunt
sätt. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2014-06-18 18:13

Som sagt. Det är svårt att veta vilket

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-18 23:16

Okej...

Jag utgår att du talar för dig själv, för du kan ju inte tala för någon annan, och då undrar jag:

På vilket sätt tycker DU det är svårt för dig att veta?

Alltså om du gjort dina val på grund av att du är indoktrinerad, eller om du har gjort dem baserat på att du
undersökt saken noga själv, innan du valt. Vad är det som gör att du inte vet vilket av dessa som gäller för
dina egna val?

Vh, iö

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2014-06-18 23:43

Valet av NAD 208 var väl ganska enkelt egentligen. Ganska snabbt kommer man fram till att marknaden inte har så mycket att erbjuda i denna effektklassen till ett pris under 10 kkr. Finns ett fåtal som hamnar runt 15 kkr, t ex Rotel 1090. Sen är det ett stort hopp till nyare förstärkare som ligger långt högre i pris.

Eftersom det inte direkt går för sig att knalla in i en affär och lyssna på en 208:a, så blev det till att läsa ägaromdömen, t ex här på Faktiskt. Min bedömning blev att de allra flesta är ytterst positiva och även om en del kanske dras med i hyllningskören just för att den är så stark och månghövdad, så måste det betyda något. Den som lagt grunden till hyllningskören är kanske herr Öhman, som uppenbarligen har gått på djupen i sin analys. Med ledning av de två högtalarmodeller som jag själv äger och alltså har kunnat bilda mig en uppfattning om, valde jag att lita på herr Öhmans omdöme om 208:an. Han fick alltså agera som auktoritet för mig.

Slutligen är det dessutom så förnämligt att jag kan tillåta mig att lyssna på förstärkaren (eller snarare ljudet som förstärkaren har förstärkt) i lugn o ro, bilda mig en egen uppfattning och därefter besluta om jag ska behålla den eller sälja vidare och sannolikt få pengarna tillbaka!

Ännu mer slutligen gläder jag mig åt att ha hittat ett nytt ord, nämligen "suggestionsimmunt". Ska fundera ett tag på vad det verkligen innebär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-19 10:18

Ja, du sätter fingret på något där, nämligen att skiljelinjen mellan att veta vad man gör eller
bara lite på någon annan, egentligen får fokus senare i processen, alltså inte när man gör valet
att köpa utan först när man levt med mojängen en tid och eventuellt har gjort egna analyser på
den - och väljer om man skall behålla apparaten eller inte. ;)

För har man inte haft möjlighet att testa apparaten i förväg så är det ju den enda väg man kan
gå. Men med en apparat som NAD 208 så är det ju i varje fall en hyggligt ofarlig väg att gå. Dess
andrahandsvärde är ju stabilt.

Att köpa är att testa. ;)

Och insatsen är bara risken att inte få pengarna tillbaka, vilket är en liten risk om objektet är
NAD 208.

Vh, iö

Återgå till Wänner af Ino