Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Jag ligger åratal före!
Den högtalare som jag rekommenderar för takkanalen heter Ino a1-v (Versatile In wall speaker
Vh, iö
Tumme skrev:IngOehman skrev:Jag ligger åratal före!
Den högtalare som jag rekommenderar för takkanalen heter Ino a1-v (Versatile In wall speaker
Vh, iö
Är inte a1-v bara gjord för inbyggnad? Vad finns för oss som inte har möjligt att bygga in? vi som har betong i taket.
Nattlorden skrev:Tumme skrev:IngOehman skrev:Jag ligger åratal före!
Den högtalare som jag rekommenderar för takkanalen heter Ino a1-v (Versatile In wall speaker
Vh, iö
Är inte a1-v bara gjord för inbyggnad? Vad finns för oss som inte har möjligt att bygga in? vi som har betong i taket.
Då får du sätta vanliga a1 utanpå, ju.
Tumme skrev:IngOehman skrev:Jag ligger åratal före!
Den högtalare som jag rekommenderar för takkanalen heter Ino a1-v (Versatile In wall speaker
Vh, iö
Är inte a1-v bara gjord för inbyggnad? Vad finns för oss som inte har möjligt att bygga in? vi som har betong i taket.
Thomas
Nattlorden skrev:Det får du väl snarast läsa Dolby-specen för... Skall det vara en direktstrålare eller en diffuskälla?
Kommande Denon verkar ha 11.2 som i nuvarande generation plus två extra height bak. (x9200w) Fast bara 9 inbyggda slutsteg som innan.
IngOehman skrev:
Då finns en superplatt och ovinklad version av vanliga a1.
Vh, iö
Nattlorden skrev:Tyvärr är där ingen "takkanal". Utan det rör sig om "på väggen högt placerade" högtalare. Takkanal som sådan brukar kallas "Voice of God" (VOG) i sådan här sammanhang, och den ingår INTE i Dolby Atmos-spec:en tyvärr!
Det fanns dock ett format - Circle Surround - som hade en VOG och det gjordes faktiskt en eller två filmer där man kodade för det också. Dvs. att motfasade signaler i surround var avsedda att flyttas upp. Denna avkodningsmöjligheten kastas tyvärr bort i de flesta receivers, trots det vore en skitbagatell...
IngOehman skrev:Njae... Frågan är vilka placeringsmöjligheter som finns, inte vad som står på apparaten.
Konceptet som sådant medger ju (potentiellt) användaren att berätta för apparaten hur
högtalarna har placerats. Har inte Denon fått med den egenskapen så är ju halva poängen
med Atmos bortkastad.
Om så är fallet eller ej, kan man ju inte utreda med hjälp av en bild, det behövs konkret
information om användningsmöjligheterna.
Vh, iö
philipbtz skrev:Intressant att diskutera Atoms tycker jag. Detta verkar bli lite av nästa grej ändå. Vilken version av Atmos finns för konsumenter i dagsläget och vilka Ino-högtalare(surround:er) rekommenderas för detta? Kan man kombinera a1 och a2 i samma setup? Har redan a1:or men blir väl a2:or så småningom. Hur många och vilka högtalare per kanal?
IngOehman skrev:philipbtz skrev:Intressant att diskutera Atoms tycker jag. Detta verkar bli lite av nästa grej ändå. Vilken version av Atmos finns för konsumenter i dagsläget och vilka Ino-högtalare(surround:er) rekommenderas för detta? Kan man kombinera a1 och a2 i samma setup? Har redan a1:or men blir väl a2:or så småningom. Hur många och vilka högtalare per kanal?
Ja, det går utmärkt att kombinera a2 på sidorna med a1 i taket.
Har man väldigt högt i tak går det även bra att kombinera a2 på sidoväggarna med uppånervända a2 mycket högt
upp på sidoväggarna.
Vh, iö
Tumme skrev:IngOehman skrev:
Då finns en superplatt och ovinklad version av vanliga a1.
Vh, iö
Det låter ju bra. Har du några mått på den?
Thomas
IngOehman skrev:En per kanal duger inte hur du än gör. Då blir det ju en punktkälla och riktningen till den kommer att uppfattas olika beroende på vad man sitter.
Lagom antal i taket är 4 eller 6 stycken. Fast det beror förstås på hur många som kan sitta i salongen. Men 4-6 för vanlig tvåradig hemmabio.
Vh, iö
philipbtz skrev:IngOehman skrev:philipbtz skrev:Intressant att diskutera Atoms tycker jag. Detta verkar bli lite av nästa grej ändå. Vilken version av Atmos finns för konsumenter i dagsläget och vilka Ino-högtalare(surround:er) rekommenderas för detta? Kan man kombinera a1 och a2 i samma setup? Har redan a1:or men blir väl a2:or så småningom. Hur många och vilka högtalare per kanal?
Ja, det går utmärkt att kombinera a2 på sidorna med a1 i taket.
Har man väldigt högt i tak går det även bra att kombinera a2 på sidoväggarna med uppånervända a2 mycket högt
upp på sidoväggarna.
Vh, iö
Låter smidigt.
IngOehman skrev:Jag ser att jag skrev 4-6 stycken takkanaler tidigare, och det jag tänkte på då var en tvåradig biograf med tre högtalare
per rad, eller i nödfall två per rad (vilket dock inte är så lämpligt på grund av hur de interfererar).
Men många hemmabiografer är ju enradiga och då räcker det bra med en rad högtalare också - det vill säga tre stycken.
Så istället för rekommendationen 4-6 så vill jag minska den lägre siffran till tre, alltså 3-6 stycken, beroende på om man
har en eller två rader i sin hemmabio. Har man tre så blir det förstås 9 stycken.
Kan även nämna att när formatet är tillräckligt så behöver man inte lägre ha en rad högtalare per rad. En stor hemmabio
med 30 sittplatser (5 platser * 6 rader, biostolar) fungerar utmärkt med bara fyra rader VOG-högtalare, alltså 12 stycken.
Högt tak i salongen, i kombination med brant parkett, hjälper.
Vh, iö
Nattlorden skrev:*ser framför mig 16 st a1*
steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:*ser framför mig 16 st a1*
Samma här. Och då blir såklart följdfrågan: Är det pga begränsad kapacitet hos a1 som det behövs så många eller för spridningen. Om det är det sistnämnda så är det kanske så för att systemet dimensioneras för mer än en lyssningsplats.
Eller nåt.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Nattlorden skrev:*ser framför mig 16 st a1*
Samma här. Och då blir såklart följdfrågan: Är det pga begränsad kapacitet hos a1 som det behövs så många eller för spridningen. Om det är det sistnämnda så är det kanske så för att systemet dimensioneras för mer än en lyssningsplats.
Eller nåt.
Det är nog bådadera och beroende på användning så varierar nog vilket som är det viktigaste. Vi vet väl kanske inte ännu precis hur mycket effekt som kommer att skickas till de där kanalerna när det väl börjar komma film... Det kanske kommer att behöva tas fram något mer effekttåligt i sortimentet t.o.m. ?
Jag hade ju tänkt använda fyra för EN tak-kanal.
Funderar lite på om inte många har lite bråttom med Atmos... det kanske är läge att invänta DTS-UHD, som verkar bli mer flexibelt gällande högtalarplacering, går kanske att nyttja högt upp på väggen bättre med det.
steveo1234 skrev:Det finns en del info om takkanalerna, varav den intressantaste är att den är specad från 180hz och uppåt. Så, även relativt effektbegränsande högtalare borde kunna funka. Såsom ex a1.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Det finns en del info om takkanalerna, varav den intressantaste är att den är specad från 180hz och uppåt. Så, även relativt effektbegränsande högtalare borde kunna funka. Såsom ex a1.
Har dock sett det ifrågasättas om detta även gällde takmonterade, eller om det enbart gällde takstudsare. Har du hittat något 'definitivt' ?
steveo1234 skrev:Vet att det gäller för takstudsande lösningar men det borde inte skilja märkbart.
Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Vet att det gäller för takstudsande lösningar men det borde inte skilja märkbart.
Som jag förstod var det för att hålla ned på möjligheterna att lokalisera dem på direktljudet, det problemet finns ju inte från takhögtalare, så principiellt skulle dessa kunna vara fullrange om vi inte tänker med praktiska frågor.
steveo1234 skrev:Menar du att det skulle vara lättare att lokalisera dem om de gick djupare? Jag har förstått precis tvärtom: Eftersom örat inte är känsligt för riktning under 180hz så behöver bara takkanalerna återge den delen.
IngOehman skrev:..
Det kan även nämnas att det inte är entydigt svårare att lokalisera en högtalare om den har mycket god spridning, snarare är
det ungefär lika lätt att lokalisera en högtalare med mycket hög riktverkan och en som är perfekt rundstrålande.
...
Vh, iö
IngOehman skrev:Nästan alla kan höra riktningar ned till i trakterna av 50 Hz om förutsättningarna tillåter.
Vh, iö
JM skrev:IngOehman skrev:..
Det kan även nämnas att det inte är entydigt svårare att lokalisera en högtalare om den har mycket god spridning, snarare är
det ungefär lika lätt att lokalisera en högtalare med mycket hög riktverkan och en som är perfekt rundstrålande.
...
Vh, iö
Hur tänker du nu?
I ett ekofrittrum kan lokaliseringen vara lika men hur kan lokaliseringen vara lika i ett vanligt rum?
JM
IngOehman skrev:Nej, bara sidledes. Ursäkta, jag var otydlig.JM skrev:IngOehman skrev:..
Det kan även nämnas att det inte är entydigt svårare att lokalisera en högtalare om den har mycket god spridning, snarare är
det ungefär lika lätt att lokalisera en högtalare med mycket hög riktverkan och en som är perfekt rundstrålande.
...
Vh, iö
Hur tänker du nu?
I ett ekofrittrum kan lokaliseringen vara lika men hur kan lokaliseringen vara lika i ett vanligt rum?
JM
Tänker? Det var inte en filosofisk fundering eller en spekulation jag gav uttryck för, det var fakta.
Och att det är så vet jag eftersom jag undersökt saken, inte bara "tänkt" på saken. Missförstå mig inte, jag säger inte att det är något fel att fundera på saker, men om man BARA har gjort det så bör man inte formulera sig som jag gjorde, och omvändt - om man formulerar sig som jag gjorde så bör man ha undrsökt saken och inte bara tro något (baserat på att man tänkt på saken).
Och viktigast:
Jag skrev inte att lokaliseringen blir identiskt "lika".
Jag skrev att det inte är entydigt svårare att lokalisera en högtalare (eller annan ljudkälla) med stor spridning. Det kan vara svårare, men det kan också vara lättare. Det beror på. Huvudkomponenten i det jag skrev är att det inte blir entydigt svårare när lite rumsreflexer adderas. Rumsreflexerna kan nämligen, givet förutsättningarna, verka både för att göra lokaliseringen enklare att lyckas med och svårare att lyckas med.
Reflexer som kommer tillräckligt sent i tiden påverkar ju heller knappt lokaliseringen av de flesta musikljud alls. Statiska toner blir förvisso som regel signifikant svårare att orientera i en av reflexioner störd miljö, men det är ett specialfall.
Vh, iö
IngOehman skrev:Mitt förslag, som jag inte ser som ett alternativ, utan som en överlägsen lösning, är att inte sträva efter
kortare avstånd från högtalare till lyssnare, utan snarare efter ett så långt som möjligt, och dessutom en
placering som integrerar respektive högtalare så väl som möjligt sin närmaste reflekterade yta.
Inte nog med det - för att systemet skall fungera för flera personer än en samtidigt, förespråkar jag hög-
talarplaceringar som skapar virtuella vågfronter med entydig riktning (inte mot en punktljudkälla som ju
blir illa olika för olika lyssnare, då de ju ser olika riktningar till en gemensam punkt.
För att sådant skall fungerar duger inte singulära ljudkällor, utan man måste ha flera, och undersöker man
saken noga så märker man att man behöver MINST tre ljudkällor, signifikanta reflexkällor inräknade.
IngOehman skrev:Mitt förslag, som jag inte ser som ett alternativ, utan som en överlägsen lösning, är att inte sträva efter
kortare avstånd från högtalare till lyssnare, utan snarare efter ett så långt som möjligt, och dessutom en
placering som integrerar respektive högtalare så väl som möjligt sin närmaste reflekterade yta.
Inte nog med det - för att systemet skall fungera för flera personer än en samtidigt, förespråkar jag hög-
talarplaceringar som skapar virtuella vågfronter med entydig riktning (inte mot en punktljudkälla som ju
blir illa olika för olika lyssnare, då de ju ser olika riktningar till en gemensam punkt.
För att sådant skall fungerar duger inte singulära ljudkällor, utan man måste ha flera, och undersöker man
saken noga så märker man att man behöver MINST tre ljudkällor, signifikanta reflexkällor inräknade.
Vh, iö
Nattlorden skrev:IngOehman skrev:Mitt förslag, som jag inte ser som ett alternativ, utan som en överlägsen lösning, är att inte sträva efter
kortare avstånd från högtalare till lyssnare, utan snarare efter ett så långt som möjligt, och dessutom en
placering som integrerar respektive högtalare så väl som möjligt sin närmaste reflekterade yta.
Inte nog med det - för att systemet skall fungera för flera personer än en samtidigt, förespråkar jag hög-
talarplaceringar som skapar virtuella vågfronter med entydig riktning (inte mot en punktljudkälla som ju
blir illa olika för olika lyssnare, då de ju ser olika riktningar till en gemensam punkt.
För att sådant skall fungerar duger inte singulära ljudkällor, utan man måste ha flera, och undersöker man
saken noga så märker man att man behöver MINST tre ljudkällor, signifikanta reflexkällor inräknade.
Så för 4 takkanaler så borde man ha 12-16 a1 ? Och ungefärligen hur skulle de behöva sitta lite lätt schematiskt?
IngOehman skrev:Jag tar hellre fråga A före fråga B.
Fråga A: Hur många takkanaler är det lämpligt att ha?
Svar: En. Delar man upp "uppåt" i flera olika riktningar så kommer olika lyssnare i rummet att höra riktningarna
helt olika.
Det finns förvisso trix för att kunna gå runt detta, men det kräver att ursprungsmaterialet är vektoriellt kodat
och att man sedan gör en tiltbar planvågsmatris av ett större antal högtalare (som inte skall blandas ihop med
diskreta kanaler). Saken är dock den att det inte behövs då man kan fantomprojicera med stor framgång mellan
olika från varandra 90 grader förskjutna planvågskällor.
IngOehman skrev:Och vad jag säger är att man kan dekoda ner de lagrade kanalerna till fyra surroundriktningar (det
är hur enkelt som helst att göra det, bara att se det vektoriellt) närmare bestämt de jag nämnt, och
från det kan man sedan mata de fyra "strålningspaketen" vänster, bakåt, höger och uppåt således att
ALLA lyssnare får höra det inspelade så likt som det är tänkt som möjligt.
Då bevarar man inte bara all information, man ser dessutom till att den hörs likartat oberoende av
var man sitter.
Hänger du med?
Man behöver alltså inte ändra lagringssystemets standard alls, allt man behöver göra är att använda
informationen på de lagrade kanalerna på ett intelligentare sätt än de har tänkt sig.
IngOehman skrev:Det beror väl lite på vad man menar med "atmosavkodningen".
Kodar man ned till färre kanaler så beror det ju på dekodern hur den gör det.
Tar man bara kanalerna som de är kan man dock göra en egen dekoder (fast det
betyder inte att det är trivialt annat än principiellt) som gör precis det man vill
med avseende på att få rätt ljud till rätt ställe.
IngOehman skrev:Och såhär ser den superplatta utanpåliggade takversionen av a1 ut (a1-t) med
fronten oklädd:
Båda olackade som synes, men de är förstås alltid lackerade när de är färdiga.
IngOehman skrev:Anläggningar skall användas, inte kopplas och fipplas med.
Man skall se på FIIIIIILM!!
Vh, iö
Nattlorden skrev:Min idé med att använda a1 som atmos-studsare verkar av banan igen efter de senaste uppgifterna. Det verkar som det trots allt finns mer filterfunktioner i dem än bara ett HP vid 180. Möjligen att man skulle kunna lura sig till det bakvägen via Audyssey, men då blir man tvungen att använda det...
philipbtz skrev:Nattlorden skrev:Min idé med att använda a1 som atmos-studsare verkar av banan igen efter de senaste uppgifterna. Det verkar som det trots allt finns mer filterfunktioner i dem än bara ett HP vid 180. Möjligen att man skulle kunna lura sig till det bakvägen via Audyssey, men då blir man tvungen att använda det...
Verkar som att man får gå med superplatt a1 som då blir direktstrålande..förutom att man då har tre per kanal så det blir lite bättre effekt.
Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Nattlorden skrev:Min idé med att använda a1 som atmos-studsare verkar av banan igen efter de senaste uppgifterna. Det verkar som det trots allt finns mer filterfunktioner i dem än bara ett HP vid 180. Möjligen att man skulle kunna lura sig till det bakvägen via Audyssey, men då blir man tvungen att använda det...
Verkar som att man får gå med superplatt a1 som då blir direktstrålande..förutom att man då har tre per kanal så det blir lite bättre effekt.
Tolv stycken alltså då.
AndreasArvidsson skrev:Stukas runt?
Varför skulle det vara ett problem att slå ihop takkanaler?
Går det att köra med endast en takkanal med atmos? Eller är det endast i par som går att aktivera?
En kanal med 3-4st a1 i taket hade jag kunnat tänka mig här hemma.
philipbtz skrev:Synd att dom som utvecklat Atmos verkar tänka lite i fel banor. Så jäkla märkligt att det endast verkar vara Ino som fattat att det går att ha flera högtalare per kanal. Men det handlar väl om pengar..
Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Synd att dom som utvecklat Atmos verkar tänka lite i fel banor. Så jäkla märkligt att det endast verkar vara Ino som fattat att det går att ha flera högtalare per kanal. Men det handlar väl om pengar..
Så fort du nämner det t.ex. på AVSforum med multipla surrounds, så hugger alla teknikexperterna och ondgör sig över de fruktansvärda kamfiltereffekterna som uppstår. Så det är klart ingen som läser det vill göra så. Nu när Atmos kommer så ondgör man sig över dipolsurroundar också, nu skall det ju vara direktstrålande från alla håll....
Sprang på någon som körde multipla "tri-pole" högtalare och tänkte fortsätta med det - det borde väl vara närbesläktat i alla fall.
Tumme skrev:Då har posten precis varit och levererat en Yamaha RX-A2040. Atmos uppgraderingen kommer någon gång i månadsskiftet okt/nov men det börjar bli dags att planera lite. Jag blir inte riktigt klok på hur många och placering av den platta A1 modellen som man kan klara sig med för en enradig hemmabio. Läser man lite på forumen så verkar dom vara väldigt nöjda med både 2 högtalare och 4 högtalare per takkanal.
Thomas
philipbtz skrev:Tumme skrev:Då har posten precis varit och levererat en Yamaha RX-A2040. Atmos uppgraderingen kommer någon gång i månadsskiftet okt/nov men det börjar bli dags att planera lite. Jag blir inte riktigt klok på hur många och placering av den platta A1 modellen som man kan klara sig med för en enradig hemmabio. Läser man lite på forumen så verkar dom vara väldigt nöjda med både 2 högtalare och 4 högtalare per takkanal.
Thomas
Vilka andra än Ino-ägare kör mer än en högtalare per kanal? Menar du inte att folk kör med antingen 5.1.2 eller 5.1.4 med en högtalare per kanal? Från det jag läst i denna tråd verkar det räcka med att köra 5.1.2 men att du sedan kör 3 högtalare per kanal. Så totalt 6 högtalare i taket.
philipbtz skrev:Vilka andra än Ino-ägare kör mer än en högtalare per kanal? Menar du inte att folk kör med antingen 5.1.2 eller 5.1.4 med en högtalare per kanal? Från det jag läst i denna tråd verkar det räcka med att köra 5.1.2 men att du sedan kör 3 högtalare per kanal. Så totalt 6 högtalare i taket.
Nattlorden skrev:Tycker som du överdriver förväntan på hur många som egentligen börjat med Atmos och då dessutom med inskränkningen Ino-ägare. Det är fortfarande väldigt tidiga dagar för Atmos. Speciellt om man vill ha alla konkurrerande formaten tillgängliga i samma apparat (Auro, DTS)...
Nattlorden skrev:Det verkar få bry sig över... man verkar mer intresserad av upplösning av ljudet samt panorerbarheten. Att upplevelserna blir olika beroende på plats verkar de flesta ta med en klackspark.
Nattlorden skrev:Ja, så som du beskriver det är ju hur Ingvar önskar att det kodades på mediat om jag förstår saker rätt.
paa skrev:Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Synd att dom som utvecklat Atmos verkar tänka lite i fel banor. Så jäkla märkligt att det endast verkar vara Ino som fattat att det går att ha flera högtalare per kanal. Men det handlar väl om pengar..
Så fort du nämner det t.ex. på AVSforum med multipla surrounds, så hugger alla teknikexperterna och ondgör sig över de fruktansvärda kamfiltereffekterna som uppstår. Så det är klart ingen som läser det vill göra så. Nu när Atmos kommer så ondgör man sig över dipolsurroundar också, nu skall det ju vara direktstrålande från alla håll....
Sprang på någon som körde multipla "tri-pole" högtalare och tänkte fortsätta med det - det borde väl vara närbesläktat i alla fall.
Konstigt, surround på bio har ju tidigare alltid haft en massa högtalare i surroundkanalerna, fyra på varje sida och två bak är väl minimum på en liten bio. Ingen har väl klagat på kamfiltereffekterna på detta förut?
IngOehman skrev:Nä, har ingen bild på det, men tänk dig att det är tyg på bara, således man istället för att se fronten med lite hål i och elementet, istället bara ser en nästan kvadratisk rektangel av tyg. Jo en sak till, ser att man på bilden inte ser att den bortre kanten är fasad på samma sätt som "sidorna". Det är den. I normalfallet monterar man högtalaren således att elementen hamnar närmast en tänkt mittlinje i rummet. använder man tre i bredd så sätter man elementet närmast en tänkt mittpunkt mellan alla takhögtalare. Asymmetrin kanske ser lite udda ut, men den är viktig, av ljudkvalitetsskäl.
Vh, iö
AndreasArvidsson skrev:En sak som jag undrar över är att om man nu skall ha så många diskreta kanaler. Var med en enda direktstrålande högtalare. Hur hade man då tänk lösa att ljudet inte skall låta annorlunda på olika sittplatser?
Ta tex takhögtalarna. Om personen i mitten hör ljudet precis ovanför sig så kommer ju personerna på sidan att höra ljudet snett ovan sig. Varför vill man lösa det så? Vore det inte bättre om alla hörde samma ljud oavsett position? Därför kan jag tycka att det kanske bara bör finnas en surroundkanal per riktning fast med flera högtalare per kanal. Dvs att du har 4st surroundkanaler: vänster, höger, bakom, ovan. Var med 3-4st högtalare.
Det är väl ungefär efter denna princip som Inos surrounder är konstruerade kan jag tänka mig?
IngOehman skrev:AndreasArvidsson skrev:En sak som jag undrar över är att om man nu skall ha så många diskreta kanaler. Var med en enda direktstrålande högtalare. Hur hade man då tänk lösa att ljudet inte skall låta annorlunda på olika sittplatser?
Ta tex takhögtalarna. Om personen i mitten hör ljudet precis ovanför sig så kommer ju personerna på sidan att höra ljudet snett ovan sig. Varför vill man lösa det så? Vore det inte bättre om alla hörde samma ljud oavsett position? Därför kan jag tycka att det kanske bara bör finnas en surroundkanal per riktning fast med flera högtalare per kanal. Dvs att du har 4st surroundkanaler: vänster, höger, bakom, ovan. Var med 3-4st högtalare.
Det är väl ungefär efter denna princip som Inos surrounder är konstruerade kan jag tänka mig?
Ja, det är exakt detta jag argumenterat i alla år. Just så var också det 6- eller 7-kanalsformat (jag lagrade på en 8-kanalsbandspelare) som jag tog studerade och föreslog på 70-talet för musik (6) resp film (7). 6 eller 7 kanaler men många flera högtalare.
Ljudet för surroundfälter behöver helt enkelt lite förenklat skapas från linjer eller ytor som var och en med sin normalvektor representerar en riktning 90 grader förskjuten från de andra ytornas normalvektorer. Genom linje-/yt- istället för punktstrålning så kan alla lyssningsplatser bringas att höra riktningarna likartat. Med kännedom om tillgängliga sittplatsers plats i aktuellt rum kan man signifikant reducera antalet högtalare, från hundratals till kanske tio-tolv.
Enda undantagen är de tre frontkanalerna. Där bör man eftersträva att skapa kognitiv konsonans med det man ser på duken, det vill säga riktningarna som hörs för ljudet bör överensstämma med de man ser på bilden. För musiklyssning är mitthögtalaren potentiellt försämrande. För filmtittning inte.
Vh, iö
philipbtz skrev:Aurora och DTS:X har jag helt släppt nu för det finns nästan inga filmer att tala om där dessa format används.
IngOehman skrev:Ja, det är exakt detta jag argumenterat i alla år. Just så var också det 6- eller 7-kanalsformat (jag lagrade på en 8-kanalsbandspelare) som jag tog studerade och föreslog på 70-talet för musik (6) resp film (7). 6 eller 7 kanaler men många flera högtalare.
Ljudet för surroundfälter behöver helt enkelt lite förenklat skapas från linjer eller ytor som var och en med sin normalvektor representerar en riktning 90 grader förskjuten från de andra ytornas normalvektorer. Genom linje-/yt- istället för punktstrålning så kan alla lyssningsplatser bringas att höra riktningarna likartat. Med kännedom om tillgängliga sittplatsers plats i aktuellt rum kan man signifikant reducera antalet högtalare, från hundratals till kanske tio-tolv.
Enda undantagen är de tre frontkanalerna. Där bör man eftersträva att skapa kognitiv konsonans med det man ser på duken, det vill säga riktningarna som hörs för ljudet bör överensstämma med de man ser på bilden. För musiklyssning är mitthögtalaren potentiellt försämrande. För filmtittning inte.
Vh, iö
Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Aurora och DTS:X har jag helt släppt nu för det finns nästan inga filmer att tala om där dessa format används.
Tja... det beror ju på hur du skaffar film... på BluRay är det ju lite begränsat, men på bioformat så är inte Auro speciellt dåligt på det... varken på släppta filmer eller biosalonger.... Jag vet inte vad det är som motverkar att det som Auromixats inte publiceras på BluRay, men potentialen finns där och ökar hela tiden.... Asien går bra för Auro... och faktiskt biosalonger i USA.... däremot är släppen av Auro på BluRay i USA typ noll.... Någon form av bio-politik på G alltså....
Nattlorden skrev:Fast nu valde du att visa något annat än det jag talade om... nämligen vad som producerats.... inte vad som släppts. Detta är vad jag talar om... att det inte släppt på BluRay är alltså någon form av "politik"... inte att det inte finns
Kraniet skrev:IngOehman skrev:Ja, det är exakt detta jag argumenterat i alla år. Just så var också det 6- eller 7-kanalsformat (jag lagrade på en 8-kanalsbandspelare) som jag tog studerade och föreslog på 70-talet för musik (6) resp film (7). 6 eller 7 kanaler men många flera högtalare.
Ljudet för surroundfälter behöver helt enkelt lite förenklat skapas från linjer eller ytor som var och en med sin normalvektor representerar en riktning 90 grader förskjuten från de andra ytornas normalvektorer. Genom linje-/yt- istället för punktstrålning så kan alla lyssningsplatser bringas att höra riktningarna likartat. Med kännedom om tillgängliga sittplatsers plats i aktuellt rum kan man signifikant reducera antalet högtalare, från hundratals till kanske tio-tolv.
Enda undantagen är de tre frontkanalerna. Där bör man eftersträva att skapa kognitiv konsonans med det man ser på duken, det vill säga riktningarna som hörs för ljudet bör överensstämma med de man ser på bilden. För musiklyssning är mitthögtalaren potentiellt försämrande. För filmtittning inte.
Vh, iö
Detta verkar stämma väldigt väl med hur Auro är designat. Har du läst några av deras dokument? Har du någon åsikt om det?
edit: tex här https://docplayer.net/4505109-Auro-11-1 ... in-3d.html
Kraniet skrev:Nattlorden skrev:Fast nu valde du att visa något annat än det jag talade om... nämligen vad som producerats.... inte vad som släppts. Detta är vad jag talar om... att det inte släppt på BluRay är alltså någon form av "politik"... inte att det inte finns
Jag trodde i pratade om filmer som finns på BluRay?
För biografer finns det ju dock gott filmer i auro som som du säger.
Nej nåt konstigt är det ju. De själva framhäver ju att en av styrkorna med Auro kontra Atmos är att samma ljudmix kan användas oavsett storleken på system. Så det borde vara en smal sak att släppa bluray med aurospåret från biograffilmen.
Är det Dolby som pressar utgivarna? Eller är det så att utgivarna inte anser det ekonomiskt att släppa ännu en utgåva?
Undra hur många som sitter med en Atmos, DTS:X respektive Auro anläggning. Bara atmos lär ju vara en försvinnande andel konsumenter de andra två är ju i marginalen av marginalen av marginalen..
borde varit tydligt nog.på BluRay är det ju lite begränsat, men på bioformat så är inte Auro speciellt dåligt på det
IngOehman skrev:Problemet är inkompatibiliteten.
Auro föreskriver helt andra högtalarplaceringar, så om det skall bli enligt standard så måste biografsalongen ifråga antingen ha dubbla uppsättningar högtalare, eller skippa dolby (av alla typer, dessa är ju alla kompatibla med varandra).
IngOehman skrev:Varför säger du att jag menar detta?
Det stämmer inte med något jag skrivit, veterligt. Vad har jag missat?
IngOehman skrev:Njae...
Nä!
Fakta är väl snarare att det går bra för dolby i biograferna OCH på t ex bluray och på TV... men sämre för Auro, på alla de nämnda ställena.
Dock går det lite ”mindre sämre” på biograferna för Auro än på de andra ställena (om inget revolutionerande händt som jag missat).
Men - den kommersiella framgångens vara eller icke vara är en faktor som KAN ha väldigt lite med fysiska egenskaper att göra, och mycket mera med marknadsföring/demonstrationsframgång att göra.
Jag får känslan att du vill att jag skall förklara skälen till olika systemens framgång, och hur och varför de ser lite olika ut på olika scener?
philipbtz skrev:Vilka format som finns på bio är såklart intressant men egentligen det enda som spelar roll är väl vad vi som konsumenter kan få där hemma? Och hur ser det ut? Det finns ett gäng filmer i DTS-HD MA 5.1/7.1 samt Atmos, och ibland, ibland så finns finns filmen i DTS:X. Vad jag förstår så är alla dessa format helt kompatibla med varandra. De är såklart även kompatibla med alla de äldre Dolby- och Dts-formaten. Vad gäller streaming så sänds detta oftast i Dolby Digital+ 5.1 men även ibland med dess 7.1 variant. Eller nyligen då så har det börjats med Atmos. När jag kollar på Netflix eller iTunes-film i Atmos så är det helt kompatibelt med mitt 7.1-system och jag får ut Atmos i receivern och det låter kannon redan utan tak-högtalare. Har även spelat upp DTS:X i bion och det är inga problem.
Men Auro då? Jag har inte sett en enda film i Auro. Jag kan tänka mig att det är en grym upplevelse i en stor salong där man sitter en bit från högtalarna. Det går säkert att få till hemma också men till att börja med så har jag inte alla högtalare som krävs och har dessutom inte råd med det. Min receiver har inte stöd för Auro och vad jag vet så finns det i princip inga filmer att köpa i Auro om man inte letar väldigt noga. Men vi säger att det skulle finnas en hel del filmer. Ja då är problemet att inga av mina gamla filmer är kompatibla med de nya högtalarpositionerna. Man får nog nöja sig med att kunna ha möjligheten att gå på en Auro-biograf när man är utomlands (för det finns väl inga sådana biografer i sverige?). Skulle bara ändra mig om det för någon anledning skulle bli de facto standard men det kommer det inte bli. Bättre att bara acceptera läget och gå vidare och njuta av filmerna som finns på bästa sätt.
Nattlorden skrev:philipbtz skrev:Vilka format som finns på bio är såklart intressant men egentligen det enda som spelar roll är väl vad vi som konsumenter kan få där hemma? Och hur ser det ut? Det finns ett gäng filmer i DTS-HD MA 5.1/7.1 samt Atmos, och ibland, ibland så finns finns filmen i DTS:X. Vad jag förstår så är alla dessa format helt kompatibla med varandra. De är såklart även kompatibla med alla de äldre Dolby- och Dts-formaten. Vad gäller streaming så sänds detta oftast i Dolby Digital+ 5.1 men även ibland med dess 7.1 variant. Eller nyligen då så har det börjats med Atmos. När jag kollar på Netflix eller iTunes-film i Atmos så är det helt kompatibelt med mitt 7.1-system och jag får ut Atmos i receivern och det låter kannon redan utan tak-högtalare. Har även spelat upp DTS:X i bion och det är inga problem.
Men Auro då? Jag har inte sett en enda film i Auro. Jag kan tänka mig att det är en grym upplevelse i en stor salong där man sitter en bit från högtalarna. Det går säkert att få till hemma också men till att börja med så har jag inte alla högtalare som krävs och har dessutom inte råd med det. Min receiver har inte stöd för Auro och vad jag vet så finns det i princip inga filmer att köpa i Auro om man inte letar väldigt noga. Men vi säger att det skulle finnas en hel del filmer. Ja då är problemet att inga av mina gamla filmer är kompatibla med de nya högtalarpositionerna. Man får nog nöja sig med att kunna ha möjligheten att gå på en Auro-biograf när man är utomlands (för det finns väl inga sådana biografer i sverige?). Skulle bara ändra mig om det för någon anledning skulle bli de facto standard men det kommer det inte bli. Bättre att bara acceptera läget och gå vidare och njuta av filmerna som finns på bästa sätt.
Sant, men finns det ett antal biofilmer redan mixade, så finns potentialen att de kan nå konsument "över en natt" - om de fick lov att göra det.
Auro kodas i en vanlig ström och går helt utmärkt att spela upp utan att ha tillgång till avkodning. Personligen vill jag påstå att vissa av fördelarna även då är märkbara - troligen "bieffekt" av bättre mixning.
IngOehman skrev:Okej, detta så långt enligt standard, men vilkel icke-standard-lösnlng kan man tillgripa då?
Jo, att arrangera högtalarna som 5.4.(2/1) eller 7.4.(2/1) och sen mata de två baklanalerna LSB och RSb till båda LSb och RSb respektive till alla fyra takhögtalare!
De två surround back-kanalerna matar alltså båda back-högtalarna (LSb) respektive alla tak-högtalare (RSb). De två nämnda kanalerna bär ingen information med entydig relation till det som ses på duken, det gör ”riktnkngsmissbruk” mindre problematiskt då kognitiv dissonans inte kan inträffa. Men resultetet blir annorlunda än filmen är planerad att låta, och om det är ett problem får var och en själv bedöma. Jag kan bara vittna om att upplevelser BÄTTRE än de som fåtts med dolby atmos har rapporterats.
Men frågan är väl kanske ändå inte om man vill ”fulkoppla” istället för att dekoda dolby atmos-spåret, utan snarare om man i en anläggning där man har takhögtalare och dolby atmos-möjlighet, vill använda takhögtalarna till ena surround back-kanalen när man spelar 7.1-material, eller låta dem vara tysta och avspela enligt 7.1-standarden?
Var och en bedömer själv.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag tycker att var och en skall bedöma själv, skrev jag ju.
IngOehman skrev:På vilket sätt?
”Jag tycker” skrev jag, det är ju inte en tumregel eller någon sorts regel alls. Jag klargjorde ju bara för att jag inte har något med beslutet att göra.
Jag förstår att du bara skojade, men inte vad det skojiga är.
Om jag skall uppmana till något så är det att prova innan man tar ställning till vad man föredrar. Att testa är bättre än att tro utan bra skäl.
Vh, iö
Nattlorden skrev:Och de som vill veta hur det blir bäst - utan personliga preferenser - då?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster