Ino högtalare för Dolby Atmos?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-07-31 14:23

Hittade denna bilden på en Onkyo Dolby Atmos per takstuds-högtalare:
Bild

Känns som man bara behöver lägga en a1 på rygg inne i en ytterlåda. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav steveo1234 » 2014-07-31 14:29

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:
Nattlorden skrev:*ser framför mig 16 st a1*


Samma här. Och då blir såklart följdfrågan: Är det pga begränsad kapacitet hos a1 som det behövs så många eller för spridningen. Om det är det sistnämnda så är det kanske så för att systemet dimensioneras för mer än en lyssningsplats.

Eller nåt.


Det är nog bådadera och beroende på användning så varierar nog vilket som är det viktigaste. Vi vet väl kanske inte ännu precis hur mycket effekt som kommer att skickas till de där kanalerna när det väl börjar komma film... Det kanske kommer att behöva tas fram något mer effekttåligt i sortimentet t.o.m. ?

Jag hade ju tänkt använda fyra för EN tak-kanal. :?

Funderar lite på om inte många har lite bråttom med Atmos... det kanske är läge att invänta DTS-UHD, som verkar bli mer flexibelt gällande högtalarplacering, går kanske att nyttja högt upp på väggen bättre med det.


Jag kommer eventuellt också att invänta DTS-MDA innan jag köper receiver. Eller mellanlanda i någon billigare modell beroende på hur marknaden ser ut. Jag kommer att sikta på 7.1.4 då det borde finnas på marknaden relativt snabbt.

Det finns en del info om takkanalerna, varav den intressantaste är att den är specad från 180hz och uppåt. Så, även relativt effektbegränsande högtalare borde kunna funka. Såsom ex a1.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-07-31 14:47

steveo1234 skrev:Det finns en del info om takkanalerna, varav den intressantaste är att den är specad från 180hz och uppåt. Så, även relativt effektbegränsande högtalare borde kunna funka. Såsom ex a1.


Har dock sett det ifrågasättas om detta även gällde takmonterade, eller om det enbart gällde takstudsare. Har du hittat något 'definitivt' ?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav steveo1234 » 2014-07-31 15:00

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Det finns en del info om takkanalerna, varav den intressantaste är att den är specad från 180hz och uppåt. Så, även relativt effektbegränsande högtalare borde kunna funka. Såsom ex a1.


Har dock sett det ifrågasättas om detta även gällde takmonterade, eller om det enbart gällde takstudsare. Har du hittat något 'definitivt' ?


Vet att det gäller för takstudsande lösningar men det borde inte skilja märkbart.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-07-31 15:12

steveo1234 skrev:Vet att det gäller för takstudsande lösningar men det borde inte skilja märkbart.


Som jag förstod var det för att hålla ned på möjligheterna att lokalisera dem på direktljudet, det problemet finns ju inte från takhögtalare, så principiellt skulle dessa kunna vara fullrange om vi inte tänker med praktiska frågor.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav steveo1234 » 2014-07-31 15:30

Nattlorden skrev:
steveo1234 skrev:Vet att det gäller för takstudsande lösningar men det borde inte skilja märkbart.


Som jag förstod var det för att hålla ned på möjligheterna att lokalisera dem på direktljudet, det problemet finns ju inte från takhögtalare, så principiellt skulle dessa kunna vara fullrange om vi inte tänker med praktiska frågor.


Menar du att det skulle vara lättare att lokalisera dem om de gick djupare? Jag har förstått precis tvärtom: Eftersom örat inte är känsligt för riktning under 180hz så behöver bara takkanalerna återge den delen.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-07-31 15:39

steveo1234 skrev:Menar du att det skulle vara lättare att lokalisera dem om de gick djupare? Jag har förstått precis tvärtom: Eftersom örat inte är känsligt för riktning under 180hz så behöver bara takkanalerna återge den delen.


Har en kompis som riktningslokaliserar en bra bit under 80Hz... men du har säkert rätt. Jag antog det var för att hålla nere spridningen. I så fall behöver de ju inte ändra något beroende på högtalartyp.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-08-01 03:46

Nästan alla kan höra riktningar ned till i trakterna av 50 Hz om förutsättningarna tillåter.

Det kan även nämnas att det inte är entydigt svårare att lokalisera en högtalare om den har mycket god spridning, snarare är
det ungefär lika lätt att lokalisera en högtalare med mycket hög riktverkan och en som är perfekt rundstrålande. Det är helt
andra egenskaper som skiljer mellan dem upplevelsemässigt. Och det beror då förstås även på hur omgivningen ser ut.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav JM » 2014-08-01 06:39

IngOehman skrev:..
Det kan även nämnas att det inte är entydigt svårare att lokalisera en högtalare om den har mycket god spridning, snarare är
det ungefär lika lätt att lokalisera en högtalare med mycket hög riktverkan och en som är perfekt rundstrålande.
...
Vh, iö


Hur tänker du nu?
I ett ekofrittrum kan lokaliseringen vara lika men hur kan lokaliseringen vara lika i ett vanligt rum?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav steveo1234 » 2014-08-01 08:27

IngOehman skrev:Nästan alla kan höra riktningar ned till i trakterna av 50 Hz om förutsättningarna tillåter.

Vh, iö


Även i höjdplanet?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-08-02 01:45

Nej, bara sidledes. Ursäkta, jag var otydlig.

JM skrev:
IngOehman skrev:..
Det kan även nämnas att det inte är entydigt svårare att lokalisera en högtalare om den har mycket god spridning, snarare är
det ungefär lika lätt att lokalisera en högtalare med mycket hög riktverkan och en som är perfekt rundstrålande.
...
Vh, iö


Hur tänker du nu?
I ett ekofrittrum kan lokaliseringen vara lika men hur kan lokaliseringen vara lika i ett vanligt rum?

JM

Tänker? Det var inte en filosofisk fundering eller en spekulation jag gav uttryck för, det var fakta.

Och att det är så vet jag eftersom jag undersökt saken, inte bara "tänkt" på saken. Missförstå mig inte, jag säger inte att det är något fel att fundera på saker, men om man BARA har gjort det så bör man inte formulera sig som jag gjorde, och omvändt - om man formulerar sig som jag gjorde så bör man ha undrsökt saken och inte bara tro något (baserat på att man tänkt på saken).


Och viktigast:

Jag skrev inte att lokaliseringen blir identiskt "lika".

Jag skrev att det inte är entydigt svårare att lokalisera en högtalare (eller annan ljudkälla) med stor spridning. Det kan vara svårare, men det kan också vara lättare. Det beror på. Huvudkomponenten i det jag skrev är att det inte blir entydigt svårare när lite rumsreflexer adderas. Rumsreflexerna kan nämligen, givet förutsättningarna, verka både för att göra lokaliseringen enklare att lyckas med och svårare att lyckas med.

Reflexer som kommer tillräckligt sent i tiden påverkar ju heller knappt lokaliseringen av de flesta musikljud alls. Statiska toner blir förvisso som regel signifikant svårare att orientera i en av reflexioner störd miljö, men det är ett specialfall.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav JM » 2014-08-02 09:08

IngOehman skrev:Nej, bara sidledes. Ursäkta, jag var otydlig.

JM skrev:
IngOehman skrev:..
Det kan även nämnas att det inte är entydigt svårare att lokalisera en högtalare om den har mycket god spridning, snarare är
det ungefär lika lätt att lokalisera en högtalare med mycket hög riktverkan och en som är perfekt rundstrålande.
...
Vh, iö


Hur tänker du nu?
I ett ekofrittrum kan lokaliseringen vara lika men hur kan lokaliseringen vara lika i ett vanligt rum?

JM

Tänker? Det var inte en filosofisk fundering eller en spekulation jag gav uttryck för, det var fakta.

Och att det är så vet jag eftersom jag undersökt saken, inte bara "tänkt" på saken. Missförstå mig inte, jag säger inte att det är något fel att fundera på saker, men om man BARA har gjort det så bör man inte formulera sig som jag gjorde, och omvändt - om man formulerar sig som jag gjorde så bör man ha undrsökt saken och inte bara tro något (baserat på att man tänkt på saken).


Och viktigast:

Jag skrev inte att lokaliseringen blir identiskt "lika".

Jag skrev att det inte är entydigt svårare att lokalisera en högtalare (eller annan ljudkälla) med stor spridning. Det kan vara svårare, men det kan också vara lättare. Det beror på. Huvudkomponenten i det jag skrev är att det inte blir entydigt svårare när lite rumsreflexer adderas. Rumsreflexerna kan nämligen, givet förutsättningarna, verka både för att göra lokaliseringen enklare att lyckas med och svårare att lyckas med.

Reflexer som kommer tillräckligt sent i tiden påverkar ju heller knappt lokaliseringen av de flesta musikljud alls. Statiska toner blir förvisso som regel signifikant svårare att orientera i en av reflexioner störd miljö, men det är ett specialfall.
Vh, iö


En Ino-högtalare är efter vad jag förstår huvudsakligen en monopol under 1000 Hz o har med stigande frekvens allt mer cardioid liknande frekvensutbredning.
En Atmos högtalare enligt Pioneer skall ha ett frekvensomfång på ca 180 Hz o uppåt.
Mellan 180 - 1000 Hz är den den kritiska distansen mycket kort för en monopol o vid vanligt lyssningsavstånd blir är reflexandelen betydande relativt direktljudet. Detta är fundamentet som stereolyssnandet bygger på. Lyssnadet till stereoljudet bygger på integrationen mellan två ljudkanaler o rummet map andelen direkt ljud o reflexer. Rummet o reflexerna är här mycket viktigt.

Vitsen med en flerkanalsanläggning är bla att minska rummets betydelse för ljudupplevelsen och låta Atmos högtalarna mer korrekt återge de ursprungliga reflexerna.
Med Atmos anläggning med multipla stereooptimerade monopoler kommer reflexerna från alla högtalare adderas o varje enskild högtalares relativa direktljud kommer att bli att minska. Ljudet blir lite tårta på tårta.
Enklaste sättet att att använda stereooptimerade monopoler i Atmos anläggning blir att flytta in högtalarna i rummet närmare lyssningspositionen för att öka andelen direktljud relativt reflexljudet. Låg PAF faktor.

Eller har du Ingvar något annat förslag?

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-08-03 00:18

Mitt förslag, som jag inte ser som ett alternativ, utan som en överlägsen lösning, är att inte sträva efter
kortare avstånd från högtalare till lyssnare, utan snarare efter ett så långt som möjligt, och dessutom en
placering som integrerar respektive högtalare så väl som möjligt sin närmaste reflekterade yta.

Inte nog med det - för att systemet skall fungera för flera personer än en samtidigt, förespråkar jag hög-
talarplaceringar som skapar virtuella vågfronter med entydig riktning (inte mot en punktljudkälla som ju
blir illa olika för olika lyssnare, då de ju ser olika riktningar till en gemensam punkt.

För att sådant skall fungerar duger inte singulära ljudkällor, utan man måste ha flera, och undersöker man
saken noga så märker man att man behöver MINST tre ljudkällor, signifikanta reflexkällor inräknade.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-08-03 08:44

IngOehman skrev:Mitt förslag, som jag inte ser som ett alternativ, utan som en överlägsen lösning, är att inte sträva efter
kortare avstånd från högtalare till lyssnare, utan snarare efter ett så långt som möjligt, och dessutom en
placering som integrerar respektive högtalare så väl som möjligt sin närmaste reflekterade yta.

Inte nog med det - för att systemet skall fungera för flera personer än en samtidigt, förespråkar jag hög-
talarplaceringar som skapar virtuella vågfronter med entydig riktning (inte mot en punktljudkälla som ju
blir illa olika för olika lyssnare, då de ju ser olika riktningar till en gemensam punkt.

För att sådant skall fungerar duger inte singulära ljudkällor, utan man måste ha flera, och undersöker man
saken noga så märker man att man behöver MINST tre ljudkällor, signifikanta reflexkällor inräknade.


Så för 4 takkanaler så borde man ha 12-16 a1 ? Och ungefärligen hur skulle de behöva sitta lite lätt schematiskt?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

JM
 
Inlägg: 4817
Blev medlem: 2011-08-13

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav JM » 2014-08-03 22:54

IngOehman skrev:Mitt förslag, som jag inte ser som ett alternativ, utan som en överlägsen lösning, är att inte sträva efter
kortare avstånd från högtalare till lyssnare, utan snarare efter ett så långt som möjligt, och dessutom en
placering som integrerar respektive högtalare så väl som möjligt sin närmaste reflekterade yta.
Inte nog med det - för att systemet skall fungera för flera personer än en samtidigt, förespråkar jag hög-
talarplaceringar som skapar virtuella vågfronter med entydig riktning (inte mot en punktljudkälla som ju
blir illa olika för olika lyssnare, då de ju ser olika riktningar till en gemensam punkt.
För att sådant skall fungerar duger inte singulära ljudkällor, utan man måste ha flera, och undersöker man
saken noga så märker man att man behöver MINST tre ljudkällor, signifikanta reflexkällor inräknade.
Vh, iö


Bra att du bekräftar att stereooptimerade högtalare inte duger till flerkanallyssnande.

En liten skiss på ett rum med högtalarplaceringar i relation till lyssningspositionen o en liten skiss på högtalarna i relation till "reflexkällorna" kanske kan öka förståelsen.

JM
Neuroscientist. Emotional Beauty is in the Ear of the Listener. "Kill your darlings" => scientific evolution.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-08-08 12:58

Jag är till att börja med inte säker att jag förstår det du skriver. Jag har inte försökt bekräfta att stereohögtalare
inte duger, tvärtom är det det jag tycker man skall ha, för stereodelen av lyssningen, alltså framåt. För surround-
fältet gäller ju helt andra villkor och där bör man ha högtalare som tillgodoser de krav som dessa villkor ställer.

Om målet är att alla lyssnare skall kunna uppfatta ljudhändelsen lika måste man till att börja med dela upp hela
surroundfältet i fyra riktningar, vänster, bakåt, höger och uppåt. Dessa fyra vinkelräta riktningar är entydiga och
samma för varje lyssnaren, riktningar till enskilda punkter nära lyssnarna (närmare än oändligt långt bort) är det
inte och fungerar därför dåligt* och bör undvikas så bra det går.

Dessa fyra riktningar är samma sak som antalet kanaler som går att använda meningsfullt om lyssnare skall kunna
sitta lita var som helst i lyssningsrummet. Och för att riktningarna skall bestå så kan man inte ha högtalarkonfigura-
tioner som säger något annat, det vill säga som berättar om SIN position istället för att förmedla huvudriktningarna.

Kort sagt bör högtalarna skapa vågfronter med oändlighetsliknande fokalpunkt, men med det sagt betyder det inte
att den ljudinformation som förmedlas via det inte kan låta således att den framstår sprunga från t ex ett närmare
avstånd.

Man måse helt enkelt skilja mellan det fysikaliska förloppet (som förmedlar inspelningen) och den information som
själva inspelningen bär, och som bestämmer vilka intryck som når lyssnaren. Blandar man ihop dem är det lätt att gå
vilje och missförstå både metoden och målet. Men det tror jag inte du gör.

Nattlorden skrev:
IngOehman skrev:Mitt förslag, som jag inte ser som ett alternativ, utan som en överlägsen lösning, är att inte sträva efter
kortare avstånd från högtalare till lyssnare, utan snarare efter ett så långt som möjligt, och dessutom en
placering som integrerar respektive högtalare så väl som möjligt sin närmaste reflekterade yta.

Inte nog med det - för att systemet skall fungera för flera personer än en samtidigt, förespråkar jag hög-
talarplaceringar som skapar virtuella vågfronter med entydig riktning (inte mot en punktljudkälla som ju
blir illa olika för olika lyssnare, då de ju ser olika riktningar till en gemensam punkt.

För att sådant skall fungerar duger inte singulära ljudkällor, utan man måste ha flera, och undersöker man
saken noga så märker man att man behöver MINST tre ljudkällor, signifikanta reflexkällor inräknade.


Så för 4 takkanaler så borde man ha 12-16 a1 ? Och ungefärligen hur skulle de behöva sitta lite lätt schematiskt?

Jag tar hellre fråga A före fråga B.

Fråga A: Hur många takkanaler är det lämpligt att ha?

Svar: En. Delar man upp "uppåt" i flera olika riktningar så kommer olika lyssnare i rummet att höra riktningarna
helt olika.

Det finns förvisso trix för att kunna gå runt detta, men det kräver att ursprungsmaterialet är vektoriellt kodat
och att man sedan gör en tiltbar planvågsmatris av ett större antal högtalare (som inte skall blandas ihop med
diskreta kanaler). Saken är dock den att det inte behövs då man kan fantomprojicera med stor framgång mellan
olika från varandra 90 grader förskjutna planvågskällor.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-08-08 13:18

IngOehman skrev:Jag tar hellre fråga A före fråga B.

Fråga A: Hur många takkanaler är det lämpligt att ha?

Svar: En. Delar man upp "uppåt" i flera olika riktningar så kommer olika lyssnare i rummet att höra riktningarna
helt olika.

Det finns förvisso trix för att kunna gå runt detta, men det kräver att ursprungsmaterialet är vektoriellt kodat
och att man sedan gör en tiltbar planvågsmatris av ett större antal högtalare (som inte skall blandas ihop med
diskreta kanaler). Saken är dock den att det inte behövs då man kan fantomprojicera med stor framgång mellan
olika från varandra 90 grader förskjutna planvågskällor.


Jo, men hur format BORDE vara gjort och hur det ÄR hänger ju sättan ihop.

Ett fullt utbyggt Dolby Atmos för hemmabruk har 24 högtalarkanaler cirkulärt runt om samt 10 takkanaler (och en subwooferkanal). Så det är detta som det kodas för.
Bild


Det är inte vektoriellt kodat heller, utan i rena koordinater, så det blir inte ens samma resultat i rum med olika form.

Så frågorna ställda i tråden är inte "hur blir det så bra som möjligt med takkanal(er)?" utan "trots ev. brister i Dolby Atmos-formatet - hur får vi det så bra som möjligt med Ino-högtalare?"

Fyra takkanaler verkar omnämnas vid alla demos som den vettiga minimiuppsättningen. Dvs. att man placerar dem i fyra av de tio standardplatserna - antingen som ren takkanal, eller som de där "Atmos-enabled" som arbetar via takstuds (Pioneer & Onkyo de enda hittils vad jag vet).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-08-08 15:24

Fast nu missförstår du mig nog ändå. Jag har inte menar något annat, bara att antalet kanaler är
något annat än själva högtalarna.

Kanalerna har en sorts riktningar, men de har inte placeringar. Det är bara i populärsammanhang
som man visar kanalerna som specifika platser i rummet. Bättre vore dock att redovisa riktningarna
från vilka de ljuder, t ex med hjälp av pilar som visar "därifrån" för respektive kanal.

- - -

Och vad jag säger är att man kan dekoda ner de lagrade kanalerna till fyra surroundriktningar (det
är hur enkelt som helst att göra det, bara att se det vektoriellt) närmare bestämt de jag nämnt, och
från det kan man sedan mata de fyra "strålningspaketen" vänster, bakåt, höger och uppåt således att
ALLA lyssnare får höra det inspelade så likt som det är tänkt som möjligt.

Då bevarar man inte bara all information, man ser dessutom till att den hörs likartat oberoende av
var man sitter.

Hänger du med?

Man behöver alltså inte ändra lagringssystemets standard alls, allt man behöver göra är att använda
informationen på de lagrade kanalerna på ett intelligentare sätt än de har tänkt sig.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-08-08 15:38

IngOehman skrev:Och vad jag säger är att man kan dekoda ner de lagrade kanalerna till fyra surroundriktningar (det
är hur enkelt som helst att göra det, bara att se det vektoriellt) närmare bestämt de jag nämnt, och
från det kan man sedan mata de fyra "strålningspaketen" vänster, bakåt, höger och uppåt således att
ALLA lyssnare får höra det inspelade så likt som det är tänkt som möjligt.

Då bevarar man inte bara all information, man ser dessutom till att den hörs likartat oberoende av
var man sitter.

Hänger du med?

Man behöver alltså inte ändra lagringssystemets standard alls, allt man behöver göra är att använda
informationen på de lagrade kanalerna på ett intelligentare sätt än de har tänkt sig.


Och det går att göra så sent i kedjan som på högtalarsidan efter en Atmosavkodning?

Nja, jag har väl möjligen fått en diffus övergripande idé, men inte så att jag kan dra några slutsatser ur.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-08-08 15:53

Det beror väl lite på vad man menar med "atmosavkodningen".

Kodar man ned till färre kanaler så beror det ju på dekodern hur den gör det.

Tar man bara kanalerna som de är kan man dock göra en egen dekoder (fast det
betyder inte att det är trivialt annat än principiellt) som gör precis det man vill
med avseende på att få rätt ljud till rätt ställe.

Jag vet heller i dagens läge inte hur stora likheter eller skillnader som föreligger
mellan proffs-atmos (biografer) och hemmabioversionerna. Jag vet heller inte hur
stor frihetsgrad en hemmabioapparattillverkare har att göra egna lösningar.


Jag vet för lite, helt enkelt. Så som läget är just nu kan jag bara säga saker som
har med principer och teoretiska möjligheter att göra. De praktiska möjligheterna
vet jag inte hur de kommer att se ut, helt enkelt. Har inte haft tid eller möjlighet
att läsa på ordentligt ännu när det gäller hur hemmabioapparaterna kommer att
arbeta.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-08-08 16:12

IngOehman skrev:Det beror väl lite på vad man menar med "atmosavkodningen".

Kodar man ned till färre kanaler så beror det ju på dekodern hur den gör det.

Tar man bara kanalerna som de är kan man dock göra en egen dekoder (fast det
betyder inte att det är trivialt annat än principiellt) som gör precis det man vill
med avseende på att få rätt ljud till rätt ställe.


Antingen så har Atmos-dekodern redan arbetat och skapat de resulterande kanalerna ämnade åt ditt inställda antal högtalare och placering, eller så måste du avkoda de 10-128 kanalerna själv ur bitströmmen. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-08-08 21:14

Ja, just det. Precis.

Och frågan som jag inte kan svara på (och som jag inte sett någon annan anmäla svar till heller)
är om de dekodrar som kommer att finnas i apparaterna kommer att ha alla de frihetsgrader som
man kan önska med avseende på att anmäla vad de skall dekoda till - det vill säga helst att man
kan berätta för apparaten att man bara använder bara 4 surroundhögtalare, en vänster, en bakåt,
en höger och en upp.

Nu bör man självkalrt använda många flera högtalare än så, men inte fler intrinsiska riktningar
än dessa fyra, om det skall kunna bli riktigt bra.

Med det sagt tror jag inte man skall vara jätteledsen om inte dessa möjligheter kommer att finnas.
Det kan nog blir i varje fall ganska bra även om den vill dela upp uppåt i två riktningar, men riktigt
bra blir det bara för någon som sitter i mitten då.

- - -

Och bara så ingen missförstår det jag skriver - att dekoda till bara fyra kanaler betyder INTE att man
förlorar möjligheten att återge alla de ursprungliga riktningnarna, de finns kvar! Detta eftersom den
sortens multipla kluster av högtalare blir fenomenalt bra på att fantomprojicera trots öppningsvinkeln
om 90 grader mellan varje huvudriktning.

Det är ju just detta som är poängen med ett sålunda uppbyggt system - utmärkt återgivna riktningar,
för ALLA lyssnare. Så de många kodade kanalerna i sig är ingen nackdel alls, men man använder dem
inte enligt "en kanal=en högtalare"-principen. Man använder dem klokare.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav philipbtz » 2014-08-08 22:41

Nu börjar jag förstå lite mer vad du menar IÖ. Vi får väl se vilka möjligheter man kommer ha när det börjar rulla ut mer receivrar på marknaden. Vi får hoppas att de gör oss stora möjligheter till att specca vilka riktningar man vill använda osv. Och förhoppningsvis finns det då fyra.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-08-09 20:10

Såhär ser infällnadsversionen av a1 ut (a1-v, V som i versatile), utan sin front:

Bild

Och såhär ser den superplatta utanpåliggade takversionen av a1 ut (a1-t) med
fronten oklädd:

Bild

Båda olackade som synes, men de är förstås alltid lackerade när de är färdiga.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-08-09 20:23

IngOehman skrev:Och såhär ser den superplatta utanpåliggade takversionen av a1 ut (a1-t) med
fronten oklädd:

Bild

Båda olackade som synes, men de är förstås alltid lackerade när de är färdiga.


Se där, där har vi ju den hemliga som fortfarande var hemlig när jag efterlyste den! :D :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-08-09 20:35

Den utanpåliggande var intressant. Har du någon bild hur de ser ut med front och allt?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-08-09 22:18

Nä, har ingen bild på det, men tänk dig att det är tyg på bara, således man istället för att se fronten med lite hål i och elementet, istället bara ser en nästan kvadratisk rektangel av tyg. Jo en sak till, ser att man på bilden inte ser att den bortre kanten är fasad på samma sätt som "sidorna". Det är den. I normalfallet monterar man högtalaren således att elementen hamnar närmast en tänkt mittlinje i rummet. använder man tre i bredd så sätter man elementet närmast en tänkt mittpunkt mellan alla takhögtalare. Asymmetrin kanske ser lite udda ut, men den är viktig, av ljudkvalitetsskäl.


Och jag kan berätta att det där extra hålet på fronten, det som inte är till för en av de tre fnuttarna som håller fronten på plats, är ett genomgående hål. Det går rätt igenom hela lådan alltså. ;)

Så att montera högtalarna är väldigt lätt - bara att dra en skruv rakt igenom hela lådan och rätt upp i taket! 8)

Tre eller möjligen fyra halvmjuka fötter (sådana där självhäftande i genomskinlig plast rekommenderar jag) ger lagom distans för anslutningen på baksidan.

Och nej, det är inte hål in till kaviteten. Hålet går igenom ett stag i lådan mellan baffel och bakstycke. Är lite smånöjd med den lösningen faktiskt.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2014-08-09 22:25, redigerad totalt 4 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-08-09 22:22

Inga problem är helt med på hur det ser ut.

Det var ju en riktigt smidig lösning faktiskt :)

Jag antar att man även kan sätta terminalerna på sidan om man vill montera dem i taket utan distans?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-08-09 23:17

Njae, helt inte. :?

Distansen behövs ju oavsett vilket, för att slippa skaller om inte annat. Vi talar ju om någon dryg mm bara. Att sladden får plats emellan då, är en bonus. Synlig koppling skulle suga ruttet ägg. Saker som sitter i taket ser man ju från alla håll utom uppifrån. Därför är sidan mot taken självklar för kontakteringen som jag ser det.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-08-09 23:29

Det är ju en smakfråga. Själv kan jag tycka att det är praktiskt att kunna koppla ur kablarna utan att behöva skruva ned högtalarna, men visst är ju kanske snyggare att slippa se terminalerna.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster