Ino högtalare för Dolby Atmos?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-08-09 23:43

Anläggningar skall användas, inte kopplas och fipplas med. ;)

Man skall se på FIIIIIILM!! :D


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-08-09 23:47

IngOehman skrev:Anläggningar skall användas, inte kopplas och fipplas med. ;)

Man skall se på FIIIIIILM!! :D

Vh, iö


Hehe ja denna diskussion har vi ju haft tidigare. Jag håller, men när man väl behöver fippla så föredrar jag att det skall vara så enkelt som möjligt ;)

Självklart. Här ses det film dagligen. Helt utan fipplande...oftast 8)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-08-10 00:03

En skruv är rätt så enkelt. 8)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav philipbtz » 2014-09-22 15:27

Ingvar har du fått reda på något mer angående Atmos och eventuella placeringar av superplatta varianten av a1? Jag har bara en rad i min bio så behöver tre högtalare vad jag förstår. Dock verkar det vara så att man får välja på antingen två kanaler eller fyra i taket...så frågan är hur man gör? Om man väljer två kanaler innebär det sex högtalare då antar jag(för en-rads bio). Dessa kanaler verkar dock vara left och right så frågan är hur placeringen blir? Jag tänker små kluster av tre per kanal i typ en triangelform. Hade det kunnat vara något?

Detta borde då med Atmos nya namnkonvention vara ett 5.1.2-system. Ett vanligt 5.1 med två takkanaler.
Bild

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav philipbtz » 2014-09-22 15:36

Eller nu så här i efterhand så kanske något sånt här hade varit bättre?

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-09-22 17:55

Min idé med att använda a1 som atmos-studsare verkar av banan igen efter de senaste uppgifterna. Det verkar som det trots allt finns mer filterfunktioner i dem än bara ett HP vid 180. Möjligen att man skulle kunna lura sig till det bakvägen via Audyssey, men då blir man tvungen att använda det...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav philipbtz » 2014-09-23 09:18

Nattlorden skrev:Min idé med att använda a1 som atmos-studsare verkar av banan igen efter de senaste uppgifterna. Det verkar som det trots allt finns mer filterfunktioner i dem än bara ett HP vid 180. Möjligen att man skulle kunna lura sig till det bakvägen via Audyssey, men då blir man tvungen att använda det...



Verkar som att man får gå med superplatt a1 som då blir direktstrålande..förutom att man då har tre per kanal så det blir lite bättre effekt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-09-23 09:33

philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:Min idé med att använda a1 som atmos-studsare verkar av banan igen efter de senaste uppgifterna. Det verkar som det trots allt finns mer filterfunktioner i dem än bara ett HP vid 180. Möjligen att man skulle kunna lura sig till det bakvägen via Audyssey, men då blir man tvungen att använda det...



Verkar som att man får gå med superplatt a1 som då blir direktstrålande..förutom att man då har tre per kanal så det blir lite bättre effekt.


Tolv stycken alltså då. :?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav philipbtz » 2014-09-23 09:57

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:Min idé med att använda a1 som atmos-studsare verkar av banan igen efter de senaste uppgifterna. Det verkar som det trots allt finns mer filterfunktioner i dem än bara ett HP vid 180. Möjligen att man skulle kunna lura sig till det bakvägen via Audyssey, men då blir man tvungen att använda det...



Verkar som att man får gå med superplatt a1 som då blir direktstrålande..förutom att man då har tre per kanal så det blir lite bättre effekt.


Tolv stycken alltså då. :?

´

Frågan är om det inte räcker med att köra två-kanalsversionen av atmos när man kör enligt Inos princip att köra många högtalare per kanal. I dagsläget kör jag 5.1 med 6st. a1:or och jag vet inte hur mycket det skulle ge att gå upp till 7.1. Informationen downmixas väl ändå när man kör 5.1 och iom att man har så bra spridning av ljudet från 6st. källor så känns det inte som att det behövs mycket mer..iaf inte om man bara har en-rads bio. Ingen information går väl förlorad i 5.1 vs 7.1? Tänker att det är samma sak för 2 vs 4 kanaler i taket. De extra kanalerna känns mer för att de finns där för att de flesta som inte kör Ino har bara en högtalare per kanal. Jag tror faktiskt 2-kanals atmos med 6 högtalare borde vara bättre än 4-kanals med 4 högtalare.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-09-23 10:01

Du kan räkna med att kodandet av Atmos kommer att vara som mest rätt för 9.1.4, för det är det som är utgångspunkten i materialet, sedan stukas det runt om man har en annan setup.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-23 10:19

Stukas runt? Varför skulle det vara ett problem att slå ihop takkanaler?

Går det att köra med endast en takkanal med atmos? Eller är det endast i par som går att aktivera?
En kanal med 3-4st a1 i taket hade jag kunnat tänka mig här hemma.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-09-23 10:23

AndreasArvidsson skrev:Stukas runt?
Varför skulle det vara ett problem att slå ihop takkanaler?

Går det att köra med endast en takkanal med atmos? Eller är det endast i par som går att aktivera?
En kanal med 3-4st a1 i taket hade jag kunnat tänka mig här hemma.


Vi vet inte hur det är nedkodat, det är inte nödvändigtvis så att takkanalerna ligger 'rena', så det kan vara mer än bara att slå ihop dem som måste göras.

Det är bara i par. Skall du ha en takkanal så är det Auro3D du får kika på. Och så spana på vad DTS kommer med, naturligtvis.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav philipbtz » 2014-09-23 12:12

Synd att dom som utvecklat Atmos verkar tänka lite i fel banor. Så jäkla märkligt att det endast verkar vara Ino som fattat att det går att ha flera högtalare per kanal. Men det handlar väl om pengar..

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-09-23 12:57

philipbtz skrev:Synd att dom som utvecklat Atmos verkar tänka lite i fel banor. Så jäkla märkligt att det endast verkar vara Ino som fattat att det går att ha flera högtalare per kanal. Men det handlar väl om pengar..


Så fort du nämner det t.ex. på AVSforum med multipla surrounds, så hugger alla teknikexperterna och ondgör sig över de fruktansvärda kamfiltereffekterna som uppstår. Så det är klart ingen som läser det vill göra så. Nu när Atmos kommer så ondgör man sig över dipolsurroundar också, nu skall det ju vara direktstrålande från alla håll....

Sprang på någon som körde multipla "tri-pole" högtalare och tänkte fortsätta med det - det borde väl vara närbesläktat i alla fall.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-09-23 13:03

En sak som jag undrar över är att om man nu skall ha så många diskreta kanaler. Var med en enda direktstrålande högtalare. Hur hade man då tänk lösa att ljudet inte skall låta annorlunda på olika sittplatser?
Ta tex takhögtalarna. Om personen i mitten hör ljudet precis ovanför sig så kommer ju personerna på sidan att höra ljudet snett ovan sig. Varför vill man lösa det så? Vore det inte bättre om alla hörde samma ljud oavsett position? Därför kan jag tycka att det kanske bara bör finnas en surroundkanal per riktning fast med flera högtalare per kanal. Dvs att du har 4st surroundkanaler: vänster, höger, bakom, ovan. Var med 3-4st högtalare.
Det är väl ungefär efter denna princip som Inos surrounder är konstruerade kan jag tänka mig?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-09-23 13:17

Det verkar få bry sig över... man verkar mer intresserad av upplösning av ljudet samt panorerbarheten. Att upplevelserna blir olika beroende på plats verkar de flesta ta med en klackspark.

Ja, så som du beskriver det är ju hur Ingvar önskar att det kodades på mediat om jag förstår saker rätt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35480
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav paa » 2014-09-23 13:52

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:Synd att dom som utvecklat Atmos verkar tänka lite i fel banor. Så jäkla märkligt att det endast verkar vara Ino som fattat att det går att ha flera högtalare per kanal. Men det handlar väl om pengar..


Så fort du nämner det t.ex. på AVSforum med multipla surrounds, så hugger alla teknikexperterna och ondgör sig över de fruktansvärda kamfiltereffekterna som uppstår. Så det är klart ingen som läser det vill göra så. Nu när Atmos kommer så ondgör man sig över dipolsurroundar också, nu skall det ju vara direktstrålande från alla håll....

Sprang på någon som körde multipla "tri-pole" högtalare och tänkte fortsätta med det - det borde väl vara närbesläktat i alla fall.


Konstigt, surround på bio har ju tidigare alltid haft en massa högtalare i surroundkanalerna, fyra på varje sida och två bak är väl minimum på en liten bio. Ingen har väl klagat på kamfiltereffekterna på detta förut?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Tumme » 2014-10-10 18:58

Då har posten precis varit och levererat en Yamaha RX-A2040. Atmos uppgraderingen kommer någon gång i månadsskiftet okt/nov men det börjar bli dags att planera lite. Jag blir inte riktigt klok på hur många och placering av den platta A1 modellen som man kan klara sig med för en enradig hemmabio. Läser man lite på forumen så verkar dom vara väldigt nöjda med både 2 högtalare och 4 högtalare per takkanal.

Thomas

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav philipbtz » 2014-10-11 19:29

Tumme skrev:Då har posten precis varit och levererat en Yamaha RX-A2040. Atmos uppgraderingen kommer någon gång i månadsskiftet okt/nov men det börjar bli dags att planera lite. Jag blir inte riktigt klok på hur många och placering av den platta A1 modellen som man kan klara sig med för en enradig hemmabio. Läser man lite på forumen så verkar dom vara väldigt nöjda med både 2 högtalare och 4 högtalare per takkanal.

Thomas


Vilka andra än Ino-ägare kör mer än en högtalare per kanal? Menar du inte att folk kör med antingen 5.1.2 eller 5.1.4 med en högtalare per kanal? Från det jag läst i denna tråd verkar det räcka med att köra 5.1.2 men att du sedan kör 3 högtalare per kanal. Så totalt 6 högtalare i taket.

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Tumme » 2014-10-11 19:50

philipbtz skrev:
Tumme skrev:Då har posten precis varit och levererat en Yamaha RX-A2040. Atmos uppgraderingen kommer någon gång i månadsskiftet okt/nov men det börjar bli dags att planera lite. Jag blir inte riktigt klok på hur många och placering av den platta A1 modellen som man kan klara sig med för en enradig hemmabio. Läser man lite på forumen så verkar dom vara väldigt nöjda med både 2 högtalare och 4 högtalare per takkanal.

Thomas


Vilka andra än Ino-ägare kör mer än en högtalare per kanal? Menar du inte att folk kör med antingen 5.1.2 eller 5.1.4 med en högtalare per kanal? Från det jag läst i denna tråd verkar det räcka med att köra 5.1.2 men att du sedan kör 3 högtalare per kanal. Så totalt 6 högtalare i taket.


Jag såg att jag var lite otydlig. Jag menar att dom flesta kör med en högtalare per takkanal och att många tycker att det räcker. Det är möjligt att det räcker med att köra 5.1.2 med 3 högtalare per takkanal, frågan är bara hur skall dessa placeras?. Men kan man komma undan med en A1 per kanal så vore det bra men jag tror inte en ensam A1 klarar tillräckligt ljudtryck.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav philipbtz » 2014-10-12 16:49

Det var precis den frågan jag själv ställde lite längre upp i tråden(kolla bilderna).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2014-10-12 19:52

philipbtz skrev:Vilka andra än Ino-ägare kör mer än en högtalare per kanal? Menar du inte att folk kör med antingen 5.1.2 eller 5.1.4 med en högtalare per kanal? Från det jag läst i denna tråd verkar det räcka med att köra 5.1.2 men att du sedan kör 3 högtalare per kanal. Så totalt 6 högtalare i taket.


Tycker som du överdriver förväntan på hur många som egentligen börjat med Atmos och då dessutom med inskränkningen Ino-ägare. Det är fortfarande väldigt tidiga dagar för Atmos. Speciellt om man vill ha alla konkurrerande formaten tillgängliga i samma apparat (Auro, DTS)...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Tumme
 
Inlägg: 564
Blev medlem: 2006-08-01

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Tumme » 2014-10-12 22:46

Nattlorden skrev:Tycker som du överdriver förväntan på hur många som egentligen börjat med Atmos och då dessutom med inskränkningen Ino-ägare. Det är fortfarande väldigt tidiga dagar för Atmos. Speciellt om man vill ha alla konkurrerande formaten tillgängliga i samma apparat (Auro, DTS)...


Även fast första generationen av Atmos har en del mer att önska så vill i alla fall jag kunna njuta av dom filmer som kommer med Atmos mixar så snart som möjligt. Sedan verkar ju den nya Dolby Surround uppmixaren funka väldigt bra så den kan man ju använda på alla andra filmer som inte släpps i med Atmos mix.

Konkurrerande kommande? format vet man ju inte när dom kommer att släppas och det är väl bara att köpa en ny förstärkare när dom kommer om man vill ha dom. Jag tror att även nästa generation av Atmos och dom kommande formaten kommer att sakna funktioner och möjligheter. Vi får se vad som händer i framtiden.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-10-13 18:46

Nattlorden skrev:Det verkar få bry sig över... man verkar mer intresserad av upplösning av ljudet samt panorerbarheten. Att upplevelserna blir olika beroende på plats verkar de flesta ta med en klackspark.

Ja, så är det tyvärr.

Nattlorden skrev:Ja, så som du beskriver det är ju hur Ingvar önskar att det kodades på mediat om jag förstår saker rätt.

Stämmer.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2014-10-13 18:53

paa skrev:
Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:Synd att dom som utvecklat Atmos verkar tänka lite i fel banor. Så jäkla märkligt att det endast verkar vara Ino som fattat att det går att ha flera högtalare per kanal. Men det handlar väl om pengar..


Så fort du nämner det t.ex. på AVSforum med multipla surrounds, så hugger alla teknikexperterna och ondgör sig över de fruktansvärda kamfiltereffekterna som uppstår. Så det är klart ingen som läser det vill göra så. Nu när Atmos kommer så ondgör man sig över dipolsurroundar också, nu skall det ju vara direktstrålande från alla håll....

Sprang på någon som körde multipla "tri-pole" högtalare och tänkte fortsätta med det - det borde väl vara närbesläktat i alla fall.


Konstigt, surround på bio har ju tidigare alltid haft en massa högtalare i surroundkanalerna, fyra på varje sida och två bak är väl minimum på en liten bio. Ingen har väl klagat på kamfiltereffekterna på detta förut?

Jag tror att det vi ser är det gamla dilemmat - folk glömmer helt bort rummet och stirrar sig blind på det de sorterar som "teknik", de tror/tänker/känner att inget annat - bara den tekniska utrustningen finns. Och då tänker man lätt sådär snett.

Men i verkligheten, där rum faktiskt finns, är det som så att man drabbas värst av kamfiltereffekter när man har EN ljudkälla och EN reflekterade yta, t ex en högtalare på en yta (som är integrerade rimligt väl med varandra) och en yta som är 90 grader därifrån och ger en spegelbild.

Det kan vara ett tak om högtalaren sitter på en vägg, eller en vägg om högtalaren sitter i taket.

Använder man istället flera högtalare som tillsammans bygger upp det man hör så mildras kamfiltereffekternas hörbarhet högst märkbart. För de tre framkanalerna är det som regel tillräckliga avstånd från högtalarna till taket, och från golvet, högtalarväggen och från sidoväggarna går det att hantera reflexerna med andra metoder, så dessa behöver inte vara multipla för att få det att fungera.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Kraniet » 2018-11-25 17:19

IngOehman skrev:Nä, har ingen bild på det, men tänk dig att det är tyg på bara, således man istället för att se fronten med lite hål i och elementet, istället bara ser en nästan kvadratisk rektangel av tyg. Jo en sak till, ser att man på bilden inte ser att den bortre kanten är fasad på samma sätt som "sidorna". Det är den. I normalfallet monterar man högtalaren således att elementen hamnar närmast en tänkt mittlinje i rummet. använder man tre i bredd så sätter man elementet närmast en tänkt mittpunkt mellan alla takhögtalare. Asymmetrin kanske ser lite udda ut, men den är viktig, av ljudkvalitetsskäl.

Vh, iö


Jag funderar på att sätta upp ett 5.1.2 system. Bygger egna A1 look-alike som förstås inte gör lika bra jobb som Ino A1, men kanske blir det tillräcklig bra för mig.

Får dock ingen riktigt klar bild av hur du menar att atmoshögtalarna ska placeras. Försökte mig på att rita nåt. Om vi tänker att den av dolby föreslagna placeringen är den tänkta strålningspunkten. Menar du att de ska sitta som i en cirkeln runt en "brännpunkt"? Hamnar högtalarna då som jag ritat? Är den högra eller vänstra mer korrekt, eller nån av dom?

är det samma tänk för surroundhögtalarna? Betyder det att om man använder tre högtalare för en kanal i 90 gradersvinkeln, att en högtalare ska sitta i en vinkel framåt och att det då måste till en högtalare i samma vinkel bakåt?

Dolby förespråkar att surroundhögtalarna helst ska sitta i öronhöjd eller max 1.25ggr öronhöjd. De på THX tycker det blir bättre resultat med högtalarna placerade högre, men inte för högt så att de inte inkräktar på separationen mellan tak och surroundhögtalare. Några tankar från din sida om det
Bilagor
atmos ino.jpg
atmos ino.jpg (26.87 KiB) Visad 4529 gånger
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav philipbtz » 2018-12-27 14:56

Nu sådär fyra år senare så sitter jag med a2:or utöver mina a1:or. A2:orna är kopplade 2+1+1+2 som 7.1 med riktigt bra resultat. Sjukt bra till och med. Märkte också att när man kopplar det som 7.1 istället för 5.1 så får man atmos-läge i receivern. Nästa steg blir att måla mina gamla a1:or i en annan färg och köpa ett externt slutsteg till dom så det går att koppla in. Funderar på att köra 2-kanals versionen av atmos med takkanaler och koppla tre a1 per sida i en "top middle" configuration vilket jag tror stör baslagrets ljud minst samt ger mest jämn fördelning av ljud till alla i soffan. Går ju även att koppla som 7.1.4 men då får jag bara en a1:a per kanal i taket och två får ligga som reserv i förrådet. Är något rädd att spela sönder dom när resten av systemet har sådan otrolig kapacitet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav Nattlorden » 2018-12-27 15:05

I den konfigurationen skulle de kunna gå VoG för Auro också... (men då saknas det ett mellanlager)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav IngOehman » 2019-01-04 13:49

AndreasArvidsson skrev:En sak som jag undrar över är att om man nu skall ha så många diskreta kanaler. Var med en enda direktstrålande högtalare. Hur hade man då tänk lösa att ljudet inte skall låta annorlunda på olika sittplatser?
Ta tex takhögtalarna. Om personen i mitten hör ljudet precis ovanför sig så kommer ju personerna på sidan att höra ljudet snett ovan sig. Varför vill man lösa det så? Vore det inte bättre om alla hörde samma ljud oavsett position? Därför kan jag tycka att det kanske bara bör finnas en surroundkanal per riktning fast med flera högtalare per kanal. Dvs att du har 4st surroundkanaler: vänster, höger, bakom, ovan. Var med 3-4st högtalare.
Det är väl ungefär efter denna princip som Inos surrounder är konstruerade kan jag tänka mig?

Ja, det är exakt detta jag argumenterat i alla år. Just så var också det 6- eller 7-kanalsformat (jag lagrade på en 8-kanalsbandspelare) som jag tog studerade och föreslog på 70-talet för musik (6) resp film (7). 6 eller 7 kanaler men många flera högtalare.

Ljudet för surroundfälter behöver helt enkelt lite förenklat skapas från linjer eller ytor som var och en med sin normalvektor representerar en riktning 90 grader förskjuten från de andra ytornas normalvektorer. Genom linje-/yt- istället för punktstrålning så kan alla lyssningsplatser bringas att höra riktningarna likartat. Med kännedom om tillgängliga sittplatsers plats i aktuellt rum kan man signifikant reducera antalet högtalare, från hundratals till kanske tio-tolv.

Enda undantagen är de tre frontkanalerna. Där bör man eftersträva att skapa kognitiv konsonans med det man ser på duken, det vill säga riktningarna som hörs för ljudet bör överensstämma med de man ser på bilden. För musiklyssning är mitthögtalaren potentiellt försämrande. För filmtittning inte.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino högtalare för Dolby Atmos?

Inläggav philipbtz » 2019-01-04 17:38

IngOehman skrev:
AndreasArvidsson skrev:En sak som jag undrar över är att om man nu skall ha så många diskreta kanaler. Var med en enda direktstrålande högtalare. Hur hade man då tänk lösa att ljudet inte skall låta annorlunda på olika sittplatser?
Ta tex takhögtalarna. Om personen i mitten hör ljudet precis ovanför sig så kommer ju personerna på sidan att höra ljudet snett ovan sig. Varför vill man lösa det så? Vore det inte bättre om alla hörde samma ljud oavsett position? Därför kan jag tycka att det kanske bara bör finnas en surroundkanal per riktning fast med flera högtalare per kanal. Dvs att du har 4st surroundkanaler: vänster, höger, bakom, ovan. Var med 3-4st högtalare.
Det är väl ungefär efter denna princip som Inos surrounder är konstruerade kan jag tänka mig?

Ja, det är exakt detta jag argumenterat i alla år. Just så var också det 6- eller 7-kanalsformat (jag lagrade på en 8-kanalsbandspelare) som jag tog studerade och föreslog på 70-talet för musik (6) resp film (7). 6 eller 7 kanaler men många flera högtalare.

Ljudet för surroundfälter behöver helt enkelt lite förenklat skapas från linjer eller ytor som var och en med sin normalvektor representerar en riktning 90 grader förskjuten från de andra ytornas normalvektorer. Genom linje-/yt- istället för punktstrålning så kan alla lyssningsplatser bringas att höra riktningarna likartat. Med kännedom om tillgängliga sittplatsers plats i aktuellt rum kan man signifikant reducera antalet högtalare, från hundratals till kanske tio-tolv.

Enda undantagen är de tre frontkanalerna. Där bör man eftersträva att skapa kognitiv konsonans med det man ser på duken, det vill säga riktningarna som hörs för ljudet bör överensstämma med de man ser på bilden. För musiklyssning är mitthögtalaren potentiellt försämrande. För filmtittning inte.


Vh, iö


För att vara lite krass så har ju just detta tagits upp flertal tillfällen genom åren. Men nu när vi är fast med nuvarande standarder där Dolby Atmos är den som har särklass störst support. Allt från Netflix till fysiska skivor så är det Atmos som gäller. Hur placerar vi våra Ino-högtalare i taket för att det skall låta så bra som möjligt? För jag antar att man i princip kan placera högtalarna i baslagret så som är rekommenderat för 7.1? Aurora och DTS:X har jag helt släppt nu för det finns nästan inga filmer att tala om där dessa format används. Nu har vi iof IMAX Enhanced på väg ut och min receiver har stöd för det men lär dröja innan det finns några vettiga filmer i det formatet.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster