Ni som jämfört piP och i14

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Ni som jämfört piP och i14

Inläggav Knuttebaloa » 2014-10-02 13:49

Står i begrepp att konvertera till Ino (från B&W) efter att ha lyssnat till piP och i60 hos en tämligen välkomnande själ här på forumet!

Då piP imponerade stort har jag bestämt mig för att (försöka) bli ägare till ett par av dessa småttingar. Jag vill emellertid också kunna spela med högt ljudtryck emellanåt (till film framförallt) varför jag så småningom vill införskaffa även ett par i14. Båda kommer att kompletteras med basmoduler.

Ni som haft glädjen att äga/lyssna till både piP och i14 får gärna lämna era synpunkter och eventuella jämförelser här! Jag är inte ute efter svaret på vilken högtalare som är den bättre utan jämförande intryck och resonemang kring högtalarnas styrkor/svagheter i förhållande till varandra.

Om ni dessutom har tankar om/förslag på hur jag kan komma över dessa skönheter (nya eller begagnade, hela eller i delar) så mottages dessa tacksamt!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Ni som jämfört piP och i14

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-02 14:00

Jag har ägt bägge och kan säga att båda är riktigt bra. piP är ju fantastiska för sin storlek, men det är en liten högtalare. Förväntar du dig att kunna spela riktigt starkt eller se på actionfilm på en vettig nivå så lär du bli besviken.

piP är en väldigt balanserad högtalare när vi pratar prestanda. Basen och diskanten ger upp ungefär samtidigt enligt mig. Varierar ju självklart på vad för material man spelar då.
Detta gör att om du hänger på basmoduler så kommer du inte kunna spela så mycket starkare då de övre registren inte har den överkapaciteten som behövs för att matcha basarna. Diskanten blir fort vass och jobbig enligt mig om man drar på för mycket.
piP är en fantastisk högtalare som man borde ha en av i var rum 8) men den har sina begränsningar.

i14 däremot nu pratar vi ett helt annat djur. Klangmässigt lika piP, men en helt annan(läs bättre) presentation; ljudet är mycket renare och detaljrikt. Delade mot basar så kan du spela så rummet skakar utan att elementen knappt rör sig. i14 har samma diskant som i56 så det finns överkapacitet i detta register så det står härliga till, vilket är trevligt imo.
i14 och pi60 är enligt mig den minsta/billigaste "riktiga" Ino-högtalaren. Steget uppåt från i14 handlar näst intill bara om mer kapacitet. Skillnaden mellan piP och i14 är dock en rejäl ökning vad gäller presentation och kvalité av ljudet. Vid i14 är således en tröskel som jag personligen tycker det är mycket värt att stiga över.

Detta är ju extremt subjektivt, men låt mig säga så här: endast i14(+ basar) skulle jag kunna sitta nöjd med resten av livet. Det samma kan jag inte säga om piP.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2014-10-02 16:42

Håller med. Jag har piPs och har lyssnat på både pi60 och pi60s. piPs är riktigt grymma men pi60/s är en helt annan nivå. Största skillnaden som jag upplever det är en större och mycket mer avslappnad och detaljrik ljudbild.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-10-02 17:18

Mitt råd är du köper de högtalare du egentligen vill ha på en gång. Eller, du sparar ihop pengar till dem helt enkelt. Leveranstiden brukar väl vara ganska lång, så då får du per automatik tid på dig att spara ihop slantarna. i14 kan man leva med (ihop med basmoduler förstås). piP tycker jag att jag personligen inte skulle kunna leva med som huvudrigg, däremot som extrahögtalare är de helt perfekta. Jag känner många som bytt Ino-högtalare och ändrat och grejat. Fram och tillbaka. Det låter ändå som om du innerst inne vet vad du vill ha. Köp det då. :wink:

Andra alternativ är pi60 eller pi60s. Antingen som de är eller ihop med basstöden bs60.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2014-10-02 17:45

Jag tycker AndreasArvidsson har sammanfattat det hela väldigt bra, jag har gått vägen från piP till i14 + moduler och anvisar samma intryck som Arvidsson.

Har du råd satsa på i14 och moduler, du hamnar där ändå.. Och när du ändå håller på sätt dig in i akustikens bisarra värld. När du lyfter in moduler som har kapacitet kommer du att bli varse om hur mycket dom drar igång rummet. :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-10-02 17:52

Är det små toppar + basar som är slutmålet, så borde det kanske siktas på i16s med en gång?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-10-02 17:55

Jag vet inte hur mycket det är värt, men konstruktören delar er uppfattning, rätt så precis faktiskt.

Alltså att piP är en liten högtalare med sina begränsningar. Jag gillar verkligen vad den gör så länge man håller sin inom deras användbara register i alla dimensioner, och jag, som inte är någon utpräglad högspelare (även om det är kul att kunna spela högt ibland) har inga större problem att göra det, jag skulle faktiskt kunna leva med bara piP av det skälet. Jag skulle nästan kunna leva med piM. Så sammanfattningsvis är jag på alla sätt mer än nöjd med hur piP är. Det finns verkligen ingenting jag vill ändra med dem.

Men visst finns det mycket mera att hämta i de större systemen. Konstigt vore det väl annars.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-02 17:55

Nattlorden skrev:Är det små toppar + basar som är slutmålet, så borde det kanske siktas på i16s med en gång?

Det är ju dock en bra priskillnad upp. Visst har man råd med i16s så kör på, men de är inte gratis..tyvärr :mrgreen:

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2014-10-03 16:25

Stort tack för engagemang och input! Era synpunkter är mycket värdefulla och det är glädjande att de går i linje med undertecknads ödmjuka föreställning om dessa högtalare!

Jag är tämligen övertygad om att piP INTE kommer att tillfredsställa mina behov tillfullo över tid varför mitt sikte är inställt på i14 med basmoduler. Jag vill dock ha ett par piP OCKSÅ och då de verkar enklare att lägga beslag på kanhända att jag börjar där :)

Jag har i dagsläget b&w cm9 kompletterade av svs pb2000 vilket genererar ett hejdundrande bioljud! Jag saknar dock lite öppenhet/transparens vid musiklyssnande. Jag har alltid haft en förkärlek till stativhögtalare/toppar varför i14 med moduler känns rätt! Min erfarenhet så långt säger mig att stativare/toppar spelar ut på ett alldeles särskilt trevligt vis!

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2014-10-03 16:49

Knuttebaloa skrev:Om ni dessutom har tankar om/förslag på hur jag kan komma över dessa skönheter (nya eller begagnade, hela eller i delar) så mottages dessa tacksamt!

Pip ligger ute på hifimagasinet och Blocket med jämna mellanrum.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-10-03 23:14

Bra, börja med piP, då kommer du att få en bra referens till hur verklighet låter. Du är dig skilja hypad HiFi från irl.
Sedan är du "förstörd". :)
Då kan du välja att gå vidare på andra Ino, SF, Revel, eller andrakvalitetsåtergivande högisar som inte har pregnanta diskantregister. Finns fler men orkar inte leta i minnet på fredagskvällen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Knuttebaloa

Inläggav Knuttebaloa » 2014-10-04 02:41

AndreasArvidsson skrev:piP är en fantastisk högtalare som man borde ha en av i var rum 8) men den har sina begränsningar.

Jag antar att du menar att man borde ha TVÅ i varje rum. Eller är det en av mig missuppfattad "begränsning"? :wink:

Tackar för dina synpunkter! :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-10-04 20:23

Knuttebaloa skrev:Jag antar att du menar att man borde ha TVÅ i varje rum. Eller är det en av mig missuppfattad "begränsning"? :wink:

Tackar för dina synpunkter! :)

Helt rätt. Fel av mig :D

Användarvisningsbild
Vigor

Inläggav Vigor » 2014-10-06 02:48

Jag har både i14 och piP (båda riggarna med basmoduler; px4 och pp2) och håller med Andreas Arvidsson i allt han säger. i14-riggen räcker med råge för att täcka alla mina behov. Allt medan piP-riggen inte gör det. Hoppet mellan dem är väldigt stort.

piP utan basar ställer stora krav på rummet och placeringen för att inte komma till korta.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Återgå till Wänner af Ino