Auro3D-tråden

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Auro3D-tråden

Inläggav philipbtz » 2014-11-07 15:11

Denna tråden hette ursprungligen "Ino-högtalare och placering för Auro-3D" men har döpts om i efterhand för att spegla innehållet - och att en Auro3D-tråd saknades. // Redaktör'N
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu när jag hört att Auro-3D verkar skall släppas i bl.a. Marantz receivers nu i December så känns det relevant att börja diskutera hur vi som äger Ino-högtalare skall placera våra högtalare. Det som är bra med Auro är att det krävs bara en firmware update så länge du har en 9.1 förstärkare eller en med ännu fler kanaler. Dessutom verkar det vara det dominerande formatet för musik. Personligen tror jag mycket mer på det här formatet än Atmos och det hade varit kul att veta hur man skulle kunna placera sina surrounds för detta format. Det bygger ju på att man utgår från att man har ett 5.1 eller 7.1-system och sedan slänger man på 4 eller fler högtalare ovanför de nuvarande högtalarna.

Deras hemsida säger så här:
HOME THEATER (SMALL ROOMS)
AURO 9.1
AURO 10.1 (+ TOP CEILING / VOG)
CINEMA (LARGE ROOMS)
AURO 11.1 (+ FRONT HEIGHT CENTER)
AURO 13.1 (+ LEFT REAR SURROUND + RIGHT REAR SURROUND)

Här är två exempel:

Auro 9.1
Bild

Auro 11.1
Bild

Hur placerar vi våra a1:or och a2:or Ingvar?

/Philip

Användarvisningsbild
bakerman22
 
Inlägg: 6225
Blev medlem: 2009-05-26
Ort: Motala

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav bakerman22 » 2014-11-08 18:53

Kommer det att släppas någon film eller musik i detta formatet?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2014-11-08 18:56

bakerman22 skrev:Kommer det att släppas någon film eller musik i detta formatet?


Det får framtiden utvisa... Det har inte varit någon tokrusning för att få ut media med Atmos-spår på heller.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav philipbtz » 2014-11-08 19:08

bakerman22 skrev:Kommer det att släppas någon film eller musik i detta formatet?


Tydligen finns det redan en hel del musik och de har till en början riktat in sig på musik men det verkar finnas en del filmer med:
http://www.auro-3d.com/consumer/

Användarvisningsbild
spuj
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2008-04-02
Ort: Hälleförs

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav spuj » 2014-11-09 18:44


Emarossa
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 2014-06-20

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Emarossa » 2014-11-10 08:17

Hahaha detta är fan bara tragiskt

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2014-11-10 09:51

Emarossa skrev:Hahaha detta är fan bara tragiskt


Vad är? Mängden högtalare i de nya formaten, eller att vi som har Ino-system i bion och vill uppgradera undrar hur/med vad?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2014-11-10 09:54

Denna bilden tyckte jag var mer intressant:
Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav philipbtz » 2014-11-10 12:15

Nattlorden skrev:Denna bilden tyckte jag var mer intressant:
Bild


Ja den är intressant det är väl just detta som är en av de stora skillnaderna mellan Auro och Atmos. Atmos har två lager och Auro tre lager. Sedan om man lyssnar på den senaste home theater geeks podcasten så inser man att de objekt som används i Atmos är väldigt feltänkt samt att mastering inte går att lösa på ett bra sätt med Atmos.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2014-11-10 12:24

Hann inte höra hela podcasten, tyckte det började låta lite svävande på hur Auro fixar objektbaserad styrning, då började det pratas annat system som man hade kopplingar till via Barco? Men, det kanske kom bättre info senare?

Förutom då det extra lagret, så ser väl arrayerna av högtalare lite Ino-aktigt ut, likaså multipla takhögtalare med en monokanal? Så kanske Auro och Ino skulle passa bättre än Atmos och Ino?

( Själv skulle jag nog vilja kunna hitta en bra placering av högtalare för att få något vettigt ur båda formaten. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav philipbtz » 2014-11-10 12:35

Nattlorden skrev:Hann inte höra hela podcasten, tyckte det började låta lite svävande på hur Auro fixar objektbaserad styrning, då började det pratas annat system som man hade kopplingar till via Barco? Men, det kanske kom bättre info senare?

Förutom då det extra lagret, så ser väl arrayerna av högtalare lite Ino-aktigt ut, likaså multipla takhögtalare med en monokanal? Så kanske Auro och Ino skulle passa bättre än Atmos och Ino?

( Själv skulle jag nog vilja kunna hitta en bra placering av högtalare för att få något vettigt ur båda formaten. )


Som jag förstod det från podcasten så går det inte att få till en högtalarplacering så att det blir bra ljud för båda formaten. Det jag kommer ihåg om objekt så var det typ Auro är i grunden kanalbaserat men det kommer gå att bygga ut så att man även kan lägga på syntetiska objekt i mixen. Han sa dock att problemet med objekt så som i Atmos är att man inte får med rumsinformation så när man pannar objektet så låter det helt onaturligt. Jag tänker mig syntetiska objekt utan rumsinformation som skickas runt i mono till en eller flera högtalare i taget. Men det skulle gå att lägga till dessa i framtiden utan problem i Auro(vissa specialeffekter osv.) men grundaren till Auro tyckte inte att det var optimalt att köra alla ljud som objekt för diverse anledningar.

Jag tycker också att Auro verkar mer kompatibelt med Ino än Atmos.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2014-11-10 12:45

Tycker nog det vore möjligt att kunna sätta ett antal takhögtalare som i Atmos används som individuella takkanaler och i Auro som en mono VOG.

Och därtill då ett extra lager högtalare för enbart Auro - fram tills vi får Atmosavkodare som hanterar alla högtalarplaceringar vi kan erbjuda.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav philipbtz » 2014-11-10 13:11

Nattlorden skrev:Tycker nog det vore möjligt att kunna sätta ett antal takhögtalare som i Atmos används som individuella takkanaler och i Auro som en mono VOG.

Och därtill då ett extra lager högtalare för enbart Auro - fram tills vi får Atmosavkodare som hanterar alla högtalarplaceringar vi kan erbjuda.


Ja det kanske är möjligt. Här är lite mer rolig info om hans studios och Auro. https://www.youtube.com/watch?v=6RjP-TDMxjA

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2014-11-10 14:14

Känns som det riskerar bli dyrt.

En fråga som kanske borde ställts är hur pass mycket effekt man typiskt behöver kunna spela ur det övre lagret jämfört med det undre.

Jag vill helst inte behöva fundera över tre i16s till fram! 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav philipbtz » 2014-11-10 14:31

Nattlorden skrev:Känns som det riskerar bli dyrt.

En fråga som kanske borde ställts är hur pass mycket effekt man typiskt behöver kunna spela ur det övre lagret jämfört med det undre.

Jag vill helst inte behöva fundera över tre i16s till fram! 8O


8O 8O 8O

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav philipbtz » 2014-11-10 18:18

Ja det är lite lurigt vilka högtalare man skall välja för vad. I den här artikeln framstår det som att de sex högtalarna bakom duken är de viktigaste:
http://www.audioholics.com/audio-techno ... -interview

..."Auro-3D uses six screen channels in two vertical layers. Most engineers fall in love with Auro-3D initially because of the quality of the immersive experience thanks to the unique 3-layered system. However, after a few mixings they start to understand the power of having 6 screen channels, which gives them greater creativity, better A/V coherence, and more depth / transparency from the sound on screen. Even in an immersive format, this is still by far the most important part of the sonic presentation."

"Tyvärr" så kanske detta innebär att om man väljer ett 11.1-system eller ett 13.1-system så behöver man tre i16s till i ditt fall. Men enligt deras hemsida så behöver man inte mer än 9.1(10.1 om man väljer att även ha VOG-kanal) om man har ett litet rum vilket då skulle innebära "endast" två i16s till. Ett litet rum verkar vara definierat som typ hemmamiljö.

Ett lagomt system skulle då kunna vara 10.1 och med Ino-högtalare tror jag det skulle innebära följande:

Left: i16s
Left High: i16s
Center: 16s
Right: 16s
Right High: i16s

VOG: 3 x superplatt a1

Left Surround: 3 x a2
Left Surround High: 3 x a2
Right Surround: 3 x a2
Right Surround High: 3 x a2

Profundus Y-4

Och nu eftersom man har riktiga surround-high kanaler så borde man inte behöva placera a2:orna som en trappa utan alla i samma plan. Problemet jag ser är att ljudet krockar mellan surround och surround high.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2014-11-10 19:49

Har mailat Auro för att ta reda på om effektbehovet i de övre verkligen är lika stort. Att sätta en nivå a2 till är i mitt fall i alla fall inget alternativ. 30 grader upp lär (kunna) hamna i taket (för jag tror nog att Ingvars bottennivå är rätt som den är) så det borde bli a1 för de övre.

Tre i6 som övre fram vore ju rimligare är i14/16s, t.ex...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav philipbtz » 2014-11-10 20:57

Nattlorden skrev:Har mailat Auro för att ta reda på om effektbehovet i de övre verkligen är lika stort. Att sätta en nivå a2 till är i mitt fall i alla fall inget alternativ. 30 grader upp lär (kunna) hamna i taket (för jag tror nog att Ingvars bottennivå är rätt som den är) så det borde bli a1 för de övre.

Tre i6 som övre fram vore ju rimligare är i14/16s, t.ex...


Ja det låter som en vettig idé! Kommer bli intressant och se vad Auro svarar måste jag säga.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2014-11-11 10:44

Gjort en liten lätt räkning på vad 30 grader över surroundarna hamnar, och det blir en bra bit in på taket - med följande rätt ok 'konsekvenser':

1) Det behövs troligen ingen explicit VOG - det borde bli en rätt bra virutell sådan från takplacerade height channels

2) Det blir nog en rätt bra kompatibilitet med Atmos - bara man kan hantera omkopplingen mellan separata kanaler och sammaslagna på något sätt.

Blir nog till att plocka fram visualiseringen igen...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2014-11-12 12:31

philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:Har mailat Auro för att ta reda på om effektbehovet i de övre verkligen är lika stort. Att sätta en nivå a2 till är i mitt fall i alla fall inget alternativ. 30 grader upp lär (kunna) hamna i taket (för jag tror nog att Ingvars bottennivå är rätt som den är) så det borde bli a1 för de övre.

Tre i6 som övre fram vore ju rimligare är i14/16s, t.ex...


Ja det låter som en vettig idé! Kommer bli intressant och se vad Auro svarar måste jag säga.


Auro Technologies Support skrev:Thank you for contacting our support department. As for your question, it's not necessary to use equally capable speakers in the height layer so smaller/bookshelf-type speakers will definitively do. However, it is recommended to use speakers of the same series to keep a good tonal balance.

If you have any further questions, feel free to contact us again.

Kind regards,
Auro Technologies Support
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav philipbtz » 2014-11-12 14:06

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:Har mailat Auro för att ta reda på om effektbehovet i de övre verkligen är lika stort. Att sätta en nivå a2 till är i mitt fall i alla fall inget alternativ. 30 grader upp lär (kunna) hamna i taket (för jag tror nog att Ingvars bottennivå är rätt som den är) så det borde bli a1 för de övre.

Tre i6 som övre fram vore ju rimligare är i14/16s, t.ex...


Ja det låter som en vettig idé! Kommer bli intressant och se vad Auro svarar måste jag säga.


Auro Technologies Support skrev:Thank you for contacting our support department. As for your question, it's not necessary to use equally capable speakers in the height layer so smaller/bookshelf-type speakers will definitively do. However, it is recommended to use speakers of the same series to keep a good tonal balance.

If you have any further questions, feel free to contact us again.

Kind regards,
Auro Technologies Support



Det låter bra. Då kanske det är i6 som är lämpligast om man kör i16s eller i32s som frontar? Sen funderar jag på hur det blir med surrounden? Hur blir det om man placerar en a1 eller a2 ovanför varandra? T.ex. om man kör a2 i undre lagret och a1 i övre? Eller någon annan kombination. Men helst vill man väl köra a2 för båda lagren där bak om man kör i16s fram? Och om man kör i6 fram borde man inte köra i6 bak också då? Men då behöver man en jäkla massa i6. Hade varit ett roligt test att köra Auro med endast i6 som surround -3 per kanal fram och bak. Eller skall man köra a2 även där framme och strunta helt i i6? Många frågor nu..

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav IngOehman » 2014-11-12 14:10

philipbtz skrev:Nu när jag hört att Auro-3D verkar skall släppas i bl.a. Marantz receivers nu i December så känns det relevant att börja diskutera hur vi som äger Ino-högtalare skall placera våra högtalare. Det som är bra med Auro är att det krävs bara en firmware update så länge du har en 9.1 förstärkare eller en med ännu fler kanaler. Dessutom verkar det vara det dominerande formatet för musik. Personligen tror jag mycket mer på det här formatet än Atmos och det hade varit kul att veta hur man skulle kunna placera sina surrounds för detta format. Det bygger ju på att man utgår från att man har ett 5.1 eller 7.1-system och sedan slänger man på 4 eller fler högtalare ovanför de nuvarande högtalarna.

Deras hemsida säger så här:
HOME THEATER (SMALL ROOMS)
AURO 9.1
AURO 10.1 (+ TOP CEILING / VOG)
CINEMA (LARGE ROOMS)
AURO 11.1 (+ FRONT HEIGHT CENTER)
AURO 13.1 (+ LEFT REAR SURROUND + RIGHT REAR SURROUND)

Här är två exempel:

Auro 9.1
Bild

Auro 11.1
Bild

Hur placerar vi våra a1:or och a2:or Ingvar?

/Philip

Ja, på många sätt är det ett trevligare format än Dolby Atmos, och dessutom är de kompatibla, om man utgår ufrån Auro, och gör rätt (en Dolby-setup kan inte spela Auro med så bra resultat dock).

Hittills har jag användt uppånervända a2:or för höjdkanalerna (3+4 eller 3+6 stycken), och a1-t för takkanalen, men inte en utan fem!
Även större antal kan vara vettigt, men hittills har det blivit 5 stycken.

På så vis får man alla möjligheter.

En liten justering av höjden för förefintliga a2:or kan också vara aktuellt.

Jo förresten - de tre upp-fram har jag ju användt cc-pc1 för också, när de vanliga vara cc-pc2.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2014-11-12 14:30

Intressant.

Hur pass mycket menar du att man kan/bör sänka de vanliga a2 i så fall? Behöver de fortfarande var över öronhöjd, eller kan de tas hela vägen ned i planet som Auro föreslår?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav philipbtz » 2014-11-12 14:58

IngOehman skrev:Ja, på många sätt är det ett trevligare format än Dolby Atmos, och dessutom är de kompatibla, om man utgår ufrån Auro, och gör rätt (en Dolby-setup kan inte spela Auro med så bra resultat dock).

Hittills har jag användt uppånervända a2:or för höjdkanalerna (3+4 eller 3+6 stycken), och a1-t för takkanalen, men inte en utan fem!
Även större antal kan vara vettigt, men hittills har det blivit 5 stycken.

På så vis får man alla möjligheter.

En liten justering av höjden för förefintliga a2:or kan också vara aktuellt.

Jo förresten - de tre upp-fram har jag ju användt cc-pc1 för också, när de vanliga vara cc-pc2.


Vh, iö


Det låter lovande. Jag undrar bara lite hur du menar med 3+4 eller 3+6 stycken uppånervända a2:or för höjdkanalerna? Jag ser framför mig att man kör a2:or normalt placerade för vanliga surround(eventuellt något justerade i höjd). Sedan uppånervända a2:or (3 per kanal) ovanför dessa. Jag ritar en bild för att visa hur jag tolkar det.

Bild

Borde man köra uppånervända a2 ovanför centern(HC-kanalen) eller skall man köra en högtalare som mer liknar centerns egenskaper där(typ i6)?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav BORIS » 2014-11-12 16:39

Styrelsemöte:
Vi kollar hur många högtalare vi kan få dom att släpa in i huset innan dom fattar att vi bara skojja.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2014-11-12 16:42

BORIS skrev:Styrelsemöte:
Vi kollar hur många högtalare vi kan få dom att släpa in i huset innan dom fattar att vi bara skojja.


:D Inte utan att man tänkt tanken...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav philipbtz » 2014-11-12 17:26

Ja det blir en jäkla massa högtalare..eventuellt 21st. a2:or till att börja med :D:D

Användarvisningsbild
HK430
 
Inlägg: 692
Blev medlem: 2012-11-02
Ort: Blå himlen bar

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav HK430 » 2014-11-12 18:57

o när ni blir singlar kan ni skänka en i6 eller två till mig :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav Nattlorden » 2014-11-12 19:29

philipbtz skrev:Ja det blir en jäkla massa högtalare..eventuellt 21st. a2:or till att börja med :D:D


Fast jag tycker nog du satt in ett antal extra av dem på udda ställen. Hade nu hållit mig vid 12 och satt andra högtalare i front.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino-högtalare och placering för Auro-3D

Inläggav philipbtz » 2014-11-12 22:32

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:Ja det blir en jäkla massa högtalare..eventuellt 21st. a2:or till att börja med :D:D


Fast jag tycker nog du satt in ett antal extra av dem på udda ställen. Hade nu hållit mig vid 12 och satt andra högtalare i front.


Ja man kanske kan köra tre i6 fram en sen totalt 12 a2 där bak.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster