Profundus p2

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Glasmannen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Göteborg

Re: Profundus p2

Inläggav Glasmannen » 2015-02-03 20:53

TomKokk skrev:
IngOehman skrev:ProfundusX bör förkortas till prof.X och inte till pX. Av just det skäl du nämner.

Det enda alternativa namnet till prof.x jag kontemplerat är profundusXc.

Alltså c som i compact. Vi får se.


Vh, iö


Specifikationer för dessa små skapelser? :D

Bump: Har det kommit ngn info om dessa?

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Profundus p2

Inläggav Pappsen » 2017-07-14 14:04

IngOehman skrev:Halloj, såg den här tråden först nu.

All info i den är så vitt jag kan se utmärkt, utan möjligen att man bäst ringer mig mellan 10 och 17. På kvällen är jag ofta oförmögen att svara.

Kan nämna att det till 2015 kommer att finnas ytterligare ett basalternativ, en kompakt-X, som jag kommer att kalla profundus-x. Litet X alltså. Det är ju en liten X.


Vh, iö


Nyfiken, blev det något av detta?
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Profundus p2

Inläggav IngOehman » 2017-07-14 14:52

Ja, den finns.

Likheten med prof-P är storleken.

Fördelen är högre ljudtryckskapacitet (samma som prof-X).

Nackdelen är högre pris än prof-P (samma som prof-X).

En intressant reflektion är att infra X är ännu mindre, kostar ungefär lika, har lägre ljudtryckskapacitet än prof-x (även något lägre än prof-P) men sträcker sig väsentligt djupare, alltså med infra-kort på plats i cr80-filtret.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Profundus p2

Inläggav Pappsen » 2017-07-14 15:58

IngOehman skrev:Ja, den finns.

Likheten med prof-P är storleken.

Fördelen är högre ljudtryckskapacitet (samma som prof-X).

Nackdelen är högre pris än prof-P (samma som prof-X).

En intressant reflektion är att infra X är ännu mindre, kostar ungefär lika, har lägre ljudtryckskapacitet än prof-x (även något lägre än prof-P) men sträcker sig väsentligt djupare, alltså med infra-kort på plats i cr80-filtret.


Vh, iö


Spännande :)
jag letar efter absolut minsta möjliga lösning till Guru Junior, men med gränsdragning för att jag inte vill missa den extra ljusa basen. Är oxå begränsad till att använda mig av 2 lådor.
Hur stora,små är infra X?
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Profundus p2

Inläggav mhr1229 » 2017-07-16 10:29

Fick den nånsin ett namn? Det verkar ju vara samma basmodul som också, i en annan tråd jag drog igång, kallas profX "half pint". Ett förslag till (halv)seriöst namn vore annars Profundus Xmini.
Frilansskribent i Hifi & Musik

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Profundus p2

Inläggav Pappsen » 2017-09-18 11:26

Nyfiken! Nåt nytt om denna?
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Profundus p2

Inläggav mhr1229 » 2017-09-18 15:17

Jag har pratat en del med Ingvar om den - är nämligen möjligen inne på en sådan lösning själv - och precis som han skriver i denna tråd finns den även om den inte omnämns i Manifestet och har något officiellt namn. Öht verkar det finnas relativt stor flexibilitet vid utformningen av bashögtalare (det står ju i Manifestet) och det går nog att laborera med storleken på Profundus X från normalstorlek ända ned till Profundus P-storlek. Ju längre ner i storlek man går desto mer djupbas förlorar man men man behåller förmågan till ljudtryck.

Det bästa är nog att kontakta Ingvar och förklara vilket slags låda man tycker sig ha plats med och så kan han avgöra om det kan bli en vettig bashögtalare av det.

Men man kommer rätt långt med Profundus P-2. Tillsammans med ett par Guru Junior är det inte bashögtalarna som sätter gränserna. Topparna kroknar långt innan basarna gör det. Men om du absolut vill kunna spela frekvenserna mellan 19 och 27 Hz, inte har plats för större lådor än Profundus P och bara kan ha två bashögtalare tror jag faktiskt inte att det finns någon Ino-lösning. Kanske kan man tänka sig något slags infra X-2-system eftersom behovet av att kunna spela starkt inte är så stort tillsammans med Guru Junior. Ingvar kan svara på det.
Frilansskribent i Hifi & Musik

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Profundus p2

Inläggav Pappsen » 2017-09-20 09:56

mhr1229 skrev:Jag har pratat en del med Ingvar om den - är nämligen möjligen inne på en sådan lösning själv - och precis som han skriver i denna tråd finns den även om den inte omnämns i Manifestet och har något officiellt namn. Öht verkar det finnas relativt stor flexibilitet vid utformningen av bashögtalare (det står ju i Manifestet) och det går nog att laborera med storleken på Profundus X från normalstorlek ända ned till Profundus P-storlek. Ju längre ner i storlek man går desto mer djupbas förlorar man men man behåller förmågan till ljudtryck.

Det bästa är nog att kontakta Ingvar och förklara vilket slags låda man tycker sig ha plats med och så kan han avgöra om det kan bli en vettig bashögtalare av det.

Men man kommer rätt långt med Profundus P-2. Tillsammans med ett par Guru Junior är det inte bashögtalarna som sätter gränserna. Topparna kroknar långt innan basarna gör det. Men om du absolut vill kunna spela frekvenserna mellan 19 och 27 Hz, inte har plats för större lådor än Profundus P och bara kan ha två bashögtalare tror jag faktiskt inte att det finns någon Ino-lösning. Kanske kan man tänka sig något slags infra X-2-system eftersom behovet av att kunna spela starkt inte är så stort tillsammans med Guru Junior. Ingvar kan svara på det.



Den uppfattningen har jag oxå gällande storlek på låda kontra resultatet ut. En hel del frihet i utformning.
Tror absolut att Profundus P-2 räcker all världens väg till ett par Junior eller som jag även har, Q10. Men frågan är hur pass små man vågar göra dessa rackare? Minsta lilla avvikelse är det ju inte P2 längre utan ett vanligt hemmabygge.
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Profundus p2

Inläggav IngOehman » 2017-09-20 18:51

Saken är väl den att det till syvende och sist är en ekonomisk fråga.

- - -

Om utgångspunkten är profundus P-2 och alternativen är profundus Xc-2 och infra X-2, så kostar de sistnämnda ungefär lika mycket. Men de olika basmodulsalternativen skiljer sig på flera punkter:

1. prof.Xc är väsentligt ljudtryckskapablare än prof.P och infr.X, men djupbasförmågan blir sämre.

2. infra X är ungefär lika ljudtryckskapabla som prof.P och de går väldigt mycket djupare i basen än både prof.P och Prof.Xc, men har nackdelen av den extrakostnad som det lilla infra-kortet står för.

3. prof.P är varken lika djupbaskapabel som infr.X eller lika ljudtryckskapabel som prof.Xc, men de är billigare.

Alla tre kan göras ungefär lika små. Alla kan kompletteras med flera moduler i framtiden om man skulle önska.

Mitt val vore nog prof.P eller infr.X, om storleken är en viktig gräns. Kanske skulle jag tycka att det allra coolaste till QM10 (eller Q10) vore infrabasar med anslutning i botten och baselementen på baksidan, så bara en slät låda syns.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Profundus p2

Inläggav ChristianAndersson » 2017-09-20 22:14

Spoiler:
Visa
Underfundus
Shatterer of words

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Profundus p2

Inläggav Pappsen » 2017-09-20 23:38

IngOehman skrev:Saken är väl den att det till syvende och sist är en ekonomisk fråga.

- - -

Om utgångspunkten är profundus P-2 och alternativen är profundus Xc-2 och infra X-2, så kostar de sistnämnda ungefär lika mycket. Men de olika basmodulsalternativen skiljer sig på flera punkter:

1. prof.Xc är väsentligt ljudtryckskapablare än prof.P och infr.X, men djupbasförmågan blir sämre.

2. infra X är ungefär lika ljudtryckskapabla som prof.P och de går väldigt mycket djupare i basen än både prof.P och Prof.Xc, men har nackdelen av den extrakostnad som det lilla infra-kortet står för.

3. prof.P är varken lika djupbaskapabel som infr.X eller lika ljudtryckskapabel som prof.Xc, men de är billigare.

Alla tre kan göras ungefär lika små. Alla kan kompletteras med flera moduler i framtiden om man skulle önska.

Mitt val vore nog prof.P eller infr.X, om storleken är en viktig gräns. Kanske skulle jag tycka att det allra coolaste till QM10 (eller Q10) vore infrabasar med anslutning i botten och baselementen på baksidan, så bara en slät låda syns.


Vh, iö


Typ så här?
Bilagor
IMG_1675.PNG
IMG_1675.PNG (570.76 KiB) Visad 3091 gånger
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

tomasgbg
 
Inlägg: 75
Blev medlem: 2017-03-11

Re: Profundus p2

Inläggav tomasgbg » 2017-09-21 06:46

Är det kanske Gurus kommande basar eller hemmabygge?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Profundus p2

Inläggav Nattlorden » 2017-09-21 08:09

Guru har visat dem tidigare, så definitivt inget hemmabygge.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Profundus p2

Inläggav Pappsen » 2017-09-21 08:40

Nej dessa är nog gamla basmoduler.
Men det är nog lite åt vad IÖ tänker i hans senaste inlägg.
Men jag blir ju klart intresserad om det funkar att modifiera en P-2 med samma mått som Q10 B*D och variera storleken på lådan så att höjden matchar rekommendationen så stativen ska vara?
De hade varit estetiskt fint tror jag.
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Profundus p2

Inläggav mhr1229 » 2017-09-21 10:25

Jag tror att den blir aningens för liten. En Guru Q(M)10 är 30 cm bred och 25 cm djup. En basmodul med de dimensionerna skulle behöva bli i häradet 70 cm hög för att få samma volym som profP. Om man dessutom vill ha anslutningarna nedåt får man lägga till några cm. Rekommenderad höjd för PiP är 50 cm +-5cm och densamma för Q(M)10. Den skulle således behöva bli antingen lite bredare eller lite djupare än Q(M)10 (eller både och!) för att få en volym motsvarande en profP och det skulle förta en del av poängen tycker jag.

Men: om jag fattat Ingvar rätt blir dock höjdplaceringen mer flexibel när man kopplar in separata basmoduler. Jag har dessutom låtit mina QM10 stå på 66 cm höjd. Det lät alldeles utmärkt innan jag hade ProfP och ännu bättre nu när jag har dem.

Sen är jag faktiskt inte helt övertygad om att det skulle bli så snyggt ens om man kan hålla bredd och djup på QM10 och bas identiska. Jag tror mer på att integrera basarna i det övriga möblemanget. Det finns många snygga exempel på detta forum. Men det är ju en smaksak och smaken är ju som sagt som baken.
Frilansskribent i Hifi & Musik

Pappsen
 
Inlägg: 182
Blev medlem: 2017-02-14

Re: Profundus p2

Inläggav Pappsen » 2017-09-21 11:04

Ja risken är att det blir lite så med det etetiska.
Lösningen vi letar efter heter ju QM60 :D
Guru Q10
Pioneer SX-650
Thorens TD-166 MkII
Sonab Popbox
Sonos Connect
JBL L100 Classic 75
JBL SA-750
Linn LP12

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Profundus p2

Inläggav IngOehman » 2017-09-21 12:37

mhr1229 skrev:Jag tror att den blir aningens för liten. En Guru Q(M)10 är 30 cm bred och 25 cm djup. En basmodul med de dimensionerna skulle behöva bli i häradet 70 cm hög för att få samma volym som profP.

Njae, prof.P är liten. Och om man tar till 5 cm bakåt (bara topparna behöver dämpning bakåt) så räcker 60 cm höjd.

mhr1229 skrev:Om man dessutom vill ha anslutningarna nedåt får man lägga till några cm. Rekommenderad höjd för PiP är 50 cm +-5cm och densamma för Q(M)10.

Nej, rekommenderad höjd för QM10 är 60 cm, alltså 2 fot.

mhr1229 skrev:Den skulle således behöva bli antingen lite bredare eller lite djupare än Q(M)10 (eller både och!) för att få en volym motsvarande en profP och det skulle förta en del av poängen tycker jag.

Lite djupare räcker, och detsamma gäller infr.X.

mhr1229 skrev:Men: om jag fattat Ingvar rätt blir dock höjdplaceringen mer flexibel när man kopplar in separata basmoduler.

Njae, egentligen inte. Med 80Hz-delning så är det fortfarande toppen som spelar det register som gör att det finns en specifik höjd. Det vill säga det finns ju flera skäl till det, men ett av skälen är att 100-400 Hz skall hanteras bra.

mhr1229 skrev:Jag har dessutom låtit mina QM10 stå på 66 cm höjd. Det lät alldeles utmärkt innan jag hade ProfP och ännu bättre nu när jag har dem.

66 centimeter är ju väldigt nära nominell höjd (60 cm, plus ev fothöjd). Klart det fungerar bra.

mhr1229 skrev:Sen är jag faktiskt inte helt övertygad om att det skulle bli så snyggt ens om man kan hålla bredd och djup på QM10 och bas identiska. Jag tror mer på att integrera basarna i det övriga möblemanget. Det finns många snygga exempel på detta forum. Men det är ju en smaksak och smaken är ju som sagt som baken.

Ja, så kan det vara, men det är en smakfråga.


Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-09-21 12:44, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Profundus p2

Inläggav DVD-ai » 2017-09-21 12:39

Min uppfattning:

Om piPs eller QM10(two) inte räcker i basen så köp pi60 (eller pi25) istället för att dela mot basmoduler OM ni har plats med golvstående högtalare.
Du får mer kapacitet i hela registret då, inte nödvändigtvis i basen (mot att koppla in basmoduler) men antaligen tillräckligt om piPs precis inte räckte oavset ;)
Sååå himla fint med alla dom andra ljudliga egenskaper som framförallt pi60 familjen ger, oj oj vad värt det är att tappa lite i basprestandan mot profX-2 och piPs/QM10.

Säger jag som testat i samma men även flera rum just sådana och liknande kombinationer :)

Undantaget är ju naturligtvis om platsen ej finns för golvare och enda möjligheten är att ha toppar/ moduler placerade på olika platser.
Eller om man vill spela allt med 10dB bas boost bara ;)

Som sagt, så tycker jag, man får tycka som man vill :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
mhr1229
 
Inlägg: 389
Blev medlem: 2016-11-03
Ort: Vallentuna

Re: Profundus p2

Inläggav mhr1229 » 2017-09-21 17:37

+1

Har svårt att förstå vitsen med att ställa basar och toppar ihop, som om det vore en golvhögtalare. Separata basar köper man väl för att man av någon anledning - t.ex. rumsakustik eller önskemål om väldigt stor baskapacitet - behöver köra delat.
Frilansskribent i Hifi & Musik

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Profundus p2

Inläggav DVD-ai » 2017-09-21 20:18

mhr1229 skrev:+1

Har svårt att förstå vitsen med att ställa basar och toppar ihop, som om det vore en golvhögtalare. Separata basar köper man väl för att man av någon anledning - t.ex. rumsakustik eller önskemål om väldigt stor baskapacitet - behöver köra delat.


Fast det håller jag inte med om och det var inte så jag menade :)
Man kanske vill ha fördelarna av delade större system men vill skicka ut ljudet i rummet på en samlad punkt ändå av olika akustiska orsaker :)
Så att ha basar och toppar nära/på/över varanda kan absolit vara ett vettigt alternativ.

Men just i fallet med piP så tänker jag som jag skrev här över, pga att dom delade ändå utgör en sådan stor begränsning relativt instoppade pengar.
Bättre att sälja allt och köpa pi60 då istället om plats finns för golvare.

Tycker jag !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: _Stefan_, Grand Soir och 13 gäster