av Tarzan » 2015-02-22 19:44
Jag försökte mig på precis det här när jag gick i 3:an. Det gick inget vidare, men det berodde mest på ett missförstånd:
Min handledare: Ja, du Albin det här såg ju lovande ut, men det känns som om du inte riktigt lagt ner något arbete på att färdigställa det.
Jag: Nej, det är ju inte klart än.
Handledaren: Ja, det var synd. Jag lät en annan lärare läsa igenom och vi kom fram till att vi skulle ge dig godkänt i alla fall.
Jag: Va? Var inte det här ett första utkast för att få feedback och stämma av att jag var på rätt väg?
Handledaren: Nej...
Det jag försökte kollade på var hur bra teorier (eller kanske snarare formler) stämde överens med vad jag kunde mäta upp i ett tomt rum i källaren. Jag hade någon formel som visade på sambandet mellan andelen dämpade väggytor och efterklangen i rummet. Sen försökte jag mig på att kartlägga rummets resonanser och testa effekten av 1/4-våglängdsrör. Jag köpte boken Master handbook of acoustics och någonting i stil med how to build a home studio on a budget.
Som mätutrustning hade jag en emc8000, ett usb-ljudkort med phantommatning, en dator med windows, programmen tombstone och tone från tolvan.com, en subwoofer och en stativhögtalare.