piP vs. Guru junior

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
eljulio

piP vs. Guru junior

Inläggav eljulio » 2015-02-05 20:35

Hej!

Jag har hört piP i källaren och Guru har jag haft hemma, dock inte junior utan Guru QM10. Går det att skilja Guru och piP åt i blindtest? Till vems fördel i så fall och varför? Kanske har ingen testat detta. I så fall kan tråden låsas.

Tacksam för hjälp! :)

Användarvisningsbild
eljulio

Re: piP vs. Guru junior

Inläggav eljulio » 2015-02-06 12:31

Ingen som kan ge en adekvat jämförelse? :)

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2015-02-06 13:38

Ingen aning men med tanke på att många verkar ha haft svårt att skilja på pi60 och piP vid blindtester (och måttliga ljudvolymer, antar jag) så lär det ju vara ännu svårare att höra skillnad på två modeller som egentligen är samma, men med olika design. Eller kanske mer, en odesignad och en designad :mrgreen:

Hur som helst, jag tror att det finns andra saker som påverkar med faktor-minst-tio mer, till exempel rummet du spelar i. Vad är anledningen till att du undrar?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-06 13:40

Blindtest är mycket ovanligt i högtalarsammanhang. Det vore kul att prova.

Utan att ha hört Junior skulle jag nog gissat att likheterna är större än skillnaderna, med tanke på vem konstruktören av de båda är.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2015-02-06 15:23

ostmaccan skrev:Ingen aning men med tanke på att många verkar ha haft svårt att skilja på pi60 och piP vid blindtester (och måttliga ljudvolymer, antar jag) så lär det ju vara ännu svårare att höra skillnad på två modeller som egentligen är samma, men med olika design. Eller kanske mer, en odesignad och en designad :mrgreen:

Hur som helst, jag tror att det finns andra saker som påverkar med faktor-minst-tio mer, till exempel rummet du spelar i. Vad är anledningen till att du undrar?

Jag undrar för att jag vet att båda är bra, men har inte hört dem samtidigt i samma rum. Och för att jag möjligen är spekulant. :)

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2015-02-06 15:45

PerStromgren skrev:Blindtest är mycket ovanligt i högtalarsammanhang. Det vore kul att prova.

Utan att ha hört Junior skulle jag nog gissat att likheterna är större än skillnaderna, med tanke på vem konstruktören av de båda är.

Ja, det är jag övertygad om och kan nästan säga att jag "vet". Men jag har hört Guru QM10 hemma hos mig och piP har jag hört hemma hos Ingvar och det är milt uttryckt stor skillnad på rum, därav min frågeställning.

Användarvisningsbild
ostmaccan

Inläggav ostmaccan » 2015-02-07 00:35

Jag vet inte vad guru respektive piP i den version du tänker dig kostar. Men jag antar att piP är billigare medan vissa tycker att guru är snyggare. Ljudkvalitetsmässigt är det nog få som kan höra skillnad ens. Så mitt förslag är väl att ta den du tycker bäst om rent estetiskt.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2015-02-07 07:21

ostmaccan skrev:Jag vet inte vad guru respektive piP i den version du tänker dig kostar. Men jag antar att piP är billigare medan vissa tycker att guru är snyggare. Ljudkvalitetsmässigt är det nog få som kan höra skillnad ens. Så mitt förslag är väl att ta den du tycker bäst om rent estetiskt.

Så är det kanske. Kanske är lättast att bara ringa till Ingvar. Hade bara varit kul att få input från lyssningsintryck från ett "vanligt" vardagsrum. Kan väl säga att Guru inte gjorde bort sig där...

Användarvisningsbild
30Hzbone

Inläggav 30Hzbone » 2015-02-07 10:46

Finns en del att läsa om "vad folk tycker och tänker" om Junior i de sista sidorna av Den stora Guru-tråden
I'm only in it for the music.

joseph

Inläggav joseph » 2015-02-10 00:15

Vet någon om Guru Junior är (ljud)designad för att stå mot en akustikskiva på samma vis som piP? Jag har sett bilder med något som ser ut som det men vet inget om omständigheterna bakom bilderna.

Mvh J

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-02-10 13:38

joseph skrev:Vet någon om Guru Junior är (ljud)designad för att stå mot en akustikskiva på samma vis som piP? Jag har sett bilder med något som ser ut som det men vet inget om omständigheterna bakom bilderna.

Mvh J

Jag skall inte svära på det men har för mig att jag läste i någon review av dessa att rekommendationen från tillverkaren var att de skall stå nära en väldämpad vägg för bästa prestanda. Tror man egentligen alltid borde dämpa väggen bakom högtalaren om den står rätt emot väggen oavsett vilken högtalare.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-10 13:49

philipbtz skrev:Tror man egentligen alltid borde dämpa väggen bakom högtalaren om den står rätt emot väggen oavsett vilken högtalare.

Nej, det finns högtalare som är avsedda att stå mot vägg som inte ska ha dämpning. OA-modeller, t.ex.

Men rent generellt har du säkert rätt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-02-10 14:59

PerStromgren skrev:
philipbtz skrev:Tror man egentligen alltid borde dämpa väggen bakom högtalaren om den står rätt emot väggen oavsett vilken högtalare.

Nej, det finns högtalare som är avsedda att stå mot vägg som inte ska ha dämpning. OA-modeller, t.ex.

OA-modeller är ett ganska speciellt undantag men du har rätt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-02-10 15:16

PerStromgren skrev:

Det gäller väl inte ens alla OA-modeller heller, det är väl bara de med många diskanter som inte ska ha dämpning bakom.
OA 50, 51 och 52 mår väl bara bra av större dämpskiva än den som följer med högtalaren?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2015-02-12 11:02

jag har för mig att pip och qm10 mäter väldigt olika, dessa skillnader bör höras kan jag tycka. Lådformen skiljer sig åt vilket nog förändrar utstrålningsmönstret något, jag kan tänka mig att det även påverkar ljudet inuti lådan. Och elementen är väl heller inte identiska?
Bikinitider

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-02-12 12:19

Nu gissar jag (har förstått att Ingvar ogärna ser att andra talar i hans sak, men poängterar alltså att detta är hur JAG tror att det är) men sett till hur Ingvar anser att högtalare ska konstrueras så borde väl ändå Ino vara bättre än Guru? Ino gör han ju precis som han tycker att de ska vara, men i en Guru, som ju på ett annat vis är en kommersiell produkt avsedd att göras tillgänglig för en bredare skara måste väl ändå eftergifter ha gjorts just beroende på det? Avsikten med Guru, till skillnad mot uppfattningen man får av Ino, måste väl vara att grejerna ska sälja. Visserligen är piP en ganska gammal konstruktion nu och kanske har bättre alternativt lika bra men billigare sätt att konstruera något fullgott kommit fram men jag tror inte att det är så enkelt. I så fall vore piP, som numera kan tänkas ha betalt sin utvecklingskostnad, ganska styvmoderligt prissatt. piP färdigbyggd ifrån Ingvar är ju rätt mycket dyrare än Junior, trots att Juniors säljpris ska täcka in led som piP slipper. piP är förvisso värd sitt pris sett till ljudliga egenskaper och jag tycker inte att den är för dyr per se. Alltså är i min bok rätt sätt att se på saken att om Junior vore lika bra vore den extremt billig. Därför tror jag, trots att jag vet att priset inte nödvändigtvis relaterar till prestandan, att piP helt enkelt är bättre. Om det var möjligt att konstruera en högtalare som är lika bra som piP, betydligt snyggare och till ett pris som i normala konsumentled understiger priset för piP med marginal så tror jag nog att en revision av piP gjorts för länge sedan. Ingvar vill väl, har jag förstått, under varumärket Ino sälja sitt bästa givet förutsättningarna? Om Junior är lika bra vore inte längre piP det bästa som förmågan presterar för pengen och då hade den, om man ska tro ambitionen (vilket jag tycker att man ska) alltså försvunnit eller omarbetats.

Min ambition hade däremot sett annorlunda ut. Om konstruktionen var färdigutvecklad och betald, priset sedan länge satt och fortfarande sålde som smör i solsken hade jag nog suttit still i båten.. :wink:
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-12 13:35

Kort kommentar: Ino piP beter sig exakt som jag vill för att de skall representera en så god återgivning som det är möjligt givet förutsättningarna.

Guru-modellerna har tagits fram med ibland lite andra avvägningar. Många av dem är trots det väldigt lika Ino-utgångspunkten.

Att serietillverka högtalare gör dem potentiellt mycket billigare per par, men att sälja dem via generalagent/distributör och butik gör dem å andra sidan mycket dyrare. Ibland blir summan av faktorerna ett högre pris, ibland blir det lägre. Guru-högtalarna är dessutom avsedda att generera en vinst, vilket förstås påverkar priset uppåt, men summan kan ändå blir ett lägre pris om vinsten av att serietillverka är tillräckligt stor.

När man tittar tillbaka på ett år är det dock långt ifrån säkert att man finner att det gått ihop, och Guru har inte gått ihop de senaste åren = priserna har varit alldeles på tok för låga för att täcka kostnaderna. En förluster på miljoner de senaste åren, trots de enda som fått lön är de som arbetat med produktionen, talar sitt tydliga språk. :(

Jag har inte lyckats gå plus med Ino Audios högtalarproduktion heller, men förlusterna där är småpotatis om man jämför, och dessutom har jag ju en parallell konsultverksamhet som går plus och bär högtalandet.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-12 13:42

IngOehman skrev:Kort kommentar: Ino piP beter sig exakt som jag vill för att de skall representera en så god återgivning som det är möjligt givet förutsättningarna.

Guru-modellerna har tagits fram med ibland lite andra avvägningar. Många av dem är trots det väldigt lika Ino-utgångspunkten.

Att serietillverka högtalare gör dem potentiellt mycket billigare per par, men att sälja dem via generalagent/distributör och butik gör dem å andra sidan mycket dyrare. Ibland blir summan av faktorerna ett högre pris, ibland blir det lägre. Guru-högtalarna är dessutom avsedda att generera en vinst, vilket förstås påverkar priset uppåt, men summan kan ändå blir ett lägre pris om vinsten av att serietillverka är tillräckligt stor.

När man tittar tillbaka på ett år är det dock långt ifrån säkert att man finner att det gått ihop, och Guru har inte gått ihop de senaste åren = priserna har varit alldeles på tok för låga för att täcka kostnaderna. En förluster på miljoner de senaste åren, trots de enda som fått lön är de som arbetat med produktionen, talar sitt tydliga språk. :(

Jag har inte lyckats gå plus med Ino Audios högtalarproduktion heller, men förlusterna där är småpotatis om man jämför, och dessutom har jag ju en parallell konsultverksamhet som går plus och bär högtalandet.

Vh, iö

Vissa är ingenjörer och yrkesmänniskor.
Vissa är affärsmän.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-12 13:44

ante_77 skrev:Vissa är ingenjörer och yrkesmänniskor.
Vissa är affärsmän.

Och?

Vissa är VVS'are, andra skottar snö. Vad vill du ha sagt?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-12 13:44

Vissa är affärsmän.

Mitt intryck är att Guru befolkas av bägge sorter, men trots det uppenbarligen inte har lyckats hittills, vilket känns trist.
... tycker jag!

Per

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-12 14:29

Bill50x skrev:
Vissa är affärsmän.

Och?

Vissa är VVS'are, andra skottar snö. Vad vill du ha sagt?

/ B

Det jag vill ha sagt är:

Att många bygger högtalare, förstärkare och andra saker och är bra på det.
Det är många som inte gör många kronor på detta, men lägger ner fruktansvärt med tid och pengar.
Nu är inte pengaintjäningen huvudmålet för denna grupp, utan det är utmaningen och intresset.

En affärsman kan däremot skita i produkten. Så länge produkten genererar pengar så är affärsmannen nöjd.

Är det något annat som du inte förstår så ska jag prova att rita med hjälp av penna och papper, alternativt göra en överpedagogisk film.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-12 14:31

PerStromgren skrev:
Vissa är affärsmän.

Mitt intryck är att Guru befolkas av bägge sorter, men trots det uppenbarligen inte har lyckats hittills, vilket känns trist.

Ja, köparna är av blandad kompott.

Saknas bara en duktig säljare, för produkten verkar de flesta gilla.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2015-02-12 14:43

IngOehman skrev:
...

...

Vh, iö

Vad hade en Guruversion av Inos i64s kostat då undrar jag? :)
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-12 14:49

-Palle- skrev:
IngOehman skrev:
...

...

Vh, iö

För mycket, kan vi nog torrt konstatera.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-12 15:01

Ja, en sådan högtalare blir ju inte serietillverkad i stora antal hur man än gör, så de hade nog hamnat på långt mer än dubbla priset om Guru gjort dem, kanske femdubbla eller mera, om det dessutom skall gå med vinst.

ante_77 skrev:
PerStromgren skrev:
Vissa är affärsmän.

Ja, köparna är av blandad kompott.

Saknas bara en duktig säljare, för produkten verkar de flesta gilla.

Säljare? Att sälja har varit mycket lätt.

Det som inte varit lätt har varit att administrera produktion och få allt att fungera, och någon riktig affärsman har heller inte funnits, så heltokiga beslut sett ekonomiskt har varit frekventa.

Jag har ibland känt att jag förstår ekonomi bäst av de inblandade (!!!) och det är mycket allvarligt.

Jag har bara arbetat med konstruktion, och har velat veta så lite som möjligt om resten.

Det kanske inte var klokt. Men jag vill verkligen inte hålla på med saker som har med ekonomi att göra. Jag gillar inte pengar, ens konceptuellt. Även om jag ju förstås begriper att ett aktiebolag måste gå ihop för att kunna överleva.

Men det pågår ett stort arbete att vända saker rätt. Så vi får se om det går. Min bedömning är att jr är den som bidragit till att sänka skeppet. Det känns attraktivt att tillverka många och sälja billigt, men när de kostar nästan lika mycket som QM10 att tillverka och därför går MASSOR i förlust (när man räknar in alla kostnader, det är viktigt att inte glömma bort att det finns mer än inköpspriset av delarna) så hade det varit bättre att sälja få. Helst noll.

- - -

Men idag har vi faktiskt några inblandade som förstår ekonomi på elitnivå. Typ de som är bäst på det i landet, så jag håller tummarna för en förändring.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-02-12 15:18

IngOehman skrev:Kort kommentar: Ino piP beter sig exakt som jag vill för att de skall representera en så god återgivning som det är möjligt givet förutsättningarna.

Vh, iö

Bara att beklaga. Det säljs mycket skräp som genererar stora vinster och samtidigt finns mycket på marknaden som förtjänar förtjänst men som inte får det.
Att som ny tillverkare slå sig in på hifimarknaden måste vara bland det vankligaste man kan göra, och i synnerhet med produkter som börjar i närheten av 10kkr-strecket. Mängden människor som är beredda att lägga den typen av pengar på högtalarna minskar stadigt och bland de som trots allt gör det är nog ännu färre beredda att köpa något så pass nytt och oprövat som Guru trots allt är. Synd är det hursomhelst, oavsett anledningen.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-02-12 15:37

ante_77 skrev:En affärsman kan däremot skita i produkten. Så länge produkten genererar pengar så är affärsmannen nöjd.

Är det något annat som du inte förstår så ska jag prova att rita med hjälp av penna och papper, alternativt göra en överpedagogisk film.

En affärsman är också en yrkesman. En duktig affärsman ser till att skapa tillfredsställelse över lång tid. I detta ligger ofta att skapa något som är tillräckligt bra. Inte för bra bara för sin egen sak. Vem vill ha en ingenjörsmässigt konstruerad högtalare som låter skit? Det har tidigare framförts åsikter om den förnämliga konstruktionen av Audio Pros sub-basar och hur intelligent konstruktionen var. Men vad hjälper det om det inte låter bra?

Vad jag vänder mig emot är uttalandet att affärsmän inte är seriösa, likväl som jag tidigare vänt mig mot att marknadsförare inte heller är det. Kort sagt, det är bull-shit. Det finns bra och dåliga yrkesmän inom alla branscher, även högtalarkonstruktörer. Man kan helt enkelt inte dra alla över en kam.

Men visst, rita gärna med papper och penna för att bevisa din ståndpunkt. Filmen ser jag absolut fram emot!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2015-02-12 16:01

PerStromgren skrev:
-Palle- skrev:
IngOehman skrev:
...

...

Vh, iö

Tror du? Finns ju tillverkare som säljer snordyra högtalare som jag rent utsagt tycker låter skit*!
Så nog tror jag att det skulle kunna sälja, inga jättevolymer kanske men det tror jag å andra sidan inte att man kan lyckas med i den prisklassen.

*Men smaken är ju som baken... :P
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-02-12 16:17

-Palle- skrev:
PerStromgren skrev:
-Palle- skrev:

Tror du? Finns ju tillverkare som säljer snordyra högtalare som jag rent utsagt tycker låter skit*!
Så nog tror jag att det skulle kunna sälja, inga jättevolymer kanske men det tror jag å andra sidan inte att man kan lyckas med i den prisklassen.

Just i64s måste väl säljas tillsammans med något som återger basen under 80Hz? Då blir det värre; då krävs det basenheter och förstärkare. Hm, det tror jag är svårsålt, oavsett pris.

Men det vore intressant att se ett system bundlat på det sättet i Gurudesign! Ska vi gissa på 350k för ett sådant system? Mer?
... tycker jag!

Per

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-12 16:18

IngOehman skrev:Ja, en sådan högtalare blir ju inte serietillverkad i stora antal hur man än gör, så de hade nog hamnat på långt mer än dubbla priset om Guru gjort dem, kanske femdubbla eller mera, om det dessutom skall gå med vinst.

ante_77 skrev:Saknas bara en duktig säljare, för produkten verkar de flesta gilla.

Säljare? Att sälja har varit mycket lätt.

Det som inte varit lätt har varit att administrera produktion och få allt att fungera, och någon riktig affärsman har heller inte funnits, så heltokiga beslut sett ekonomiskt har varit frekventa.

Jag har ibland känt att jag förstår ekonomi bäst av de inblandade (!!!) och det är mycket allvarligt.

Jag har bara arbetat med konstruktion, och har velat veta så lite som möjligt om resten.

Det kanske inte var klokt. Men jag vill verkligen inte hålla på med saker som har med ekonomi att göra. Jag gillar inte pengar, ens konceptuellt. Även om jag ju förstås begriper att ett aktiebolag måste gå ihop för att kunna överleva.

Men det pågår ett stort arbete att vända saker rätt. Så vi får se om det går. Min bedömning är att jr är den som bidragit till att sänka skeppet. Det känns attraktivt att tillverka många och sälja billigt, men när de kostar nästan lika mycket som QM10 att tillverka och därför går MASSOR i förlust (när man räknar in alla kostnader, det är viktigt att inte glömma bort att det finns mer än inköpspriset av delarna) så hade det varit bättre att sälja få. Helst noll.

- - -

Men idag har vi faktiskt några inblandade som förstår ekonomi på elitnivå. Typ de som är bäst på det i landet, så jag håller tummarna för en förändring.

Vh, iö

Nej, ekonomi är tråkigt.
Utveckling är däremot spännande.

Pengar till att täcka nästa R&D är dock väldigt viktigt.
Man kan inte överleva på att ständigt gå back för att göra andra människor glada.

PR är också viktigt och något som jag inte heller gillar.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino