Ja, en sådan högtalare blir ju inte serietillverkad i stora antal hur man än gör, så de hade nog hamnat på långt mer än dubbla priset om Guru gjort dem, kanske femdubbla eller mera, om det dessutom skall gå med vinst.
ante_77 skrev:PerStromgren skrev:ante_77 skrev:Vissa är ingenjörer och yrkesmänniskor.
Vissa är affärsmän.
Mitt intryck är att Guru befolkas av bägge sorter, men trots det uppenbarligen inte har lyckats hittills, vilket känns trist.
Ja, köparna är av blandad kompott.
Saknas bara en duktig säljare, för produkten verkar de flesta gilla.
Säljare? Att sälja har varit mycket lätt.
Det som inte varit lätt har varit att administrera produktion och få allt att fungera, och någon riktig affärsman har heller inte funnits, så heltokiga beslut sett ekonomiskt har varit frekventa.
Jag har ibland känt att jag förstår ekonomi bäst av de inblandade (!!!) och det är mycket allvarligt.
Jag har bara arbetat med konstruktion, och har velat veta så lite som möjligt om resten.
Det kanske inte var klokt. Men jag vill verkligen inte hålla på med saker som har med ekonomi att göra. Jag gillar inte pengar, ens konceptuellt. Även om jag ju förstås begriper att ett aktiebolag måste gå ihop för att kunna överleva.
Men det pågår ett stort arbete att vända saker rätt. Så vi får se om det går. Min bedömning är att jr är den som bidragit till att sänka skeppet. Det känns attraktivt att tillverka många och sälja billigt, men när de kostar nästan lika mycket som QM10 att tillverka och därför går MASSOR i förlust (när man räknar in alla kostnader, det är viktigt att inte glömma bort att det finns mer än inköpspriset av delarna) så hade det varit bättre att sälja få. Helst noll.
- - -
Men idag har vi faktiskt några inblandade som förstår ekonomi på elitnivå. Typ de som är bäst på det i landet, så jag håller tummarna för en förändring.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).