Tack IÖ

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Tack IÖ

Inläggav mrGaskill » 2015-04-09 20:16

Jaha, ja. Grattis, som sagt. :) Det är härligt att fylla år. Få lite tårta och känna sig lite i centrum för en dag. Få en massa skräp. Kalsonger och ännu en polo och sånt.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Tack IÖ

Inläggav music4ever » 2015-04-09 22:07

Grattis Ingvar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tack IÖ

Inläggav petersteindl » 2015-04-12 01:42

Nu hittade jag bilden, sent omsider. Än en gång grattis!

Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tack IÖ

Inläggav IngOehman » 2015-04-19 00:34

Det blev en marängswiss, eller hovdessert kanske det skall heta, istället för tårta.

Den var mycket god. :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tack IÖ

Inläggav IngOehman » 2015-04-19 12:20

Ett rätt så speciellt utförande:

Bild

Den ser liten ut, men det var gigantisk! Typ 10 cm hög. Flera olika sorters maränger, riktig riven mörk choklad, ingen fusksås på tub. Grädden kryddad med både socker, kummin och kanel. Och så förstås en nedkramad apelsin.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tack IÖ

Inläggav DVD-ai » 2015-04-19 12:28

Mums ! :D

Fasiken så gott, hmm undrar om man hade något smaskigt hemma förresten ?! :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
jari
 
Inlägg: 200
Blev medlem: 2004-10-26
Ort: Bohus

Re: Tack IÖ

Inläggav jari » 2015-05-08 18:52

Jag har nu haft mina pi60s sedan 2007,jag har den senaste tiden "uppgraderat" smårören i min förstärkare,
och mest spelat soft.
Men idag har jag ökat volymen ngt,makalöst vad bra dessa högtalare presterar,helt otroligt. 8O
Så tack IÖ.
"För lata svin är marken alltid frusen"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Tack IÖ

Inläggav sprudel » 2015-05-09 10:11

Jo, så är det, riktigt bra grejor.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tack IÖ

Inläggav IngOehman » 2015-05-09 18:45

Ibland känner jag att jag skulle vilja ha både en rörförstärkare och en trisse-dito, för rörförstärkare är så himla bra på att spela när man spelar svagt. Jag brukar ju säga att de är så bra på att domesticera ljudet. Alltså anpassa det till den miljö man har hemma, där man kanske inte alltid spelar lika starkt som på konserthuset.

Har av ett skäl som jag inte kan gå in på mera, lite nyliga erfarenheter av att lyssna på helt syntetiserad distorsion (vad nu det betyder, men genererad i den digitala världen i varje fall) och det är märkvärdigt vad mycket mera närvaro och fyllighet man kan åstadkomma på det viset, om man gör det rätt.

Tusan vet om jag inte tycker att förstärkare som inte använder rör då istället borde ha en "domesticeringsknapp". Har idag rätt så klart för mig hur överföringsfunktionen för en sådan effekt skulle åstadkommas, och att göra det genom att härma rör är bara second bäst! ;)

Släpper man alla konventioner och går nya spår finns mycket intressant att hitta!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
ChristianAndersson
 
Inlägg: 6685
Blev medlem: 2009-03-25
Ort: Saxtorpsskogen

Re: Tack IÖ

Inläggav ChristianAndersson » 2015-05-10 21:16

Shatterer of words

Användarvisningsbild
rqu
 
Inlägg: 5173
Blev medlem: 2004-02-24
Ort: Mörtnäs/Värmdö

Re: Tack IÖ

Inläggav rqu » 2015-05-11 11:10

IngOehman skrev:Ibland känner jag att jag skulle vilja ha både en rörförstärkare och en trisse-dito, för rörförstärkare är så himla bra på att spela när man spelar svagt. Jag brukar ju säga att de är så bra på att domesticera ljudet. Alltså anpassa det till den miljö man har hemma, där man kanske inte alltid spelar lika starkt som på konserthuset.

Har av ett skäl som jag inte kan gå in på mera, lite nyliga erfarenheter av att lyssna på helt syntetiserad distorsion (vad nu det betyder, men genererad i den digitala världen i varje fall) och det är märkvärdigt vad mycket mera närvaro och fyllighet man kan åstadkomma på det viset, om man gör det rätt.

Tusan vet om jag inte tycker att förstärkare som inte använder rör då istället borde ha en "domesticeringsknapp". Har idag rätt så klart för mig hur överföringsfunktionen för en sådan effekt skulle åstadkommas, och att göra det genom att härma rör är bara second bäst! ;)

Släpper man alla konventioner och går nya spår finns mycket intressant att hitta!


Vh, iö
Lite OT, men det finns en svensk firma som gör rörljud (och andra ljud) digitalt.http://www.softube.com/index.php

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tack IÖ

Inläggav IngOehman » 2015-05-11 13:52

Det finns massor som gör sådant, och det har det funnits i många årtionden.

Men det är inte alls det jag talar om - om rörljud är målet så tycker jag en rörförstärkare är bästa lösningen, de är ju trevliga som objekt också.

Det jag talade om var att åstadkomma domesticeringskurvor - förutsättningslöst, alltså utan att ha rörförstärkare som utgångspunkt, att utgå ifrån det enda som vi vet kommer att finnas där att ta hänsyn till - vår hörsel.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bagaget
 
Inlägg: 627
Blev medlem: 2012-09-13
Ort: Helsingborg

Re: Tack IÖ

Inläggav Bagaget » 2015-05-11 19:58

Såsom Loudness var tänkt att fungera?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tack IÖ

Inläggav IngOehman » 2015-05-12 11:49

Nej, loudnesskurvorna är linjära manipulationer, som jag inte kan försvara på något sätt överhuvudtaget. De är bara fel.

Det jag talar om är olinjära manipulationer.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 20926
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Re: Tack IÖ

Inläggav E » 2015-05-12 21:14

NOOLOMOD?
"... och domesticering"

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Re: Tack IÖ

Inläggav xeizo » 2015-05-13 21:04

IngOehman skrev:Nej, loudnesskurvorna är linjära manipulationer, som jag inte kan försvara på något sätt överhuvudtaget. De är bara fel.

Det jag talar om är olinjära manipulationer.


Vh, iö



Kan vara svårt att åstadkomma, höjden av "trevligt ljud" lyckades ju tydligen Sony med i början på 70-talet med sina VFET förstärkare. Dessvärre gick dom lätt sönder och själva VFET:sen har inte tillverkats på decennier. Men så bra anses dom vara att Sony skrapade ihop ett antal oanvända trissor från diverse lagerhyllor i Asien och lät Nelson Pass designa 1 st. überslutsteg till VFET:s 40-års jubileum att spela upp med på CES 2014:

http://www.avsforum.com/forum/173-2-cha ... 014-a.html

VFET gör ingenting aktivt med ljudet annat än att subjektivt låter det förbannat bra, en ren lyckträff om man så vill, men som tyvärr inte går att upprepa av diverse skäl. Bra rörförstärkare ligger nog nära, eftersom VFET togs fram i konkurrens med just rör som var det rådande idealet vid den tiden.

Själv har jag testat lite med VST-pluggar i "Fidelify" som är en Spotify-klon som klarar just VST-pluggar, och dessutom klarar ASIO och WASAPI, det går att få ett rätt fint lagom färgat ljud för trivsel lyssning genom att använda VST-pluggar avsedda för mastering och som efterliknar Vintage rör-limiters och rör-kompressorer.

Annars är det det gamla vanliga: bra dämpning i rummet och lagom basstöd som bidrar enklast till en trivseleffekt, fast som en annan trådar visar så är det mest effektiva Whiskey ;-)
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados
 
Inlägg: 117
Blev medlem: 2012-06-26
Ort: Knivsta

Re: Tack IÖ

Inläggav LarsTruelsen » 2016-01-22 22:47

Vill passa på att tacka honom igen för, att lyssna på mina bekymmer, om rädslan för att välja fel system, samt vägledning och assistans i, att ta rätt beslut gällande mitt rum.
För en person som jag, som initialt kan ha det lite svårt med sociale kontakter, då är det ett ovärderligt stöd, att få handla vid en person som faktiskt bryr sig och orkar ta tiden.
"I'm not harmful, just introspective. You can probably think I'm weird, but it's not harmful weird."

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tack IÖ

Inläggav IngOehman » 2016-01-23 06:58

Oj, tack!

Ja, tid till nytta för någon annan är tid väl spenderad, brukar jag tänka/säga/känna. Och det säger jag med ett helt egoistiskt perspektiv - det är helt enkelt kul att känna att något man kan bidra med, är till värde och glädje för någon annan. Det är väl liksom det närmaste en mening med livet man kan komma - att vara till nytta?

Men, samtidigt måste jag skamligt erkänna att det underlättar när frågor är intressanta. jag är dålig på att bita ihop, uppoffra mig och lida, och jag tröttnar ibland alltför snabbt. :oops:

Men då brukar jag försöka att byta perspektiv till den som undrars. Det kan hjälpa, lite. Undrars är ett kul ord att bita i. :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Tack IÖ

Inläggav Alexi » 2016-01-23 12:07

IngOehman skrev:Det jag talade om var att åstadkomma domesticeringskurvor - förutsättningslöst, alltså utan att ha rörförstärkare som utgångspunkt, att utgå ifrån det enda som vi vet kommer att finnas där att ta hänsyn till - vår hörsel.

Vh, iö

Jag skulle köpa den apparaten iaf! Lever idén fortfarande?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Tack IÖ

Inläggav mrGaskill » 2016-02-04 16:53

Jag vet inte vad de gjorde med min Onkyo tx-sr 707 sen den blev lagad i Tyskland (?). I Oberberg eller nåt.
Nu låter det helt fantastiskt. De har förmodligen bara satt i ett nytt "HDMI-kort" (det står på följesedeln att de bytt ett kort) och uppdaterat FW och därigenom nollställt alla inställningar. Undrar om jag ställde in något tokigt förut. Allt verkar ju ha ställts in som förut. Högtalarna excellerar i alla fall. Woof! Lät det så här trevligt förut? Inte vad jag minns.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tack IÖ

Inläggav Nattlorden » 2016-02-04 22:18

mrGaskill skrev:Jag vet inte vad de gjorde med min Onkyo tx-sr 707 sen den blev lagad i Tyskland (?). I Oberberg eller nåt.
Nu låter det helt fantastiskt. De har förmodligen bara satt i ett nytt "HDMI-kort" (det står på följesedeln att de bytt ett kort) och uppdaterat FW och därigenom nollställt alla inställningar. Undrar om jag ställde in något tokigt förut. Allt verkar ju ha ställts in som förut. Högtalarna excellerar i alla fall. Woof! Lät det så här trevligt förut? Inte vad jag minns.


Lyssningspaus är alltid bra att få en, så man inser hur bra man har det - annars blir man lätt hemmablind.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Tack IÖ

Inläggav mrGaskill » 2016-02-04 23:06

Jo, jag hade förväntat mig det. Jag kopplade in den sådär lite halvhjärtat. Men jag kom på till slut att den sopat alla EQ-inställningar. Nu lät det spelglatt. Audyssey har jag aldrig använt, men jag hade fiddlat manuellt och grejat med annat. :D
Kul att experimentera. Men jag måste ha glömt att återställa någon gång när jag härjat. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Tack IÖ

Inläggav andershelin » 2016-02-07 22:15

IngOehman skrev:Ett rätt så speciellt utförande:

[ Bild ]

Den ser liten ut, men det var gigantisk! Typ 10 cm hög. Flera olika sorters maränger, riktig riven mörk choklad, ingen fusksås på tub. Grädden kryddad med både socker, kummin och kanel. Och så förstås en nedkramad apelsin.


Vh, iö


Som maräng-fetischist så undrar man ju vad, mer exakt, som var i den.....recept?

/Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tack IÖ

Inläggav IngOehman » 2016-02-07 22:59

andershelin skrev:
IngOehman skrev:Ett rätt så speciellt utförande:

[ Bild ]

Den ser liten ut, men det var gigantisk! Typ 10 cm hög. Flera olika sorters maränger, riktig riven mörk choklad, ingen fusksås på tub. Grädden kryddad med både socker, kummin och kanel. Och så förstås en nedkramad apelsin.


Vh, iö


Som maräng-fetischist så undrar man ju vad, mer exakt, som var i den.....recept?

/Anders


Två sorters maränger, grädde kryddad med socker, kummin och kanel, en nedkramad apelsin (bara grovt inrörd) och till sist förstås riven mörk choklad på toppen.

Ingen glass eller såser på tub, strössel eller några andra vulgariteter.

Vill man så kan man dock röra in antingen lite Cointreau eller om man inte har det Grand Marnier, i grädden. Dock bör det hanteras som med den nedkramade apelsinen - inrörningen skall inte vara noga utan grov.

- - -

När det gäller mängder går jag nog bet. Jag har ingen vidare koll på sådant, men mängden maräng och grädde är nog nära 1:1 när grädden är vispad. Volymmässigt alltså. Kryddningen med kummin och kanel skall vara väldigt försiktig jämfört med mängden socker (som många snålar med i grädden). Och sockret kan gärna tillföras i två doser, en flera timmar i förväg i den ovispade grädden, så det hinner smälta i grädden före vispning, och en andra efter vispningen, så det inte hinner smälta. En hel apelsin kramades nog ned, men det var ju en gigantisk anrättning. För en mera normalstor handlar det nog snarare om 1/4 apelsin.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Tack IÖ

Inläggav andershelin » 2016-02-08 22:29

IngOehman skrev:
andershelin skrev:
IngOehman skrev:Ett rätt så speciellt utförande:

[ Bild ]

Den ser liten ut, men det var gigantisk! Typ 10 cm hög. Flera olika sorters maränger, riktig riven mörk choklad, ingen fusksås på tub. Grädden kryddad med både socker, kummin och kanel. Och så förstås en nedkramad apelsin.


Vh, iö


Som maräng-fetischist så undrar man ju vad, mer exakt, som var i den.....recept?

/Anders


Två sorters maränger, grädde kryddad med socker, kummin och kanel, en nedkramad apelsin (bara grovt inrörd) och till sist förstås riven mörk choklad på toppen.

Ingen glass eller såser på tub, strössel eller några andra vulgariteter.

Vill man så kan man dock röra in antingen lite Cointreau eller om man inte har det Grand Marnier, i grädden. Dock bör det hanteras som med den nedkramade apelsinen - inrörningen skall inte vara noga utan grov.

- - -

När det gäller mängder går jag nog bet. Jag har ingen vidare koll på sådant, men mängden maräng och grädde är nog nära 1:1 när grädden är vispad. Volymmässigt alltså. Kryddningen med kummin och kanel skall vara väldigt försiktig jämfört med mängden socker (som många snålar med i grädden). Och sockret kan gärna tillföras i två doser, en flera timmar i förväg i den ovispade grädden, så det hinner smälta i grädden före vispning, och en andra efter vispningen, så det inte hinner smälta. En hel apelsin kramades nog ned, men det var ju en gigantisk anrättning. För en mera normalstor handlar det nog snarare om 1/4 apelsin.


Vh, iö


Låter riktigt gott.....men "två sorters maräng" är lite luddigt 8O ......(jag veeeet!! Detta är ingen matlagningstråd, men man blir ju nyfiken....)

Anders
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Tack IÖ

Inläggav IngOehman » 2016-02-10 11:54

Jag har för mig att det var krossade marängbottnar i botten, och sen småmaränger strödda ovanpå. Den det var ju ett tag sedan nu och jag minns inte säkert.

Ett bra trick för maximal smak är att göra den tillräckligt långt före serveringen för att marängen skall sega till sig i varje fall lite, lite, men inte så mycket före att den blir saggig.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Tack IÖ

Inläggav Almen » 2016-02-11 10:54

Annars kan man ju göra både fransk och italiensk maräng. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39703
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tack IÖ

Inläggav petersteindl » 2016-02-11 14:31

...eller Swiss meringue som botten.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Tack IÖ

Inläggav Nattlorden » 2016-02-17 09:40

En IÖ marängswiss till (.mp4):
SkåneSwiss
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Tack IÖ

Inläggav DVD-ai » 2016-03-20 10:06

Tack Ingvar för dessa fantastiska högtalare: pi60s !

Dom spelar sannerligen helt magiskt bra utan några komplement till, ofattbart hur rent och fint det kan låta med ett par 2vägare spelandes hela frekvensomfånget på riktigt hög ljudnivå med material med rikt informationsinnehåll från djup bas upp till hög diskant.

Helt klart Ino's och Din bästa högtalare, fungerar som den är eller kan kompletteras med bs60 och bli mer kapabel och anpassningsbar, delas mot basmoduler ensam eller tillsammans med b60 och komma upp i extrem prestanda !
Jag är barnsligt nöjd med mina pi60s och hoppas att dom ska få vara med mig i resten av mitt liv.
För detta är dom bästa högtalare jag någonsin har haft och flexibiliteten i fråga om komplement och möjligheter till expansion gör att som absolut är dom mest flexibla också.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster