Moderator: Redaktörer
philipbtz skrev:92dB kännslighet och sedan får man räkna bort för lyssningsavståndet. Kommer sitta på ungefär 3,5m så jag får det till att man drar av 10,5 dB då.
Så typ 102,5dB på lyssningsplats vid 128W. 114,5dB vid lyssningsplats(125dB vid 1m) borde kräva 2048W och då maxar man ut i32s(124dB vid 1m).
Runt 103dB i topparna vid lyssningsplats är ganska mycket och frågan är om jag kommer spela starkare än detta..
bassman skrev:Jag använder alla dom 2 * 7 W som mina Audion silver night lämnar i mina i32s
Men visst är det lite väl klent
philipbtz skrev:Letar drivning till i32s och det finns ganska många alternativ. Har hittat begagnade 1090 och 208thx men tycker 11-13000 är ganska mycket för typ 15 år gamla steg. Är också rädd för hållbarheten samt balansskillnader i kanalerna som kan uppstå på gamla steg. Har tittat på nyare steg som emotiva xpa-2 och bad 275bee. 275:an kostar bara 8000 och lämnar 150W kontinuerligt i 4ohm samt 410W dynamiskt. Funderar om inte detta räcker? Beror ju på hur högt jag kommer spela antar jag men kommer sällan vara uppe i ref volym till film. Musik kanske lite högre ibland.
Merced skrev:philipbtz skrev:Letar drivning till i32s och det finns ganska många alternativ. Har hittat begagnade 1090 och 208thx men tycker 11-13000 är ganska mycket för typ 15 år gamla steg. Är också rädd för hållbarheten samt balansskillnader i kanalerna som kan uppstå på gamla steg. Har tittat på nyare steg som emotiva xpa-2 och bad 275bee. 275:an kostar bara 8000 och lämnar 150W kontinuerligt i 4ohm samt 410W dynamiskt. Funderar om inte detta räcker? Beror ju på hur högt jag kommer spela antar jag men kommer sällan vara uppe i ref volym till film. Musik kanske lite högre ibland.
Har du funderat att brygga 275BEE och köra med två stycken? Jag gör så i min bio till L och R. Om det räcker? Det kommer ljud...
I have the two new NADS, the C372 & C272 bridged to a set of PSB Stratus Golds, which are very hard to drive and i have not had any problems with the NADS. Just better make sure your speakers can take it because those amps produce 400 watts each in bridged mode, no problem at all to dim the lights in my house with a base heavy song. Good luck.
Merced skrev:Jag vet inte hur låg impedans CC-PC4 har, det kanske står i manifestet.
Har aldrig märkt av att c275orna slår av
Fostex skrev:Sökte vidare lite och hittade denna kommentar på ett annat forum:---no problem at all to dim the lights in my house with a base heavy song.
Dock skulle nog personen i fråga behöva se över sin eldragning i hemmet.
Fostex skrev:Jag har två Nad C272 avsedda att driva pi60s och bs60, som ju kilar ned en bit under 4 ohm i vissa frekvensområden.
Har dock inte testat båda av ren lathet, men om du vill så kan jag testa för att se om de går i "protect". Stegen är ju ganska snarlika nämligen.
Pratade faktiskt med Nad's support om detta och de sa att högtalare på 4 ohm fungerar, men inte lägre än så. Många högtalare som är specade just till 4 ohm kilar ju ned en bit under detta, så jag kan tänka mig att det finns ett visst säkerhetsutrymme.
Rydberg skrev:Det är ju inte bara effekten som är relevant, köper man så bra högtalare förstår jag inte varför man sedan kopplar dem till halvsunkiga slutsteg parade med kinesisk biomaskiner som försteg
Rydberg skrev:Det är ju inte bara effekten som är relevant, köper man så bra högtalare förstår jag inte varför man sedan kopplar dem till halvsunkiga slutsteg parade med kinesisk biomaskiner som försteg
AndreasArvidsson skrev:Rydberg skrev:Det är ju inte bara effekten som är relevant, köper man så bra högtalare förstår jag inte varför man sedan kopplar dem till halvsunkiga slutsteg parade med kinesisk biomaskiner som försteg
För att man inte är gjord av pengar och den kombinationen låter riktigt bra, men absolut har man pengar över till finelektronik så kan det bli ännu bättre.
DVD-ai skrev:Rydberg skrev:Det är ju inte bara effekten som är relevant, köper man så bra högtalare förstår jag inte varför man sedan kopplar dem till halvsunkiga slutsteg parade med kinesisk biomaskiner som försteg
Nu är väll knappast Rotel rb1080 ett "halvsunkigt slutsteg" utan snarare ett väldigt bra sådant, vist det kan bli bättre.
Rydberg skrev:DVD-ai skrev:Rydberg skrev:Det är ju inte bara effekten som är relevant, köper man så bra högtalare förstår jag inte varför man sedan kopplar dem till halvsunkiga slutsteg parade med kinesisk biomaskiner som försteg
Nu är väll knappast Rotel rb1080 ett "halvsunkigt slutsteg" utan snarare ett väldigt bra sådant, vist det kan bli bättre.
Har aldrig ägt rb1080 men NAD208 skulle jag klassa som halvsunkigt utan att blinka. 1090 brummar hörbart så det skulle jag kalla helsunkigt!
Rydberg skrev: Finns personer här som lagt ut >>100kkr men som fortfarade använder sig av en kinesisk biomaskin som försteg, rent vansinne!!
AndreasArvidsson skrev:Rydberg skrev:DVD-ai skrev:
Nu är väll knappast Rotel rb1080 ett "halvsunkigt slutsteg" utan snarare ett väldigt bra sådant, vist det kan bli bättre.
Har aldrig ägt rb1080 men NAD208 skulle jag klassa som halvsunkigt utan att blinka. 1090 brummar hörbart så det skulle jag kalla helsunkigt!
Uppenbart att vi inte delar samma värderingar gällande elektronik. Det du kallar sunkigt kallar jag prisvärt och den elektronik som du förespråkar kallar jag pengar i sjön.
Jag skulle utan problem sitta nöjd med en 208 eller 1090 till ett par i32s, men det är väl bra att alla inte har samma smak tycker jag.
Nattlorden skrev:Rydberg skrev: Finns personer här som lagt ut >>100kkr men som fortfarade använder sig av en kinesisk biomaskin som försteg, rent vansinne!!
Varför det? Du verkar inte se det holistiskt över tiden. Det finns mer att tjäna i en riktigt bra högtalare än i skillnaden mellan ett bra och ett lite bättre slutsteg
Rydberg skrev:AndreasArvidsson skrev:Rydberg skrev:Har aldrig ägt rb1080 men NAD208 skulle jag klassa som halvsunkigt utan att blinka. 1090 brummar hörbart så det skulle jag kalla helsunkigt!
Uppenbart att vi inte delar samma värderingar gällande elektronik. Det du kallar sunkigt kallar jag prisvärt och den elektronik som du förespråkar kallar jag pengar i sjön.
Jag skulle utan problem sitta nöjd med en 208 eller 1090 till ett par i32s, men det är väl bra att alla inte har samma smak tycker jag.
Jag tvivlar på att du vet vad du pratar om faktiskt. Vad jag vet är du inte bekant med den elektronik du kallar "pengar i sjön". Att köpa i32s och koppla till en Denon är i mina ögon pengar i sjön. Köp i28 och satsa på något vettigt att koppla dem till.
DVD-ai skrev:Rydberg skrev:AndreasArvidsson skrev:
Uppenbart att vi inte delar samma värderingar gällande elektronik. Det du kallar sunkigt kallar jag prisvärt och den elektronik som du förespråkar kallar jag pengar i sjön.
Jag skulle utan problem sitta nöjd med en 208 eller 1090 till ett par i32s, men det är väl bra att alla inte har samma smak tycker jag.
Jag tvivlar på att du vet vad du pratar om faktiskt. Vad jag vet är du inte bekant med den elektronik du kallar "pengar i sjön". Att köpa i32s och koppla till en Denon är i mina ögon pengar i sjön. Köp i28 och satsa på något vettigt att koppla dem till.
Jag är helt övertygad om att Andreas vet bäst av alla här vad han pratar om då han delger sin egen uppfattning
Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Rydberg skrev: Finns personer här som lagt ut >>100kkr men som fortfarade använder sig av en kinesisk biomaskin som försteg, rent vansinne!!
Varför det? Du verkar inte se det holistiskt över tiden. Det finns mer att tjäna i en riktigt bra högtalare än i skillnaden mellan ett bra och ett lite bättre slutsteg
Jag skrev ju "om man inte planerar att uppdatera" i mitt förstainlägg. Dessutom skulle jag tagit AMP27 + i28 framför i32s + NAD 208 alla dagar i veckan!!
Xenod skrev:Tycker att du går på lite väl fientligt Rydberg. Min övertygelse är att alla i tråden investerar sina pengar på ett sånt sätt som de tror kommer rendera mest välljud per krona. Du har en annan uppfattning än många av de andra deltagarna men sättet du skriver på är mer som att du vill trycka till dem än att hjälpa dem med att få mer valuta för sina pengar.
Jag vill ogärna hoppa på ditt tåg och kalla det ena eller andra valet för galenskap. Jag försöker mig istället på ett välmenande tips till dig om att lägga lite fokus på basabsorption i ditt rum och se hur det kan förändra återgivningen hemma hos dig!
Xenod skrev:Jag vill ogärna hoppa på ditt tåg och kalla det ena eller andra valet för galenskap. Jag försöker mig istället på ett välmenande tips till dig om att lägga lite fokus på basabsorption i ditt rum och se hur det kan förändra återgivningen hemma hos dig!
Nattlorden skrev:Det enda AMP27 är märkbart bättre på är utseendet - du lär inte kunna skilja dem blint åt inom deras normala arbetsområde.
Rydberg skrev:Nattlorden skrev:Det enda AMP27 är märkbart bättre på är utseendet - du lär inte kunna skilja dem blint åt inom deras normala arbetsområde.
Det betyder ju att AMP27 inte är något vidare bra steg då mao? NAD208 har, i förhållande till 28B-SST, stora brister. Detta har blivit än tydligare sedan de båda stegen kopplats till Burmester 011.
Nattlorden skrev:Jag ska prova att köra ett holographic försteg istället för min sunkiga japan och försöka märka någon skillnad. Fastän fortfarande genom en sunkig Rotel 1090 då... Skulle gärna tagit Holographics stora steg istället, men kulorna saknas.
Rydberg skrev:Xenod skrev:Tycker att du går på lite väl fientligt Rydberg. Min övertygelse är att alla i tråden investerar sina pengar på ett sånt sätt som de tror kommer rendera mest välljud per krona. Du har en annan uppfattning än många av de andra deltagarna men sättet du skriver på är mer som att du vill trycka till dem än att hjälpa dem med att få mer valuta för sina pengar.
Jag vill ogärna hoppa på ditt tåg och kalla det ena eller andra valet för galenskap. Jag försöker mig istället på ett välmenande tips till dig om att lägga lite fokus på basabsorption i ditt rum och se hur det kan förändra återgivningen hemma hos dig!
Fientligt var ju inte riktigt meningen (svårt med skriven kommunikation), se mina inlägg som en motvikt till "kinesiska biomaskiners vänner" , de duger helt enkelt inte om man har höga anspråk på återgivningen. Jag tror som du att många lägger sin kronor på det som de tror ger mest väljud per krona men det har växt till någonslags sanning att högtalare o rum är det enda som räknas och elektroniken är väldigt sekundär. Även om de två punkterna (rum o högtalare) med marginal är de viktigaste så kan ett bra rum aldrig ta fram den transparens man förlorat i elektroniken. Min erfarenhet är att denna är väldigt viktig, särskilt när man lärt sig "lyssna förbi" tillkortakommanden i det egna lyssningsrummet. Ett par månader med NAD 208 i anläggningen bekräftar bara detta, avsaknaden av transparens och detaljer gör det tristare att lyssna på musik .Xenod skrev:Jag vill ogärna hoppa på ditt tåg och kalla det ena eller andra valet för galenskap. Jag försöker mig istället på ett välmenande tips till dig om att lägga lite fokus på basabsorption i ditt rum och se hur det kan förändra återgivningen hemma hos dig!
Att lägga flera hundra tusen på ett rum och högtalare och sedan förstöra massor med en undermålig kinesisk biomaskin är i mina ögon vansinne. Andra får ha en annan uppfattning om de vill men jag tvivlar om de undersökt det hela då. Beträffande basabsorption så har jag "bara" större problem vid 30Hz och det blir för stora ingrepp i hyreslägenheten för att lösa detta. Däremot har jag gjort experiment med mer absorption för sidoreflexerna med framgånsrikt resultat, nu måste jag bara hitta en WAF-kompatibel lösning
Morello skrev:Nattlorden skrev:Jag ska prova att köra ett holographic försteg istället för min sunkiga japan och försöka märka någon skillnad. Fastän fortfarande genom en sunkig Rotel 1090 då... Skulle gärna tagit Holographics stora steg istället, men kulorna saknas.
Jag har Pre25+AMP27 i gillestugan till TV'n. Faktiskt mkt fina apparater!
Någon biomaskin släpper jag inte in av många orsaker.
Jag skulle gjort samma val.Rydberg skrev:Jag skrev ju "om man inte planerar att uppdatera" i mitt förstainlägg. Dessutom skulle jag tagit AMP27 + i28 framför i32s + NAD 208 alla dagar i veckan!!
MagnusÖstberg skrev:Jag skulle gjort samma val.Rydberg skrev:Jag skrev ju "om man inte planerar att uppdatera" i mitt förstainlägg. Dessutom skulle jag tagit AMP27 + i28 framför i32s + NAD 208 alla dagar i veckan!!
Rydberg skrev:Det är väldigt stor skillnad mellan NAD208 och Bryston 28B-SST på vilket sätt de presenterar en tydlig ljudbild. Det blir bara mer och mer uppenbart ju längre man har stegen inkopplade. Båda de NAD208 jag har haft har låtit precis likadant.
En polare har ett RB1080, han sa att det blev en helt annan ordning/fokus i ljudbilden när AMP27 kopplades in, rent, klart o rappt. Men hans rb1080 är säkert också sönder? Eller han lider kanske också av "placebo"?
Elfsberg skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag skulle gjort samma val.Rydberg skrev:Jag skrev ju "om man inte planerar att uppdatera" i mitt förstainlägg. Dessutom skulle jag tagit AMP27 + i28 framför i32s + NAD 208 alla dagar i veckan!!
Jag är hemskt nyfiken på din motivering här MÖ. NAD 208 verkar ju vara lite smått helig på detta forum.
Almen skrev:Rydberg skrev:Det är väldigt stor skillnad mellan NAD208 och Bryston 28B-SST på vilket sätt de presenterar en tydlig ljudbild. Det blir bara mer och mer uppenbart ju längre man har stegen inkopplade. Båda de NAD208 jag har haft har låtit precis likadant.
En polare har ett RB1080, han sa att det blev en helt annan ordning/fokus i ljudbilden när AMP27 kopplades in, rent, klart o rappt. Men hans rb1080 är säkert också sönder? Eller han lider kanske också av "placebo"?
Du har ju uttalat dig om detta ofta, och också pratat om att du skall blindtesta för att reda ut en gång för alla, men det blir ju aldrig av? Du har suttit där med switchboxen inkopplad, men vad händer sedan? Hörs det inga skillnader?
Första vändan 2010: Går det att höra skillnad mellan förstärkare?
Sedan 2013: Försteg, hur stor är den ljudmässiga skillnaden?
Det är många blindtest som runnit ut i sanden och det är inget konstigt med det. Men du tar stora ord i din mun utan att ha torrt på fötterna och är sedan nedlåtande gentemot dem med andra synpunkter.
Almen skrev:Rydberg skrev:Det är väldigt stor skillnad mellan NAD208 och Bryston 28B-SST på vilket sätt de presenterar en tydlig ljudbild. Det blir bara mer och mer uppenbart ju längre man har stegen inkopplade. Båda de NAD208 jag har haft har låtit precis likadant.
En polare har ett RB1080, han sa att det blev en helt annan ordning/fokus i ljudbilden när AMP27 kopplades in, rent, klart o rappt. Men hans rb1080 är säkert också sönder? Eller han lider kanske också av "placebo"?
Du har ju uttalat dig om detta ofta, och också pratat om att du skall blindtesta för att reda ut en gång för alla, men det blir ju aldrig av? Du har suttit där med switchboxen inkopplad, men vad händer sedan? Hörs det inga skillnader?
Första vändan 2010: Går det att höra skillnad mellan förstärkare?
Sedan 2013: Försteg, hur stor är den ljudmässiga skillnaden?
Det är många blindtest som runnit ut i sanden och det är inget konstigt med det. Men du tar stora ord i din mun utan att ha torrt på fötterna och är sedan nedlåtande gentemot dem med andra synpunkter.
Det behövs väldigt lite testande för att inse att en kinesisk biomaskin inte platsar i en högklassig anläggning om spelar i divisionen i32s, Det är ju knappast man kan tycka om, det märks enkelt genom att lyssna. Att du tycker att det är stora ord är ju märkligt! Hade jag sagt att en mystisk spikfot kan göra återgivningen 100ggr bättre hade jag förstått din kommentar men att säga att god konstruerad elektronik kan transformerar lyssningsupplevelsen är i min värld inga stora ord utan fakta.Almen skrev: Men du tar stora ord i din mun utan att ha torrt på fötterna och är sedan nedlåtande gentemot dem med andra synpunkter.
Rydberg skrev:Det behövs väldigt lite testande för att inse att en kinesisk biomaskin inte platsar i en högklassig anläggning om spelar i divisionen i32s, Det är ju knappast man kan tycka om, det märks enkelt genom att lyssna.
Nattlorden skrev:En del Denon:ar är ju dessutom inte alls byggda i Kina...
Rydberg skrev:Det behövs väldigt lite testande för att inse att en kinesisk biomaskin inte platsar i en högklassig anläggning om spelar i divisionen i32s, Det är ju knappast man kan tycka om, det märks enkelt genom att lyssna.
Rydberg skrev:Förstegstesten gick jag ju i mål med, där la jag ju dessutom upp filer som kunde avlyssnas. Det var fler än jag som fick signifikanta resultat. Switchboxen byggde jag klart senare och använde senast för en vecka sedan då jag lyssnade på skillnader mellan BP25 och Burmester 011.
att säga att god konstruerad elektronik kan transformerar lyssningsupplevelsen är i min värld inga stora ord utan fakta.
halvsunkiga slutsteg parade med kinesisk biomaskiner som försteg
använder sig av en kinesisk biomaskin som försteg, rent vansinne!!
Jag tvivlar på att du vet vad du pratar om faktiskt.
-Palle- skrev:Jag lånar gärna ut min Denon 4310 för bedömning!
Den är made in Japan och har fått goda recensioner på nätet på dom lite mer seriösa testerna.
Morello skrev:Är det någon som vill låna ut en kinamaskin några dagar så kan jag mäta lite och se hur de de facto presterar rent tekniskt?
Frekvensgång, brus, brum, distorsion, kanalbalans, kanalseparation etc etc etc
Morello skrev:-Palle- skrev:Jag lånar gärna ut min Denon 4310 för bedömning!
Den är made in Japan och har fått goda recensioner på nätet på dom lite mer seriösa testerna.
Kul, är det en typisk "biomaskin" eller något av det litet mer exklusiva?
Jag antar at Denon 2105 tex är för gammal?
Morello skrev:-Palle- skrev:Jag lånar gärna ut min Denon 4310 för bedömning!
Den är made in Japan och har fått goda recensioner på nätet på dom lite mer seriösa testerna.
Kul, är det en typisk "biomaskin" eller något av det litet mer exklusiva?
Jag antar at Denon 2105 tex är för gammal?
Nattlorden skrev:Morello skrev:-Palle- skrev:Jag lånar gärna ut min Denon 4310 för bedömning!
Den är made in Japan och har fått goda recensioner på nätet på dom lite mer seriösa testerna.
Kul, är det en typisk "biomaskin" eller något av det litet mer exklusiva?
Jag antar at Denon 2105 tex är för gammal?
Årsnummer 5-7 är nog ganska representativt för de som kör Denon i en sådan setup som "gnällts" på. 21xx är ju de mindre maskinerna. 2807 är det jag kör. Har en vag uppfattning om att senare årsmodeller kan vara något lite sämre.
Conan skrev:Rydberg skrev:Det behövs väldigt lite testande för att inse att en kinesisk biomaskin inte platsar i en högklassig anläggning om spelar i divisionen i32s, Det är ju knappast man kan tycka om, det märks enkelt genom att lyssna.
Enkelt trodde jag också. Mitt tidigare analoga stereo-försteg H/K Signature 1.0 matad från en Oppo BDP-95 jämfördes med en kinesisk sunkig biomaskin (Yamaha RX-V775) matad med HMDI från Oppon och via pre-out från biomaskinen in i försteget. Nivån matchades med volymkontrollen på Yamahan tills det lät lika högt. Slutsteg var Rotel RB-1552 och högtalare är pi60s + bs60.
Genom att välja ingångar på försteget kunde vi nu jämföra Oppon analogt ut kontra kinesisk biomaskin (som försteg inkl. DAC). Receivern i läge "Pure Direct", två relativt kräsna lyssnare, ett tiotal låtar... ingen hörbar skillnad alls. Ingångsväljaren på försteget är så bra att det inte ens knäpper till vid byte av ingång, så det var som att musiken bara fortsatte spela trots att vi skiftade mellan "Oppo" och "Sunk-receiver".
Tanken från början var att köra med 2-kanal (HA PRE25) + påhängd kinesisk biomaskin, men efter lyssningstestet så bedömde jag att Yamahan är tillräckligt bra som försteg. Det är kul med blänkande & fina apparater men en kinesisk biomaskin kan vara lika bra ljudmässigt, framförallt om man kör den som försteg.
Morello skrev:-Palle- skrev:Jag lånar gärna ut min Denon 4310 för bedömning!
Den är made in Japan och har fått goda recensioner på nätet på dom lite mer seriösa testerna.
Kul, är det en typisk "biomaskin" eller något av det litet mer exklusiva?
Jag antar at Denon 2105 tex är för gammal?
MagnusÖstberg skrev:Morello skrev:Är det någon som vill låna ut en kinamaskin några dagar så kan jag mäta lite och se hur de de facto presterar rent tekniskt?
Frekvensgång, brus, brum, distorsion, kanalbalans, kanalseparation etc etc etc
Du kan få leka med Marantz sr6004 under två veckor om du vill. Jag tänker lyssna på musik utan anläggning..
Xenod skrev:Morello skrev:-Palle- skrev:Jag lånar gärna ut min Denon 4310 för bedömning!
Den är made in Japan och har fått goda recensioner på nätet på dom lite mer seriösa testerna.
Kul, är det en typisk "biomaskin" eller något av det litet mer exklusiva?
Jag antar at Denon 2105 tex är för gammal?
Det skulle vara HÖGINTRESSANT om du ville testa någon receiver, men hemskt gärna en aktuell modell som går att köpa nu. 2105 lanserades år 2005 och är därmed svår att få tag på.
-Palle- skrev:Nu har ju den här tråden blivit lite off-topic men jag tycker att det vore väldigt intressant att se en mätningar och jämförelser mellan en bioreciever och t.ex. PRE25 eller något annat rent 2 kanalsförsteg!
philipbtz skrev:Letar drivning till i32s och det finns ganska många alternativ. Har hittat begagnade 1090 och 208thx men tycker 11-13000 är ganska mycket för typ 15 år gamla steg. Är också rädd för hållbarheten samt balansskillnader i kanalerna som kan uppstå på gamla steg. Har tittat på nyare steg som emotiva xpa-2 och bad 275bee. 275:an kostar bara 8000 och lämnar 150W kontinuerligt i 4ohm samt 410W dynamiskt. Funderar om inte detta räcker? Beror ju på hur högt jag kommer spela antar jag men kommer sällan vara uppe i ref volym till film. Musik kanske lite högre ibland.
Rydberg skrev:Hehe! Vad ska jag då ha som sängkammarslutsteg??
Morello skrev:Rydberg skrev:Hehe! Vad ska jag då ha som sängkammarslutsteg??
En trevlig rörstärkare såkalrt. Du kan väl inte ha en ful 208:a i sovrummet?
Rydberg skrev:Hehe! Vad ska jag då ha som sängkammarslutsteg??
Rydberg skrev:Nattis> Faktiskt kollat på en sådan, minsta modellen (120). Kanske lite overkill i sovrummet men onekligen hög WAF!!
Rydberg skrev:Nattis> Faktiskt kollat på en sådan, minsta modellen (120). Kanske lite overkill i sovrummet men onekligen hög WAF!!
Morello skrev:Rydberg skrev:Nattis> Faktiskt kollat på en sådan, minsta modellen (120). Kanske lite overkill i sovrummet men onekligen hög WAF!!
Eller så köper man en kåk och ställer in stereon innan man låter damer flytta in.
150W x 2 Continuous Power into 4 ohms and 8 ohms
DVD-ai skrev:nja... har man i16s som topp och vill ha 3dB mer headroom så kan man ju resonera så att antingen köper man dubbelt så stort steg eller så köper msn i32s
DVD-ai skrev:men man får ju hadroom som man kan nyttja i mitt exempel, i32s är 4ohm och detta ger dubbla effekten = 3dB headroom i ren användbar outputt med samma slutsteg
Nattlorden skrev:För min del så hade Burmestern varit bättre med plastknappar och ett lägre pris. Jag sitter inte och tittar på prylarna i vilket fall som.
Morello skrev:Nattlorden skrev:För min del så hade Burmestern varit bättre med plastknappar och ett lägre pris. Jag sitter inte och tittar på prylarna i vilket fall som.
Sku´lle du ta plastknappar om priset var detsamma - för en hypotetisk apparat.?
Nattlorden skrev:Morello skrev:Nattlorden skrev:För min del så hade Burmestern varit bättre med plastknappar och ett lägre pris. Jag sitter inte och tittar på prylarna i vilket fall som.
Sku´lle du ta plastknappar om priset var detsamma - för en hypotetisk apparat.?
Så länge knapparna inte påverkar funktionen, så ser jag inte varför jag skulle bry mig. Däremot är det bara hypotetiskt att skulle lägga så mycke pengar - jag är nöjd med Krells gamla biojunk.
Morello skrev:Nattlorden skrev:Morello skrev:
Sku´lle du ta plastknappar om priset var detsamma - för en hypotetisk apparat.?
Så länge knapparna inte påverkar funktionen, så ser jag inte varför jag skulle bry mig. Däremot är det bara hypotetiskt att skulle lägga så mycke pengar - jag är nöjd med Krells gamla biojunk.
Jag respeketrar såklart din åsikt, men jag tror att hyggligt många har en avvvikande ståndpunkt i frågan.
Almen skrev:92 dB, såg jag precis. Hade inte koll på att det var såpass mycket mer än i16.
Nattlorden skrev:Aldrig behövt ta till något så drastiskt... Aldrig haft en tjej/fru som inte förstod att man måste ge och ta i ett förhållande. Med min fru är jag snarare orolig att hon disco-poppar isönder något när jag inte är hemma. Fick ok på mina pi60s-s en gång i tiden per SMS... där hon skrev att högtalarna var bra och att hon spelat högre än jag brukar....
Top line = 4-ohm SMPTE IM distortion
Second line = 8-ohm SMPTE IM distortion
Third line = 4-ohm THD+N
Bottom line = 8-ohm THD+N
IngOehman skrev: fyrdubbla
Vh, iö
genstruktur skrev:Så här står det i min manual till NAD 275Bee för tvåkanalsdrift:
IHF dynamisk effekt, 8ohm-250w, 4ohm-410w, 2ohm-600w
Bryggkopplat läge:
IHF dynamisk effekt: 8 ohm-800w, 4 ohm-1200w
IngOehman skrev:Inte nödvändigtvis, vilket här skall bevisas :
Dubbling är besläktat med duplicera, vilket betyder göra två från en, eller i ett mera generellt sammanhang att mångfaldiga i ett eller flera steg, varje gång man duplicerar blir det en till ELLER dubbelt så många (båda förekommer). Att duplicera en sak är dock språkligt att göra "en till" genom att skapa en kopia. Så man kan hävda att grunden är att göra TVÅ av en. Man får då ett original och en kopia.
Och från det är det rimligt att hävda ett fyrdubbla betyder att göra två från en (duplicera) - tills man har fyra stycken. Det är också så ordet används i normalt språkbruk. En fyrdubbling åstadkommer man alltså genom att göra tre kopior på ett original.
- - -
Söker man på t ex wiktionary så får man där läsa att fyrdubbla är synonymt med att multiplicera med fyra eller att fyrfaldiga.
Även SAOB talar sitt tydliga språk: FYR-DUBBEL. ( fyr- 1621 osv. fyra- 1526– 1894. fyre- 1545– 1622) [fsv. fyradobel]
som är fyra gånger så stor som vad som (kan) betraktas ss. enheten l. det normala, som består av l. är lagd i fyra varv l. lager o. d.; äv.: som äger rum l. upprepas o.d. fyra gånger Lägga duken fyrdubbel. Om iach haffwer någhon bedräghit, thet geffuer iach fyradubbelt igen. Luk. 19:8 (NT 1526). WEGELIUS Musikl. 2: 34 (1889). särsk. (i sht vard.) oeg., i uttr. ligga fyrdubbel av skratt, skratta hejdlöst. GHT 1895, nr 232 B, s. 3.
– FYR-DUBBLA. ( fyr- 1789 osv. fyra- 1922 fyre- 1640) göra fyra gånger så stor l. talrik. RP 8.132 (1640). Åkerproduktionen 8har) under tre århundraden ej mer än fyrdubblats. H FORSSELL i Vitt AH XXIX. 1.26 (1880, 1884).
V.S.B.
Men jag räknar inte med att Morello kommer att ge sig... Jag kan inte minnas att det någonsin hänt.
Men min rekommendation är att han rättar sig.
Vh, iö
DVD-ai skrev:blir det hus (vilket jag hoppas på och drömmer om) så vore det trevligt med kanske 1000-1500w/4ohm eller mer bara för att ha marginal till extremt dynamisk musik på höga ljudnivåer. (som inte går att spela i lägenhet)
music4ever skrev:Jag har klippt mitt RS2000 (senaste versionen, 650 watt) till i32s fyra gånger.
-Mr Magnuz - Beat machine
-Nils Lofgren - Bass & Drum Intro (Nils Lofgren band live)
-Värmlands nations kör - Värmlandsvisan
-Flim & the BB's - Tricycle (Tricycle)
Detta med standard-delningen på 78hz. Om någon delar lite högre och/eller kör utan säkringar (=kan spela starkare) så kan man nog trycka in 1000 watt (8ohm) för t ex Mr Magnuz.
Nattlorden skrev:Förvånar mig att du lyckas klippa RS2000 innan du bottnar basarna... Eller är detta låtar där huvuddelen av effekten ligger precis ovanför delningen?
music4ever skrev:Nattlorden skrev:Förvånar mig att du lyckas klippa RS2000 innan du bottnar basarna... Eller är detta låtar där huvuddelen av effekten ligger precis ovanför delningen?
Det kan väl inte vara förvånande? Mycket av peakarna är ju över 80 hz och 6 st Y-basar har en hög känslighet tillsammans.
Nattlorden skrev:Tja, jag har bottnat mina infaY-6 ganska många ggr, men aldrig klippt mitt 1090 till i32s, därför undrade jag.
Räcker NAD 275bee till i32s?
Almen skrev:Räcker NAD 275bee till i32s?
Ja, bara man har tillräckligt långa högtalarkablar.
philipbtz skrev:Mitt mål är att ha precis tillräckligt för vad jag kommer använda dom för. I nuvarande rum sitter jag nära högtalarna så då behövs inte så mycket men på sikt så kommer i32s stå i ett mycket större rum med 5 meter eller mer i avstånd och då kommer jag vara glad att jag har dessa 2x500W. Jag hoppas inte jag behöver köpa nytt då. Försöker även att inte spela allt för starkt så att jag har någon hörsel kvar också. Anser att man får ut de extra kvaliteterna som i32s erbjuder jämfört med de billigare modellerna även om man inte ligger precis på gränsen.
DVD-ai skrev:Som svar på trådens toppic så måste jag nog påstå att, med mina nyfinna och egna erfarenheter i ämnet slutsteg, det är nästan oförskämt att kombinera någon variant sv pi60(s) och upp med en NAD275...
Dom låter inte bra nog...
Fostex skrev:DVD-ai skrev:Som svar på trådens toppic så måste jag nog påstå att, med mina nyfinna och egna erfarenheter i ämnet slutsteg, det är nästan oförskämt att kombinera någon variant sv pi60(s) och upp med en NAD275...
Dom låter inte bra nog...
Sakta i backarna. Syftar du på steget du lånade av mig är det Nad C272 du testat, och inte C275BEE
music4ever skrev:Jag har klippt mitt RS2000 (senaste versionen, 650 watt) till i32s fyra gånger.
-Mr Magnuz - Beat machine
-Nils Lofgren - Bass & Drum Intro (Nils Lofgren band live)
-Värmlands nations kör - Värmlandsvisan
-Flim & the BB's - Tricycle (Tricycle)
Detta med standard-delningen på 78hz. Om någon delar lite högre och/eller kör utan säkringar (=kan spela starkare) så kan man nog trycka in 1000 watt (8ohm) för t ex Mr Magnuz.
DVD-ai skrev:music4ever skrev:Jag har klippt mitt RS2000 (senaste versionen, 650 watt) till i32s fyra gånger.
-Mr Magnuz - Beat machine
-Nils Lofgren - Bass & Drum Intro (Nils Lofgren band live)
-Värmlands nations kör - Värmlandsvisan
-Flim & the BB's - Tricycle (Tricycle)
Detta med standard-delningen på 78hz. Om någon delar lite högre och/eller kör utan säkringar (=kan spela starkare) så kan man nog trycka in 1000 watt (8ohm) för t ex Mr Magnuz.
Du har inte säkringar i din i32s va ?
Jag drog just säkringarna till boomer på båda pi60s med basstöd delade med cr80, med låten kraftverk expo2000 kling klang.
DVD-ai skrev:Huuuur safe är egentligen avsäkringen på i32s ?
Alltså, om man spelar musik och säkringen till boomer/Woofer går, hur långt från teoretisk maxvolym är man då ?
Detta är frågor som dök upp på nyår då jag drog båda boomer säkringarna i pi60s med basstöd delade vid 80Hz med cr80es.
Att dessa säkringar till pi60s drog borde ju betyda att även i32s hade bränt säkringar under samma omständigheter ?
Låten som stod för det hela var kraftverk expo 2000 kling klang.
Fostex höll i fjärren och såg ond och elak ut, när ljudnivån kommit upp till subjektivt rätt hög ljudnivå så gick säkringarna.
Ett stort spred sig och jag fattade ingenting, varför gick det inte att spela starkare än SÅ HÄR...
Jag har lyssnat på pi60s med och utan basstöd, delade vid80Hz och inte delade i olika rum och med olika drivningar många gånger, i32s har jag lyssnat på några gånger och rätt grundligt testat av deras kapacitet.
Detta som vi åstakom hemma hos mig kändes lååångt svagare än vad jag har upplevt i32s kunna prestera, det kändes faktiskt svagare än vad pi60s och bs60 odelade har upplevts kunna prestera
Men, då är det ju så att aldrig har jag lyssnat MED säkringar på denna typ av ljudnivåer.
Så, hur safe är säkringarna egentligen ?
Det var mycket intressant och på många sätt givande att testa detta, en känsla av "jaha då har man gjort de också" fann sig och då vet jag att starkare än sådär blir det alltså inte innan säkringarna går.
Och frågan är också om det behöver kunna spelas starkare än så heller ? (nej, absolut inte... men vafan, ändå !)
Vad är era upplevelser med säkringar ?
Gott nytt år på er och välkommen 2017
blixten_no1 skrev:DVD-ai skrev:Huuuur safe är egentligen avsäkringen på i32s ?
Alltså, om man spelar musik och säkringen till boomer/Woofer går, hur långt från teoretisk maxvolym är man då ?
Detta är frågor som dök upp på nyår då jag drog båda boomer säkringarna i pi60s med basstöd delade vid 80Hz med cr80es.
Att dessa säkringar till pi60s drog borde ju betyda att även i32s hade bränt säkringar under samma omständigheter ?
Låten som stod för det hela var kraftverk expo 2000 kling klang.
Fostex höll i fjärren och såg ond och elak ut, när ljudnivån kommit upp till subjektivt rätt hög ljudnivå så gick säkringarna.
Ett stort spred sig och jag fattade ingenting, varför gick det inte att spela starkare än SÅ HÄR...
Jag har lyssnat på pi60s med och utan basstöd, delade vid80Hz och inte delade i olika rum och med olika drivningar många gånger, i32s har jag lyssnat på några gånger och rätt grundligt testat av deras kapacitet.
Detta som vi åstakom hemma hos mig kändes lååångt svagare än vad jag har upplevt i32s kunna prestera, det kändes faktiskt svagare än vad pi60s och bs60 odelade har upplevts kunna prestera
Men, då är det ju så att aldrig har jag lyssnat MED säkringar på denna typ av ljudnivåer.
Så, hur safe är säkringarna egentligen ?
Det var mycket intressant och på många sätt givande att testa detta, en känsla av "jaha då har man gjort de också" fann sig och då vet jag att starkare än sådär blir det alltså inte innan säkringarna går.
Och frågan är också om det behöver kunna spelas starkare än så heller ? (nej, absolut inte... men vafan, ändå !)
Vad är era upplevelser med säkringar ?
Gott nytt år på er och välkommen 2017
Kan det bero på ditt rum som är väldigt väldigt dämpat att du upplever det svagare än tidigare gånger?
Fostex skrev:DVD-ai skrev:Som svar på trådens toppic så måste jag nog påstå att, med mina nyfinna och egna erfarenheter i ämnet slutsteg, det är nästan oförskämt att kombinera någon variant sv pi60(s) och upp med en NAD275...
Dom låter inte bra nog...
Sakta i backarna. Syftar du på steget du lånade av mig är det Nad C272 du testat, och inte C275BEE
philipbtz skrev:"Problemet" med Ino-högtalare är att de låter snyggt ända tills det tar stopp och då kan det vara för sent. Andra högtalare jag ägt har jag iaf ganska lätt kunna höra när de inte börjar klara av volymen.
HK430 skrev:philipbtz skrev:"Problemet" med Ino-högtalare är att de låter snyggt ända tills det tar stopp
HK430 skrev:philipbtz skrev:"Problemet" med Ino-högtalare är att de låter snyggt ända tills det tar stopp och då kan det vara för sent. Andra högtalare jag ägt har jag iaf ganska lätt kunna höra när de inte börjar klara av volymen.
Jag spelar också på ino och det är det som gör det spännande, chansa på att grejerna inte pajjar är ju ingen sport att förutse dist och eventuell bottning på andra högtalare, det håller jag med om
IngOehman skrev:HK430 skrev:philipbtz skrev:"Problemet" med Ino-högtalare är att de låter snyggt ända tills det tar stopp och då kan det vara för sent. Andra högtalare jag ägt har jag iaf ganska lätt kunna höra när de inte börjar klara av volymen.
Jag spelar också på ino och det är det som gör det spännande, chansa på att grejerna inte pajjar är ju ingen sport att förutse dist och eventuell bottning på andra högtalare, det håller jag med om
Ni skulle bara veta hur mycket energi jag lägger på att kontemplera balansgången mellan att dimensionera för att spela rent, och att säga till genom att inte göra det, innan det är för sent...
Den enda högtalare där jag avsiktigt lagt in en sorts varning via beteendet är piP, men även där har jag varit försiktig. Det märker jag genom att märka att många spelar starkare på dem än jag tycker än lämpligt.
Rekommenderar hellre en förstärkare med måttlig effekt (typ 50 W) vars klippning kan serva med varningssignal.
Min inställning är ju att den som anser sig behöva en större förstärkare till piP, behöver en större högtalare. Man skall inte ligga på gränsen. Att ligga på, eller av och till över, gränsen för en förstärkare än avsevärt ofarligare. Förstärkare lider inte av att klippa
Vh, iö
darkg skrev:Guru QM10 har ju en elektrisk klippvarnare (lysdiod), kunde en sådan vara aktuellt på fler håll kanske? Det bör väl innebära en förhållandevis blygsam merkostnad.
Elfsberg skrev:Ingvar:
Har du lust att beskriva exakt när dioder blinkar?
Jag har aldrig sett den på mitt par.
Rydberg skrev:AndreasArvidsson skrev:Rydberg skrev:Det är ju inte bara effekten som är relevant, köper man så bra högtalare förstår jag inte varför man sedan kopplar dem till halvsunkiga slutsteg parade med kinesisk biomaskiner som försteg
För att man inte är gjord av pengar och den kombinationen låter riktigt bra, men absolut har man pengar över till finelektronik så kan det bli ännu bättre.
Bra o bra, allt är ju relativt. Har man på roadmapen att "byta upp sig" kan jag förstå det men att stanna på den nivån pga av pengar, ja då har man köpt för dyra högtalare emrm. Finns personer här som lagt ut >>100kkr men som fortfarade använder sig av en kinesisk biomaskin som försteg, rent vansinne!!
Rydberg skrev:Det är väldigt stor skillnad mellan NAD208 och Bryston 28B-SST på vilket sätt de presenterar en tydlig ljudbild. Det blir bara mer och mer uppenbart ju längre man har stegen inkopplade. Båda de NAD208 jag har haft har låtit precis likadant.
En polare har ett RB1080, han sa att det blev en helt annan ordning/fokus i ljudbilden när AMP27 kopplades in, rent, klart o rappt. Men hans rb1080 är säkert också sönder? Eller han lider kanske också av "placebo"?
FBK skrev:Rydberg skrev:AndreasArvidsson skrev:För att man inte är gjord av pengar och den kombinationen låter riktigt bra, men absolut har man pengar över till finelektronik så kan det bli ännu bättre.
Bra o bra, allt är ju relativt. Har man på roadmapen att "byta upp sig" kan jag förstå det men att stanna på den nivån pga av pengar, ja då har man köpt för dyra högtalare emrm. Finns personer här som lagt ut >>100kkr men som fortfarade använder sig av en kinesisk biomaskin som försteg, rent vansinne!!
Bump igen!
Satt och kollade på slutsteg och då dök denna tråd upp. Och det var intressant att det finns den synpunkten som Rydberg skriver då det finns folk här som just kör med biomaskin som försteg och har uppfattning att det inte blir bättre om man kör med ett vanligt 2-kanals försteg.
Kraniet skrev:Beror väl på vad man pratar om.
Ursprunget är väl Denon AVR-1802 som testades av LTS och då inte kunde detekteras i deras F/E-test. Efter det så har väl den allmänna inställningen varit att biorecievers är rätt så ofärgande. Men det är längesen 1802 var toppmodell
Sen om man vill va rajlerande så kan man ju vända på myntet och ifrågasätt varför folk vill köpa handbyggda småproduktionsprylar med ickke-existerande eller bristfällig kvalitetskontroll, framför en massproducerad enhet som är kvalitetskontrollerad efter marknadens mest stringenta krav.
Johan_Lindroos skrev:Kraniet skrev:Beror väl på vad man pratar om.
Ursprunget är väl Denon AVR-1802 som testades av LTS och då inte kunde detekteras i deras F/E-test. Efter det så har väl den allmänna inställningen varit att biorecievers är rätt så ofärgande. Men det är längesen 1802 var toppmodell
Sen om man vill va rajlerande så kan man ju vända på myntet och ifrågasätt varför folk vill köpa handbyggda småproduktionsprylar med ickke-existerande eller bristfällig kvalitetskontroll, framför en massproducerad enhet som är kvalitetskontrollerad efter marknadens mest stringenta krav.
Nej, så var det inte.
steveo1234 skrev:Rydberg skrev:Det är väldigt stor skillnad mellan NAD208 och Bryston 28B-SST på vilket sätt de presenterar en tydlig ljudbild. Det blir bara mer och mer uppenbart ju längre man har stegen inkopplade. Båda de NAD208 jag har haft har låtit precis likadant.
En polare har ett RB1080, han sa att det blev en helt annan ordning/fokus i ljudbilden när AMP27 kopplades in, rent, klart o rappt. Men hans rb1080 är säkert också sönder? Eller han lider kanske också av "placebo"?
Med risk för att starta brandstorm här, men, har du själv deltagit i något blint test mellan slutsteg? Dvs, hör du samma skillnad på steg när du inte vet vad som spelar?
För mig som hör mycket intressanta skillnader mellan försteg när jag vet vad som är inkopplat men inte hör någon direkt skillnad mellan elektronik när jag inte vet vad som spelar är jag bara lite nyfiken sådär på din bakgrund.
Rydberg skrev:steveo1234 skrev:Rydberg skrev:Det är väldigt stor skillnad mellan NAD208 och Bryston 28B-SST på vilket sätt de presenterar en tydlig ljudbild. Det blir bara mer och mer uppenbart ju längre man har stegen inkopplade. Båda de NAD208 jag har haft har låtit precis likadant.
En polare har ett RB1080, han sa att det blev en helt annan ordning/fokus i ljudbilden när AMP27 kopplades in, rent, klart o rappt. Men hans rb1080 är säkert också sönder? Eller han lider kanske också av "placebo"?
Med risk för att starta brandstorm här, men, har du själv deltagit i något blint test mellan slutsteg? Dvs, hör du samma skillnad på steg när du inte vet vad som spelar?
För mig som hör mycket intressanta skillnader mellan försteg när jag vet vad som är inkopplat men inte hör någon direkt skillnad mellan elektronik när jag inte vet vad som spelar är jag bara lite nyfiken sådär på din bakgrund.
Jadå, jag har gjort flertalet blindtest. Vi byggde till och med apparater för att göra en sådan testning mycket enklare (för typ 11 år sedan).
steveo1234 skrev:Rydberg skrev:steveo1234 skrev:
Med risk för att starta brandstorm här, men, har du själv deltagit i något blint test mellan slutsteg? Dvs, hör du samma skillnad på steg när du inte vet vad som spelar?
För mig som hör mycket intressanta skillnader mellan försteg när jag vet vad som är inkopplat men inte hör någon direkt skillnad mellan elektronik när jag inte vet vad som spelar är jag bara lite nyfiken sådär på din bakgrund.
Jadå, jag har gjort flertalet blindtest. Vi byggde till och med apparater för att göra en sådan testning mycket enklare (för typ 11 år sedan).
Ah ok, och jag antar att det slutade med att du faktiskt hörde skillnader blint också? Jag läser gärna om dessa testerna om det finns nerskrivet.
music4ever skrev:Ja, det brukar ju vara en "billig kinesisk surroundförstärkare" som är största problemet i folks hifi-system.
Rydberg skrev:DVD-ai skrev:Rydberg skrev:Det är ju inte bara effekten som är relevant, köper man så bra högtalare förstår jag inte varför man sedan kopplar dem till halvsunkiga slutsteg parade med kinesisk biomaskiner som försteg
Nu är väll knappast Rotel rb1080 ett "halvsunkigt slutsteg" utan snarare ett väldigt bra sådant, vist det kan bli bättre.
Har aldrig ägt rb1080 men NAD208 skulle jag klassa som halvsunkigt utan att blinka. 1090 brummar hörbart så det skulle jag kalla helsunkigt!
DVD-ai skrev:Jag hoppas verkligen att 275BEE låter bättre än 272
DVD-ai skrev:Ja jag har inte hört 275BEE tillräckligt mycket och med rätt prylar för att säga något om den
Är den minst lika bra som 218 så duger den gott för rimliga pengar, men når inte upp.
Är dern bättre än 218 (som framför allt har problem i diskanten) så är det klart positivt
DVD-ai skrev:Fostex skrev:DVD-ai skrev:Som svar på trådens toppic så måste jag nog påstå att, med mina nyfinna och egna erfarenheter i ämnet slutsteg, det är nästan oförskämt att kombinera någon variant sv pi60(s) och upp med en NAD275...
Dom låter inte bra nog...
Sakta i backarna. Syftar du på steget du lånade av mig är det Nad C272 du testat, och inte C275BEE
Jaha, jag trodde den hette 275 (inte BEE), men nu när du säger det så är det nog 272 som är korrekt
Men 272 vs 275BEE, hur stor är skillnaden ?!
Morello skrev:Såväl 272 som 275 är något så ovanligt som slutsteg med utgångssteg av CFP-typ, vilket borgar för god linjäritet (låg THD) om det är en bra konstruktion.
Nattlorden skrev:Morello skrev:Såväl 272 som 275 är något så ovanligt som slutsteg med utgångssteg av CFP-typ, vilket borgar för god linjäritet (låg THD) om det är en bra konstruktion.
Hade varit spännande om du ville berätta lite mer i detalj, för alla oss som inte är elektronikkonstruktörer...?
Rydberg skrev:...NAD208 skulle jag klassa som halvsunkigt utan att blinka.
FBK skrev:Jag har nu läst testen på Nad C375Bee som testades i MoLT och de sista orden blev Nad C375Bee "kan ses som ett bra köp."Och mitt Nad C275Bee slutsteg är ju i princip samma maskin då man ska kunna köra C275Bee tillsammans med C375Bee så slutsteget borde klara sig bra i en test OCH jag gillar ljudet så jag gillar något som troligtvis är ofärgat. Får väl plocka med det till Hallstahammar och käka Pizza och jämför emot halvsunkiga Nad208 Eller vad säger du hifikg...
hifikg skrev:FBK skrev:Jag har nu läst testen på Nad C375Bee som testades i MoLT och de sista orden blev Nad C375Bee "kan ses som ett bra köp."Och mitt Nad C275Bee slutsteg är ju i princip samma maskin då man ska kunna köra C275Bee tillsammans med C375Bee så slutsteget borde klara sig bra i en test OCH jag gillar ljudet så jag gillar något som troligtvis är ofärgat. Får väl plocka med det till Hallstahammar och käka Pizza och jämför emot halvsunkiga Nad208 Eller vad säger du hifikg...
Ja för f-n, jag ska göra dig till jazzdiggare fullt ut! Jag har en plan!
music4ever skrev:Snackar man om Nad C275B som stereo eller monokopplade?
2x150 watt känns lite som i minsta laget till i32s.
Nattlorden skrev:Hyffsat tuff last för ett bryggat steg.
Pratar vi nypris, så är det ju korvörens skillnad mellan 2st 275BEE och ett Rotel RB1590...
FBK skrev:Nattlorden skrev:Hyffsat tuff last för ett bryggat steg.
Pratar vi nypris, så är det ju korvörens skillnad mellan 2st 275BEE och ett Rotel RB1590...
pi60 är inget jobb för 2st 275Bee. Och på sidan 7 i denna tråd så är det en medlem som kör just så, dvs bara fråga hur det går ? För den som funderar i dessa svängar så finns det 2st 275 på Hifitorget för 12.000kr "fyndvarning"
DQ-20 skrev:275BEE är prisvärt på begagnatmarknaden. Därför har jag tre. 275BEE bör inte under några omständigheter bryggas i 4 ohm (32i) men fungerar bryggat i 8 ohm (pi60). Det handlar inte om att steget brinner upp utan att det låter sämre än ett stereosteg i 4 ohm.
/DQ-20
-micke- skrev:DQ-20 skrev:275BEE är prisvärt på begagnatmarknaden. Därför har jag tre. 275BEE bör inte under några omständigheter bryggas i 4 ohm (32i) men fungerar bryggat i 8 ohm (pi60). Det handlar inte om att steget brinner upp utan att det låter sämre än ett stereosteg i 4 ohm.
/DQ-20
Det var lite oroväckande att läsa.
Jag har tänkt ha mina två 275BEE bryggade till att driva varsitt par med prof-Y. Vilket borde ge en nominell impedans på 5 ohm per par.
Skulle det vara bättre att driva dem stereokopplade istället? Eller vad är det som låter sämre?
FBK skrev:Gebba har bryggat på sida 7 i denna tråd och skriver att det låter kanon. Sedan har jag sett att de skrevs någonstans att steget lämnade 400watt i 4ohm och 600watt i 2ohm. Men jag kommer inte använda steget ihop med något som är knepigt att driva så jag har inte behov av kraftigare. För egen del så siktar jag på att i framtiden köra med antingen LTS högtalare eller Carlsson,(kommer bli svårt att välja och försöka få tag i ett par) så än så länge kör jag med stativhögtalare ifrån Dynaudio.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster