Räcker NAD 275bee till i32s?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav Rydberg » 2016-08-05 14:54

Nattis> Faktiskt kollat på en sådan, minsta modellen (120). Kanske lite overkill i sovrummet men onekligen hög WAF!!
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav Nattlorden » 2016-08-05 14:55

Rydberg skrev:Nattis> Faktiskt kollat på en sådan, minsta modellen (120). Kanske lite overkill i sovrummet men onekligen hög WAF!!


WAF? Har jag aldrig förstått mig på.... Lassa bara in åtta stora gröna subwoofers så löser det sig. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav Morello » 2016-08-05 15:53

Rydberg skrev:Nattis> Faktiskt kollat på en sådan, minsta modellen (120). Kanske lite overkill i sovrummet men onekligen hög WAF!!


Eller så köper man en kåk och ställer in stereon innan man låter damer flytta in. :wink:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav Rydberg » 2016-08-05 16:07

:mrgreen: *2
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav Nattlorden » 2016-08-05 17:31

Morello skrev:
Rydberg skrev:Nattis> Faktiskt kollat på en sådan, minsta modellen (120). Kanske lite overkill i sovrummet men onekligen hög WAF!!


Eller så köper man en kåk och ställer in stereon innan man låter damer flytta in. :wink:


När jag fick hem mina Canton Digital 1.1 så sade agenten för Canton i Sverige (tror jag det var) att om det skulle komma WAF på tal så skulle han bara berätta för henne att han hade stereo innan henne, så om hon funderade på att tvinga fram ett val så skulle hon fundera noga först.

Aldrig behövt ta till något så drastiskt... Aldrig haft en tjej/fru som inte förstod att man måste ge och ta i ett förhållande. Med min fru är jag snarare orolig att hon disco-poppar isönder något när jag inte är hemma. Fick ok på mina pi60s-s en gång i tiden per SMS... där hon skrev att högtalarna var bra och att hon spelat högre än jag brukar.... :mrgreen:

Men - och där håller jag med Morello.... köper man så dyra prylar som Devialet, Bryston etc... så bör man skaffa ett bra rum/akustik åt dem först. Mitt vardagsrum är det akustiskt bästa som Canseda någonsin mätt in Canton 1.1 i... och IÖ hade heller inte några större invändningar när han var här... och mina i32s har ett rum byggt för dem snudd på.

Men någon dag kanske jag har råd med slutsteg till stereon (antar Krell är OK som försteg?) och bioprocessor (Trinnov?) för bion....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav DVD-ai » 2016-08-06 10:34

Jag ser det ibte som att rb1080 är mitt "slitgiltiga slitsteg" till i32s, senare när allt möjligt med boende m.m. är uppstyrt så får kassan ladda upp och kanske ge plats åt AMP27 eller något Bryton eller liknande som ger i alla fall 2x500w vid 8ohm är målet.
Men det kan också hända att jag finner rotel rb1090 "på vägen" och stannar där någrot år innan resan fortsätter ?!

jag är nöjd så länge det senare kanske finns möjlighet till bättre steg och att jag i dagsläget har tillräckligt med effekt för att inte lida av någon slags brist... :)
ska jag slänga ut stora mängder pengar på ett steg så ska det ha MINST 2x500w vid8ohm för att det ska kännas befogat, då ser jag det som "det sista slutsteg jag köper".
2st Bryston 7SST monoblock eller ett RS2000 är ju också lockande, då är vi uppe i 600-700w området vid 8ohm och det vore ju himla mysigt!
då är det sannerligen det sista slutsteg man köper...

men men, detta ligger fram i tiden när jag vet hur ekonomin ser ut efter viktigare investeringar är gjorda och boendet är ordnat :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav Nattlorden » 2016-08-06 11:53

Jag är nog snudd på mer intresserad att testa Benchmarks slutsteg, med tanke på hur tyst det lär vara - tror effekten hade räckt för allt utom tokpoppande vilket jag gör väldigt sällan ändå.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav Almen » 2016-08-06 16:29

Vad gäller själva grundfrågan, så undrar jag lite om vad som menas i databladen med

150W x 2 Continuous Power into 4 ohms and 8 ohms


?

I vilket fall så känns det väl för lite för i32s?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav DVD-ai » 2016-08-06 16:39

beror väll helt på om man använder mer effekt än så när man spelar :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav Almen » 2016-08-06 16:45

Förvisso, men då känns det kanske med lite overkill med i32s? :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav DVD-ai » 2016-08-07 14:50

nja... har man i16s som topp och vill ha 3dB mer headroom så kan man ju resonera så att antingen köper man dubbelt så stort steg eller så köper msn i32s :)
man får då andra fördelar som i32s har "på köpet" så som lägre disst, mer konarea och annan spridning.

så nej jag håller fortfarande inte med :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav Almen » 2016-08-07 15:19

DVD-ai skrev:nja... har man i16s som topp och vill ha 3dB mer headroom så kan man ju resonera så att antingen köper man dubbelt så stort steg eller så köper msn i32s :)

Men för mig känns det konstigt att öka headroom utan att utnyttja det. Man kan ju skaffa ett ännu klenare steg också. Eller bara vrida ned volymkontrollen 3 dB. ;)

Och det beror ju också på vilket headroom man utgår ifrån - att gå från 10 till 13 dB kan väl möjligen kännas som en felprioritering?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-07 15:23

Byter du till ett system med högre verkningsgrad så utnyttjar man ju iaf delvis den ökade kapaciteten. Jag personligen tycker att ett par i32s med ett klenare steg inte alls behöver vara en dum kombination. Speciellt om du inte har ett behov av att spela så öronen blöder.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav DVD-ai » 2016-08-07 15:24

men man får ju hadroom som man kan nyttja i mitt exempel, i32s är 4ohm och detta ger dubbla effekten = 3dB headroom i ren användbar outputt med samma slutsteg :)
utöver lägre disst oavsett ljudnivå, annan spridning och med konarea, fördel på fördel helt enkelt...

köper man dubbelt så stort steg till i16s så kan man spela lika starkt med dom båda, dock vinner i32s i redan nämda övriga egenskaper vid lyssning på över ca 3m avstånd.


jag ser det lite såhär rent personligt inför mitt i32s köp:
jag klarar mig längre på mitt Rotel rb1080 med i32s än med pi60s och kanske inte behöver köpa nytt steg på ett bra tag = mycket positivt :)
600w/kanal vid 4ohm till i32s klarar jag mig oerhört bra på är jag övertygad om ! (ger ju 3dB mer outputt än med pi60s)

blir det hus (vilket jag hoppas på och drömmer om) så vore det trevligt med kanske 1000-1500w/4ohm eller mer bara för att ha marginal till extremt dynamisk musik på höga ljudnivåer. (som inte går att spela i lägenhet)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav Almen » 2016-08-07 15:47

DVD-ai skrev:men man får ju hadroom som man kan nyttja i mitt exempel, i32s är 4ohm och detta ger dubbla effekten = 3dB headroom i ren användbar outputt med samma slutsteg :)

Fast man kan nog inte räkna hem dubbla effekten där, speciellt inte med tanke på NADs datablad. Men visst, i32s känslighet dubblar headroom, det tänkte jag inte på. Å andra sidan, om stärkaren bara ger halva spänningen ut i 4 ohm...?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav Morello » 2016-08-07 15:51

Hur hög känslighet uppvisar i32?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav Almen » 2016-08-07 15:57

92 dB, såg jag precis. Hade inte koll på att det var såpass mycket mer än i16.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav genstruktur » 2016-08-07 16:27

NAD c275 Bee är ett trevligt steg, jag kör det hemma själv nu till Ino pi60+bs60. Tycker det är trevligare än Rotel RB991 som jag hade innan.
Lite sugen på att prova två bryggade ibland, kanske blir det så framöver :).
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav Morello » 2016-08-07 21:32

Angående försteg tycker jag inte man skall negligera känslan av ett riktigt välbyggt oberklasse-försteg med trevlig känsla i reglage etc; samt givetvis ett trevligt utseende.
Jag menar grabbar, kolla in Rydbergs Burmester - det är en annan klass än biomaskiner med plastknappar.
Just nu kör jag med en prototyp med relävolymkontroll och annat godis. :P
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav Nattlorden » 2016-08-07 22:20

För min del så hade Burmestern varit bättre med plastknappar och ett lägre pris. Jag sitter inte och tittar på prylarna i vilket fall som.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav Morello » 2016-08-07 22:30

Nattlorden skrev:För min del så hade Burmestern varit bättre med plastknappar och ett lägre pris. Jag sitter inte och tittar på prylarna i vilket fall som.


Sku´lle du ta plastknappar om priset var detsamma - för en hypotetisk apparat.?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav Nattlorden » 2016-08-08 06:42

Morello skrev:
Nattlorden skrev:För min del så hade Burmestern varit bättre med plastknappar och ett lägre pris. Jag sitter inte och tittar på prylarna i vilket fall som.


Sku´lle du ta plastknappar om priset var detsamma - för en hypotetisk apparat.?


Så länge knapparna inte påverkar funktionen, så ser jag inte varför jag skulle bry mig. Däremot är det bara hypotetiskt att skulle lägga så mycke pengar - jag är nöjd med Krells gamla biojunk.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav mrGaskill » 2016-08-08 09:06

Men har man en mandarinare så använder man ju remotekontroll ungefär hela tiden. Så det där med påkostade reglage har de väl trollat bort behovet av. Hand upp, de som sitter och trycker på själva apparaten och reglerar ljudstyrka med volymratten? Jag tror det är ganska få. :-) Jag tror att om man har ett försteg och en "stereo", så är det ett annat ballgame. Då vill man ju givetvis ha kvalitetsvred och jättebra känsla och finish. Så är det väl på de integrerade tvåkanalsförstärkare som säljs trodde jag? Det är säkert en annan känsla i reglagen på de dyraste hemmabiorecievrarna, bara för att det hör till prislappen. Det är måndag morgon, jag gissar och dricker kaffe. :)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav Morello » 2016-08-08 09:47

Nattlorden skrev:
Morello skrev:
Nattlorden skrev:För min del så hade Burmestern varit bättre med plastknappar och ett lägre pris. Jag sitter inte och tittar på prylarna i vilket fall som.


Sku´lle du ta plastknappar om priset var detsamma - för en hypotetisk apparat.?


Så länge knapparna inte påverkar funktionen, så ser jag inte varför jag skulle bry mig. Däremot är det bara hypotetiskt att skulle lägga så mycke pengar - jag är nöjd med Krells gamla biojunk.


Jag respeketrar såklart din åsikt, men jag tror att hyggligt många har en avvvikande ståndpunkt i frågan.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav Nattlorden » 2016-08-08 10:07

Morello skrev:
Nattlorden skrev:
Morello skrev:
Sku´lle du ta plastknappar om priset var detsamma - för en hypotetisk apparat.?


Så länge knapparna inte påverkar funktionen, så ser jag inte varför jag skulle bry mig. Däremot är det bara hypotetiskt att skulle lägga så mycke pengar - jag är nöjd med Krells gamla biojunk.


Jag respeketrar såklart din åsikt, men jag tror att hyggligt många har en avvvikande ståndpunkt i frågan.


Lugnt, majoriteten har ändå alltid fel. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav Morello » 2016-08-08 10:40

Lugn, majoriteten spelar musik via en "blåtandshögtalare" :mrgreen:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav DVD-ai » 2016-08-08 10:44

det är blåtandshögtalare som gäller grabbar, ni är dinosaurier....
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav IngOehman » 2016-08-10 18:31

Almen skrev:92 dB, såg jag precis. Hade inte koll på att det var såpass mycket mer än i16.

Ja så är det. Därför behöver de inte speciellt mycket mera spänningssving än i16s. I princip kan man säga att förstärkare av liknande storlek passar till i32s och till i16s.

Sånär som två dB vill säga. Så om man tycker att säg 150 W (8-ohmseffekt) är lagom till i16s så är 26% mera spänning lagom, det vill säga knappt 60% mera effekt, det vill säga 240 W (8-ohmseffekt) lagom till i32s. Då får man ur i32 fyra gånger högre akustisk effekt.

- - -

Går man upp till någon av "5-högtalarna" (alltså topparna med 5 element; i56, i64s och i68es) så är dock ungefär den fyrdubbla 8-ohms-effekten lagom. Det beror på att de har dubbelt så hög effekttålighet OCH dubbelt så hög impedans. Så om förstärkaren kan leverera utan att tappa spänning i 4 ohm så behöver man inte så stor förstärkare.

Din notering om att 150 W i 4 ohm är lite snålt, minst sagt, till i32s, är dock helt riktig. Jag är dock försiktigt skeptisk till uppgiften. Tror att NAD 275bee med lätthet svingar över 300 W i 4 ohm.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav Elfsberg » 2016-08-10 21:32

Nattlorden skrev:Aldrig behövt ta till något så drastiskt... Aldrig haft en tjej/fru som inte förstod att man måste ge och ta i ett förhållande. Med min fru är jag snarare orolig att hon disco-poppar isönder något när jag inte är hemma. Fick ok på mina pi60s-s en gång i tiden per SMS... där hon skrev att högtalarna var bra och att hon spelat högre än jag brukar.... :mrgreen:


Min hemmabioreceiver har ett MAX aktiverat, bland annat p g a detta. Nån gång har jag kommit hem och hittat förstärkaren på vid sitt MAX-läge som är -5 dB. :mrgreen:

(Jag blev stolt.)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5113
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Räcker NAD 275bee till i32s?

Inläggav genstruktur » 2016-08-10 23:25

Så här står det i min manual till NAD 275Bee för tvåkanalsdrift:

Kontinuerlig effekt vid 8 ohm och 4 ohm (båda kanaler drivna) > 150w
Effekt vid klippning (8ohm och 4ohm) > 170w
IHF dynamisk effekt, 8ohm-250w, 4ohm-410w, 2ohm-600w

Bryggkopplat läge:
Kontinuerlig effekt vid 8 ohm >330w
IHF dynamisk effekt: 8 ohm-800w, 4 ohm-1200w
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster