Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Alexi » 2015-05-01 10:03

MichaelG skrev:
Alexi skrev:Vad har du för subb? Jag tror den kommer sätta begränsningen för hur starkt du kan spela utan påtaglig dist.


Min subbas heter SVS PB12/2 och består av en typ 400 liters basreflexlåda med två 12-tumselement. Eftersom jag inte upplever den som problemet idag (jag delar vid 40 Hz), känns det inte som ett akut problem även med ett par bättre frontar. Men jag kanske underskattar ett presumtivt problem.

Ok jag har bara lyssnat på en uppsättning med två SVS PC-13 och just i det rummet iaf. fungerade de inte optimalt.
Desto fler strålningskällor i basen desto mindre potentiella rumsproblem. Men jag har hört flera lyckas med bara en subb.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-01 10:07

vr6jos skrev:i32s for sure!!! Men det går åt en hel del bas om man vill kunna matcha dom. Lycka till!


Vet du hur lågt man kan dela i32s? Om min bas räcker till idag, tänker jag att den även räcker till i morgon. Men jag inser att ett par bättre toppar än de jag har kanske leder till att baskvaliteten kan bli den trånga sektorn. Jag tror att min sub klarar att ge 110 dB kontinuerligt innan disten rusar iväg. Men den mätningen gjordes i frifält (=utomhus). Jag har hittills aldrig varit i närheten av att bottna.

En liten kuriosa; Vid något tillfälle spelade jag extremt låga toner (under 20 Hz) på mycket hög volym. Och då började det plötsligt låta som om något hade gått sönder. Det lät sprucket och konstigt och jag blev alldeles kallsvettig "shit har jag spelat sönder mina basa min jävla idiot!" Det visade sig dock att draperiet som hänger framför subben började fladdra vid 16 Hz när volymen var tillräckligt stark. Så det spruckna ljudet var helt enkelt ljudet av ett fladdrande draperi! :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-01 10:09

MichaelG skrev:Ah, det går inte att dela Ino:s toppar lägre än 80?

Jo med viss reservation. Ino toppar är slutna konstruktioner som faller akustiskt en bit under 80Hz, runt 50Hz beroende på rum och placering. Så ja det går att dela lite lägre, men inte jättemycket. En delning vid 40Hz är uteslutet som jag ser det med Inos toppsystem. Isf får du skaffa pi60 och dela dessa.
Inos delningsfilter delar dessutom vid 80Hz(eller 78Hz om man skall vara exakt) och denna tycker jag absolut du bör använda om du skaffar ett par delade Ino högtalare.
Det finns som jag ser ingen bra anledning att dela lägre än 80Hz om man har bra basar. En högre delnings avlastar högtalarna mer.

Om jag får ge en rekommendation så skulle jag skaffa någon av dessa system:
1. pi60s + bs60: ca63kkr
2. i16s + cr80s + profY-2 : ca 69kkr

Gällande alt 2. Jag känner inte till dina bas personligen, men om denna är bra nog så kan du alltid skaffa en extra och spara in pengar. Kanske lägga dessa på ett par i28 toppar istället, men jag tycker att man klarar sig väldigt långt med i16s om man delar vid minst 80Hz.

Självklart så kan du testa med en bas och det kommer säkerligen låta bra, men frågan är hur mycket bättre det kunde blivit med en till. Det kommer du inte få veta förrän du testat.

Lycka till iaf och har du vägarna förbi Karlstad så får du självklart lyssna här :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-01 10:11

MichaelG skrev:Ah, det går inte att dela Ino:s toppar lägre än 80?


Inos delningsfilter är 80Hz. De enda som beställt specialare har justerat uppåt. Man bör inte dela lägre, då introducerar man fler problem än man löser.

Men självklart rent teoretiskt med ett annat filter så är det klart det GÅR... Det går bra att spela i28/i32s fullregister också och de låter väl så bra som många andra märkens fullregistrare nere i basen. Dock inte som pi60/-s.

Dock får man tänka på att Inos delningsfilter av vissa t.o.m. betraktas som Inos bästa produkt, så jag skulle verkligen inte sätta upp ett delat system på något annat sätt (oavsett subwooferfabrikat).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-01 10:33

Ok Andreas o Nattlorden. Min bas går naturligtvis att dela betydligt högre än de 40 Hz som jag gör idag. Men då är jag osäker på kvaliteten. Den kanske är good enough. Eller inte. Vid 40 VET jag att det funkar tillsammans med högkvalitativa basar i ett par frontar. Så om jag ska safea, köper jag ett par pi60s och fortsätter att använda min sub 40 Hz. Alternativ chansar jag med exempelvis ett par i32 och delar vid kanske 60-80 Hz.

En möjlig framtida uppgradering kan ju bli ett par nya basar i vilket fall, men det känns som om bägge ovan skissade alternativ skulle kunna funka. För- och nackdelar med dessa alternativ då?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-01 10:39

MichaelG skrev:Ok Andreas o Nattlorden. Min bas går naturligtvis att dela betydligt högre än de 40 Hz som jag gör idag. Men då är jag osäker på kvaliteten. Den kanske är good enough. Eller inte. Vid 40 VET jag att det funkar tillsammans med högkvalitativa basar i ett par frontar. Så om jag ska safea, köper jag ett par pi60s och fortsätter att använda min sub 40 Hz. Alternativ chansar jag med exempelvis ett par i32 och delar vid kanske 60-80 Hz.

En möjlig framtida uppgradering kan ju bli ett par nya basar i vilket fall, men det känns som om bägge ovan skissade alternativ skulle kunna funka. För- och nackdelar med dessa alternativ då?


pi60s + basar är verkligen inte en dålig anläggning och du har fördelen att du kan köra den som fullregister om du skulle vilja i framtiden.
Samtidigt så är de större topparna helt klart mer kompetenta så det är inte en helt enkel fråga, men de större systemet behöver ett ganska kompetent bassystem för att komma till sin rätt anser jag.

Mest intressanta är om du klarar dig med kapaciteten hos pi60s eller om du behöver större? Bara du kan svara på den frågan. Jag anser att du bör åka runt och lyssna på olika system innan du bestämmer dig för något och jag personligen tycker inte du bör snåla på basar och filter för att köpa jättedyra toppar. Det kommer du inte få bästa slutresultat av tror jag.

ps. Kan för saken berätta att i32s ligger på ca 60kkr bara dem så där går nästan hela budgeten.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Alexi » 2015-05-01 10:42

Nackdelen med pi60s är att det med största sannolikhet kommer låta bättre i basen utan inkopplad subb och att pi60s har mycket lägre känslighet och effektålighet än i32s. i32s är mycket snyggare också. :D
pi60s tycker jag man ska välja om man vill klara sig utan basstöd. Därför att det är en fantastiskt bra fullregisterhögtalare.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-01 10:46

Alexi skrev:Nackdelen med pi60s är att det med största sannolikhet kommer låta bättre i basen utan inkopplad subb och att pi60s har mycket lägre känslighet och effektålighet än i32s. i32s är mycket snyggare också. :D
pi60s tycker jag man ska välja om man vill klara sig utan basstöd. Därför att det är en fantastiskt bra fullregisterhögtalare.

Jag håller med. i32s + matchande basar är ett mycket bättre system, men också betydligt dyrare.

Men att köpa i32s och köra med ett undermåligt bassystemet tycker jag är en sämre lösning än pi60s + bs60. Så frågan är nog vad man kan skaffa i praktiken. Inte vad man helst vill ha. Isf hade jag haft betydligt större system än vad jag har nu :D

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Alexi » 2015-05-01 10:54

i28 lämnar budget till större bassystem, gissar jag. Har ingen prislista sedan 2007.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-01 10:58

Alexi skrev:i28 lämnar budget till större bassystem, gissar jag. Har ingen prislista sedan 2007.

Ja då. De kostar ca 48kkr. Då har han precis pengar kvar för ett par profY i MDF, men inget över till filter. Jag tycker att budgeten är lite i underkant för ett så pass stort system och om han inte ha behovet av att spela så starkt så kan ett mindre system vara en bättre lösning imho.
Väldigt svårt att veta någon annans behov anser jag och bägge alternativ har fördelen och nackdelar.

Användarvisningsbild
vr6jos
 
Inlägg: 522
Blev medlem: 2012-03-29

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav vr6jos » 2015-05-01 11:06

MichaelG skrev:
vr6jos skrev:i32s for sure!!! Men det går åt en hel del bas om man vill kunna matcha dom. Lycka till!


Vet du hur lågt man kan dela i32s?


De anges enligt manifestet spela 49Hz-22kHz +-1dB och går väl djupare än så men med avtagande styrka.
Jag kör mina ihop med 8st 10" Seas L26Roy som jag betalat totalt 11000kr för. Så det behöver ju inte bli jättedyrt att få lite bas till.
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-01 11:10

Och som vanligt finns det inga enkla och självklara svar... :) Frågor i mitt huvud just nu:
- Kan man spela tillräckligt starkt med pi60s? Spelar jag akustisk musik vill jag ALDRIG uppleva att systemet begränsar. Jag vill heller ALDRIG känna begränsningar i ljudet när jag ser på film.
- Är min subbas så dålig att den är att betrakta som "undermålig" och därmed direkt olämplig? Eller är den bara "inte lika bra"?
- Eller blir det som jag tänker: Lågbasen blir lika bra som idag, men från högbas och uppåt blir det bättre. Alltså inget gigantiskt problem. Och dessutom ett som jag kan lösa på sikt om det är tillräckligt störande. Eller är det ett feltänk?
- Kan min nuvarande subbas kopplade med ett par Ino ge SÄMRE resultat än vad jag har idag, eller blir det bara inte lika bra som med Inos delningsfilter och subbar?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-01 11:32

MichaelG skrev:Och som vanligt finns det inga enkla och självklara svar... :) Frågor i mitt huvud just nu:
- Kan man spela tillräckligt starkt med pi60s? Spelar jag akustisk musik vill jag ALDRIG uppleva att systemet begränsar. Jag vill heller ALDRIG känna begränsningar i ljudet när jag ser på film.
- Är min subbas så dålig att den är att betrakta som "undermålig" och därmed direkt olämplig? Eller är den bara "inte lika bra"?
- Eller blir det som jag tänker: Lågbasen blir lika bra som idag, men från högbas och uppåt blir det bättre. Alltså inget gigantiskt problem. Och dessutom ett som jag kan lösa på sikt om det är tillräckligt störande. Eller är det ett feltänk?
- Kan min nuvarande subbas kopplade med ett par Ino ge SÄMRE resultat än vad jag har idag, eller blir det bara inte lika bra som med Inos delningsfilter och subbar?


Tillräckligt starkt? Vad är tillräckligt starkt? Allt är relativt, men man bör vara hyffsat säker med Komoroks anläggning.

Känner inte till din subbas. Men EN brukar vara tre för lite.

Alltid bra att planera i steg.

Nej, det bör inte kunna bli sämre, men precis som du säger bättre med Inos moduler och filter. Själv körde jag ett Behringerfileter till min vardagsrumsstereo som väl var så bra som filter brukar vara - men cr80s var ett markant lyft när det kom på plats (och en gång till sen med infrakortet).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-01 11:33

MichaelG skrev:Och som vanligt finns det inga enkla och självklara svar... :) Frågor i mitt huvud just nu:
- Kan man spela tillräckligt starkt med pi60s? Spelar jag akustisk musik vill jag ALDRIG uppleva att systemet begränsar. Jag vill heller ALDRIG känna begränsningar i ljudet när jag ser på film.
- Är min subbas så dålig att den är att betrakta som "undermålig" och därmed direkt olämplig? Eller är den bara "inte lika bra"?
- Eller blir det som jag tänker: Lågbasen blir lika bra som idag, men från högbas och uppåt blir det bättre. Alltså inget gigantiskt problem. Och dessutom ett som jag kan lösa på sikt om det är tillräckligt störande. Eller är det ett feltänk?
- Kan min nuvarande subbas kopplade med ett par Ino ge SÄMRE resultat än vad jag har idag, eller blir det bara inte lika bra som med Inos delningsfilter och subbar?


Ja livet är sällan enkelt. Jag skall försöka att svara på dina frågor så bäst jag förmår.
1. Jag anser att pi60s tillsammans med bs60 bör klarar av all akustisk musik. Till film så tror jag att 99% kommer fungera utan problem. Extrem infra kan dock ställa till de för nästan alla system, men det är undantaget.
2. Vet ej faktiskt, men en ensam gör mig lite orolig.
3. Kan ju vara så att pi60s ensam låter bättre än med basen. Integreringen mellan topp och bas påverkar mer än vad man kan tro. De spelar ju inte var för sig utan tillsammans.
4. Vet ej. Tror inte det kommer bli sämre, men inte så bra som det kan bli gissar jag på.
Jag tycker inte du bör hoppa över Ino filtret iaf oavsett vilka basar du kör med.

Observera att detta är mina personliga spekulationer och ingen sanning på något sätt.

Användarvisningsbild
vr6jos
 
Inlägg: 522
Blev medlem: 2012-03-29

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav vr6jos » 2015-05-01 12:29

När jag hade bara pi60s bottnade jag basarna vi film. Med pi60s + bs60 basar bottnade jag basen vid film (i bägge fallen vid test dvs inte den nivå jag i normalfallet tittar med). Med i32s + 8st 10" bottnar mina öron innan högtalarna är i närheten av det.
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-01 13:15

Tack för all input! :D

Då blir strategin att undersöka om pi60/pi60s kan spela starkt nog för mina behov. Om de gör det, så finns det flera fördelar med detta. Bland annat att jag kan dela så lågt att min sub inte behöver lägga sig i musiken utan kan ta hand om muller o buller i film. Och en och annan orgelton förstås.

Dock misstänker jag - utan annat belägg än den magra bestyckningen av pi60 - att den får svårt att spela så starkt som jag vill. Om så är fallet kan i32 vara intressant. Jag var precis iväg en stund och testade att dela mitt nuvarande system både vid 60 och vid 80 Hz. Vid 60 Hz hörde jag inte någon skillnad direkt. Vid 80 Hz delning tyckte jag att det tappade något i precision jämfört med den lägre delningen. Det var ju inte så att det var någon katastrof direkt, utan en mycket subtil förändring. Till och med såpass subtil att jag inte skulle sätta mitt huvud i pant på att den verkligen hördes. Det kan ha varit placeboeffekt inblandad.

Sedan nämndes också i28. Hur står den sig i förhållande till i 32?

Jag får ju ändå påminna mig själv om att mitt nuvarande system med nuvarande sub trots allt låter bättre än det allra mesta jag lyssnat på oavsett prisklass. Så även om uppgraderingen bara berör en del av tonomfånget, sitter jag ju ändå inte i sjön direkt. Och möjligheten till ytterligare uppgradering finns ju alltid.

vr6jos: 8 st 10:or is tydligen da shit! :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-01 13:44

Kan också vara så att det var ditt nuvarande filter som gjorde så att 80Hz delningen påverkade negativt. Med ett annat filter så kanske det blir bättre resultat. Hur delar du nu?

Skillnaden mellan i28 och i32 är väl ca 4dB kapacitet i bas/mid-området.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-01 14:07

AndreasArvidsson skrev:Skillnaden mellan i28 och i32 är väl ca 4dB kapacitet i bas/mid-området.


Jag anser mig också höra ljudkvalitetsskillnad till förmån för signaturelementen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-01 14:13

Nattlorden skrev:
AndreasArvidsson skrev:Skillnaden mellan i28 och i32 är väl ca 4dB kapacitet i bas/mid-området.


Jag anser mig också höra ljudkvalitetsskillnad till förmån för signaturelementen.

Ja ganska självklart faktisk iom att har de högre kapacitet så distar de mindre vid samma ljudtryck och i32s är en bättre högtalare på många punkter jämfört med i28. Det är dock inte så att en högtalare med signaturelementen alltid är bättre än en högtalare med icke-signatur. Det gäller bara vid samma antal element; i16s distar mer än i56. Det är högtalarens olinjäritet vid ett givet ljudtryck som är det intressanta. Enligt mig iaf.

Jag anser att ju större marginal man har desto bättre och ett system där man ligger precis på gränsen kommer inte låta lika bra som ett system som klarar mycket mer. Du kanske klarar dig med ett par fullregisterhögtalare, men det går nästan alltid att få det ännu bättre. Det är dock en avtagande avkastning på pengarna man lägger. Det bör man vara medveten om.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-01 14:26

AndreasArvidsson skrev:
Nattlorden skrev:
AndreasArvidsson skrev:Skillnaden mellan i28 och i32 är väl ca 4dB kapacitet i bas/mid-området.


Jag anser mig också höra ljudkvalitetsskillnad till förmån för signaturelementen.

Ja ganska självklart faktisk iom att har de högre kapacitet så distar de mindre på samma ljudtryck. i32s är en bättre högtalare på många punkter jämfört med i28. Det är dock inte så att en högtalare med signaturelementen alltid är bättre än en högtalare med icke-signatur. Det gäller bara vid samma antal element; i16s distar mer än i56. Det är högtalarens olinjäritet vid ett givet ljudtryck som är det intressanta. Enligt mig iaf.


Fast oavsett modell så finns det enbart en diskant, och signaturdiskanten låter således alltid bättre än den vanliga oavsett vad den vanliga sitter i. Högst möjligt att vi lyssnar/prioriterar egenskaper olika du och jag.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-01 14:29

Nattlorden skrev:Fast oavsett modell så finns det enbart en diskant, och signaturdiskanten låter således alltid bättre än den vanliga oavsett vad den vanliga sitter i. Högst möjligt att vi lyssnar/prioriterar egenskaper olika du och jag.

Det är samma diskantmodell. Signatur är bara hårdare selekterad. Om du skulle ta skillnaden i ett blindtest så skulle jag bli imponerad.
För basen så är det dock ett helt annat element vid signatur. Jag är ganska övertygad om att skillnaden som folk hör mellan i28 och i32 har med boomerna att göra. Sen så är det ju en annan låda också, men en icke-signatur diskant i en i32s tror jag inte många skulle ta i ett blindtest.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-01 14:37

AndreasArvidsson skrev:
Nattlorden skrev:Fast oavsett modell så finns det enbart en diskant, och signaturdiskanten låter således alltid bättre än den vanliga oavsett vad den vanliga sitter i. Högst möjligt att vi lyssnar/prioriterar egenskaper olika du och jag.

Det är samma diskantmodell. Signatur är bara hårdare selekterad. Om du skulle ta skillnaden i ett blindtest så skulle jag bli imponerad.


Det är väl olika waveguides också, men det är ju ju möjligt att grundformen är identisk.

Säkerligen skulle jag inte göra det - där är högst troligen en massa andra faktorer av större magnitud som skulle omöjliggöra det.

Hade där inte varit en orimlig kostnad inblandad så hade jag gärna lyft båda mina par till es-selektering.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-01 14:45

AndreasArvidsson skrev:Hur delar du nu?



All delning sker i receivern. Och sedan via ett externt slutsteg till frontarna och direkt från receivern till subbasen (som ju också har ett eget slutsteg). Receiverns inbyggda slutsteg får roa sig med center och surroundkanaler.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-01 15:15

Nattlorden skrev:Det är väl olika waveguides också, men det är ju ju möjligt att grundformen är identisk.

Bara skruvhålen. Formen är den samma så vitt jag vet.

MichaelG skrev:All delning sker i receivern. Och sedan via ett externt slutsteg till frontarna och direkt från receivern till subbasen (som ju också har ett eget slutsteg). Receiverns inbyggda slutsteg får roa sig med center och surroundkanaler.

Ok då skulle jag rekommendera dig att köpa ett Ino filter om du tänker fortsätta att köra delat efter du köpt Ino-högtalare. Jag tycker iaf att det helt klart är värt det om man nu lagt så mycket pengar på högtalarna.

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav blixten_no1 » 2015-05-01 15:31

Nu har alla diskanter fyra skruvhål... Jag tror som Andreas att det är boomern som gör att signatur "låter" bättre.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-01 16:59

blixten_no1 skrev:Nu har alla diskanter fyra skruvhål... Jag tror som Andreas att det är boomern som gör att signatur "låter" bättre.


Jag kan i alla fall intyga att i28 lät bättre MED diskant än utan, så de har faktiskt en del att säga till om. :mrgreen:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav distad » 2015-05-01 17:14

MichaelG skrev:
BORIS skrev:Du har hört två högtalare som du uppfattat som bättre än nuvarande och ingen av de två har varit Ino. Nu vill du byta till ett par Ino?
Om det inte är för att du vill vara med i fanboyklubben tycker jag du ska fylla tomrummet du verkar känna i själen med något annat. Provat heroin?


Förutom lässvårigheter har du exakt vilka problem? :roll:

Förstår Boris frågeställning, varför du ska byta är nog bland de mest konstiga jag läst. Särskilt eftersom du inte verkar vara speciellt missnöjd med det du har och att de två modeller som du nämner som inte låter lika varann och inte låter som Ino heller. Att lyssna mer brett innan beslut är aldrig fel.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav music4ever » 2015-05-01 17:55

MichaelG skrev:Om jag förstått det rätt är basstöd något annat än subwoofer. Innebär detta att pi60 inte fungerar optimalt med att delas med en sub? Hur starkt kan man spela med pi60 - hur är känsligheten och max effekttålighet? Hur bra det än låter, skulle jag hata om jag inte längre kan spela lika starkt som jag kan nu.

Jag har förstått det som att olika högtalares spridningsmönster gör dem mer, eller mindre lämpliga för olika lyssningsavstånd. Hur väl fungerar pi60 för ett lyssningsavstånd på drygt 3-3,5 m?

Du har fått en massa tips nu av andra. Mitt tips är fortfarande pi60s med bs60 i och med att du behöver inget mer till dessa. För delade system så behöver du fler basar, annars så är det tämligen ointressant att köpa större toppar om du inte kan utnyttja dem. Sen behöver du delningsfilter och extra slutsteg. Det kostar på och då får du nog höja budgeten.

Mitt bästa förslag är att du ringer Öhman och kollar när du kan komma och lyssna på pi60s hos han. Då får du ett hum hur kapabel den är utan basstöd.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-01 18:25

FBK skrev:Förstår Boris frågeställning, varför du ska byta är nog bland de mest konstiga jag läst.


Då konstaterar jag krasst att du inte läst särskilt mycket konstigt. Jag skulle till och med vilja påstå att Boris frågeställning var rätt så konstig med knark och fanboys och allt han blandade in.

FBK skrev: Särskilt eftersom du inte verkar vara speciellt missnöjd med det du har...

Nej jag är inte särskilt missnöjd med det jag har. Särskilt inte om jag spelar rock/pop/jazz/folk. Även viss klassisk musik (blås, kör, piano, orgel) är jag påtagligt nöjd med. Men all musik med stråkar - vilket ju faktiskt är en försvarlig det av det jag lyssnar på - låter visserligen bra, men inte lika bra som det bästa jag har hört. Jag vet inte hur det är för dig, men för mig är det inte särskilt konstigt att vilja uppgradera i det läget. Och om vi nu tycker olika härvidlag, förstår jag inte varför du gör det till ett problem för dig.

FBK skrev:...och att de två modeller som du nämner som inte låter lika varann och inte låter som Ino heller. Att lyssna mer brett innan beslut är aldrig fel.

Jag gissar att om du lyssnat på Sofia 3 och Saloon 2 och inte anser att de låter lika varann, så har de inte haft optimal uppställning i ett bra rum. Högtalare kan låta rätt så rejält annorlunda med en sämre uppställning, eller i ett sämre rum och det ska du nog inte låta dig luras av. Karaktären av öppet, avslappnat och helt naturligt där musiken inte låter utan bara är, är påtaglig för dessa bägge högtalare. Jag har hört samma karaktär hos Inohögtalare (inte varje uppställning jag lyssnat på, men tillräckligt ofta för att jag ska veta att de har det). Lustigt nog finns litet av detta även hos min budgetfavorit Q Acoustics. Rätt uppställda och på måttlig ljudnivå är de inte alls dumma. I övrigt har jag lyssnat på det mesta i prisklassen 40.000-100.000 i göteborgsområdets butiker och inte riktigt känt att det var vad jag letade efter. Dvs bättre än det jag redan har.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-01 18:32

AndreasArvidsson skrev:Ok då skulle jag rekommendera dig att köpa ett Ino filter om du tänker fortsätta att köra delat efter du köpt Ino-högtalare. Jag tycker iaf att det helt klart är värt det om man nu lagt så mycket pengar på högtalarna.


Kan man tänka så här: Ett par pi60s behöver inte delas, utan de funkar som huvudhögtalare/frontar i mitt system odelat. Min subbas får däremot ta subkanalen vid flerkanal. Om pi60s:s ljudtryck räcker för mig, så är det den enklaste, billigaste och effektivaste lösningen. Pi60s räcker till för musik, men slipper subkanalen vid filmer.

Och koppla så här: Ett par i28/i32 delas mot min sub med Inofilter. Då skickar jag både frontsignal och subsignal ut från receivern och in i filtret. Därifrån går signalen till respektive slutsteg (Emotivan till frontarna respektive det inbyggda i SVS:en).


ps. Nästa gång jag ska till Karlstadtrakten (vilket sker alltför sällan) hör jag av mig innan. Det skulle vara kul att ses.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster