Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22693
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-06 08:14

Nattlorden skrev:
MichaelG skrev:Jag vill alltså kunna spela mycket starkt - och med mycket starkt menar jag så starkt att det inte går att höra vad soffgrannen säger ens om hen skriker.


Skall du verkligen spela så högt, eller vill du bara ha kapaciteten? Jag har bara varit med om det hos Ola-68 och mina öron mådde inte bra flera dagar efteråt.


Den där Thomas Lagö hävdade en sak i Jönköping som avviker lite från det där med hög ljudnivå där man inte kan höra varandra. Jo, att man vid hög lyssningsnivå ändå ska kunna tala med varandra är ett tecken på god återgivning. Vid lyssning på levande musik (live) brukar det inte vara ett problem med att kommunicera med grannen bredvid. Är alltså benägen att hålla med lite. Jo, Ola-68 brukar spela rätt högt/högre än vad många föredrar och så var även fallet på på demo av Larsen Sweetspot senast, gick svårligen att samtala med närmast granne i det rummet.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57225
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-06 08:37

MichaelG skrev:
Nattlorden skrev:Eller så bestämmer vi det åt honom och så får han rätta sig efter det. 8)


Nu känner jag mig helt trygg! :D

Jag inser att även min definition av mycket starkt innehåller utrymme för tolkning. Om någon med synnerligen kraftig, eller gäll röst gapar med full kraft in i örat, lär det överrösta det mesta. Även mina krav på ljudtryck från ett par högtalare. När jag lyssnar på musik, är det sällan så starkt att man måste skrika åt varann. Transienterna kan nog gå loss på en hel del dB, men medelnivån är i allmänhet inte svår att överrösta. När jag och sonen ser film däremot och det brakar loss i typ jordbävnings-, krigs-, åskväders-, eller liknande scener är det emellertid så högt att vi inte hör varann ens när vi gapar. Och det är så det ska vara! :)


Jag körde lite futurepop (Covenant, VNV Nation etc) lite högt igår och passade på att försöka höra mig själv... När dB-mätaren låg och pendlade runt 108dB (C-vägt, slow) så hörde jag inte mig själv om jag inte verkligen tog i. i32s spelade helt avslappnat närhelst ljudkvalitén på musiken tillät ett sådant resultat. Basåtergivningen var dessutom lätt omruskande. Vet inte när jag är ensam nog nästa gång för att prova om jag når upp dit med gott resultat även på pi60s-s (och de har inte alls lika stort stöd från rummet vilket försvårar för dem).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav JonasW » 2015-05-06 09:38

Nu skriver du ju i Ino-delen så jag antar att jag skriver detta förgäves... ;)
Men du har inte funderat på att bygga egna toppar?

Mina är ju ett exempel på rätt kapabla toppar som troligen matchar några av Inos toppar, men det finns ju säkert mååånga konfigurationer som är lika bra eller bättre.
Jag mätte nyss upp topparna vid lyssningsplats (3m) och vid 110dB brussvep (på en högtalare naturligtvis) vid mid/diskantnivå så var disten _extremt_ låg, särskilt i diskanten. Det är mina subbar som inte spelar lika rent längre under 20Hz vid de nivåerna, men då spelar de 10dB högre vid 20Hz också.

Jag tror jag har lagt ut runt 35k för alla element, steg, delning osv. Då är det 3st identiska toppar för LCR.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav philipbtz » 2015-05-06 10:10

Att bygga basar går ju ann så länge man håller sig till slutet. Det kan i princip alla göra. Men toppar kräver ändå väldigt mycket kunskap om allt möjligt. Personligen tycker jag inte det är värt att försöka något som även professionella högtalartillverkare har svårt med. Men om man är väldigt kunnig och läser mycket i ämnet så är det nog möjligt. Tycker lätt det är värt att köpa toppar man vet låter bra sedan kan man lägga tid och pengar på att bygga basar som man vet är enkla att få till...om man har tid. Personligen har jag inte tid så köpte även basar nu senaste inköpet.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-06 10:11

philipbtz skrev:Att bygga basar går ju ann så länge man håller sig till slutet. Det kan i princip alla göra. Men toppar kräver ändå väldigt mycket kunskap om allt möjligt. Personligen tycker jag inte det är värt att försöka något som även professionella högtalartillverkare har svårt med. Men om man är väldigt kunnig och läser mycket i ämnet så är det nog möjligt. Tycker lätt det är värt att köpa toppar man vet låter bra sedan kan man lägga tid och pengar på att bygga basar som man vet är enkla att få till...om man har tid. Personligen har jag inte tid så köpte även basar nu senaste inköpet.

Håller helt med. Jag kör själv på köpta toppar och egenbyggda basar och det konceptet kommer jag nog fortsätta med.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17891
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Almen » 2015-05-06 10:21

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:
MichaelG skrev:Jag vill alltså kunna spela mycket starkt - och med mycket starkt menar jag så starkt att det inte går att höra vad soffgrannen säger ens om hen skriker.


Skall du verkligen spela så högt, eller vill du bara ha kapaciteten? Jag har bara varit med om det hos Ola-68 och mina öron mådde inte bra flera dagar efteråt.


Den där Thomas Lagö hävdade en sak i Jönköping som avviker lite från det där med hög ljudnivå där man inte kan höra varandra. Jo, att man vid hög lyssningsnivå ändå ska kunna tala med varandra är ett tecken på god återgivning. Vid lyssning på levande musik (live) brukar det inte vara ett problem med att kommunicera med grannen bredvid. Är alltså benägen att hålla med lite.

Nja... För mig är ett tecken på god återgivning renhet oavsett volym. Det är lätt gjort att förväxla dist med starkt, så att när man säger att man kan spela så starkt som man vill är det egentligen dist och allmänt dåligt ljud som gör att man vill hålla för öronen, och då känns det naturligt att skrika för att höras. Men när man vridit upp hög volym och det bara låter rent, bra och starkt, och man leende vänder sig mot soffgrannen och bara munnen rör sig är det en lite annan sak.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
JonasW
 
Inlägg: 1417
Blev medlem: 2011-03-01
Ort: Umeå

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav JonasW » 2015-05-06 10:37

philipbtz skrev:Att bygga basar går ju ann så länge man håller sig till slutet. Det kan i princip alla göra. Men toppar kräver ändå väldigt mycket kunskap om allt möjligt. Personligen tycker jag inte det är värt att försöka något som även professionella högtalartillverkare har svårt med. Men om man är väldigt kunnig och läser mycket i ämnet så är det nog möjligt. Tycker lätt det är värt att köpa toppar man vet låter bra sedan kan man lägga tid och pengar på att bygga basar som man vet är enkla att få till...om man har tid. Personligen har jag inte tid så köpte även basar nu senaste inköpet.


Jag tog in extern hjälp med hur lådan skulle se ut och byggde enligt det. Sedan gick jag på aktiv delning via dsp och ett steg per front.
Att bygga en passivt driven högtalare skulle jag aldrig gett mig in på.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57225
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-06 10:37

Almen skrev:Men när man vridit upp hög volym och det bara låter rent, bra och starkt, och man leende vänder sig mot soffgrannen och bara munnen rör sig är det en lite annan sak.


Ja, det är en häftig känsla - speciellt första gången det händer.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav philipbtz » 2015-05-06 11:27

Nattlorden skrev:
Almen skrev:Men när man vridit upp hög volym och det bara låter rent, bra och starkt, och man leende vänder sig mot soffgrannen och bara munnen rör sig är det en lite annan sak.


Ja, det är en häftig känsla - speciellt första gången det händer.


Tro det eller ej men detta hände mig första gången många år sedan på hifi-klubben. Det var i ett akustikbehandlat rum med en demorigg. Har för mig att det var flera stora NAD-slutsteg och högtalarna var några riktigt stora. Tror inte det var varken B&W eller Dali..kanske någon väldigt dyr modell från Dali jag kommer inte ihåg. Det spelades en Metallica-konsert på DVD och det var första gången jag upplevde att jag kunde höja tills jag maxade slutsteget och det lät bara bättre och bättre. Även hört detta i flera Ino-rum. Första gången jag hörde en riktigt bra ljudbild var dock i IÖs källare. Det var gåshud direkt och jag visste att jag hade hittat något väldigt speciellt. Efter detta insåg jag hur mycket rummet gör. Och även hur lite elektroniken spelar roll i det stora hela.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57225
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-06 11:37

philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:
Almen skrev:Men när man vridit upp hög volym och det bara låter rent, bra och starkt, och man leende vänder sig mot soffgrannen och bara munnen rör sig är det en lite annan sak.


Ja, det är en häftig känsla - speciellt första gången det händer.


Tro det eller ej men detta hände mig första gången många år sedan på hifi-klubben. Det var i ett akustikbehandlat rum med en demorigg. Har för mig att det var flera stora NAD-slutsteg och högtalarna var några riktigt stora. Tror inte det var varken B&W eller Dali..kanske någon väldigt dyr modell från Dali jag kommer inte ihåg. Det spelades en Metallica-konsert på DVD och det var första gången jag upplevde att jag kunde höja tills jag maxade slutsteget och det lät bara bättre och bättre. Även hört detta i flera Ino-rum. Första gången jag hörde en riktigt bra ljudbild var dock i IÖs källare. Det var gåshud direkt och jag visste att jag hade hittat något väldigt speciellt. Efter detta insåg jag hur mycket rummet gör. Och även hur lite elektroniken spelar roll i det stora hela.


Hmm... Stora? Någon Snell C-variant kanske?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav philipbtz » 2015-05-06 11:58

Ja jag vet inte det var på den tiden jag inte kunde så mycket. Men kommer ihåg att jag inte sett dom innan eller efter det tillfället.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57225
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-09 11:07

Nattlorden skrev:
MichaelG skrev:
Nattlorden skrev:Eller så bestämmer vi det åt honom och så får han rätta sig efter det. 8)


Nu känner jag mig helt trygg! :D

Jag inser att även min definition av mycket starkt innehåller utrymme för tolkning. Om någon med synnerligen kraftig, eller gäll röst gapar med full kraft in i örat, lär det överrösta det mesta. Även mina krav på ljudtryck från ett par högtalare. När jag lyssnar på musik, är det sällan så starkt att man måste skrika åt varann. Transienterna kan nog gå loss på en hel del dB, men medelnivån är i allmänhet inte svår att överrösta. När jag och sonen ser film däremot och det brakar loss i typ jordbävnings-, krigs-, åskväders-, eller liknande scener är det emellertid så högt att vi inte hör varann ens när vi gapar. Och det är så det ska vara! :)


Jag körde lite futurepop (Covenant, VNV Nation etc) lite högt igår och passade på att försöka höra mig själv... När dB-mätaren låg och pendlade runt 108dB (C-vägt, slow) så hörde jag inte mig själv om jag inte verkligen tog i. i32s spelade helt avslappnat närhelst ljudkvalitén på musiken tillät ett sådant resultat. Basåtergivningen var dessutom lätt omruskande. Vet inte när jag är ensam nog nästa gång för att prova om jag når upp dit med gott resultat även på pi60s-s (och de har inte alls lika stort stöd från rummet vilket försvårar för dem).


Har testat. Det går bra att nå samma nivåer med delade pi60s-s. Svårt att dra korrekta slutsatser med tanke på hur olika rummen är och även att de har olika basbotten och olika drivning (208->pi60s-s,1090->i32s). Det enda jag kan säga att mellan mina två system på samma låt vid den nivån upplevde jag i32s som marginellt renare. Men i alla fall i mitt tycke kan du spela högt så det borde räcka på pi60s om de delas till basar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Xenod » 2015-05-09 15:23

RogerGustavsson skrev:Den där Thomas Lagö hävdade en sak i Jönköping som avviker lite från det där med hög ljudnivå där man inte kan höra varandra. Jo, att man vid hög lyssningsnivå ändå ska kunna tala med varandra är ett tecken på god återgivning. Vid lyssning på levande musik (live) brukar det inte vara ett problem med att kommunicera med grannen bredvid. Är alltså benägen att hålla med lite. Jo, Ola-68 brukar spela rätt högt/högre än vad många föredrar och så var även fallet på på demo av Larsen Sweetspot senast, gick svårligen att samtala med närmast granne i det rummet.


Mina erfarenheter säger mig att taluppfattbarheten lyssningsgrannar emellan beror mest på efterklangen i rummet samt ljudtryckets medelnivå. När jag spelar de mest dynamiska inspelningarna så att transienterna är väldigt starka så kan man ändå höra varandra finfint om medelnivån tillåter. Spelar man mer komprimerat material med samma volyminställning, dvs med väldigt hög medelnivå, så hör man inte varandra så bra längre...

Och de gånger jag spelat i odämpade rum med lång efterklang så hör man också varandra väldigt dåligt när man samtidigt spelar musik. Det är faktiskt en helt enorm skillnad i min nuvarande dedikerade bio jämfört med i vissa klangrika vardagsrum jag spelat i.

Så visst, att man kan höra varandra även när ljudtrycket (toppnivån då) är högt, skulle jag kunna se som en kvalitetsindikator men då mer att rummet och inspelningen håller hög kvalitet i form av lagom dämpning respektive god dynamik.


Det gör också att jag ställer mig tveksam till att MichaelGs kriterie att högtalarna skall kunna spela så starkt så att soffgrannar har svårt att höra varandra är ett så värst bra kriterie?

Men jag tror att om du lyssnar på lite olika system MichaelG så får du nog en bra uppfattning :) Fast det gäller ju att ägarna som demonstrerar vet vart gränserna för sitt system går med lite olika programmaterial. Dels så att man inte spelar sönder något under demo men också så att man inte ger sken av att gränsen är nådd när man i själva verket har lång väg kvar.

Sen kan ju också rummet göra att man inte upplever det som behagligt att spela så starkt som det går i andra rum, eller så kan förstärkare börja klippa och sätta stopp, eller så.... ja, det finns massa saker som påverkar helt enkelt! :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57225
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-09 17:48

Xenod skrev:Det gör också att jag ställer mig tveksam till att MichaelGs kriterie att högtalarna skall kunna spela så starkt så att soffgrannar har svårt att höra varandra är ett så värst bra kriterie?


Kriteriet är kanske rätt, men definitionen av det lite bristande. Med musik med inte jättemycket crest men ändå välinspelat så skulle jag säga att han menar någonstans mellan 105 och 1110dB på lyssningsplats.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav philipbtz » 2015-05-09 19:28

Nattlorden skrev:
Xenod skrev:Det gör också att jag ställer mig tveksam till att MichaelGs kriterie att högtalarna skall kunna spela så starkt så att soffgrannar har svårt att höra varandra är ett så värst bra kriterie?


Kriteriet är kanske rätt, men definitionen av det lite bristande. Med musik med inte jättemycket crest men ändå välinspelat så skulle jag säga att han menar någonstans mellan 105 och 1110dB på lyssningsplats.


1110dB är ganska mycket. Jag brukar inte lyssna över 1000dB så ofta.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav IngOehman » 2015-05-09 19:33

Om vi får anta felslag av Nattlorden så vill jag nog hävda att han är på pricken rätt i sin bedömning. Med skapligt tätt programmaterial så börjar det bli nästan omöjligt att tala med varandra vid 105-110 dB.

Det finns dock en sak som skiljer goda från dåliga anläggningar (anläggningar som har det gemensamt att de spelas så starkt och att det då är svårt att tala med varandra) nämligen: Att det låter bra och inte alls högt från den goda anläggningen men plågsamt illa från den dåliga.

----------------------------------------------------------------

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:
MichaelG skrev:Jag vill alltså kunna spela mycket starkt - och med mycket starkt menar jag så starkt att det inte går att höra vad soffgrannen säger ens om hen skriker.


Skall du verkligen spela så högt, eller vill du bara ha kapaciteten? Jag har bara varit med om det hos Ola-68 och mina öron mådde inte bra flera dagar efteråt.


Den där Thomas Lagö hävdade en sak i Jönköping som avviker lite från det där med hög ljudnivå där man inte kan höra varandra. Jo, att man vid hög lyssningsnivå ändå ska kunna tala med varandra är ett tecken på god återgivning. Vid lyssning på levande musik (live) brukar det inte vara ett problem med att kommunicera med grannen bredvid. Är alltså benägen att hålla med lite. Jo, Ola-68 brukar spela rätt högt/högre än vad många föredrar och så var även fallet på på demo av Larsen Sweetspot senast, gick svårligen att samtala med närmast granne i det rummet.

Det där är väl mest bara ännu ett exempel på att folk försöker förenkla saker som är komplicerade och göra tumregler av dem, för att andra skall kunna lära sig dem utantill och känna att de "förstår" eller "vet hur det är".

I verkligheten så finns båda aspekterna.

Vad som definitivt är sant är att musik med hög crestfaktor typiskt maskerar mycket mindre i förhållande till sitt maxljudtryck än tät musik.

Anläggningar som distorderar kan dels maskera värre än programmaterialet i sig, genom att distordera programmaterialet. Och när så är fallet så låter det också mycket högre än det är. I förhållande till hur högt det låter så brukar det inte maserara illa. Däremot är det som regel då mindre maxljudtrycksstarkt än det låter.

Vad som också är sant är att en högklassig återgivning av ett tätt (potential till maskering) men högrent programmaterial, gör att det är lätt att underskatta ljudnivån, vilket man dock märker att man har gjort när man försöker tala och märker att man inte hör någonting! :)


Ett säkert sätt att se till så att det inte blir för svårt att tala med varandra, är att inte spela jättestarkt. Lagö argumenterade starkt för svaga nivåer, läs runt 100 dB eller lite drygt det, som starkast. Vid sådana nivåer och om man spelar rimligt okomprimerad musik så får det vara bra dålig ljudkvalitet om det skall vara svårt att tala med varandra. Andra fördelar är att man behöver ett mycket mindre PA. :)

På Jönkäpingsmässan så var dock ljudkvaliteten stundtals väldigt dålig, framförallt på grund av programmaterialet är min bedömning, och det var inte bara svårt att tala med varandra, utan det lät så illa att jag var tvungen att hålla för öronen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57225
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-09 20:09

Helt korrekt antagande att det dröst in en etta för mycket. 105-110 skulle det (självklart) vara.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-09 23:00

Xenod skrev:Det gör också att jag ställer mig tveksam till att MichaelGs kriterie att högtalarna skall kunna spela så starkt så att soffgrannar har svårt att höra varandra är ett så värst bra kriterie?


Du är tveksam, jag är det inte. Då är det ju tur att det är jag som ska byta högtalare. :) Som jag tidigare skrev, handlar det inte främst om musiklyssning utan om när allt brakar loss i film. Det ÄR en fräck känsla av att man sitter där mitt i jordbävningen/kriget/vattenfallet eller what ever och ser soffgrannen försöka ropa något till en, men man ser bara läpparna röra sig. :D

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav music4ever » 2015-05-10 13:05

MichaelG skrev:Du är tveksam, jag är det inte. Då är det ju tur att det är jag som ska byta högtalare. :) Som jag tidigare skrev, handlar det inte främst om musiklyssning utan om när allt brakar loss i film. Det ÄR en fräck känsla av att man sitter där mitt i jordbävningen/kriget/vattenfallet eller what ever och ser soffgrannen försöka ropa något till en, men man ser bara läpparna röra sig. :D

Jag tror du skulle sitta mycket nöjd med i28/i32s och profundus y-4. Lite över budgeten, men om du gillar spela riktigt starkt så kommer nog det passar bäst. :D

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Stranne » 2015-05-10 14:03

music4ever skrev:
MichaelG skrev:Du är tveksam, jag är det inte. Då är det ju tur att det är jag som ska byta högtalare. :) Som jag tidigare skrev, handlar det inte främst om musiklyssning utan om när allt brakar loss i film. Det ÄR en fräck känsla av att man sitter där mitt i jordbävningen/kriget/vattenfallet eller what ever och ser soffgrannen försöka ropa något till en, men man ser bara läpparna röra sig. :D

Jag tror du skulle sitta mycket nöjd med i28/i32s och profundus y-4. Lite över budgeten, men om du gillar spela riktigt starkt så kommer nog det passar bäst. :D

i28 tycker jag också verkar vara en vettig väg att tänka. Jag sitter själv med i6+prof X-4 och jag skulle ibland (ytterst sällan, men dock) vilja kunna dra på lite mer än vad jag kan idag eftersom i6 börja storkna litegrand för tidigt. Dessutom tror jag att den extra kapaciteten/smällen som dubbla boomers ger skulle göra gott i mitt fall.
Mitt råd är således att gå direkt på en av de större topparna från i28 och uppåt och komplettera med prof Y-4 (eventuellt kan du klara dig med X-moduler men det är aldrig kul att sitta och fundera på hur det skulle blivit med ett större system än det man just lagt ut en massa pengar på).
Lycka till!

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Xenod » 2015-05-10 18:09

Du är välkommen hem till mig MichaelG om du skulle vilja provlyssna i28 + profY-4!

Men jag är lite nyfiken, har du kalibrerat din anläggning mot referensnivå? Vart brukar volymkontrollen stå när du upplever att du spelar så starkt som du vill vid filmtittande? Själv är väl -4dB det starkaste jag kört sen jag byggde min dedikerade hemmabio, men det tycker jag bara funkar på ett fåtal filmer för mig personligen. -13dB till -10dB är väl det jag oftast landar på när jag är ensam eller omgiven av "ljudnördar" när jag tittar. Min sambo och andra besökare är ofta mer än nöjda vid typ -16dB.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav philipbtz » 2015-05-10 19:49

Xenod skrev:Du är välkommen hem till mig MichaelG om du skulle vilja provlyssna i28 + profY-4!

Men jag är lite nyfiken, har du kalibrerat din anläggning mot referensnivå? Vart brukar volymkontrollen stå när du upplever att du spelar så starkt som du vill vid filmtittande? Själv är väl -4dB det starkaste jag kört sen jag byggde min dedikerade hemmabio, men det tycker jag bara funkar på ett fåtal filmer för mig personligen. -13dB till -10dB är väl det jag oftast landar på när jag är ensam eller omgiven av "ljudnördar" när jag tittar. Min sambo och andra besökare är ofta mer än nöjda vid typ -16dB.



Och det där är i ett extremt bra rum med. I sämre rum kan man inte spela lika högt.

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Xenod » 2015-05-11 08:29

Fast MichaelG brassar nog på en hel del mer gissar jag, jag prioriterar alltid maximal komfort för min egen skull.

Här kommer lite prisinfo från Ino Audios prislista: (med reservation för skrivfel eller prisändringar):

* I28 i monteringssats med lådan lackad i industrilack: 48180 kr.
* Profundus Y i monteringssats med lådan lackad i industrilack: 25850kr per par.
* cr80s delningsfilter: 5280kr

Totalt: 79 310kr för ett system bestående av i28 och prof-Y2.

Sen behöver man ju en förstärkare för basarna och en förstärkare för topparna med ett delat system. Går att lösa på lite olika sätt, finns massa begagnade steg som är bra och går att få för rimliga pengar och så finns det också 5-kanalsslutsteg man kan köpa för att driva alltihop med.

Säljer du din SVS så kanske allt går ihop sig? Sedan kan du skaffa ytterligare ett par prof-Y2 i framtiden om du känner behovet av det.

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Evil_Homer » 2015-05-11 09:21

I32s är trevliga burkar till bion, men du som är i närheten av Göteborg skall absolut låna ett öra till dom som jag skall bygga.
Starkt och med pondus samt lite jävlarnuvilljagspelaluftgura,MarkusA har en tråd om sitt bygge här på faktiskt.
viewtopic.php?f=3&t=60201&p=1723207&hilit=+Seos#p1723207

Att dom kostar en bråkdel av vad i32s gör är ju inte heller helt fel.

Har inga långtidslyssningar på dessa men efter att ha lyssnat på dom hos Markus och hos Kurt så slog jag till på köpknappen!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Maccis » 2015-05-11 20:50

@Evil:
De ser ju rätt intressanta ut.
Hur skall du sno ihop lådorna?
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-11 22:37

Xenod skrev:Du är välkommen hem till mig MichaelG om du skulle vilja provlyssna i28 + profY-4!

Men jag är lite nyfiken, har du kalibrerat din anläggning mot referensnivå? Vart brukar volymkontrollen stå när du upplever att du spelar så starkt som du vill vid filmtittande? Själv är väl -4dB det starkaste jag kört sen jag byggde min dedikerade hemmabio, men det tycker jag bara funkar på ett fåtal filmer för mig personligen. -13dB till -10dB är väl det jag oftast landar på när jag är ensam eller omgiven av "ljudnördar" när jag tittar. Min sambo och andra besökare är ofta mer än nöjda vid typ -16dB.


Idag har jag lyssnat på ett par pi60 kompletterat med 4 basar. Tack för ett par trevliga timmar Jonas! :)

Det gick att dôna på rätt bra. Men jag har litet större rum och sitter litet längre ifrån högtalarna, så i28 känns ganska rätt. Även om jag nog skulle klara mig långt med ett par pi60, så länge de kompletteras med basar. Visst skulle jag vilja provlyssna i28 + profY-4. Så nästa gång jag ska till Värmland, har jag flera kompisar att besöka! (Vissa tar sig en krogrunda, men en riktig ljudnörd tar sig en hifirunda i Värmland.)

Jag har kalibrerat min anläggning mot referensnivå. Defaultläget är -20 dB. Då spelar jag ganska starkt - men inte för starkt - för musik. Med dynamisk musik ligger jag ofta mellan -15 och -10. Mycket välinspelad, akustisk och dynamisk musik (ett mindre antal skivor) kan klättra mot -5. Viss elektronisk musik med stor dynamik har jag kört på +6. Då är det starkt. T.o.m. mycket starkt. Eftersom förstärkaren börjar blinka rött så smått, vågar jag inte spela starkare, även om det ännu inte låter illa. Fast jag har inte heller något behov av att spela starkare än så. Faktum är att jag aldrig gör det normal, utan bara för att testa hur det låter. :)

Film tittar jag på från mellan -10 och -15 dB när min fru är med. När jag tittar själv, eller tillsammans med sonen ligger vi ofta mellan -5 och 0 dB. Men då är man ibland litet lomhörd en stund efteråt.

Evil_Homer skrev:[...] men du som är i närheten av Göteborg skall absolut låna ett öra till dom som jag skall bygga.

När är dessa i lyssningsfärdig skick måntro? Och är de bara duktiga att rocka loss, eller presenterar de även en stråkkvartett som om denna satt i rummet?

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Evil_Homer » 2015-05-12 14:28

MarkusA's burkar är klara, långt ifrån ett bra lyssningsrum men burkarna spelar på helt ok där ändå.
Dom spelade på riktigt fint hemma hos Kurt!
Långt över förväntan, därför jag beställde ett par själv.

Hojta till på Markus, det är en trevlig prick som säkerligen bjuder hem dig om du visar intresse.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad
 
Inlägg: 2514
Blev medlem: 2011-07-25
Ort: Malmö

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav PappaBas » 2015-05-12 14:55

Jag som har ett ganska litet vardagsrum klarar mig fint på i6+ 4 st hembyggda varianter av profP :) Hade egentligen klarat mig på iP tror jag.
Men har man möjlighet så skulle jag nog också köpt något som var "ett nummer för stort".

Användarvisningsbild
Glasmannen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Göteborg

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Glasmannen » 2015-05-14 05:33

MichaelG skrev:
Xenod skrev:Du är välkommen hem till mig MichaelG om du skulle vilja provlyssna i28 + profY-4!

Men jag är lite nyfiken, har du kalibrerat din anläggning mot referensnivå? Vart brukar volymkontrollen stå när du upplever att du spelar så starkt som du vill vid filmtittande? Själv är väl -4dB det starkaste jag kört sen jag byggde min dedikerade hemmabio, men det tycker jag bara funkar på ett fåtal filmer för mig personligen. -13dB till -10dB är väl det jag oftast landar på när jag är ensam eller omgiven av "ljudnördar" när jag tittar. Min sambo och andra besökare är ofta mer än nöjda vid typ -16dB.


Idag har jag lyssnat på ett par pi60 kompletterat med 4 basar. Tack för ett par trevliga timmar Jonas! :)

Det gick att dôna på rätt bra. Men jag har litet större rum och sitter litet längre ifrån högtalarna, så i28 känns ganska rätt. Även om jag nog skulle klara mig långt med ett par pi60, så länge de kompletteras med basar. Visst skulle jag vilja provlyssna i28 + profY-4. Så nästa gång jag ska till Värmland, har jag flera kompisar att besöka! (Vissa tar sig en krogrunda, men en riktig ljudnörd tar sig en hifirunda i Värmland.)

Jag har kalibrerat min anläggning mot referensnivå. Defaultläget är -20 dB. Då spelar jag ganska starkt - men inte för starkt - för musik. Med dynamisk musik ligger jag ofta mellan -15 och -10. Mycket välinspelad, akustisk och dynamisk musik (ett mindre antal skivor) kan klättra mot -5. Viss elektronisk musik med stor dynamik har jag kört på +6. Då är det starkt. T.o.m. mycket starkt. Eftersom förstärkaren börjar blinka rött så smått, vågar jag inte spela starkare, även om det ännu inte låter illa. Fast jag har inte heller något behov av att spela starkare än så. Faktum är att jag aldrig gör det normal, utan bara för att testa hur det låter. :)

Film tittar jag på från mellan -10 och -15 dB när min fru är med. När jag tittar själv, eller tillsammans med sonen ligger vi ofta mellan -5 och 0 dB. Men då är man ibland litet lomhörd en stund efteråt.

Evil_Homer skrev:[...] men du som är i närheten av Göteborg skall absolut låna ett öra till dom som jag skall bygga.

När är dessa i lyssningsfärdig skick måntro? Och är de bara duktiga att rocka loss, eller presenterar de även en stråkkvartett som om denna satt i rummet?


Visst låter det bra hos jonas? Gillade hans ljud och rum skarpt

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-17 17:48

Plötsligt händer det!

Bäst som jag håller på att få massa goda råd kring vilka Ino-högtalare som passar mig bäst - och bäst som jag åker hem till forumkamrater för att lyssna på kapaciteten hos pi60 + basar (tack Jonas och tack Almen (hälsa Ture! :D )) - och bäst som jag börjar luta åt ett par i28 - så dyker det upp ett par begagnade Revel Studio 2 som legat lääänge ute för försäljning.

Jag kontaktar säljaren för att kolla om de överhuvudtaget finns kvar och - jo då - de finns kvar och de är i nyskick och knappt inspelade. Vi diskuterar priset och jag får sträcka mig något över min budget (vad gör man inte! :) ), men i förhållande till nypris är det ett kap. Jag åker dit och kollar att allt är OK och åker hem med ett par nya högtalare. (Visserligen var det Revel Salon 2 jag lyssnade på för en tid sedan och konstaterade att "allt stämmer". Men Studio 2 är "lillebrodern" som i princip låter exakt lika förutom basen kring och nedanför 20 Hz. Men med 2 st 8 tums baselement per högtalare funkar de perfekt i mitt musik-/biorum. Och subben har jag ju kvar.)

Ett par Revel Salon/Studio var en dröm jag trodde var ouppnåelig. Kompromissen hette Ino. Och jag är inte säker på att det ens är en kompromiss. Men hur som helst slipper jag passa en speciell tid för lyssning i Stockholm. Och jag slipper riskera ett antal månaders väntetid på leverans. Och jag har nu ett par högtalare som är helt gudomligt bra. :D (Och sonen är överlycklig eftersom han övertog mina QLN Artec, vilka låter alldeles utmärkt i hans rum.)

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster