Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vr6jos
 
Inlägg: 522
Blev medlem: 2012-03-29

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav vr6jos » 2015-05-01 22:50

MichaelG skrev:Kan man tänka så här: Ett par pi60s behöver inte delas, utan de funkar som huvudhögtalare/frontar i mitt system odelat. Min subbas får däremot ta subkanalen vid flerkanal. Om pi60s:s ljudtryck räcker för mig, så är det den enklaste, billigaste och effektivaste lösningen. Pi60s räcker till för musik, men slipper subkanalen vid filmer.

Och koppla så här: Ett par i28/i32 delas mot min sub med Inofilter. Då skickar jag både frontsignal och subsignal ut från receivern och in i filtret. Därifrån går signalen till respektive slutsteg (Emotivan till frontarna respektive det inbyggda i SVS:en).


Så kan man tänka och koppla!
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-01 22:52

MichaelG skrev:Kan man tänka så här: Ett par pi60s behöver inte delas, utan de funkar som huvudhögtalare/frontar i mitt system odelat. Min subbas får däremot ta subkanalen vid flerkanal. Om pi60s:s ljudtryck räcker för mig, så är det den enklaste, billigaste och effektivaste lösningen. Pi60s räcker till för musik, men slipper subkanalen vid filmer.

Och koppla så här: Ett par i28/i32 delas mot min sub med Inofilter. Då skickar jag både frontsignal och subsignal ut från receivern och in i filtret. Därifrån går signalen till respektive slutsteg (Emotivan till frontarna respektive det inbyggda i SVS:en).


ps. Nästa gång jag ska till Karlstadtrakten (vilket sker alltför sällan) hör jag av mig innan. Det skulle vara kul att ses.

Rätt tänkt.

Bara att tjoa till :)

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav music4ever » 2015-05-01 23:55

MichaelG skrev:ps. Nästa gång jag ska till Karlstadtrakten (vilket sker alltför sällan) hör jag av mig innan. Det skulle vara kul att ses.


Det finns flera Ino-system kring Karlstadtrakten, med i28, i32s, i16s, etc. Och ett fantastiskt Ino-ritat rum med i28 och profundus Y-4. Om du inte gillar när du lyssnar på dessa så kan du avskriva Ino. :D

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav sprudel » 2015-05-02 07:10

Kompromissa inte nu, tex genom att behålla din svs, gå hela linan ut. Sälj allt och börja om, du kommer att hamna där ändå.
I ditt rum på 23 kvm räcker pi60s, mycket längre än du någonsin kan tro. Be att få lyssna hos Jonas, eller Almen, de har båda extra basstöd.
Jag haf 16s som alternativ om du vill lyssna på det. Vad du egentligen kommer att lyssna på är våra rum och högtalare, inte så mycket skillnaden mellan högtalare. Optimalt är om du kunde låna pi60 och spela dem i ditt rum.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
SoleldTHX
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 2009-05-05
Ort: Söder om Sthlm

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav SoleldTHX » 2015-05-02 12:22

Åk runt och lyssna och bilda dig en egen uppfattning om vad de presterar. Gärna på fler än ett ställe.

Har själv Pi60s med basstöd bs60 (Omkopplingsbara till Prof-X2) och Rotel 1090 (+A2 och i14 ) och jag personligen tycker
att jag klarar mig långt på den kombon.

Har även testat Prof-Y2 och Pi60s och CR80s men bytt tillbaka till kombon ovan
dels för:
-Fler basalstrande källor - låter bättre nu helt enkelt med 4 st kontra 2 st. Enklare att få
till basåtergivningen i mitt rum.
- Storleksmässigt Y2 tar större plats.
- Enkelheten och kostnaden med färre prylar och slutsteg osv.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att att lära oss någonting nytt.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-02 17:44

Nu har jag bokat in mig hos Jonas för en lyssning. :)

(Jag var hos Almen för några år sedan och det lät mycket bra, men vi spelade aldrig särskilt högt. Dessutom hade han ett avsevärt mycket mer ljudtryckskrävande rum än vad jag har, så där får jag nog ingen rättvisande bild av vad jag är ute efter dvs; hur högt kan de spela hos mig?)

Det är lustigt, för ett antal år sedan var kvaliteten på ljudet mycket viktigare än kvantiteten. Jag levde i många år med stativare och en måttlig förstärkare och noterade ibland att det inte räckte till, men det störde mig aldrig. Så fick jag möjligheten att köpa ett par högtalare med både större effekttålighet och några dB större känslighet. Jag skaffade också en större förstärkare. De lät dock inte lika bra som stativarna, men möjligheten till att spela starkare gjorde att det inte var någon option att byta tillbaka (jag hade kvar stativarna).

Så småningom skaffade jag de högtalare jag har nu som hade ytterligare större effekttålighet och ytterligare några dB större känslighet. Tillsammans med en ännu större förstärkare kunde jag spela musik precis så högt som jag ville utan att det kom i närheten av att låta illa. I allmänhet lät det också mycket bra när jag såg på film, även på hög ljudstyrka. Men vissa filmer med extremt mycket info i subkanalen funkade inte riktigt. Det bullrade och lät, men det var väldigt same, same och entonigt. Och så kunde jag ju inte ha det!

Då kom jag över subben jag har nu och sedan dess har jag ALDRIG haft för litet kraft i något register. +99% av all musik jag spelar klarar jag utan subben, men enstaka skivor med djup orgel låter bättre med sub. Och om jag spelar Svampmusik på mycket hög volym, låter det helt oansträngt när subben är inkopplad. :twisted: Och filmer kan mullra och bullra och dundra hur mycket de vill - allt presenteras helt avslappnat. Jag vill alltså kunna spela mycket starkt - och med mycket starkt menar jag så starkt att det inte går att höra vad soffgrannen säger ens om hen skriker. Och jag skulle ALDRIG offra detta hur välljudande frontar jag än skulle finna. Så det ska bli spännande att höra hur pi60 står sig i detta hänseende.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-02 19:23

Ja... Sådana där "omvägar" har de flesta av oss haft.... Så därför blir man lite 'avis' när där är något tjugoåring eller så på forumet som visar upp ett par stora Ino...

Men information är så pass mycket lättare nu, när jag var tjugo hade http precis uppfunnits, typ.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Alexi » 2015-05-02 20:49

MichaelG skrev:Jag vill alltså kunna spela mycket starkt - och med mycket starkt menar jag så starkt att det inte går att höra vad soffgrannen säger ens om hen skriker.
Jag underar om någon modell under i56 klarar det på 3m håll i ett dämpat rum?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-02 21:21

Alexi skrev:
MichaelG skrev:Jag vill alltså kunna spela mycket starkt - och med mycket starkt menar jag så starkt att det inte går att höra vad soffgrannen säger ens om hen skriker.
Jag underar om någon modell under i56 klarar det på 3m håll i ett dämpat rum?

En människoröst kan nå närmare 120dB på 1m håll så jag håller med. i56 är nog det minsta som duger för det kriteriet, men då är det att skrika för full hals som gäller. Om man bara menar mer "vanliga utrop"(vad det nu är?) så kan man nog gå ned till i28/i32s.
Bäst som sagt är att skaffa sig enga erfarenheter.

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav PJo » 2015-05-02 23:10

MichaelG skrev:Jag har idag ett par bra högtalare. De spelar rent och snyggt och kan spela rejält starkt från 23 Hz och upp. Dessutom har jag kompletterat med en rejäl sub som är såpass bra att jag inte kan avgöra om den är med och spelar, eller inte när jag lyssnar på musik. På många filmer är det dock mycket stor skillnad om subben är på, eller av. Anläggningen presenterar musik och andra ljud bättre än det mesta jag lyssnat på nästan oavsett prisklass. Men jag har hört två olika par högtalare som har något litet extra i klangen som jag saknar. Dessa högtalare heter Wilson Sofia 3 och Revel Saloon 2. Problemet är att de kostar + 200.000 kr, vilket är alldeles för mycket pengar för mig.

Men - de Ino-högtalare jag hört har också haft det där lilla extra i klangen. Och här finns såvitt jag förstår en del att välja på till betydligt trevligare pris. Frågan är vilka som är rätt för mig.

Rummet är ett källarrum med betongväggar och klinkergolv. Det är välmöblerat med heltäckningsmatta, draperier runt högtalarväggen och hyllor längs väggarna. Rummet är på c:a 23 kvm och litet rektangulärt (drygt 4 m x drygt 5 m). Takhöjden är c:a 2.30. På ena kortväggen (bakom soffan) finns en dörröppning (utan dörr) till ett rum på c:a 11 kvm (drygt 4 m x drygt 2,5 m). Jag vet inte hur detta påverkar akustiskt, men jag har inga problem med stående vågor etc.

Soffan står en bit in i rummet och högtalarna står c:a 80 cm in i rummet, så lyssningsavståndet är drygt 3 m. Här kan man göra litet grann, men om jag ökar lyssningsavståndet, måste högtalarna flyttas närmare sidoväggarna (nu c:a 80 cm in). Jag kan idag inte ha högtalarna närmare väggarna med mindre än att ljudet blir för basigt och dovt.

Mina krav på nya högtalare (förutom den neutrala och sömlösa klang som jag uppfattar bland annat Ino har) är att jag ska kunna spela rejält starkt i rummet. Jag kommer att behålla min subbas. Idag delar jag vid 40 Hz och det fungerar utmärkt, men det går ju naturligtvis att dela på annat sätt om det är mer optimalt. Så alltså - vilka Ino-högtalare fungerar bäst under följande förutsättningar:

- Lyssningsavstånd på 3-3,5 m
- Kunna spela rejält starkt i ett rum på 23 kvm o 2,30 i takhöjd.
- Fungera bra med en bra subbas.
- Kan vara byggsats, eller färdig.
- Pris upp till max 70.000 kr. Men ju billigare desto bättre, fast så bra som möjligt (för mina behov) upp till pristaket.

Vad tror ni om detta?

Jag föreslår att du kontaktar Ingvar och bokar upp en tid så du får bilda dig en uppfattning/"kanske kan få en produkt som du" precis som jag får en produkt som du "ej byter ut"/"är nöjd med".
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav music4ever » 2015-05-03 00:03

MichaelG skrev:Jag vill alltså kunna spela mycket starkt - och med mycket starkt menar jag så starkt att det inte går att höra vad soffgrannen säger ens om hen skriker. Och jag skulle ALDRIG offra detta hur välljudande frontar jag än skulle finna. Så det ska bli spännande att höra hur pi60 står sig i detta hänseende.

Med reservation att vi alla har olika uppfattning av vad som är "mycket starkt" (jag är en av de som har den gränsen väldigt högt satt) så låter det som ett par i28/i32s skulle passa dig bra. Pi60s med bs60 kan säkert också fungera, om du är "normal" när du talar om mycket starkt. :P

Ett av mina långtgående mål med min anläggning är att den ska kunna "skrämma mig". Det vill säga, att jag ska kunna spela så starkt att det nästan skrämmer mig, och det ska samtidigt låta rent och bra. Inte för att jag spelar så starkt ofta, för det gör jag inte. Men bara tanken att jag kan, när som helst, spela en skön favoritlåt så högt att jag nästan blir rädd att ljudtrycket sliter sönder mig eller rummet, är en skön tanke. :twisted:

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Almen » 2015-05-04 12:15

MichaelG skrev:Nu har jag bokat in mig hos Jonas för en lyssning. :)

Klokt. Du kan ju ta med dig din sub och prova med och utan, men min gissning är att basen är bättre med pi60 ensamma än kompletterade med valfri sub. Jag hade en sub i 10k-klassen som jag bara snabbt provlyssnade med när jag köpt pi60 innan jag raskt avpolletterade den.

Jag var hos Almen för några år sedan och det lät mycket bra, men vi spelade aldrig särskilt högt. Dessutom hade han ett avsevärt mycket mer ljudtryckskrävande rum än vad jag har, så där får jag nog ingen rättvisande bild av vad jag är ute efter dvs; hur högt kan de spela hos mig?

Jag har flyttat nu - och kompletterat med bs60... :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-04 12:25

MichaelG skrev:Jag vill alltså kunna spela mycket starkt - och med mycket starkt menar jag så starkt att det inte går att höra vad soffgrannen säger ens om hen skriker.


(Varför skall du ha hönor i soffan?)

Skall du verkligen spela så högt, eller vill du bara ha kapaciteten? Jag har bara varit med om det hos Ola-68 och mina öron mådde inte bra flera dagar efteråt.

Kan väl säga att mina pi60s-s delade till baslådor i alla fall fixade att spela på så pass bra att nästan alla feelgoodbesökarna relokerade till köket eller utomhus. Och då får man höja rösten och luta sig närmre för kommunikation. Men en bit kvar till din begäran, dock.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-04 15:31

MichaelG skrev: Jag vill alltså kunna spela mycket starkt - och med mycket starkt menar jag så starkt att det inte går att höra vad soffgrannen säger ens om hen skriker. Och jag skulle ALDRIG offra detta hur välljudande frontar jag än skulle finna..

Ord o inga visor WOW.
Akta hörseln.
För mig är dynamik viktigare än att spela tokhögt. För fixar systemet dynamik är min erfarenhet att man inte behöver kräma på som satan för att det ska bli "som på riktigt".
Mina talare fixar tyvärr inte den dynamik jag skulle vilja.
Och tryck i bröstet (mellan/övre bas) är viktigare än den allra lägsta basen. (30Hz o nedåt). Det saknas även det.
Jag är rätt glad ändå - ibland :mrgreen:

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9599
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav sprudel » 2015-05-04 21:30

Hade jag haft möjligheten till ett dedikerat lyssningsrum som du så är alternativet ett enda: i32s och profundus y-4.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
steveo1234
 
Inlägg: 7795
Blev medlem: 2005-06-26
Ort: Helsingborg

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav steveo1234 » 2015-05-05 08:30

Antingen i28 eller i32 beroende på vad de kostar för dig. pi60 hade jag skippat alla dagar i veckan då du ändå vill köra delat och jag inte tror de kan spela tillräckligt starkt för dig. Jag har lägre krav än dig på ljudtryck tror jag och i28 räcker knappt för mig (jag drar säkringar lite då och då..)

Din bas kommer du antagligen att uppgradera också kort därefter, du behöver nog minst en SVS till gissar jag..Om jag får spekulera...
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav philipbtz » 2015-05-05 17:15

Som många andra säger så är pi60s riktigt kapabel. En högtalare man verkligen kan leva med livet ut. Men eftersom vi på det här forumet inte är normala människor så hade jag ändå gått på i32s :lol: . Det är vad jag själv gjorde och då kanske främst för att om jag får ett större rum i framtiden så sitter jag fortfarande väldigt säker. Skulle gissa på att i32s räcker till ett 50kvm stort rum utan problem delat mot basar. Men för vissa räcker ju inte ens detta utan det är större som behövs men då är det helt andra pengar också. Jag säger i32s för då sitter man säker i de flesta rum. Något annat att tänka på är att om man köper större än i32s så behöver du mer eller mindre minst 4m bredd på rummet och typ 6m på längden men helst större så dessa högtalare lämpar sig inte till medelstora rum utan bara stora rum(i56 och i64s). Men samtidigt kan jag lova att i16s delat mot Y-4 räcker för i princip alla i ett normalstort rum. Bara du kan avgöra.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav meshuggener » 2015-05-05 19:32

i32s har just fördel med rumsanpassning(med motstånd) så dom blir väldigt flexibla även för mindre rum.
Samma gäller i28. Men inte pi60.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-05 19:34

meshuggener skrev:i32s har just fördel med rumsanpassning(med motstånd) så dom blir väldigt flexibla även för mindre rum.
Samma gäller i28. Men inte pi60.

Sant, men är avståndet för kort så kan det bli problematiskt iaf.

Liknande rumsanpassning får man ju med pi60s+bs60 också via kontrollboxen.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav meshuggener » 2015-05-05 19:47

Sant :)
Men om trådskaparen ska spela så starkt är förmodligen Pi60s med basstöd inget alternativ.
Blir intressant att följa hans val :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-05 19:51

meshuggener skrev:Sant :)
Men om trådskaparen ska spela så starkt är förmodligen Pi60s med basstöd inget alternativ.
Blir intressant att följa hans val :D


Allt är relativt. Bör räcka för de flesta anser jag, men vissa har större behov.

Säkra kortet är ju i32s vilket också är mina personliga Ino favorit, men då pratar vi en helt annan budget än vad trådskaparen angett ifall man vill ha basar och filter till.

Jag följer också :)

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav philipbtz » 2015-05-05 19:57

AndreasArvidsson skrev:
meshuggener skrev:i32s har just fördel med rumsanpassning(med motstånd) så dom blir väldigt flexibla även för mindre rum.
Samma gäller i28. Men inte pi60.

Sant, men är avståndet för kort så kan det bli problematiskt iaf.

Liknande rumsanpassning får man ju med pi60s+bs60 också via kontrollboxen.


2,5m funkar ju för i32s men man borde nog sitta 3,5m ifrån då det är gränsen för optimalavstånd(3,5-7m är optimalt). För pi60s är det 3 meter för att nå optimala avståndet. 3 meter är oftast ett avstånd som nästan alla kan klara men 3,5 börjar det bli svårt för vissa så det finns goda skäl att överväga pi60s om man inte klarar avståndet. Sen är det ett stort steg upp till i56/i64s där det är 5 meter minst för optimal lyssning. Allt detta och mer finns i manifestet men kan vara värt att påminna TS om detta.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Almen » 2015-05-05 20:28

AndreasArvidsson skrev:
meshuggener skrev:Sant :)
Men om trådskaparen ska spela så starkt är förmodligen Pi60s med basstöd inget alternativ.
Blir intressant att följa hans val :D


Allt är relativt. Bör räcka för de flesta anser jag, men vissa har större behov.

Och det är rätt svårt att veta hur stort behov MichaelG egentligen har.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-05 20:29

Almen skrev:Och det är rätt svårt att veta hur stort behov MichaelG egentligen har.

Utan tvekan. Därför som jag råder honom att testa själv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-05 20:37

AndreasArvidsson skrev:
Almen skrev:Och det är rätt svårt att veta hur stort behov MichaelG egentligen har.

Utan tvekan. Därför som jag råder honom att testa själv.


Eller så bestämmer vi det åt honom och så får han rätta sig efter det. 8)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav philipbtz » 2015-05-05 20:38

Nattlorden skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Almen skrev:Och det är rätt svårt att veta hur stort behov MichaelG egentligen har.

Utan tvekan. Därför som jag råder honom att testa själv.


Eller så bestämmer vi det åt honom och så får han rätta sig efter det. 8)


ja jag tänkte ju köpa i16s men det gick ju inte för sig så jag fick rätta mig efter det :lol:

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Jonas » 2015-05-05 22:46

philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:
AndreasArvidsson skrev:Utan tvekan. Därför som jag råder honom att testa själv.


Eller så bestämmer vi det åt honom och så får han rätta sig efter det. 8)


ja jag tänkte ju köpa i16s men det gick ju inte för sig så jag fick rätta mig efter det :lol:


Ja du vet ju för att du har provat :wink: Alla är olika, bara att prova sedan vet man(kanske..) 8O

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-05 22:48

Nattlorden skrev:Eller så bestämmer vi det åt honom och så får han rätta sig efter det. 8)


Nu känner jag mig helt trygg! :D

Jag inser att även min definition av mycket starkt innehåller utrymme för tolkning. Om någon med synnerligen kraftig, eller gäll röst gapar med full kraft in i örat, lär det överrösta det mesta. Även mina krav på ljudtryck från ett par högtalare. När jag lyssnar på musik, är det sällan så starkt att man måste skrika åt varann. Transienterna kan nog gå loss på en hel del dB, men medelnivån är i allmänhet inte svår att överrösta. När jag och sonen ser film däremot och det brakar loss i typ jordbävnings-, krigs-, åskväders-, eller liknande scener är det emellertid så högt att vi inte hör varann ens när vi gapar. Och det är så det ska vara! :)

Användarvisningsbild
Empa
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2007-02-13
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Empa » 2015-05-05 23:14

Det där med upplevd styrka på nivån är också att tänka på.
I ett icke behandlat rum så räcker pi60 till gott och väl, då sätter mina öron stopp före högtalaren. Men i ett behandlat rum så är det inte så svårt att få dom att krokna före öronen sätter stopp.

Vad har du för behandling av rummet MichaelG?

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-06 06:32

Empa skrev:Vad har du för behandling av rummet MichaelG?


I grunden är rummet betong i väggar och tak, med klinkers på golvet. Jag har lagt på en heltäckningsmatta + ytterligare en stor matta. På väggarna runt högtalarna har jag stora IKEA-draperier. (Bakom draperierna har jag ett par skumgummimadrasser på högkant. Jag vet faktiskt inte om dessa bidrar med något, utan det var mest för att det var ett praktiskt förvaringsutrymme. :) ) Bakom den stora stoppade soffan har jag en bokhylla längs större delen av väggen. I övrigt finns skivhyllor på sidoväggarna. Jag försöker att inte ha några större kala parallella ytor. Ett par fåtöljer finns också i rummet. Känslan när man går in i rummet är ungefär som om man stoppar in huvudet i bomull. Hittills när jag skaffat större förstärkare eller mer högtalare, har jag alltid kunnat spela starkare. Rummet har alltså inte varit begränsningen.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster