Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-04-30 20:39

Jag har idag ett par bra högtalare. De spelar rent och snyggt och kan spela rejält starkt från 23 Hz och upp. Dessutom har jag kompletterat med en rejäl sub som är såpass bra att jag inte kan avgöra om den är med och spelar, eller inte när jag lyssnar på musik. På många filmer är det dock mycket stor skillnad om subben är på, eller av. Anläggningen presenterar musik och andra ljud bättre än det mesta jag lyssnat på nästan oavsett prisklass. Men jag har hört två olika par högtalare som har något litet extra i klangen som jag saknar. Dessa högtalare heter Wilson Sofia 3 och Revel Saloon 2. Problemet är att de kostar + 200.000 kr, vilket är alldeles för mycket pengar för mig.

Men - de Ino-högtalare jag hört har också haft det där lilla extra i klangen. Och här finns såvitt jag förstår en del att välja på till betydligt trevligare pris. Frågan är vilka som är rätt för mig.

Rummet är ett källarrum med betongväggar och klinkergolv. Det är välmöblerat med heltäckningsmatta, draperier runt högtalarväggen och hyllor längs väggarna. Rummet är på c:a 23 kvm och litet rektangulärt (drygt 4 m x drygt 5 m). Takhöjden är c:a 2.30. På ena kortväggen (bakom soffan) finns en dörröppning (utan dörr) till ett rum på c:a 11 kvm (drygt 4 m x drygt 2,5 m). Jag vet inte hur detta påverkar akustiskt, men jag har inga problem med stående vågor etc.

Soffan står en bit in i rummet och högtalarna står c:a 80 cm in i rummet, så lyssningsavståndet är drygt 3 m. Här kan man göra litet grann, men om jag ökar lyssningsavståndet, måste högtalarna flyttas närmare sidoväggarna (nu c:a 80 cm in). Jag kan idag inte ha högtalarna närmare väggarna med mindre än att ljudet blir för basigt och dovt.

Mina krav på nya högtalare (förutom den neutrala och sömlösa klang som jag uppfattar bland annat Ino har) är att jag ska kunna spela rejält starkt i rummet. Jag kommer att behålla min subbas. Idag delar jag vid 40 Hz och det fungerar utmärkt, men det går ju naturligtvis att dela på annat sätt om det är mer optimalt. Så alltså - vilka Ino-högtalare fungerar bäst under följande förutsättningar:

- Lyssningsavstånd på 3-3,5 m
- Kunna spela rejält starkt i ett rum på 23 kvm o 2,30 i takhöjd.
- Fungera bra med en bra subbas.
- Kan vara byggsats, eller färdig.
- Pris upp till max 70.000 kr. Men ju billigare desto bättre, fast så bra som möjligt (för mina behov) upp till pristaket.

Vad tror ni om detta?

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav BORIS » 2015-04-30 20:54

Du har hört två högtalare som du uppfattat som bättre än nuvarande och ingen av de två har varit Ino. Nu vill du byta till ett par Ino?
Om det inte är för att du vill vara med i fanboyklubben tycker jag du ska fylla tomrummet du verkar känna i själen med något annat. Provat heroin?

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-04-30 21:45

BORIS skrev:Du har hört två högtalare som du uppfattat som bättre än nuvarande och ingen av de två har varit Ino. Nu vill du byta till ett par Ino?
Om det inte är för att du vill vara med i fanboyklubben tycker jag du ska fylla tomrummet du verkar känna i själen med något annat. Provat heroin?


Förutom lässvårigheter har du exakt vilka problem? :roll:

Användarvisningsbild
nissling
 
Inlägg: 484
Blev medlem: 2015-01-30
Ort: Ekerö (Stockholm)

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav nissling » 2015-04-30 21:54

TS skriver ju att de ljudegenskaperna som eftersträvas finns hos Inos högtalare också, så jag förstår inte vad du (Boris) ifrågasätter.

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav PJo » 2015-04-30 22:46

BORIS skrev:Du har hört två högtalare som du uppfattat som bättre än nuvarande och ingen av de två har varit Ino. Nu vill du byta till ett par Ino?
Om det inte är för att du vill vara med i fanboyklubben tycker jag du ska fylla tomrummet du verkar känna i själen med något annat. Provat heroin?


Ursäkta men - Är du riktigt sann?
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav PJo » 2015-04-30 22:48

BORIS skrev:Du har hört två högtalare som du uppfattat som bättre än nuvarande och ingen av de två har varit Ino. Nu vill du byta till ett par Ino?
Om det inte är för att du vill vara med i fanboyklubben tycker jag du ska fylla tomrummet du verkar känna i själen med något annat. Provat heroin?


Förtydligande:
Det du skriver är så urbota korkat så att inga ursäkter i världen godkänns!
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Alexi » 2015-04-30 23:38

Hur kan ni alla gå på en så enkel flaimbate?
Don't feed the troll.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav PJo » 2015-04-30 23:58

Alexi skrev:Hur kan ni alla gå på en så enkel flaimbate?
Don't feed the troll.

Ursäkta men - Möte/samtal i.r.l. är en sak. Uppträdande på nätet är en annan. Jag tycker att "klimatet" på nätet är på väg åt fel håll. Jag menar t.e.x. ditt svar - det är inte korrekt. Det jag kommenterade var att det är aldrig ok. att skriva som kommenterad person gjör! Ok - känner vi varandra och jag skriver ett personligt meddelande till dig där jag frågar om du provat droger , så är det en helt annan sak. Ironi o.dyl. hör inte hemma på internet då det lätt kan misstolkas. Har man inte den gränsen, så bör man inte förvånas över debatten ang. nättroll heller. Jag kanske börjar bli gammal, men jag upprörs över, och blir ledsen över hur "klimatet" på internet går mot mer och mer idiotiska påhopp/uttryck istället för att svara på/komma med information ang. sakfrågan som för tråden framåt på ett konstruktivt sätt. Jag hoppas dock att jag inte trampat någon på tårna här, men jag hade förhoppningar att detta fora skulle vara sakligt, objektivt, konstruktivt.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
roggaro
 
Inlägg: 4738
Blev medlem: 2009-06-11
Ort: Hising Island

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav roggaro » 2015-05-01 01:07

OFF TOPIC men människor är paranoida av naturen och jag syftar på egot naturligtvis... kolla http://www.svtplay.se/video/2871837/cit ... -avsnitt-1 en annan fråga handlar ju då självfallet om vi ska värna vår integritet eller bli köpta som imbeciller...
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav music4ever » 2015-05-01 02:24

MichaelG skrev:- Lyssningsavstånd på 3-3,5 m
- Kunna spela rejält starkt i ett rum på 23 kvm o 2,30 i takhöjd.
- Fungera bra med en bra subbas.
- Kan vara byggsats, eller färdig.
- Pris upp till max 70.000 kr. Men ju billigare desto bättre, fast så bra som möjligt (för mina behov) upp till pristaket.

Vad tror ni om detta?

Mitt tips är att lyssna hos någon som har pi60/pi60s med ett par basstöd bs60. Detta bör du kunna få för under 70K så länge du inte ska ha någon våldsamt dyr faner.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-01 05:36

music4ever skrev:Mitt tips är att lyssna hos någon som har pi60/pi60s med ett par basstöd bs60. Detta bör du kunna få för under 70K så länge du inte ska ha någon våldsamt dyr faner.


Om jag förstått det rätt är basstöd något annat än subwoofer. Innebär detta att pi60 inte fungerar optimalt med att delas med en sub? Hur starkt kan man spela med pi60 - hur är känsligheten och max effekttålighet? Hur bra det än låter, skulle jag hata om jag inte längre kan spela lika starkt som jag kan nu.

Jag har förstått det som att olika högtalares spridningsmönster gör dem mer, eller mindre lämpliga för olika lyssningsavstånd. Hur väl fungerar pi60 för ett lyssningsavstånd på drygt 3-3,5 m?

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-01 06:04

Dessutom är väl pi60 en fullregisterhögtalare? Inget fel i det (det har jag ju nu också) men är det möjligt att spara pengar/vinna kvalitet genom att skaffa ett toppsystem i stället? Jag har ju faktiskt en kompetent subbas. Och skulle det visa sig att det finns mer att göra i basområdet, går ju det att lösa med framtida uppgraderingar.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav meshuggener » 2015-05-01 07:05

Jag misstänker att du kan bli inbjuden att lyssna på lite olika system och bilda dig en egen uppfattning hur dom spelar.
Det kanske räcker med pi60s? eventuellt basstöd / profundus X? Alltså att delat med 2st Profundus X
basmoduler.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57230
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-01 08:36

Jag skulle nog börja med pi60s, de är förvånansvärt baskapabla i sig själv och det låter som du kommer att få bra stöd av rummet. Basstöd eller basmoduler ( det funkar självklart utmärkt också! ) skulle jag ta som en framtida boost. Med tanke på vad för högtalare du jämför med för övrigt, så hade jag prioriterat signaturvariant.

Blir där pengar över efter pi60s, och rummet inte är akustikbehandlat så hade jag lagt extrakronorna där i ett första skede (typ dämpväggar bakom pi60s).
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-01 09:06

Nattlorden skrev:Jag skulle nog börja med pi60s, de är förvånansvärt baskapabla i sig själv och det låter som du kommer att få bra stöd av rummet.


Eftersom jag redan har en kapabel subbas, funderar jag på om det inte finns något toppsystem som ger pi60:s förtjänster från mellanbas och uppåt men till en lägre kostnad. Alternativt ger mer än pi60 (exempelvis högre max output) till samma pris. Och skulle det visa sig att min subbas blir systemets akilleshäl, går det ju alltid att uppgradera i framtiden.

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav blixten_no1 » 2015-05-01 09:16

Kommer du montera själv eller beställa 100% färdigt från Ino?

Användarvisningsbild
NonMorales
 
Inlägg: 112
Blev medlem: 2009-07-30

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav NonMorales » 2015-05-01 09:17

Frasses fulflyttar

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-01 09:18

PJo skrev:
Alexi skrev:Hur kan ni alla gå på en så enkel flaimbate?
Don't feed the troll.

Ursäkta men - Möte/samtal i.r.l. är en sak. Uppträdande på nätet är en annan. Jag tycker att "klimatet" på nätet är på väg åt fel håll. Jag menar t.e.x. ditt svar - det är inte korrekt. Det jag kommenterade var att det är aldrig ok. att skriva som kommenterad person gjör! Ok - känner vi varandra och jag skriver ett personligt meddelande till dig där jag frågar om du provat droger , så är det en helt annan sak. Ironi o.dyl. hör inte hemma på internet då det lätt kan misstolkas. Har man inte den gränsen, så bör man inte förvånas över debatten ang. nättroll heller. Jag kanske börjar bli gammal, men jag upprörs över, och blir ledsen över hur "klimatet" på internet går mot mer och mer idiotiska påhopp/uttryck istället för att svara på/komma med information ang. sakfrågan som för tråden framåt på ett konstruktivt sätt. Jag hoppas dock att jag inte trampat någon på tårna här, men jag hade förhoppningar att detta fora skulle vara sakligt, objektivt, konstruktivt.

Medhåll!
Har länge på detta forum vädjat om att undvika ironi mm av samma skäl.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten
 
Inlägg: 11889
Blev medlem: 2008-07-01

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-01 09:21

MichaelG skrev:
Nattlorden skrev:Jag skulle nog börja med pi60s, de är förvånansvärt baskapabla i sig själv och det låter som du kommer att få bra stöd av rummet.


Eftersom jag redan har en kapabel subbas, funderar jag på om det inte finns något toppsystem som ger pi60:s förtjänster från mellanbas och uppåt men till en lägre kostnad. Alternativt ger mer än pi60 (exempelvis högre max output) till samma pris. Och skulle det visa sig att min subbas blir systemets akilleshäl, går det ju alltid att uppgradera i framtiden.

Håller med Nattlorden, pi60s.
Inos toppar skulle inte jag kört utan Inos subbar.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-01 09:25

blixten_no1 skrev:Kommer du montera själv eller beställa 100% färdigt från Ino?

Jag kan tänka mig att montera själv.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Alexi » 2015-05-01 09:29

Vad har du för subb? Jag tror den kommer sätta begränsningen för hur starkt du kan spela utan påtaglig dist. Som jag ser det finns det bara två val om man vill kunna spela starkt med extremt låg dist. i28/i32s eller i56 inom din budget, där du också bör lämna utrymme för ett större bassystem.

Jag skulle resa till någon som har i56 (eller motsvarande större system) med D-option så du kan höra skillnaden de två översta elementen ger och om du föredrar det framför i28. Men egentligen har du (för de flestas smak) för kort avstånd till högtalarna för något större än i32s. Min personliga favorit av alla inos modeller.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav blixten_no1 » 2015-05-01 09:32

MichaelG skrev:
blixten_no1 skrev:Kommer du montera själv eller beställa 100% färdigt från Ino?

Jag kan tänka mig att montera själv.


Okey, Då skulle jag ha köpt i28/i32 för att sen köpa mera bas för det kommer du förmodligen vilja ha ;)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-01 09:33

Har du bara en sub? Isf så skulle jag inte dela mot den utan skaffa minst 1st till.

Vad gäller Ino-toppar så finns det många bra kandidater. Jag tycker dock att ett bra delningsfilter och minst 2st bra basar bör finnas med i dina beräkningar.
pi60s + basstödet bs60 är en mycket prisvärd kombination.

Vill man köra delat så finns toppsystemet i16s, i28s eller i32s + delningsfilter cr80s + basmoduler profundusY.

Användarvisningsbild
vr6jos
 
Inlägg: 522
Blev medlem: 2012-03-29

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav vr6jos » 2015-05-01 09:37

i32s for sure!!! Jag och de två som skrivit innan mig äger sådana (nu hann Andreas i mellan :oops: )och är vääääldigt nöjda :D Men det går åt en hel del bas om man vill kunna matcha dom. Lycka till!
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Alexi » 2015-05-01 09:43

Eftersom du gillade Revel Saloon 2, så tycker jag du ska lyssna på Revel Performa3 F208 också, eftersom de är inom din budget och jag tycker de låter bättre ån Saloon 1 (inte hört Saloon 2).
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-01 09:46

Alexi skrev:Vad har du för subb? Jag tror den kommer sätta begränsningen för hur starkt du kan spela utan påtaglig dist.


Min subbas heter SVS PB12/2 och består av en typ 400 liters basreflexlåda med två 12-tumselement. Eftersom jag inte upplever den som problemet idag (jag delar vid 40 Hz), känns det inte som ett akut problem även med ett par bättre frontar. Men jag kanske underskattar ett presumtivt problem.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-01 09:49

AndreasArvidsson skrev:Har du bara en sub? Isf så skulle jag inte dela mot den utan skaffa minst 1st till.



Varför?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-01 09:53

MichaelG skrev:
AndreasArvidsson skrev:Har du bara en sub? Isf så skulle jag inte dela mot den utan skaffa minst 1st till.



Varför?

Så att du kan köra basen i stereo. Inos högtalare delas vid 80Hz och jag vill iaf ha minst en bas vid varje topp.
Sen så får man jämnare bas med fler strålningskällor. Gärna 4st eller fler basar för riktigt högkvalitativ återgivning.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-01 09:55

Alexi skrev:Eftersom du gillade Revel Saloon 2, så tycker jag du ska lyssna på Revel Performa3 F208 också, eftersom de är inom din budget och jag tycker de låter bättre ån Saloon 1 (inte hört Saloon 2).

Jag lyssnade på dessa (tror jag) för några månader sedan. Och de lät jättebra - ungefär som hemma hos mig. Men de saknade det där lilla extra som exempelvis Saloon2 hade.

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4705
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-01 09:57

[quote="AndreasArvidsson"
Så att du kan köra basen i stereo. Inos högtalare delas vid 80Hz och jag vill iaf ha minst en bas vid varje topp.
Sen så får man jämnare bas med fler strålningskällor. Gärna 4st eller fler basar för riktigt högkvalitativ återgivning.[/quote]

Ah, det går inte att dela Ino:s toppar lägre än 80?

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster