Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-17 17:50

Grattis. Alltid trevligt när man lyckas uppfylla drömmar :)

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Maccis » 2015-05-17 17:51

Stort Grattis!

Då har ditt letande slutat.
8)
Nu har du ju kommit i mål!
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav music4ever » 2015-05-17 20:44

Grattis till ett par riktigt fina och bra högtalare. :D

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Alexi » 2015-05-17 21:19

Inte så dumma mätningar heller:
http://www.stereophile.com/content/reve ... asurements
Jag skulle faktiskt tro att den är bättre än Saloon. Men det är mest för att jag är skeptisk till en fyrvägare och få till perfekt delning å jämn spridning när man delar upp det viktiga övre mellanregistret på två olika element.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav hifikg » 2015-05-17 21:26

Grattis, så kan det gå, är man sugen är det jobbigt att vänta på leverans, månader låter hyfsat överkomligt dock, byggsatser kanske levereras snabbare. Polaren var ute efter nya högtalare och Ingvar bad mig att inte rekommendera Ino, så det landade på MBL och jag tror inte polaren ångrar sig en sekund :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-18 07:10

MichaelG skrev:Plötsligt händer det!

Bäst som jag håller på att få massa goda råd kring vilka Ino-högtalare som passar mig bäst - och bäst som jag åker hem till forumkamrater för att lyssna på kapaciteten hos pi60 + basar (tack Jonas och tack Almen (hälsa Ture! :D )) - och bäst som jag börjar luta åt ett par i28 - så dyker det upp ett par begagnade Revel Studio 2 som legat lääänge ute för försäljning.

Jag kontaktar säljaren för att kolla om de överhuvudtaget finns kvar och - jo då - de finns kvar och de är i nyskick och knappt inspelade. Vi diskuterar priset och jag får sträcka mig något över min budget (vad gör man inte! :) ), men i förhållande till nypris är det ett kap. Jag åker dit och kollar att allt är OK och åker hem med ett par nya högtalare. (Visserligen var det Revel Salon 2 jag lyssnade på för en tid sedan och konstaterade att "allt stämmer". Men Studio 2 är "lillebrodern" som i princip låter exakt lika förutom basen kring och nedanför 20 Hz. Men med 2 st 8 tums baselement per högtalare funkar de perfekt i mitt musik-/biorum. Och subben har jag ju kvar.)

Ett par Revel Salon/Studio var en dröm jag trodde var ouppnåelig. Kompromissen hette Ino. Och jag är inte säker på att det ens är en kompromiss. Men hur som helst slipper jag passa en speciell tid för lyssning i Stockholm. Och jag slipper riskera ett antal månaders väntetid på leverans. Och jag har nu ett par högtalare som är helt gudomligt bra. :D (Och sonen är överlycklig eftersom han övertog mina QLN Artec, vilka låter alldeles utmärkt i hans rum.)


Grattis. Jättefina högtalare. (Fixar de verkligen de krav på höga nivåer som vi varit inne på tidigare, kan jag inte låta bli att undra däremot...)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Almen » 2015-05-18 08:11

Grattis, MichaelG! Trägen vinner, lyckan står den djärve bi, the early bird gets the worm, etc., etc..

Nu blir det ju ännu mer intressant för mig att komma hem till dig på provlyssning. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-19 06:54

AndreasArvidsson skrev:Grattis. Alltid trevligt när man lyckas uppfylla drömmar :)


Tack! Men det är ju inget som hindrar att jag tittar in om jag har vägarna förbi Värmland.

Maccis skrev:Stort Grattis! Då har ditt letande slutat. 8) Nu har du ju kommit i mål!

Tack! Det är en härlig känsla att för en gångs skull köpa det jag verkligen vill ha. Hittills har mina hifi-inköp mest handlat om mest prisvärda Blocketköp. Inget fel i det - och jag har kommit långt bara på det - men det har ju inte räckt hela vägen fram. Förrän nu. :)

music4ever skrev:Grattis till ett par riktigt fina och bra högtalare. :D


Tack! Jag tillhör ju dem som inte bryr sig så mycket om apparaternas utseende, så jag frågade inte ens om det var de svarta, eller de i mahogny som var till salu. Men när jag såg att det var mahogny blev jag ändå nöjd. De är jäkligt snygga, tycker jag.

Alexi skrev:Jag skulle faktiskt tro att den är bättre än Saloon. Men det är mest för att jag är skeptisk till en fyrvägare och få till perfekt delning å jämn spridning när man delar upp det viktiga övre mellanregistret på två olika element.


Jag tror de lyckats väldigt bra med Saloon också. Men de hade nog varit för stora för mitt rum. Så jag hade tur att det var ett par Studio2 som var till salu.

hifikg skrev:Grattis, så kan det gå, är man sugen är det jobbigt att vänta på leverans, månader låter hyfsat överkomligt dock, byggsatser kanske levereras snabbare.


Tack! När väl suget sätter in, så är tom veckor en lång tid. :)

Nattlorden skrev:Grattis. Jättefina högtalare. (Fixar de verkligen de krav på höga nivåer som vi varit inne på tidigare, kan jag inte låta bli att undra däremot...)


Tack! Jag har inte sett några specar på deras effekttålighet, men jag har testat att köra dem tills mitt slutsteg börjar blinka rött (ett 2x300 w Emotiva) och de började inte ens komprimera. Och det var innan jag delade dem med subben. Mina gamla QLN fixade inte detta. En kul grej är också att ljudet i basen inte degraderas när jag delar (vid 40 Hz) med min sub.Jag var litet orolig för att ljudkvalitetsskillnaden skulle vara märkbar, men det låter finfint ända ner i djupaste orgeloktaven.

Almen skrev:Grattis, MichaelG! Trägen vinner, lyckan står den djärve bi, the early bird gets the worm, etc., etc..

Nu blir det ju ännu mer intressant för mig att komma hem till dig på provlyssning. :)


Ja, det gick hastigt. För några dagar sedan såg jag framför mig månader av ändlös väntat på ett par Ino och nu sitter jag här med ett par Revel. Vi hörs av om tid för musiklyssning. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-19 07:50

MichaelG skrev:Tack! Men det är ju inget som hindrar att jag tittar in om jag har vägarna förbi Värmland.

Självklart inte :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Nattlorden » 2015-05-19 07:51

MichaelG skrev:
Nattlorden skrev:Grattis. Jättefina högtalare. (Fixar de verkligen de krav på höga nivåer som vi varit inne på tidigare, kan jag inte låta bli att undra däremot...)


Tack! Jag har inte sett några specar på deras effekttålighet, men jag har testat att köra dem tills mitt slutsteg börjar blinka rött (ett 2x300 w Emotiva) och de började inte ens komprimera. Och det var innan jag delade dem med subben. Mina gamla QLN fixade inte detta. En kul grej är också att ljudet i basen inte degraderas när jag delar (vid 40 Hz) med min sub.Jag var litet orolig för att ljudkvalitetsskillnaden skulle vara märkbar, men det låter finfint ända ner i djupaste orgeloktaven.


Toppen! :)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav sprudel » 2015-05-19 13:46

Bilder!! :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
MichaelG
 
Inlägg: 4703
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Partille

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav MichaelG » 2015-05-19 17:39

sprudel skrev:Bilder!! :)


Jag vet inte hur man gör. :oops:

Användarvisningsbild
Jonas
 
Inlägg: 673
Blev medlem: 2003-12-11
Ort: Göteborg

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Jonas » 2015-05-19 21:27

MichaelG skrev:
sprudel skrev:Bilder!! :)


Jag vet inte hur man gör. :oops:


Inte jag heller :oops: Men det vore kul att provlyssna :D Kul att du hittat något du gillar :D :D
/Jonas

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska
 
Inlägg: 28546
Blev medlem: 2007-02-17
Ort: Himlafiket

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav KarlXII » 2017-11-19 17:45

Tråden rensad från gryende och fullkomligt onödigt tjafs. Var snälla mot varandra.


/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7533
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav Rydberg » 2017-11-20 00:18

Grattis till ett par fina högtalare, det jag har hört från Revel har jag gillat :)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vilken Ino-högtalare ska jag ha?

Inläggav IngOehman » 2017-11-20 23:23

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:
MichaelG skrev:Jag vill alltså kunna spela mycket starkt - och med mycket starkt menar jag så starkt att det inte går att höra vad soffgrannen säger ens om hen skriker.


Skall du verkligen spela så högt, eller vill du bara ha kapaciteten? Jag har bara varit med om det hos Ola-68 och mina öron mådde inte bra flera dagar efteråt.

Den där Thomas Lagö hävdade en sak i Jönköping som avviker lite från det där med hög ljudnivå där man inte kan höra varandra. Jo, att man vid hög lyssningsnivå ändå ska kunna tala med varandra är ett tecken på god återgivning. Vid lyssning på levande musik (live) brukar det inte vara ett problem med att kommunicera med grannen bredvid. Är alltså benägen att hålla med lite. Jo, Ola-68 brukar spela rätt högt/högre än vad många föredrar och så var även fallet på på demo av Larsen Sweetspot senast, gick svårligen att samtala med närmast granne i det rummet.

Kan nog inte hålla med mindre.

Om man inte kan tala med varandra TROTS att det det inte gör ont i öronen, så är DET ett tecken på ljudkvalitet.

Att kunna tala med varandra är ett tecken på att det inte är så starkt som man trodde, så trodde man att var var starkt så var nog ljudkvaliteten för dålig.

Vid lyssning på live-musik (stark) så brukar det DEFINITIVT vara nästan omöjligt att tala med varandra!

Jag har tvingats fly både från Larsen och Ola68, på grund av öronsmärtor, TROTS att det inte spelats märkvärdigt högt. Vill dock klargöra att ljudkvaliteten (i både dessa fall) självklart är en kombination av anläggning och inspelning. Så jag lämnar det öppet vad ljudkvalitetsproblemen berodde på.

Nöjer med med att konstatera att vissa människor, av olika skäl, inte är lika känsliga för dålig ljudkvalitet som jag är, och därför i förekommande fall vrider upp volymen inte bara lite, utan 10-20 dB mera än jag tycker ljudkvaliteten duger för.

Det lustiga är att ALLA jag känner som reagerar på dålig ljudkvalitet och som när uppfattningen att tillräckligt bra musik kan och bör spelas ändå, bara man gör det svagare, alla vi verkar var VÄLDIGT överens om hur svagt man måste spela, för varje enskildt fonogram. Det är intressant. Påminner mig lite om hur man kan statistiskt kan konstatera att vissa ställer basnivån för en modul väldigt, väldigt rätt, andra ställer helt på tok. Få ställer halvfel.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster