Hur många watt spelar jag? (Konv. från dB)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

sebastianjakobsson

Hur många watt spelar jag? (Konv. från dB)

Inläggav sebastianjakobsson » 2015-05-02 20:26

Det här är säkert något jag borde tagit reda på tidigare. Hört många säga att man inte kan spela så högt på piPs och jag tycker att de presterat riktigt bra. Jag har en Denon AVR-2307. Med andra ord en för stark förstärkare för att köra på full kraft och om än jag spelat högt har jag aldrig närmat mig full kraft.

Nu till mina frågor:
1. Kan man konvertera rakt av dB - watt eller är det olika konverteringar beroende på förstärkare? Ser att det är specificerat RMS effekt på 6 ohm - 135 W, alla kanaler. Men inget lägre än det. Jag använder ju den för att köra 2-kanaligt.

2. Är det negativt att ha en för stark förstärkare förutom risken att dra på för mycket?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hur många watt spelar jag? (Konv. från dB)

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-02 21:25

1. Förstår inte riktigt frågan. Du har antagligen någon display som visar utnivå i dB. Det brukar finnas en kalibreringsmöjlighet, det gör det i en Denon jag har (på hyllan i garaget). Det går alltså att få siffran i displayen att motsvara en beständ utnivå.

2. Nej.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-05-02 21:49

Vet inte om detta är svar på din fråga, men här är lite enkla fakta jag brukar använda för att räkna.
De flesta högtalare ä specade i känslighet 2.83V eller 1W vid 8ohm vid 1 meters avstånd.
10W effekt ger 10dB,
100W 20dB,
1000W 30 dB, förstärkning.

Sedan blir det mer komplicerat.
Ett stereopar ger 3dB förstärkning. Dubbling av avståndet halverar ljudstyrkan lite beroende på rummet och om det inte är linjekällor.

Man kan aldrig ha för mycket effekt, så länge högtalarna tål den under korta transienter.

Spelar man med 1W medelnivå. Men musiken har dynamiska partier som är 30dB starkare så förbrukar man 1000W för de transienterna. Oftast spelar man dock med mindre än 1W i medelnivå.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

MorganM

Inläggav MorganM » 2015-05-02 22:04

Min erfarenhet av för "stor" förstärkare,är bara goda (bara du inte spelar över högtalarens förmåga).Mer dynamik och lugn i ljudet.Har själv provat att driva ett par pip med ett Rotel rb 1090 (2x350w rms i 8ohm),och i pip`s fall som ligger på 5ohm.Så skulle mitt Rotel kunna ge 2x450w rms.Fast jag nyttjar kanske 20w.
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2015-05-02 22:19

MorganM skrev:Min erfarenhet av för "stor" förstärkare,är bara goda (bara du inte spelar över högtalarens förmåga).Mer dynamik och lugn i ljudet.Har själv provat att driva ett par pip med ett Rotel rb 1090 (2x350w rms i 8ohm),och i pip`s fall som ligger på 5ohm.Så skulle mitt Rotel kunna ge 2x450w rms.Fast jag nyttjar kanske 20w.

Jag har för mig mätning visade att den gav 368W 8ohm så snabb huvudräkning får jag det till 644W 5ohm. Dubbelt dynamiskt, så 1288W. Så krävs rätt dynamisk musik för att klippa. Eller stort lyssningsavstånd.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-02 22:34

sebastianjakobsson skrev:Det här är säkert något jag borde tagit reda på tidigare. Hört många säga att man inte kan spela så högt på piPs och jag tycker att de presterat riktigt bra. Jag har en Denon AVR-2307. Med andra ord en för stark förstärkare för att köra på full kraft och om än jag spelat högt har jag aldrig närmat mig full kraft.

Nu till mina frågor:
1. Kan man konvertera rakt av dB - watt eller är det olika konverteringar beroende på förstärkare? Ser att det är specificerat RMS effekt på 6 ohm - 135 W, alla kanaler. Men inget lägre än det. Jag använder ju den för att köra 2-kanaligt.

2. Är det negativt att ha en för stark förstärkare förutom risken att dra på för mycket?

Om du menar huruvida man kan konvertera en förstärkares maximala uteffekt till maximal ljudnivå i dB givet att man har piP-högtalare så är svaret nej. Dels beror det på att rummet påverkar, dels på att musikens toppfaktor spelar in, i varje fall om man menar medelnivån (="det som ger upplevd ljudstyrka").

Men om man ändå ska räkna kan man göra så här:

Utgå från högtalarnas känslighet. Jag vet inte vad piP har för känslighet, men jag tar 88 dB vid 1 W och 1m. Ls=88 dB.

Beräkna hur många dB mer effekt än 1 W förstärkaren har La=10*log(Put)- Säg att du har en 100 W förstärkare, då blir La=10*log(100)=20 dB.

Lägg till 3 dB eftersom du har två högtalare.

Mät efterklangsradien i rummet. Jämför den med 1 m och beräkna nivån. Lr=20*log(rr). Jag räknar med rr=2 m i ett stort, väldämpat rum. Lr=20*log(2)=6 dB.

Välj musik. Ta toppfaktorn och dra bort 3 dB eftersom en sinus har en toppfaktor på 3 dB (förstärkareffekt mäts med sinusar). Jag väljer något med 23 dB toppfaktor och få Lm=20 dB.

Beräkna till sist Ltot = Ls + La + 3 dB - Lr - Lm =88+20+3-6-20=85 dB medelnivå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

sebastianjakobsson

Inläggav sebastianjakobsson » 2015-05-03 17:03

Tänkte att jag skulle försöka skapa mig ett hum om vilka nivåer jag inte bör spela över. Läst någonstans att jag inte ska spela mer än 25W på piPs men det verkar finnas bra mycket mer att ta in i beräkningen. Klart intressant dock.

Innan jag studerat detta vidare. Räcker det med att lyssna på högtalarna och så länge de inte börjar låta över sin förmåga så borde det vara ok? (går sällan till de nivåerna)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2015-05-03 21:20

Det är väldigt svårt att ge rekommendationer om förstärkareffekt och hur starkt man kan spela utan att något går sönder. Det är enkelt att säga att det är ok så länge det inte låter illa, men det är en dålig rekommendation eftersom en del inte hör när det låter illa. Man kan begränsa förstärkareffekten, men då kommer man inte att kunna spela transienter så starkt som högtalaren egentligen klarar.

Det är en ganska knepig situation för högtalartillverkare, faktiskt. Det låter ju bäst om man har en massa förstärkareffekt till transienterna, men råkar man ut för en hämningslös kund så håller inte prylarna.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-05-04 13:31

sebastianjakobsson skrev:Tänkte att jag skulle försöka skapa mig ett hum om vilka nivåer jag inte bör spela över. Läst någonstans att jag inte ska spela mer än 25W på piPs men det verkar finnas bra mycket mer att ta in i beräkningen. Klart intressant dock.

Innan jag studerat detta vidare. Räcker det med att lyssna på högtalarna och så länge de inte börjar låta över sin förmåga så borde det vara ok? (går sällan till de nivåerna)

När Ino piP börjar låta illa är det antagligen redan för sent. Det går att göra mätningar på hur mycket effekt som max körs ut till högtalarna vid vald signalkälla. Åtminstone om källan är digital där max utstyrning är inte kan överskrida 0dBFS. Signal kan ges från t.ex. CD-spelare och det går att mäta växelspänningen på slutsteget med en multimeter.

sebastianjakobsson

Inläggav sebastianjakobsson » 2015-05-04 16:38

Klurigare fråga än vad jag någonsin kunde tro. En liten Pandoras ask alltså. Hört många på det här forumet som säger att piP/piPs duger som datahögtalare. Jag själv har varit imponerad av både dess ljud och ljudnivå. Har varit förvirrad då jag tycker de når en otrolig nivå (om än jag gärna i framtiden skaffar ett system för 'större' ljud.) Har spelat på dem en gång. Då tyckte jag ljudet började kännas lite kasst. Hör dock inget fel på dem nu.

Jag har aldrig gått under 0dB. Inte ens -5dB. Nu vet jag inte om det säger något alls. Transienter är ytterligare ett begrepp jag må läsa in mig på!

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-05-04 16:45

Tanke:

En indikatorkrets, med en pot, som man tillfälligt kopplar till högtalarnas terminaler. En uppgift från högtalartillverkaren [eller någon annan med kunskap och eller erfarenhet] om rimlig nivå att ställa poten på. Sen kan man kolla vid viken position på den egna volymkontrollen man får indikation, vid typisk och worst case musik kanske, och memorera detta.

Apparaten borde visserligen kunna bli enkel, dvs billig / möjlig att bygga själv, men annars möjlig att låna runt eftersom den behövs sällan*

En fråga är om en högtalares tålighet kan "operationaliseras" med ett enda värde (inställbart med poten) eller om det blir alltför grovt?

* Faktiskt.se kunde crowd-funda tio st som fick cirkulera fritt bland intresserade till exempel.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-05-04 18:35

RogerGustavsson skrev:När Ino piP börjar låta illa är det antagligen redan för sent. Det går att göra mätningar på hur mycket effekt som max körs ut till högtalarna vid vald signalkälla. Åtminstone om källan är digital där max utstyrning är inte kan överskrida 0dBFS. Signal kan ges från t.ex. CD-spelare och det går att mäta växelspänningen på slutsteget med en multimeter.

Fast "låta illa" är säkert olika för olika människor så det är svårt att sätta gränser kring. Men at mäta med multimeter för att få en uppfattning om hur man ligger till är nog en god idé!

För mig har det aldrig varit svårt att inte ha sönder piP genom starkspelning. Man hör ju hur det låter mer och mer ansträngt och detta i kombination med att man spelat lite olika låtar och gått fram och kontrollerat konutslagen räckte bra för mig iaf.

Men om man ofta behöver fundera på om högtalaren egentligen mår bra av det man gör med den så är det nog säkrast att skaffa sig en mer kapabel högtalare :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-04 21:38

Lyckades bara ha sönder en diskant på mina piP under det tiden jag hade bryggade 208or som drivning och det hände dumt nog under ett demobesök.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Återgå till Wänner af Ino