sebastianjakobsson skrev:Det här är säkert något jag borde tagit reda på tidigare. Hört många säga att man inte kan spela så högt på piPs och jag tycker att de presterat riktigt bra. Jag har en Denon AVR-2307. Med andra ord en för stark förstärkare för att köra på full kraft och om än jag spelat högt har jag aldrig närmat mig full kraft.
Nu till mina frågor:
1. Kan man konvertera rakt av dB - watt eller är det olika konverteringar beroende på förstärkare? Ser att det är specificerat RMS effekt på 6 ohm - 135 W, alla kanaler. Men inget lägre än det. Jag använder ju den för att köra 2-kanaligt.
2. Är det negativt att ha en för stark förstärkare förutom risken att dra på för mycket?
Om du menar huruvida man kan konvertera en förstärkares maximala uteffekt till maximal ljudnivå i dB givet att man har piP-högtalare så är svaret nej. Dels beror det på att rummet påverkar, dels på att musikens toppfaktor spelar in, i varje fall om man menar medelnivån (="det som ger upplevd ljudstyrka").
Men om man ändå ska räkna kan man göra så här:
Utgå från högtalarnas känslighet. Jag vet inte vad piP har för känslighet, men jag tar 88 dB vid 1 W och 1m. Ls=88 dB.
Beräkna hur många dB mer effekt än 1 W förstärkaren har La=10*log(Put)- Säg att du har en 100 W förstärkare, då blir La=10*log(100)=20 dB.
Lägg till 3 dB eftersom du har två högtalare.
Mät efterklangsradien i rummet. Jämför den med 1 m och beräkna nivån. Lr=20*log(rr). Jag räknar med rr=2 m i ett stort, väldämpat rum. Lr=20*log(2)=6 dB.
Välj musik. Ta toppfaktorn och dra bort 3 dB eftersom en sinus har en toppfaktor på 3 dB (förstärkareffekt mäts med sinusar). Jag väljer något med 23 dB toppfaktor och få Lm=20 dB.
Beräkna till sist Ltot = Ls + La + 3 dB - Lr - Lm =88+20+3-6-20=85 dB medelnivå.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.