Bakhögtalare till PiPs?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rez

Bakhögtalare till PiPs?

Inläggav rez » 2015-05-03 19:58

Hej, har ett par PiPs och letar efter ett par bakhögtalare för att få lite surroundljud till filmer.
Alla tips mottages. Behöver nödvändigtvis inte vara Ino-högtalare utan går bra med vad som helst så länge de passar till piparna :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Re: Bakhögtalare till PiPs?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-03 20:02

Det självklara svaret är ju Ino a1. Det är gjorda för att användas ihop med piP.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-05-03 20:40

OBS att ino a1 är gjorda för att användas som flera (2-4st) per bakkanal.
Det är en bra rekommendation, om man inte vill att högtalarna bak skall höras irriterande väl som strålande punkter av ljud, och inga andra högtalarmodeller kan förväntas att klara det ensamma heller.
Hörseln kan ju inte lika lätt bilda en ljudbild av ljudkällor i bakre delen av ljudfältet, utan om högtalarna ska integreras i en ljudbild så behöver deras enskilda ljudeffekt vara tillräckligt mycket lägre än den totala ljudeffekten i den ungefärliga riktningen, varför det behöver delas upp på flera högtalare per kanal.
T.o.m med Dolby Atmos med alla sina kanaler och högtalare högt och lågt, har jag upplevt problem med att det bara är en högtalare per kanal, även fast det är så många totalt sett.
På biografer har det ju varit många bakhögtalare per kanal i tiotals år, och det är ett misstag att tro att det inte behövs mer än en per kanal för att vardagsrummet är så mycket mindre, problemet blir snarare större ju närmare öronen bakhögtalarna står.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-03 20:42

+1 på Paa.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-03 21:03

Om du nödvändigtvis bara skall ha ett par högtalare bak, så hade jag nog siktat på a2 snarare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-05-03 21:10

Nattlorden skrev:Om du nödvändigtvis bara skall ha ett par högtalare bak, så hade jag nog siktat på a2 snarare.

Ja a2 är bättre än a1, men jag hade hellre lagt mellanskillnaden på att uppgradera fronthögtalalarna. A2 är orimligt dyra för att paras med piP i min värd. Riktigt bra surroundljud dock.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-03 21:17

AndreasArvidsson skrev:A2 är orimligt dyra för att paras med piP i min värd.

Bild
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-05-03 22:15

Självklart ska det vara Ino a1 ihop med piP. Börja t.ex. med 4st (2st per surround sida) och sen är det bara att bygga på efter behag.

Mina a1:or har fått hänga med även sen det blev pi60s + bs60 som frontar, och jag lirar med 2st per kanal (6st = sida H, sida V samt ena bakkanalen) i taket har jag 2st a1 tak som båda är kopplade till andra bakkanalen.

Användarvisningsbild
rez

Inläggav rez » 2015-05-03 22:37

Conan skrev:Självklart ska det vara Ino a1 ihop med piP. Börja t.ex. med 4st (2st per surround sida) och sen är det bara att bygga på efter behag.

Okok, låter bra.
Det är möjligen inte någon här som säljer begagnat?

Återgå till Wänner af Ino