Drivning av Y-2 och senare Y-4:(det blev EP4000)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav RogerGustavsson » 2019-12-26 11:49

Att få luften transporterad "front to rear" kräver nog fläkt. Den "naturliga" riktningen är nedifrån och upp.

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5327
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav Belker » 2019-12-26 11:55

Det är bara att bildgoogla. Jag får det till tre fläktar.
http://www.hifi-forum.de/viewthread-182-7047.html

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav music4ever » 2019-12-26 12:51

Okej, där fanns det. Verkar ändå vara ett bra val.

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav gopnik » 2019-12-26 13:22

Med -2 dB vid 20 hz så verkar den vara ett riktigt dåligt val.
Som sagt, jag tycker man ska väga in i kalkylen om man verkligen behöver ett steg som kan överstyra dessa moduler. Särskilt vid en senare uppgradering till fyra moduler. Det blir helt ofattbara ljudtryck. Var rädd om huset. :mrgreen: Om man ändå vill ha det och samtidigt inte vill offra deras basutsträckning så kommer man nog inte undan med prisbilliga PA-steg. De har allihopa för dålig bandbredd. Och fläkt.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav music4ever » 2019-12-26 15:33

Fast -2dB är nog vid 20kHz. Det står ju 20Hz ...20kHz (0 -2dB), som jag tolkar som den fallit 2dB vid 20 kHz.

Nej, man överstyr inte Y-modulerna med 500 watt. Har du ens testat vad de klarar av?

Användarvisningsbild
gopnik
 
Inlägg: 1614
Blev medlem: 2016-09-30

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav gopnik » 2019-12-26 17:37

Jag tolkar det som att det saknas översläng, men -2 dB vid både 20 hz och 20 khz.
Räkna nu lite på vad effekten motsvarar i ljudtryck och hur dina ljudtrycksbehov så kan vi jobba därifrån.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav music4ever » 2019-12-27 01:55

Komorok har mätt upp en t-amp slutsteg och då fick han detta.
"Kör på Thomanns klassD-steg. De har ett som ger typ 4x550W. Kostar typ 4kkr. Köp två så har du för profY-8 (som du möjlugen känner att du vill uppgradera till). Jag kör deras 4x1200W till mina InfraZ. De verkar ge specad effekt (mätte en kanal) och har en uppmätt gränsfrekvens 3,5Hz."

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=2020971#p2020971

Min gissning är att även andra t-amp har liknande gränsfrekvens som denna.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav IngOehman » 2019-12-27 02:55

Så kan det förstås vara, men undre gränsfrekvensen är typiskt inget som har med en specifik teknologi att göra (t ex T-amp) utan har snarare med den valda dimensioneringen av ingångsstegets ac-koppling.

gopnik skrev:Jag tolkar det som att det saknas översläng, men -2 dB vid både 20 hz och 20 khz.
Räkna nu lite på vad effekten motsvarar i ljudtryck och hur dina ljudtrycksbehov så kan vi jobba därifrån.

Det är så en sådan specifikation skall tolkas. -2 dB vid både 20 Hz och 20 kHz.

Med det sagt vet jag inget om det specifika fallet. Men jag tycker slutsteg för basdrift skall gå ned till under 0,3 Hz. Det är dock sällsynt, så man kan kanske kan behöva acceptera en undre gränsfrekvens om 1-3 Hz. Sämre än så verkar onödigt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav philipbtz » 2019-12-27 19:31

Många PA-steg(de flesta?) verkar ha något typ av problem under 20Hz. Antagligen är dessa frekvenser ganska ointressant i PA-sammanhang men det verkar ganska onödigt att de gör på detta viset. Infra Y-6 är lite lättare att hitta drivning till då hela paketet rekommenderas att driva med 2 x 350W 8 Ohm. Öppnar upp lite fler dörrar. Så även infra Y-12 behöver bara 4 x 350W vilket är ganska smidigt för att driva 12 basar med. Profundus Y med sina 2 x 450W per par av Y-basar gör det lite dyrare att driva.

Men Inuke NU4-6000 som jag kom fram till när jag skapade denna tråd levererar ju nästan den optimala effekten med sina 4 x 440W 8 Ohm....om det då inte var för att den rullar av -2dB https://www.avsforum.com/forum/155-diy- ... l-off.html Men hur viktigt är denna avrullning för profundus-basarna? Djupare än 14Hz är väl lite väl att hoppas på?

Användarvisningsbild
lardan-1
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2012-02-28

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav lardan-1 » 2019-12-28 22:15

Jag tror jag tar och beställer den lätt uppdaterade NX4-6000 versionen och testar vad den går för.
https://www.thomann.de/se/behringer_nx4_6000.htm

Thomann erbjuder generös prövoperiod

Så du trodde en speciell produkt var rätt val för dig och sedan upptäckte att den inte var det. Det är sådant som händer.

Men inga problem! Vi erbjuder 30 dagar pengarna-tillbaka-garanti på alla produkter du köper från Thomann. Även som företagskund ger vi samma 30 dagar pengarna-tillbaka-garanti - inget krångel, inga frågor!

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav Frisk » 2019-12-29 00:19

philipbtz skrev:Många PA-steg(de flesta?) verkar ha något typ av problem under 20Hz. Antagligen är dessa frekvenser ganska ointressant i PA-sammanhang men det verkar ganska onödigt att de gör på detta viset. Infra Y-6 är lite lättare att hitta drivning till då hela paketet rekommenderas att driva med 2 x 350W 8 Ohm. Öppnar upp lite fler dörrar. Så även infra Y-12 behöver bara 4 x 350W vilket är ganska smidigt för att driva 12 basar med. Profundus Y med sina 2 x 450W per par av Y-basar gör det lite dyrare att driva.

Men Inuke NU4-6000 som jag kom fram till när jag skapade denna tråd levererar ju nästan den optimala effekten med sina 4 x 440W 8 Ohm....om det då inte var för att den rullar av -2dB https://www.avsforum.com/forum/155-diy- ... l-off.html Men hur viktigt är denna avrullning för profundus-basarna? Djupare än 14Hz är väl lite väl att hoppas på?


Stämmer fortfarande 350W 8-ohmswatt för infra Y-modulerna, jag har för mig Ingvar rekommenderade mer när jag diskuterade med honom. Om det räcker har jag ju köpt onödigt mycket effekt :oops: samtidigt tycker jag ju konutslaget är rejält idag med rotel RB1090...

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav niklasmagnus » 2019-12-29 00:51

lardan-1 skrev:Jag tror jag tar och beställer den lätt uppdaterade NX4-6000 versionen och testar vad den går för.
https://www.thomann.de/se/behringer_nx4_6000.htm

Thomann erbjuder generös prövoperiod

Så du trodde en speciell produkt var rätt val för dig och sedan upptäckte att den inte var det. Det är sådant som händer.

Men inga problem! Vi erbjuder 30 dagar pengarna-tillbaka-garanti på alla produkter du köper från Thomann. Även som företagskund ger vi samma 30 dagar pengarna-tillbaka-garanti - inget krångel, inga frågor!

Står på baksidan vid nätbrunnrn att 620 watt, så antar att steget inte lämnar mer än 4x155 watt bortsett från tillfälliga urladdningar (kondensatorbanken)?

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav Vinylcalle » 2019-12-29 05:24

Nej. Det behöver inte vara maximal effektförbrukning som anges. Ibland kan samma förstärkare i olika länder ha olika specificerad effektförbrukning. Det finns helt enkelt olika standarder.
VD och ägare
www.rehifi.se

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav niklasmagnus » 2019-12-29 11:31

Vinylcalle skrev:Nej. Det behöver inte vara maximal effektförbrukning som anges. Ibland kan samma förstärkare i olika länder ha olika specificerad effektförbrukning. Det finns helt enkelt olika standarder.

Okey, det var nytt för mig. Men varför ange något som inte stämmer (om man inte över specar i hopp om att det ska ge ökad försäljning)? För att under speca verkar väldigt onödigt om man aktivt gjort så.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav Vinylcalle » 2020-01-01 04:41

niklasmagnus skrev:
Vinylcalle skrev:Nej. Det behöver inte vara maximal effektförbrukning som anges. Ibland kan samma förstärkare i olika länder ha olika specificerad effektförbrukning. Det finns helt enkelt olika standarder.

Okey, det var nytt för mig. Men varför ange något som inte stämmer (om man inte över specar i hopp om att det ska ge ökad försäljning)? För att under speca verkar väldigt onödigt om man aktivt gjort så.


Om jag inte har fel för mig så används en specifikation som ska motsvara en någorlunda normal drift. Någon tänkte väl att det inte var särskilt troligt att man skulle köra en fullt utstyrd konstant signal med förstärkare.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

niklasmagnus
 
Inlägg: 509
Blev medlem: 2005-07-12
Ort: Västerås

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav niklasmagnus » 2020-01-01 11:59

Vinylcalle skrev:
niklasmagnus skrev:
Vinylcalle skrev:Nej. Det behöver inte vara maximal effektförbrukning som anges. Ibland kan samma förstärkare i olika länder ha olika specificerad effektförbrukning. Det finns helt enkelt olika standarder.

Okey, det var nytt för mig. Men varför ange något som inte stämmer (om man inte över specar i hopp om att det ska ge ökad försäljning)? För att under speca verkar väldigt onödigt om man aktivt gjort så.


Om jag inte har fel för mig så används en specifikation som ska motsvara en någorlunda normal drift. Någon tänkte väl att det inte var särskilt troligt att man skulle köra en fullt utstyrd konstant signal med förstärkare.

Mvh Carl


Tack, det låter faktiskt väldigt logiskt.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav music4ever » 2020-01-02 03:30

En polare var förbi och jag skulle visa början av Mission impossible Rogue Nation, så stängde Emotiva steget av sig mitt i scenen där Hunt hoppar på flygplanet i början. Börjar bli tröttsamt detta.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav Morello » 2020-01-02 18:08

Skulle gissningsvis lösas genom att sänka gränsfrekvensen på det LP-filter som används för att detektera likspänning på utgången. En O&G-kund hade samma problem med ett Krell-steg, vilket löstes genom att byta slutsteg.

Om någon rotar fram schemat kanske jag kan komma med ett modifieringsförslag.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav music4ever » 2020-01-03 02:39

Morello skrev:Skulle gissningsvis lösas genom att sänka gränsfrekvensen på det LP-filter som används för att detektera likspänning på utgången. En O&G-kund hade samma problem med ett Krell-steg, vilket löstes genom att byta slutsteg.

Om någon rotar fram schemat kanske jag kan komma med ett modifieringsförslag.


Jag vet inte riktigt vart man ska söka på schemat men slutsteget heter i alla fall Emotiva XPA-DR2.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav Morello » 2020-01-03 10:09

Ser nu att steget ifråga har "switchad" kraft och då kan det mycket väl vara en väl avvägd tidskonstant.
Dvs: lastar man kraftaggregatet hårdare (vid riktigt låg frekvens) så storknar det. Det beror på att glättningskondensatorerna
i ett sådant aggregat är små då rippelfrekvensen är hög, men det medför problem vid låga frekvenser då den momentana strömförbrukningen blir relativt sett hög under längre tid.

Traf, likriktare och glättningskondensator är en robustare lösning - men dyrare!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav music4ever » 2020-01-03 13:44

Ja, jag tror problemet är väldigt låga frekvenser som man ska mata ut hög effekt. Så här ser den filmen ut som den stängde av sig till.
mission.jpg
mission.jpg (230.4 KiB) Visad 5622 gånger

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav Nattlorden » 2020-01-03 14:46

Även om jag inte är för onödigt avskäranade.... den där peaken under 2Hz skulle jag ändå klassa som en miss i arbetet att den är med... Alternativt har man gömt annan kod där "för det hörs ändå inte".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav philipbtz » 2020-01-03 23:23

Nattlorden skrev:Även om jag inte är för onödigt avskäranade.... den där peaken under 2Hz skulle jag ändå klassa som en miss i arbetet att den är med... Alternativt har man gömt annan kod där "för det hörs ändå inte".


Men borde inte cr80s filtrera bort allt under typ 13-14Hz? Den där filmen är skuren vid 30Hz som de flesta filmer och borde inte vara något märkvärdigt men det är klart det verkar ju smyga in en peak vid något tillfälle. Jag har bara provat att driva profundus/infra moduler med EP4000 förutom vid ett tillfälle där jag faktiskt testade XPA-2 och enligt mina öron iaf så lät EP4000 betydligt bättre och jag har dessutom aldrig lyckats klippa EP4000 med Ino-basarna. Min rekommendation är att skaffa ett PA-steg. De är gjorda för kontinuerligt hög last(som man typiskt sett har större behov av i basregistret) och kommer inte att svika.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav Frisk » 2020-01-04 00:59

philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:Även om jag inte är för onödigt avskäranade.... den där peaken under 2Hz skulle jag ändå klassa som en miss i arbetet att den är med... Alternativt har man gömt annan kod där "för det hörs ändå inte".


Men borde inte cr80s filtrera bort allt under typ 13-14Hz? Den där filmen är skuren vid 30Hz som de flesta filmer och borde inte vara något märkvärdigt men det är klart det verkar ju smyga in en peak vid något tillfälle. Jag har bara provat att driva profundus/infra moduler med EP4000 förutom vid ett tillfälle där jag faktiskt testade XPA-2 och enligt mina öron iaf så lät EP4000 betydligt bättre och jag har dessutom aldrig lyckats klippa EP4000 med Ino-basarna. Min rekommendation är att skaffa ett PA-steg. De är gjorda för kontinuerligt hög last(som man typiskt sett har större behov av i basregistret) och kommer inte att svika.


Jag tror inte cr80s/es har någon undre gränsfrekvens, speciellt inte så högt, det ska ju klara att spela infra, i princip ner till 0Hz.

Får för mig de flesta PA-steg har för hög gränsfrekvens(vilket kanske visserligen också är en orsak till att de klarar sig). RB 1090 detekterades väl i FE-lyssning just på den punkten med -3dB på 20Hz om jag minns rätt. Ett sånt steg hör ju inte riktig hemma till att driva basar. Vilket jag själv visserligen gör just nu :oops:

Det bör ju vara slutsteget som begränsar vad det inte klarar och inte försteg eller filter. Sen bör det väl finnas skydd mot att det matas ut DC men bör väl vara i delar av Hz.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9627
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav Johan_Lindroos » 2020-01-04 02:25

Frisk skrev:
philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:Även om jag inte är för onödigt avskäranade.... den där peaken under 2Hz skulle jag ändå klassa som en miss i arbetet att den är med... Alternativt har man gömt annan kod där "för det hörs ändå inte".


Men borde inte cr80s filtrera bort allt under typ 13-14Hz? Den där filmen är skuren vid 30Hz som de flesta filmer och borde inte vara något märkvärdigt men det är klart det verkar ju smyga in en peak vid något tillfälle. Jag har bara provat att driva profundus/infra moduler med EP4000 förutom vid ett tillfälle där jag faktiskt testade XPA-2 och enligt mina öron iaf så lät EP4000 betydligt bättre och jag har dessutom aldrig lyckats klippa EP4000 med Ino-basarna. Min rekommendation är att skaffa ett PA-steg. De är gjorda för kontinuerligt hög last(som man typiskt sett har större behov av i basregistret) och kommer inte att svika.


Jag tror inte cr80s/es har någon undre gränsfrekvens, speciellt inte så högt, det ska ju klara att spela infra, i princip ner till 0Hz.

Får för mig de flesta PA-steg har för hög gränsfrekvens(vilket kanske visserligen också är en orsak till att de klarar sig). RB 1090 detekterades väl i FE-lyssning just på den punkten med -3dB på 20Hz om jag minns rätt. Ett sånt steg hör ju inte riktig hemma till att driva basar. Vilket jag själv visserligen gör just nu :oops:

Det bör ju vara slutsteget som begränsar vad det inte klarar och inte försteg eller filter. Sen bör det väl finnas skydd mot att det matas ut DC men bör väl vara i delar av Hz.


Absolut icke! ;) Gränsfräkvensen för Rotelsteget ligger omodierat på mellan 3 - 4 Hz. Dämpningen vid 20 Hz är då bara några få bråkdelar av en decibel. Något som vi alltså lyckades höra vid före/efterlysningen.
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav music4ever » 2020-01-04 02:59

Nattlorden skrev:Även om jag inte är för onödigt avskäranade.... den där peaken under 2Hz skulle jag ändå klassa som en miss i arbetet att den är med... Alternativt har man gömt annan kod där "för det hörs ändå inte".


Fast enligt infra-folket så är detta med mening, oavsett hur lågt eller energirikt det är. 8)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav AndersP » 2020-01-04 09:21

Då behöver infrafolket gå på kurs.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav Frisk » 2020-01-04 10:50

Johan_Lindroos skrev:Absolut icke! ;) Gränsfräkvensen för Rotelsteget ligger omodierat på mellan 3 - 4 Hz. Dämpningen vid 20 Hz är då bara några få bråkdelar av en decibel. Något som vi alltså lyckades höra vid före/efterlysningen.

Tack för korrigeringen! Måste skärpa mig och kolla fakta innan jag skriver när jag inte minns säkert, eller skriva helt utan siffror.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav philipbtz » 2020-01-04 12:06

Man kan välja funktion för subsonicfiltret. Antingen rak tonkurva med –3 dB vid 13,5 Hz eller en tidigare avskärning (-3dB vid 15,5 Hz) men bashöjd (+6 dB vid 25 Hz).

För du kör med subsonic på eller?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Drivning av Y-2 och senare Y-4: NU4-6000 en het kandidat

Inläggav DVD-ai » 2020-01-04 12:12

Jag är infra folk !
I alla fall i den mån som man kvalar in bara för att man har infra moduler.... :)
Sedan att mitt rum inte är så infra vänligt och därmed kraftigt begränsar möjligheterna till sådana upplevelser, ja det är en annan femma.

Jag vill bara tillägga att jag tycker man tycker som man vill gällande detta med undra gränsfrekvens, utan att behöva stå till svars för mig i alla fall. :)
Jag är övertygad om att mycket som ligger ner mot eller under 10Hz bara är skräp på inspelningen... dock kan ju även detta vara roligt att kunna återge ”bara för att”.
Jag tycker att ner till 15Hz ska man ha om man ska ha en riktig fullrange anläggning av absolut högsta mått, allt mindre än det kan fortfarande vara utomordentligt bra men absolut högsta mått blir det inte.

Just nu driver jag mina moduler med en alldeles för klen Rotel 1590, men det duger i lägenhet där jag ändå inte kan spela starkare... :)
När det blir hus så ska det in ett par steg som ersätter denna och då ska jag ge basarna ca 400-500w/st i alla fall.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster