Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Har man lite takhöjd så kan man med utmärkt resultat använda vanliga a2, placerade således att de har diskanterna inåt rummet.
Har man dåligt med takhöjd är nog ändå a1-t bäst.
Vh, iö
IngOehman skrev:Antalet är också en variabel, och i många rum är taket på sätt och vis till och med känsligare än sidoväggarna när det gäller problem med lokalisation. Så i många fall kan ett större antal a1-t vara en fördel framför ett mindre antal a2.
Men det beror lite på hur man sitter i biografen. Ju mera spridd sittning (många och breda rader) desto viktigare är det att inte ha för få takhögtalare. Hellre flera som är mindre (och billigare), än få stora (dyrare).
Vh, iö
IngOehman skrev:Det ställer väldigt små krav, speciellt om den där ensamma lyssnaren lovar att inte röra sig något överhuvudtaget.
Men jag tycker inte en biograf skall dimensioneras på det viset.
Om man kan skriva under på ett inte röra huvudet överhuvudtaget (spänna fast det på något vis) som kanske man rent av kan klara sig med hörlurslyssning. Men just det där med att ta bort mikrorörelserna gör inte bara jobbet enklare, det gör även upplevelsen mindre.
Man går miste om hela det holografiska ljudperspektivet. Eller holofoniska.
Vh, iö
Bubben skrev:Jag gissar på 6 st, om man med referensnivå menar att det ska kunna låta 105dB från taket.
Njutbart? 105dB regn- och blåsljud är aldrig njutbart anser jag.
Bubben skrev:Jag gissar på 6 st, om man med referensnivå menar att det ska kunna låta 105dB från taket.
Njutbart? 105dB regn- och blåsljud är aldrig njutbart anser jag.
DVD-ai skrev:6st A2 spelar ju ruggigt starkt utan att må illa, 6st A1 spelar rätt starkt utan problem, men det är väll även en fråga om renhet ?!
Alltså klarar vs låter bra också
6st A1 känns som att dom borde göra jobbet utan några som helst problem... Kan inte tänka mig att det skulle bli någon flaskhalls på så pass kort avstond...
Dessutom är dom väll grupperade i taket för att täcka in ett förhållandevis litet ljudfällt, så det borde göra att uppgiften är en mer angenäm för dom.
AndreasArvidsson skrev:Personligen så vill jag bara ha en takkanal så jag hade gjort om alla atmos takkanalerna till en enda, fråga mig inte hur bara. Då duger 6st a1 bra.
Nattlorden skrev:AndreasArvidsson skrev:Personligen så vill jag bara ha en takkanal så jag hade gjort om alla atmos takkanalerna till en enda, fråga mig inte hur bara. Då duger 6st a1 bra.
Då får du köra Auro istället... där finns en voice-of-god. Men då skall du ha in en mellannivå på surroundarna.... och highs på frontarna... *kostnadsrys*
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:AndreasArvidsson skrev:Personligen så vill jag bara ha en takkanal så jag hade gjort om alla atmos takkanalerna till en enda, fråga mig inte hur bara. Då duger 6st a1 bra.
Då får du köra Auro istället... där finns en voice-of-god. Men då skall du ha in en mellannivå på surroundarna.... och highs på frontarna... *kostnadsrys*
Ja ingen av dessa nya formaten tilltalar mig om man säger så.
Nattlorden skrev:För fyra Atmos-takkanaler - sätt 16st a1![]()
Frågan uppkommer därefter - hur placeras det lämpligen... skall de kanske till viss mån överlappa varandra? Möjligheten att få Atmos mer likvärdigt på alla platser ökar helt klart med fler ljudkällor...
Skall man vara petnoga med Dolby-specen så hänger man upp några pi60 istället - kräver ännu mer takhöjd.
AndreasArvidsson skrev:Nattlorden skrev:AndreasArvidsson skrev:Personligen så vill jag bara ha en takkanal så jag hade gjort om alla atmos takkanalerna till en enda, fråga mig inte hur bara. Då duger 6st a1 bra.
Ja ingen av dessa nya formaten tilltalar mig om man säger så.
Bubben skrev:Det som verkar efterfrågas här är att köra Auro utan Height Surround-högtalare.
Bubben skrev:Nattis, jag menar att du skippar mellanlagret och bara kör VoG med din ordinarie uppsättning.
Nattlorden skrev:Bubben skrev:Det som verkar efterfrågas här är att köra Auro utan Height Surround-högtalare.
Auro vill INTE ha "mellanlagret" i taket - jag har haft kontakt med dem angående det. De vill hellre ha dem så högt som möjligt på väggen även om skillnadsvinkeln blir liten. Det enda hos Auro some skall vara i taket är VOG.
Dvs... skall man köra Auro-Ino, så får man kompormissa ned sina nuvarande surrounds en bit och sätta en högtalare till ovan varje av dem (typiskt a1/a2 upp-och-ned i takkroken). Och så typ 4st a1(-t) i taket för VoG.
Största problemet är nog hur man gör fram.... Jag skulle väl typiskt behöva 3st i16s till som förhöjda frontar....![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster