Ino audio för Atmos/DTS:x?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav genstruktur » 2023-07-17 11:57

Diskussion angående att mixa upp vanliga 5.1/7.1 spår. Verkar som de flesta tycker att det inte är att föredra.

https://www.avforums.com/threads/trinno ... t-31029394
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav genstruktur » 2023-07-17 12:57

Kollar Transformera The Last Knight. Rätt fräckt faktiskt. Påminner lite om när man gick från en högtalare per surroundkanal till fler, fast på höjden då. Men är väl den typen av film som tjänar mest på det antar jag :D.

Några tips på bra Atmosfilmer? Ready Player One har jag sett nämnas på forum ibland.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav genstruktur » 2023-07-18 14:56

Inlägg av IÖ angående antalet kanaler i taket:

viewtopic.php?f=20&t=58582#p1665098
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
RMA
 
Inlägg: 1386
Blev medlem: 2006-09-21

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav RMA » 2023-07-18 22:44

genstruktur skrev:Inlägg av IÖ angående antalet kanaler i taket:

viewtopic.php?f=20&t=58582#p1665098

Tack för länken! Mycket intressant!

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav Kraniet » 2023-07-30 13:04

genstruktur skrev:Kollar Transformera The Last Knight. Rätt fräckt faktiskt. Påminner lite om när man gick från en högtalare per surroundkanal till fler, fast på höjden då. Men är väl den typen av film som tjänar mest på det antar jag :D.

Några tips på bra Atmosfilmer? Ready Player One har jag sett nämnas på forum ibland.


A quiet place 1 och 2 ger en häftig upplevelse. De har väldigt mycket aktivitet i takhögtalarna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav genstruktur » 2023-07-30 13:05

Kraniet skrev:
genstruktur skrev:Kollar Transformera The Last Knight. Rätt fräckt faktiskt. Påminner lite om när man gick från en högtalare per surroundkanal till fler, fast på höjden då. Men är väl den typen av film som tjänar mest på det antar jag :D.

Några tips på bra Atmosfilmer? Ready Player One har jag sett nämnas på forum ibland.


A quiet place 1 och 2 ger en häftig upplevelse. De har väldigt mycket aktivitet i takhögtalarna.


Tack för tips! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Kraniet
 
Inlägg: 12556
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav Kraniet » 2023-07-30 13:17

genstruktur skrev:Inlägg av IÖ angående antalet kanaler i taket:

viewtopic.php?f=20&t=58582#p1665098


Det knepiga med den där infon är ju att atmos inte är gjort på det sätt IÖ önskar.
Det minsta antalet takkanaler är 2. Och om man kör med det så kör i "mid" läget och inte front/back.

Men atmos fungerar helt enkelt bättre med 4 takkanaler. Inte enbart blir det bättre inlevelse med ljud som kommer centralt ovan utan även bättre panorering.
Det känns som att formatet antar 4 kanaler och "ommixning" till 2 verkar inte alltid funka så bra.

Jag använder två högtalare för varje kanal och har således 8 högtalare i taket.

En annan väldigt viktigt sak att komma ihåg när man sätter upp högtalarna är att tänka i grader och helt tänka bort rummets utformning. Kan bli lätt lurad att sätta högtalarna på fel ställe om man låser sig vid rummets utforming och måttstock. Tex kan en högtalare upplevas sitta helt fel, tex för nära eftersom vinkeln ger att den måste sitta på ett visst ställe på väggen.
Och skillnaden i ljudupplevelse med endast 5 grader felaktig placering kan vara natt och dag! 8O
Jag fick flytta mina högtalare efter att jag förstod hur viktigt vinkeltänket är. Ljudet gick då från att upplevas som en "normal 7.1 mix" med lite extra ambiens till magisk 3d-ljudsfär bara genom att flytta högtalarna 50 cm.
Sitter de för lågt (för liten vinkel) jämfört med de övriga surroundhögtalarna så verkar hörseln inte skilja på ljuden och allt upplevs komma ur surroundlagret istället för takhögtalarna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5114
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav genstruktur » 2023-08-12 10:57

Igår såg jag Fast X. Såg lite delar av Bumblebee och Blade Runner 2049. Det är rätt ballt Atmos helt klart och ångrar mig inte att jag tog tag i projekt! Tack för alla hejarop och att ni delade med er av erfarenheter inför uppstarten :).

Just nu är avskärningen satt till 80Hz för mina A1. Hur gör ni avseende detta? Jag skall vid tillfälle testa att skära av lite högre, låt säga 120Hz, och utvärdera.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster