Ino audio för Atmos/DTS:x?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav philipbtz » 2015-07-31 21:10

Grejen med Auro är ändå att jag tycker det verkar (i teorin) som att Auro är det lämpligaste formatet om man sitter med vanliga högtalare dvs. Inte Inos surroundmoduler. Men på avsforum tex verkar det tvärtom att alla dissar auro.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav Nattlorden » 2015-07-31 21:40

philipbtz skrev:Grejen med Auro är ändå att jag tycker det verkar (i teorin) som att Auro är det lämpligaste formatet om man sitter med vanliga högtalare dvs. Inte Inos surroundmoduler. Men på avsforum tex verkar det tvärtom att alla dissar auro.


Nästan rätt... jag tror nog Auro är det lämpligaste systemet för Ino... och jag tror IÖ instämmer även om han hellre hade velat se något annat.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav IngOehman » 2015-07-31 23:52

Nattlorden skrev:
Bubben skrev:Det som verkar efterfrågas här är att köra Auro utan Height Surround-högtalare.


Auro vill INTE ha "mellanlagret" i taket - jag har haft kontakt med dem angående det. De vill hellre ha dem så högt som möjligt på väggen även om skillnadsvinkeln blir liten. Det enda hos Auro some skall vara i taket är VOG.

Dvs... skall man köra Auro-Ino, så får man kompormissa ned sina nuvarande surrounds en bit och sätta en högtalare till ovan varje av dem (typiskt a1/a2 upp-och-ned i takkroken). Och så typ 4st a1(-t) i taket för VoG.

Största problemet är nog hur man gör fram.... Jag skulle väl typiskt behöva 3st i16s till som förhöjda frontar.... 8O :?

Det stora problemet med Auro, som jag ser det, är att de ordinära 7.1-systemen samt deras flerkanaligare utvecklingar (Dolby och DTS) båda två följer en bakåtkompatibel standard, men Auro är inte kompatibelt med denna. :?

De mycket lågt placerade vanliga surroundhögtalarna med Auro gör förvisso att effekten (positiv upplevelse) av att addera höjdkanalerna blir stor, men intrycket är delvis falskt eftersom utgångspunkten är något mycket sämre än ljudkvaliteten med lite högre placerade surroundhögtalare. Dessutom ställer de lågt placerade sorroundhögtalarna till med stora problem för snett placerade lyssnare, som får den närmaste "i örat" och därmed drabbas av stor obalans. :(

En annan sak som är viktig att minnas är att VOG-kanalen med Auro är en som Auros upphovsman tycker är mer eller mindre meningslös, och den finns där bara "för att". Det finns skäl att tro att det blir sällsynt att den gör så mycket väsen av sig. Däremot är det förvisso sant att Auro-systemet skall kunna dekoda både Atmos och DTS' motsvarande system. Men i vilken grad VOG då kommer att användas återstår (för mig) att veta något tydligt om. Skall den användas således får man förmoda att någon sorts matrisanalys måste till, och det det är oklart hur mycket den kommer att ljuda. Det man vet är vad Auro-snubbel säger, och det är att VOG inte är av stor betydelse, utan att det är de höga surround-(och front-)högtalarna som enligt honom är grejjen.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav Kraniet » 2015-08-20 17:11

får ta om frågan efter serverkraschen..

det var ang det att atmos takkanaler är indelade i höger och vänster. skulle man inte kunna sätta upp multipla högtalare till varje kanal och fördela dom både till höger och till vänster i taket för att sas skapa en "mono-höjd-kanal"?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav Nattlorden » 2015-08-20 22:30

Kraniet skrev:får ta om frågan efter serverkraschen..

det var ang det att atmos takkanaler är indelade i höger och vänster. skulle man inte kunna sätta upp multipla högtalare till varje kanal och fördela dom både till höger och till vänster i taket för att sas skapa en "mono-höjd-kanal"?


Jo, det tror jag säkert man man... Men kostnaden att sätta 16st a1 i taket för att få ut fyra kanaler är inte att leka med.... Ej heller komplexiteten av monterandet....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav philipbtz » 2015-08-20 23:02

Nattlorden skrev:
Kraniet skrev:får ta om frågan efter serverkraschen..

det var ang det att atmos takkanaler är indelade i höger och vänster. skulle man inte kunna sätta upp multipla högtalare till varje kanal och fördela dom både till höger och till vänster i taket för att sas skapa en "mono-höjd-kanal"?


Jo, det tror jag säkert man man... Men kostnaden att sätta 16st a1 i taket för att få ut fyra kanaler är inte att leka med.... Ej heller komplexiteten av monterandet....



Nej det blir helt galet egentligen :D Med insikt om att jag antagligen inte kommer ha råd att köpa så många surrounds som jag behöver för dessa format så valde jag en Marantz SR5010 som en temporärlösning nu när min SR7005 inte funkar som den skall på pre-outs..eller funkar gör den bara att det finns ett ploppljud när man byter källa eller startar en film == inte feelgood för kommande i32s. Men med denna går det ändå att köra 5.1.2 om jag vill och då kan ju det eventuellt bli 6xa2 i framtiden för 5.1-delen och sedan mina nuvarande 6xa1 i taket..men jäklar vad kablar det blir..men inte lika jobbigt som 16 a1 :D Frågan är lite hur bra 6xa1 blir med 2 atmos-kanaler jämfört med om man hade haft fyra kanaler men bara typ en högtalare per kanal som de tänkt sig. 6xa1 blir nog inte helt dumt men det jag läst på avsforum är att fyra kanaler är helt överlägset. Men detta kan ju i teorin bara handla om att de endast kör en högtalare per kanal.

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav Bubben » 2015-08-21 08:26

Jag tror du slår huvudet på spiken där philip.
Att många anser 4 takhögtalare är vettigare än 2 kan helt enkelt bero på att det är fler ljudkällor, inte fler individuella kanaler.
Så att köra 2 takkanaler med 6 ljudkällor kanske är ännu bättre?

Undrar hur mycket ljudet skiljer mellan de främre och bakre takkanalerna i en 7.1.4-installation?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav Nattlorden » 2015-08-21 08:47

Bubben skrev:Undrar hur mycket ljudet skiljer mellan de främre och bakre takkanalerna i en 7.1.4-installation?


Det beror på hur ett individuellt ljudobjekt är kodat.Är det ett minimalt objekt (i storlek) så kan det mycket väl bara spela i en enskild högtalare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav philipbtz » 2015-08-21 15:59

Kanske lite off topic..
En annan fördel med 5.1.2 är att man bara behöver en miniDSP Dirac Series DDRC-88A ;) Har läst en hel del om Dirac och blir sjukt sugen. Nattlorden jag såg att du var lite aktiv i tråden på avs. Är du av samma uppfattning som mig att det inte blir något problem med att använda en Cr80s i kedjan med dirac?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav Nattlorden » 2015-08-21 17:41

philipbtz skrev:Kanske lite off topic..
En annan fördel med 5.1.2 är att man bara behöver en miniDSP Dirac Series DDRC-88A ;) Har läst en hel del om Dirac och blir sjukt sugen. Nattlorden jag såg att du var lite aktiv i tråden på avs. Är du av samma uppfattning som mig att det inte blir något problem med att använda en Cr80s i kedjan med dirac?


Så länge det inte är något konstigt med utnivåerna ifrån den så ser jag inget problem. Däremot får man kanske fundera på hur man skall ha det ställt under kalibreringen och efter. Jag hade t.ex. inte infra-kortet inkopplat när jag kalibrerade min Dspeaker DualCore.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav philipbtz » 2015-08-21 20:05

Nattlorden skrev:
philipbtz skrev:Kanske lite off topic..
En annan fördel med 5.1.2 är att man bara behöver en miniDSP Dirac Series DDRC-88A ;) Har läst en hel del om Dirac och blir sjukt sugen. Nattlorden jag såg att du var lite aktiv i tråden på avs. Är du av samma uppfattning som mig att det inte blir något problem med att använda en Cr80s i kedjan med dirac?


Så länge det inte är något konstigt med utnivåerna ifrån den så ser jag inget problem. Däremot får man kanske fundera på hur man skall ha det ställt under kalibreringen och efter. Jag hade t.ex. inte infra-kortet inkopplat när jag kalibrerade min Dspeaker DualCore.


Bra poäng det är frågan hur infrakortet påverkar det hela. Som jag förstår det så blir det 2Vrms ut ur den vilket borde räcka för ett vanligt slutsteg och även en iNuke NU4-6000(som jag ändå kikat på) verkar funka bra enligt http://www.avsforum.com/forum/90-receiv ... e-box.html.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav Nattlorden » 2015-08-21 22:21

Alltså... Om det inte framgick... Jag förväntar mig att du sätter den FÖRE cr80(e)s, inte efter.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav philipbtz » 2015-08-22 11:13

Nattlorden skrev:Alltså... Om det inte framgick... Jag förväntar mig att du sätter den FÖRE cr80(e)s, inte efter.


Jo det är så jag också tänkt mig det hela.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav Nattlorden » 2015-08-22 15:46

philipbtz skrev:
Nattlorden skrev:Alltså... Om det inte framgick... Jag förväntar mig att du sätter den FÖRE cr80(e)s, inte efter.


Jo det är så jag också tänkt mig det hela.


Bra. (Förväntar mig nämligen potentiellt högre spänningssving efter en sådan.)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav meshuggener » 2015-09-30 11:03

Finns det Ino ägare med ett Atmos system som vill berätta om era PRAKTISKA erfarenheter med tips om placeringar av Atmos högtalare?
Köpte just en Onkyo 838 (med 4 Atmos kanaler).

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav meshuggener » 2015-10-03 21:47

Har testat lite provisoriskt med takhögtalare. Vet inte riktigt hur man ska placera dessa bäst.
Böjade med 2st och gjorde en test. Sedan utökade till 4st till första sittraden.

Monterade högtalarna med buntband uppsatta på 45*45 regel på den befintliga gardinstången så man kan flytta omkring lite
Jag har 8st högtalare att leka med.(till 2st height kanaler)

Tyvärr klara Onkyo 838 endast 5.1.2. Tänkte eftersom den den preout på height/wide att det skulle gå att köra 7.1.2 ...men icke :-)
Det positiva är att den växlar automatiskt mellan 5.1.2 och 7.1


Håll tillgodo med mobilkamera i ino-grotta med dålig belysning :-)

Bild

Bild

Taget över sweetspot första sittraden rakt upp...tyvärr lite på sned :-)
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav Nattlorden » 2015-10-04 09:09

Tror det kommer att bli ont om svar, dels har det fortfarande ännu inte börjat röra sig på allvar för någon av formaten i hemmiljö, dels för att de flesta nuvarande receivers/processorer kanske upplevs begränsande jämfört med vad formaten lovat på sikt och sen skall man nog inte sticka under stol med att en ny avr plus högtalarna som behövs (speciellt så för Auro3d) trots allt kostar rätt mycket på ett bräde. Slutligen så om man sitter med en Ino-biorigg så vill man kanske inte experimentera med högtalarmodeller och placeringar innan IÖ tyckt till mer i frågan/designat anpassade högtalare.

MEN - jag tror vi kommer att se uppsättningar som kommer via 'den naturliga vägen' framöver. Dvs de som av andra anledningar köper/byter till en modern avr och då få dessa formaten på kuppen och därför kan tänka sig prova.

Själv har jag bara labbat med att sätta upp fyra st a1 som en mono kanal (Också flyttbara under uttestningen) och de tänker jag sätta upp permanent här framöver också, det är dock inte prio ett på det.

Själv är jag mest sugen på Auro och Barcos vidareutveckling av det, men högtalarkostnaden är inte bara avskräckande utan helt blockerande för min del ( tre extra i16s, tio a2 8O )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav meshuggener » 2015-10-04 10:29

Tack för input :-)
Vilken stärkare har du och hur har du alltså placerat A1:orna? Har du några bilder?
Jag kände att jag fick Atmos lite på kuppen då jag ändå skulle köpt Onkyon(beggad) pga LTS testet på den.
2 takkanaler gjorde filmupplevelsen till det bättre tycker jag, det är ju en stor yta där det inte kommer något ljud annars till en billig peng.
Du, det är helt vansinniga pengar!! helt orimligt med 3st i16s och 10st A2 som "bara" är utöver :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav Nattlorden » 2015-10-04 13:48

Jag har ingen modern stärkare alls, utan en Denon 2807 som går som processor enbart. (Två Rotel 1090 för frontar/center, Nad 208 till basarna, Marantz femkanalare till surroundkanalerna. Finns en Nad 2600a ej inkopplad till när det behövs fler kanaler... Har front wide och front highhögtalare på plats som inte är inkopplade - Carlsson OA52/51)

Så det jag gjorde var att använda en (ur-)gammal Circle Surround matrisavkodare för att plocka ut en delsignal ur vänster och höger surround för att lyfta till taket.

Så här såg det ut vid utprovandet.
Bild

Dock krävdes en del räknande och mätande för att få det som jag ville (vilket också lite amatörmässigt bekräftar presedenseffekten) - nämligen att alla stolar skulle få en så lik känsla av 'upp' som möjligt.
(Vilket då INTE är en möjlighet i tänket bakom Atmos!)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav meshuggener » 2015-10-06 18:16

Vi verkar ha samma smak på slusteg :-)

Hur lät det då?
Har du hört något Atmos system annars?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav Nattlorden » 2015-10-06 18:27

Det lät mer omslutande än utan. Tyvärr lite för hög brusnivå... Alternativt problem med nivåer på vägen, så jag kommer troligen inte att sätta upp systemet så permanent, men högtalarplaceringarna tror jag på oavsett vilket.

Höll på att svara nej, men det stämmer inte:
Jag har hört Atmos på The Rock i Lund när jag var och spanade på Epsons laserprojektor. Ganska besviken faktiskt... Inte alls så stor extraeffekt som jag väntat... Eller så är det bara ovanligt att det kommer ljud i den riktningen av mer noterbar karaktär, så att det är enstaka 'oj' som är vad man kan förvänta sig att få ut ett ej överdrivet ljudspår. (Såg/hörde några Dolby-demos och en bit ut en Turtles-film). Högtalare var Procella, så de flesta skulle nog inte klaga. Projektorn imponerade mer sålunda.

( En annan möjlighet är ju att jag vant mig vid ovanligt bra surround, så därför var vinsten mindre än för de flesta. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav meshuggener » 2015-12-21 17:21

Väcker lite liv i tråden:-)
Jag klippte till på en ny Atmos stärkare från Onkyo (1030)som klarar 7.2.4
Jag kör 7.1.2 som 3-1-1-3 med A2 (+i32s/Y-4/i16s)
4st A2 fördelat på 2 takkanaler i princip enligt översta bilden (som jag även fick skissat från iö)

Jag har 2 st A2 på främre raden och 2st på bakre raden (som bilden nedan)
Dom är inställda som "Topmiddle" Måste säga att det låter otroligt omslutande med sammanlagt 12 st A2 igång samtidigt :-)
Bild

Nu när jag har möjlighet att nyttja 4 kanaler Atmos är jag sugen att koppla upp med främre paret som "Topfront" och bakre paret som "middletop" eller "TopRear". men Jag antar att det kommer bli sämre för den bakre raden att göra så?
Bild

Det enda jag egentligen kan klaga på är:
Ibland märks ett litet litet glapp mellan tak och frontar tex när ett flygplan flyger över.
Så min tanke var att testa 7.1.4.

Ett alternativ är att testa mina A1 kloner(2st) enligt nedan och sätta dessa längre fram mot frontarna i taket som "Top front" för att få en lite påfyllning mellan frontarna och ha kvar dom 4st A2 som "Top moddle" som dom är monterade idag.
Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav Nattlorden » 2015-12-21 17:38

Kul att höra!

Problemet med Atmos som jag ser det, är att det inte går på något bra enkelt sett att tillse att alla lyssnare får hyffsat lika upplevelser. Din lösning med fyra högtalare för två kanaler fixar till ett minskat problem, men om du skall köra fyra kanaler på fyra a2, så inte bara att du kompromissar bort den snygga lösningen du har - du sätter dit ett problem till.

Jag hade nog testat din understa lösning först, för den kompromissar inte bort det du har och även om fram och bakrad får olika vinklar till de främre, så är det i alla fall framåt i båda fallen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav Bubben » 2015-12-21 18:20

Går det att konfigurera 7.1.4 med två top front och top middle så är det nog det bästa. Top front går att sätta ovanför duken, riktad mot lyssnare också.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav Nattlorden » 2015-12-21 20:44

Bubben skrev:Går det att konfigurera 7.1.4 med två top front och top middle så är det nog det bästa. Top front går att sätta ovanför duken, riktad mot lyssnare också.


Och i så fall hade de kunnat dubblera som frontarna i mellanlagret i ett Auro-system också....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav Bubben » 2015-12-21 22:07

Nattlorden skrev:
Bubben skrev:Går det att konfigurera 7.1.4 med två top front och top middle så är det nog det bästa. Top front går att sätta ovanför duken, riktad mot lyssnare också.


Och i så fall hade de kunnat dubblera som frontarna i mellanlagret i ett Auro-system också....


Japp, objektbaserade format är bara i sin linda ännu, det kommer mer "konsumentvänliga" lösningar inom kort...

I should point out that the only height speakers that are common between Auro-3D and Dolby Atmos are the Front-Height speakers. Auro-3D does not support Top-Front, Top-Middle, or Top-Rear speakers and it does not support any Dolby Atmos enabled speakers or Dolby Atmos elevation modules.

All the speakers used for Auro-3D must be direct-radiating speakers, so keep this in mind if you are thinking of building a home theater compatible for both formats. Some products will allow the Rear Height channels to be shared between all three 3D surround formats. This means that a room can be configured for Front-Height and Rear-Height and the speakers will be compatible with Dolby Atmos, Auro-3D and DTS:X.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav meshuggener » 2015-12-21 22:23

Bubben skrev:Går det att konfigurera 7.1.4 med två top front och top middle så är det nog det bästa. Top front går att sätta ovanför duken, riktad mot lyssnare också.


Japp! Det verkar vara "Top front" och "Top middle" som Onkyo rekommenderar, även iö verkade tycka det "borde bli mest rätt" när jag pratade med honom.
Ska testa!:-)

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav philipbtz » 2015-12-22 15:36

Riktigt värstingsystem du har 8) i32s/i16s/Y-4 och 12 a2 ahaha det är sjukt. Jag får inhandla lite a2:or snart så jag också kan testa lite Atmos. 5.1.2 med 6 a1:or i taket lär blir fina grejer.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav meshuggener » 2015-12-22 17:37

Tack..ändå fattas det 4st A2:or :-)
Känns som man med lätthet skulle kunna leva med endast "Topmiddle".
Det blir rent av fantastiskt med Atmos filmen "Unbroken" (Atmos demo -flygplans scenen) man hamnar i mitt tyckte mitt i filmen, det är ljud överallt känns det som:-)
Jag tror även att A1 går minst lika bra då jag inte har så högt i tak.

5.1.2 testade jag med Onkyo 838 och det blev absolut bra, det kändes lite tråkigt bara att 2st A2 på bakväggen fick vara tysta när alla dom andra syskonen fick vara med och spela :-)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio för Atmos/DTS:x?

Inläggav Nattlorden » 2015-12-22 21:56

Bubben skrev:
Nattlorden skrev:
Bubben skrev:Går det att konfigurera 7.1.4 med två top front och top middle så är det nog det bästa. Top front går att sätta ovanför duken, riktad mot lyssnare också.


Och i så fall hade de kunnat dubblera som frontarna i mellanlagret i ett Auro-system också....


Japp, objektbaserade format är bara i sin linda ännu, det kommer mer "konsumentvänliga" lösningar inom kort...

I should point out that the only height speakers that are common between Auro-3D and Dolby Atmos are the Front-Height speakers. Auro-3D does not support Top-Front, Top-Middle, or Top-Rear speakers and it does not support any Dolby Atmos enabled speakers or Dolby Atmos elevation modules.

All the speakers used for Auro-3D must be direct-radiating speakers, so keep this in mind if you are thinking of building a home theater compatible for both formats. Some products will allow the Rear Height channels to be shared between all three 3D surround formats. This means that a room can be configured for Front-Height and Rear-Height and the speakers will be compatible with Dolby Atmos, Auro-3D and DTS:X.


Det där klassar jag som trams. Det som är VoG i Auro kan användas som två av Top-raderna i Atmos. Lite slöseri på förstärkarsteg om man måste använda fyra kanaler till VoG, det kan jag hålla med om. Och omvänt så supportar Atmos mellanlagret i Auro väldigt dåligt. Så preferensen hos den som skrev texten är uppenbar. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster