Nytt hus, vad ska jag göra?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Fred

Nytt hus, vad ska jag göra?

Inläggav Fred » 2015-08-27 12:25

Hej!

Jag har läst Faktiskts forum i tre år men nu så har jag tagit tag i saken och gjort ett konto. Inget mer smygläsande :)

Vi håller på att bygga hus och vi har då gjort plats för (som många drömmer om) ett eget dedikerat biorum/lyssningsrum med måtten enl. bilden nedan (Soffan och gula klossar är inte skalenliga).

Systemet jag har idag är piP med en iP som center och 4x A1 samt profundusP-2. Jag är utomordentlig nöjd med systemet. Man blir lätt hemmablind och tycker att ”det är väl så det låter hos vem som helst”. Efter man har sett en film eller bara tittat på TV hemma hos någon bekant och kommer hem till sig själv så märker man vad fel man haft. Man blir alltid lika överraskad och nöjd :)

Jag sneglar ändå på att gå upp en storlek för att få lite mer tryck men kan inte bestämma mig om det ska gå åt pi60 med bs60/profundusX-2 eller pi24,5 och bs24,5. Jag har inte läst och sett så mycket om pi24,5.
Min film/musik konsumtion är ca 80/20.

Vad behöver jag tänka på nu när väggar och tak inte är igenspikade, tapetserade eller någon el är dragen. Jag vill göra så mycket ”rätt” nu när det finns chans till det. Innerväggarnas grundkonstruktion består av gips, spånskiva, isolering, spånskiva och gips. Något att ändra eller tänka på där?
Jag har läst en hel del om draperier. Hur mycket och var bör dessa placeras?
Golvet är från början parkett men skall bytas till någon typ av heltäckande matta, finns det några förslag?
I taket sitter något som heter Huntonit (http://huntonit.com/ceiling/single-panel/?type=1)

Tacksam för förslag
Bilagor
TVrum.png
TVrum.png (20.37 KiB) Visad 7016 gånger

Användarvisningsbild
blixten_no1

Re: Nytt hus, vad ska jag göra?

Inläggav blixten_no1 » 2015-08-27 12:32

Välkommen till Faktiskt!

Grattis till husköpet!

Mitt tips är att ta in nån akustiker (förslagsvis Ingvar himself), så det blir rätt från början och inte massa hittepå saker.

Lycka till!

Fred

Inläggav Fred » 2015-08-27 12:43

Ja det har jag också tänkt. Ville bara ha klart de mest grundläggande sakerna först.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-08-27 12:56

Fred skrev:Ville bara ha klart de mest grundläggande sakerna först.

Det mest grundläggande är väl att ta dit en kunnig akustiker först, innan man gör något dumt?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Fred

Inläggav Fred » 2015-08-27 13:29

Almen skrev:
Fred skrev:Ville bara ha klart de mest grundläggande sakerna först.

Det mest grundläggande är väl att ta dit en kunnig akustiker först, innan man gör något dumt?

Där sa du något klokt. Tack :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-08-27 13:33

Grattis till husköpet och välkommen. Att anlita en akustiker är ingen dum idé alls. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-27 13:40

Om väggen bakom inte är byggd ännu... fundera på att göra den partiellt akustisk genomsläpplig.

Och finns det inget bättre rum (måttmässgen) att använda?

Och grattis - självklart! :D
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Fred

Inläggav Fred » 2015-08-27 14:00

Nattlorden skrev:Om väggen bakom inte är byggd ännu... fundera på att göra den partiellt akustisk genomsläpplig.

Och finns det inget bättre rum (måttmässgen) att använda?

Och grattis - självklart! :D

Hm vad menar du med det? att man borrar massa hål i den? rummet bakom är vardagsrum. Det måste vara väldigt hög WAF på lösningar utanför TV-rummet. :twisted:

Tyvärr så finns inga andra rum som kan avvaras :( Självklart skulle vilja ha ett som var lite större.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-27 14:21

Nä, att man bara sätter tyg och ribbor utanpå isoleringen... inga gipsskivor eller så. Så upplever ljudet som det har ett större rum att jobba emot - men dock en flödesdämpning och tillräckligt mycket reflektion för att det fortfarande skall upplevas som sin fysiska storlek av de som är däri. Hjälper alltså primärt i basen, vilket ju är det svåraste att få ordning på.

Vardagsrummet vore väl lysande? Vad är detta om inte en vardagssyssla? Lösa korsord kan man göra i ett mindre utan problem...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-08-27 14:53

Nattlorden skrev:Nä, att man bara sätter tyg och ribbor utanpå isoleringen... inga gipsskivor eller så. Så upplever ljudet som det har ett större rum att jobba emot - men dock en flödesdämpning och tillräckligt mycket reflektion för att det fortfarande skall upplevas som sin fysiska storlek av de som är däri. Hjälper alltså primärt i basen, vilket ju är det svåraste att få ordning på.

+1 !

mycket bra ide och går att göra snyggt :)

Inget som behöver kompromissa på WAF i huvudtaget ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-27 14:55

( Not: tänker inte ta någon credit för det. IÖ ritade in en sådan i min bio. )

Fred

Inläggav Fred » 2015-08-27 15:04

Nattlorden skrev:Nä, att man bara sätter tyg och ribbor utanpå isoleringen... inga gipsskivor eller så. Så upplever ljudet som det har ett större rum att jobba emot - men dock en flödesdämpning och tillräckligt mycket reflektion för att det fortfarande skall upplevas som sin fysiska storlek av de som är däri. Hjälper alltså primärt i basen, vilket ju är det svåraste att få ordning på.

Vardagsrummet vore väl lysande? Vad är detta om inte en vardagssyssla? Lösa korsord kan man göra i ett mindre utan problem...

Okej.

Vardagsrummet blir klurit att använda då det används som matplats och vardgasrum och är i öppen planlösning som sitter ihop med just kök och hall

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-08-27 15:43

Nattlorden skrev:( Not: tänker inte ta någon credit för det. IÖ ritade in en sådan i min bio. )

Ja nej det är ju en ganska "vanlig" lösning :)

går att göra mycket snyggt i hemmamiljö dessutom ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-08-27 15:44

Fred skrev:

Okej.

Vardagsrummet blir klurit att använda då det används som matplats och vardgasrum och är i öppen planlösning som sitter ihop med just kök och hall

Men gör det så mycket då ? :)

Ljudläkage kommer du ju att ha i alla fall ;)

Nu får du lite mer ljudläkage men oerhört gättre ljud :D
Mvh//David

Fred

Inläggav Fred » 2015-08-27 16:49

Så att jag förstår rätt så skall det alltså vara gips - spån - isolering - ribbor - tyg. Där gips är den sidan som är i vardagsrummet?!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-08-27 17:40

Fred skrev:Så att jag förstår rätt så skall det alltså vara gips - spån - isolering - ribbor - tyg. Där gips är den sidan som är i vardagsrummet?!

Nä, inget gips eller spån på någon sida. Själv har jag mina ribbor utanpå tyget, men det kan inte spela någon jätteroll.
Ljudet som inte studsar på ribborna skall gå genom till nästa rum.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-08-27 19:12

Och så gör du väggen lite extra tjock bara, DUBBLA tjockleken isolering i alla fall och ribbor utanpå så blir det super duper bra ;)

Men vist, ljud läkaget ökar ju dock... men frågan är ju då: hur mycket spelar detta roll hos dig ?
Mvh//David

Fred

Inläggav Fred » 2015-08-28 10:48

Nattlorden skrev:
Fred skrev:Så att jag förstår rätt så skall det alltså vara gips - spån - isolering - ribbor - tyg. Där gips är den sidan som är i vardagsrummet?!

Nä, inget gips eller spån på någon sida. Själv har jag mina ribbor utanpå tyget, men det kan inte spela någon jätteroll.
Ljudet som inte studsar på ribborna skall gå genom till nästa rum.

aha nu inkräktar vi på WAFen här :D

så hur fäster jag då saker på väggen sett från vardagsrummet? (lampor, tavlor mm)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-08-28 11:27

Nattlorden skrev:Om väggen bakom inte är byggd ännu... fundera på att göra den partiellt akustisk genomsläpplig.

Live-end dead-end brukar vara vänt så att man har dämpning i främre delen av rummet, och reflekterande diffusorer i bakre delen av rummet, men här blir det alltså vänt på steken, hur bra är det?
Jag kan tänka mig att om man kör med multikanal med många välplacerade bakhögtalare så kan det fungera bra, men till tvåkanal så tror jag att det blir för dött.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-08-28 11:47

ribborna gör ju att det "låter" som en diffuserande vägg vid höga frekvenser men den dämpande för låga frekvenser = upplevs inte dött :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-08-28 11:53

Fred skrev:så hur fäster jag då saker på väggen sett från vardagsrummet? (lampor, tavlor mm)

Det blir ju ett antal stående reglar som går att fästa i, och man kan ju sätta en "sakhylla/tavelhylla" tvärs över om man vill.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2015-08-28 12:00

Det är väl en bakvägg liknande den som Bassman byggde som avses: viewtopic.php?f=20&t=36887

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2015-08-29 09:20

Om du inte byggt biorummet ännu så ändra måtten på det...
Försök få till 4,5 meter i bredd åtminstone och kanske 5,4-6,2 meter i längd.

Gör helt klart underverk :)
Inga anknytningar

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-08-29 13:38

Jag vill bara påpeka att det kommer läcka mycket ljud genom en sån där halvt genomsläpplig bakvägg som diskuterats i tråden. Görs den ca 30cm tjock så tror jag inte man vill vara i angränsande rum och föra ett samtal samtidigt som det dundras på i musikrummet. Eller vad säger du Bassman, visst hör du ganska mycket om du står utanför din vägg? Hur tjock är din (Väggen alltså... ;)) Nattlorden, läcker mycket ljud igenom?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2015-08-29 20:33

Xenod skrev:Jag vill bara påpeka att det kommer läcka mycket ljud genom en sån där halvt genomsläpplig bakvägg som diskuterats i tråden. Görs den ca 30cm tjock så tror jag inte man vill vara i angränsande rum och föra ett samtal samtidigt som det dundras på i musikrummet. Eller vad säger du Bassman, visst hör du ganska mycket om du står utanför din vägg? Hur tjock är din (Väggen alltså... ;)) Nattlorden, läcker mycket ljud igenom?

Svar ja, den läcker väldigt mycket. Något svagare nivå än i rummet men man kan digga medan man riggar nåt där bakom och det är ju skoj. Jag har numera tagit ut hälften av mineralullen eftersom den blev för tät så nu funkar väggen bra..

Har man yta där bakom som skall vara störningsfri finns det säkert andra vägar att gå. Men jag kan rekommendera att kontakta IÖ för han har en hel flock rävar bakom öronen då det gäller akustiska lösningar :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2015-08-29 20:34

Jonas skrev:Det är väl en bakvägg liknande den som Bassman byggde som avses: viewtopic.php?f=20&t=36887

Jag skall fan uppdatera den tråden lite med bilder för det händer saker hela tiden!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Fred

Inläggav Fred » 2015-09-01 13:16

Wolfie skrev:Om du inte byggt biorummet ännu så ändra måtten på det...
Försök få till 4,5 meter i bredd åtminstone och kanske 5,4-6,2 meter i längd.

Gör helt klart underverk :)

Hej!

Tyvärr så är det väldigt svårt att ändra måtten på rummet pga att ena väggen är bärande.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-01 14:39

Xenod skrev:Jag vill bara påpeka att det kommer läcka mycket ljud genom en sån där halvt genomsläpplig bakvägg som diskuterats i tråden. Görs den ca 30cm tjock så tror jag inte man vill vara i angränsande rum och föra ett samtal samtidigt som det dundras på i musikrummet. Eller vad säger du Bassman, visst hör du ganska mycket om du står utanför din vägg? Hur tjock är din (Väggen alltså... ;)) Nattlorden, läcker mycket ljud igenom?

Nu är ju inte min komplett mellan båda väggarna, utan man kan gå runt den... så då är det svårt att svara på hur den skulle vara annars. Men den dämpar rätt bra... Tror min är 400 tjock vad det gäller isoleringen. Men det blir ju självklart inte knäpptyst - och ju djupare destu mer.

Det är ju dock "förlustbehäftat läckande" som är poängen. Speciellt om den också står på ett ställe där den kan påverka flera av de primära longitudinella moderna.

Fred

Inläggav Fred » 2015-09-04 13:49

För att uppdatera herrarna i mitt lilla projekt.

Ingvar var på plats med lasermätaren i högsta hugg :) Efter diskussion kom han/vi fram till att försöka förlänga rummet från 3.8 till 4.4. Vilket ser ut att vara möjligt.

Fortsättning följer...

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-09-04 14:17

Spännande! Ser fram emot fortsättningen.

Har jag missat något, eller vad är pi24,5? :roll:
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Nästa

Återgå till Wänner af Ino