Uppgradera piP? (och ett önskemål om nya modeller..)

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Uppgradera piP? (och ett önskemål om nya modeller..)

Inläggav BPM » 2015-09-27 22:10

Fick en fundering (farligt)...
Guru QM10 såg ut att ha en diskant snarlik den som finns i piP. QM10Two har en annan variant, snarlik den som sitter i Junior..

Då QM10Two har en annan diskant än ursprungsmodellen så ligger det nära tillhands att anta att den "nya" är bättre.
Går denna diskant på något vis införliva i piP, vars design nu börjar bli till åren? Kanske dags för en piPTwo?

Sedan en undran.. Finns planer på en modell s.a.s "mellan" piP och pi25? En stativare? Jag kommer snart behöva nya högtalare men piP räcker inte riktigt till när vi snackar ljudtryck (för det mesta, men så vill man dra på med Ajja ibland..) och i6 blir för dyrt när bassystemet ska tas med i beräkningen. pi25 vore ju smutt men vill ju kunna ha högtalarna på en bänk.. Så fram för en fullregisters (nåja) stativare med 6.5" i basen, ett pris under 25kkr och fortfarande med möjlighet att driva dem med icke esoterika.

Annars... pi25 är ju en högtalare med en intern volym som behagligt kan införlivas i en stativhögtalare. Vore det extremt bökigt att helt enkelt tillverka den i två olika varianter där den ena alltså är en stativmodell?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Uppgradera piP? (och ett önskemål om nya modeller..)

Inläggav Nattlorden » 2015-09-27 22:47

Den 'gamla' piP-diskanten är väl slut och kan inte göras fler? (Pressverktyget kastat?) Så det var väl det som föranledde bytet till att börja med.

pi25 som stativare går säkert att beställa som pr25 om man pratar snällt med Ingvar.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-28 07:49

diskanten i QM10Two tycker jag är klart bättre än den i piP/piPs, ett lyft i förmåga att spela starkare utan att hårdna till och när den väl hårdnar så gör den det mycket snällare än den gamla diskanten.
Så jag föredrar qm10Two framför piP/piPs av den anledningen.

Men annars som Nattis pratade om så pr25 är ju högtalaren för dig !
Men med pi25 element i pr25 låda då såklart, där har du ju en fin fin stativare som du kan köra fullrange och senare någon dag dela mot moduler om du skulle vilja det ?! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-09-28 08:04

Det är ju nya diskanter i A2 nu, kanske kommer de hamna i piPs? Om de inte redan har gjort det? Har ingen koll... Men de tål betydligt mer effekt (3ggr så mkt tror jag Ingvar skrev här på faktiskt?) och är snyggare än gamla diskanten :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-28 08:19

Jo man kan alltid hoppas ;)

Det vore mycket trevligt !

I alla fall i piPs från år2011 och frammåt, vars bas verkligen förtjänar en diskant som kan möta upp mer på samma plan, det skulle göra att piPs kändes mer komplett och balanserad.
Mvh//David

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-09-28 18:35

Jag citerar inte något speciellt utan samtalar med alla..

Om nu diskanten som sitter i piP inte längre går att få tag i så finns väl inget annat val än att byta, och då känns det ju lämpligt att det blir till en diskant av samma typ som den som sitter i QM10Two (och kanske Junior? Vet inte om det finns skillnader men de ser i alla fall likadana ut..) och där har vi ju då alltså på köpet en uppgraderad piP. Undrar om en sådan ligger i piPen...
Det skulle i alla fall göra högtalaren betydligt snyggare. Jag har väl inget att anmärka på funktionen i den diskant som satt i de piP jag ägde men de ser verkligen anskrämligt billiga och plastiga ut. Nu är väl Ino inte direkt känt för att köra form före funktion men diskanten i piP är på gränsen till vad man borde tillåta sig..*s*

pi25 i pr25-låda låter ju intressant.. Problemet är att jag inte har en aning om vad pr25 är för något.. :oops:

Stämmer verkligen baffelmått, volym osv mellan pi25 och pr25 såpass att man kan byta lådorna rakt av eller skulle det innebära att man måste göra om en massa grejer och sluta upp med en helt egen högtalare? Låter dyrt..
Och om det finns en pr25, som alltså är en stativare som är fullregister och större än piP... Varför då inte köra på just pr25 istället för någon hybridhistoria mellan pi och pr 25?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
macivar

Inläggav macivar » 2015-09-28 18:46

Vill minnas att jag läst Ingvar skriva här att diskanten till piP kommer finnas under lång tid framöver.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-09-28 19:00

Pr är studioversionerna av dom vanliga varianterna.
I28/32 går också att få i "studiostorlek". Det är ju ett "dödutrymme" i foten som inte används.
Det går att fimpa så får man en lite smuttare variant. Borde vara samma sak på pi25.

Min center är studiostorlek av i28. Alltså pr28. Fast med en vanlig i28-diskant. Är eller var en annorlunda diskant i studiovarianten.

Vanlig i28.

Bild

Min center. pr28.

Bild

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-09-28 19:18

pr28 ser ut som de högtalare jag lyssnade till hos Blixten. Som en "kortare" i28..
Men pr25? Finns den, eller måste den s.a.s konstrueras?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-28 19:27

BPM skrev:pr28 ser ut som de högtalare jag lyssnade till hos Blixten. Som en "kortare" i28..

Jag har för mig att pi25 är fullregisterversionen av i6 vilket skulle betyda att pr25 skulle vara studioversionen av pi25, alltså utan döutrymme i högtalarlådan/utan fot.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-09-28 19:46

BPM skrev:pi25 i pr25-låda låter ju intressant.. Problemet är att jag inte har en aning om vad pr25 är för något.. :oops:

Om man bedömer pi25 efter kunskap om andra modeller, så är utrymmet under den framskjutna baffeln enbart en fot. Så det är bara att tänka bort den biten så har du pr25. Om IÖ över huvud taget tänkt sig att sälja en sådan modell är en annan fråga, men det borde bara vara för snickaren att bygga en annan låda - allt annat kan behållas identiskt med pi25.
(Eller så sågar du av den biten från en pi25 själv...)

*med reservation för att IÖ har något annat i tanke självklart*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2015-09-28 19:48

Kan man knyta ihop denna tråd med;

"Produktönskan" även den från sektionen WafIno

?

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=20&t=59293
Shatterer of words

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-09-28 20:00

Tarzan skrev:
BPM skrev:pr28 ser ut som de högtalare jag lyssnade till hos Blixten. Som en "kortare" i28..

Jag har för mig att pi25 är fullregisterversionen av i6 vilket skulle betyda att pr25 skulle vara studioversionen av pi25, alltså utan döutrymme i högtalarlådan/utan fot.

Hittade manifestet (2012) som jag skrev ut...och även prislistan. pr25 verkar alltså finnas, som en studioversion av pi25 i ett stativhögtalarkabinett. Tyvärr så verkar konverteringen till stativare ske på bekostnad av förmågan att spela djup bas.. 41Hz får jag svårt att klara mig med. Jag hittar inte heller pr25 i prislistan (trots att den finns med i manifestet)..

Problemet är att jag då ändå åker på basar..och den totala summan med t.ex pX-2 (eller varför inte bs25 som säkert räcker och blir över för mitt behov) gör att man hamnar oroväckande nära t.ex pi60 som säkert är en ännu bättre högtalare. Kan inte planen om en stativare med bas neråt 30Hz realiseras så spricker hela upplägget och då kan man lika gärna gå på golvare direkt.

Synd att pr25 tappar nästan en halv oktav i basen även i jämförelse med lilla piP...
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-09-28 20:06

Enligt manifest 2013 så spelar pi25/pr25 ned till 34Hz vilket är samma som för piP.

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2015-09-28 20:26

BPM skrev:
Tarzan skrev:

Hittade manifestet (2012) som jag skrev ut...och även prislistan. pr25 verkar alltså finnas, som en studioversion av pi25 i ett stativhögtalarkabinett. Tyvärr så verkar konverteringen till stativare ske på bekostnad av förmågan att spela djup bas.. 41Hz får jag svårt att klara mig med. Jag hittar inte heller pr25 i prislistan (trots att den finns med i manifestet)..

Problemet är att jag då ändå åker på basar..och den totala summan med t.ex pX-2 (eller varför inte bs25 som säkert räcker och blir över för mitt behov) gör att man hamnar oroväckande nära t.ex pi60 som säkert är en ännu bättre högtalare. Kan inte planen om en stativare med bas neråt 30Hz realiseras så spricker hela upplägget och då kan man lika gärna gå på golvare direkt.

Synd att pr25 tappar nästan en halv oktav i basen även i jämförelse med lilla piP...

Kan det möjligen ha varit pr24 du läst om? pr18/24 var en familj med betydligt mer "konventionell" basåtergivning gjorda på beställning av musikstudios om jag inte minns helt fel.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-09-28 20:46

AndreasArvidsson skrev:Enligt manifest 2013 så spelar pi25/pr25 ned till 34Hz vilket är samma som för piP.

Helt rätt.. Såg nu att jag läste för snabbt och att 41Hz gäller modellen pr19. 34Hz känns ju som en acceptabel nedre gränsfrekvens. Nu är man på banan igen alltså.
Såg nu även att pi25 har ett 28mm diskantelement och pr25 ett 22.. Då högtalarna inte ska användas som monitorer eller närfältshögtalare så borde kanske diskant och filter ifrån pi25 men låda ifrån pr25 vara den lämpligaste kompromissen. Frågan är väl om en sådan högtalare går att uppbringa men då baffelbredd stämmer överens mellan pi25 och pr25 så kanske element och filter ifrån pi25 är en drop in-lösning i pr25-lådan.

DET vore en intressant högtalare..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-09-28 20:50

Jag vet inte vad det är för diskant som sitter i pr25, men jag skulle bli kraftigt förvånad om du inte skulle få lova att köpa en pi25 i pr25 låda. Ring Ingvar och be snällt så brukar det mesta gå att lösa.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-09-28 21:15

AndreasArvidsson skrev:Jag vet inte vad det är för diskant som sitter i pr25, men jag skulle bli kraftigt förvånad om du inte skulle få lova att köpa en pi25 i pr25 låda. Ring Ingvar och be snällt så brukar det mesta gå att lösa.

Det förutsätter såklart att det alltså är kompatibelt.. Men det vet ju Ingvar naturligtvis.
Inte riktigt slagläge ännu, men en het kandidat är det utan tvekan..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-09-28 21:28

Det lär inte vara något som helst problem att få en pi25 i ett pr25-kabinett.
Så där är inte IÖ ett dugg svår att ha att göra med.

Däremot om det skulle vara något som inverkar på ljudet på ett sätt han inte gillar...
Då blir det nog svårare. :D :wink:

Men i det här fallet kan jag inte se hur det skulle vara någon som helst skillnad mot min center.
Döutrymme som tas bort. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-09-29 07:05

Det är ju bara ett inbyggt stativ som tas bort. Att det skulle påverka ljudet negativt har jag svårt att se, men hör som sagt med Ingvar så får du definitivt svar.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2015-09-29 09:10

Kan någon uppskatta hur stor uppgradering det handlar om jämfört med piP när det kommer till ljudtryck (och även allmän kvalitet )? Har lyssnat mycket till piP (har ju ägt ett par ) och även till de större högtalarna men har aldrig hört i6/pi25..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-09-29 10:19

BPM skrev:Kan någon uppskatta hur stor uppgradering det handlar om jämfört med piP när det kommer till ljudtryck (och även allmän kvalitet )? Har lyssnat mycket till piP (har ju ägt ett par ) och även till de större högtalarna men har aldrig hört i6/pi25..

Jag bytte från pip delade 80 Hz till i6, samma delning, och upplevde att jag kunde spela lite starkare utan att det lät sämre. Jag upplevde dessutom lite skillnad runt delningen också, men det kan ju ha att göra med att jag dumt nog delade pip med 18 db/oktav trots att de inte rullar av under 80 Hz.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-09-29 10:23

i6/pi25 spelar påtagligt renare vid alla ljudnivåer även medel :)

klart värd uppgradering !
Mvh//David

Användarvisningsbild
Foffe

Inläggav Foffe » 2015-10-02 18:16

DVD-ai skrev:i6/pi25 spelar påtagligt renare vid alla ljudnivåer även medel :)

klart värd uppgradering !

Jag har ju precis bytt från piP till ett par i6 och så här två dagar efter bytet så upplever jag ett lyft.
De håller ihop ljudbilden bättre och låter inte alls ansträngda vid volymen där piP började gnälla. Starkare har jag inte vågat spela än.

Så ett par pr25 borde vara en väldigt "lagom" stativare om man vill klara sig utan basmoduler.

Återgå till Wänner af Ino