Akustikkonsultation av IÖ i Göteborg

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Akustikkonsultation av IÖ i Göteborg

Inläggav sprudel » 2015-10-08 12:34

IÖ kommer ner onsdag 21/10 till mig för lite konsultation om rumsakustik och ev förändringar i min anläggning.
Är det någon mer i Götet som behöver konsultation så är det väl lämpligt att utnyttja tillfället.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Xenod

Re: Akustikkonsultation av IÖ i Göteborg

Inläggav Xenod » 2015-10-08 13:15

Ping PhilipBtz! :)

Vet att han vill ha dit IÖ för eller senare så här med honom via pm om han inte trillar in i tråden snart.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-10-09 14:06

Jag hade gärna haft förbi honom men jag la pengarna på en center istället. Får bli en annan gång tyvärr.

Användarvisningsbild
Glasmannen

Inläggav Glasmannen » 2015-10-10 02:57

Vad handlar det om i pengar? Mvh

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-10-10 07:33

Ring IÖ och fråga, 0705233232. Beror lite på, som vanligt, hur omfattande konsultationen är givetvis.
Jag vill också ha mina högisar uppmätta och godkända med intyg.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-10-10 16:34

Tur man har som redan har Ingvar monterade högtalare då ^^ (inget huvudbry om monteringens utförande)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-10-10 17:39

sprudel skrev:IÖ kommer ner onsdag 21/10 till mig för lite konsultation om rumsakustik och ev förändringar i min anläggning.
Är det någon mer i Götet som behöver konsultation så är det väl lämpligt att utnyttja tillfället.

Halloj!

Har dystra besked - den 21 går inte, av ett skäl som jag skäms för att ta upp här på faktiskt.se. :oops:

Vi måste boka om. Tar du upp saken med din kompis (vill inte skriva hans namn utan hans godkännande)?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-10-10 20:15

IngOehman skrev:
sprudel skrev:IÖ kommer ner onsdag 21/10 till mig för lite konsultation om rumsakustik och ev förändringar i min anläggning.

Halloj!

Har dystra besked - den 21 går inte, av ett skäl som jag skäms för att ta upp här på faktiskt.se. :oops:

Vi måste boka om. Tar du upp saken med din kompis (vill inte skriva hans namn utan hans godkännande)?

Vh, iö

Jag ringer dig i morgon så löser vi det. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-10-10 21:59

IngOehman skrev:...av ett skäl som jag skäms för att ta upp här på faktiskt.se. :oops: ...

Fasen Ingvar, otur! men med penicillin kan det nog gå över på fem-sex dagar, även om det kliar som f-n ;-)
(obs ovanstående är avsett att vara ett skämt, jag har förstås iiiiingen aning om vad Ingvar skäms för)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-10-12 14:19

Du är inte ens i närheten av den nördiga sanningen. ;)

Riktiga ultra-nördar kan dock eventuellt veta vad det är för speciellt med just 21 oktober 2015, och vad det därför kan vara för något som händer här, och som gör att jag inte kan vara där (i gbg), just den dagen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2015-10-12 14:25

Hooverboard visas i Sthlm? :mrgreen:
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-10-12 14:36

Njae, inte direkt, men ditt svar får mig att tro att du vet vad den 21 oktober 2015 representerar. :)

Vh, iö

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-10-12 15:06

Haha, jag tror jag har en ganska bra idé nu men jag känner mig inte värdig att gissa eftersom jag var tvungen att söka på nätet ;)

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2015-10-12 17:05

Vilken tid är du upptagen doc?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-12 20:56

IngOehman skrev:Du är inte ens i närheten av den nördiga sanningen. ;)

Riktiga ultra-nördar kan dock eventuellt veta vad det är för speciellt med just 21 oktober 2015, och vad det därför kan vara för något som händer här, och som gör att jag inte kan vara där (i gbg), just den dagen.

Vh, iö

Nämen...skall du på bio - eller skall du ut och åka DeLorean? *avis om det gäller det senare*
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-10-12 21:20

Nej på båda. Men jag har faktiskt suttit i den faktiska DeLorean som användes i filmen (jag satt i den 1988). Man fick inte, men det hann de inte berätta förrän det var för sent. :oops: :wink:

Det var förvisso lite kul, men det är egentligen inte en speciellt kul bil. Den ser roligare ut än den är.

Och inte skall jag gå på bio heller, men väl visa film, för filmklubben Doppio.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-12 21:38

Nej, det är ju inte filmhistoriens coolaste bil heller, även om den ligger topp tio definitivt. Personligen landar jag en vit Lotus Esprit på tredje plats, en silver Aston Martin DB-3 på andra plats (vd:n i företaget jag jobbar för har en, den rackaren!) och på förstaplats en guldfärgad norsk cykelreparatörbyggd Il Tempo Gigante. Batman har haft några fina bilar också...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-10-12 21:49

Nattlorden skrev:Nej, det är ju inte filmhistoriens coolaste bil heller, även om den ligger topp tio definitivt. Personligen landar jag en vit Lotus Esprit på tredje plats...

Ändå har DeLorean och Esprit ganska lika design, vilket inte är så konstigt eftersom det är samma kille som ritat dom: Giorgetto Giugiaro.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-10-12 22:03

paa skrev:
Nattlorden skrev:Nej, det är ju inte filmhistoriens coolaste bil heller, även om den ligger topp tio definitivt. Personligen landar jag en vit Lotus Esprit på tredje plats...

Ändå har DeLorean och Esprit ganska lika design, vilket inte är så konstigt eftersom det är samma kille som ritat dom: Giorgetto Giugiaro.

Kul info! Tack!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-10-30 09:24

Mycket spännande och lärorikt att få sitt rum granskat av ett proffs. God pedagog är du också. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Jonas

Inläggav Jonas » 2015-10-30 10:31

sprudel skrev:Mycket spännande och lärorikt att få sitt rum granskat av ett proffs. God pedagog är du också. :)

Håller med helt, även om det för min del inte behövdes några större åtgärder så är det lärorikt att ha ingenjörn på plats :D

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2015-10-30 12:12

sprudel skrev:Mycket spännande och lärorikt att få sitt rum granskat av ett proffs. God pedagog är du också. :)

Blev det någon diskussionen om vridning 90 grader?

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2015-10-30 15:36

Jaha, då var uppmätning och ritning klart av IÖ. Suveränt jobb - tack för det. Då är det bara resten kvar... dvs beräkning o inköp av byggmaterial, inmätning, uppsnickring o allt annat. Flyttning av akvarier är också tidsödande: först flytta firrar till tillfällig tank, sedan lätta akvarierna på inredning, flytta o väga in ställningen, tillbaks med inredning o vatten o firrar. För att senare när väggen är klar flyttas till sin ordinarie plats. IÖ övertalade också vissa firrar att vara basfälla i ena ändan av rummet. Så att denna helgen hinner jag nog inte bli klar...

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2015-10-30 15:58

Jag tar på mig min djurrättsaktivistmössa några minuter och ställer frågan: Är det inte rätt oschyst att sätta akvariefiskar i ett rum där du ska dåna på med basfrekvenser?
De är väl rätt känsliga för vibrationer och liknande eftersom man inte ens ska "knacka på glaset" som man lärde sig tidigt?

Bara en fundering utan att veta.

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2015-10-30 16:54

Tja, det är väl inte speciellt schysst att ha levande djur i fångenskap över huvud taget. Men de har stått nära högtalare förr och jag har aldrig noterat att de blivit rädda, gömt sig eller ens reagerat, varken vid plötsliga transienter eller basljud. Däremot rycker de så klart till om man plötsligt rycker upp dörren eller tänder ljuset I ett mörkt rum.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2015-10-30 17:26

Cinder skrev:Jag tar på mig min djurrättsaktivistmössa några minuter och ställer frågan: Är det inte rätt oschyst att sätta akvariefiskar i ett rum där du ska dåna på med basfrekvenser?
De är väl rätt känsliga för vibrationer och liknande eftersom man inte ens ska "knacka på glaset" som man lärde sig tidigt?

Bra, sådant skall man alltid tänka på. Men jag tror nog att det i fiskars evolutionära miljö ingått strömmar, vågor, dunder och brak, så lite LF är nog inte så farligt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-10-31 10:36

manix skrev:

Blev det någon diskussionen om vridning 90 grader?

Nope, den diskussionen har hustrun avslutat! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2015-11-01 12:49

sprudel skrev:Nope, den diskussionen har hustrun avslutat! :)

Blir det stora åtgärder och ingrepp? Är nyfiken för att jag skulle vilja få en akustikkonsultation utförd här på sikt och har ett vardagsrum som har vissa likheter med ditt tror jag.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-11-01 16:10

manix skrev:
sprudel skrev:Nope, den diskussionen har hustrun avslutat! :)

Blir det stora åtgärder och ingrepp? Är nyfiken för att jag skulle vilja få en akustikkonsultation utförd här på sikt och har ett vardagsrum som har vissa likheter med ditt tror jag.

Nej, det tycker jag inte. Ingvar vär nöjd med den lägre basen, men däremot inte hur det såg ut vid 110 Hz och upp till 500. Flexibla gardiner vid tryck min och flödesmax skulle kunna göra susen.
Väldigt fascinerande att gå runt och lyssna efter resonanserna i rummet. På ett ställe hade vi en fasvänd tryckvåg in i en örat och vid 20 cm förflyttning kom en fasriktig i andra örat! Nästan så man blev yr i pottan av det. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
manix

Inläggav manix » 2015-11-01 21:04

sprudel skrev:Nej, det tycker jag inte. Ingvar vär nöjd med den lägre basen, men däremot inte hur det såg ut vid 110 Hz och upp till 500. Flexibla gardiner vid tryck min och flödesmax skulle kunna göra susen.
Väldigt fascinerande att gå runt och lyssna efter resonanserna i rummet. På ett ställe hade vi en fasvänd tryckvåg in i en örat och vid 20 cm förflyttning kom en fasriktig i andra örat! Nästan så man blev yr i pottan av det. :)

Va skönt, då finns det förbättringspotential men vägen dit är inte alltför lång. Hoppas vi får se resultatet i någon tråd framöver.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino