Moderator: Redaktörer
Fostex skrev:Jag skulle sätta en slant på att den numera bytt namn då det finns både bs60 och bs25. .
Fostex skrev:Den med såklart! bs25 är dock basstädet till pi25.
Nattlorden skrev:När kommer bsP (bs10) ?
paa skrev:Nattlorden skrev:När kommer bsP (bs10) ?
Aldrig, har han ju sagt!
DVD-ai skrev:I dina drömmar
Johan_Lindroos skrev:I denna tråd ska ni få läsa om en historia som ännu inte har sett sitt slut. Hur ska det sluta? Ja, vem vet?
Tråden kommer att handla om en vitvaruhandel som heter ..."zzzzzzzzzzzzzzz"
Sänker den alltså delningsfrekvensen för pi60, men inte för bs60, så att det blir större överlapp på det sättet?DVD-ai skrev:Mer eller mindre handlar det om att den förskjuter dosans (ratten) kompensation att gripa on längre ner i frekvens för att öka nivån i det över området där pi60(s) och bs60 sammarbetar.
paa skrev:Sänker den alltså delningsfrekvensen för pi60, men inte för bs60, så att det blir större överlapp på det sättet?DVD-ai skrev:Mer eller mindre handlar det om att den förskjuter dosans (ratten) kompensation att gripa on längre ner i frekvens för att öka nivån i det över området där pi60(s) och bs60 sammarbetar.
AndreasArvidsson skrev:paa skrev:Sänker den alltså delningsfrekvensen för pi60, men inte för bs60, så att det blir större överlapp på det sättet?DVD-ai skrev:Mer eller mindre handlar det om att den förskjuter dosans (ratten) kompensation att gripa on längre ner i frekvens för att öka nivån i det över området där pi60(s) och bs60 sammarbetar.
Även om David redan svarat så tänkte jag passa på att utveckla lite. Basstöden fungerar så här:
Basstöden(tex bs60) och högtalarna(tex pi60) sitter parallellkopplade via högtalarkablarna. De får alltså exakt samma signal från samma slutsteg. I basstöden så sitter det ett lågpassfilter som skär vid så där ca 500Hz. Detta gör att den akustiska summan av basstöd + högtalare blir en höjdning i basområdet. För att motverka detta så kopplar man alltså en passiv kontrollbox precis innan slutsteget som arbetar med lågnivå. Det denna box gör är att den sänker nivån i basområdet för att få en mer neutral återgivning. På kontrollboxen så sitter det en ratt så att man kan justera nivån på basområdet. Maximal nivå är 0dB dvs kontrollboxen påverkar inget och vid minimalläget så skär den ca 6dB i lägsta registret.
Summan av detta är att man har ökat verkningsgraden i basområdet och man kompenserar med att sänka nivån in, och ut, ur slutsteget vilket ger lägre distortion både från slutsteg och högtalare.
genstruktur skrev:Bra förklarat där!
Men jag trodde man styrde mer än från 0 till -6dB? Då är det fasen rätt känsligt när man ställer in den! Jag tycker nämligen att jag hör skillnad på bara någon/några millimeter när jag vrider ratten.
AndreasArvidsson skrev:Nja något lägre än -6dB kommer man men inte mycket till. Finns en väldigt bra anledning till detta. 2st korrelerade källor ger en ökad verkningsgrad på ca 6dB. Det finns mao inte ett behov av att kunna sänka mer än så.
genstruktur skrev:Låter tillräckligt intressant för att det skulle vara kul att prova låter det som i alla fall. Vi får väl avvakta exakt information till konstruktören ger oss den
Kan du bjuda på en bild på den dvd-ai?
DVD-ai skrev:
Men dosan inkopplad och bs60 inkopplade till sina pi60 så kan du med andra ord välja mellan att ha 6dB boost eller 6dB dämpning av nivån från ca 500Hz och ner, det är ett spann på 12dB
DVD-ai skrev:genstruktur skrev:Låter tillräckligt intressant för att det skulle vara kul att prova låter det som i alla fall. Vi får väl avvakta exakt information till konstruktören ger oss den
Kan du bjuda på en bild på den dvd-ai?
Ja alltså... fan jag försökte ju lägga upp bilder igår...
*Men forumbilder.se vill inte fungera
någon som har några tips på en annan sida som är bra ?
Tydligen så är Forumbilder och Fostex intima och kompisar med varandra så han har lyckats att lägga upp bilder i min medlemstråd
så i min tråd så finns det bild på bcX för dom som vill se hur en sådan ser ut.
DVD-ai skrev:
Genstruktur: Jag håller med dig, jag brukar landa på att leka med 2,5mm hit och dit och har till och med kommit på mig själv med att det låter inte helt rätt och sedan tittat så står vredet 2,5mm fel efter att jag "lekt" dagen innan.
så för mig är vredet oerhört petigt... det är skillnaden mellan det låter bra och "bara rätt" och den skillnaden må vara liten tekniskt men upplevelsemässigt så är den allt annat än liten tycker jag
2,5mm kan nog säkert vara närmare 0,5dB i skillnad så det är inte såååå lite
har inte mätt hur stor spann det handlar om men det känns troligt med tanke på uppskattad längd som vredet går och antalet dB som detta ska motsvara.
AndreasArvidsson skrev::(
Jag har allt haft andra här och lyssna också och i mitt rum så är skillnaden i detta register inte speciellt stor. Nivån på basarna däremot där gör 0.5dB en hel del.
genstruktur skrev:Ja det är säkert så att det beror på .
Själv har jag bara provat hemma hos mig, dock så har jag varit hos några andra med pi60 och bs60, där har ratten och stått på kl. 10-11 har jag för mig.
Ett kvarts varv alltså Andreas? Det var väldigt. Hade jag justerat så mycket hade det blivit helt jämntjockt här hemma. Men som du säger så verkar du justera ett mindre intervall.
Kan det bero på hur bra rum man har också? Jag menar alltså om du har ett bättre rum .
AndreasArvidsson skrev:Ja jag justerar ju ett mycket mindre intervall. Är säkerligen inte bara det utan i kombination med rummet och dess resonanser, men skillnaden när man snurrar är förvånandsvärt liten. Nu står den på kl12.
Ni är välkomna hit och lyssna
AndreasArvidsson skrev:Ja något med rummet är det helt klart. Som så många andra så har jag en destruktiv inteferens i detta område. Det låter dock jäkligt bra nu efter jag skaffade basstöden. De mitigerade problemet en hel del.
DVD-ai skrev:Men det är ju inte så pfta jag har vägarna söder/ in i landet utan det är ofta norr / in i landet som gäller för mig
DVD-ai skrev:Ring och fråga honom
Annars går det ABSOLUT att lösa så att någon annan skickar en bcX till dig
DVD-ai skrev:Ring och fråga honom
Annars går det ABSOLUT att lösa så att någon annan skickar en bcX till dig
IngOehman skrev:Här har det inte ringt.
Vem ringde du?
Vh, iö (070 - 523 32 32)
genstruktur skrev:IngOehman skrev:Här har det inte ringt.
Vem ringde du?
Vh, iö (070 - 523 32 32)
Jag ringde dig hoppas jag . Japp, på det numret.
Men för att förtydliga så ringde jag dig igår vid 17-tiden tror jag det var, men jag skrev först nu här i tråden att jag ringt dig.
Jonas skrev:genstruktur skrev:IngOehman skrev:Här har det inte ringt.
Vem ringde du?
Vh, iö (070 - 523 32 32)
Jag ringde dig hoppas jag . Japp, på det numret.
Men för att förtydliga så ringde jag dig igår vid 17-tiden tror jag det var, men jag skrev först nu här i tråden att jag ringt dig.
Då var Ingvar hos mig och mätte lite Jag hörde att det ringde några gånger
DVD-ai skrev:Jag tycker att Ingvar kan få skriva några rader själv om denna trevliga bekantskap: bcX
Vad den gör och hur den nya fungtionen ser ut rent tekniskt
Så har han sagt det också !
Nu när herr konstruktör själv är i tråden menar jag
Elfsberg skrev:Jag frågar igen: ersätter denna produkt den tidigare kopplingsdosan, känd som bc60, eller behövs båda två?
AndreasArvidsson skrev:Elfsberg skrev:Jag frågar igen: ersätter denna produkt den tidigare kopplingsdosan, känd som bc60, eller behövs båda två?
Du använder antingen eller. Om bcX kommer ersätta bc60 i sortimentet är en annan fråga.
DVD-ai skrev:Jag tycker att Ingvar kan få skriva några rader själv om denna trevliga bekantskap: bcX
Vad den gör och hur den nya fungtionen ser ut rent tekniskt
Så har han sagt det också !
Nu när herr konstruktör själv är i tråden menar jag
Nu skiljer sig rum så mycket åt att det inte går att utesluta att det finns (sällsynta) fall där ekvidistal placering kan fungera bäst med diffodistal inställning, och vice versa. Men oavsett vilket så har man nu två att välja mellan.
DVD-ai skrev:Ja jag vet vad du menar.
Jag har spenderat myyyycket pengar senaste tiden
Har lovat mig själv att när det här är över ( ) så ska jag ha 3 snåla månader där bara det nödvändiga och dom billigaste alternativen är acceptabelt.
Så det blir väll 3 första månaderna av 2016 som blir snåla då helt enkelt.
Men så har jag ju fått till ett himla bra resultat med ljudet av dessa pengar och dessutom köpt en ny dator som jag är mycket nöjd med, datorer är dyyyrt relativt mycket annat.
Sjunker som stenar i värde, köper man en dator så gör man bäst i att köra den tills att den är 100% slut för att ha fått valuta för pengarna
Vilket jag ämnar göra mer eller mindre !
IngOehman skrev:Det är svårt att utläsa något från en mätning som slutar så tidigt att man inte ser hur det visade området balanserar mot huvuddelen av registret.
Det kan kan utläsa är att rummet har en skapligt stor resonans vid 40 Hz, större än den ser ut eftersom skalan på Y-axeln är så extrem. 50 dB på den axeln kan vara lagom.
I de värsta rummen jag stött på har halvvågsresonansen nått upp till +30 dB. Riktigt så illa är det ju inte hos dig, men det är ändå en rätt så skaplig resonanstopp.
Vh, iö
DVD-ai skrev:bygg basabsorbent för att få ner toppen men framförallt efterklangen
EQ'a ner det som du inte rår på med basabsorbenter i sunda storlekar och var sedan super nöjd över att ha fått ner efterklangen OCH nivån, yeeyyy !
DVD-ai skrev:Inte ens en liiiten.... ?! 1m3 sådär
DVD-ai skrev:Vad EQ'ar du med ?!
Jag vill ha en EQ som är helt analog och inte lägger till delay och har ett så bra bettende som bara möjligt !
Vill undvika att föra in andra fel i signalkedjan
Speciellt nu när mina basproblem hemma är så snälla och fina att det verkligen handlar om finputtsning för min del.
Då är det petigare än någonsin
DVD-ai skrev:...den förskjuter dosans (ratten) kompensation att gripa on längre ner i frekvens för att öka nivån i det över området där pi60(s) och bs60 sammarbetar.
IngOehman skrev:Ja.
Eller uppåt. Det beror åt vilket håll man trycker.
Vh, iö
Almen skrev:DVD-ai skrev:...den förskjuter dosans (ratten) kompensation att gripa on längre ner i frekvens för att öka nivån i det över området där pi60(s) och bs60 sammarbetar.
Detta är relativt obegripligt för mig. Vad är "on" i sammanhanget? Skall det vara "in"?
Och "öka nivån i det över området där pi60 och bs60 sammarbetar [sic]."? Skall det vara "övre området"?
Om vi utgår från Andreas bild, vad är det som händer, egentligen?
[ Bild ]
- - -
Fast... Attans elände, ve och fasa - fronten har fått texten uppåner!
Jag sitter just och tittar på en bcX, och om jag inte misstar mig med avseende på hur de där omkopplarna fungerar inuti och/eller är för trött att läsa hur stripparna går, så har det blivit fel!
Blir till att ta fram nya frontpaneler på studs. Det diffodistala läget skall ju vara uppåt, eftersom det övre läget ger mera bas i övergångsområdet (det där bs60 klingar av).
Vh, iö
IngOehman skrev:AndreasArvidsson a k a auto-korrekt!
Ja, han är bra att ha.
Vh, iö
DVD-ai skrev:IngOehman skrev:AndreasArvidsson a k a auto-korrekt!
Ja, han är bra att ha.
Vh, iö
Haha, ja nu va det min auto-korrekt i webbläsaren på jobbet som ställde till det och ändrade till dom ord som DEN tyckte det skulle vara och innehållet blev lite svårtolkat...
Eller menar du kanske att det är Andreas som är inne och ställer till det med det jag skriver, den fähunden !!!
Hur stänger man av honom ?!
DVD-ai skrev:Precis så va det ju
Men för att snurra till det ytterligare så nu efter att draperierna och gardinerna har kompletterats lite ytterligare i hörnen (6lager tyg sammanlagt i hörnen ) så har ett problem i övre midbas/ värme området jag haft minskat kraftigt.
Och detta medföra att jag nu kan köra bcX i samma läge som gamla bc60
Så jag är NU i det läget att vanliga bc60 gör jobbet lika bra, men jag gillat funktionen på bcX dock, kan vara bra i ett annat rum
genstruktur skrev:I och med att bcX verkar var felmarkerad så låter det som att vippan var mer användbar än du först trodde dva-ai?
AndreasArvidsson skrev:Tolkar jag det rätt om bcX knappen flyttar ingrepps/knäfrekvensen nedåt på kontrollboxen?
DVD-ai skrev:Nej, jag pratar om det faktiskt läget, alltså motsatsen till vad som står på min bcX (som ju är felmarkerad)
IngOehman skrev:Nej.DVD-ai skrev:Nej, jag pratar om det faktiskt läget, alltså motsatsen till vad som står på min bcX (som ju är felmarkerad)
Jag vet, det framgick tydligt. Och då ville jag lägga till att det inte är givet vilket läge som är fel, och därför får en karaktär som kan kan vilja beskriva.
Hos dig, som det ser ut nu, är det gamla läget det rätta (strunta i var det står på fronten, jag talar om överföringsfunktionen) och då beskriver du hur det nya läget "låter". Det blir en beskrivning av varför det är fel läge hos dig.
Då ville jag påpeka att när det nya läget är det rätta (alltså i ett annat rum och/eller en annan möblering än din) så är det ju det andra läget som behöver beskrivas med karaktärer, nämligen de rakt motsatta då.
Ok?
Vh, iö
Fast... Attans elände, ve och fasa - fronten har fått texten uppåner!
Jag sitter just och tittar på en bcX, och om jag inte misstar mig med avseende på hur de där omkopplarna fungerar inuti och/eller är för trött att läsa hur stripparna går, så har det blivit fel!
Blir till att ta fram nya frontpaneler på studs. Det diffodistala läget skall ju vara uppåt, eftersom det övre läget ger mera bas i övergångsområdet (det där bs60 klingar av).
Vh, iö
IngOehman skrev:Ja, bcX ersätter bc60, om man vill. Det är den enda som kommer att levereras till nya bs60. Men den kan även användas i kombination med några nya saker som kommer 2016...
IngOehman skrev:Basstöd till bland annat OA-52.
IngOehman skrev:Det är svårt att utläsa något från en mätning som slutar så tidigt att man inte ser hur det visade området balanserar mot huvuddelen av registret.
Det kan kan utläsa är att rummet har en skapligt stor resonans vid 40 Hz, större än den ser ut eftersom skalan på Y-axeln är så extrem. 50 dB på den axeln kan vara lagom.
I de värsta rummen jag stött på har halvvågsresonansen nått upp till +30 dB. Riktigt så illa är det ju inte hos dig, men det är ändå en rätt så skaplig resonanstopp.
Vh, iö
-Palle- skrev:Jag ska förbi Ingvar här om ett tag (gissningsvis några veckor) så kan hämta och skicka.
genstruktur skrev:Fan kul att ha en bara för att det står "Bassi" på den
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Fan kul att ha en bara för att det står "Bassi" på den
Haha precis. Kanske värt att byta bara för det
DVD-ai skrev:jepp, don är felvänd och du kan få en ny front av ingvar
(har min som referens som har fått den nya fronten)
IngOehman skrev:Ja, bcX ersätter bc60, om man vill. Det är den enda som kommer att levereras till nya bs60. Men den kan även användas i kombination med några nya saker som kommer 2016...
Funktionen är i princip densamma som bc60 och egentligen finns det bara tre skillnader:
1. Kretskort med ordentliga jordplan gör konstruktionen mindre känslig för HF-instrålning.
2. En nyhet är att det finns två olika grund-eq att välja, en för ekvidistal placering av pi60(/s) och bs60, en annan för diffodistal placering. Skillnaden är inte så stor, men efter noggrant övervägande (ett flertal år) bestämde jag mig för att det nog var vettigt att ha med det i den nya bass control-låddan. Nu skiljer sig rum så mycket åt att det inte går att utesluta att det finns (sällsynta) fall där ekvidistal placering kan fungera bäst med diffodistal inställning, och vice versa. Men oavsett vilket så har man nu två att välja mellan.
3. Man slipper mäta/behöver inga mätinstrument för att kunna installera den korrekt. Såsom med bc60 så behöver man ta reda på sin förstärkaren inimpedans, och med den som grund kan man via inställningstabellen (samma som tidigare) reda på vad bc60 skall rattas in till för värde, men sen är det nytt: När man ställde in bc60 så behövda man mäta sig fram till detta, med bcX så behöver man bara ratta in enligt graderingen runt potarna inuti apparaten. Alla har ju inte mätinstrument, tänkte jag.
Vh, iö
Bubben skrev:Högfrekvent instrålning, typ radio-brus.
Är nya boxen tyngre än bc-60? Min är omöjlig att få att stå still, så den hänger bara i kontakterna. Hade nog hellre haft in på ena sidan, och ut på motstående, och reglage på någon av de fyra sidorna som är kvar. En id'e jag bjuder på till version 3.
genstruktur skrev:Vet inte om jag är ute på djupt vatten. Men efter en kvälls lyssning med bcX så tycker jag det låter bättre än med bc60, i eqvidistalläget alltså.
Almen skrev:genstruktur skrev:Vet inte om jag är ute på djupt vatten. Men efter en kvälls lyssning med bcX så tycker jag det låter bättre än med bc60, i eqvidistalläget alltså.
Motsvarar inte ekvidistalläget bc60?
AndreasArvidsson skrev:Jag har samma problem så min bc60 har jag tejpat fast på bänkens hörn mha svart eltejp
Den gömmer sig uppe i högre hörnet av bänken.
IngOehman skrev:
Min gissning, baserat på mätningar på väldigt många system med bs60, är att runt 1/3 av ägarna kommer att föredra det nya läget (diffodistalt) framför det gamla (eqvidistalt).
Vh, iö
genstruktur skrev:Bubben skrev:Högfrekvent instrålning, typ radio-brus.
Är nya boxen tyngre än bc-60? Min är omöjlig att få att stå still, så den hänger bara i kontakterna. Hade nog hellre haft in på ena sidan, och ut på motstående, och reglage på någon av de fyra sidorna som är kvar. En id'e jag bjuder på till version 3.
Aha, hur påverkar sådant om det påverkar?
Den är väl kanske något tyngre än bc60 som mest hänger i kablaget som du också märkt. Den nya bcX är väl något mer stabil, den är iofs något större och har lite mer utrymme i lådan. Man kanske kan fylla den med sand så den står still?
För övrigt gillar jag den nya bcX skarpt!
Bjuder på en bild till.
[ Bild ]
Martinlkpg skrev:genstruktur skrev:Bubben skrev:Högfrekvent instrålning, typ radio-brus.
Aha, hur påverkar sådant om det påverkar?
Den är väl kanske något tyngre än bc60 som mest hänger i kablaget som du också märkt. Den nya bcX är väl något mer stabil, den är iofs något större och har lite mer utrymme i lådan. Man kanske kan fylla den med sand så den står still?
För övrigt gillar jag den nya bcX skarpt!
Bjuder på en bild till.
[ Bild ]
Herre min skapare vad du kan ösa på din bass level Jag har min på 10 i.
Alltid lär man sig något nytt har på Faktiskt! Jag hade inte en aning om att man kunde ställa utgångs impedansen ifrån bcx... Och nu fick jag bukt på mitt problem. Har tyckt att det har låtit lite mer ifrån den vänstra högtalaren, vreden i min bcx stod olika och dom stod "20 min" olika...
Väntar spännt på svar ifrån iö angående inställningen i bcx. Mitt rotel rb-991 har en ingångs imperdans på 32kohm.
Martinlkpg skrev:...Herre min skapare vad du kan ösa på din bass level Jag har min på 10 i.
Alltid lär man sig något nytt har på Faktiskt! Jag hade inte en aning om att man kunde ställa utgångs impedansen ifrån bcx... Och nu fick jag bukt på mitt problem. Har tyckt att det har låtit lite mer ifrån den vänstra högtalaren, vreden i min bcx stod olika och dom stod "20 min" olika...
Väntar spännt på svar ifrån iö angående inställningen i bcx. Mitt rotel rb-991 har en ingångs imperdans på 32kohm.
DVD-ai skrev:Det är samma tabell
genstruktur skrev:DVD-ai skrev:Det är samma tabell
Okej, vad bra. Synd att den inte står med i bcX bara. Därför jag tänkte att jag fick ta en bild på en och lägga upp lite här och där så att man har "kvar den" .
Provade förresten den nya vippan igår, tror inte att jag föredrar det här hemma.
AndreasArvidsson skrev:Ingvar: Tänker jag rätt att formeln för att räkna ut korrekt inställningen på kontrollboxen är följande:
1/(1/6700-1/Z)
där Z är ingångimpedansen för slutsteget?
IngOehman skrev:Ja, en bashöjning är ofta praktiskt att åstadkomma aktivt, men den funktion som behövs för bs60 är mycket bättre att skapa passivt, som i bc60 eller bcX.
Vh, iö
Morello skrev:Därför att det är en klart elegant lösning.
Men givetvis mindre bra för den som saluför passiva enheter.
Morello skrev:Därför att det är en klart elegant lösning.
Bubben skrev:Morello skrev:Därför att det är en klart elegant lösning.
Hur tänker du att den skulle integreras?
Genom att (1) i princip ta befintliga passiva delar och bygga in i chassit vid högtalarterminalen, eller (2) genom någon aktiv lösning?
Med alternativ 1 så ser jag inga fördelar jämfört med hur det är idag, man sparar en kabelsnutt.
Eller är din tanke att den blir bättre impedansanpassad mot försteget på något vis?
Morello skrev:Bubben skrev:Morello skrev:Därför att det är en klart elegant lösning.
Hur tänker du att den skulle integreras?
Genom att (1) i princip ta befintliga passiva delar och bygga in i chassit vid högtalarterminalen, eller (2) genom någon aktiv lösning?
Med alternativ 1 så ser jag inga fördelar jämfört med hur det är idag, man sparar en kabelsnutt.
Eller är din tanke att den blir bättre impedansanpassad mot försteget på något vis?
Nä alltså, tanken bara slog mig att man kan integrera den i försteget, MEN det kräver ju att man antingen är elektronikkunnig eller att man anlitar någon som gör jobbet.
Det senare alternativet blir såklart dyrt, men elegant.
genstruktur skrev:Vet inte om det avhandlats innan, kan man ändra på vippan samtidigt som musik spelas eller bör man stänga av musiken först innan man ändrar läge?
AndreasArvidsson skrev:genstruktur skrev:Vet inte om det avhandlats innan, kan man ändra på vippan samtidigt som musik spelas eller bör man stänga av musiken först innan man ändrar läge?
Vippa på du.
DVD-ai skrev:Har du vippat och kommit fram till något ?!
DVD-ai skrev:Har du vippat och kommit fram till något ?!
DVD-ai skrev:Ja vippan är ju framförallt användbar om du måste placera basstöden riktigt "fel" i förhållande till topparna eller om du har ett rum som spökar på så vis att lite extra energi kring 200-500Hz kan vara användbart.
Så den "ska inte behövas" om man har flyt med placering och rum
Jag har ej haft någon riktig användning av min vippa pga att jag ej tål hur basstöden låter om dom är placerade "fel" oavsett vippa eller ej.
Det blir helt tokigt med hur ljudet kommer ut i rummet och jag blir lyssningsteött på 2röda typ
DVD-ai skrev:Jo jag har som sagt ingenting att ivända mot det du skriver utan håller istället med dig
Med ett undantag: Det är dock inte fel att tycka att en placering är "fel" om ens erfarenheter pekar att det hållet.
DVD-ai skrev:Det var alltså mina upplevelser som låg till grund för utrycket att placeringen var "fel" och det enda riktiga fel som egentligen gjordes var att min tydlighet med att detta var just subjektiva upplevelser var bristfällig.
DVD-ai skrev:Så jag tycker fortfarande att den placeringen är "fel" för mig av vad jag har hört såhär långt och accepterar samtidigt att det inte är någon objektiv sanning (mer än att jag tycker detta).
Och accepterar att jag säkerligen kan komma att tycka att den placeringen blir utan dom bieffekter jag nämnde, i ett visst rum.
Jag är alltså inte låst åt något håll och accepterar alla möjligheter så som varandes just vad dom är, möjligheter
CPH skrev:Ok, ett sådant filter kan man eftermontera antar jag, är det en dyr historia? Kan man ha det utanför basstödet/modulen för enkel omställning mellan basmodul och basstöd?
CPH skrev:Ok, ett sådant filter kan man eftermontera antar jag, är det en dyr historia? Kan man ha det utanför basstödet/modulen för enkel omställning mellan basmodul och basstöd?
genstruktur skrev:Va inte ett miffo utan kör med diffo!
För att vara seriös så är jag glad att det nya läget finns. Jag tycker det låter bäst hemma hos mig. Utan diffo-läget låter det lite anemiskt och sämre.
Martinlkpg skrev:genstruktur skrev:Va inte ett miffo utan kör med diffo!
För att vara seriös så är jag glad att det nya läget finns. Jag tycker det låter bäst hemma hos mig. Utan diffo-läget låter det lite anemiskt och sämre.
Då får jag helt enkelt börja ”vippa” lite här hemma och se vad jag tycker
genstruktur skrev:Martinlkpg skrev:genstruktur skrev:Va inte ett miffo utan kör med diffo!
Ja för tusan!
Martinlkpg skrev:genstruktur skrev:Martinlkpg skrev:
Ja för tusan!
Såhär vid första intryck som jag även upplevde de andra gångerna jag har provat diffo lägen så tycker jag det blir lite bumligare i basen och mer mellanregister. Har dragit ner basen nu ett snäpp och det blev bättre. Så jag återkommer efter lite mer lyssning och visppning frammåt tillbaka
IngOehman skrev:Vill bara påminna: Inget av lägena är någon helig gral eller "i princip bättre än det andra".
De är två alternativ bara, och oftast (typ 9 fall av 10?) så kommer ekvi-läget att vara bäst när man har liknande avstånd till pi60(/s) och bs60, och diffo-läget kommer att vara bäst när man har lite mera olika avstånd till pi60(/s) och bs60.
Vh, iö
genstruktur skrev:Jag har faktiskt också mina bs60 kloss an pi60. Men jag antar att det är mycket som spelar in viket läge som låter bäst hos en. Skönt att vippa finns i alla fall, precis som du sa!
Martinlkpg skrev:genstruktur skrev: Sen är ju också smaken som baken
IngOehman skrev:Nejdå, så behöver det inte vara, olika rum kan vara väldigt olika. Men i varje fall 95% av alla rum täcks in av normalområdet.
Men sen kan ju även smaken variera, för att inte tala om klangkvaliteten hos olika inspelningar. Ratten på bc60/bcX är tänkt att OCKSÅ kunna användas som tonkontroll, vid behov.
Åt vilket håll hamnar du med ratten?
Och utgångspunkten bör då vara riktiga fullregistriga fonogram, inte det komprimerade/bandbreddsbegränsade mög som de flesta listmusik-inspelningar tyvärr är.
Vh, iö
IngOehman skrev:Man kan ställa in med vad man vill. Bara man blir nöjd.
Och den inställning du hamnat på, får mig att tro att rummet ger mera stöd i basområdet är vad som är vanligt. Hur är rummet dämpat? En lite svagare basinställning än normalt får man dessutom ofta om bs60 inte bara är ekvidistant placerad utan även är placerad nära pi60(/pi60s).
Vh, iö
genstruktur skrev:IngOehman skrev:Man kan ställa in med vad man vill. Bara man blir nöjd.
Och den inställning du hamnat på, får mig att tro att rummet ger mera stöd i basområdet är vad som är vanligt. Hur är rummet dämpat? En lite svagare basinställning än normalt får man dessutom ofta om bs60 inte bara är ekvidistant placerad utan även är placerad nära pi60(/pi60s).
Vh, iö
Så här ser det ut.
[ Bild ]
Panelerna bakom vänster och höger front är absorbenter med Ino Aco i. Förutom det är alla hålrum i soffan uppfyllt med mineralull och annat absorberande material. I övrigt är det möblerat normalt. Inte minimalistiskt men inte heller jättemycket saker överallt.
Bs60 kan nästan inte stå närmare pi60 än de gör, det är cirka 1 cm mellan dem . Vippan på bcX står numer även i eqvidistal position.
Tack för svar kring detta, jag får helt enkelt ställa basnivån efter tycke och smak. Skönt att inget verkar vara fel!
IngOehman skrev:Då är avståndet från lyssnaren till pi60 annorlunda än avståndet till bs60.
Även avståndet mellan pi60 och bs60 påverkar.
Vh, iö
AndreasArvidsson skrev:Ingvar: Tänker jag rätt att formeln för att räkna ut korrekt inställningen på kontrollboxen är följande:
1/(1/6700-1/Z)
där Z är ingångimpedansen för slutsteget?
DVD-ai skrev:Såhär ser det ut
genstruktur skrev:Tja!
Har köpt ett Cambridge 851w slutsteg för utvärdering. Har kontrollerat med kanaltest att det är rätt kopplat. Har ställt in ingångsimpedansen i bcX med multimeter.
Har kört både film, konsertbluray, Spotify och cd.
Det som förbryllar mig är att när jag har kört med NAD 208, som jag har sedan innan så har jag haft bcx i botten -minimum. Alltså ratten på utsidan ställd kl 19:00 samt eqvidistal. Låter bra men är på inget sätt för lite bas. Kanske skulle man vilja sänka än mer - eller i alla fall prova hur det skulle låta. Har väl tänkt ibland att det är lite märkligt. Har även med NAD 208 ställt in ingångsimpedansen i bcX med multimeter.
Med Cambridge får jag ställa ratten på utsidan av bcx på cirka kl 23:00 och diffodistal för att få en i mitt tycke lagom basnivå. Med bcX kl 19:00 (som jag kört med NAD 208) låter det tunnt.
Skillnaden mellan inställningarna som jag ställer in med ratten på framsidan på bcx är väl ändå typ 4-5db lite grovt gissat. Att jag ändrar från eqvidistal till diffodistal gör även att jag justerar något längre upp (lite mer bas- värme register). Kan väl inte avspeglas med att slutstegen skulle ha så olika frekvensgång tänker jag? Det är ju jättemycket
Hjälp en okunnig att förstå
DVD-ai skrev:Eller kanske:
Olikheter i hur stegen hanterar den lägre lasten (lägre impedans) som blir med bs60 kopplade parallellt med pi60 !?
DVD-ai skrev:genstruktur skrev:Tja!
Har köpt ett Cambridge 851w slutsteg för utvärdering. Har kontrollerat med kanaltest att det är rätt kopplat. Har ställt in ingångsimpedansen i bcX med multimeter.
Har kört både film, konsertbluray, Spotify och cd.
Det som förbryllar mig är att när jag har kört med NAD 208, som jag har sedan innan så har jag haft bcx i botten -minimum. Alltså ratten på utsidan ställd kl 19:00 samt eqvidistal. Låter bra men är på inget sätt för lite bas. Kanske skulle man vilja sänka än mer - eller i alla fall prova hur det skulle låta. Har väl tänkt ibland att det är lite märkligt. Har även med NAD 208 ställt in ingångsimpedansen i bcX med multimeter.
Med Cambridge får jag ställa ratten på utsidan av bcx på cirka kl 23:00 och diffodistal för att få en i mitt tycke lagom basnivå. Med bcX kl 19:00 (som jag kört med NAD 208) låter det tunnt.
Skillnaden mellan inställningarna som jag ställer in med ratten på framsidan på bcx är väl ändå typ 4-5db lite grovt gissat. Att jag ändrar från eqvidistal till diffodistal gör även att jag justerar något längre upp (lite mer bas- värme register). Kan väl inte avspeglas med att slutstegen skulle ha så olika frekvensgång tänker jag? Det är ju jättemycket
Hjälp en okunnig att förstå
Jag tror att det kan ha att göra med skillnader i filterverkan mellan bcX och steget... skumt ändå att det är så mycket...
Eller kanske:
Olikheter i hur stegen hanterar den lägre lasten (lägre impedans) som blir med bs60 kopplade parallellt med pi60 !?
Frisk skrev:DVD-ai skrev:Eller kanske:
Det är ju en intressant tanke, 208an har ju en switch på baksidan för < 8ohm last. Kanske det spelar in? Missade ändra den när jag bytte från pi60s till i32s, då blev steget lite varmt, första gången någonsin. Hur är skillnaden med switchen ställd i 8 ohmsläget på steget?
Morello skrev:I 8 ohmsläge höjs matningsspänningen en aning med hjälp av en extra sekundär på trafen.
genstruktur skrev:Input impedance 20 kOhm stämmer väl för NAD 208?
Så jag inte ställt in fel nu i bcX (cirka 10kohm)
Morello skrev:genstruktur skrev:Input impedance 20 kOhm stämmer väl för NAD 208?
Så jag inte ställt in fel nu i bcX (cirka 10kohm)
Snarare 22 kohm.
Bubben skrev:Hur räknar man på det?
Jag har 12kohm, och det är ganska stort hopp mellan 10-15kohm.
Almen skrev:Med Z=22 kohm blir det 9,6 kohm.
Med Z=12 kohm blir det 15,2 kohm.
genstruktur skrev:Får man be till HiFi-gudarna igen?
Z=20. Vad blir det?
Knuttebaloa skrev:genstruktur skrev:Får man be till HiFi-gudarna igen?
Z=20. Vad blir det?
Jag får det till 10
Knuttebaloa skrev:genstruktur skrev:Får man be till HiFi-gudarna igen?
Z=20. Vad blir det?
Jag får det till 10
Belker skrev:Det slog mig plötsligt att jag inte behöver bcX, eftersom jag lägger digital eq på signalen innan. Eller tänker jag fel? Vore ju skönt att slippa den där plastdosan mitt i signalvägen!
BellsnWhistles skrev:Belker skrev:Det slog mig plötsligt att jag inte behöver bcX, eftersom jag lägger digital eq på signalen innan. Eller tänker jag fel? Vore ju skönt att slippa den där plastdosan mitt i signalvägen!
Du tänker rätt, utom möjligen om du brukar pilla på plastdosan?
Jag kör med digital eq (miniDSP SHD) och fixar både rummet och infraboost där, funkar bra, men knöligt om man tillfälligt vill t.ex. höja basen av någon anledning (fest, tunn produktion, impa...?). Då är det ju mycket enklare att flippa på en knapp eller snurra på en ratt än att gå in i datormackapären och börja ändra filter. Men det gäller ju min setup förstås.
Belker skrev:Det slog mig plötsligt att jag inte behöver bcX, eftersom jag lägger digital eq på signalen innan. Eller tänker jag fel? Vore ju skönt att slippa den där plastdosan mitt i signalvägen!
Morello skrev:Med sådana frihetsgrader är det väl bäst att mäta frekvensgången och justera den digitala ekvalisatorn för jämnast frekvensgång upp till ett par, tre hundra Hz?
Belker skrev:BcX tillför yttepytte lite extra dist faktiskt. Sådär, nu fick ni nåt att noja över!
Morello skrev:Det borde den inte göra då den är strikt passiv.
Almen skrev:Belker skrev:BcX tillför yttepytte lite extra dist faktiskt. Sådär, nu fick ni nåt att noja över!Morello skrev:Det borde den inte göra då den är strikt passiv.
Ja, det är väl bara resistorer och kondingar? Mätfel.
Belker skrev:Almen skrev:Belker skrev:BcX tillför yttepytte lite extra dist faktiskt. Sådär, nu fick ni nåt att noja över!Morello skrev:Det borde den inte göra då den är strikt passiv.
Ja, det är väl bara resistorer och kondingar? Mätfel.
Nej, men det blir extra kablar och kopplingar som kanske plockar upp störningar. Vad vet jag? Sparade inte mätningarna, men det blev nån extra distgubbe med 1kHz testton.
gflar skrev:Om det är detta du är ute efter finns bilden på förra sidan
genstruktur skrev:Bubben skrev:Hur räknar man på det?
Jag har 12kohm, och det är ganska stort hopp mellan 10-15kohm.
1/(1/6700-1/Z)
där Z är ingångimpedansen för slutsteget
genstruktur skrev:Om slutsteget har ingångsimpedans 50kohm, vad blir det?
Almen skrev:genstruktur skrev:Om slutsteget har ingångsimpedans 50kohm, vad blir det?
Om du kollar på lappen ger 47 kohm 7,8 kohm.
Om man räknar på det får man 7,74 kohm.
genstruktur skrev:Almen skrev:genstruktur skrev:Om slutsteget har ingångsimpedans 50kohm, vad blir det?
Om du kollar på lappen ger 47 kohm 7,8 kohm.
Om man räknar på det får man 7,74 kohm.
Jo det såg jag ju på lappen. Det är inte större skillnad än så alltså, stort tack Almen!
Measuring the input impedance of an audio amplifier can be done using a few straightforward methods. Here’s a step-by-step guide for a common approach using a multimeter and a test signal:
Method 1: Using a Multimeter
Power Off the Amplifier: Ensure that the amplifier is turned off and unplugged from the power source.
Disconnect Input Connections: Remove any cables connected to the amplifier's input. This will prevent interference during measurement.
Set Up the Multimeter:
- Set your multimeter to measure resistance (ohms).
- Connect the multimeter probes to the input terminals of the amplifier.
Measure Resistance:
- Read the resistance value displayed on the multimeter. This value represents the input impedance of the amplifier in ohms.
- Keep in mind that this measurement is static and may not represent the impedance at different frequencies.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster