Vad är kontrollbox bcX ?!

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2017-11-05 20:30

Jag har faktiskt också mina bs60 kloss an pi60. Men jag antar att det är mycket som spelar in viket läge som låter bäst hos en. Skönt att vippa finns i alla fall, precis som du sa! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Martinlkpg
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2014-06-19
Ort: Linköping

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav Martinlkpg » 2017-11-05 22:06

genstruktur skrev:Jag har faktiskt också mina bs60 kloss an pi60. Men jag antar att det är mycket som spelar in viket läge som låter bäst hos en. Skönt att vippa finns i alla fall, precis som du sa! :)


Visst är det så. Sen är ju också smaken som baken, det är ju lite det som är charmen med detta intresse. :)

Endel föredrar diffo och endel eqvi läget. Hade jag bara haft diffo läget så hade jag garanterat varit lika nöjd med mina grejer som jag är när jag nu kör eqvi läget :D
Ino audio Pi60+Bs60. Rotel RB-991. Benchmark Dac2 HGC

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2017-11-05 22:56

Martinlkpg skrev:
genstruktur skrev: Sen är ju också smaken som baken

Exakt, lär också påverka som du säger forutom alla parametrar med rum och placering.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2017-12-22 20:02

Lite nya förutsättningar här hemma.....

Om man inte håller sig inom "range normal" när man tycker det låter rätt, kan man då anta att det är något som är felinställt i bc60 då IÖ?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav IngOehman » 2017-12-24 13:34

Nejdå, så behöver det inte vara, olika rum kan vara väldigt olika. Men i varje fall 95% av alla rum täcks in av normalområdet.

Men sen kan ju även smaken variera, för att inte tala om klangkvaliteten hos olika inspelningar. Ratten på bc60/bcX är tänkt att OCKSÅ kunna användas som tonkontroll, vid behov.

Åt vilket håll hamnar du med ratten?

Och utgångspunkten bör då vara riktiga fullregistriga fonogram, inte det komprimerade/bandbreddsbegränsade mög som de flesta listmusik-inspelningar tyvärr är.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2017-12-25 12:32

IngOehman skrev:Nejdå, så behöver det inte vara, olika rum kan vara väldigt olika. Men i varje fall 95% av alla rum täcks in av normalområdet.

Men sen kan ju även smaken variera, för att inte tala om klangkvaliteten hos olika inspelningar. Ratten på bc60/bcX är tänkt att OCKSÅ kunna användas som tonkontroll, vid behov.

Åt vilket håll hamnar du med ratten?

Och utgångspunkten bör då vara riktiga fullregistriga fonogram, inte det komprimerade/bandbreddsbegränsade mög som de flesta listmusik-inspelningar tyvärr är.


Vh, iö


Om "range normal" går från kl. 10:00 till 15:00 på bcX, står ratten på cirka 09:40 hos mig i dagsläget.

Jo jag förstår att smaken kan variera, ville mest bara höra om det var helt självklart om något var felinställt eller så. Men så verkar det inte vara enligt dig.

Jag använder sällan bc60 som tonkontroll vid uppspelning av olika fonogram och film, jag lyssnar fram en inställning som jag upplever naturlig för sådant som jag lyssnar på och sen låter jag den vara inställd på det viset hela tiden. Mest av lathet tror jag :).

Jag tror att jag lyssnar på annat än bandbegränsat mög, viss musik och film. Duger det att ställa in med tror du? :D

God Jul förresten! :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav IngOehman » 2017-12-28 14:09

Man kan ställa in med vad man vill. Bara man blir nöjd.

Och den inställning du hamnat på, får mig att tro att rummet ger mera stöd i basområdet är vad som är vanligt. Hur är rummet dämpat? En lite svagare basinställning än normalt får man dessutom ofta om bs60 inte bara är ekvidistant placerad utan även är placerad nära pi60(/pi60s).


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2017-12-28 16:40

IngOehman skrev:Man kan ställa in med vad man vill. Bara man blir nöjd.

Och den inställning du hamnat på, får mig att tro att rummet ger mera stöd i basområdet är vad som är vanligt. Hur är rummet dämpat? En lite svagare basinställning än normalt får man dessutom ofta om bs60 inte bara är ekvidistant placerad utan även är placerad nära pi60(/pi60s).


Vh, iö


Så här ser det ut.

Bild

Panelerna bakom vänster och höger front är absorbenter med Ino Aco i. Förutom det är alla hålrum i soffan uppfyllt med mineralull och annat absorberande material. I övrigt är det möblerat normalt. Inte minimalistiskt men inte heller jättemycket saker överallt.

Bs60 kan nästan inte stå närmare pi60 än de gör, det är cirka 1 cm mellan dem :D . Vippan på bcX står numer även i eqvidistal position.

Tack för svar kring detta, jag får helt enkelt ställa basnivån efter tycke och smak. Skönt att inget verkar vara fel!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav Bubben » 2017-12-28 19:34

genstruktur skrev:
IngOehman skrev:Man kan ställa in med vad man vill. Bara man blir nöjd.

Och den inställning du hamnat på, får mig att tro att rummet ger mera stöd i basområdet är vad som är vanligt. Hur är rummet dämpat? En lite svagare basinställning än normalt får man dessutom ofta om bs60 inte bara är ekvidistant placerad utan även är placerad nära pi60(/pi60s).


Vh, iö


Så här ser det ut.

[ Bild ]

Panelerna bakom vänster och höger front är absorbenter med Ino Aco i. Förutom det är alla hålrum i soffan uppfyllt med mineralull och annat absorberande material. I övrigt är det möblerat normalt. Inte minimalistiskt men inte heller jättemycket saker överallt.

Bs60 kan nästan inte stå närmare pi60 än de gör, det är cirka 1 cm mellan dem :D . Vippan på bcX står numer även i eqvidistal position.

Tack för svar kring detta, jag får helt enkelt ställa basnivån efter tycke och smak. Skönt att inget verkar vara fel!

Det där är altså en ekvidistal placering, hur ser en diffodistal ut?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav IngOehman » 2017-12-28 22:48

Då är avståndet från lyssnaren till pi60 annorlunda än avståndet till bs60.

Även avståndet mellan pi60 och bs60 påverkar.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav Bubben » 2017-12-29 09:01

IngOehman skrev:Då är avståndet från lyssnaren till pi60 annorlunda än avståndet till bs60.

Även avståndet mellan pi60 och bs60 påverkar.


Vh, iö

Diffodistal är altså när lyssnaravståndet inte är EXAKT lika mellan pi60 och bs60, ellen när det skiljer mer än X dm?
Jag tänker, kan man få bättre redultat med diffo om man inte sitter med lika avstånd mellan lyssnaren och H/V pi60?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav IngOehman » 2017-12-29 15:54

X dm, men det är svårt att ange en exakt siffra för X, men... säg 4 dm då. Fast hellre skulle jag säga att eqvidistal betyder att bs60 står max 4 dm längre bort.

Står bs60 närmare lyssnaren är pi60 så blir gränsen ur denna aspekt snarare 6 dm (närmare), men det finns andra skäl till att man vill undvika det.

Dock spelar även avstånd sidledes roll, liksom rummets egenskaper.

Så testa är bäst! :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

torig
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2008-10-13

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav torig » 2019-02-09 14:52

Bumpar denna mycket intressanta tråd enär jag har ett par frågor.

Går det att beställa bcX i balanserad version också? Vet att någon hade en balanserad version av den gamla kontrollboxen bc.

Vad det gäller diffodistal respektive ekvidistal. Har förstått när/hur de olika inställningarna på bcX ska fungera bäst, men vad betyder egentligen orden "diffodistal" respektive "ekvidistal"? Har inte hittat någon ordförklaring på nätet.

/mvh

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav IngOehman » 2019-02-09 15:17

Distal betyder ungefär långt bort, det bortre eller något liknande. Långt bortighet från en mittpunkt (lyssnaren!) helt enkelt. Motsatsen är proximal som betyder nära.

Ordet distal kommer från latinets disto, som betyder ”stå på avstånd”.

Ekvi betyder ”samma”, diffo betyder ”olika”.

Objekten är stereotrianglarna. Huvudhögtalarnas och basstödens.

Ekvidistal möblering betyder då att resp pi60/pi60s står på samma avstånd från lyssningspunkten som resp bs60.
Diffodistal placering betyder att de står på olika avstånd.

Gränsen går vid sisådär en halvmeter, men att experimentera är klokt. Det beror även på avståndet mellan dem, nämligen.

Inom medicinen används begreppet t ex således att distal femur, är lårbenets nedre del (typ tredjedel eller fjärdedel), alltså den närmast knäet. Delen längst bort ifrån kroppens mittpunkt. Inom tandläkeriet tror jag dock att man kallar bortsidan av en tand för distal (trots att mittpunkten då behöver vara... t ex tandläkaren! ;)*) medan den yta som är framåt inte kallas för den proximala, utan den mesiala.


Vh, iö

- - - - -

*Men det är helknas inom tandläkeriet eftersom den distala ytan vrider sig när man rör sig från tand till tand, då den alltid är den som ligger ”mot tanden bakom” (utom om man har glugg). Den ligger alltså 180 grader (typ) från den mesiala ytan, 90 grader från linguala ytan (den mot munhålans mitt), 90 grader mot både den buckala ytan (mot kinden) och den labiala (mot läpparna) och 90 grader från den ocklusala ytorna (tuggytorna).
Senast redigerad av IngOehman 2019-02-09 15:59, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

torig
 
Inlägg: 410
Blev medlem: 2008-10-13

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav torig » 2019-02-09 15:24

Stort tack för snabbt svar!

Går det att specialbeställa en bcX i balanserad version?
Har balanserat för-/slutsteg.

/mvh

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav IngOehman » 2019-02-09 16:03

Mnjae... det går, men det är enklare att helt enkelt använda två stycken, en för varje kanal! :)

Man behöver kablar med dubbel RCA i ena änden, istället för XLR.

Det GÅR dock även att göra en balanserad bsX, alltså med fyra XLR-kontakter, med dubbelt innehåll, i en större låda. Men det blir mycket dyrare.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2019-12-19 21:29

AndreasArvidsson skrev:Ingvar: Tänker jag rätt att formeln för att räkna ut korrekt inställningen på kontrollboxen är följande:
1/(1/6700-1/Z)
där Z är ingångimpedansen för slutsteget?


Jag fattar inte riktigt. Om ingångsimpedansen på slutsteget är 68kohm vad ställer man rattarna i bcX på då?

Eller Om ingångsimpedansen på slutsteget är 20kohm?

Tabellen som jag postade tidigare i tråden går inte att se längre. Bilderna har försvunnit :? Någon som har en bild på impedanstsbellen eller kan hjälpa till att räkna? :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav DVD-ai » 2019-12-20 15:07

Såhär ser det ut :)
Bilagor
64876583-35A5-44DA-B430-4B8ECD365060.png
64876583-35A5-44DA-B430-4B8ECD365060.png (444.7 KiB) Visad 9450 gånger
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2019-12-20 16:15

DVD-ai skrev:Såhär ser det ut :)


Super tack! :)

Nog min gamla bild (som kommit bort ur min telefon och Google ) :D
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2020-01-07 18:49

Tja! :)


Har köpt ett Cambridge 851w slutsteg för utvärdering. Har kontrollerat med kanaltest att det är rätt kopplat. Har ställt in ingångsimpedansen i bcX med multimeter.

Har kört både film, konsertbluray, Spotify och cd.

Det som förbryllar mig är att när jag har kört med NAD 208, som jag har sedan innan så har jag haft bcx i botten -minimum. Alltså ratten på utsidan ställd kl 19:00 samt eqvidistal. Låter bra men är på inget sätt för lite bas. Kanske skulle man vilja sänka än mer - eller i alla fall prova hur det skulle låta. Har väl tänkt ibland att det är lite märkligt. Har även med NAD 208 ställt in ingångsimpedansen i bcX med multimeter.

Med Cambridge får jag ställa ratten på utsidan av bcx på cirka kl 23:00 och diffodistal för att få en i mitt tycke lagom basnivå. Med bcX kl 19:00 (som jag kört med NAD 208) låter det tunnt.

Skillnaden mellan inställningarna som jag ställer in med ratten på framsidan på bcx är väl ändå typ 4-5db lite grovt gissat. Att jag ändrar från eqvidistal till diffodistal gör även att jag justerar något längre upp (lite mer bas- värme register). Kan väl inte avspeglas med att slutstegen skulle ha så olika frekvensgång tänker jag? Det är ju jättemycket 8O

Hjälp en okunnig att förstå :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav DVD-ai » 2020-01-08 08:20

genstruktur skrev:Tja! :)


Har köpt ett Cambridge 851w slutsteg för utvärdering. Har kontrollerat med kanaltest att det är rätt kopplat. Har ställt in ingångsimpedansen i bcX med multimeter.

Har kört både film, konsertbluray, Spotify och cd.

Det som förbryllar mig är att när jag har kört med NAD 208, som jag har sedan innan så har jag haft bcx i botten -minimum. Alltså ratten på utsidan ställd kl 19:00 samt eqvidistal. Låter bra men är på inget sätt för lite bas. Kanske skulle man vilja sänka än mer - eller i alla fall prova hur det skulle låta. Har väl tänkt ibland att det är lite märkligt. Har även med NAD 208 ställt in ingångsimpedansen i bcX med multimeter.

Med Cambridge får jag ställa ratten på utsidan av bcx på cirka kl 23:00 och diffodistal för att få en i mitt tycke lagom basnivå. Med bcX kl 19:00 (som jag kört med NAD 208) låter det tunnt.

Skillnaden mellan inställningarna som jag ställer in med ratten på framsidan på bcx är väl ändå typ 4-5db lite grovt gissat. Att jag ändrar från eqvidistal till diffodistal gör även att jag justerar något längre upp (lite mer bas- värme register). Kan väl inte avspeglas med att slutstegen skulle ha så olika frekvensgång tänker jag? Det är ju jättemycket 8O

Hjälp en okunnig att förstå :)


Jag tror att det kan ha att göra med skillnader i filterverkan mellan bcX och steget... skumt ändå att det är så mycket... :)

Eller kanske:
Olikheter i hur stegen hanterar den lägre lasten (lägre impedans) som blir med bs60 kopplade parallellt med pi60 !?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav Frisk » 2020-01-08 09:09

DVD-ai skrev:Eller kanske:
Olikheter i hur stegen hanterar den lägre lasten (lägre impedans) som blir med bs60 kopplade parallellt med pi60 !?

Det är ju en intressant tanke, 208an har ju en switch på baksidan för < 8ohm last. Kanske det spelar in? Missade ändra den när jag bytte från pi60s till i32s, då blev steget lite varmt, första gången någonsin. Hur är skillnaden med switchen ställd i 8 ohmsläget på steget?

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav Morello » 2020-01-08 10:47

I 8 ohmsläge höjs matningsspänningen en aning med hjälp av en extra sekundär på trafen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2020-01-08 11:12

DVD-ai skrev:
genstruktur skrev:Tja! :)


Har köpt ett Cambridge 851w slutsteg för utvärdering. Har kontrollerat med kanaltest att det är rätt kopplat. Har ställt in ingångsimpedansen i bcX med multimeter.

Har kört både film, konsertbluray, Spotify och cd.

Det som förbryllar mig är att när jag har kört med NAD 208, som jag har sedan innan så har jag haft bcx i botten -minimum. Alltså ratten på utsidan ställd kl 19:00 samt eqvidistal. Låter bra men är på inget sätt för lite bas. Kanske skulle man vilja sänka än mer - eller i alla fall prova hur det skulle låta. Har väl tänkt ibland att det är lite märkligt. Har även med NAD 208 ställt in ingångsimpedansen i bcX med multimeter.

Med Cambridge får jag ställa ratten på utsidan av bcx på cirka kl 23:00 och diffodistal för att få en i mitt tycke lagom basnivå. Med bcX kl 19:00 (som jag kört med NAD 208) låter det tunnt.

Skillnaden mellan inställningarna som jag ställer in med ratten på framsidan på bcx är väl ändå typ 4-5db lite grovt gissat. Att jag ändrar från eqvidistal till diffodistal gör även att jag justerar något längre upp (lite mer bas- värme register). Kan väl inte avspeglas med att slutstegen skulle ha så olika frekvensgång tänker jag? Det är ju jättemycket 8O

Hjälp en okunnig att förstå :)


Jag tror att det kan ha att göra med skillnader i filterverkan mellan bcX och steget... skumt ändå att det är så mycket... :)

Eller kanske:
Olikheter i hur stegen hanterar den lägre lasten (lägre impedans) som blir med bs60 kopplade parallellt med pi60 !?


Ja jag tycker det med. Att jag fick justera lite grand kan jag köpa. Tycker också det är lite konstigt att jag med NAD 208 är på minimum - det ej går att sänka mer med ratten på framsidan på bcx.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2020-01-08 11:13

Frisk skrev:
DVD-ai skrev:Eller kanske:
Olikheter i hur stegen hanterar den lägre lasten (lägre impedans) som blir med bs60 kopplade parallellt med pi60 !?

Det är ju en intressant tanke, 208an har ju en switch på baksidan för < 8ohm last. Kanske det spelar in? Missade ändra den när jag bytte från pi60s till i32s, då blev steget lite varmt, första gången någonsin. Hur är skillnaden med switchen ställd i 8 ohmsläget på steget?


Min står på 4ohm. Trodde det läget var normal -bäst?

Kan ju prova 8ohm när jag kopplar in 208 igen.
Senast redigerad av genstruktur 2020-01-08 11:15, redigerad totalt 1 gång.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2020-01-08 11:14

Morello skrev:I 8 ohmsläge höjs matningsspänningen en aning med hjälp av en extra sekundär på trafen.


Vilket läge tycker du är bäst att köra med?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2020-01-08 11:24

Input impedance 20 kOhm stämmer väl för NAD 208?
Så jag inte ställt in fel nu i bcX (cirka 10kohm)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2020-01-08 11:39

Från Cambridge hemsida:

TERRAPIN BUFFERING
When designing a stereo system, listeners are often encouraged to think about system matching, where components are handpicked to provide the best overall sound quality. People often assume this is due to the different audio characteristics, but frequently it is due to impedance (the relationship between voltage and current input/output) matching components. Products perform at their optimum when their input and output impedances match. This isn’t always possible though so we decided to develop our unique Terrapin impedance buffering module. This enables the 851W to be paired with a huge variety of audio sources and pre-amplifiers of varying impedance without risking any sacrifice in musicality or overall audio performance.”

https://www.cambridgeaudio.com/en/products/851/851w
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav Morello » 2020-01-08 11:46

genstruktur skrev:Input impedance 20 kOhm stämmer väl för NAD 208?
Så jag inte ställt in fel nu i bcX (cirka 10kohm)




Snarare 22 kohm.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Vad är kontrollbox bcX ?!

Inläggav genstruktur » 2020-01-08 12:28

Morello skrev:
genstruktur skrev:Input impedance 20 kOhm stämmer väl för NAD 208?
Så jag inte ställt in fel nu i bcX (cirka 10kohm)




Snarare 22 kohm.


Okej tack. Jag utgick från manualen.

Vad borde jag ställa impedansen i bcX då? Jag är dålig på att räkna :P

Edit: fanns ju i tabellen 9.6 :mrgreen:
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster