Jag sitter här i flyttkaoset och saknar min anläggning. Kaoset är nog mer psykiskt än fysiskt, så här städat har det nog aldrig varit, men ansträngande med städning, fotografering, försäljning m.m. m.m.
Samtidigt börjar jag längta till huset, bara lite drygt en vecka kvar nu. Huset har redan ett "biorum" som jag faktiskt tror jag lyckas få behålla i samma dedikerade utförande! Dock saknas en del akustik m.m. som det ser ut idag, kommer sannolikt av diverse skäl också vändas 180 grader... Garderober bakom sittplats istället för bakom duk och vid högtalare. samt stabil yttervägg att spela mot jämfört med en innervägg.
Nåja, det var lite bakgrund, kanske utvecklas detta till en projekttråd så småningom.
Jag sitter idag på en gammal receiver, Yamaha RX-V795RDS, visserligen fungerar den men börjar kännas lite till åren nu, detta är väl vad jag känner kommer behöva bytas först, vad ska jag ha istället, som klarar de nya ljudformaten m.m.? Jag sitter ju inte i sjön så har väl inget emot att vänta något år om det är något nytt "revolutionerande" på gång eller om de nya formaten behöver stabilisera sig lite?
Vad jag tycker mig sakna med receivern är väl HDMI, främst för att ta in alla nya ljudformat. Sannolikt kan jag väl dessutom få en del bättre ljud med en bra modern förstärkare?
Hur står sig hemmabioförstärkarna idag? Är de fullgoda eller bör jag prioritera en stereoförstärkare för musik?
Kringutrustning:
Frontar: pi60s
Surronder 8st A2 (står och skämms i en garderob sen flera år tillbaka, äntligen ska de få komma ut i det fria igen!)
Slutsteg: NAD208
Projektor: Electrohome ECP3500.
Receivern jag har idag har "ext decoder" vilket innebär att jag kan använda slutstegen i den till surronderna i alla fall initialt, vilket innebär att både hemmabioförsteg och hela förstärkare fungerar, NADen kommer med största sannolikhet fortsatt driva frontarna.
Jag kommer konsultera hjälp med rummet innan jag gör några större ingrepp. Det lutar också åt att uppgrader högtalarna till i32s eller motsvarande inbyggnads samt ett infra-system till det.
Alla steg kommer inte ske på en gång utan varefter det passar.
Tveksamt om projektorn kommer monteras över huvud taget eller byts, har ett erbjudande på en Barco 808, men vet inte om jag orkar med en CRT,tyvärr verkar projektormarknaden stannat av i övrigt, 4k orimligt dyrt och övriga lockar inte riktigt för stunden, utan djupare undersökning gjord.
Ursäkta långt och osammanhängande inlägg.
Bifogar mäklarbilden från tänkta rummet. Jag bedömer rummet till ca 25kvm.