Dags att uppdatera elekroniken, men vad gäller nu?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Frisk

Dags att uppdatera elekroniken, men vad gäller nu?

Inläggav Frisk » 2015-10-24 16:04

Jag sitter här i flyttkaoset och saknar min anläggning. Kaoset är nog mer psykiskt än fysiskt, så här städat har det nog aldrig varit, men ansträngande med städning, fotografering, försäljning m.m. m.m.
Samtidigt börjar jag längta till huset, bara lite drygt en vecka kvar nu. Huset har redan ett "biorum" som jag faktiskt tror jag lyckas få behålla i samma dedikerade utförande! Dock saknas en del akustik m.m. som det ser ut idag, kommer sannolikt av diverse skäl också vändas 180 grader... Garderober bakom sittplats istället för bakom duk och vid högtalare. samt stabil yttervägg att spela mot jämfört med en innervägg.

Nåja, det var lite bakgrund, kanske utvecklas detta till en projekttråd så småningom.

Jag sitter idag på en gammal receiver, Yamaha RX-V795RDS, visserligen fungerar den men börjar kännas lite till åren nu, detta är väl vad jag känner kommer behöva bytas först, vad ska jag ha istället, som klarar de nya ljudformaten m.m.? Jag sitter ju inte i sjön så har väl inget emot att vänta något år om det är något nytt "revolutionerande" på gång eller om de nya formaten behöver stabilisera sig lite?

Vad jag tycker mig sakna med receivern är väl HDMI, främst för att ta in alla nya ljudformat. Sannolikt kan jag väl dessutom få en del bättre ljud med en bra modern förstärkare?

Hur står sig hemmabioförstärkarna idag? Är de fullgoda eller bör jag prioritera en stereoförstärkare för musik?

Kringutrustning:
Frontar: pi60s
Surronder 8st A2 (står och skämms i en garderob sen flera år tillbaka, äntligen ska de få komma ut i det fria igen!)
Slutsteg: NAD208
Projektor: Electrohome ECP3500.

Receivern jag har idag har "ext decoder" vilket innebär att jag kan använda slutstegen i den till surronderna i alla fall initialt, vilket innebär att både hemmabioförsteg och hela förstärkare fungerar, NADen kommer med största sannolikhet fortsatt driva frontarna.

Jag kommer konsultera hjälp med rummet innan jag gör några större ingrepp. Det lutar också åt att uppgrader högtalarna till i32s eller motsvarande inbyggnads samt ett infra-system till det.

Alla steg kommer inte ske på en gång utan varefter det passar.

Tveksamt om projektorn kommer monteras över huvud taget eller byts, har ett erbjudande på en Barco 808, men vet inte om jag orkar med en CRT,tyvärr verkar projektormarknaden stannat av i övrigt, 4k orimligt dyrt och övriga lockar inte riktigt för stunden, utan djupare undersökning gjord.

Ursäkta långt och osammanhängande inlägg.

Bifogar mäklarbilden från tänkta rummet. Jag bedömer rummet till ca 25kvm.
Bilagor
bio.jpg
bio.jpg (244.75 KiB) Visad 2998 gånger

Användarvisningsbild
philipbtz

Re: Dags att uppdatera elekroniken, men vad gäller nu?

Inläggav philipbtz » 2015-10-27 17:53

Vad som gäller angående receivers är att du vill ha HDMI 2.0a och HDCP 2.2. Alla de "vanliga" surround-formaten finns i princip vilken receiver som helst i klassen 5000:- och uppåt. Med vanliga format menar jag DTS HD MA och Dolby True HD samt de äldre formaten. Yamaha har dock inte alltid de äldre uppskalningsformaten för att få 7.1 med en 5.1 track t.ex.

Jag tycker dock att det är av stort värde om receivern även har stöd för Dolby Atmos och DTS:X(de nyaste formaten). Eftersom du har 8 stycken a2:or skulle jag satsa på en receiver som klarar minst 7.1.2. Själv har jag en Marantz SR5010 och den klarar 7.1/5.1.2 men inser att jag nog hade saknat mina bakkanaler om jag går över till 5.1.2. En receiver som klarar 9 kanaler skulle jag säga är en mycket bra idé om du inte har en väldigt begränsad budget för receiver(som mig). Hur mycket pengar vill du lägga? Listar några som jag tycker är vettiga:

Marantz SR7010 - 15000:-, klarar allt kort och gott. Men kanske inte samma byggkvalitet som yamaha?

marantz SR6010 - 11000:- klarar det mesta och med separat slutsteg får du 7.1.2 eller 5.1.4.

Yamaha RX-A3050 - 25000:- klarar nästan lika mycket som Marantz 7010 men saknar Auro 3D och lite andra småsaker. Antagligen något bättre byggkvalitet och DAC:ar men väldigt mycket dyrare.

Yamaha RX-A2050 - ca. 15000:- och klarar Atmos och DTS:X- 9 kanaler. Möjligtvis bättre byggkvalitet än Denon eller Marantz.

Denon x4200 - 14000:-, klarar alla format och har 9-kanalig processing med separat 2-kanaligt slutsteg.

Onkyo - Finns inga vettiga alternativ för 7.1.2 eller bättre som klarar Atmos och DTS:X vad jag vet. Det finns NR747 men den har bara 7-kanalig processing vad jag vet. Om du har pengarna hade jag satsat på minst 9-kanalig. Kan vara värt att kolla upp ifall du kan få 9 kanaler med separat slutsteg.

Pioneer - finns receivers som klarar atmos och dts:x men inte hittat någon som klarar mer än 7 kanaler. dvs. 5.1.2 eller 7.1.

Sony - Verkar inte vara på banan med nya formaten

Rotel - Överprisat och klarar inte alla nya format

Sen finns det dyra processorer från diverse märken som klarar allt möjligt men då blir det dyrt och du måste ha nya slutsteg. Personligen om jag hade ca. 20-25k att lägga så hade jag köpt en Marantz SR7010 och sedan en MiniDSP DDRC-88A så har du en receiver som klarar allt samt Dirac Live som verkar vara det rumskorrigeringsprogrammet alla ljudnördar har gått och väntat på. Audyssey XT32 är tydligen inte ens i närheten.

Om du vill lägga så lite som möjligt är det väl i princip SR6010 som gäller. Folk får gärna tipsa om receivers jag missat. Det finns en Onkyo som hade fått väldigt bra i Molt men den klarar bara 5.1.2 tror jag. 5.1.2 är iof inte dåligt det heller och det är vad jag själv har, men efter lite test så tycker jag att jag missar lite genom att offra bakkanalerna. 7.1.2 tror jag mycket mer på.

Projektorer är mycket knepigare och man får lägga riktigt stora summor pengar om man vill ha 4k och HDR. Med detta runt hörnet kan det vara värt att vänta. Om du har mycket pengar finns det Sony VPL-VW520ES(4k och HDR) och JVC DLA-X5000(har HDR men bara pixel shifting för 4k)

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2015-10-28 10:22

Jag skulle kolla lite mer på Emotiva om jag hade behov av en bra receiver/processor.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-10-28 12:02

Fördelen med Emotivan är att den har Dirac inbyggt och för $100 extra får man den riktiga versionen av Dirac. Det är antagligen ett väldigt bra försteg också. Nackdelen är att det är ett rent försteg så man behöver slutsteg för varje kanal samt att den inte stödjer varken Atmos eller DTS:X och den är ganska dyr.

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados

Inläggav LarsTruelsen » 2015-10-28 16:13

Onkyo 1030 eller 3030 kan också vara bra alternativ.
"I'm not harmful, just introspective. You can probably think I'm weird, but it's not harmful weird."

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-10-28 17:03

Yamaha 3050 går att få för 20000:- nu :)
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... 3050-demo/

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2015-10-28 17:06

Föresten har väl denna Pioneer LX58 9.2?

https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... r-sc-lx58/

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados

Inläggav LarsTruelsen » 2015-10-28 17:20

Emanuelgbg skrev:Föresten har väl denna Pioneer LX58 9.2?

https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... r-sc-lx58/

Men inte HDCP2.2 ?
"I'm not harmful, just introspective. You can probably think I'm weird, but it's not harmful weird."

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-10-28 17:38

Man får också bestämma sig om man tycker det räcker med Atmos eller om man vill ha DTS:X också(eller Auro 3D t.o.m). Det finns flera 9-kanaliga receivers som har bara har Atmos men inte DTS:X (eller Auro 3D). Och tyvärr verkar det som att vissa har HDMI 2.0 men inte HDCP 2.2..

Frisk

Inläggav Frisk » 2015-11-07 23:06

Hej och tack så mycket för ni tagit ett tid att svara! Så då låter det alltså som de nya formaten faktiskt tillför något extra och inte bara är försäljnings-parametrar.

Jag ska försöka titta lite närmare på de förslag ni givit, skönt att slippa söka igenom allt högt och lågt själv!

Angående budget vet jag inte riktigt för stunden, när jag skrev inlägget såg det VÄLDIGT bra ut på kontot, men nu sitter jag med både lägenhet och ett halvt hus. Ska se till att avyttra lägenheten innan det blir köp av något. Men 20-25kkr känns rimligt. Jag ska nog dock försöka få lite akustikkonsultation innan köp, dumt att köpa på sig saker som tappar i värde innan de kommer till användning.

Fått tillträde till huset nu och sitter i rummet på bilden, men jag har vänt på det, så högtalarna får spela mot yttervägg. Inte ljud på topp men låter ändå, efter att jag fick upp absorbenterna bakom högtalarna ganska bra. Det känns lite tunt i basen förutom någon liten "puckel" tror egentligen inte puckeln har någon större förstärkning utan bara inte dämpad som basen generellt.

Projektor får nog vänta då, de 4ksom finns känns orimligt dyra! Borde snart vara dags med ett tekniksprång kan jag tycka. Projektorerna har det inte hänt mycket med mer än yttersta toppskiktet och tv har väl mest blivit större men med samma teknologi?

Jag antar projektor är att föredra framför tv för att kunna dämpa framväggen med att ha ljudtransparent duk.

Vad är åsikten på forumet, tillför center något med stor bild eller ställer det mer till det?

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-11-08 09:52

Vill bara säga att jag hoppas vi får se en byggtråd - det här projektet kommer ju bli grymt! :D

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2015-11-08 11:57

Kan komma med ett till tips. Arcam kommer släppa ett par receivers som verkar BEAST kort sagt. De klarar 7.1.4, Atmos, DTS:X OCH den har Dirac Live. Nackdelen är att du behöver lite extra slutsteg om du vill ha mer än 7.1. AVR550 och AVR850 heter dom. Tror AVR550 landar på runt 30kkr. Vet inte så mycket om dom men de ser väldigt intressanta ut tycker jag.

Angående center så tycker jag personligen det är ett lyft. Fördelen är att jag kan ligga ner i soffan och ändå få dialogen låst i mitten. Beroende på ljudmix så får man ibland mer djup i ljudbilden utan center men detta kan jag leva utan med till film. Men om du skaffar en center skaffa en riktigt bra en annars kommer du ångra dig. När du väl använder center så hamnar ju typ 80% av filmens ljud där.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-08 21:25

philipbtz skrev:Kan komma med ett till tips. Arcam kommer släppa ett par receivers som verkar BEAST kort sagt. De klarar 7.1.4, Atmos, DTS:X OCH den har Dirac Live. Nackdelen är att du behöver lite extra slutsteg om du vill ha mer än 7.1. AVR550 och AVR850 heter dom. Tror AVR550 landar på runt 30kkr. Vet inte så mycket om dom men de ser väldigt intressanta ut tycker jag.

Angående center så tycker jag personligen det är ett lyft. Fördelen är att jag kan ligga ner i soffan och ändå få dialogen låst i mitten. Beroende på ljudmix så får man ibland mer djup i ljudbilden utan center men detta kan jag leva utan med till film. Men om du skaffar en center skaffa en riktigt bra en annars kommer du ångra dig. När du väl använder center så hamnar ju typ 80% av filmens ljud där.

Arcam med klass-G slutsteg lät bra på Malmömässan nu sist.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Frisk

Inläggav Frisk » 2015-11-08 22:30

Tack för ytterligare tips! Precis denna typ av input jag egentligen sökte, om/vad för spännande som var på gång att hålla utkik efter. Jag har ju nu 5 slutsteg/kanaler i förstärkaren som går använda separat samt 2 kanaler i NAD208. Ytterligare 1 kanal i en subwoofer jag har idag (Zahcry DSW-400, dock bör det väl vara stereo även i basen)

Surronden antar jag det inte behövs så mycket effekt i, dock för en eventuell center, ska man ha front high dessutom börjar det ju bli ohållbart.

Jag är medveten om att en center behöver viss kvalité, har en gammal, som nog i och för sig inte ansågs direkt dålig men förstörde klart mer än den tillförde även med mina gamla högtalare. Kanske en i14/16 eller CC som center då. Tror initiala budgeten får sikta på ett rum med i princip vad jag har men utökas med kanske infra y4 eller likande med första mål i32s (eller motsvarande CC) som frontar.

Självklart kommer en byggtråd när detta dras igång på riktigt. Hoppas kunna ta in Ingvar för en första titt så fort lägenheten är såld. Ingen som är på jakt efter en liten topprenoverad 2a i Västerås? (http://www.blocket.se/vastmanland/Hagag ... 1&direct=1) Blir snart kontakt med mäklare men tänkte jag kunde göra ett försök utan sånt krångel.

Tjejen låter väldigt medgörlig kring rummet, jag verkar fått ganska fria tyglar, så länge inte väggarna blir svarta (Konstigt nog lät det nästan mer OK med svart tag än svarta väggar. Mycket tyg(mörkt) är hon helt införstådd med. Jag vill nog dock inte ha allt för svart jag heller, men självklart möjlighet att dra för mörkt på något sätt. Om möjligt vore det ju skönt med ett bra dämpande mörkt tyg och en ljus "gardin" som går att dra för framför så man kan lyssna på väljud både i ett ljust och mörkt rum, kan man bara dra bort det mörka gardinerna försvinner ju samtidigt en del av välljudet. Dock kanske detta rum i förlängningen medför att jag inte har fullt så mycket att säga till om i övrigt, men vad gör väl det :)

Användarvisningsbild
RMA

Inläggav RMA » 2015-11-11 10:55

Basen behöver inte vara i stereo, däremot flera basar. Monobas med en låda är inte bra!

Frisk

Inläggav Frisk » 2015-11-11 21:11

De nya Arcam-receivrarna verkar ju riktigt trevliga. Eventuellt lite tråkiga i designen, men det kan ju nästan ses som ett plus! Frågan är ju dock om det är helt olika bra ljud i 550 mot 850, verkade inte bara vara mer effekt utan också bättre slutsteg "Toppmodellen AVR850 har Arcams speciella förförstärkarsteg med ”klass G-teknik” som ger hög effekt och lite förvrängning. Något enklare AVR550 har en något mindre sofistikerad och mer tradition förstärkardel men har samma tekniska plattform i övrigt." (http://www.ljudochbild.se/nyheter/hi-fi ... fran-arcam) Det jag tycker är mest synd är att det verkar vara hårdvara som säger vilka kanaler som går var, skulle gärna använda min NAD 208 till frontarna och de kanalerna som då blir över till surronder. Men får hålla tummarna för att det går justera i firmware.

Tack för klargörandet RMA, då kanske jag klarar mig på det bas-steg jag har idag, det är väl inte det bästa, men kan nog duga ett tag i alla fall. Börja med IY2 eller 4 och ett CR80s utöver vad jag har idag.

Frisk

Inläggav Frisk » 2015-11-16 21:32

Nu besvarar jag min egna tråd lite. Läst på lite mer om arcam-receivrarnapå av-forum, inte riktigt lika övertygad längre som jag nyss var. Två bakslag,
1. Det verkar inte möjligt att "asigna"om kanalerna internt, om jag vill använda mitt nad till frontkanalerna verkar det inte gå använda de integrerade frontkanalerna som top-kanaler.
2m 550-varianten verkar inte vara ett klass g-steg. Känns nästan mer intressant med ett försteg eller en prosessor då kanske.. Aldrig ska det vara lätt.

Återgå till Wänner af Ino