Bas + Tjocka, tunga och täta draperier = choblam

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai

Bas + Tjocka, tunga och täta draperier = choblam

Inläggav DVD-ai » 2015-11-02 10:16

Tjenare, goood dag och hej :)

Nu har jag en frågeställning gällande tjocka, tunga och tämligen täta draperier i rum och hur detta påverkar rumsresonanser i basområdet i rummet.

Bakgrunden till funderingarna är dessa:
Jag har kompletterat mina befintliga draperier och gardiner (på sidoväggarna i första 2/5 av runmets längd) med scenmolton här hemma, innan hade jag ytterst ett lager linne gardin och bakom det ett lager "för tät" Ikea gardin.
Båda dessa gardiner är tämligen tunga (linnegardinen förvånansvärt tung faktiskt ! ) men nu med 2lager scenmolton mellan linne tyget och Ikea tyget så är jag uppe på legendariska ca 1kg/m2 i vikt :P

Som väntat blir allt från några hundra Hertz och upp bättre tack vare detta men vad som var helt oväntat är att detta ingrepp tycks ha gjort påverkan nere vid min resonans på bredden (och kanske längden ?!) i rummet vid ca 39Hz.
Inte nog med att nivån på denna resonans upplevs lägre det är dessutom som om jag nu kan placera högtalarna lite bredare (bredare än det fysiska 1/4 måttet) och DÅ hamna i det akustiska 1/4 måttet (basserat 100% på lyssning) eller så är det helt enkelt så att denna bredgående resonans dämpades så mycket med tyget att bredare placering blev mindre problematiskt ?!

Detta var en mycket välkommen överaskning och jag är oerhört positiv till detta faktum att denna åtgärd gjorde skillnad nere i basen :D

Ja... Så hur går detta till ? Vad händer ?

Lite fakta:

Rummet
är 4,8m brett och 4,2m långt, 2,55m i takhöjd, vänster vägg är betong och tegel, vägg bakom högtalare är tegel och resterande någon lättbetong typ motsvarande 4lager gips.
Tak/golv betong och på höger vägg så är det dessutom fönster. :)

Draperierna sträcker sig ca 2/5 av rumslängden från högtalarväggen räknat, dessa sträcker sig ganska exakt från golv till tak och hänger mellan 30-10cm ut från väggen / fönstret bakom (väggarna är ojämna).
Draperierna är alltså 4lager tyg på totalt ca 1kg/m2 och bestående av ett ganska transparent linnetyg, 2lager scenmolton som ju är ganska tätt ändå och slutligen ett Ikea tyg som är väldigt tätt (nästan hopplöst att blåsa igenom).

Min teori om vad som händer är denna:
Eftersom tygerna täta så vill ljudvågorna sätta dessa i rörelse mer om än dom hade varit lätta för luften att ta sig egenom.
Men då tygerna samtidigt är så pass tunga som dom är så krävs det ju väldigt mycket energi för att kunna börja flytta på dessa och därmed för dom låga frekvenserna att "ta sig egenom".
Detta resulterar i att det blir som en "extra vägg" men som är mjuk och liksom äter upp rörelseenergin från dessa låga frekvenser.
Men detta borde vara tämligen oeffektivt... Dock tack vare så stor yta som detta handlar om så blir ändå effekten märkbar :)
Eventuellt så kan detta samverka med att draperierna även blir som någon typ av strömningsmotstånd då dom sluter tämligen tätt kring vägg, tak och golv.
Detta hjälper kanske till lite extra ? Även om draperierna borde befinna sig i tryckmaxima/ partikelrörelse minimum för bredgående resonans.
Men kanske hjälper som till på längsgående resonans som strömningsdämpning i och försig, så kan det nog vara :)
Då är ju en del av tygerna i områden med ganska hög partikelhastighet i alla fall.

Detta ger choblam, för det är bra !

Aja detta är mina teorier, är oerhört nyfiken på att höra vad ni andra tror eller vet ?!
Någon som kan bekräfta eller skjuta hål på mina teorier ?! :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Bas + Tjocka, tunga och täta draperier = choblam

Inläggav Nattlorden » 2015-11-02 10:50

I samma härad, fast lite annorlunda, så läste jag någonstans om att frihänga Mass Loaded Vinyl istället för att ha den som Constrained Damping Layer eller direkt bakom gipsvägg... borde bli lite av samma sak som du beskriver, fast ännu mindre genomsläppligt och mer reflektivt för högre frekvenser.

Tog hem en rulle själv, för jag funderade på att ha det som draperi till den delen i min bio där jag har ingången. Fast efter att ha fått den och insett VIKTEN på allvar så har den inte kommit längre... Blir svår att hitta någon glidskena som hanterar vikten, så den hade nog fått strimlas för att kunna gå genom och då hade effektiviteten säkert minskats...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-11-02 17:19

Spännande ! :)

Ja det blir ju samma princip mer eller mindre låter det som :)

Är som sagt riktigt nöjd med att jag fick en förbättring bara sådär som bonus.
Men blir nyfiken på lm det är någon som vet mer om hur detta fungerar och har några ideer/ input att komma med ?! :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-11-02 18:10

Har nu pratat med Ingvar om saken och han mer eller mindre bekräftar mina teorier :)

Dock så hänger det mer på att tyngden och att genomsläppligheten som faktiskt finns där (även om det är låg) tvingar ljudvågen att arbeta sig genom tyget och inte bara flytta på det.
Och då får jag en strömningsabsorbent som verkar bredbandigt :)

Riktigt trevligt !
Ska bli kul att få upp ytterligare några kg Scenmolton här i dagarna och se vad detta för med sig i fråga om härliga överaskningar :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-02 22:51

Hade säkert kunnat göra en del med mitt vardagsrum om jag hade haft sådant som draperi att dra för mina stora öppningar till angränsande rum. Men det faller på praktiska utseendefrågor, dock. Men i bion hade det nog varit bra att kunna halv-täppa-till genomgången... Får funderas vidare på...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2015-11-03 14:16

Ingvar ritade in dubbla moltondrapperier i bakre delen av mitt rum i förra lägenheten (det tårtbitsformade). Det blev hörbar skillnad när jag drog för dom. Jag förstod det som att energin dom tog upp skulle hjälpa lite mot dom stående vågorna som var problem i rummet. Jag vet inte hur avståndet till bakre väggen påverkar, det var ju flera meter mellan drapperierna och bakväggen. Borde ju vara skillnad mot att ha dom hängande bara 10-20 cm från vägg, eller?
Oppo BDP-80, HTPC -> TX-NR3010 -> cr80s -> miniDSP -> Emotiva XPA-5 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2015-11-03 14:45

Nahaz skrev:Ingvar ritade in dubbla moltondraperier i bakre delen av mitt rum i förra lägenheten (det tårtbitsformade). Det blev hörbar skillnad när jag drog för dom. Jag förstod det som att energin dom tog upp skulle hjälpa lite mot dom stående vågorna som var problem i rummet. Jag vet inte hur avståndet till bakre väggen påverkar, det var ju flera meter mellan draperierna och bakväggen. Borde ju vara skillnad mot att ha dom hängande bara 10-20 cm från vägg, eller?

Avståndet påverkar hur lågt ned i frekvens som ett draperi kan vara effektivt. Nära en vägg är partikelhastigheten låg (tryckmaximum) och då är det svårt att åstadkomma någon dämpning av dignitet medelst ett draperi. Draperiet skall placeras i ett hastighetsmaximum (tryckminimum) för att nå maximal dämning. Det låter kanske lite bakvänt, men där man har en "suckout" är där man skall placera draperiet för att få maximal dämpning.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-11-03 17:00

Beror ju på, om tyget placeras i tryckmaxima så behöver det vara tätt och även tungt nog, detta enligt vad jag skrev i några inlägg upp :)
Nära väggen så är trycket stort och ljudet kan ta sig genom täta tyger = behöver täta tyger för att få ett motstånd som tar ner nivån.
Men tyget behöver även vara tungt, så att inte tyget bara vibrerar med ljudet och detta är extra viktigt när tyget nu dessutom är så pass tätt som det är och ljudvågen får bättre "grepp" om tyget.
alltså får man se till att ha ett tyg som är tätt nog för att det ska ge ett verksamt strömningsmotstånd för dessa låga frekvenser och en vikt som är hög nog för att tygen inte bara ska vilja vibrera med ljudet för då gör det ingen nytta som strömningsmotstånd.
(1m3 luft väger ju ca 1,3kg det är inte mycket mer än var 1kvm av mina draperier väger så det ska ju flyttas mycket luft för att börja flytta på draperierna, jag har idag ca 14kvm draperi och alla dessa 14kvm kommer att väga 1kg / kvm när jag är klar)

Om det dock placeras i rörelsemaxima så ska det inte vara lika tätt tyg, då är glesare tyger klart effektivare (mindre tyck = svårare för ljudet att ta sig igenom tyget om det är tätt och det blir mer ytreflektioner) för att uppnå maximal effektivitet.

tätt intill vägg = tätt mellan trådarna
långt till vägg = långt mellan trådarna
gäller nästan alltid = tunga tyger är bra (mindre rörelse i tyget och mer strömningsmotstånd)

Dessutom så gäller ju att detta är sådana stora ytor det handlar om... i mitt rum ca 25% av väggytan har detta tjocka tyger och denna stora yta gör ju att effekten blir tämligen stor :)

Så mina tunga 1kg/m2 draperier med tämligen låg genomsläpplighet är helt lysande bra ! :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-11-06 20:07

Jag kan informera att mina nuvarande draperier landade på 18kg och jag har fått ett helt nytt ljud !

Allt från högsta diskant ner till lägsta bas har blivit bättre !

Det är en skillnad i digniteter jag inte har kunnat föreställa mig 8O

Mer finns att läsa i min medlemspress !
Mvh//David

Återgå till Wänner af Ino