Nu har jag en frågeställning gällande tjocka, tunga och tämligen täta draperier i rum och hur detta påverkar rumsresonanser i basområdet i rummet.
Bakgrunden till funderingarna är dessa:
Jag har kompletterat mina befintliga draperier och gardiner (på sidoväggarna i första 2/5 av runmets längd) med scenmolton här hemma, innan hade jag ytterst ett lager linne gardin och bakom det ett lager "för tät" Ikea gardin.
Båda dessa gardiner är tämligen tunga (linnegardinen förvånansvärt tung faktiskt ! ) men nu med 2lager scenmolton mellan linne tyget och Ikea tyget så är jag uppe på legendariska ca 1kg/m2 i vikt

Som väntat blir allt från några hundra Hertz och upp bättre tack vare detta men vad som var helt oväntat är att detta ingrepp tycks ha gjort påverkan nere vid min resonans på bredden (och kanske längden ?!) i rummet vid ca 39Hz.
Inte nog med att nivån på denna resonans upplevs lägre det är dessutom som om jag nu kan placera högtalarna lite bredare (bredare än det fysiska 1/4 måttet) och DÅ hamna i det akustiska 1/4 måttet (basserat 100% på lyssning) eller så är det helt enkelt så att denna bredgående resonans dämpades så mycket med tyget att bredare placering blev mindre problematiskt ?!
Detta var en mycket välkommen överaskning och jag är oerhört positiv till detta faktum att denna åtgärd gjorde skillnad nere i basen

Ja... Så hur går detta till ? Vad händer ?
Lite fakta:
Rummet
är 4,8m brett och 4,2m långt, 2,55m i takhöjd, vänster vägg är betong och tegel, vägg bakom högtalare är tegel och resterande någon lättbetong typ motsvarande 4lager gips.
Tak/golv betong och på höger vägg så är det dessutom fönster.

Draperierna sträcker sig ca 2/5 av rumslängden från högtalarväggen räknat, dessa sträcker sig ganska exakt från golv till tak och hänger mellan 30-10cm ut från väggen / fönstret bakom (väggarna är ojämna).
Draperierna är alltså 4lager tyg på totalt ca 1kg/m2 och bestående av ett ganska transparent linnetyg, 2lager scenmolton som ju är ganska tätt ändå och slutligen ett Ikea tyg som är väldigt tätt (nästan hopplöst att blåsa igenom).
Min teori om vad som händer är denna:
Eftersom tygerna täta så vill ljudvågorna sätta dessa i rörelse mer om än dom hade varit lätta för luften att ta sig egenom.
Men då tygerna samtidigt är så pass tunga som dom är så krävs det ju väldigt mycket energi för att kunna börja flytta på dessa och därmed för dom låga frekvenserna att "ta sig egenom".
Detta resulterar i att det blir som en "extra vägg" men som är mjuk och liksom äter upp rörelseenergin från dessa låga frekvenser.
Men detta borde vara tämligen oeffektivt... Dock tack vare så stor yta som detta handlar om så blir ändå effekten märkbar

Eventuellt så kan detta samverka med att draperierna även blir som någon typ av strömningsmotstånd då dom sluter tämligen tätt kring vägg, tak och golv.
Detta hjälper kanske till lite extra ? Även om draperierna borde befinna sig i tryckmaxima/ partikelrörelse minimum för bredgående resonans.
Men kanske hjälper som till på längsgående resonans som strömningsdämpning i och försig, så kan det nog vara

Då är ju en del av tygerna i områden med ganska hög partikelhastighet i alla fall.
Detta ger choblam, för det är bra !
Aja detta är mina teorier, är oerhört nyfiken på att höra vad ni andra tror eller vet ?!
Någon som kan bekräfta eller skjuta hål på mina teorier ?!