Ino audio PA???

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bongo

Ino audio PA???

Inläggav Bongo » 2015-11-05 11:58

Hej wänner af Ino.
Jag har en minnnesbild långt bak i mitt huvud om Ino Audio i PA-sammanhang. Har jag förvrängt mitt minne eller finns det INO-PA grejer?
Saken är nämligen den att jag kikar lite efter ett PA-system till mina svärföräldrars gammeldansorkester, och i detta fallet så är det viktigaste
ljudkvaliten och att det ska vara någorlunda rimligt att transportera till och från spelningar. Ljudtrycket anläggningen ska klara av ska vara tillräckligt
för att fylla ganska stora lokaler (orkestern har elbas så utsträckningen neråt måste vara bra) men inte några diskoteksvolymer.
Det finns också en budget som begränsar, men i första hand så vore det intressant att få veta vad som finns.
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Fostex

Re: Ino audio PA???

Inläggav Fostex » 2015-11-05 12:28

Du minns rätt! Det finns några bilder i Wänner af Ino-gruppen på facebook, där Ino-PA körs utomhus och enligt kommentarerna låter väldigt bra. :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2015-11-05 13:21

Fostex skrev:Du minns rätt! Det finns några bilder i Wänner af Ino-gruppen på facebook, där Ino-PA körs utomhus och enligt kommentarerna låter väldigt bra. :)

Vet du var dom finns? Om inte så får jag väl sätta mig ikväll och försöka söka rätt på tråden :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2015-11-05 14:34

Kolla Amits medlemstråd:
viewtopic.php?p=184634#p184634
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2015-11-05 19:20

Aha, är det så dom ser ut alltså? Är det någon som vet vilken kapacitet dom olika modellerna har i ljudtrycksförmåga och ungefär vad dom kostar? Hittade elementen i senaste prislistan så det
ger väl ett hum antar jag. Kanske man kan köpa elementen löst och snickra ihop ett par PA1 och komplettera med någon bas om man vill komma undan för en relativt billig penning.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-11-06 08:16

Har för mig att dom betingar förhållandevis o-mycket pengar ;)

Jag har en gaaaamal prislista med priser och tekniska spec på dessa Ino PA burkar.
Om ingen annan hinner före så kan jag slänga upp den info som finns där i så att du får se vad dom HAR kostat och vad dom levererar i ljudtryck.

Jag har tyvärr aldrig hört dessa högtalare, det vore ju väldigt kul att få en uppfattning av hur dom faktiskt låter :)
Någon dag så kanske det blir av!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-06 08:42

Jag har hört några av Amits vid liveframträdande på Malmö Centralstation och så bra ljud har jag sällan eller aldrig hört vid något sådant tillfälle. Det lilla jag hört av dem hemma hos Amit har också varit bra, men jag skulle inte våga mig på att ranka dem mot hemmaserien - så noga har jag inte hört dem.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-06 08:47

PA Top 4 (vet inte om det finns senare version med avseende på bestyckning, så detta är möjligen en äldre variant)
Bild

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-11-06 08:51

PA top4 fanns på HiFi magasinet för ett par år sedan, gick för 8000kr :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-06 08:56

DVD-ai skrev:PA top4 fanns på HiFi magasinet för ett par år sedan, gick för 8000kr :)

Ja, det är just dem på bilden. Jag fick sett dem IRL, då jag köpte lite AcoGrå av samma kille.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-11-06 09:08

Aaaah ok ja för detta är ju väldigt likt bilden som va i annonsen kommer jag ihåg ;)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-11-06 10:07

Det finns ju en högtalare som heter popårock också, fast den kanske inte är så lämplig för lokal utan mer "ösa på hemma".

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-06 10:38

Empa skrev:Det finns ju en högtalare som heter popårock också, fast den kanske inte är så lämplig för lokal utan mer "ösa på hemma".

Finns/fanns ?

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2015-11-06 11:21

Nattlorden skrev:Finns/fanns ?

Snackade lite med IÖ om den för något år sen när jag var där, då verkade den gå att beställa.
Status idag får man ringa honom och fråga om :)

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2015-11-06 14:15

En sådan skulle jag vilja se! :)
Mycket kul - lite tid

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-11-06 19:38

Jag med !

Aldrig hört talas om och än mindre sett några bilder på :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2015-11-06 20:48

DVD-ai skrev:Har för mig att dom betingar förhållandevis o-mycket pengar ;)

Jag har en gaaaamal prislista med priser och tekniska spec på dessa Ino PA burkar.
Om ingen annan hinner före så kan jag slänga upp den info som finns där i så att du får se vad dom HAR kostat och vad dom levererar i ljudtryck.

Jag har tyvärr aldrig hört dessa högtalare, det vore ju väldigt kul att få en uppfattning av hur dom faktiskt låter :)
Någon dag så kanske det blir av!

Den gamla prislistan vore helt klart intressant :-)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-11-06 21:03

Top1 / Top2 / Top4 / Base1

Baselement: 1 st 17 cm (8") / 2 st / 4 st / 1 st 31 cm (15")
Diskantelement: 2,5 cm akutransf / dito / dito dubbla / -
Impedans: 4 ohm / 8 ohm / 4 ohm / 8 ohm
Placering: Lagom upplyft på valfritt sätt / På golv
Kont.-Max effekt: 100-300 W(>300 Hz) / 400-1200W / dito / 500 W / >2000 W
Känslighet: 95 dB-2,83 V / dito / 101 dB-2,83 V / 97 dB-2,83 V (mot golv och vägg)
Rek.först.eff: 10 - 100 W / 40 - 400 W / 40 - 400 W / 100 - 600 W
Tonkurva -6dB: 45 – 20 kHz / 34 (25) - 800 Hz / ±2,5 dB
Deln.fre./Branthet: Mod. 4:e ordn Link/Ril @ 4 kHz / Aktiv vid 80 Hz
Högsta ljudtryck: 120dB/par / 126dB/par / 132dB/par >180Hz / >133 dB/par, >34 Hz
Dim(b*h*d)/Vikt: 25*42*32(24 l)/27*70*34(48 l)/30*125*35(96 l) / 57*68*47/-kg

pris/st

monterad självmontering exclusive kabinett
Ino PA-Top1 6 800:- 4 700:- 3 700:-
Ino PA-Top2 9 400:- 6 700:- 5 300:-
Ino PA-Top4 utgått (ersatt av att man kan placera 2st PA-Top 2 på varandra med den övre vänd upp och ner/ diskanterna närmast varandra)

Ino PA-Base1 12 400:- 7 900:- 6 600:-

Var så god :)

hämtat ur en Ino PA prislista från 2009.
WTF sådär grötigt ser det inte ut när jag gör inlägget eller redigerar, då är det tydliga spalter... Aja, du kanske kan utläsa vad som är vad ändå ?!
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-08 21:30

DVD-ai skrev:Jag med !

Aldrig hört talas om och än mindre sett några bilder på :P

Ryktet säger att de liknar pa-top2, fast med bara en 'bas'.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2015-11-09 11:06

Tackar DVD-ai, dom verkar ju hel klart bra, precis som alla Inohögtalare, dock svårt att få in dom i budgeten...

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2015-11-09 18:11

Pa1 kanske man kan bygga själv om man bara köper elementen och delningsfilter. Det bästa vore om man kunde bygga in en förstärkare i lådan också så att dom blev aktiva, då skulle det uppfylla alla krav tror jag. Givetvis blir lådan lite större för att rymma en förstärkare också. Och sen kanske komplettera vid behov med baslådor baserade på dom 15" jbl-basar som finns idag. Kanske kunde bli något...

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2015-11-09 21:15

https://www.youtube.com/watch?v=C8rzd6emuds

https://www.youtube.com/watch?v=jrQBA4ZdsWg

https://www.youtube.com/watch?v=orfau_8u0kY

https://www.youtube.com/watch?v=dHqomOAS8Bw

https://www.youtube.com/watch?v=GXjG4IbHiPs (min låt här :))

https://www.youtube.com/watch?v=ZKbfWXSCwto sån här musik gör sig fan inte bra på några andra system, det blir ba skrik och elände, här kunde man djupdyka i tokigheterna, tills man var tvungen att avlägsna sig från galenskaperna av psykologiska skäl jag inte känner jag behöver utveckla. ha ha

https://www.youtube.com/watch?v=tiEVaDSjCt4

Bilder orkar jag inte fixa.

men kort, ja det finns ino PA. :-)
ägt och haft i ett par år nu.

rätt så dyrt, och när det pajjar (vilket det gör, och elementen tycks variera lite i hur känsliga för "stryk" dom är) så kostar det en liten slant. Sällan som DJs och tekniker kan hålla sig från att ligga precis under bristgränsen, mig själv inkluderat tyvärr. :) o det behövs inte mycket för att det ska blåsa! Använder ingen som helst EQ på det, och delar oftast kring 100-120 hz, något vi meckar med på plats eftersom det skiljer sig från plats till plats.

Ursprungligen tänkte jag väl hyra ut det och tjäna lite pengar på det, men jag tror inte jag fått in en krona, kostnad för slitage har motsvarat inkomsterna, så det blir mest ideellt.

Men det är helt otroligt fint, och jag har personligen inte hört något som låter i närheten av lika trevligt. Jag brukar kortfattat säga att det förmodligen är "det bästa PA systemet som finns". Men då preciserar jag mig inte, och då är oftast åhöraren inte så intresserad av att få höra "det beror ju på vad du menar med bra PA/ljud".

brukar slå ihopa det med flera system (har inspirerat vänner att köpa samma) och då kan man få ut förträffligt välljud till en ganska stor yta och samling människor. Men några massiva 2x18" tjockadonk "standard PA megahorn" tryck blir det inte! (tack o lov, om du frågar mig...) En del publik tycks föredra när det är distat och är mer en sorts Matta av ljud som plågar öronen. Har mixat och varit tekniker åt en hel del band, och är det akustiskt är det faktiskt helt magiskt. många som blir förälskade i band, bara för att senare berätta för mig hur bedrövligt och sktidåligt det har låtit på alla andra spelningar. Vanligaste kommentaren är en förundran över att man kan prata och höra varandra även när det är ganska högt.

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2015-11-09 23:17

"rätt så dyrt" skriver jag.

såkalrt relativt. faktiskt är det mycket billigt för vad man får tycker jag! ovärdeligt. Men för mig var det dyrt :-). Är itne så bra på att tjäna pengar! Jag tror allt som allt med utrustning, steg, kablage, delningsfilter, lack o hela faderullan har jag kvitton på ca 65 000 kr. Minns inte vad utav det som var högtalarna, men omkring hälften skulle jag tro det var! då var slutstegen ganska kralliga STK VS-30 och VS-20. som fortfarande används och klarar med lätthet av att driva två anläggningar.

Användarvisningsbild
Foffe

Inläggav Foffe » 2015-11-10 22:57

Det där ser ut att vara en väldigt trevlig liten rigg.
Hade varit riktigt kul att få lyssna på den. Verb, var i landet befinner du dig?

Själv äger jag idag en liten rigg från tyska HK (Lucas impact) som duger ok på många privatfester.
Behöver jag större så hyr jag in en Nexo rigg. Men tänk att ha en Ino rigg, då hade man mått bra!!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-11-10 23:08

Man skulle haft något sådant att kunna lyfta ut när det är gatufest här hemma, hade varit fett!

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2015-11-11 01:14

Jag bor på mörkö! södertälje kommun. En lyssning kan nog gå att ordna, men det är ltie kallt för att ta ut det, där det ändå gör sig bäst :-)

håller på med en musikstudio med några kompisar, eller dom mest. Jag lånar ut slutsteg och om jag får råd med piP kommer PA't flytta dit, och då går det ju att lyssna där!

För att komma upp i volymer som en nexo rigg måste man ha ganska många sånna här anläggningar. Men jag tycker 105 dB på en ganska stor yta räcker ganska gott. Det beror ju på materialet och humöret dock. Ibland får jag aldrig nog! en del musik tigger om att upplevas fysiskt.

Användarvisningsbild
Foffe

Inläggav Foffe » 2015-11-11 07:52

verb skrev:Jag bor på mörkö! södertälje kommun. En lyssning kan nog gå att ordna, men det är ltie kallt för att ta ut det, där det ändå gör sig bäst :-)

håller på med en musikstudio med några kompisar, eller dom mest. Jag lånar ut slutsteg och om jag får råd med piP kommer PA't flytta dit, och då går det ju att lyssna där!

För att komma upp i volymer som en nexo rigg måste man ha ganska många sånna här anläggningar. Men jag tycker 105 dB på en ganska stor yta räcker ganska gott. Det beror ju på materialet och humöret dock. Ibland får jag aldrig nog! en del musik tigger om att upplevas fysiskt.

Jag klarar ju mig ofta med Nexos lilla rigg med 2 st PS8 och 2 till 4 LS400. Men det kanske ändå lirar starkare än Ino?

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2015-11-11 18:38

Förmodligen lirar nexo högre, men osäker, högre RMS iallafall, men ino hanterar transienter och dynamik på helt oslagbart vis, i min erfarenhet. Det är sällan jag tycker man hör tydligt vad musiker sjunger på konserter, men med inoljudet är det "lätt" (tycker jag, men jag har ju använt ino i många år nu) att mixa så rösten kommer fram, utan att för den delen ligga "framför" allting, och det förmodar jag hänger ihop med transient och dynamik "kapaciteten" i inos toppar. eller förmodligen hänger ihopa med allt. jag kan inte riktigt sånt där, men man Hör ju ändå "öppenheten" och det blir lätt att "separera" ljuden från varandra utan att behöva ta till våldsamma grepp som kraftiga panoreringar eller massvis med EQ.

Användarvisningsbild
verb

Inläggav verb » 2015-11-11 18:55

ino PA + eric bibbs skiva på waterlily acoustics; minns ej namnet. är en rejält cool upplevelse när det spelas upp "från en tom scen". Det blir som att dom står där på scenen, öronen registrerar att dom är där, fast ögonen ser dem inte. Sublimt!

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2015-11-12 10:12

Ja jag har fått uppfattningen att InoPA är mest lämpat till mindre tillställningar där hög effektivitet i form av ljudtryck/ storlek och pris inte är riktigt lika kritiskt.
Och där man har som högsta mål att det verkligen ska låta så bra som det bara går !

Ino PA till sång och akustiska instrument som håller medelnivån relativt låg och ett annat PA för disstade guitarrer m.m. ?! :)
Om man vill rigga upp större men ändå ha tydligheten och den fina naturligheten i återgivningen av framförallt sång och akustiska instrument.

Men nog borde 4st Ino PAtop2 kunna kräma på rätt bra, även i ganska stora lokaler.
Det käns som en ganska vettig PA anläggning för diverse framträdanden där ljudkvalitett med bra ljudtryck går före en bedövande ljudmatta av oljud och lommhördhet!
Mvh//David

Nästa

Återgå till Wänner af Ino