Randiga piPs?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Randiga piPs?

Inläggav vattuvarg » 2015-11-12 21:27

Ibland möts två tankar på ett oväntat sätt. De som läser min medlemspresentation har sett de två tankarna mötas. ...i slow-motion, som allt annat jag tar mig för.

Håller på att skaffa mig ett par signaturpluttar eftersom fästmön ville ha mina piP. Samtidigt bläddrar jag förbi ett par laminerade high-end högtalare på en designsajt. De var tillverkade av jättemånga lager fanér, mödosamt sammanfogade för hand. Gott hantverk uppskattar jag verkligen och bilderna var jättefina.

Det var då tanken på ett par laminerade piPs landade. ...och blev publik i min medlemstråd. Tanken är att härma det vackra laminerade utseendet på ett primitivare sätt med staplade plywoodskivor. Eftersom jag ytbehandlar mina högtalare med äggoljetempera utan pigment så syns byggmaterialen tydligt. Slutresultatet av de många färglagren är en masonitliknande yta som passar bra till ekskivan som högtalarna står på. Ytan är levande på ett neorustikt vis utan att tappa funktion. Trots allt är ju högtalarna målade.

En par randiga piPs skulle inte behöva skämmas för sig ens med den enkla ytbehandlingen.

Waxxarn har en vattenskärare på jobbet och har enligt egen utsago skurit 30 millimeters plywood med den. I så fall skulle det behövas elva skivor för att återskapa kabinettet till piPs.

Som ni vet har jag ingen högtalarbyggvana. Är det något speciellt jag (eller den som tillverkar lådorna åt mig) behöver tänka på?

(Visst antar jag rätt om att ritning på kabinettet går att få tag på av IÖ?)
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Randiga piPs?

Inläggav Alexi » 2015-11-13 00:00

Blir inte kostnaden för enbart lådorna högre än ett komplett par?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Randiga piPs?

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-11-13 00:38

Varför skulle det bli det om maskintiden är gratis?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DrFunk
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2007-09-26

Re: Randiga piPs?

Inläggav DrFunk » 2015-11-13 01:44

piP och piPs går att få utan kabinett och med ritning. Ring Ingvar och berätta om din idé, du kan säkert få ritning på mailen om du ber snällt.

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Randiga piPs?

Inläggav vattuvarg » 2015-11-13 04:16

Tanken är att köpa piPs med låda i MDF för att senare byta till de laminerade kabinetten. Jag vet inte om de randiga lådorna kan byggas tillräckligt lika originalen eller om de blir för dyra för min budget. Än hoppas jag dock. ...så jag ska prata med IÖ om det.
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Kraniet
 
Inlägg: 12534
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Umeå

Re: Randiga piPs?

Inläggav Kraniet » 2015-11-13 11:12

Det är ju en inte allt för ovanlig konstruktionsprincip det där. Finns flertalet tillverkare och även en del diyare som anammat principen.
Men det är ju lite arbetssamt om man inte har tillgång till cnc-maskin. Det går ju göra delarna med kopieringsfräs också förstås.
Men i ditt fall har du ju tillgång till en maskin så då är det ju enkelt.

piP-lådan är ju dessutom väldigt enkel i sin uppbygnad så det är knappast något problem.
Vanligare är ju då att byggtekniken används för lådor med ovanliga former där det är svårt att få till det på andra sätt.

Men se till att tänka ut någon slags styrning för delarna så att de enkelt kan passas ihop.

Du kan ju även använda tunnare plywood. Kan nog bli billigare då du ju åker på att köpa en hel skiva oavsett. Det blir ju mycket spill.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Randiga piPs?

Inläggav vattuvarg » 2015-11-13 13:01

Det enklaste är att rakt av kopiera det vanliga kabinettet. Men vissa detaljer skulle vara ganska enkelt att ändra på, exempelvis kan porten integreras med lådan. Kabelanslutningen behöver inte heller bli likadan som på originalet.

Har bett IÖ kika på tråden här. Det vore roligt att kunna experimentera lite när man håller på, faktiskt...

Kan använda metallstänger som styrning vid limningen? Runda hål är antagligen enkla att göra. Eller går lagren att limma med externa stöd?
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Randiga piPs?

Inläggav Almen » 2015-11-13 15:55

Det kan ju bli riktigt snyggt! :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Randiga piPs?

Inläggav bassman » 2015-11-13 17:02

Kul projekt! :)

piP är en liten låda, det bör funka med att göra en jigg. Lägg eller stapla plyfa-lagren och dra ihop med tvingar, ser inga problem med det.

Du måste ju ändå slipa bort limrester och göra dom riktigt plana med t.ex bandslip eller liknande. För att sedan avsluta med lack eller olja..
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Randiga piPs?

Inläggav ante_77 » 2015-11-13 20:22

Skulle vara trevligt med randigt kabinett och slitsport. Fast då är det väl inte längre piP?

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Randiga piPs?

Inläggav vattuvarg » 2015-11-13 22:05

ante_77 skrev:Skulle vara trevligt med randigt kabinett och slitsport. Fast då är det väl inte längre piP?


Intressant fråga. En som jag inte kan svara på, eftersom det är IÖ som namnger högtalarna. Ljudet på piPs (rör) och QM-10 Two (slits) är ganska lika så det kanske inte spelar tillräckligt stor roll vilken port högtalarna har? Jag kan tänka mig bägge varianterna.

Ska jag flytta över elementen från standardlådorna till de randiga så måste jag ändå beställa tätningslist och sånt från IÖ. Så en uppsättning portrör vore inget större besvär att beställla samtidigt, hoppas jag.
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
DrFunk
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2007-09-26

Re: Randiga piPs?

Inläggav DrFunk » 2015-11-13 23:48

vattuvarg skrev:
ante_77 skrev:Skulle vara trevligt med randigt kabinett och slitsport. Fast då är det väl inte längre piP?


Intressant fråga. En som jag inte kan svara på, eftersom det är IÖ som namnger högtalarna. Ljudet på piPs (rör) och QM-10 Two (slits) är ganska lika så det kanske inte spelar tillräckligt stor roll vilken port högtalarna har? Jag kan tänka mig bägge varianterna.

Ska jag flytta över elementen från standardlådorna till de randiga så måste jag ändå beställa tätningslist och sånt från IÖ. Så en uppsättning portrör vore inget större besvär att beställla samtidigt, hoppas jag.


Tätningslisten kan man köpa lite varstans! Det är inget speciellt med den. Porten är däremot en annan sak, den är specialgjord för just piP. Men en port med samma längd och ungefär samma diameter borde fungera. Ursprungligen utgjordes porten av en hushållsrulle :D

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Randiga piPs?

Inläggav vattuvarg » 2015-11-16 21:03

En fundering... Fronten är fasad ett antal millimeter men det är en flat yta på var sida av boomern ändå. Hur kan det komma sig? Beror det på byggmaterialens tjocklek? Kan fronten fasas ända till högtalarementet (vilket är möjligt med den tänkta byggmetoden)? Vad blir skillnaden i ljud?

(En påminnelse: Tanken är att hålla sig så nära originallådans mått som möjligt.) Jag försöker bara förstå konstruktionen.
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57180
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Randiga piPs?

Inläggav Nattlorden » 2015-11-16 22:14

Enkelt svar... Hade den kunnats fasas till boomern med likvärdigt resultat, så hade den säkert varit det... Nu är den inte det... Alltså... Låt bli. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Randiga piPs?

Inläggav vattuvarg » 2015-11-16 22:22

Nattlorden skrev:Enkelt svar... Hade den kunnats fasas till boomern med likvärdigt resultat, så hade den säkert varit det... Nu är den inte det... Alltså... Låt bli. :wink:


Originallådan kan inte fasas mer för då blir hörnet för tunt...
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57180
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Randiga piPs?

Inläggav Nattlorden » 2015-11-16 22:34

vattuvarg skrev:
Nattlorden skrev:Enkelt svar... Hade den kunnats fasas till boomern med likvärdigt resultat, så hade den säkert varit det... Nu är den inte det... Alltså... Låt bli. :wink:


Originallådan kan inte fasas mer för då blir hörnet för tunt...


Då hade man gjort en tjockare baffel om det var en fördel...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Randiga piPs?

Inläggav vattuvarg » 2015-11-17 13:14

Nattlorden skrev:
vattuvarg skrev:
Nattlorden skrev:Enkelt svar... Hade den kunnats fasas till boomern med likvärdigt resultat, så hade den säkert varit det... Nu är den inte det... Alltså... Låt bli. :wink:


Originallådan kan inte fasas mer för då blir hörnet för tunt...


Då hade man gjort en tjockare baffel om det var en fördel...


Måste man inte fräsa ur på baksidan i så fall?
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57180
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Randiga piPs?

Inläggav Nattlorden » 2015-11-17 13:18

vattuvarg skrev:
Nattlorden skrev:
vattuvarg skrev:
Originallådan kan inte fasas mer för då blir hörnet för tunt...


Då hade man gjort en tjockare baffel om det var en fördel...


Måste man inte fräsa ur på baksidan i så fall?


Troligen, ja.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Randiga piPs?

Inläggav IngOehman » 2015-11-17 13:52

vattuvarg skrev:Ska jag flytta över elementen från standardlådorna till de randiga så måste jag ändå beställa tätningslist och sånt från IÖ. Så en uppsättning portrör vore inget större besvär att beställla samtidigt, hoppas jag.

Nu kanske jag inte har sammanhanget rätt, men när jag läser det som står tidigare i tråden så ser det ut som om utgångspunkten är piPs utan kabinett. Både tätlist och port ingår när man köper piPs i monteringssats utan kabinett. De behöver inte beställas extra.

Fast å andra sidan kanske din fästmö hämtade piPs MED lådor? Jag minns inte. Nyss hämtade hon anslutningspanelerna i varje fall. :)

Men om så är fallet och du SEN bygger tjusigt stajlade randiga lådor så kan du självklart köpa mera tätlist och extra portar. Bara att säga till.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Randiga piPs?

Inläggav vattuvarg » 2015-11-17 15:11

IngOehman skrev:
vattuvarg skrev:Ska jag flytta över elementen från standardlådorna till de randiga så måste jag ändå beställa tätningslist och sånt från IÖ. Så en uppsättning portrör vore inget större besvär att beställla samtidigt, hoppas jag.

Nu kanske jag inte har sammanhanget rätt, men när jag läser det som står tidigare i tråden så ser det ut som om utgångspunkten är piPs utan kabinett. Både tätlist och port ingår när man köper piPs i monteringssats utan kabinett. De behöver inte beställas extra.

Fast å andra sidan kanske din fästmö hämtade piPs MED lådor? Jag minns inte. Nyss hämtade hon anslutningspanelerna i varje fall. :)

Men om så är fallet och du SEN bygger tjusigt stajlade randiga lådor så kan du självklart köpa mera tätlist och extra portar. Bara att säga till.


Min fästmö hämtade minsann en hel monteringssats (de sista delarna hämtades idag, ja). Så mina piPs kommer att byggas med originallådor i MDF. Med lite tur (och det verkar rätt bra just nu) så byggs ett par "randiga" kabinett senare. Troligen behövs några delar köpas då, som portröret. Det känns bra att veta att den detaljen går att ordna i så fall.

Tanken är att inte ändra på originalkonstruktionen nämnvärt. Men om du vill testa något, IÖ, så borde det också vara möjligt.
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Randiga piPs?

Inläggav vattuvarg » 2015-11-17 15:19

Om man ska fräsa ur botten för Inos dämpfötter, hur djupt ska man fräsa då?
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Randiga piPs?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-11-17 15:21

Jag tvivlar på att botten på piPs är tjocka nog för nedsänkta fötter så får bli en tjockare botten isf. Jag kan mäta hur höga fötterna är på mina piPs hemma om du vill?

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Randiga piPs?

Inläggav vattuvarg » 2015-11-17 15:36

AndreasArvidsson skrev:Jag tvivlar på att botten på piPs är tjocka nog för nedsänkta fötter så får bli en tjockare botten isf. Jag kan mäta hur höga fötterna är på mina piPs hemma om du vill?


Det får du jättegärna göra. Tack.

Om det inte går att göra botten tjockare så får jag fundera på att fräsa i den ekskiva som högtalarna står på. ...eller hitta på något annat. Mangers snusdosor, kanske?
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Randiga piPs?

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-11-17 22:23

Att göra botten tjockare bör inte vara något problem så vitt jag kan se.

Mätte just på mina och där är det ~9mm mellan underlag och botten på högtalaren. Mina är dock lite tyngre än vanliga piPs. Hur mycket det påverkar vet jag ej.

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Randiga piPs?

Inläggav vattuvarg » 2015-11-17 23:56

Tack för att du tog dig tid att mäta. Få se vad jag gör med det. Mycket lösa trådar nu. Rätt spännande, faktiskt.

En lösning vore att göra en extra "högtalarskiva" som fräses ur lagom mycket och läggs under högtalaren. Inte den bästa lösningen rent tekniskt men borde vara estestiskt tilltalande i alla fall.

Kabinettet till piPs är 330 mm högt. Tanken just nu är att använda tolv millimeters björkplywood för det randiga kabinettet. Egentligen borde det alltså bli 27,5 skivor. Med 28 lager blir högtalaren 6 mm högre utan att botten blir tjockare för det, och bottnen inne i högtalaren måste fyllas med något som är 6 mm tjockt (som tjockt gummi, kanske).

Med 27 lager så blir högtalaren 6 mm kortare. ...såvida man inte lägger till 6 mm på något sätt.

Diskussionerna om "barnskydd" fick mig att undra om man inte kunde lägga till de där millimetrarna tre åt gången, på två ställen alltså. Fast i avvikande färg eller material. När lagren limmas ihop skulle man då få två "band" som skulle löpa runt högtalaren. Om de banden kunde placeras symmetriskt vid boomern så skulle man senare kunna borra hål som fäste för två 3 mm tjocka byglar av metall. Kanske räcker byglarna som påminnelse i alla fall.

Ett enklare alternativ är att bara lägga till ett lager 6 mm plywood någonstans. I så fall kan en tjock linje läggas över centrumet på diskanten. ...eller mellan högtalarelementen.

Ett bängligare alternativ vore att använda 6 fanér i avvikande färg, fördelade på lämpligt vis. Varje fanér en millimeter tjockt. Mörka träslag måste nog till för att de tunna linjerna ska vara tillräckligt synliga. Högtalarna är ju ljust randiga...

Om det inte går att placera "dekorationsränderna" snyggt i förhållande till elementen så borde det tunnare plywoodlagret ändå vara tämligen osynligt eftersom faneren i plywooden troligen är lika tjocka som i den tjockare plywooden.

Har ni tänkt på att man tänker på tok för mycket när man är trött och sjuk? ;)
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Randiga piPs?

Inläggav vattuvarg » 2015-11-18 17:49

Verkar som om den enkla lösningen är bäst. 28 lager med 6 mm inlägg inuti kabinettet. Ibland är det skönt att någon annan tar besluten åt en... Snickaren alltså, inte fästmön (som istället lämnade över monteringssatsen till transporten norrut). :D

Både det ena och det andra att se fram emot sålunda. Det lyfter en trött själ en del, tack och lov.
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Randiga piPs?

Inläggav vattuvarg » 2015-11-19 01:23

Det är lite pirrigt. Om allt går som det ska så är delarna till mina piPs snart här. Det ska bara vara minuter kvar nu.

Under tiden kan jag tala om vad jag vet om de randiga kabinetten. Det ska byggas ett par för att se hur bra de blir (men materialet kommer först nästa vecka). Inga extravaganser alls. Tjugoåtta lager björkplywood à 12 millimeter. Totalhöjd 336 mm. Inga urfräsningar för fötter. Lika stora avfasningar på fronten som på originalkabinettet. Om dessa lådor hamnar hos snickarn eller mig återstår dock att se.
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Randiga piPs?

Inläggav vattuvarg » 2015-11-28 11:45

Verkar som om de randiga kabinetten kan komma att hamna hos mig. :)
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
Emrik
 
Inlägg: 467
Blev medlem: 2006-02-15
Ort: Malmö

Re: Randiga piPs?

Inläggav Emrik » 2015-11-29 04:55

vad fort det gick ändå :) grattis. ge oss bilder sen!

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Randiga piPs?

Inläggav vattuvarg » 2015-11-29 13:11

Emrik skrev:vad fort det gick ändå :) grattis. ge oss bilder sen!


Har bara tre bilder som jag fått av snickarn så hoppas inte för mycket, ok? Bitarna ser bra ut... Han har limmat en högtalare igår som ska slipas idag. ...så jag vankar runt i lägenheten likt farbror Joakim. Tur att det är första advent så att man tvingas tänka på pynt och annat.
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster