Infra X med w104x

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Infra X med w104x

Inläggav DVD-ai » 2016-01-10 01:55

Jag har några gånger (sedan sdm blev klara) försökt att få mina sprillans nya 8st w104x i 38liter lådor (Ino infraX-8) att spela snyggt här hemma, det har varit stört omöjligt... det har bara låtit bas och bummel 8O :o
Det har låtit onaturligt och påtagligt "ur synk" på något vis, samt att området kring delningen har upplevts som svagt och ljudet har helt saknat " riv och bett", detta har inte gått att kompensera med Qvärdet i cr80s, för detta har enbart medfört att det låtit bummligare... :roll:

Så, idag har dom åter igen fått spela musik i några timmar, och nu börjar det att hända något i alla fall, nu spelar modulerna lite musik också och inte bara bas och bummel !
Men det är fortfarande påtagligt att inspelning återstår för jag har svårt att få dom att spela ihop med pi60s så som jag vill, det låter helt enkelt lite frånkopplat i basen och jag saknar fortfarande lite "riv och bett" för att vara tillfredsställd.
Men allt tyder ju på att lösningen är inspelning så det är väl bara att spela och spela och spela !

Jag har inte upplevt detta problemet med dålig ljud innan inspelning från dessa element tidigare, inte i profundusX-4 eller bs60.
I fallet med profundusX-4 så är det antagligen för att jag spelade som en jäkla tvär-tok och säkerligen spelade in dom elementen första minuterna :lol:
Och i fallet med bs60 så är det säkert så att pi60s maskerat dessa tendenser en hel del i och med att dom spelar tillsammans.
Här och nu sitter jag med 8st av dessa element och när jag spelar som starkast här hemma så rör sig elementen inte mycket alls, snarare väldigt lite (knappt synbart) och det resulterar ju i att inspelningen tar sin lilla tid :roll:
Suck, aja... vad är väl inspelade baselement, dom kan ju vara helt saggiga, mjuka, följsamma och alldeles, alldeles underbart musikaliska :mrgreen:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48431
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Infra X med w104x

Inläggav IngOehman » 2016-01-10 08:24

Har du testat att skifta fasläge. Avståndet är sådant att det är tänkbart att omvänd fas fungerar bättre, men testa är bäst.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Infra X med w104x

Inläggav DVD-ai » 2016-01-10 14:48

Jag kör idag med samma fasläge som frontar, men har testat 180* omslängt och det ha inte övertygat :)

Dock så är det ju så att eftersom modulerna uppenbarligen behöver en hel del inspelning fortfarande så kan det ju komma att hända att 180* läget är det som visar sig stämma bäst senare :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Infra X med w104x

Inläggav DVD-ai » 2016-01-10 22:36

Nu har inspelning gjorts under dagen, några timmar har det blivit med 4 element urkopplade och därmed 4 element spelandes.
Det verkar som att det börjar att hända saker på riktigt nu, har blivit ganska mycket bas rik musik för att få konerna att röra sig och det tycks ha givit resultat för nu spelar det betydligt mycket mer musik och mindre bara bas här hemma :)

kontentan är att w104x i slutet kräver ganska mycket inspelning för att "komma igång" och leverera på ett sätt som tillfredsställer :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Infra X med w104x

Inläggav DVD-ai » 2016-01-11 20:26

IngOehman skrev:Har du testat att skifta fasläge. Avståndet är sådant att det är tänkbart att omvänd fas fungerar bättre, men testa är bäst.


Vh, iö



Har du lust/ möjlighet att utveckla dina tankar kring detta med fasen baserat på placeringen jag har nu ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
David_A
 
Inlägg: 1333
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Infra X med w104x

Inläggav David_A » 2016-01-11 20:58

Det är inte så att du råkat excitera någon resonans i rummet ännu mer pga placeringen av lådorna?

När jag bytte från px-6 till py-8 så tyckte jag till en början att det lät ungefär som du beskriver det. Efter lite mätningar visade det sig att jag hade fått en överlag jämnare frekvensgång, förutom just vid 40hz, som tyvärr ökade åtskilliga db.
Ställde jag modulerna på en lång linje i rummet blev det subjektivt bättre just i "attacken" runt delningen, men överlag sämre frekvensgång. Lösningen blev att ställa allt som jag planerat från början och kompensera med peq vid 40hz

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Infra X med w104x

Inläggav DVD-ai » 2016-01-12 14:40

Så är det absolut, min längsgående resonans visste jag skulle bli lite värre, men det är tänkt att vägas upp med en PEQ senare :)

Det är ju så att jag har tänkt tanken, alltså att 40Hz resonansen på längden maskerar värre nu och resultatet är just sämre "smack".
Samtidigt så har bla just detta blivit mycket bättre med inspelningen av elementen också, så jag är försiktigt optimistisk och hoppas att mer inspelning ska få fram "smacket" och "rivet" ytterligare i ljudet :)
Oavsett så ska det till en PEQ för att komma dit jag har tänkt, så det är inte hela världen, och allmänt i basen så låter det mycket bättre nu än innan med bara pi60s.

Det är en lätthet och självklarhet i ljudet som är befriande, både i topparna (tack vare avslastningen under 80Hz) men framförallt i basen som är så totalt obesvärad och även upplevs jämnare och följsam som helhet :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Infra X med w104x

Inläggav DVD-ai » 2016-01-12 20:05

Jag kan nu avslöja att det mesta handlade om inspelning :)

Idag har det spelats massor och det har hänt grejer med ljudet, nu är det hur bra som helst och antagligen kommer det att fortsätta att bli bättre i och med ytterligare inspelning.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Infra X med w104x

Inläggav DVD-ai » 2016-01-16 12:29

Okey, jag har nu uppmärksammat att integreringen fortfarande är helt hopplös att få till med alla 8st i drift.

Kör jag på dom övre 4st modulerna så är det fas 180* som gäller.
Kör jag på dom undre 4st modulerna så är dt fasläge 0* som gäller.
Kör jag på samtliga 8st modulerna så blir det bara olika fel med både 0 och 180*.
Så jag tycks vara i det läget att toppar och basmoduler inte vill integrera med varandra i nuvarande placeringar, men mer inspelningen återstår att göras och dessutom trist nog att reparera bassteget som det är något fel på som orsakar brus i basmodulerna.

En placering jag skulle kunna testa, med massor av möda och stort besvär, är att placera dom undre modulerna bredare ut i väggen och samtidigt som övre tätare ihop, för att i detta fallet framförallt jämna ut gångvägsskillnaden lite mellan basmodulerna i botten och dom i toppen.
Kan det vara så att det i små rum med 3m lyssningsavstånd och 2,55m i tak inte är akustiskt gör bart att få ihop linjekällor i basen med toppar på ett övertygande sätt ?
Behövs det större rum/ längre lyssningsavstånd för att få basen att lira naturligt ihop med topparna ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Infra X med w104x

Inläggav Maccis » 2016-01-16 18:52

Lugn!
Jag kommer och löser ditt problem, jag hämtar 4 lådor.... :D
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Infra X med w104x

Inläggav DVD-ai » 2016-01-16 19:21

Haha :lol:

Nja jag ska nog titta på lösningar till mitt akustiska problem istället för att avskaffa ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Infra X med w104x

Inläggav DVD-ai » 2016-01-24 13:41

Uppdatering i mitt projekt:

nu har mina infraX-8 med w104x fått sig 1 vecka ytterligare inspelning och nu tycks det ha hänt ytterligare grejer.
Det gick nu lättare att få till en integrering som är acceptabel och detta gör mig ju naturligtvis ytterligare hoppfull att med mer inspelning (dom är knappast helt inspelade än!) så kommer detta att fortsätta att bli ytterligare bättre ! :D
Chrisss och Blixken_nr1 på forumet var över igår och vi gjorde en seriös intrimning för första gången, nu när det alls fans möjligheterna att göra en, och det blev klart bättre än innan.

I övrigt i ljudet så har dom vaknat lite mer nu, det låter ytterligare lite mer musik och mindre bas, modulerna gör att bra jobb och nu är det bara att fortsätta att låta dom arbeta så kommer det fortsätta att bli bättre.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5180
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Infra X med w104x

Inläggav Conan » 2016-01-24 14:10

DVD-ai skrev:Kör jag på dom övre 4st modulerna så är det fas 180* som gäller.
Kör jag på dom undre 4st modulerna så är dt fasläge 0* som gäller.


Om du kör med 0* fasläge och byter "+" och "-" på dom fyra övre modulerna då?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Infra X med w104x

Inläggav DVD-ai » 2016-01-25 08:03

Det är ingen bra ide, då kommer dom inte att arbeta i fas med varandra och kommer inte att låta bra alls och dessutom prestera klart dåligt i fråga om ljudtryck... :)

Detta jag pratar om handlar ju om integrering mot topparna, inte om modulerna i enskildhet och man kan därför inte göra så som du tänker tyvärr... :P
Man kan säga att om jag skulle spela med bara basarna (inga toppar inkopplade) så kvittar det vilket fasläge jag har, så länge samtliga basar har samma fasläge så spelar dom i fas = samarbetar bra och blir det bra.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29940
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Infra X med w104x

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-01-30 14:32

Bara byta delningsfrekvens.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Infra X med w104x

Inläggav DVD-ai » 2016-01-30 17:56

Dom har ju spelats in ytterligare nu och dom spelar mer och mer ihop med pi60s vilket är mycket glädjande :)

Men jag ska ändå testa olika ledningar för jag vill veta vad som finns att hämta genom att låta mina linjekällor spela så mycket som möjligt av alla frekvenser som har resonanta bettenden på höjden i rummet.
124Hz borde ge att modulerna spelar en hel del vid 135Hz där helvågsresonansen är på höjden och det skulle kunna göra en hel del nytta.
Om integreringen är med på notorna med så pass hög delning... ;)
Men det vet man ju inte om man inte testar... Därför ska jag testa !

Dessutom så kan det spridningsmässigt vara en fördel att låta den förhållandevis riktade återgivningen från basmodulerna (som är linjekällor) möta topparna högre upp där dom kanske matchar spridningen lite mer korrekt i alla fall.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Infra X med w104x

Inläggav DVD-ai » 2016-01-31 15:37

Jag kan härmed meddela att jag har gått och förälskat mig i mina infraX-8 moduler, nu är dom och jag ett och ska leva lyckliga i alla våra dagar :D

Inspelning har gjort underverk, jag har trimmat in mina basabsorbenter efter att bara ta hand om längsgående resonansen i rummet, lagt in ytterligare tjockare matta i rummet.
Resultatet är helt fantastiskt!

Start-stopp är mycket omedelbart, längsgående resonansen i rummet är nu inte mer störande än innan infraX-8 och övriga resonanser mer eller mindre helt frånvarande upplevelsemässigt förutom något litet spökeri på bredden i rummet som finns kvar.
Artikulationen är påtaglig och nästan jobbig med vissa programmaterial där det är så utmejslat att det liksom "grepper tag" i en på det där sättet som jag bara upplevt med just infra system med många basmoduler.
Det är ett sådant "grepp" om ljudet, svårt att beskriva.... men det bara är så fysiskt påtagligt på ett helt underbart sätt ! :D

Riktigt dynamiska, artikulerade och punchiga ljud känns som en handflata i ansiktet, i brist på bättre sätt att beskriva det.


Nu ska det bli helt otroligt spännande att testa nya delningar sedan för att se vart man kan ta detta !


Så denna historia om DVD-ai och InfraX-8 är en glädjesaga som vi båda hoppas ska vara tills döden skiljes oss åt, Amen.
Kan ju hända att det blir tillökning i fall att livssituationen är rätt och vi båda tycker det är tid för sådant men tills dess så ska vi bara njuta av att älska varandra :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2012-06-26
Ort: Knivsta

Re: Infra X med w104x

Inläggav LarsTruelsen » 2016-02-15 13:22

Hej David.

Tack för att jag fick komma förbi. Det var båda väldigt trevligt och intressant, synd att jag inte hade mer tid, hade gärna lyssnat några fler timmer!
Har haft mycket att fundera på efter jag kom hem :)

Kommer du ihåg vilket tyg det var du hade använd ? Det var ursnyggt ! Tygverkets hemsida är ett mysterium för mig..

När jag får allt klart här, då måste jag nästan insistera på att få bjuda ut dig :)
"I'm not harmful, just introspective. You can probably think I'm weird, but it's not harmful weird."

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Infra X med w104x

Inläggav DVD-ai » 2016-02-16 16:42

Tack själv för besöket !
Det var ytterst trevligt :)

Jag mins inte vad tycet heter... Men det är ett glest linnetyg och finns på Tygverket och en textilbutik i Sundbyberg som jag inte mins namnet på...


Bjud på, jag kommer så gärna över så :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Infra X med w104x

Inläggav DVD-ai » 2016-08-28 21:01

Då är mina infraX8 i drift sedan en tid tillbaka och dom fungerar alldeles utmärkt och låter super bra ! :)
Jag har hitils kört med bara pi60s som toppar men har "lidit" lite av brist på artikulation i området strax över delningen samt en liten svacka i samma område.
Detta råder jag nu bot på genom att komplettera pi60s med ett par fristående infraX som basstöd, det gjorde susen på alla sätt och vis!
Nu låter det riktigt riktigt obehagligt bra :lol:

Så nu bygger jag bs22 i köket och flyttar över elementen, mina bs22 blir i ca 60x34x17 cm yttre mått och är tänkta att kunna placeras ganska osynligt förhoppningsvis. :)

w104x är ett underbart element, så mångsidigt och så praktiskt då det går att använda i så små lådor.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster