Vad innebär montering av i14?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav philipbtz » 2015-12-23 15:17

Mitt tips är att köpa lådan klar. Du kommer ha nog med frågor och problem när du fått alla prylar. Om det är första högtalaren du löder ihop är det bäst att koncentrera sig på att få lödning, borrning osv. rätt. Några saker jag vill tipsa om efter ha byggt lite högtalare från Ino själv.

1. Välj rätt diameter på borret. Mät mellan gängorna så du får kärn-diametern. Om den är 2,5mm så tar du ett 2,5mm borr. Om den är 2,2mm tar du ett 2mm borr.

2. När du limmar på komponenterna på spånskivan se till att limma fast dom med nog mycket lim och låt det torka minst ett dygn(säkert mindre om du använder limpistol). Använd inte superlim det är hårt och skört och det kommer spricka med tiden vid vibrationer. Jag var lite för ivrig med mitt lim och lät det inte torka mer än några timmar. En spole lossnade när jag vände lådan..Fick börja om.

3. Se till att du placerar dämpmaterialet rätt. Detta är dock inte svårt på i14 men poängen är att hur det ligger i lådan spelar absolut roll.

4. Var noga med att det inte finns en chans att blanka ledare kan nå varandra på något sätt. Krympslang är bra säkerhet om en komponent skulle lossa från plattan.

5. TA TID PÅ DIG! Ha inte brottom när du borrar och trippelkolla att markeringarna får hålen är på rätt ställe innan du borrar.

6. Glöm inte tätlisten för elementet. Det kan vara lätt glömt när man nästan är klar och bara vill skruva i elementet.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35481
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav paa » 2015-12-23 15:43

Kolla, dubbelkolla och trippelkolla plus och minus vid varje kabelände. Markera med röd och svart tusch på kabelns isolering vid ändarna, och markera där de ska sitta med plus och minus, eller rött och svart. När allt är klart så kolla en gång till.
Detta FÅR inte bli fel, för då blir ljudet kajko och investeringen är bortkastad.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav Knuttebaloa » 2015-12-23 16:16

Haha, börjar känna mig lite som en massajpojk inför mandomsprovet att dräpa ett lejon!

Stort tack för tips och engagemang!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
DrFunk
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2007-09-26

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav DrFunk » 2015-12-25 02:31

Knuttebaloa skrev:Haha, börjar känna mig lite som en massajpojk inför mandomsprovet att dräpa ett lejon!

Stort tack för tips och engagemang!


Det finns säkert nån go göteborgare här på forumet som kan dubbelkolla åt dig och kanske assistera. Jag avråder alla som inte sedan tidigare har elektronikkunskaper från att montera en ino-sats själv, mest av det enkla skälet att det finns en och annan som helt enkelt inte begriper (även om du säkert gör det). Det finns lämpligare projekt att börja med typ färdiga byggsatser från kjell&co.

Öhman rekommenderar pl400 som lim till filtret, själv har jag använt smältlim (=limpistol) till tre par piP och det har funkat bra. Och använd lödtenn med bly i och inte det som följer med lödpennan!

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav boom » 2015-12-27 13:22

DrFunk skrev:
Knuttebaloa skrev:Haha, börjar känna mig lite som en massajpojk inför mandomsprovet att dräpa ett lejon!

Stort tack för tips och engagemang!


Det finns säkert nån go göteborgare här på forumet som kan dubbelkolla åt dig och kanske assistera. Jag avråder alla som inte sedan tidigare har elektronikkunskaper från att montera en ino-sats själv, mest av det enkla skälet att det finns en och annan som helt enkelt inte begriper (även om du säkert gör det). Det finns lämpligare projekt att börja med typ färdiga byggsatser från kjell&co.

Öhman rekommenderar pl400 som lim till filtret, själv har jag använt smältlim (=limpistol) till tre par piP och det har funkat bra. Och använd lödtenn med bly i och inte det som följer med lödpennan!

Över drivet ett filter kan man slänga ihop bara man har vad filterkomonenterna heter, hur svårt är det att läsa på komponenterna och ritningen.

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav UrSv » 2015-12-27 13:39

Tillräckligt svårt. Det är därför det blir fel nämligen.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
PickePock
 
Inlägg: 279
Blev medlem: 2012-11-25

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav PickePock » 2015-12-27 13:51

Min egen erfarenhet av några piP & pi60 är att man skall ha gott om tid och inte stressa. Hade väl grundläggande erfarenhet sedan 70-talet från några byggsatser från HiFi-kit men långt ifrån någon expert. Det gick bra. Dessutom finns det lite bilder här och där om man är osäker. Sedan finns ju Faktiskt och dess hjälpsamma medlemmar.

Det kommer gå bra :)

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav Knuttebaloa » 2016-02-19 12:10

har nu sms:at IÖ för att bekräfta beställning av i14 enligt tidigare samtal med densamme. räcker det månne? jag har inte fått någon respons men vill ju inte vara alltför påflugen...

det blir en lång (och oviss) väntan på leverans
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav shifts » 2016-02-19 12:28

Ring och få det bekräftat är min rekommendation. Vi kan ju inte veta hehe. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4284
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav bassman » 2016-02-19 12:32

shifts skrev:Ring och få det bekräftat är min rekommendation. Vi kan ju inte veta hehe. :)



Absolut +1.

sms och mobilmeddelande funkar inte. Ring och få det bekräftat av herrn :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav Knuttebaloa » 2016-02-20 08:40

shifts skrev:Ring och få det bekräftat är min rekommendation. Vi kan ju inte veta hehe. :)


då gör jag så :)

kul idé med spotifylistan, jag följer!
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
PJo
 
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-10-25
Ort: Stockholm

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav PJo » 2016-02-20 09:25

philipbtz skrev:Mitt tips är att köpa lådan klar. Du kommer ha nog med frågor och problem när du fått alla prylar. Om det är första högtalaren du löder ihop är det bäst att koncentrera sig på att få lödning, borrning osv. rätt. Några saker jag vill tipsa om efter ha byggt lite högtalare från Ino själv.

1. Välj rätt diameter på borret. Mät mellan gängorna så du får kärn-diametern. Om den är 2,5mm så tar du ett 2,5mm borr. Om den är 2,2mm tar du ett 2mm borr.

2. När du limmar på komponenterna på spånskivan se till att limma fast dom med nog mycket lim och låt det torka minst ett dygn(säkert mindre om du använder limpistol). Använd inte superlim det är hårt och skört och det kommer spricka med tiden vid vibrationer. Jag var lite för ivrig med mitt lim och lät det inte torka mer än några timmar. En spole lossnade när jag vände lådan..Fick börja om.

3. Se till att du placerar dämpmaterialet rätt. Detta är dock inte svårt på i14 men poängen är att hur det ligger i lådan spelar absolut roll.

4. Var noga med att det inte finns en chans att blanka ledare kan nå varandra på något sätt. Krympslang är bra säkerhet om en komponent skulle lossa från plattan.

5. TA TID PÅ DIG! Ha inte brottom när du borrar och trippelkolla att markeringarna får hålen är på rätt ställe innan du borrar.

Tænk om alla vore som du! Adresserar frågestællningen och kommer med relevanta tips!

6. Glöm inte tätlisten för elementet. Det kan vara lätt glömt när man nästan är klar och bara vill skruva i elementet.
/Patrik
Scientia Potentia Est

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-16 10:20

Julafton i augusti!

Fick precis bekräftat av Ingvar att mina i14 i mdf är klara, hurra!

Med tanke på att beställningen bekräftades i februari eller mars gick det snabbare än väntat (dock ej särskilt snabbt, egentligen...).

Jag kommer att hämta dem den 3/9 och kommer sedan (troligen) att bli sittandes som ett fån med alla delar och undra hur jag ska få ihop dem till en välljudande högtalare :D

Med anledning härav vill jag redan nu kasta ut frågan om det finns någon vänlig (skicklig) själ i Göteborgsområdet som kan tänka sig att vara behjälplig med monteringen. Det jag tänker på är främst delningsfiltret och de komponenter som ska lödas samman där. Övrigt tror jag att jag kan klara själv.

Jag bjuder i gengäld givetvis på det som önskas. Kaffe, whiskey (efter montering) eller kanske middag? :)

Har dessutom nyligen kommit över ett gäng w104 som ska bli ett smutt infrasystem med hemgjorda lådor.

Vilken hifihöst detta kommer bli! Räkna med många bilder :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-08-16 10:23

Bor tyvärr för långt bort för att komma förbi och löda så jag skickar psykologisk cybersupport istället :D

Kommer bli kanon detta. Hur många infraX blir det?

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-16 10:39

AndreasArvidsson skrev:Bor tyvärr för långt bort för att komma förbi och löda så jag skickar psykologisk cybersupport istället :D

Kommer bli kanon detta. Hur många infraX blir det?


Tack, Andreas, det uppskattas! :)

Det blir sex basmoduler till att börja med. Och om det blir bra kanske några till :D
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav shifts » 2016-08-16 11:16

Kul, vi kommer ha i det närmaste identiska högtalarsystem med andra ord. Lycka till!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav Almen » 2016-08-16 11:22

Knuttebaloa skrev:Med anledning härav vill jag redan nu kasta ut frågan om det finns någon vänlig (skicklig) själ i Göteborgsområdet som kan tänka sig att vara behjälplig med monteringen. Det jag tänker på är främst delningsfiltret och de komponenter som ska lödas samman där. Övrigt tror jag att jag kan klara själv.

Skicka ett pm när det är dags. Vänlig är jag mestadels, i alla fall. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-16 11:28

shifts skrev:Kul, vi kommer ha i det närmaste identiska högtalarsystem med andra ord. Lycka till!


Ja, känns smått overkligt att jag kommer ha det lika tjusigt (välljudande!) som du hemma inom kort!

:D
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-16 11:30

Almen skrev:
Knuttebaloa skrev:Med anledning härav vill jag redan nu kasta ut frågan om det finns någon vänlig (skicklig) själ i Göteborgsområdet som kan tänka sig att vara behjälplig med monteringen. Det jag tänker på är främst delningsfiltret och de komponenter som ska lödas samman där. Övrigt tror jag att jag kan klara själv.

Skicka ett pm när det är dags. Vänlig är jag mestadels, i alla fall. :)


Ah, fy sjutton vad snällt, Almen! Jag hör absolut av mig så fort det blir aktuellt!

Tusen tack! :D
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav DVD-ai » 2016-08-16 19:46

Dom flesta med Ino verkar vara väldigt snälla :)

Kan vara en bieffekt av det mysiga ljudet kanske ??! :lol:

bra att det löste sig ! (verkar alltid göra det av redan nämda orsak)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav Emanuelgbg » 2016-08-19 13:50

Är Almen upptagen kan jag hjälpa till. Delningsfilterscheman klarar jag. Skulle vara kul att höra på INO högtalare oxå..

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-19 15:42

Emanuelgbg skrev:Är Almen upptagen kan jag hjälpa till. Delningsfilterscheman klarar jag. Skulle vara kul att höra på INO högtalare oxå..


Jättesnällt, verkligen!

I vilket fall som helst får du gärna komma över på en provlyssning när jag fått lite ordning på det hela :)
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav DVD-ai » 2016-08-20 17:57

När får vi se bilder ?! 8)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Knuttebaloa
 
Inlägg: 1382
Blev medlem: 2014-06-15
Ort: Jönköping

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav Knuttebaloa » 2016-08-20 21:12

DVD-ai skrev:När får vi se bilder ?! 8)


Sitter själv som på nålar! :)

Jag räknar med att kunna leverera lite bilder från snickeriet efter kommande helg.

Hur länge det tar till dess färdiga alster kan uppvisas vet bara hifi-gudarna :D
Ino pi60es / bs60 / infraX-6 / Ino a2 / Ino a3 / Nad 208

Användarvisningsbild
Conan
 
Inlägg: 5170
Blev medlem: 2003-11-18
Ort: Stockholm

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav Conan » 2016-08-21 11:04

philipbtz skrev:När du limmar på komponenterna på spånskivan se till att limma fast dom med nog mycket lim och låt det torka minst ett dygn(säkert mindre om du använder limpistol). Använd inte superlim det är hårt och skört och det kommer spricka med tiden vid vibrationer. Jag var lite för ivrig med mitt lim och lät det inte torka mer än några timmar. En spole lossnade när jag vände lådan..Fick börja om.


Jag skulle dubbla limningen med buntband i plast runt spolar, och jag antar att det är masonit som avses att montera filterkomponenterna på?

Har själv monterat ihop piP & Dialog 1 samt ett antal A1 (inga buntband i filtren där :) ) och nu senast ett par bs60. Där körde jag dubbelt med smältlim & buntband runt spolarna samt andra större komponenter. En markering där man vill ha borrhålet och igenom med en träborr (om man nu inte har hålmasonit från början).

Skadar inte att vara säker på att det sitter.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav DVD-ai » 2016-08-21 11:40

Det behövs absolut inte på i14/pi60,(och i viss mån även i16s/pi60s) eftersom dämpmaterialet trycker så pass kraftigt mot filterkomponenterna att dom skulle sitta säkert även utan lim faktiskt :lol:

så jag rekommenderar att inte bry sig om det på dessa modeller, limma bara med något bra limm (rekommenderar typ pl400 eller liknande montagelim) och när allt är på plats så kan du vara helt lugn med att allting kommer att sitta kvar i all framtid.
Det extremt hårda trycket från dämpmaterialet påi14/pi60 gör det helt garanterat att det inte kommer att vara ett problem oavsett vad man utsätter högtalaren för (som inte typ spräcker isär hela lådan, men då har man större problem ;) )
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav Chopha » 2016-08-21 16:24

Vill inflika att eftersom dämpmaterialet trycker så pass mot filterkomponenterna så kan den lilla spolens limning, om monterad ståendes, brytas av när du trycker ner dämpklossen. Det eftersom den vid montage inte bara trycks rakt in mot filtret utan måste pressas in och sedan uppåt mot kabinettets tak. Den rörelsen gör att klossen stryker lite mot filtret och om du inte får in armen genom diskanthålet långt nog för att fånga upp kudden och akta filtret så kan en stripe runt spolen göra gott som säkerhet. Ingvar har ett knep för att få i klossarna med minimerat stryk mot filtret, be om en instruering när du hämtar högtalarna!

/Christopher
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav DVD-ai » 2016-08-22 06:21

Det problemet undviker man om man nästan viker klossen innan man stoppar i den och sedan viker ut den inne i lådan. :)

I praltiken så är det mer en "böj" man åstakommer, denna så att klossen ej glider mot filtret vid montering.
svårt att förklara på ett bra sätt såhär så jag får också tipsa om att prata med ingvar.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Chopha
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2008-11-13
Ort: Flerdimensionell med Stockholm som utgångspunkt

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav Chopha » 2016-08-22 19:54

Oj, den vikningen vill jag se :)
Som att vika en tärning på mitten!

Skämt åsido, ja Ingvar har ett sätt som roterar in klossen så att den tar i taket direkt med minimerad strykning*, men en hand mellan dämpklossen och filtret håller garanterat doktorn borta!


*Blir osäker nu, är det helt olika mellan i14 och pi60? Antar att kapningen som gör fyrhörningen till femhörning uteblir?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Vad innebär montering av i14?

Inläggav DVD-ai » 2016-08-22 20:08

Chopha skrev:Oj, den vikningen vill jag se :)
Som att vika en tärning på mitten!

Skämt åsido, ja Ingvar har ett sätt som roterar in klossen så att den tar i taket direkt med minimerad strykning*, men en hand mellan dämpklossen och filtret håller garanterat doktorn borta!


*Blir osäker nu, är det helt olika mellan i14 och pi60? Antar att kapningen som gör fyrhörningen till femhörning uteblir?


Nja inte vika egentligen, (dåligt ordval :P) men det blir ett veck just när man bökar in den pga tryck mot baffel/håler för basen när man pressar den mot kanten och samtidigt upp mot baffeln och samtidigt upp mot toppen.
Det är exakt så som jag antar att ingvar rekommenderar, det är det mest lågiska sättet :)
Har fungerat bra för mig och inte varit nära filtret någon gång ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster