ATMOS hjälp

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: ATMOS hjälp

Inläggav mrGaskill » 2016-01-23 11:44

Men det här med Atmos alltså. Om man ska uppgradera för att få lite mer runtomkringsurround, så verkar det rimligt att ha takkanaler även där framme? Så har väl Auro 3d?
Priset då:

* Ny reciever som klarar 7.1.4 (Marantz 7010) - minst 15000:-
* Om man nu vill fortsätta med Ino så vill man komplettera med två till a2 där bak så att man har två per surroundkanal. Vad blir det? 7000:- ? Dessutom är det bra med två a1 per takkanal, dvs 8 stycken för .4? Vill man köra Auro så ska man kanske ha 2 där framme också? (inte fyra där av kostnadsskäl). Och Surroundback då? Ska man ha sin D2 som har nu, som är lite för punktkällig, raka motsatsen till hur en a2 sprider ljudet och därmed lite grann motverkar sitt syfte, trots att det kommer ljud? Ska man ha två a2 där - 7000:- till? Och 10 a1 - 20000:-?
Ihh... 49000:- :(

Är det någon som för övrigt vet om man snyggt kan välja konfigurering och högtalar i drift beroende på format? Även där kan det bli lite problematiskt om de vanliga surroundhögtalarna placeras mer som sidohögtalare? Då borde ju, om surround back är bakom lyssnaren, surround back tilldelas att spela surround i 5.1 läge? Går det på nya recievrar att konfigurera vilka högtalare som ska spela vad för olika format?
Atmos kan dra åt h... :lol: :wink: Jag ger nog f-n i't.

Och alla sladdar.... Uschiamej. Tre stereoslutsteg och en reciever? Herrejösses.

Summa sumarum: 50000 extra, mycket mer bök och potentiellt krångel när man ska spela olika format och få till det bra när man lagt ner så mycket möda och deg.

Är det värt det? Var är materialet? Är materialet bra? Dataspel dock. Mysigt i Atmos kan jag tro.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: ATMOS hjälp

Inläggav Nattlorden » 2016-01-23 13:00

Dataspel är nog där Atmos kan glänsa mest, även om jag har några undringar på hur effektiv ljudström som går att hanteras av nuvarande generation förstärkare. Spel är ju verkligen ett fall där att det är ett en-personerssystem inte är något direkt problem.

Jag tror jag skulle hamna på 140papp eller så om jag skulle uppgradera bion till Auro och det lär nog aldrig bli möjligt. (Skulle vara Atmos/DTS-X skulle jag nog kunna imblementera i lite mer stympat format däremot.)

Däremot så finns det god anledning att köpa t.ex. atmos-filmer ändå, då kvalitén på mixen (oftast) blir bättre, för att man har bättre verktyg till hands vid ljudläggningen/anledning till att vara mer noga.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: ATMOS hjälp

Inläggav meshuggener » 2016-01-23 23:26

mrGaskill skrev:Men det här med Atmos alltså. Om man ska uppgradera för att få lite mer runtomkringsurround, så verkar det rimligt att ha takkanaler även där framme? Så har väl Auro 3d?
Priset då:

* Ny reciever som klarar 7.1.4 (Marantz 7010) - minst 15000:-
* Om man nu vill fortsätta med Ino så vill man komplettera med två till a2 där bak så att man har två per surroundkanal. Vad blir det? 7000:- ? Dessutom är det bra med två a1 per takkanal, dvs 8 stycken för .4? Vill man köra Auro så ska man kanske ha 2 där framme också? (inte fyra där av kostnadsskäl). Och Surroundback då? Ska man ha sin D2 som har nu, som är lite för punktkällig, raka motsatsen till hur en a2 sprider ljudet och därmed lite grann motverkar sitt syfte, trots att det kommer ljud? Ska man ha två a2 där - 7000:- till? Och 10 a1 - 20000:-?
Ihh... 49000:- :(


Är det någon som för övrigt vet om man snyggt kan välja konfigurering och högtalar i drift beroende på format? Även där kan det bli lite problematiskt om de vanliga surroundhögtalarna placeras mer som sidohögtalare? Då borde ju, om surround back är bakom lyssnaren, surround back tilldelas att spela surround i 5.1 läge? Går det på nya recievrar att konfigurera vilka högtalare som ska spela vad för olika format?
Atmos kan dra åt h... :lol: :wink: Jag ger nog f-n i't.

Och alla sladdar.... Uschiamej. Tre stereoslutsteg och en reciever? Herrejösses.

Summa sumarum: 50000 extra, mycket mer bök och potentiellt krångel när man ska spela olika format och få till det bra när man lagt ner så mycket möda och deg.

Är det värt det? Var är materialet? Är materialet bra? Dataspel dock. Mysigt i Atmos kan jag tro.



Det behöver inte bli så dyrt men ändå väldigt bra enligt mig och vad jag själv testat.
Så som jag upplever och testat behöver jag dom 2 takkanaler i fram som du nämner.
Det finns ljud som färdas framifrån till mitten i rummet. Atmos Demos är ganska avslöjande här. Vanligt film är det inte lika tydligt.

Med endast" Middle top" och tex helikopter demo som Dolby släppt så får man känslan att helikoptern åker från höger till vänster. Med även "topfront" hör man helikoptern åka fram mot duken och cirkulerar mera runt än att den bara åker från vänster till höger.

Jaq har 8st A2 i 7.1 och satte sedan 4st A2 i (topmiddle)taket. 2 per rad+ 2st A1 kloner(topfront)

Jag räknar själv och räknar bara Atmos kostnaden:
Receiver 11000:- (endast 9 slusteg)
stereoslutsteg 2000:-
4st A2 9000:-(beggade)
2st A1 kloner 1000:-(beggade)
Kabel ekua på jula 25m /69:-x2
Totalt ca 23100:-
Köper du beggade A1 och sätter i taket blir det billigare (men det kan ju även behövas flera)
Jag borde köpa minst 2st A2 till Front high eller helst 4. Men jag tycker det låter tillräckligt bra så jag väntar :-)

Dom flesta(skulle säga alla) som lyssnat hos mig tycker att man hamnar mitt i filmen ljudmässigt gäller tex Atmosfilmen "unbroken"... ingen som upplevt det tidigare.

En vanligt 7.1 är ganska bla-ha om man jämför och man får inte känslan att man är med uppe i flygplanet och hör saker från ALLA håll, så som man kan tänka sig att det borde kunna låta.

Samtidigt gäller detta om man sitter på första raden, den bakre raden blir inte samma upplevelse då den är dikt bakvägg.
Olika format vet jag inte hur du menar. Med en Atmos film väljs Atmos automatiskt. En 7.1 eller 5.1 blir utan Atmos.
Men jag kan välja neo:x den skalar då upp till 7.1.4 men det blir naturligtvis inte lika bra som den äkta varan.

Den som vill komma och lyssna är välkommen...verkar inte finnas många "ino Atmos biosar"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: ATMOS hjälp

Inläggav mrGaskill » 2016-01-24 18:57

Tack för inläggen hörrni.
Mesh, toppen! Hmmm. Du har 11 slusteg? Jag återkommer till tråden. Jag sålde mina Ino a1 för länge sen och säljaren sa förut att han inte har behov längre. Så två a1 är på ingång. Alltid en start.

Jo, det här med format. Om man kör 5.1 så har man väl ofta sorroundhögtalarna längst bak, dikt an mot vägg. Men i en 7.1.2 t.ex så har man surround som sidohögtalate mer och surrounback dikt an mot vägg? Äh, jag kanske har fel.

Förstärkeri. Det vette fasiken. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: ATMOS hjälp

Inläggav mrGaskill » 2016-01-26 14:34

Jag tror jag trots allt valt rutten att testa i blygsam skala. Det blir lite knöligt att få fast två par högtalare i taket. Dessutom kan man börja med 5.1.2 och lägga till ett extra slutsteg i fall man skaffar en Denon x4200w och få 7.1.2. Känns det fjuttigt får man väl byta upp sig. :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: ATMOS hjälp

Inläggav mrGaskill » 2016-02-08 14:28

Nu råkade jag få tag på 2 Ino a1 till. Puh. Nu måste man nästan ha Atmos. .. sladdar och fanstyg. :evil: 8)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: ATMOS hjälp

Inläggav mrGaskill » 2016-02-08 16:08

Ino a2 låter bra mycket renare än a1 tycker jag. Har man pi60 så borde man ha a2 så renheten matchar. Men det är jag det. :) a1 får sitta i taket.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: ATMOS hjälp

Inläggav Nattlorden » 2016-02-08 16:43

mrGaskill skrev:Ino a2 låter bra mycket renare än a1 tycker jag. Har man pi60 så borde man ha a2 så renheten matchar. Men det är jag det. :) a1 får sitta i taket.


+1
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: ATMOS hjälp

Inläggav mrGaskill » 2016-02-08 17:55

Man skulle vilja ha a2 överallt. :) a2 är lenare, renare och mer detaljerade och låter mindre hårt.
Det skulle kunna bli dyrt. ;) a1 kanske inte skulle räcka i taket ens.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: ATMOS hjälp

Inläggav Nattlorden » 2016-02-08 18:08

mrGaskill skrev:Man skulle vilja ha a2 överallt. :) a2 är lenare, renare och mer detaljerade och låter mindre hårt.
Det skulle kunna bli dyrt. ;) a1 kanske inte skulle räcka i taket ens.


4st a1 per kanal tror jag det går åt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: ATMOS hjälp

Inläggav mrGaskill » 2016-02-08 19:15

Ah, jag tänkte att de spelar lite grovkornigare än a2, även i taket. Men a1 + a2 i daisychain, blir det för knölig impedans för en hembioförstärkare och en kanal måntro? Är jag lite väl oortodox? Hemmabioförstärkare kanske inte orkar med lasten av flera a1 eller a2, om de är taskigt byggda? Jag får testa lite till.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: ATMOS hjälp

Inläggav Nattlorden » 2016-02-08 20:57

mrGaskill skrev:Ah, jag tänkte att de spelar lite grovkornigare än a2, även i taket. Men a1 + a2 i daisychain, blir det för knölig impedans för en hembioförstärkare och en kanal måntro? Är jag lite väl oortodox? Hemmabioförstärkare kanske inte orkar med lasten av flera a1 eller a2, om de är taskigt byggda? Jag får testa lite till.


De hade väl inte spelat med samma volym vid en sådankoppling... De har väl varken matchande impedans eller känslighet?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: ATMOS hjälp

Inläggav mrGaskill » 2016-02-08 21:31

Nej känsligheten skiljer sig väl lite och impedansen skiljer sig ju, så det är ju en buskoppling i brist på annat. :)
Dessutom har de väl olika spridning ? A2 har ju dubbla diskanter som spelar åt sidorna t.ex.

Det blir nog bara apa att blanda. :) Alltså.. två a2 på inköpslistan.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: ATMOS hjälp

Inläggav genstruktur » 2022-05-25 18:20

IngOehman skrev:Var man HP-filtrerar ("klipper" kan missförstås) dem beror lite på. Ju flera man använder desto lägre kan de delas. Men i normalfallet så brukar jag rekommendera att de skärs av under 120 eller möjligen 150 Hz. Men har man lite flera, eller rum med styva väggar, eller ett även i övrigt litet system, så kan det ofta skäras nedåt 80 Hz. Ju mindre system i övrigt, desto mindre risk för överbelastning av surroundhögtalarna.

Men jag startar alltid med 120 Hz, och för det mesta hamnar det där till sist också.

Även om de större a2 kan delas mycket, mycket lägre kapacitetsmässigt (i många rum så ger de fullregisterprestanda om man har 6 eller 8 stycken) så kan jag ändå tycka att 120 Hz ibland är bästa valet. Vad det handlar om är ju att högtalarna ändå via högre frekvenser ger alla riktningsledtrådar man behöver, och att klangen blir mera konsekvent runt hela ljudbilden om man låter samma högtalare återge basområdet, oavsett vilken kanal informationen låg i från början.

- - -

Ibland är det fördelaktigt att vinkla a1 när de används som takhögtalare, på olika sätt beroende på vad i taket de sitter. Använder man vanliga a1 så är de ju vinklade redan som de är. Men för det mesta så behöver de inte vinklas. Har dock faktiskt gjort en installation av a1-t (den platta) där jag fäste dem i ena kanten med ett gångjärn och försåg andra kanten med en neodymmagnet + en järnbricka i taket, samt en liten kedja mellan tak och högtalare.

Kedjan bestämmer hur mycket högtalaren vinklas när man "fäller ned den". När man har tittat färdigt så kan man fälla upp högtalarna platt mot taket igen, genom att trycka upp dem bara. De hålls då på plats med gångjärn + magnet, istället för med gångjärn + kedja. :)


Vh, iö


Jag som trodde det var offentligt spöstraff på att köra annat än att dela a2 vid 80 Hz :). Måste testas!

Är det någon som kör tex 120 Hz delning för a2?
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: ATMOS hjälp

Inläggav DVD-ai » 2022-05-31 10:44

I väntar på mina a2 så kör jag med lånade a1, och jag delar 150Hz i nuläget och det låter utmärkt!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5078
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: ATMOS hjälp

Inläggav genstruktur » 2022-06-01 10:09

DVD-ai skrev:I väntar på mina a2 så kör jag med lånade a1, och jag delar 150Hz i nuläget och det låter utmärkt!

A1 kan säkert må bra av att delas högre än 80Hz, trodde dock inte det gällde för a2. Skall testa lite själv och se vad jag kommer fram till!
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster