ATMOS hjälp

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

soren
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2003-08-23

ATMOS hjälp

Inläggav soren » 2016-01-18 01:59

Har sex amb2 som ska flyttas till ett 7.0.2 eller 5.0.4 system.

Gul och Grön är jag rätt säker på.

fyra alternativ för det återstående paret:
Blå och Röd är SAMMA högtalare (blå är takmontering och röd väggmontering).

1. Blå sätts i taket och blir "height back"
2. Röd sitter kvar som de gör idag ovanför fönstret (väldigt nära tak) och blir "height back".
3. Röd sitter kvar som de gör idag ovanför fönstret (väldigt nära tak) och blir "surround back". Skulle kanske kunna bli bra.
4. Röd flyttas ut mot hörnen på bakvägen och kan då sänkas men blir nära sidovägg och blir "surround back"

Hur skulle ni göra?


Inoplaceringar.png
Placerings
Inoplaceringar.png (1.94 KiB) Visad 4684 gånger

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: ATMOS hjälp

Inläggav IngOehman » 2016-01-18 05:41

Eftersom du bara ser ut att ha en rad så föreslår jag att du satsar på 5.0.2, med två högtalare för Sl och Sr.

De två viktigaste surroundkanalarna är alltfort Sl och Sr, och jag skulle inte råda dig att använda förre än två för varje. Men bäst vore förstås att använda två för Sl, två för Sr, en för Slb, en för Srb och fyra mindre takhögtalare alltså med för ändamålet bättre spridningsegenskaper för tak.

Kanske är mitt råd helt enkelt att avstå ifrån Dolby Atmos (fortsätta med 5.1 eller 7.1) tills du skaffat lämpliga högtalare, både modeller och antal, för att få Atmos att fungera bra.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: ATMOS hjälp

Inläggav meshuggener » 2016-01-18 19:26

Jag nyttjar 7.1.4 idag(12st A2 +2 A1 kloner som test)och även testat 7.1.2 men allt började med 5.1.2
Tycker 5.1.4 inte blir tillräckligt bra pga av förlusten av SBL+ SBR. Det blev inte tillräckligt omslutande.

Egentligen tycker jag inte 7.1.2 blir tillräckligt bra då vissa ljud försvan mellan L C R och top middle, hördes väldigt tydligt i demo "LEAF" Då försvinner lövet ett kort ögonblick när den sveper över mot lyssningsplatsen.
Jag lag till 2 kanaler med 2st A1 kloner som "top front" och problemet blev tillfälligt löst. Tänkte sätta 4st A2 så småningom. Jag testade inte att labba med top middle efter det så det är möjligt att det delvis kan vara en placerings fråga.

Jag skulle nytttjat 7.1.2 (2-1-1-2) och använda dom 2 takkanalerna som "top middle"
Så hellre 7.1.2 än 5.1.4. för min del :-)
Och med bara 2 kanaler till taket så skulle du köra minst 2 högtalare men gärna 3 per kanal.
Förslagsvis 6st A1:or till tak så nyttjar dina 6st A2:or till 7.1

soren
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2003-08-23

Re: ATMOS hjälp

Inläggav soren » 2016-01-18 19:33

Tack Ingvar,

Ok, så amb2 ska man inte använda i taket?
Har du förslag på annan "takhögtalare".. köper man en ny receiver för ATMOS så vill man nog ha lite användning för den också.
Får se hur Dirac Live reagerar på parallellkopplade surroundhögtalare :)

Jag har fortfarande inte hunnit flytta något, så amb2x6 sitter i en stege (18 grader framåt på första har jag för mig), avslutandes med ett baksurroundpar högt upp på bakväggen ovanför mitt fönster (som tar upp stora delar av bakväggen).
Mittenparet (som är parallellkopplat med första sidoparet) sitter dock väldigt nära bakvägen, det var det om jag tänkte flytta till front height.

PS. Anledningen till att jag skrev .0 är att mina pi60 används med bs60 (gillar det bättre än att köra dem som två basmoduler).

soren
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2003-08-23

Re: ATMOS hjälp

Inläggav soren » 2016-01-18 20:02

meshuggener skrev:Jag skulle nytttjat 7.1.2 (2-1-1-2) och använda dom 2 takkanalerna som "top middle"
Så hellre 7.1.2 än 5.1.4. för min del :-)
Och med bara 2 kanaler till taket så skulle du köra minst 2 högtalare men gärna 3 per kanal.
Förslagsvis 6st A1:or till tak så nyttjar dina 6st A2:or till 7.1


:)

Du borde sätta upp ett rälssystem i taket, så du kan glida dina takkanaler (funderade faktiskt själv på det för att kunna testa).

Det roliga med Arcam, är att använder man vara ett par takkanaler, så blir de front height.
Det paret ska enligt dem placeras mitt emellan duken och lyssnare.

Användarvisningsbild
meshuggener
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2007-03-01

Re: ATMOS hjälp

Inläggav meshuggener » 2016-01-18 20:18

Jag hade ett "regel system" i taket med halv tum när jag testade tidigare :-)
Nu sitter middle top enligt dolbys rekommendation(och även iö)
Top front ca 30cm från duken.
Har du redan köpt atmos stärkare?

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: ATMOS hjälp

Inläggav mrGaskill » 2016-01-20 14:53

Det har väl alltid verkat som att man ska ha minst 7.1.4 för att köra Atmos på ett bra sätt. Mycket sladdar, högtalare etc. Vette tusan om man kan ha det i ett ganska vanligt vardagsrum i en bostadsrätt. :)
Men det kanske är en rejäl upplevelse. Fler dataspel borde stödja det, innan man börjar fundera på allvar.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: ATMOS hjälp

Inläggav Nattlorden » 2016-01-20 18:14

mrGaskill skrev:Det har väl alltid verkat som att man ska ha minst 7.1.4 för att köra Atmos på ett bra sätt. Mycket sladdar, högtalare etc. Vette tusan om man kan ha det i ett ganska vanligt vardagsrum i en bostadsrätt. :)
Men det kanske är en rejäl upplevelse. Fler dataspel borde stödja det, innan man börjar fundera på allvar.


Klart du kan. Det är kanske mentalt svårare än praktiskt, om inte lägenheten är oturligt byggd, däremot. När du väl har högtalarna på plats och sedan fått satt tavlor och annan dekoration efteråt, så smälter det in mer än du tror.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: ATMOS hjälp

Inläggav IngOehman » 2016-01-20 19:18

soren skrev:Tack Ingvar,

Ok, så amb2 ska man inte använda i taket?
Har du förslag på annan "takhögtalare".. köper man en ny receiver för ATMOS så vill man nog ha lite användning för den också.

Jag har tre modeller som passar prima som takhögtalare. De är allihopa baserade på a1.

1. Den första av dem ÄR just a1, som passar bra när man har lite högre i tak och där den vinklade baffeln i många fall kan användas konstruktivt. Den är förvisso konstruerad för att hängas på en vertikal vägg, så skall den fästas i taket så får man lösa det.

2. Den andra är a1-t, som är en extra platt variant av a1, avsedd att fästas i taket. Den kan dras fast med en enda skruv, hur enkelt som helst.

3. Den tredje är a1-v där v står för versatil inwall högtalare. Den bygger allra minst genom att den är infälld, men inte alla tak går det att fälla in saker i.

Alla de tre a1-derivaten har det gemensamt att de kan avlyssnas från vilken vinkel som helst, tack vara sin envägighet som ger dem punktformiga utstrålning. Det gör dem extra lämpade som takhögtalare.

soren skrev:Får se hur Dirac Live reagerar på parallellkopplade surroundhögtalare :)

Jag har fortfarande inte hunnit flytta något, så amb2x6 sitter i en stege (18 grader framåt på första har jag för mig), avslutandes med ett baksurroundpar högt upp på bakväggen ovanför mitt fönster (som tar upp stora delar av bakväggen).

Låter som rätt så optimal placering det.

soren skrev:Mittenparet (som är parallellkopplat med första sidoparet) sitter dock väldigt nära bakvägen, det var det om jag tänkte flytta till front height.

Just som front height kan faktiskt a2 fungera prima, både som låg high (auro 3D) och som hög (tak-) high (Dolby). I båda fallen bör de då vändas så diskanterna kommer närmast lyssnaren. Sitter de i taket så skall alltså tjocka delen vara längst bort från lyssnarna, och sitter de högt på frontväggen så skall de helt enkelt sitta "uppåner".

soren skrev:PS. Anledningen till att jag skrev .0 är att mina pi60 används med bs60 (gillar det bättre än att köra dem som två basmoduler).

Ja, bs60 är en trevlig lösning. Då förstår jag vad du menar.

Skall man vara strikt terminologiskt, så är dock beteckningar som 5.1, 7.1, 7.1.4... systembeteckningar som anger hur många lagrade kanaler man använder (på ett "riktningsriktigt" sätt).

Och därför kan faktiskt en uppspelning med bara 4 st fullregisterhögtalare (L, R, Sl, Sr) vara äkta 5.1 - samtidigt som ett system som använder 15 högtalare (L, C, R, Sr1, Sr2, Sr3, Sr4, Sl4, Sl3, Sl3, Sl1, Sw1, Sw2, Sw3, Sw4) vara ett 5.1-system det också. Men det kan även vara ett tvåkanalsbaserat matrissystem, t ex pro logic.

- - -

Jag vet inte vad jag vill säga med detta egentligen, kanske bara att dessa saker är svåra att diskutera om man vill uttrycka sig så man kan vara säker på att det inte uppstår några missförstånd. :)

Men att alltid försöka skilja mellan kanaler (olika ställen där ljud kan lagras oberoende av varandra) och högtalare (olika ljudkällor, som kan finnas på olika plats trots att de återger samma kanal) kan vara en bra start, men det är inte alltid så lätt och någon garanti för att ingen missförstår är det ju inte heller. :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: ATMOS hjälp

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-20 19:21

Ingvar: Du råkar inte ha en bra bild på a1-v?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: ATMOS hjälp

Inläggav IngOehman » 2016-01-20 19:28

Jag borde ha någon. Jag får leta.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: ATMOS hjälp

Inläggav -Palle- » 2016-01-20 20:33

Det har du! ;)

IngOehman skrev:Jag hittar ingen bra skapligt ny bild, men en bild hittar jag på dem, från
2004 då jag gjorde en specialversion av dem, med fyrkantig front. Lite
större låda hade de även på den tiden då magnetsystemet (tre element-
generationer tillbaka) var lite klenare.

högtalare_piP_a1v_a1.JPG
högtalare_piP_a1v_a1.JPG (63.66 KiB) Visad 4336 gånger


Det är alltså de fyra som ligger ovanpå piP-högtalarna. Idag är de alltså
mindre och har rund front.


Vh, iö


viewtopic.php?t=56822

Edit: Googlade och detta borde då rimligtvis vara den nyare som nämns i ditt inlägg:
Bild
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: ATMOS hjälp

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-01-20 22:10

Ja dessa två har jag sett redan. Tänkte mer om det fanns någon bild med dem på plats.

Förresten ser jag rätt att dessa inte är vinklade utan sitter plant längs med väggarna?

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: ATMOS hjälp

Inläggav blixten_no1 » 2016-01-20 22:16

AndreasArvidsson skrev:Ja dessa två har jag sett redan. Tänkte mer om det fanns någon bild med dem på plats.

Förresten ser jag rätt att dessa inte är vinklade utan sitter plant längs med väggarna?


Dom sitter plant, och gissningsvis oftast monterade i tak.

soren
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 2003-08-23

Re: ATMOS hjälp

Inläggav soren » 2016-01-21 02:41

@IÖ

Var klipper man a1or? 150 Hz?
De tjänar inte på att vinklas lite mot lyssnaren?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: ATMOS hjälp

Inläggav IngOehman » 2016-01-21 10:26

Var man HP-filtrerar ("klipper" kan missförstås) dem beror lite på. Ju flera man använder desto lägre kan de delas. Men i normalfallet så brukar jag rekommendera att de skärs av under 120 eller möjligen 150 Hz. Men har man lite flera, eller rum med styva väggar, eller ett även i övrigt litet system, så kan det ofta skäras nedåt 80 Hz. Ju mindre system i övrigt, desto mindre risk för överbelastning av surroundhögtalarna.

Men jag startar alltid med 120 Hz, och för det mesta hamnar det där till sist också.

Även om de större a2 kan delas mycket, mycket lägre kapacitetsmässigt (i många rum så ger de fullregisterprestanda om man har 6 eller 8 stycken) så kan jag ändå tycka att 120 Hz ibland är bästa valet. Vad det handlar om är ju att högtalarna ändå via högre frekvenser ger alla riktningsledtrådar man behöver, och att klangen blir mera konsekvent runt hela ljudbilden om man låter samma högtalare återge basområdet, oavsett vilken kanal informationen låg i från början.

- - -

Ibland är det fördelaktigt att vinkla a1 när de används som takhögtalare, på olika sätt beroende på vad i taket de sitter. Använder man vanliga a1 så är de ju vinklade redan som de är. Men för det mesta så behöver de inte vinklas. Har dock faktiskt gjort en installation av a1-t (den platta) där jag fäste dem i ena kanten med ett gångjärn och försåg andra kanten med en neodymmagnet + en järnbricka i taket, samt en liten kedja mellan tak och högtalare.

Kedjan bestämmer hur mycket högtalaren vinklas när man "fäller ned den". När man har tittat färdigt så kan man fälla upp högtalarna platt mot taket igen, genom att trycka upp dem bara. De hålls då på plats med gångjärn + magnet, istället för med gångjärn + kedja. :)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: ATMOS hjälp

Inläggav mrGaskill » 2016-01-21 11:13

Nattlorden skrev:
mrGaskill skrev:Det har väl alltid verkat som att man ska ha minst 7.1.4 för att köra Atmos på ett bra sätt. Mycket sladdar, högtalare etc. Vette tusan om man kan ha det i ett ganska vanligt vardagsrum i en bostadsrätt. :)
Men det kanske är en rejäl upplevelse. Fler dataspel borde stödja det, innan man börjar fundera på allvar.


Klart du kan. Det är kanske mentalt svårare än praktiskt, om inte lägenheten är oturligt byggd, däremot. När du väl har högtalarna på plats och sedan fått satt tavlor och annan dekoration efteråt, så smälter det in mer än du tror.

Det kostar och blir mycket prylar. Sitter man på faktiskt.se för länge så blir man fullkomligt övertygad om att det är en jättebra ide. :-) Damer kan ju skrämmas bort av för mycket engagemang i teknik. Sen känns det som om det finns en gräns när ett rum övergår från att vara vardagsrum med lite extra till ljudlabb ungefär. :-) Vi får se.

Hur kul är Atmos etc., jämfört med 5.1 + pl II ? :-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Evil_Homer
 
Inlägg: 7954
Blev medlem: 2012-02-02
Ort: Långtbortistan

Re: ATMOS hjälp

Inläggav Evil_Homer » 2016-01-21 11:45

mrGaskill skrev:
Nattlorden skrev:
mrGaskill skrev:Det har väl alltid verkat som att man ska ha minst 7.1.4 för att köra Atmos på ett bra sätt. Mycket sladdar, högtalare etc. Vette tusan om man kan ha det i ett ganska vanligt vardagsrum i en bostadsrätt. :)
Men det kanske är en rejäl upplevelse. Fler dataspel borde stödja det, innan man börjar fundera på allvar.


Klart du kan. Det är kanske mentalt svårare än praktiskt, om inte lägenheten är oturligt byggd, däremot. När du väl har högtalarna på plats och sedan fått satt tavlor och annan dekoration efteråt, så smälter det in mer än du tror.

Det kostar och blir mycket prylar. Sitter man på faktiskt.se för länge så blir man fullkomligt övertygad om att det är en jättebra ide. :-) Damer kan ju skrämmas bort av för mycket engagemang i teknik. Sen känns det som om det finns en gräns när ett rum övergår från att vara vardagsrum med lite extra till ljudlabb ungefär. :-) Vi får se.

Hur kul är Atmos etc., jämfört med 5.1 + pl II ? :-)


Jag vill jättegärna se bilder på vardagsrum med Atmos som det smälter in, inget fusk med inwall nu bara.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: ATMOS hjälp

Inläggav Nattlorden » 2016-01-21 14:16

mrGaskill skrev: Sen känns det som om det finns en gräns när ett rum övergår från att vara vardagsrum med lite extra till ljudlabb ungefär. :-) Vi får se.


Feltänk. Alla vardagsum är ljudlabb från start, sedan upphör vissa att vara det senare. :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: ATMOS hjälp

Inläggav mrGaskill » 2016-01-21 15:13

Ja. Man vet ju att man till slut sitter där med typ 7.1.4 så varför streta emot egentligen. ;-)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: ATMOS hjälp

Inläggav IngOehman » 2016-01-21 15:30

Hmmm... jag är inte säker.

Har inte konverterat till 3D ens ännu (har bara 3D-hemmabio i husbilen).

Men jag är å andra sidan inte direkt mot heller, varken emot 3D eller emot Atmos. Tycker bara ingen av dem är direkt jätteviktig för att ha glädje av god film. Skulle jag få välja så skulle filmbolagen satsa mera resurser satsas på hantverket när respektive film görs, och mindre på att ständigt byta till nya system.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker
 
Inlägg: 1807
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Sollentuna/fjollträsk

Re: ATMOS hjälp

Inläggav sky_eye » 2016-01-21 15:33

Det viktigaste för att avnjuta en film är rätt sällskap.
\\Sky

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: ATMOS hjälp

Inläggav IngOehman » 2016-01-21 15:42

Så himla sant.

Känner mig helt oinspirerad att titta på film ensam.
Med trevliga människor (1 och uppåt) skall det vara!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker
 
Inlägg: 1807
Blev medlem: 2007-01-30
Ort: Sollentuna/fjollträsk

Re: ATMOS hjälp

Inläggav sky_eye » 2016-01-21 15:44

Då kan det tom vara trevligt på bio.
\\Sky

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: ATMOS hjälp

Inläggav IngOehman » 2016-01-21 15:54

Såg en film som fått 2,7 på imdb, för ett par dagar sedan.

Den här: http://www.imdb.com/title/tt3343136/combined

Med Amit. Det blev kul.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: ATMOS hjälp

Inläggav mrGaskill » 2016-01-21 16:44

Ja, det kan faktiskt vara så att många filmer inte ens ger den där magiska känslan ens i 5.1 som man hade hoppats på. Teknik är ju fint va, men utan material så är det ju mest onödigt. Det är lite därför jag hoppats på att spel ska stödja Atmos och såna format. 3d-kapabel tv har jag. Men passande glasögon för ändamålet har jag icke. :-) Jag blev aldrig övertygad om att fördelarna övervägde nackdelarna. Troligen.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: ATMOS hjälp

Inläggav schmutziger » 2016-01-21 16:48

IngOehman skrev:Såg en film som fått 2,7 på imdb, för ett par dagar sedan.

Den här: http://www.imdb.com/title/tt3343136/combined

Med Amit. Det blev kul.


Vh, iö

:mrgreen:
Kommer ihåg en sommar hos Amit när vi skulle titta på film och du sade att "Den här filmen! Den värd att ha sett!" Väldigt entusiastiskt.
Mösten, amit, jag, fjonk, naq o nårra till sade då kör vi på den i kör.

Det var den gången jag lärde mig att värd att ha sett inte är alls samma sak som sevärd.. :D :D
Din första kommentar var något istil med "Viist var den dålig!? Världens sämsta film, inspelad med dåliga ryska b-skådisar och sedan dåligt dubbat! :)
väldigt kul minne iefterhand :D

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: ATMOS hjälp

Inläggav IngOehman » 2016-01-22 07:31

Har missat det här tidigare:

meshuggener skrev:Egentligen tycker jag inte 7.1.2 blir tillräckligt bra då vissa ljud försvan mellan L C R och top middle, hördes väldigt tydligt i demo "LEAF" Då försvinner lövet ett kort ögonblick när den sveper över mot lyssningsplatsen.

Om man erfar problem av de slag som du beskriver, alltså att ljud inte kommer med snarare än att det har spatiella brister av något slag, så beror det inte på att man behöver flera kanaler, utan att något är antingen felinställt eller att det finns en bug i kanaladministrationshanteringen.

Det är tyvärr inte direkt ovanligt med sådana fel, men de är alltså inte principiella utan specifika för apparaterna man har. Eller också så beror de som sagt på att något är felinställt. Det du beskriver kan t ex uppstå om man råkat berätta för apparaten att man har en uppspelningskanal (inte att blanda ihop med de lagrade kanalarna) som man inte har.

Jämför med .1-kanalen - om man vill slippa lyssna på den så skall man berätta för apparaturen att man HAR subwoofer, men inte ansluta något till .1-utgången. Säger man däremot att man inte har något subwoofer så får man höra .1-kanalen, via fronthögtalarna.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: ATMOS hjälp

Inläggav Nattlorden » 2016-01-22 09:44

schmutziger skrev:
IngOehman skrev:Såg en film som fått 2,7 på imdb, för ett par dagar sedan.

Den här: http://www.imdb.com/title/tt3343136/combined

Med Amit. Det blev kul.


Vh, iö

:mrgreen:
Kommer ihåg en sommar hos Amit när vi skulle titta på film och du sade att "Den här filmen! Den värd att ha sett!" Väldigt entusiastiskt.
Mösten, amit, jag, fjonk, naq o nårra till sade då kör vi på den i kör.

Det var den gången jag lärde mig att värd att ha sett inte är alls samma sak som sevärd.. :D :D
Din första kommentar var något istil med "Viist var den dålig!? Världens sämsta film, inspelad med dåliga ryska b-skådisar och sedan dåligt dubbat! :)
väldigt kul minne iefterhand :D


Undrar om jag inte körde hem i princip samtidigt med att ni skulle börja se den.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: ATMOS hjälp

Inläggav IngOehman » 2016-01-23 08:58

Redovisningen av hur det gick till och vad som sades är inte alldeles korrekt, men inlägget har ändå en tydlig och bra poäng - även filmer som är lite småjobbiga att ta sig igenom, kan vara väldigt roliga att ha sett.

Filmen ifråga, om det är den jag tror (en Rysk Sci-fi-komedi, Kin-dza-dza) är inte dålig alls, den är snarare helt fenomenalt bra (ja, jag är såklart subjektiv när jag skriver det), men inte på det sätt de flesta är vana vid. Jag sa verkligen inte att den var dålig, men det jag sa kan säkert ha tolkats så - av den som underförstod dåligheten.

- - -

Det är intressant att fungera på, tycker jag, vilka kvalitetskriterier som filmtittare sätter upp. Ibland finner jag att vissa överraskas och skrattar högt och även minns och talar om filmen de sett åratal efteråt - men ändå refererar till filmen ifråga som väldigt dålig... Vad är då kriteriet för "dålig"? Kan det vara sådana saker som att man ser att vissa saker är kulisser, att man hör att fillmusiken spelas på en billig Casio-synth, att man konstaterar att skriptan gjort en massa missar, att poängerna är obskyra och inte tydligt uttalade?

Om så tycker jag man skall fråga sig varför man tycker att detta är dåliga saker (och inte bara dåligt hantverk) - trots att det berikat upplevelsen.

Hur som helst - rekommenderar ALLA att se Kin-dza-dza. Den är fantastiskt bra. :)

- - -

Brasklapp: Det kan vara så att filmen som schutziger hänvisar till kan vara en annan, och då gäller bara första meningen i mitt svar. Resten av det jag skriver härovan skall då ses som lite fristående synpunkter om Kin-dza-dza och som allmänna filmfunderingar.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster