Demo Ino i6 Stockholm

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-01-30 10:23

Hej allesammans!
Jag har precis gjort mig av med mina stativare för att bygga ett delat system bestående av två slutna Ultimax 15 och ett par i6. Är det någon i Stockholmstrakten som har ett par i6or som skulle kunna bjuda på en provspelning eftersom jag har bara hört Guru Junior som är mest lik inokaraktären hittills. Dom tyckte jag var fantastiska!

Allt gott!

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Tarzan » 2016-01-30 10:45

Jag är nöjd med mina. Eftersom jag bor i lägenhet tycker inte jag att jag har något behov av att skaffa något större. De enda i6orna jag känner till här på faktiskt är mina egna i Skåne, ett par i Smögen och ett annat par någonstans i Småland, men det kanske finns fler som lurar under ytan.

Användarvisningsbild
Foffe
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2014-07-16
Ort: Småland

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Foffe » 2016-01-30 11:39

Ja har du vägarna förbi småland så finns det ett par i6:or här tillsammans med ett par prof.X2. :lol:

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Maccis » 2016-01-30 11:51

Vart finns du Foffe?

Långt från Nässjö?

Har själv ett par Prof X2 och är sugen på ino-toppar.
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav DVD-ai » 2016-01-30 13:02

Jag kan inte dema några i6, men väl piP, pi60s och infraX-8.

Hojta till om du är intresserad :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
LarsTruelsen
fd. gekados
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 2012-06-26
Ort: Knivsta

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav LarsTruelsen » 2016-01-30 15:06

Hej David.

Jag är väldigt nyfiken på att höra ett infraX system.
Skulle det vara möjligt att komma förbi med en fika en dag ?

Mvh,
Lars
"I'm not harmful, just introspective. You can probably think I'm weird, but it's not harmful weird."

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-01-30 15:40

Tack för responsen men tyvärr har jag inga planer i södra Sverige på ett bra tag, modellen är ju rätt "ny" så utbudet verkar inte vara stort. Men ni som har hört i6, skiljer dom sig mycket jämfört med Pip eller har dom en annan karaktär?
Bortsett att dom är toppar såklart. Guru Junior sägs vara väldigt lika Pip så där kan man ju jämföra på ett någorlunda sätt.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Tarzan » 2016-01-30 16:07

bergggren skrev:Okej, modellen är ju rätt "ny" så utbudet verkar inte vara stort. Men ni som har hört i6, skiljer dom sig mycket jämfört med Pip eller har dom en annan karaktär?
Bortsett att dom är toppar såklart. Guru Junior sägs vara väldigt lika Pip så där kan man ju jämföra på ett någorlunda sätt.

Jag gick från piP delade vid 80 Hz till i6 (samma delning) och jag tyckte mig märka att jag kunde höja mer innan det började låta påfrestande i diskanten/övre mellanregistret. Annars vet jag inte direkt om jag hörde någon skillnad, men jag hade inte heller hötalarna uppställda samtidigt så att jag kunde växlade mellan dem för att jämföra mer noggrant.

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav blixten_no1 » 2016-01-30 16:51

bergggren skrev:Tack för responsen men tyvärr har jag inga planer i södra Sverige på ett bra tag, modellen är ju rätt "ny" så utbudet verkar inte vara stort. Men ni som har hört i6, skiljer dom sig mycket jämfört med Pip eller har dom en annan karaktär?
Bortsett att dom är toppar såklart. Guru Junior sägs vara väldigt lika Pip så där kan man ju jämföra på ett någorlunda sätt.


Alla ino högtalare har väldigt lik karaktär från lilla piX till stora topparna.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav DVD-ai » 2016-01-30 17:41

LarsTruelsen skrev:Hej David.

Jag är väldigt nyfiken på att höra ett infraX system.
Skulle det vara möjligt att komma förbi med en fika en dag ?

Mvh,
Lars


Ja nu är ju kanske inte mitt rum den absolut bästa representanten för vad ett infraX8 system kan leverera :)
Pga att jag inte kan spela sådär super starkt, har en avrullning pga receiver och slutsteg som tillsammans plockar ner 10Hz mer än optimalt och dessutom har en resonans i rummet som till viss del döljer upplevelsen av riktigt djup bas.
Men ett hum kan man få i alla fall, kanske har jag trimmat in mina basabsorbenter bättre till dess och vunnit lite ytterligare i jämnhet/ minskad efterklang.

Men du är välkommen, om du har med dig en buttekaka eller mazariner ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav DVD-ai » 2016-01-30 17:46

bergggren skrev:Tack för responsen men tyvärr har jag inga planer i södra Sverige på ett bra tag, modellen är ju rätt "ny" så utbudet verkar inte vara stort. Men ni som har hört i6, skiljer dom sig mycket jämfört med Pip eller har dom en annan karaktär?
Bortsett att dom är toppar såklart. Guru Junior sägs vara väldigt lika Pip så där kan man ju jämföra på ett någorlunda sätt.


Jag har haft i6 i 2olika rum och jämfört med piP, piPs, i16s, pi60s och i32s och min uppfattning är att i6 låter exakt som den är, alltså mitt i mellan :P

Den spelar mycket lugnare och naturligare än piP/piPs men lever inte upp till i16s/pi60s.

i6 kostar lite mer än iPs/piPs men är en mycket bättre högtalare, jag tycker att i6 gjorde iPs lite överflödig...
steget mellan iP till iPs är helt enkelt för litet i prestanda och steget mellan iPs till i6 är istället väldigt stort.

min uppfattning är att i6 låter mer som pi60/i14 än vad den låter som iPs/piPs, den är alltså "mer en halvvägs där".
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Foffe
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2014-07-16
Ort: Småland

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Foffe » 2016-01-30 18:46

Maccis skrev:Vart finns du Foffe?

Långt från Nässjö?

Har själv ett par Prof X2 och är sugen på ino-toppar.


Nja 11 mil ungefär. Bor i Växjö. i6:orna lirar väldigt bra ihop med Prof.X2!

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-01-31 23:59

Nu har ni hällt tillräckligt mycket vatten på min kvarn. Det verkar lönlöst att försöka få tag på dessa begagnat så nytt verkar vara det ända sättet.
Är det någon som sitter på det nyaste manifestet/prislista som skulle vara vänlig att skicka över?

Användarvisningsbild
DrFunk
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2007-09-26

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav DrFunk » 2016-02-01 00:58

bergggren skrev:Nu har ni hällt tillräckligt mycket vatten på min kvarn. Det verkar lönlöst att försöka få tag på dessa begagnat så nytt verkar vara det ända sättet.
Är det någon som sitter på det nyaste manifestet/prislista som skulle vara vänlig att skicka över?


IÖ sade till mig i fredags att det är priserna från senaste prislistan (2011 tror jag) plus 10 procent. Jag kan förstås ha missupfattat.

Saxat ur prislistan färdigbyggt:
i6 19 000:-
pi25 22 000:-

Enklast blir nog dock att ringa honom. Lycka till!

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Tarzan » 2016-02-01 07:42

bergggren skrev:Nu har ni hällt tillräckligt mycket vatten på min kvarn. Det verkar lönlöst att försöka få tag på dessa begagnat så nytt verkar vara det ända sättet.
Är det någon som sitter på det nyaste manifestet/prislista som skulle vara vänlig att skicka över?

Annars finns ju den lite långdragna metoden som funkade för mig: kolla hifimagasinet 4 gånger om dagen i ett halvår och vänta inte med att ringa.

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-02-01 18:17

Det är så pass, jag kommer nog köpa obehandlad byggsats och måla dom själv.
Hifimagasinet kollas ca 2 ggr om dagen, har haft köpes annons i någon månad med inget napp där heller..
Jag ska försöka få tag på Öhman och se om han har en sats på lager :wink:

Användarvisningsbild
DrFunk
 
Inlägg: 263
Blev medlem: 2007-09-26

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav DrFunk » 2016-02-01 22:47

Du har väl varit på demo? Det är ett krav för att få köpa allt utom piP om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
Vigor
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2006-10-07
Ort: Stockholm

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Vigor » 2016-02-04 13:54

Jag har i6 uppställda i ingvar-designat rum i Solna. Kom förbi på en kopp kaffe och lyssna vetja! :)

Mvh Victor

(Mig når du lättast på 0702423556)
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-02-04 21:35

Jag ska på besök imorgon faktiskt, aldrig köpt ino förut så jag får se hur det blir.
Tack Vigor, jag ska se när jag kan hitta tid för det :D
Jag antar att du trivs väldigt bra med dom?

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-02-04 23:00

IÖ hade ett par pi25 uppställda så man får ett hum om hur i6an låter i +80hz. Ska bli kul att se den berömda källaren!

Användarvisningsbild
Vigor
 
Inlägg: 711
Blev medlem: 2006-10-07
Ort: Stockholm

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Vigor » 2016-02-05 13:24

Jo tack, jag trivs. Men använder dem knappt då jag har ett större system med i14 också som tar hand om de flesta lyssningssessionerna. i6 är mest som backup :)
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-02-05 15:08

Det blev affär! Nu är även jag en lycklig ino-ägare :D
Det blev en demo av piP. Trodde inte alls den var så pass kapabel att återge basen på ett sådant sätt samtidigt som resten av registret var klockrent.
Helt otroligt med andra ord. Det kommer ta någon vecka innan jag får möjlighet att montera ihop dom samt måla. Det kan uppstå några frågor ang filtret men det är ett senare problem. Aja, sjukt nöjd!

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-05 15:10

Grattis! Blev det ett par i6?

piP låter löjligt bra hos Ingvar för en så pass liten högtalare. Man skall dock inte ha för överdrivet höga förhoppningar när man tar hem ett par; Ingvars demokällare är ett extremt bra rum och samma högtalare i gemene mans rum kommer inte att vara riktigt lika imponerande. Det är dock inte högtalarens fel såklart utan den bistra verkligheten. Högtalarna är riktigt bra :)

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bassman » 2016-02-05 20:56

Jag har ett par piP som jag månglar ut på lån till bättre behövande som sitter med hyfsat bra grejer och alla har haft haksläpp hittills :-)

Det enda jag säger åt dom är att att ställ dom dikt mot vägg vinkla in lite, framför allt spela inte (för starkt) Alla är duktigt imponerade..!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-02-06 11:46

Ja det blev i6 :D piP lät helt galet bra, men som sagt så kommer det ju inte alls bli lika optimerat i mitt rum. Jag har byggt några absorbenter ialf så det är inte helt obehandlat. Jag tog i6 för att vara någorlunda framtidssäker, jag tror inte jag kommer lämna byta ut dom fleeeera år, och isf blir det ju i14/i16s. Dom hänger nog på duktigt med mina Dayton.
Framtiden ser ljus ut :mrgreen:

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3050
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Stranne » 2016-02-06 21:19

Gött, grattis! Det blir nog kanon!

Användarvisningsbild
Glasmannen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 2014-10-14
Ort: Göteborg

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Glasmannen » 2016-02-07 12:05

Grattis letar också efter ett par i6:or Tror det kommer funka kanon på 2.5 m avstånd hos mig

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-02-07 14:04

Tack tack! Dom kommer stå på ca 2,5-3m avstånd.
Ni som har byggt filtret själva, var har ni placerat det? Botten eller bakvägg? Satt med smältlim eller skruvat?
Är det någon som har en bild på ett färdigt filter? Det är första gången som ett filter ska lödas och symbolerna är inte helt självklara förutom spolarna då :wink:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-07 14:18

Botten. Fäste filtret med en skruv för säkerhets skull.

Användarvisningsbild
Foffe
 
Inlägg: 315
Blev medlem: 2014-07-16
Ort: Småland

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Foffe » 2016-02-07 19:41

bergggren skrev:Tack tack! Dom kommer stå på ca 2,5-3m avstånd.
Ni som har byggt filtret själva, var har ni placerat det? Botten eller bakvägg? Satt med smältlim eller skruvat?
Är det någon som har en bild på ett färdigt filter? Det är första gången som ett filter ska lödas och symbolerna är inte helt självklara förutom spolarna då :wink:


Så här gjorde jag iaf. Vet inte om det är det mest optimala, men det låter bra iaf så jag tror inte det är allt för fel!
Bild

Jag klämde bara fast filtret i botten av högtalarna. Det är ganska tight när du stoppat in all dämpning!

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster