Demo Ino i6 Stockholm

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav DVD-ai » 2016-04-15 07:16

kneten skrev:Jag tror att rumsakustiken kan behöva fixas oavsett vilken bashögtalare man använder när man har problem med de låga registren



Ja det är inte något som blir mindre betydelsefullt bara för att man kör Ino :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav philipbtz » 2016-04-15 10:31

paa skrev:Det låter som du säger att det finns egenskaper i högtalare som inte går att beräkna eller mäta?


Jag vet att jag har varit inne på detta tidigare och även frågat om det. Vad är det för mätningar som jag missar? Jag har mätt på flera högtalare och med extremt liknande frekvenskurvor så låter de helt olika. Vad beror detta på? Från det lilla jag själv har testat så tycker jag det verkar som att det finns saker som jag hör som jag inte hittar ett sett att visualisera via mätningar. Fas, impulssvar och frekvensgång verkar inte räcka för att se det. Det kan också vara min okunskap i att tolka mätningarna dock. Men mitt intresse på detta område väcks till liv lite grann igen efter jag läste det Ingvar skrev precis. Exempelvis:

Men högtalarelement har många intrikata egenskaper som avgör hur de upplevs vid lyssning, som inte korrelerar på något enkelt sätt till det som man brukar mäta.

Mycket flera än jag skulle önska av högtalares/högtalarelements egenskaper måste helt enkelt utvärderas med lyssning, och att hitta signaler som är svåra och utslagsgivande nog för att användas för lyssningstester är i sig något som tagit åratal av utvärderingar.


Kan det betyda att det behövs mätningar med mer komplexa signaler än vad man vanligtvis använder? Och hur skall man kunna tolka mätningarna från en sådan signal? För det som skiljer när man mäter(vanligtvis) och när man gör en subjektiv utvärdering är just signalen som matas in. Ett svep eller sinus är ganska skilt från musik. Hur skall man tolka mätningar om signalen är musik?

Användarvisningsbild
genstruktur
 
Inlägg: 5076
Blev medlem: 2013-01-25
Ort: Kingriver

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav genstruktur » 2016-04-15 10:49

paa skrev:Det låter som du säger att det finns egenskaper i högtalare som inte går att beräkna eller mäta?


Jupp, det låter det som.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud
 
Inlägg: 8651
Blev medlem: 2011-12-11
Ort: Kristianstad

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav darkg » 2016-04-15 12:11

Det kan dock hända att det finns aspekter som kan bedömas vara orimligt krävande (i tid, metodutveckling och utrustning) och komplext att meningsfullt mäta. Alltså att det går men inte går. Det är en viktig skillnad :-)
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
chrisss
 
Inlägg: 969
Blev medlem: 2007-01-09
Ort: Kungsängen/Sverige

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav chrisss » 2016-04-15 12:49

philipbtz skrev:
Jag har mätt på flera högtalare och med extremt liknande frekvenskurvor så låter de helt olika. Vad beror detta på?


Det är inte konstigt. Små skillnader i tonkurva hörs mer än många tror. Dessutom spelar energikurvan in.

IÖ skrev specifikt om att baselement är lite mystiska. Det borde handla om att pumpa luft men
att han noterat att baselement med nära identiska mätdata projicerar ljudbilden olika.
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

rotel2
 
Inlägg: 618
Blev medlem: 2006-08-26

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav rotel2 » 2016-04-15 12:59

Sluta jiddra, och berätta istället vart jag kan provlyssna på dessa i6or!! 8)

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav philipbtz » 2016-04-15 12:59

chrisss skrev:
philipbtz skrev:
Jag har mätt på flera högtalare och med extremt liknande frekvenskurvor så låter de helt olika. Vad beror detta på?


Det är inte konstigt. Små skillnader i tonkurva hörs mer än många tror. Dessutom spelar energikurvan in.

IÖ skrev specifikt om att baselement är lite mystiska. Det borde handla om att pumpa luft men
att han noterat att baselement med nära identiska mätdata projicerar ljudbilden olika.


Och hur mäter man detta?

Användarvisningsbild
DorreN
 
Inlägg: 666
Blev medlem: 2006-04-29
Ort: Falun

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav DorreN » 2016-04-15 15:34

rotel2 skrev:Sluta jiddra, och berätta istället vart jag kan provlyssna på dessa i6or!! 8)


Dom är för små för dig Johan! :-)

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-04-15 17:45

rotel2 skrev:Sluta jiddra, och berätta istället vart jag kan provlyssna på dessa i6or!! 8)


Lugna dig Johan! Lyssna kan du få göra men dom är inte till salu än, jag behöver åka och lyssna på pi60s och sedan kolla om det finns tillgängliga pi60s att beställa eller vakta blocket 24/7. Sen kan vi snacka :wink:

rotel2
 
Inlägg: 618
Blev medlem: 2006-08-26

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav rotel2 » 2016-04-15 19:14

bergggren skrev:
rotel2 skrev:Sluta jiddra, och berätta istället vart jag kan provlyssna på dessa i6or!! 8)


Lugna dig Johan! Lyssna kan du få göra men dom är inte till salu än, jag behöver åka och lyssna på pi60s och sedan kolla om det finns tillgängliga pi60s att beställa eller vakta blocket 24/7. Sen kan vi snacka :wink:


Snacka? Trodde vi skulle lyssna... :D

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-04-18 19:53

Vad tros om pi60s lackad i mattsvart front och oljad valnötsfanér? 8)

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Maccis » 2016-04-18 20:12

Blir nog kalas!!

:D

Edit: Ta dem med kortast lev. tid!! :mrgreen: :mrgreen:
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
Aerob
 
Inlägg: 5478
Blev medlem: 2008-09-03

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Aerob » 2016-04-18 21:19

bergggren skrev:Vad tros om pi60s lackad i mattsvart front och oljad valnötsfanér? 8)

Hellre bara valnöt eller bara mattsvart säker jag. Givetvis valnöt före mattsvart!


Summer Passing


Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-04-18 21:29

Aerob skrev:
bergggren skrev:Vad tros om pi60s lackad i mattsvart front och oljad valnötsfanér? 8)

Hellre bara valnöt eller bara mattsvart säker jag. Givetvis valnöt före mattsvart!


But why? En svart front får elementen att smälta in bättre tycker jag. Sen är ju valnöt så förbaskat snyggt å andra sidan så det kanske är synd att ha det på fasningarna och sidorna bara. Det tåls att tänkas på!

Är det någon som har lackad front och fanérade sidor som har bild?

Användarvisningsbild
Maccis
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 2009-11-12
Ort: Småländska höglandets pärla - Nässjö

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Maccis » 2016-04-18 21:32

Här kan du kika runt:
viewtopic.php?f=20&t=8994

(På de bilder som finns kvar)
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-04-19 14:44

Maccis skrev:Här kan du kika runt:
viewtopic.php?f=20&t=8994

(På de bilder som finns kvar)

Ajemen, den tråden har jag varvat några gånger.
Ni som har bilder på pi60/s i valnöt eller någon annan snygg design med svart front och fanering får gärna PMa mig :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav DVD-ai » 2016-04-22 13:18

jag tycker att pi60(s) passar så otroligt bra i faner, dom ser så härligt skönt retro ut i formspråket att faneren bara förstärker detta på ett mycket tilltalande vis.
Medan i16s och i32s passar bättre i en fräch lack som framhäver deras mer futuristiska stil :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav blixten_no1 » 2016-04-22 13:25

DVD-ai skrev:jag tycker att pi60(s) passar så otroligt bra i faner, dom ser så härligt skönt retro ut i formspråket att faneren bara förstärker detta på ett mycket tilltalande vis.
Medan i16s och i32s passar bättre i en fräch lack som framhäver deras mer futuristiska stil :)


Just därför man inte använder i modellerna ;)
Utan den så mycket vackrare r varianten ;)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav DVD-ai » 2016-04-22 14:30

Jag tror nog att även r modellerna pasar bäst i lack i mina ögon ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Tarzan » 2016-04-22 18:26

Är ämnet i6 uttömt eller? :wink:

rotel2
 
Inlägg: 618
Blev medlem: 2006-08-26

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav rotel2 » 2016-04-23 13:14

Tarzan skrev:Är ämnet i6 uttömt eller? :wink:



Det verkar onekligen inte bättre...

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav DVD-ai » 2016-04-23 13:48

Nja det vet jag inte... :)

Men det blev lite OT i alla fall ;)

Vad vill någon mer veta om i6 ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav boom » 2016-04-23 19:55

DVD-ai skrev:Nja det vet jag inte... :)

Men det blev lite OT i alla fall ;)

Vad vill någon mer veta om i6 ?

Hur ser koppar strukturen ut i basspolen i mot diskant spolen.

Användarvisningsbild
Tarzan
 
Inlägg: 2486
Blev medlem: 2013-11-18
Ort: Malmö

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Tarzan » 2016-04-23 21:20

Jag är lite nyfiken på hur dess spridningsegenskaper ser ut jämfört med piP och i14.

=> Hur funkar invinkling som ett sätt att bredda sweetspot jämfört med dessa modeller?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav DVD-ai » 2016-04-23 23:12

I6 sprider inte lika brett som piP, eller för delen iP som sprider lite mer tack vare en mindre baffel :)

Detta medför ju att i6 har en närlyssningsgräns som är längre bort än piP, iP men inte lika långt blrt som i14, i14 anser JAG man bör sitta 3m från för optimalt ljud,
Detta jämfört med i6 som jag anser låter bra från ca 1,5-2m :)
IP/piP kan man sitta typ 1m från tycker jag :)

Alltså i6 sprider någonstans mitt mellan piP och i14.

Gällande invikling så tycker jag att iP/piP behöver vara väldigt mycket invinklade för att låte "rätt", i6 är inte riktigt lika beroende av mycket invinkling och i14 ytterligare mindre.

Så min slutsats är att högtalare som sprider vidare är mer beroende av mycket invinkling för att låta "rätt", medan en smalare spridning gör detta mindre kritiskt.
Detta är naturligtvis beroende av rummet och dess nivå av akustisk reglering och egentligen väldigt självklart om man tänker på saken :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav IngOehman » 2016-04-24 00:15

philipbtz skrev:
chrisss skrev:
philipbtz skrev:
Jag har mätt på flera högtalare och med extremt liknande frekvenskurvor så låter de helt olika. Vad beror detta på?


Det är inte konstigt. Små skillnader i tonkurva hörs mer än många tror. Dessutom spelar energikurvan in.

IÖ skrev specifikt om att baselement är lite mystiska. Det borde handla om att pumpa luft men
att han noterat att baselement med nära identiska mätdata projicerar ljudbilden olika.

Och hur mäter man detta?

Jag vågar nästan påstå att ingen vet, men jag nöjer mig med att påstå att jag inte vet. :?

Därför använder jag fortfarande i hög grad olika former av lyssningsutvärderingar. Jag kan konstatera att nästan allt som jag kan mäta, visar även hörbara spår.

Men det finns alltså också saker som jag kan höra och vars mätmässiga orsak jag inte har hittat.

- - -

Det betyder inte att orsaken inte finns, bara just att jag inte har hittat den, eller DEM.

För det är troligen, av vad jag sett när jag letat, mycket komplexa, multipla orsaker det handlar om. Det är nog därför man, när man tittar på en egenskap i taget (vilket man nästan alltid gör när man mäter) inte ser de tydliga samband som man gärna vill se...

Men som tur är kan man studera saker även med öronen som mätinstrument, men man måste självklart lägga upp lyssningarna på ett sådant sätt att det inte bara blir subjektiva intryck utan referens till någon faktisk verklighet, om man vill att de skall fungera som vettiga komplement till mätningar.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav philipbtz » 2016-04-25 13:44

IngOehman skrev:Jag vågar nästan påstå att ingen vet, men jag nöjer mig med att påstå att jag inte vet. :?
...
Men det finns alltså också saker som jag kan höra och vars mätmässiga orsak jag inte har hittat.
...


Ganska intressant tycker jag. Även om allt går(med största sannolikhet iaf) att mäta så finns det alltså fortfarande lite magi med återgivning av musik. Dvs. det finns delar av mät-datan som fortfarande ingen har lyckats hitta sambanden i som beskriver ljudbildens projektion?

Användarvisningsbild
vr6jos
 
Inlägg: 522
Blev medlem: 2012-03-29

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav vr6jos » 2016-04-29 11:03

DVD-ai skrev:Jag tror nog att även r modellerna pasar bäst i lack i mina ögon ;)


Precis!!! :D
i32s och 8st L26ROY Mkt vinyl spelas det här!!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9562
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav sprudel » 2016-04-29 20:10

IngOehman skrev:
philipbtz skrev:
chrisss skrev:
Det är inte konstigt. Små skillnader i tonkurva hörs mer än många tror. Dessutom spelar energikurvan in.

IÖ skrev specifikt om att baselement är lite mystiska. Det borde handla om att pumpa luft men
att han noterat att baselement med nära identiska mätdata projicerar ljudbilden olika.

Och hur mäter man detta?

Jag vågar nästan påstå att ingen vet, men jag nöjer mig med att påstå att jag inte vet. :?

Därför använder jag fortfarande i hög grad olika former av lyssningsutvärderingar. Jag kan konstatera att nästan allt som jag kan mäta, visar även hörbara spår.

Men det finns alltså också saker som jag kan höra och vars mätmässiga orsak jag inte har hittat.

- - -

Det betyder inte att orsaken inte finns, bara just att jag inte har hittat den, eller DEM.

För det är troligen, av vad jag sett när jag letat, mycket komplexa, multipla orsaker det handlar om. Det är nog därför man, när man tittar på en egenskap i taget (vilket man nästan alltid gör när man mäter) inte ser de tydliga samband som man gärna vill se...

Men som tur är kan man studera saker även med öronen som mätinstrument, men man måste självklart lägga upp lyssningarna på ett sådant sätt att det inte bara blir subjektiva intryck utan referens till någon faktisk verklighet, om man vill att de skall fungera som vettiga komplement till mätningar.


Vh, iö


Nu väntar jag bara på att du ska få mothugg av någon som framhärdar att allt du hör går att mäta. (känt ordspråk på faktiskt, kan jämställas med att fantomen är hård mot de hårda)
Antagligen, men jag vill ju veta vad man ska mäta och hur?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav DVD-ai » 2016-04-30 09:41

Det är ju skillnad på "går inte" och "vet inte hur man gör".

Alltså ingen kanske vet hur man gör för att mäta detta idag, men det kanske kommer att kluras ut hur man gör :)
Så rent tekniskt så måste det ju gå att mäta på något sätt, eftersom det är ett fysikaliskt "fenomen".
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster