Demo Ino i6 Stockholm

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-04-12 18:54

boom skrev:Jag spelar i ca 30kvm nu med 2st 30w och är tamefan imponerad hur bra dom spelar sen tycker jag att inos basar är för dyra .

Kul! Ja dom verkar riktigt lovande måste jag säga. Hur stor innervolym har du på dom?

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-04-12 19:03

bergggren skrev:
boom skrev:Jag spelar i ca 30kvm nu med 2st 30w och är tamefan imponerad hur bra dom spelar sen tycker jag att inos basar är för dyra .

Kul! Ja dom verkar riktigt lovande måste jag säga. Hur stor innervolym har du på dom?

Njaa det beror väldigt mycket på modell tycker jag. Prof.X-2 tex kostar ju 11500 i mdf för två riktigt bra lådor. Elementkostnaden är ju inte dyra för sig, 4600:- för elementen, så det är väl arbetet som kostar och tillbehören (portarna, dämp, kabel & terminal). Men visst, man får ju 4st W30 för samma pris som för ett par X-2 med lådor.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav boom » 2016-04-12 19:07

bergggren skrev:
boom skrev:Jag spelar i ca 30kvm nu med 2st 30w och är tamefan imponerad hur bra dom spelar sen tycker jag att inos basar är för dyra .

Kul! Ja dom verkar riktigt lovande måste jag säga. Hur stor innervolym har du på dom?

77 liter

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav boom » 2016-04-12 19:10

bergggren skrev:
bergggren skrev:
boom skrev:Jag spelar i ca 30kvm nu med 2st 30w och är tamefan imponerad hur bra dom spelar sen tycker jag att inos basar är för dyra .

Kul! Ja dom verkar riktigt lovande måste jag säga. Hur stor innervolym har du på dom?

Njaa det beror väldigt mycket på modell tycker jag. Prof.X-2 tex kostar ju 11500 i mdf för två riktigt bra lådor. Elementkostnaden är ju inte dyra för sig, 4600:- för elementen, så det är väl arbetet som kostar och tillbehören (portarna, dämp, kabel & terminal). Men visst, man får ju 4st W30 för samma pris som för ett par X-2 med lådor.

Vad betalar man för egentligen 4600 är åt helsike för dyrt för en 12a när man får 2st 30w för 3800 på rätt ställe går säker att pruta lite till på dom om man köper några till.

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-04-12 19:20

boom skrev:
bergggren skrev:
bergggren skrev:Kul! Ja dom verkar riktigt lovande måste jag säga. Hur stor innervolym har du på dom?

Njaa det beror väldigt mycket på modell tycker jag. Prof.X-2 tex kostar ju 11500 i mdf för två riktigt bra lådor. Elementkostnaden är ju inte dyra för sig, 4600:- för elementen, så det är väl arbetet som kostar och tillbehören (portarna, dämp, kabel & terminal). Men visst, man får ju 4st W30 för samma pris som för ett par X-2 med lådor.

Vad betalar man för egentligen 4600 är åt helsike för dyrt för en 12a när man får 2st 30w för 3800 på rätt ställe går säker att pruta lite till på dom om man köper några till.


4600:- för båda elementen. Alltså i samma prisklass som W30. Men jag håller med dig, det finns mer att få för samma pengar bevisligen om man orkar bygga själv.

Användarvisningsbild
Stranne
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2005-01-17
Ort: Smögen

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Stranne » 2016-04-12 19:49

bergggren skrev:
boom skrev:
bergggren skrev:Njaa det beror väldigt mycket på modell tycker jag. Prof.X-2 tex kostar ju 11500 i mdf för två riktigt bra lådor. Elementkostnaden är ju inte dyra för sig, 4600:- för elementen, så det är väl arbetet som kostar och tillbehören (portarna, dämp, kabel & terminal). Men visst, man får ju 4st W30 för samma pris som för ett par X-2 med lådor.

Vad betalar man för egentligen 4600 är åt helsike för dyrt för en 12a när man får 2st 30w för 3800 på rätt ställe går säker att pruta lite till på dom om man köper några till.


4600:- för båda elementen. Alltså i samma prisklass som W30. Men jag håller med dig, det finns mer att få för samma pengar bevisligen om man orkar bygga själv.

Precis, och då är det två st 10" basar och inte 12". Inos 12" (W-121) kostar väl 4800:-/st har jag för mig.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav boom » 2016-04-12 20:29

Stranne skrev:
bergggren skrev:
boom skrev:Vad betalar man för egentligen 4600 är åt helsike för dyrt för en 12a när man får 2st 30w för 3800 på rätt ställe går säker att pruta lite till på dom om man köper några till.


4600:- för båda elementen. Alltså i samma prisklass som W30. Men jag håller med dig, det finns mer att få för samma pengar bevisligen om man orkar bygga själv.

Precis, och då är det två st 10" basar och inte 12". Inos 12" (W-121) kostar väl 4800:-/st har jag för mig.

w104x=3000kr st
w104=2300 st
så summan blir det är billigare med w30 om man räknar på st priset.
26W/4558T00 är inte så dum den heller i 50 liter.

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-04-13 00:06

Ajjemen!

Any who. Det låg ju ett par pi60s på blocket under någon vecka som jag var riktigt sugen på. Som det är nu så skulle det vara skönt att bara köra ett par fullrange och bara njuta av enkelheten det medför tills jag skaffar en riktig bostad och börjar jobba. Då kan man börja bygga på ett seriöst system med flera moduler osv.
Nu såg jag dessvärre att mailet jag fick tillbaka hamnade i skräpposten för 4 dagar sedan av någon anledning........................................................ Dom blev sålda :cry:

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav philipbtz » 2016-04-13 12:26

Min mobil lyckades supa bort mitt långa inlägg men sammanfattningsvis tänka jag säga att Ino-basarna har ändå sina fördelar även om de anses vara dyra av hemma-snickare.

1. De har väldigt bra andrahandsvärde. Det gäller verkligen att hitta rätt köpare för hemmagjorda basar. Det händer ju att man byter bassystem..

2. Både w104x och w121 är 9Ohm så det är mycket smidigare att koppla ihop ett större antal. Man slipper fundera på eventuella konstigheter som kan uppstå med serie-koppling eller köpa slutsteg med många kanaler.

3. Basreflex är typiskt inget man lyckas få bra själv och om man vill ha så mycket output som möjligt per kvadratmeter av rummet använt så är det basreflex som gäller. Jämför man Ino med diverse andra märken så inser man att Ino-basarna är väldigt billiga i jämförelse med dessa.

4. Man vet att det blir rätt direkt. Man behöver inte simulera, lägga tid på bygge eller annat. Man får en erkänt bra bas vid köp. DIY-basar kan ändå bli fel.

Men jag håller med om att om man går tankar om att bygga slutna basar och/eller försöka få infra så blir det väldigt dyrt med Ino. Om man bygger egna slutna basar är Ino dyrt men om man vill ha väldigt bra basreflex så vet jag inte om något slår Ino vad gäller prestanda per krona.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav boom » 2016-04-13 17:02

philipbtz skrev:Min mobil lyckades supa bort mitt långa inlägg men sammanfattningsvis tänka jag säga att Ino-basarna har ändå sina fördelar även om de anses vara dyra av hemma-snickare.

1. De har väldigt bra andrahandsvärde. Det gäller verkligen att hitta rätt köpare för hemmagjorda basar. Det händer ju att man byter bassystem..

2. Både w104x och w121 är 9Ohm så det är mycket smidigare att koppla ihop ett större antal. Man slipper fundera på eventuella konstigheter som kan uppstå med serie-koppling eller köpa slutsteg med många kanaler.

3. Basreflex är typiskt inget man lyckas få bra själv och om man vill ha så mycket output som möjligt per kvadratmeter av rummet använt så är det basreflex som gäller. Jämför man Ino med diverse andra märken så inser man att Ino-basarna är väldigt billiga i jämförelse med dessa.

4. Man vet att det blir rätt direkt. Man behöver inte simulera, lägga tid på bygge eller annat. Man får en erkänt bra bas vid köp. DIY-basar kan ändå bli fel.

Men jag håller med om att om man går tankar om att bygga slutna basar och/eller försöka få infra så blir det väldigt dyrt med Ino. Om man bygger egna slutna basar är Ino dyrt men om man vill ha väldigt bra basreflex så vet jag inte om något slår Ino vad gäller prestanda per krona.

Har man tummen mitt i handen så köper man färdigt har man inte det så bygger man själv .

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav philipbtz » 2016-04-13 17:07

Att bygga en basreflex-låda korrekt är inte trivialt. Vilket var min poäng.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav boom » 2016-04-13 17:13

philipbtz skrev:Att bygga en basreflex-låda korrekt är inte trivialt. Vilket var min poäng.

jo om man har kunskapen att göra det och att man kan mäta så är det enkelt.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Rydberg » 2016-04-13 17:30

boom skrev:Har man tummen mitt i handen så köper man färdigt har man inte det så bygger man själv .

Vad ska man göra om man inte har tummen mitt i handen men ingen lokal att bygga i? Det besvarar inte ditt påstående :wink:
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-04-13 18:07

philipbtz skrev:Min mobil lyckades supa bort mitt långa inlägg men sammanfattningsvis tänka jag säga att Ino-basarna har ändå sina fördelar även om de anses vara dyra av hemma-snickare.

1. De har väldigt bra andrahandsvärde. Det gäller verkligen att hitta rätt köpare för hemmagjorda basar. Det händer ju att man byter bassystem..

2. Både w104x och w121 är 9Ohm så det är mycket smidigare att koppla ihop ett större antal. Man slipper fundera på eventuella konstigheter som kan uppstå med serie-koppling eller köpa slutsteg med många kanaler.

3. Basreflex är typiskt inget man lyckas få bra själv och om man vill ha så mycket output som möjligt per kvadratmeter av rummet använt så är det basreflex som gäller. Jämför man Ino med diverse andra märken så inser man att Ino-basarna är väldigt billiga i jämförelse med dessa.

4. Man vet att det blir rätt direkt. Man behöver inte simulera, lägga tid på bygge eller annat. Man får en erkänt bra bas vid köp. DIY-basar kan ändå bli fel.

Men jag håller med om att om man går tankar om att bygga slutna basar och/eller försöka få infra så blir det väldigt dyrt med Ino. Om man bygger egna slutna basar är Ino dyrt men om man vill ha väldigt bra basreflex så vet jag inte om något slår Ino vad gäller prestanda per krona.


Precis, BR är inget jag kommer försöka ge mig på då jag saknar kunskap om det med avstämningar, grupplöptid mm. Men det är absolut att föredra om man kan bygga med ett vettigt resultat. Det sköna med slutet är ju enkelheten i bygget. En låda liksom med sex sidor och några pinnar inuti. Fräsa hål, måla. Klart! Inte mycket man kan tabba sig där.
Infra X-4 med W104x skulle vara både lätt att bygga och ha tillräcklig kapacitet för mina behov. Jag föredrar lättplacerade moduler, dom kan agera stativ till i6 tex.
Infra X-4 har samma kapacitet som 0,66 Prof.X-2 om förstått det rätt? Då borde det vara en bra matchning till i6 ljudtrycksmässigt sett. Kostnaden för detta bör väl bli omkring 13-14tkr.
4 st SS W30 blir nästan dubbelt så stora, och kostar i princip lika mycket. Men ett bra alternativ om man har utrymmet.
Läste om basar från Bremen på 10" som verkar prestera förvånansvärt bra i små lådor. Men som jag förstod det så var det begränsad utgåva på dom och dessa går inte längre att få tag i?

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav boom » 2016-04-13 18:19

Rydberg skrev:
boom skrev:Har man tummen mitt i handen så köper man färdigt har man inte det så bygger man själv .

Vad ska man göra om man inte har tummen mitt i handen men ingen lokal att bygga i? Det besvarar inte ditt påstående :wink:

Bullshit snack jag har byggt lådor på golvet i mitt vardagsrum men fräsningarna har gjorts utomhus så vad är svårt .

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-04-13 18:52

Beror väl på hur fint golv man har :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav DVD-ai » 2016-04-14 07:38

Jag tycker att var och en gör sina prioriteringar själv och behöver inte stå till svars för dom, även om det naturligtvis är kul med fakta om varför en person gör som han/hon gör :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav ante_77 » 2016-04-14 09:02

boom skrev:
Rydberg skrev:
boom skrev:Har man tummen mitt i handen så köper man färdigt har man inte det så bygger man själv .

Vad ska man göra om man inte har tummen mitt i handen men ingen lokal att bygga i? Det besvarar inte ditt påstående :wink:

Bullshit snack jag har byggt lådor på golvet i mitt vardagsrum men fräsningarna har gjorts utomhus så vad är svårt .


Ja, vad är svårt?
Tillstånd från övriga familjemedlemmar och omaket att städa upp efter sig.
Sedan kan man även bygga baslådor i en kirurgsal.
Men då bör man få tillstånd från någon annan än familjen och städningen är mycket viktigare och per automatik jobbigare.

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav boom » 2016-04-14 09:17

DVD-ai skrev:Jag tycker att var och en gör sina prioriteringar själv och behöver inte stå till svars för dom, även om det naturligtvis är kul med fakta om varför en person gör som han/hon gör :)

Vist är det så men om jag inte miss minner mig så var det någon som hade problem med bummel bas och om jag inte miss minner mig så var det bas lådor i från ja just det.
Så skall man fixa akustiken och sedan köpa något i från just det då blir det jävligt dyrt.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav DVD-ai » 2016-04-14 09:21

boom skrev:
DVD-ai skrev:Jag tycker att var och en gör sina prioriteringar själv och behöver inte stå till svars för dom, även om det naturligtvis är kul med fakta om varför en person gör som han/hon gör :)

Vist är det så men om jag inte miss minner mig så var det någon som hade problem med bummel bas och om jag inte miss minner mig så var det bas lådor i från ja just det.
Så skall man fixa akustiken och sedan köpa något i från just det då blir det jävligt dyrt.


?! :?

Förklara gärna vad du menar med detta ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig
 
Inlägg: 7536
Blev medlem: 2003-08-17
Ort: Ulm, Tüskland

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav Rydberg » 2016-04-14 10:39

boom skrev:
Rydberg skrev:
boom skrev:Har man tummen mitt i handen så köper man färdigt har man inte det så bygger man själv .

Vad ska man göra om man inte har tummen mitt i handen men ingen lokal att bygga i? Det besvarar inte ditt påstående :wink:

Bullshit snack jag har byggt lådor på golvet i mitt vardagsrum men fräsningarna har gjorts utomhus så vad är svårt .

Det kan du ju få tycka men du vet ju inte hur folk bor? Personligen har jag inte plats och risken att parkett etc skadas är för stor, vill inte betala för den när jag flyttar ut. Min bättre hälft vill dessutom inte att vårt vardagsrum förvandlas till ett hobbyrum (du kanske inte har det problemet? ;)). Dessutom finns inte tillgång till el på innergården så att fräsa ute funkar inte heller. Vidare, tid är pengar, lådorna betalar sig själv om jag gör ett par timmar extra på jobbet istället för att bygga själv 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav philipbtz » 2016-04-14 10:50

Tror han menar att men basarna från Ino så hade du basproblem. Och om man skall fixa rummet plus köpa basar från Ino så blir det dyrt. Men fortfarande, relativt sett, så är Profundus-basarna billiga tycker jag. Om man skall bygga eget så är slutna lådor det givna valet men för vissa passar det inte med större basar eller större mängd lådor för samma kapacitet ner till 20Hz. Dock inte alla som behöver den superkapaciteten och fyra slutna 10:or eller 12:or räcker ganska långt för de flesta också.

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-04-14 15:39

Jag slänger ut frågan om någon skulle vilja dema pi60s för mig i närheten av Stockholm?
Har kört delat en väldigt lång tid och varit rätt nöjd, men nu när jag bor som jag gör så blir det rätt trångt och inte lika bra som det kan vara.
När jag skaffade minidsp för några år sedan öppnades en ny värld för mig och intresset för HiFi ökade ytterligare. Sedan fick jag nos på Ino genom Guru och såg mina drömhögtalare. pi60s! Dem måste jag ha i mitt framtida boende kände jag direkt, när jag pluggat klart och börjat jobba så kan jag komma hem och bara mysa. Dem är ju så satans snygga i rätt färg/fanér!
Dock kändes det lite långt borta eftersom jag inte var riktigt redo med tanken att lägga 35-45tkr på ett par högtalare. Vem köper ens så dyra högtalare? Ingen vettig människa ialf. Men tankarna går runt och runt och nu känns det inte lika långt borta längre. Jag har vant mig vid tanken helt enkelt. Mitt nuvarande högtalarsystem värderar jag till runt 25tkr så det är inte så långt ifrån om jag får loss dom pengarna.
Så av den anledningen så söker jag en fullregisterhögtalare som jag aldrig kommer att få behovet av att byta ut någonsin. Varför gå in i något halvhjärtat liksom? 8)
Skicka gärna PM ni som har möjlighet att lira lite musik/film för en galen student som kommer antagligen göra sitt livs hittills sjukaste köp.

Användarvisningsbild
bergggren
 
Inlägg: 156
Blev medlem: 2012-10-21

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav bergggren » 2016-04-14 15:45

boom skrev:
DVD-ai skrev:Jag tycker att var och en gör sina prioriteringar själv och behöver inte stå till svars för dom, även om det naturligtvis är kul med fakta om varför en person gör som han/hon gör :)

Vist är det så men om jag inte miss minner mig så var det någon som hade problem med bummel bas och om jag inte miss minner mig så var det bas lådor i från ja just det.
Så skall man fixa akustiken och sedan köpa något i från just det då blir det jävligt dyrt.


Boom, jag ser inte det du skrev relevant till det DVD-ai skrev. Du tar upp ett personligt problem för DVD-ai som jag inte ens vet om det stämmer men det spelar ingen roll, och som inte ens har någonting att göra med det vi skrev om tidigare. Vad har akustikkostnader och högtalarpriser med att göra med var man föredrar att bygga sina kabinetter och vilken typ av högtalarkonstruktion man anser är bäst lämpad för en själv?

Användarvisningsbild
kneten
 
Inlägg: 248
Blev medlem: 2010-01-07
Ort: Gustavsberg

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav kneten » 2016-04-14 16:17

Jag tror att rumsakustiken kan behöva fixas oavsett vilken bashögtalare man använder när man har problem med de låga registren

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav boom » 2016-04-14 16:35

DVD-ai skrev:
boom skrev:
DVD-ai skrev:Jag tycker att var och en gör sina prioriteringar själv och behöver inte stå till svars för dom, även om det naturligtvis är kul med fakta om varför en person gör som han/hon gör :)

Vist är det så men om jag inte miss minner mig så var det någon som hade problem med bummel bas och om jag inte miss minner mig så var det bas lådor i från ja just det.
Så skall man fixa akustiken och sedan köpa något i från just det då blir det jävligt dyrt.


?! :?

Förklara gärna vad du menar med detta ? :)

Bara för att man köper ino så är det inget som säger att det blir bra .

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav boom » 2016-04-14 16:38

Rydberg skrev:
boom skrev:
Rydberg skrev:Vad ska man göra om man inte har tummen mitt i handen men ingen lokal att bygga i? Det besvarar inte ditt påstående :wink:

Bullshit snack jag har byggt lådor på golvet i mitt vardagsrum men fräsningarna har gjorts utomhus så vad är svårt .

Det kan du ju få tycka men du vet ju inte hur folk bor? Personligen har jag inte plats och risken att parkett etc skadas är för stor, vill inte betala för den när jag flyttar ut. Min bättre hälft vill dessutom inte att vårt vardagsrum förvandlas till ett hobbyrum (du kanske inte har det problemet? ;)). Dessutom finns inte tillgång till el på innergården så att fräsa ute funkar inte heller. Vidare, tid är pengar, lådorna betalar sig själv om jag gör ett par timmar extra på jobbet istället för att bygga själv 8)

Jo om man tjänar bra så går det väl för sig och det gör du troligen då du skattar i Tyskland.Men tydligen så tjänar dom flesta runt 35000-40000 kr mån men så är det inte i verkligheten.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav DVD-ai » 2016-04-14 16:49

boom skrev:
DVD-ai skrev:
boom skrev:Vist är det så men om jag inte miss minner mig så var det någon som hade problem med bummel bas och om jag inte miss minner mig så var det bas lådor i från ja just det.
Så skall man fixa akustiken och sedan köpa något i från just det då blir det jävligt dyrt.


?! :?

Förklara gärna vad du menar med detta ? :)

Bara för att man köper ino så är det inget som säger att det blir bra .


Det har jag ju inte heller påstått... :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48430
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav IngOehman » 2016-04-14 17:40

boom skrev:
philipbtz skrev:Att bygga en basreflex-låda korrekt är inte trivialt. Vilket var min poäng.

jo om man har kunskapen att göra det och att man kan mäta så är det enkelt.

Om det är enkelt eller svårt kan ju bero på vem man är.

Det som är lätt för dig kan var svårt för mig. Det kan också vara så att olika människor tycker att det är olika svårt för att de har olika krav.

- - -

Jag har ju konstruerat rätt så många högtalare och jag har hållit på med det i över 40 år, men trots det tycker jag det är rätt så svårt.

Jag lägger ofta flera år bara på att utveckla ett enda högtalarelement, för någon konstruktion, som jag då förstås vill skall prestera bra nog för att jag skall bli nöjd. Och skapligt ofta så ger jag faktiskt upp efter flera års arbete helt enkelt för att jag tvingas inse att jag inte lyckas få elementet bra nog.

- - -

På många sätt är element som skall återge lite högre frekvenser än de allra lägsta, och dessutom mycket stora register statistiskt svårare att få till perfekt, än de som bara behöver fungera väldigt bra i ett mindre register. Men trots det sliter jag ofta i flera år för att få baselement att prestera så bra att jag blir nöjd.

Och ibland blir jag inte nöjd, trots åratal av slit, och trots att elementet efter mina värderingar av dess prestanda är avsevärt mycket bättre än alla som går att köpa, men inte bra nog för att jag skall vilja sätta mitt namn på elementet och sälja det eller konstruktioner som använder det.

- - -

En hel del är förstås beräkningsbart under konstruerandet, och det som är svårt att beräkna kan man ändå ofta mäta sig till, det vill säga arbeta med flera olika prototypversioner och ändra tills allt mäter bra nog. Men högtalarelement har många intrikata egenskaper som avgör hur de upplevs vid lyssning, som inte korrelerar på något enkelt sätt till det som man brukar mäta.

Mycket flera än jag skulle önska av högtalares/högtalarelements egenskaper måste helt enkelt utvärderas med lyssning, och att hitta signaler som är svåra och utslagsgivande nog för att användas för lyssningstester är i sig något som tagit åratal av utvärderingar.

- - -

Baselement som på ytan kan verka som enkla saker att beräkna och förutsäga, visar sig ofta vara svåra att styra dit man vill med bara beräkningar och mätningar. Det räcker helt enkelt inte.

Två baselement som mäter likartat och vars tekniska egenskaper är svåra att se att de är väsensskilda när man studerar deras uppbyggnad och räknar på vilka beteenden det borde rendera - kan ändå i provocerande lyssningstester uppfattas som väsensskilda.

Ett projicerar väldigt ursprungstroget när man lyssna på basljud som man själv spelat in och vet exakt hur de lät live, med riktigt avstånd och allt. Ett annat, mätmässigt snarlikt, spelar samma ljud så det låter som om det står en högtalare i rummet och spelar. :( :?

Det gör det förvisso, men en högtalares uppgift är ju att skapa en bluff - inte att avslöja den.

- - -

Nu vet jag att inte alla bryr sig om sådana saker, vissa bryr sig kanske bara om att det brummar och skakar lite, men har man mina krav så är det MIN uppfattning att det faktiskt är rätt så svårt att konstruera goda högtalare.

I varje fall för mig, och om de skall vara så goda att JAG tycker de är goda nog.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35498
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Demo Ino i6 Stockholm

Inläggav paa » 2016-04-14 18:41

Det låter som du säger att det finns egenskaper i högtalare som inte går att beräkna eller mäta?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster