Basstöd med W121

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Basstöd med W121

Inläggav Alexi » 2016-03-03 12:08

mrGaskill skrev:Men var går gränsen för vad basmoduler och basstöd är?
Basmoduler delas kring 80Hz för att kunna placeras mer fritt i rummet.
Basstöd jobbar upp till mellanregisterområdet och måste därför placeras mycket närmare topparna.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Basstöd med W121

Inläggav mrGaskill » 2016-03-03 12:12

(Tack Alexi. Jag förstår vad du menar. )
Jo, jag har ju ägt bs60 som jag gjorde om till prof-x2. Men rent defintionsmässigt så är det bara vid vilken frekvens de delas? Sen så delas ju bs60 med ett högnivåfilter och basmduler med ett lågnivåfilter med mera. Finns det något som talar wmot att man delar basmoduler högre och kallar dem basstöd?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Basstöd med W121

Inläggav Alexi » 2016-03-03 12:23

Det var det jag frågade/föreslog tidigare i denna tråd:
Alexi skrev:Om man som DVD-ai, har 8st W104x basar, borde man väll aktivt kunna dela dem med basstödskurva om de är lämpligt placerade? För att fungera även för i14 till i34es?

Men de blir då som sagt mer placeringskänsliga och därmed så förlorar man en av fördelarna med flera basmoduler.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Basstöd med W121

Inläggav mrGaskill » 2016-03-03 12:26

Ja, just. :oops: Jag insåg det till slut. :) Nu är jag med (lite mer än nyss). (För länge sen tyckte jag man kunde ha basstöd och moduler. Det har jag väl också missat i denna tråd. :oops: )
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Basstöd med W121

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-03 12:44

Basstöd skapar ett x.5-vägs system. De kopplas parallellt med huvudhögtalaren och huvudhögtalaren bandbreddsbegränsas ej.

Basmoduler drivs med eget slutsteg och huvudhögtalaren bandbreddsbegränsas med ett högpassfilter.

Observera att bara dela basmoduler vid högre frekvens gör dem inte till basstöd.

mrGaskill skrev:Ja, just. :oops: Jag insåg det till slut. :) Nu är jag med (lite mer än nyss). (För länge sen tyckte jag man kunde ha basstöd och moduler. Det har jag väl också missat i denna tråd. :oops: )

Jag har både basstöd och basmoduler så visst går det att kombinera.

Användarvisningsbild
TomKokk
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Basstöd med W121

Inläggav TomKokk » 2016-03-03 12:50

AndreasArvidsson skrev:Basstöd skapar ett x.5-vägs system. De kopplas parallellt med huvudhögtalaren och huvudhögtalaren bandbreddsbegränsas ej.

Basmoduler drivs med eget slutsteg och huvudhögtalaren bandbreddsbegränsas med ett högpassfilter.

Observera att bara dela basmoduler vid högre frekvens gör dem inte till basstöd.

mrGaskill skrev:Ja, just. :oops: Jag insåg det till slut. :) Nu är jag med (lite mer än nyss). (För länge sen tyckte jag man kunde ha basstöd och moduler. Det har jag väl också missat i denna tråd. :oops: )

Jag har både basstöd och basmoduler så visst går det att kombinera.


En 2-vägare med basstöd blir nog mer en 2.5vägare än en 5-vägare. :roll:
Men du kanske räknade i par och dubbla siffrorna? :)
Hörlurar..

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Basstöd med W121

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-03 12:55

TomKokk skrev:
AndreasArvidsson skrev:Basstöd skapar ett x.5-vägs system. De kopplas parallellt med huvudhögtalaren och huvudhögtalaren bandbreddsbegränsas ej.

Basmoduler drivs med eget slutsteg och huvudhögtalaren bandbreddsbegränsas med ett högpassfilter.

Observera att bara dela basmoduler vid högre frekvens gör dem inte till basstöd.

mrGaskill skrev:Ja, just. :oops: Jag insåg det till slut. :) Nu är jag med (lite mer än nyss). (För länge sen tyckte jag man kunde ha basstöd och moduler. Det har jag väl också missat i denna tråd. :oops: )

Jag har både basstöd och basmoduler så visst går det att kombinera.


En 2-vägare med basstöd blir nog mer en 2.5vägare än en 5-vägare. :roll:
Men du kanske räknade i par och dubbla siffrorna? :)


"x.5" står det. Jag menar att en 2-vägare blir en 2.5vägare.
2st 2.5 vägshögtalare blir inte en 5-vägs system ihop utan fortfarande 2.5vägs iom att de spelar samma register.

Användarvisningsbild
TomKokk
 
Inlägg: 482
Blev medlem: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Basstöd med W121

Inläggav TomKokk » 2016-03-03 13:01

AndreasArvidsson skrev:
TomKokk skrev:
AndreasArvidsson skrev:Basstöd skapar ett x.5-vägs system. De kopplas parallellt med huvudhögtalaren och huvudhögtalaren bandbreddsbegränsas ej.

Basmoduler drivs med eget slutsteg och huvudhögtalaren bandbreddsbegränsas med ett högpassfilter.

Observera att bara dela basmoduler vid högre frekvens gör dem inte till basstöd.


Jag har både basstöd och basmoduler så visst går det att kombinera.


En 2-vägare med basstöd blir nog mer en 2.5vägare än en 5-vägare. :roll:
Men du kanske räknade i par och dubbla siffrorna? :)


"x.5" står det. Jag menar att en 2-vägare blir en 2.5vägare.
2st 2.5 vägshögtalare blir inte en 5-vägs system ihop utan fortfarande 2.5vägs iom att de spelar samma register.


Min sista rad var skrivet lite skämtsamt. Ett par bredbandiga element i en låda blir som sagt inte en 2-vägare som par. :)
Hörlurar..

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Basstöd med W121

Inläggav mrGaskill » 2016-03-03 14:05

AA, stöd och moduler, jo det låter som en bra lösning. Nackdelen är väl det "footprint" som pi60 och basstöden behöver i fronthögtaleriet. Mycket burkar. :(

(Lösningen kanske stavas i28 då med basmoduler, förutom att lyssningsavståndet måste flyttas tillbaka en meter? Det blir ju knivigt det med. Då måste man ha 75" TV istället för 65".)
Det ÄR inte lätt. :)
i28 - mmm mighty good.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Basstöd med W121

Inläggav blixten_no1 » 2016-03-03 14:08

mrGaskill skrev:AA, stöd och moduler, jo det låter som en bra lösning. Nackdelen är väl det "footprint" som pi60 och basstöden behöver i fronthögtaleriet. Mycket burkar. :(

(Lösningen kanske stavas i28 då med basmoduler, förutom att lyssningsavståndet måste flyttas tillbaka en meter? Det blir ju knivigt det med. Då måste man ha 75" TV istället för 65".)
Det ÄR inte lätt. :)
i28 - mmm mighty good.


Nja avståndet Måste (starkt ord) inte flyttas tillbara en meter, men om man kan göra det så blir det ju inte sämre direkt ;)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Basstöd med W121

Inläggav mrGaskill » 2016-03-03 14:14

Ja, nej. Helt rätt. ;) Men det rekommenderade lyssningsavståndet skiljer sig ju vad jag minns mellan pi60 och i28. Man -måste- inte. Men det blir kanske braare. ;)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Basstöd med W121

Inläggav philipbtz » 2016-03-03 14:19

mrGaskill skrev:Ja, nej. Helt rätt. ;) Men det rekommenderade lyssningsavståndet skiljer sig ju vad jag minns mellan pi60 och i28. Man -måste- inte. Men det blir kanske braare. ;)


Jag kör mina i32s på bara lite över 3m. Det funkar riktigt bra men med längre avstånd blir ljudet mer avslappnat på något vis och över 4m är inte alls fel. Dock har jag aldrig haft så bra ljudbild i mitt rum som nu när jag sitter på drygt 3 meter.

Användarvisningsbild
blixten_no1
 
Inlägg: 1563
Blev medlem: 2006-05-20

Re: Basstöd med W121

Inläggav blixten_no1 » 2016-03-03 14:23

mrGaskill skrev:Ja, nej. Helt rätt. ;) Men det rekommenderade lyssningsavståndet skiljer sig ju vad jag minns mellan pi60 och i28. Man -måste- inte. Men det blir kanske braare. ;)


Jag har kört piP, iP, pi60, i14 och i28 på mindre än 3 meter med helt okey resultat, sen är ju mitt rum en anings annorlunda :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Basstöd med W121

Inläggav IngOehman » 2016-03-03 14:23

Nu har ju flera redan svarat på frågan, men jag kan göra en liten insats också:


Basmodul:

Ett bassystem (1, 2 eller flera lådor) som ersätter huvudhögtalaren (som kan vara fullregisterhögtalare eller toppsystem) under delningsfrekvensen. Delningsfiltret skär av huvudhögtalarna nedåt och basmodulerna uppåt, delningen är typiskt brant och aktiv, så man använder ett slutsteg för huvudhögtalarna och ett annat för basmodulerna.


Basstöd:

Basstöden ersätter inte, utan stödjer bara huvudhögtalarna (som typiskt är fullregisterhögtalare*) i basområdet. Huvudhögtalarna är inte avskurna nedåt men de arbetar med reducerad nivå således att summan av huvudhögtalarna + basstöden skall få rätt nivå. Denna eq-funktion administreras med kontrollboxen bcX som kopplas mellan för- och slutsteg. Någon delning i egentlig bemärkelse finns alltså inte, men basstödens bidrag minskar sakta med frekvensen.


Vh, iö

- - - - -

*Det går även att göra basstöd till toppsystem, och skillnaden är då att varken basstöd eller toppsystemen arbetar under delningsfrekvensen till basmodulerna.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Basstöd med W121

Inläggav mrGaskill » 2016-03-03 14:36

Det var ju intressant. Jag har pi60 med basmoduler. Jag är rätt säker att jag sitter på¨just 3 m avstånd t i soffan. Jag har en arbetsplats bakom soffan där lyssningsavståndet är 4,20. Det låter olika, men jag vet inte riktigt vilket som låter bäst. 4 m låter lite mer avslappnat eller att allt faller på plats. Samtidigt så låter det lite fjärran eller hur man ska säga. Ja, jag bor lite konstigt. :) i28 och 3 m - works. Bra att veta. Tackar hörrni. :)

Oehman, men bs60 har ett filter i lådorna. Vad gör det? Jag trodde det var ett lågpassfilter helt enkelt som skär rätt flackt och en bra bit upp i registret där ändå inte basstöden ska spela?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: Basstöd med W121

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-03 14:42

Ja filtret i bs60 är ett lågpassfilter.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Basstöd med W121

Inläggav mrGaskill » 2016-03-03 14:46

Perfekt. Det hela känns glasklart, nästan. ( Och det heter naturligtvis passiv och aktiv delning och inget annat. Inte hög och lågnivå. :) ) Filtret kanske dessutom inte behöver vara så flackt om man har EQ-dosan.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Basstöd med W121

Inläggav IngOehman » 2016-03-03 15:10

LP-filtret i bsX och eq-filtret i bcX har inte med varandra att göra på ett så direkt sätt (de behöver inte vara "lika branta").

Det förstnämnda behöver ha fasegenskaper så att det kan samarbeta med huvudhögtalarna (vilket faktiskt skulle kunna betyda rätt så branta filter, beroende på huvudhögtalarens egenskaper, även om det för högtalarna som är aktuella här betyder rätt så flacka filter), medan det sistnämnda behöver har rätt spektrum av tonkurvor inställbara helt enkelt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Basstöd med W121

Inläggav mrGaskill » 2016-03-03 15:27

Aha, tack för förklaringen. Jag var way off base. Jag trodde det var tokigt att spela höga frekvenser generellt med baselement. Men det kanske är diskanter som inte tål att spel lågt. (Tumregel kanske, ja, men.. :) )
Jag tror nästan är med så pass att jag kan skönja att jag har potential att förstå någon annan gång. 8)
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Basstöd med W121

Inläggav philipbtz » 2016-03-03 15:36

En sak att tänka på med kort lyssningsavstånd med iaf i32s i mitt rum är bredden på högtalarna. Man måste ha möjlighet att få isär högtalarna ordentligt för att få det att funka. För någon anledning hamnar min ljudbild nästan i taket när de står för nära varandra. Vet dock inte vilket avstånd de står på i dagsläget. Det är en fin balans för om de kommer för långt isär så faller ljudbilden isär istället.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Basstöd med W121

Inläggav mrGaskill » 2016-03-03 17:20

Aha, det är bra att veta om man skulle vilja byta upp sig. Just nu har jag ingen aning om hur en förträfflig ljudbild med pi60 är. Jag har ju bara min lyssnigsplats att gå efter. Jag har ju en öppning till vänster, en i breddled halvmeters utbyggnad som är 2,5 m i djupled på höger vägg. I hörnet bakom vänstra fronthögtalarna är en avfasning, fast inverterad så att säga. Hörnet är i 45 graders vinkel cirka 1,5 i längled, längs den vinklade väggen. Rummet är 4,80 * 7 kanske. Skulle vara skönt med ett rektangulärt rum utan konstigheter och som har lite andra proportioner. Jag håller på att kolla på nytt hem...... :) Poppa lite med ett par i28 och prof-x2, 4 eller pz2. Varför inte?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Basstöd med W121

Inläggav philipbtz » 2016-03-03 18:06

mrGaskill skrev:Aha, det är bra att veta om man skulle vilja byta upp sig. Just nu har jag ingen aning om hur en förträfflig ljudbild med pi60 är. Jag har ju bara min lyssnigsplats att gå efter. Jag har ju en öppning till vänster, en i breddled halvmeters utbyggnad som är 2,5 m i djupled på höger vägg. I hörnet bakom vänstra fronthögtalarna är en avfasning, fast inverterad så att säga. Hörnet är i 45 graders vinkel cirka 1,5 i längled, längs den vinklade väggen. Rummet är 4,80 * 7 kanske. Skulle vara skönt med ett rektangulärt rum utan konstigheter och som har lite andra proportioner. Jag håller på att kolla på nytt hem...... :) Poppa lite med ett par i28 och prof-x2, 4 eller pz2. Varför inte?


Köpt fyra basar direkt. Hellre Prof. X-4 än Y-2. Du kommer slippa mycket huvudvärk. Med i28 kan du utan tvekan ha betydlig större basar dock. Glöm X-2 direkt är mitt tips.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Basstöd med W121

Inläggav mrGaskill » 2016-03-03 19:41

Ah fasiken. Ja, jag har redan prof-x2. Redan de är lite skrymmande. :-) 4 går ju att sprida lite mer, det är bra. F-- vad mycket prylar och lite utrymme jag har.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57182
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Basstöd med W121

Inläggav Nattlorden » 2016-03-03 21:15

mrGaskill skrev:Ah fasiken. Ja, jag har redan prof-x2. Redan de är lite skrymmande. :-) 4 går ju att sprida lite mer, det är bra. F-- vad mycket prylar och lite utrymme jag har.

Har du inget ovanpå dem så tar ju inte en fyrastapel mer plats än en.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Basstöd med W121

Inläggav mrGaskill » 2016-03-03 21:36

Jo, precis. Men torn blir lite domnerande. Och just nu har jag en d2 som ska funka som gitarrhögtalare (nödhlgtalare) som står på ena px2. Dessutom står en stor kruka och krukväxt på d2.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Basstöd med W121

Inläggav music4ever » 2016-10-07 20:48

IngOehman skrev:Vill dock igen påminna om att några basstöd till i56, i64s och i68es aldrig har levererats till någon. De har bara konstruerats. Och bara så ingen missförstår - det är tre lådor per sida, sex stycken totalt.


Vh, iö

Finns det någon bild eller ritning hur dessa basstöd ser ut? Och hur är tanken att dessa placeras?

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Basstöd med W121

Inläggav -Palle- » 2016-10-09 14:01

music4ever skrev:
IngOehman skrev:Vill dock igen påminna om att några basstöd till i56, i64s och i68es aldrig har levererats till någon. De har bara konstruerats. Och bara så ingen missförstår - det är tre lådor per sida, sex stycken totalt.


Vh, iö

Finns det någon bild eller ritning hur dessa basstöd ser ut? Och hur är tanken att dessa placeras?


Tycker också att det verkar intressant!

IngOehman skrev:Teoretiskt finns faktiskt basstöd konstruerade till i56, i64s och i68es, men inga sådana har i praktiken byggts. Konstruktionen använder sex stycken lådor, i två av dem sitter två 10"-element.

Vh, iö


Undrar vilket element som används utöver 10" elementen?
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn
 
Inlägg: 3101
Blev medlem: 2005-04-12

Re: Basstöd med W121

Inläggav schmutziger » 2016-10-09 15:36

-Palle- skrev:
music4ever skrev:
IngOehman skrev:Vill dock igen påminna om att några basstöd till i56, i64s och i68es aldrig har levererats till någon. De har bara konstruerats. Och bara så ingen missförstår - det är tre lådor per sida, sex stycken totalt.


Vh, iö

Finns det någon bild eller ritning hur dessa basstöd ser ut? Och hur är tanken att dessa placeras?


Tycker också att det verkar intressant!

IngOehman skrev:Teoretiskt finns faktiskt basstöd konstruerade till i56, i64s och i68es, men inga sådana har i praktiken byggts. Konstruktionen använder sex stycken lådor, i två av dem sitter två 10"-element.

Vh, iö


Undrar vilket element som används utöver 10" elementen?

Bottenlåda med två parallella w104.
Mittenlåda innheåller just bara luft och en seriekoppling för att den sista lådan med två w104 ska få rätt höjd för att harmonisera med de övre elemen toppen kanske? Rätt impedans o känslighet på basarna
Så hadr jag byggt basstöd till dem.iaf

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57182
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Basstöd med W121

Inläggav Nattlorden » 2016-10-09 17:40

mrGaskill skrev:Jo, precis. Men torn blir lite domnerande. Och just nu har jag en d2 som ska funka som gitarrhögtalare (nödhlgtalare) som står på ena px2. Dessutom står en stor kruka och krukväxt på d2.


Nä.... Det är ingen som märker av dem. Jag har en golv till tak stapel och ingen har någonsin sagt något. iofs har jag dem i grönt - om det nu har betydelse....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
-Palle-
 
Inlägg: 2652
Blev medlem: 2009-04-18
Ort: Muppsala

Re: Basstöd med W121

Inläggav -Palle- » 2016-10-09 19:25

Nattlorden skrev:
mrGaskill skrev:Jo, precis. Men torn blir lite domnerande. Och just nu har jag en d2 som ska funka som gitarrhögtalare (nödhlgtalare) som står på ena px2. Dessutom står en stor kruka och krukväxt på d2.


Nä.... Det är ingen som märker av dem. Jag har en golv till tak stapel och ingen har någonsin sagt något. iofs har jag dem i grönt - om det nu har betydelse....


Ja det är nog därför, dom är väldigt diskreta, speciellt i grönt... :mrgreen:
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster