Köpråd Ino *övergått till piPs bygge*

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Köpråd Ino *övergått till piPs bygge*

Inläggav t0mas » 2016-03-20 11:21

Jag skulle vilja ha lite råd om vad jag ska välja för högtalare till vardagsrummet. Jag har idag ett 5.1 system som fungerar bra för att se på TV och lite film på normal nivå. När vi ska spela musik eller dra på lite vid film tittande så låter det inget vidare. I källaren har vi en "hemmabio" som används för mer seriöst film tittande men det blir en hel del film i vardagsrummet med. Jag har en budget på 9 000 kr och velar mellan följande alternativ:

1. piP i monteringssats utan kabinett, 4 700 kr + 2 st A1 3 800 kr, summa 8 500 kr
2. piP i monteringssats med kabinett, 7 600 kr
3. piPs i monteringssats med kabinett, 8 000 kr
4. ?

Tar gärna mot råd och synpunkter inför inköp.

front1.jpg
front1.jpg (162.86 KiB) Visad 7502 gånger

bak1.jpg
bak1.jpg (227.52 KiB) Visad 7502 gånger
Senast redigerad av t0mas 2017-01-22 12:51, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpråd Ino

Inläggav DVD-ai » 2016-03-20 11:28

För 9000kr och möjlighet att spela starkt utan att det låter dåligt så blir det lite komplicerat, beroende på vad som är starkt för dig ?

Men om målet är att använda högtalarna fullrange mestadels så skulle jag säga att piPs är högtalaren för dig, för dom kan du spela till på gränsen och dessutom råka bottna gång på gång utan att dom visar några tendenser till att ta skada eller ge upp.
Låter riktigt bra gör dom, även när basarna får jobba utav bara attan !

Tänker du dela högtalarna mot en subb eller liknande så skulle jag säga att köp iP eller piP för då är skillnaden mellan signatur och icke signatur i min mening klart mindre, men detta kommer säkerligen inte att låta lika trevligt.
För dessa pengar och med den målsättning du verkar ha så skulle jag absolut hoppa över att investera i några a1'or.

Mitt tips är ändå piPs i ditt fall, det känns som den mest lämpade högtalaren för dig med den info du har givit :)
Är det fest där alla vill spela för starkt och du är nojig så kan du ju aktivera den nuvarande subben och låta den ta hand om allt under 80Hz så får den bottna om det skulle vara så, i normalfallet kommer du knappast att vilja ha subben inkopplad däremot. ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: Köpråd Ino

Inläggav t0mas » 2016-03-20 11:45

Starkt för mig är nog inte vad som är starkt för dig, speciellt med din utrustning, jag spelar nog inte särskilt starkt i normal fallet. Så om jag väljer Pips så kan jag behålla mina nuvarande surround högtalare? Hur gör jag med centerhögtalaren? tar bort den och använder endast Pips som fronthögtalare?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpråd Ino

Inläggav DVD-ai » 2016-03-20 11:53

Vad har dina nuvarande högtalare för impedans ?
Exakt vilken receiver är det du använder som drivning ?

Om impedansen på dina nuvarande högtalare inte ligger för lågt, alltså minst 6ohm och helst 8ohm.
Då skulle jag ta dina nuvarande fronthögtalare och parallell koppla dom med dina nuvarande surround högtalare och köra 4st surround, 2st placerade på sidoväggarna ca 150cm upp och ca 50cm framför huvudet/ lyssningsplats i soffan och 2st placerade som dina nuvarande men lite högre upp på väggen ca 170cm :)
Måtten väldigt grovt tillhöftade av måtten på rummet uppskattningsvis utifrån bilderna... :P
Men det ger ett "humm" om vad jag pratar om för placering i alla fall.

piPs skulle få spela utan centerhögtalare, låt dom sköta jobbet själva och ställ in i receivern front till Large, och center till None. Så blir det bra :)

Så skulle jag göra, det är en vettig lösning som kommer att ge både bättre surroundljud och bättre ljud från fronten.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren
 
Inlägg: 5765
Blev medlem: 2005-05-18
Ort: Linköping

Re: Köpråd Ino

Inläggav Michael » 2016-03-20 13:19

Här skulle det sitta fint med ett par platta piP, men det finns ju inte. Tänker som så då du har platt tv på väggen och ingen stor bänk. Med piP så kanske du kan köra utan sub.

Alternativ är iP, men frågan då är hur bra subben funkar ihop.

//Michael

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: Köpråd Ino

Inläggav t0mas » 2016-03-20 16:19

DVD-ai skrev:Vad har dina nuvarande högtalare för impedans ?
Exakt vilken receiver är det du använder som drivning ?

Om impedansen på dina nuvarande högtalare inte ligger för lågt, alltså minst 6ohm och helst 8ohm.
Då skulle jag ta dina nuvarande fronthögtalare och parallell koppla dom med dina nuvarande surround högtalare och köra 4st surround, 2st placerade på sidoväggarna ca 150cm upp och ca 50cm framför huvudet/ lyssningsplats i soffan och 2st placerade som dina nuvarande men lite högre upp på väggen ca 170cm :)
Måtten väldigt grovt tillhöftade av måtten på rummet uppskattningsvis utifrån bilderna... :P
Men det ger ett "humm" om vad jag pratar om för placering i alla fall.

piPs skulle få spela utan centerhögtalare, låt dom sköta jobbet själva och ställ in i receivern front till Large, och center till None. Så blir det bra :)

Så skulle jag göra, det är en vettig lösning som kommer att ge både bättre surroundljud och bättre ljud från fronten.

Tack för tipset, nuvarande högtalare är Canton AV 700, det står 4....8 ohm bak på dom vad det nu ska betyda. Receivern är en av dom enklaste Pioneer, har inte riktigt koll på inställningsmöjligheterna. Köpte den på blocket för 800 kr då den gamla Onkyon gick sönder i julas. Kommer att uppgradera inom en snar framtid.

Michael skrev:Här skulle det sitta fint med ett par platta piP, men det finns ju inte. Tänker som så då du har platt tv på väggen och ingen stor bänk. Med piP så kanske du kan köra utan sub.

Alternativ är iP, men frågan då är hur bra subben funkar ihop.

//Michael

Det får bli stativ till Pip så det ska nog lösa sig ändå, bästa vore ju att slippa subben (frun kommer gilla det) även om hon vill ha mycket bas.

Användarvisningsbild
philipbtz
 
Inlägg: 2708
Blev medlem: 2010-11-18

Re: Köpråd Ino

Inläggav philipbtz » 2016-03-24 12:00

Största vinsten med att uppgradera till ett par riktiga hi-fi högtalare som piPs är att du kommer kunna spela hi-fi med dom :). Du kommer få väldigt bra ljudbild och allt kommer låta naturligt. Du kommer även kunna dra på lite mer men de är inga SPL-monster. Så tänk efter på vad som är viktigast för dig.

piPs i monteringssats röstar jag på med din budget. a1:or skall du vänta med tills du har råd att köpa sex stycken direkt.

Vad gäller center så tycker jag du skall testa med enbart piPs först och spara dom pengarna mot a1:or. a1:or är kanske den mest underskattade högtalaren från Ino tycker jag. Jag kör mina sex stycken även till i32s så de tål ganska mycket om man delar dom vid 100Hz och inte spelar på väldigt starkt. Film på -15 på receivern klarar dom hos mig utan problem.

Så länge kan du alltid använda dina nuvarande frontar som surround. Antingen parallellkoppla så du får 5.1 med fyra högtalare där bak eller 7.1.

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Köpråd Ino

Inläggav vattuvarg » 2016-03-24 17:44

Min dotter fick höra att jag skulle göra mig av med mina piP. Hon sa något om att jag var dum i huvudet eller så. Hon ser film väldigt ofta och då för det mesta på min anläggning. Tanken på att förlora de högtalare som hon tycker så mycket om... Vänta. Just här måste jag berätta att hon redan vid förskoleålder föredrog pluttarna framför ett dyrt surroundsystem som demospelades på en av stadens elektronikbutiker. Hennes omdöme om demosystemet på butiken var något i stil med "Det lät mycket men det var inte lika nära". ...så tanken på att förlora högtalarna gjorde henne arg, rent av. Det borde ge en antydan till hur bra högtalarna låter.

Jag vet faktiskt inte hur jag skulle lugnat henne den kvällen om det inte varit så att fästmön var köparen av mina piP. Högtalarna skulle stanna i familjen, så att säga. ...och att jag bytt upp mig till signaturmodellen istället.

Signaturmodellen piPs är bättre än normalmodellen piP. Men redan den enklare modellen låter mumsigt om man inte pressar för hårt (dottern brukar hålla för öronen och gå ut när volymen blir för hög). Om du köper standardmodellen så får du pengar över. Bara en tanke, alltså. Lilla piP är eftertraktad på begagnatmarknaden den med...

Själv bytte jag alltså upp mig till piPs, vilket gladde lilltjejen. Det kan tolkas hur man vill. Kontentan är ändock att för oss två räcker stereo, till stor del beroende på hur bra våra högtalare återger musiken och rösterna.

Du har ju förstärkare och surroundhögtalare att experimentera med, precis som de andra redan påpekat. Så lycka till, vad ditt val än blir. :)
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

ante_77
 
Inlägg: 2156
Blev medlem: 2014-08-19

Re: Köpråd Ino

Inläggav ante_77 » 2016-03-24 18:52

Kul inlägg.
Men att sälja till fästmön låter i mina öron konstigt.

Användarvisningsbild
Elfsberg
 
Inlägg: 2277
Blev medlem: 2012-01-12

Re: Köpråd Ino

Inläggav Elfsberg » 2016-03-24 19:58

piP kommer nog räcka. Ambitionerna verkar inte vara överdrivet höga. piP kommer göra dig mer än nöjd.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Köpråd Ino

Inläggav vattuvarg » 2016-03-24 21:01

ante_77 skrev:Kul inlägg.
Men att sälja till fästmön låter i mina öron konstigt.


Hon ville ha bra högtalare hos sig (vi är särbos, tyvärr) och insåg hur välbevakade mina var (av dottern). Dessutom visste hon att jag övervägt att byta upp mig men att jag prioriterade andras behov före mina egna önskningar. Så hon köpte mina piP så att jag skulle bli tvingad att göra det jag önskat under ganska lång tid. Winwin för alla inblandade och beviset på att jag har ett ovanligt underbart fruntimmer.

Hon är ingen ängel, dock. Det var hennes idé att presentera affären på ovanstående sätt för dottern... ;)
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: Köpråd Ino

Inläggav t0mas » 2016-03-25 00:23

Det lutar åt att det blir piPs, helst i monteringssats med kabinett i rå mdf men enligt ingenjörn så är det slut på lådor för tillfället så det kan bli elementsats utan lådor.

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Köpråd Ino

Inläggav andershelin » 2016-03-25 11:07

t0mas skrev:Det lutar åt att det blir piPs, helst i monteringssats med kabinett i rå mdf men enligt ingenjörn så är det slut på lådor för tillfället så det kan bli elementsats utan lådor.


Är du riktigt duktig och noga så är det ok att bygga lådorna själv men jag skulle nog avvakta och köpa kabinett av Ingvar när de kommer in igen....de är riktigt bra gjorda från "hans" snickare....
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpråd Ino

Inläggav DVD-ai » 2016-03-25 12:57

Är nog första gången jag hör att Ingvar har slut på piP lådor 8O
Men någon gång ska väl det hända också :)

Aja, jo om du inte känner att du har skills på att snickra så vänta och köp dom färdiga istället, så mycket skönare och dom kostar faktiskt så pass lite av honom att det inte riktigt känns värt besväret att ge sig på att dra ihop som själv.
Tycker jag... :)
Om inte själva byggandet av lådorna kan ha ett egenvärde, då är det ju en annan sak !

Jag tycker att du har tagit ett bra beslut med piPs, om du ska ha dessa som dina huvudhögtalare utan stöd i basen så är piPs att föredra framför piP, helt enkelt för att piPs låter bättre vid stora konutslag och dessutom bottnar mycket snyggt = låter bara dåligt men tar inte skada av det.
Ett feelgood tips: köp till DS fötter och diskantsäkringarna till piPs, så är diskanterna skyddade mot otrevligheter också, det är bra investeringar som ger en del feelgood :)
DS fötterna kan även göra en del för ljudkvaliteten beroende på placering osv...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpråd Ino

Inläggav DVD-ai » 2016-03-25 13:01

t0mas skrev:
DVD-ai skrev:Vad har dina nuvarande högtalare för impedans ?
Exakt vilken receiver är det du använder som drivning ?

Om impedansen på dina nuvarande högtalare inte ligger för lågt, alltså minst 6ohm och helst 8ohm.
Då skulle jag ta dina nuvarande fronthögtalare och parallell koppla dom med dina nuvarande surround högtalare och köra 4st surround, 2st placerade på sidoväggarna ca 150cm upp och ca 50cm framför huvudet/ lyssningsplats i soffan och 2st placerade som dina nuvarande men lite högre upp på väggen ca 170cm :)
Måtten väldigt grovt tillhöftade av måtten på rummet uppskattningsvis utifrån bilderna... :P
Men det ger ett "humm" om vad jag pratar om för placering i alla fall.

piPs skulle få spela utan centerhögtalare, låt dom sköta jobbet själva och ställ in i receivern front till Large, och center till None. Så blir det bra :)

Så skulle jag göra, det är en vettig lösning som kommer att ge både bättre surroundljud och bättre ljud från fronten.

Tack för tipset, nuvarande högtalare är Canton AV 700, det står 4....8 ohm bak på dom vad det nu ska betyda. Receivern är en av dom enklaste Pioneer, har inte riktigt koll på inställningsmöjligheterna. Köpte den på blocket för 800 kr då den gamla Onkyon gick sönder i julas. Kommer att uppgradera inom en snar framtid.

Michael skrev:Här skulle det sitta fint med ett par platta piP, men det finns ju inte. Tänker som så då du har platt tv på väggen och ingen stor bänk. Med piP så kanske du kan köra utan sub.

Alternativ är iP, men frågan då är hur bra subben funkar ihop.

//Michael

Det får bli stativ till Pip så det ska nog lösa sig ändå, bästa vore ju att slippa subben (frun kommer gilla det) även om hon vill ha mycket bas.


står det 4.....8 ohm på dom ? :?
Så dom vill inte ange om dom är 4 eller 8ohm, eller menar dom att högtalare inte ligger lägre än 4ohm någonstans ?! hmmm

Kan du göra ett simpelt test på skoj, ta en multimeter som man mäter spänning, ström och resistans med :)
Koppla ur en av högtalarna och mät resistansen över högtalaren, ange vad du får för resultat !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26593
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Köpråd Ino

Inläggav hifikg » 2016-03-25 13:05

vattuvarg skrev:Min dotter fick höra att jag skulle göra mig av med mina piP. Hon sa något om att jag var dum i huvudet eller så. Hon ser film väldigt ofta och då för det mesta på min anläggning. Tanken på att förlora de högtalare som hon tycker så mycket om... Vänta. Just här måste jag berätta att hon redan vid förskoleålder föredrog pluttarna framför ett dyrt surroundsystem som demospelades på en av stadens elektronikbutiker. Hennes omdöme om demosystemet på butiken var något i stil med "Det lät mycket men det var inte lika nära". ...så tanken på att förlora högtalarna gjorde henne arg, rent av. Det borde ge en antydan till hur bra högtalarna låter.

Jag vet faktiskt inte hur jag skulle lugnat henne den kvällen om det inte varit så att fästmön var köparen av mina piP. Högtalarna skulle stanna i familjen, så att säga. ...och att jag bytt upp mig till signaturmodellen istället.

Signaturmodellen piPs är bättre än normalmodellen piP. Men redan den enklare modellen låter mumsigt om man inte pressar för hårt (dottern brukar hålla för öronen och gå ut när volymen blir för hög). Om du köper standardmodellen så får du pengar över. Bara en tanke, alltså. Lilla piP är eftertraktad på begagnatmarknaden den med...

Själv bytte jag alltså upp mig till piPs, vilket gladde lilltjejen. Det kan tolkas hur man vill. Kontentan är ändock att för oss två räcker stereo, till stor del beroende på hur bra våra högtalare återger musiken och rösterna.

Du har ju förstärkare och surroundhögtalare att experimentera med, precis som de andra redan påpekat. Så lycka till, vad ditt val än blir. :)


Min dotter har belagt mina högtalare med säljförbud, blev lite glad för jag trodde tidigare att hon inte brydde sig. Och när jag baxade hem Quadarna tyckte hon att hon kunde få dem på en gång (52-orna alltså) men det får bli över min döda kropp.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpråd Ino

Inläggav DVD-ai » 2016-03-25 13:07

Hjälp henne att köpa ett par egna ;)

Intresse för välljud ska uppmuntras !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Köpråd Ino

Inläggav shifts » 2016-03-25 14:23

Mitt tips är att gå på endast piP. Lägg till önskat antal a1:or vid senare tillfälle. Och flytta tv:n in lite från väggen, så den högtalare närmaste hörnet får större avstånd till detta.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpråd Ino

Inläggav DVD-ai » 2016-03-25 14:46

Problemet med piP är att JAG anser att man inte kan rekommendera dom till "vem som helst" tyvärr...
Om oerfarna personer ska hantera piP så lär dom spelas sönder på första bästa fest eller tillfälle där det vill "poppas på" :(

piPs spelas inte sönder lika lätt, där hör man att dom låter dåligt så sänker man och ingen skada är skedd...
Det är orsaken till att om fler i familjen ska hantera högtalarna och kanske ha folk över och spela musik för sällskapet i hela lägenheten/ huset, då är det piPs som gäller.
Har sett för många och varit med som sönderspelade piP i just sådana tillfällen för att det ska kännas riktigt att rekommendera piP till någon annan än dom som kommer att hantera dom själv och vet vart gränsen går.

Ska högtalarna ändå delas mot basmoduler/ subb så rekommenderar jag piP/iP, men inte i detta fallet. :)
Jag räknar helt enkelt in tålighet och driftsäkerhet som det krävs mer av när oerfarna hanterar utrustningen och extra viktigt när det är små högtalare som samtidigt låter bra hela vägen till slutet = extra lätt att man får för sig att dom klarar mer än dom faktiskt gör och höjer och höjer osv...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Re: Köpråd Ino

Inläggav shifts » 2016-03-25 14:54

Ska inte prata över huvudet på TS, men tycker du det ser ut som systemet som ska bytas ut används till hög-nivå-kräm? Det ser även ut att vara ett hyfsat litet rum vi talar om. Har använt piP i tre olika rum av väldigt varierande storlek och man måste vara bra omdömeslös om man lyckas spela sönder dem bums.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57179
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Köpråd Ino

Inläggav Nattlorden » 2016-03-25 14:57

DVD-ai skrev:Problemet med piP är att JAG anser att man inte kan rekommendera dom till "vem som helst" tyvärr...
Om oerfarna personer ska hantera piP så lär dom spelas sönder på första bästa fest eller tillfälle där det vill "poppas på" :(


Håller inte med. Normalpersoner vill inte spela så högt som piP fixar... Om det inte är oturlig musik, men normalpersoner känner inte till de djupbasspår som är allmänt känt här.

I princip samtliga normalpersoner jag demat piP för blev synbart obekväma med ljudnivåerna. Men visst kan man ha en mer udda bekantskapskrets.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpråd Ino

Inläggav DVD-ai » 2016-03-25 15:02

shifts skrev:Ska inte prata över huvudet på TS, men tycker du det ser ut som systemet som ska bytas ut används till hög-nivå-kräm? Det ser även ut att vara ett hyfsat litet rum vi talar om. Har använt piP i tre olika rum av väldigt varierande storlek och man måste vara bra omdömeslös om man lyckas spela sönder dem bums.


Nej nu pratar jag inte om TS :)

Utan om högtalare i vardagsrum med icke ljud intresserade/ insatta som ska hantera anläggningen.

Samtliga personer jag har träffat på i verkliga livet spelar olika högt beroende på utrustning, hemma hos mig vill alla (även ljudointresserade) spela tills att rutorna skallrar innan dom är nöjda, med piP/piPs så kommer dom som hanterar anläggningen hos TS med absolut största säkerhet att spela betydligt starkare än det görs med nuvarande högtalare.
Just denna påverkan att det vill höjas och höjas gör ju att det är vettigt att gå på en högtalare som är mer "fail-safe" än en annan som inte är det, speciellt om pengarna till den mer säkra lösningen ändå finns där.

Det finns en vilja att spela tills att det "låter starkt" oavsett hur starkt det faktiskt är, det är inte alls lika betydelsefullt :)


Så av den anledningen och för att jag har sett så många sönderspelade piP och själv varit med om söderspelade piP vid två tillfällen på tillställningar, så rekommenderar jag alltid pips om dom ska köras fullrange och kommer att manövreras av personer med lite eller inge vana av att tänka ljudnivå utifrån ett tekniskt perspektiv.
Det är inget konstigt med det, inget nedvärderande eller något sådant, bara faktum att det tenderar till att bli på detta sättet och det är klart värt att tänka på enligt min mening.

piM t.ex. bottnar snyggare än piP, piM är en bättre högtalare än piP för dom som inte är vana...
Fast att piM är mindre kapabel, här handlar det om tålighet vs upplevelse av "högt ljudnivå".

Edit: nu handlar det ju inte om att spela sönder dom "bums" heller utan dom ska ju inte spelas sönder alls :)
Senast redigerad av DVD-ai 2016-03-25 15:34, redigerad totalt 3 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpråd Ino

Inläggav DVD-ai » 2016-03-25 15:03

Nattlorden skrev:
DVD-ai skrev:Problemet med piP är att JAG anser att man inte kan rekommendera dom till "vem som helst" tyvärr...
Om oerfarna personer ska hantera piP så lär dom spelas sönder på första bästa fest eller tillfälle där det vill "poppas på" :(


Håller inte med. Normalpersoner vill inte spela så högt som piP fixar... Om det inte är oturlig musik, men normalpersoner känner inte till de djupbasspår som är allmänt känt här.

I princip samtliga normalpersoner jag demat piP för blev synbart obekväma med ljudnivåerna. Men visst kan man ha en mer udda bekantskapskrets.



Alla gör som dom vill :)

piP är en jätte bra högtalare som kan spela starkt men om dom bottnar då tenderar dom att ta stryk av det, jag har flera vänner som äger piP och som inte är ljudintresserade på det sättet och två av dom har spelat sönder basar i piP pga att dom eller någon annan har tyckt att "lite starkare går väll" och så säger det "smack".
Så är kanterna på konerna vikta...
Dessutom har jag sett flera piP som har spelats sönder när just ovana personer har hanterat anläggningen, så jag grundar mina farhågor på faktiska händelser från lite varstans och jag anser att varningens finger är relevant.
Men det är naturligtvis inget som hindrar att man köper piP ändå, bara man är medveten om att det är en mycket känsligare högtalare är piPs.

Med modern musik med "umpf umpf" bottnar man ändå piP med tämligen problemfritt om man spelar musiken och kanske inte sitter bänkad framför dom och därmed inte reagerar på att dom låter ansträngt precis innan bottning.
Senast redigerad av DVD-ai 2016-03-25 15:36, redigerad totalt 6 gånger.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: Köpråd Ino

Inläggav PerStromgren » 2016-03-25 15:06

Man får väl stoppa in en krets i systemet som klipper innan piparna tar skada, de flesta brukar skruva ned om det låter för dj-igt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpråd Ino

Inläggav DVD-ai » 2016-03-25 15:12

PerStromgren skrev:Man får väl stoppa in en krets i systemet som klipper innan piparna tar skada, de flesta brukar skruva ned om det låter för dj-igt.


Problemet är att lyssnar man på "basig" musik och spelar i vardagsrummet men står i köket t.ex. (så som "man" faktiskt gör, som icke ljudnörd som sitter fast i soffan :P ) så hör man inte så tydligt att det låter illa och sedan så bottnar basarna rätt som det är.
Har själv varit med om detta flera gånger, bla en gång hos en kompis och påtalade då att han borde sänka för basarna bottnar, han hörde det inte och ingen annan heller i lägenheten för den delen...
Inte för en man kom in i vardagsrummet (rummet precis intill med öppen planlösnng) så reagerade någon på att det lät lite udda, nej vi är skadade och bryr oss mycket om hur det låter och reagerar på avvikelser på ett sätt som jag har uppmärksammat att dom flesta inte gör.

Vi ska inte heller underskatta mångas förmåga att inte reagera på avvikelser i ljudet som dom ändå hör och helt enkelt spela vidare trots att högtalarna far illa va det. tyvärr.. :(

Edit: Kan tillägga att min mor bottnade mina piPs på regelrätt basis när hon lånade dom, så det var tur att det var piPs och inte piP för dom hade garanterat varit trasiga rätt snabbt...
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: Köpråd Ino

Inläggav t0mas » 2016-03-25 19:16

Jag brukar faktiskt.se inte spela så högt då nuvarande system låter illa vid högre volym, däremot så har frun börjat köra gympa/dans pass nästan varje dag i vardagsrummet och då vill hon spela högt. Hon struntar i att högtalarna plågas så det kanske talar för piPs istället för piP?

Angående att bygga egna lådor så är jag rätt så händig och har tillgång till både lokal att bygga i och verktyg men håller med om att det är bra pris på färdiga lådor i rå mdf från Ino. Jag får kolla med Ingvar när det finns nya lådor i lager. Inspiration till design och fanering finns i massor här på faktiskt.

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Köpråd Ino

Inläggav vattuvarg » 2016-03-25 19:36

t0mas skrev:Jag brukar faktiskt.se inte spela så högt då nuvarande system låter illa vid högre volym, däremot så har frun börjat köra gympa/dans pass nästan varje dag i vardagsrummet och då vill hon spela högt. Hon struntar i att högtalarna plågas så det kanske talar för piPs istället för piP?


Standardmodellen piP spelar gissningsvis för högt för er båda i det lilla rummet. Men om ni tänkt driva högtalarna med förstärkare som kan överskrida de 50 watt som piP (och piPs) tål så kanske säkringen inte är en så dum idé i alla fall...

Här minimerades riskerna genom att köpa en förstärkare med bara 14 watt per kanal. När jag säger att det ändå blir för högt för lillan så har den lilla effekten i åtanke, OK? Både piP och piPs är lättdrivna högtalare.
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Köpråd Ino

Inläggav vattuvarg » 2016-03-25 21:07

hifikg skrev:Min dotter har belagt mina högtalare med säljförbud, blev lite glad för jag trodde tidigare att hon inte brydde sig. Och när jag baxade hem Quadarna tyckte hon att hon kunde få dem på en gång (52-orna alltså) men det får bli över min döda kropp.


Var försiktig med vad du önskar dig. Hon kanske verkligen vill ha högtalarna av dig...
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpråd Ino

Inläggav DVD-ai » 2016-03-26 09:35

vattuvarg skrev:
t0mas skrev:Jag brukar faktiskt.se inte spela så högt då nuvarande system låter illa vid högre volym, däremot så har frun börjat köra gympa/dans pass nästan varje dag i vardagsrummet och då vill hon spela högt. Hon struntar i att högtalarna plågas så det kanske talar för piPs istället för piP?


Standardmodellen piP spelar gissningsvis för högt för er båda i det lilla rummet. Men om ni tänkt driva högtalarna med förstärkare som kan överskrida de 50 watt som piP (och piPs) tål så kanske säkringen inte är en så dum idé i alla fall...

Här minimerades riskerna genom att köpa en förstärkare med bara 14 watt per kanal. När jag säger att det ändå blir för högt för lillan så har den lilla effekten i åtanke, OK? Både piP och piPs är lättdrivna högtalare.


säkringen på piP skyddar bara diskanten, kostar 50kr/st så är "inga pengar" och jag tycker det är värt det "bara för att" om något händer så är man glad att man gjorde det valet att avstå två krogen öl en månaden ;)

Nackdelen med "bara" 14w är att det då börjar att låta tråkigt lite för tidigt... du vill ha ca 50w till piP, det är faktiskt det som jag har upplevt är precis lagom faktiskt :)
mer "behövs inte" och mindre är onödigt, utan vill du ha ut maximalt med välljud och kunna poppa på lite så är 50w jätte trevligt !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpråd Ino

Inläggav DVD-ai » 2016-03-26 09:59

t0mas skrev:Jag brukar faktiskt.se inte spela så högt då nuvarande system låter illa vid högre volym, däremot så har frun börjat köra gympa/dans pass nästan varje dag i vardagsrummet och då vill hon spela högt. Hon struntar i att högtalarna plågas så det kanske talar för piPs istället för piP?

Angående att bygga egna lådor så är jag rätt så händig och har tillgång till både lokal att bygga i och verktyg men håller med om att det är bra pris på färdiga lådor i rå mdf från Ino. Jag får kolla med Ingvar när det finns nya lådor i lager. Inspiration till design och fanering finns i massor här på faktiskt.


Exakt, det är absolut ett argument för piPs framför piP och att ta med i beräkningen är det att både hon och du lät spela starkare med piP(s) där än ni gör nu med nuvarande o-välljudande högtalare, det är liksom så det fungerar... :)
Missförstå mig rätt nu, piP skulle med största säkerhet göra jobbet alldeles utmärkt och spela tillräckligt starkt för allt som ni BEHÖVER, men kommer detta behov att förändras i och med mer välljud? och oavsett så är det dom där gångerna när det spelas starkare än vad som ni egentligen behöver, när volymen åker upp lite för mycket.
Så är piP inte alls så tåliga som piPs som bara borstar av sig och ställer sig upp för en omgång till ;)
piP ligger kvar där om man har otur... (drar på sig skador på konen och spolen som påverkar ljudkvaliteten vid högre ljudnivåer i framtiden)

Jag har skrivit ganska mycket om jämförelser mellan iP/iPs och piP/ piPs under åren då jag har haft dessa högtalare i flera omgångar och ofta samtidigt = lätt att göra direkta jämförelser :)
Och nuvarande modell av basen i piPs är ett helt annat djur än den i piP...
piPs spelar renare och lugnare så fort det börjar att bli lite konrörelse med i bilden och detta upplevs framförallt i mellanregistret som håller ihop bättre.
Detta medför att piPs också uppfattas som mjukare och mindre påträngande vid höga ljudnivåer hela vägen upp i undre diskantregistret jämfört med piP, spelas högtalarna fullrange så är alltså skillnaden som absolut störst mellan piP och piPs.
Både ljudmässigt men också i fråga om tålighet vid bottning, vilket jag anser är en betydelsefull faktor från fall till fall.

Men delar man piP och piPs då är saken lita annan...
Eftersom jag upplever att diskanten (som är samma för piP och piPs) börjar att bete sig dåligt med det mesta man spelar, långt innan baselementet börjar röra sig nämnvärt vid 80Hz delning.
Så blir skillnaden inte alls lika stor och jag tycker är o prisvärt att köra piPs/iPs framför piP/iP i ett delat system, det är helt enkelt för liten skillnad i det fallet tycker jag :)

Däremot så kan jag flika in att Guru Audio QM10two (som jag också haft och tyckt bäst om av alla små högtalare!) är en annan sak, den diskanten beter sig snyggare än piP(s) diskanten och beter sig i basen liknande som piPs.
Resultatet är alltså att Guru Audio QM10Two låter bättre än piPs och kan spela starkare utan att diskanten upplevs bete sig dåligt och därmed finns mer anledning att dela för ytterligare prestanda i basen.

Så för mig så ser det ut såhär:

Fullrange:
piP - för vissa men inte alla
piPs - för alla, dom är jätte bra och förlåtande mot missöden !
QM10Two - samma som piPs, dock bättre i diskanten, men också betydligt dyrare (grymt, GRYMT snygga!!!)

Delat system:
iP - självklara valet pris/ prestanda
piP - Onödigt att köra denna större låda delat jämfört med iP, om inte möjligheten till att kunna köra fullrange är lockande
iPs - endast för den som vill jaga små skillnader till varje pris och absolut inte kan tänka sig eller får ha större högtalare,
piPs - Onödigt att köra delad jämfört med i6 då storleken är typ samma men i6 betydligt bättre. undantag för dom som vill kunna köra dessa fullrange vid behov
i6 - självklara valet för dom som behöver något kraliggare än piP/iP, man bör hoppa över piPs/iPs och spara tills man har råd med dom extra 4000kr (dock minst 8000kr snyggare, så man bör köpa dessa oavsett "man tjänar på det" - som dom säger i reklamerna ;) )
QM10Two - Själsklart val för den som vill ha något som är mitt i mellan piP/iP och i6 och som vill ha en flexibel lösning där frontarna SKA vara fullrange stand alone vid behov, för ska det bara spelas delade så är ju i6 ett bättre val för pengarna :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Nästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster