Köpråd Ino *övergått till piPs bygge*

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: Köpråd Ino

Inläggav t0mas » 2016-03-26 10:33

Tack för ditt och alla andras engagemang och tips och råd. Idag har vi en pioneer vsx-527 receiver som på papperet levererar 130 watt per kanal. Basen sköts av en Klipsch sub som vi förhoppningsvis slipper i framtiden (ingen blir gladare än min fru) om vi slipper den fula "lådan". Vid tidigare tillfällen när jag pratat om större högtalare i vardagsrummet så har min bättre hälft haft åsikten om mindre högtalare, helst osynliga. Nu när hon har fått tillbaka ljudintresset till som dans/workout så förstår hon att det krävs större högtalare och vi diskuterar vilket faner som blir bäst. Just nu är det teak eller mahogny som ligger bäst till.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpråd Ino

Inläggav DVD-ai » 2016-03-26 10:43

Mörk valnöt är också riktigt riktigt snyggt på piPs, hade ett par i den ytan själv och tycke nog att det är en av dom fanerer/ toner som piPs passar bäst i :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: Köpråd Ino

Inläggav t0mas » 2016-03-26 10:58

DVD-ai skrev:Mörk valnöt är också riktigt riktigt snyggt på piPs, hade ett par i den ytan själv och tycke nog att det är en av dom fanerer/ toner som piPs passar bäst i :)

Vi (min fru) har redan kommit fram till att det är för mörkt, oljad teak är ok, även oljad mahogny kan funka. Vad vi inte pratat om ännu är stativ till högtalarna, där kommer jag behöva gå en match med henne om hur dom kan tänkas se ut.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpråd Ino

Inläggav DVD-ai » 2016-03-26 11:00

Vägghylla ? :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Köpråd Ino

Inläggav vattuvarg » 2016-03-26 11:08

DVD-ai skrev:Nackdelen med "bara" 14w är att det då börjar att låta tråkigt lite för tidigt... du vill ha ca 50w till piP, det är faktiskt det som jag har upplevt är precis lagom faktiskt :)
mer "behövs inte" och mindre är onödigt, utan vill du ha ut maximalt med välljud och kunna poppa på lite så är 50w jätte trevligt !


Aldrig har det gamla adaget "maximum är precis lagom" så väl och så förföriskt formulerats på ett publikt forum. ;)
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Köpråd Ino

Inläggav vattuvarg » 2016-03-26 11:09

Undrar hur det går när dämpningen ska diskuteras?
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpråd Ino

Inläggav DVD-ai » 2016-03-26 11:45

Man BÖR ju ha i alla fall 0,8x1m Aco bakom varje piP(s), dessa klär man med fördel in i något snyggt tyg över en ram :)
eller så gör man det ordentligt OCH snyggare och sätter hela vägen upp till taket inklädda i tyg, så syns dom mindre och ser ut som om det är väggen bara = stora nog att inte synas på samma sätt ;)

Men är det så att ngon form av dämpning bakom piP(s) är otänkbart så är det så... inte så mycket att göra något åt även om det är himla synd.
Det behövs ju inte vara fult ens, man får tänka om och klura på hur man kan få det att bli något som istället är snyggt och det gör ju så himla stor skillnad för ljudet ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Köpråd Ino

Inläggav vattuvarg » 2016-03-26 11:48

Är den summan inräknad i budgeten?
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: Köpråd Ino

Inläggav t0mas » 2016-03-26 14:31

Dämpning får bli ett senare kapitel, jag litar kallt på att de mjuka väggarna (tretex?) och det vävspända taket kommer göra underverk.

Användarvisningsbild
vattuvarg
 
Inlägg: 405
Blev medlem: 2008-08-11
Ort: Lycksele

Re: Köpråd Ino

Inläggav vattuvarg » 2016-03-26 19:45

t0mas skrev:Dämpning får bli ett senare kapitel, jag litar kallt på att de mjuka väggarna (tretex?) och det vävspända taket kommer göra underverk.


Två detaljer kan göra stor inverkan på hur piPs spelar i ett rum. Det ena är Ino Audios pippigula variant på Sonic Designs dämpfötter. Jag väntade själv länge med att skaffa dem men förstod kvickt varför de är så uppskattade. Högtalarnakabinettet vibrerar mindre med fötterna så ljudet blir renare. Den andra detaljen är skummet för dämpningen av väggen bakom högtalarna. Det samstämmiga omdömet här på forumet är dock att dämpningen bakom högtalarna gör större skillnad. Ljudreflexerna från högtalaren bakom minskas hörbart. Det leder också fram till ett renare ljud. Dottern skulle sagt att ljudet blir "närmare". Så fundera i alla fall på det innan du hämtar högtalarna. Det handlar inte om mycket pengar även om det inte är gratis.

Mina piP har fått spela med fötter men utan dämpning. Så det går nog även för dig. Mina piPs kommer dock att spela med både fötter och dämpning bakom högtalarna. ...drivna av en förstärkare med mer effekt. Det blir 20 watt per kanal den här gången... ;)
lenovo laptop \ evo 4 dac \ adafruit amp \ sony speakers - - - https://wordsmith.social/vattuvarg/

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpråd Ino

Inläggav DVD-ai » 2016-03-27 10:00

vattuvarg skrev:
t0mas skrev:Dämpning får bli ett senare kapitel, jag litar kallt på att de mjuka väggarna (tretex?) och det vävspända taket kommer göra underverk.


Två detaljer kan göra stor inverkan på hur piPs spelar i ett rum. Det ena är Ino Audios pippigula variant på Sonic Designs dämpfötter. Jag väntade själv länge med att skaffa dem men förstod kvickt varför de är så uppskattade. Högtalarnakabinettet vibrerar mindre med fötterna så ljudet blir renare. Den andra detaljen är skummet för dämpningen av väggen bakom högtalarna. Det samstämmiga omdömet här på forumet är dock att dämpningen bakom högtalarna gör större skillnad. Ljudreflexerna från högtalaren bakom minskas hörbart. Det leder också fram till ett renare ljud. Dottern skulle sagt att ljudet blir "närmare". Så fundera i alla fall på det innan du hämtar högtalarna. Det handlar inte om mycket pengar även om det inte är gratis.

Mina piP har fått spela med fötter men utan dämpning. Så det går nog även för dig. Mina piPs kommer dock att spela med både fötter och dämpning bakom högtalarna. ...drivna av en förstärkare med mer effekt. Det blir 20 watt per kanal den här gången... ;)


Ja eller så ersätter man Aco med något billigare och mer tillgängligt :)
Måste ju inte vara just Aco, även om det naturligtvis är enkelt eftersom man då vet att det blir rätt direkt samt att den inte kliar eller håller på innan man har förpackat det hela i någon snygg ram.

Dämpning bakom är helt klart mycket mer betydelsefullt än SD fötter i samtliga fall jag testat, men också något som oftare får stryka på foten pga utseende...
Dock så går det ju som sagt att göra det snyggt och välljudande på samma gång ;)
SD fötterna "hör till" på något sätt, dom utgår jag alltid från att man använder just tack vare att dom ändå kan göra klart hörbar nytta i många fall och inte kostar mycket eller stör så mycket estetiskt.



till TS:
Om du ska ha piP(s) på stativ så tipsar jag om Inos egna topplatta för stativ, denna har infräsning för SD fötter i topplattan och är i formspråket anpassad efter piP(s) och därmed så blir det riktigt snyggt !
Alternativt beställ piP lådor med infrästa SD fötter när du ändå håller på, det är något som kommer att vara på mina nästa piP(s) :)
Detta betyder att SD fötterna inte syns så mycket då en större del av dessa är försänkta i lådans botten = mycket mera genomtänkt intryck!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: Köpråd Ino

Inläggav t0mas » 2016-03-29 17:49

Återigen tack för ditt/ert engagemang. Nu har jag bestämt mig. Det blir piPs i byggsats med lådor i mdf. Nya lådor är på väg in till Ingvar. Känns som väldigt prisvärt att få proffesionellt byggda lådor som man kan fixa ytfinish på själv.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpråd Ino

Inläggav DVD-ai » 2016-03-30 10:49

Det kommer att bli jätte bra ! :)

ser fram mot fortsättningen ;)


Hade du testat att mäta resistansen på dina nuvarande högtalare ?
Har du en miltimeter ?
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: Köpråd Ino

Inläggav t0mas » 2016-03-30 15:36

DVD-ai skrev:Det kommer att bli jätte bra ! :)

ser fram mot fortsättningen ;)


Hade du testat att mäta resistansen på dina nuvarande högtalare ?
Har du en miltimeter ?

Nej det har jag inte hunnit med ännu, har en multimeter någonstans, kanske i båten om inte i källaren.

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: Köpråd Ino

Inläggav t0mas » 2016-04-14 18:44

Har förstått att dämpning bakom högtalarna är som ljuv musik för öronen. Vad är den minsta storleken på dämpning som ändå ger effekt?

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpråd Ino

Inläggav DVD-ai » 2016-04-15 07:24

Jag har inte det exakta svaret på din fråga, men det borde kunna vara "stort nog att täcka hela 1a reflexen" så med andra ord = beror på rum och placering :)
Men om du otgår från att minsta Aco som Ingvar säljer är 0,8x1m så tänk att du har en sådan bakom varje piPs, slä in dessa i ramar med ett diskret (eller utstickande ?!) tyg och upp med dom på väggen.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Köpråd Ino

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-15 08:06

t0mas skrev:Har förstått att dämpning bakom högtalarna är som ljuv musik för öronen. Vad är den minsta storleken på dämpning som ändå ger effekt?


Rekommendation av IÖ:
Bild

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: Köpråd Ino

Inläggav t0mas » 2016-04-15 08:45

Aha så stor bör dämpningen va, det får inte plats vid den tänkta placeringen på varje sida om tv:en

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Köpråd Ino

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-15 18:18

Jag har mina piP så här:

Bild

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: Köpråd Ino

Inläggav t0mas » 2016-04-15 19:57

RogerGustavsson skrev:Jag har mina piP så här:

[ Bild ]

Sweet!! Hoppas på att lådorna kommer in i helgen.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15350
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Re: Köpråd Ino

Inläggav DVD-ai » 2016-04-16 08:59

Ja piP(s) låter bra även utan dämpskiva, men inte jätte bra och det behöver man veta att en hel del av deras ljudliga egenskaper blir så att säga "bortkastade" då :)

Men det är ju ett val man får gör, ha så mycket dämpande yta som du kan ha bakom piP bara, gör det så snyggt di kan och ha så mycket du kan så är det bättre än inget :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: Köpråd Ino

Inläggav RogerGustavsson » 2016-04-16 09:26

Jovisst är dämpning att föredra men lyssningsavståndet kan också spela in. Min TV-rigg har knappast plats för (tillräcklig) dämpning och lyssningsavståndet är kort. Reflektionerna från TV:n finns där också. Det låter i varje fall bättre än TV:ns inbyggda högtalare...

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: Köpråd Ino

Inläggav t0mas » 2016-04-20 18:33

Två passagerare bältade i baksätet.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (252.7 KiB) Visad 5501 gånger

Användarvisningsbild
Xenod
 
Inlägg: 1225
Blev medlem: 2006-01-08
Ort: Karlstad

Re: Köpråd Ino

Inläggav Xenod » 2016-04-20 19:55

Härligt! Ha så skoj :)

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: Köpråd Ino

Inläggav t0mas » 2016-04-20 20:39

Japp, nu gäller det att bestämma och hitta faner

Användarvisningsbild
andershelin
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 2007-06-27
Ort: Ingen aning

Re: Köpråd Ino

Inläggav andershelin » 2016-04-20 21:13

Nästan så jag längtar tillbaka till mina piP och den ahaaa-upplevelse jag hade med dem första tiden. De byttes ut till piPs efter ett tag och de i sin tur blev pi60 för att sedan kompletteras med bs60....men, som sagt, känslan av piP var oslagbar... 8O
Pioneer 668 DV--Denon 2105--NAD 208--Ino Audio pi60 samt bs60, a2.
Panasonic DP-UB820
Harmony Design Ear 90
B&W P7, B&W PI7, Denon AH-D9200, Denon AH-D7200, Denon AH-D5000

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9565
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Köpråd Ino

Inläggav sprudel » 2016-04-21 08:26

andershelin skrev:Nästan så jag längtar tillbaka till mina piP och den ahaaa-upplevelse jag hade med dem första tiden. De byttes ut till piPs efter ett tag och de i sin tur blev pi60 för att sedan kompletteras med bs60....men, som sagt, känslan av piP var oslagbar... 8O

Yes, så var det :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57181
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Köpråd Ino

Inläggav Nattlorden » 2016-04-21 08:29

+1
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
t0mas
 
Inlägg: 110
Blev medlem: 2013-02-07

Re: Köpråd Ino

Inläggav t0mas » 2016-04-21 08:45

Jag fick en aha upplevelse i Ingvars källare när jag hämtade piPs

boom
Semesterfirare
 
Inlägg: 8503
Blev medlem: 2005-01-22

Re: Köpråd Ino

Inläggav boom » 2016-04-21 09:15

t0mas skrev:Japp, nu gäller det att bestämma och hitta faner

Skall det bli bra så skall igentligen faneret pressas på skivorna när dom är till sågade och det för bästa resultat.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster