MagnusÖstberg skrev:Definiera försumbar - jag har 320 i takhöd och 600x430 i rumsstorlek..
Ska försöka visualisera vad jag menar imorgon. Hur långt är ytterplatsernas avstånd från rumscenter?
Moderator: Redaktörer
MagnusÖstberg skrev:Definiera försumbar - jag har 320 i takhöd och 600x430 i rumsstorlek..
Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Definiera försumbar - jag har 320 i takhöd och 600x430 i rumsstorlek..
Ska försöka visualisera vad jag menar imorgon. Hur långt är ytterplatsernas avstånd från rumscenter?
Nattlorden skrev:Atmos fungerar bara för en person i centrumposition om inte rummet är så stort att vinkelskillnaden till takhögtalarna blir försumbar mellan de olika platserna.
Annars blir upplevelsen av var ett objekt befinner sig väldigt olika beroende på var man sitter... Och det finns ju ingen möjlighet att det kan vara regissörens intention. Således blir det ju bara ett oseriöst effektsökeri och är placeringsfelen så grava, så lär lite lätta klangskillnader vara försumbara.
Samma problem gäller högst troligen även DTS:X, medan Auro3D går att göra något vettigare utav.
MagnusÖstberg skrev:Definiera försumbar - jag har 320 i takhöd och 600x430 i rumsstorlek..
Nattlorden skrev:Nattlorden skrev:MagnusÖstberg skrev:Definiera försumbar - jag har 320 i takhöd och 600x430 i rumsstorlek..
Ska försöka visualisera vad jag menar imorgon. Hur långt är ytterplatsernas avstånd från rumscenter?
Och hur brett har du mellan fronthögtalarna?
MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:Nattlorden skrev:
Ska försöka visualisera vad jag menar imorgon. Hur långt är ytterplatsernas avstånd från rumscenter?
Och hur brett har du mellan fronthögtalarna?
Räkna baklänges, 380 är lyssningsavstånd
MagnusÖstberg skrev:Samma bredd på soffan som bredden mellan högtalarna.
Dolby utgår med Atmos helt ifrån de äldre standarderna för surroundhögtalarplacering och kompletterar med takkanalerna. Det tycker jag är en stor fördel. Att kodningen är vektoriell ger både för- och nackdelar. Mest nackdelar för hemmabiobruk, men kanske rätt stora fördelar för realtidsgenerering av surroundljud, t ex för spel.
IngOehman skrev:Du har förstås helt rätt, men å andra sidan är ju Dolby, liksom DTS och Auro m fl bara aktörer, och även om de har uppfattningar om saker (liksom jag har det) skall man nog inte betrakta några uppfattningar som riktiga standarder.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster