Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav Nattlorden » 2017-02-23 00:05

MagnusÖstberg skrev:Definiera försumbar - jag har 320 i takhöd och 600x430 i rumsstorlek..


Ska försöka visualisera vad jag menar imorgon. Hur långt är ytterplatsernas avstånd från rumscenter?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav Nattlorden » 2017-02-23 08:57

Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:Definiera försumbar - jag har 320 i takhöd och 600x430 i rumsstorlek..


Ska försöka visualisera vad jag menar imorgon. Hur långt är ytterplatsernas avstånd från rumscenter?


Och hur brett har du mellan fronthögtalarna?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav IngOehman » 2017-02-23 12:00

Nattlorden skrev:Atmos fungerar bara för en person i centrumposition om inte rummet är så stort att vinkelskillnaden till takhögtalarna blir försumbar mellan de olika platserna.

Annars blir upplevelsen av var ett objekt befinner sig väldigt olika beroende på var man sitter... Och det finns ju ingen möjlighet att det kan vara regissörens intention. Således blir det ju bara ett oseriöst effektsökeri och är placeringsfelen så grava, så lär lite lätta klangskillnader vara försumbara.

Samma problem gäller högst troligen även DTS:X, medan Auro3D går att göra något vettigare utav.


MagnusÖstberg skrev:Definiera försumbar - jag har 320 i takhöd och 600x430 i rumsstorlek..

Saken är den, att det egentligen bara handlar om hur bredden av soffan (eller den kompletta stolsraden om man har bredare sättning än en soffa), det vill säga vänsterplats till högerplats, förhåller sig till bredden av högtalarna. ;)

Om man t ex har 2,8 meter mellan L och R, och således även har 2,8 meter mellan Lu (left up) och Ru (vilket av paren man än väljer), och har en sittning där den som sitter längst till vänster har 3 meter ditt den som sitter längst till höger, så kommer den som sitter längst till vänster att höra både Lu och Ru åt höger, medan den som sätter längst till höger kommer att höra både Lu och Ru åt vänster.

Hade systemet istället för de tio (som brukar vara gränsen för var enklare hem-dolby-atmos ger) haft fyra surroundkanaler som representerade riktningarna L, R, B och U, så skulle man med multipla högtalare (flera för varje yta) ha kunnat skapa gemensamma ritningar, för alla lyssnare, alltså oberoende av var lyssnaren sitter.

Som det ser ut idag så kan man med multipla surroundhögtalare skapa en sådan placeringsfrihet i djupled, det vill säga genom att använda flera högtalare för kanalerna Ls och Rs, men bakåtriktningen har delats upp i två halvor, så där går inte det som det gjorde med 6.1. Takkanalerna är "värst hittills" då de är uppdelade både i bredd och djupled.

Icke desto mindre kan en sådan uppsättning ge trevliga upplevelser. :) Ooptimalt betyder ju inte dåligt eller trist.

Men som sagt - man kan inte skapa samma eller liknande intryck för alla lyssnare, och det kan jag tycka är rätt så synd.

- - -

Sammanfattning:

Det spelar ingen större roll vilka mått ditt rum har, utan det viktiga är hur brett folk kan sitta i förhållande till uppställningsbredden av framhögtalarna, som ju även ger takhögtalarnas bredd.

Med det sagt finns alltså samma problem i en storbiograf - men inte om man använder bara några få platser i den, typ lika många som man kanske har i en hemmabio. ;)

- - -

När det gäller Auro 3D så finns för- och nackdelar, och jag tycker nog att nackdelarna allt som allt "vinner". Att bakåtkompatibiliteten brister och balansproblemen på grund av de så lågt placerade surroundhögtalarna är väl de största nackdelarna.

Dolby utgår med Atmos helt ifrån de äldre standarderna för surroundhögtalarplacering och kompletterar med takkanalerna. Det tycker jag är en stor fördel. Att kodningen är vektoriell ger både för- och nackdelar. Mest nackdelar för hemmabiobruk, men kanske rätt stora fördelar för realtidsgenerering av surroundljud, t ex för spel.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-23 14:28

Nattlorden skrev:
Nattlorden skrev:
MagnusÖstberg skrev:Definiera försumbar - jag har 320 i takhöd och 600x430 i rumsstorlek..


Ska försöka visualisera vad jag menar imorgon. Hur långt är ytterplatsernas avstånd från rumscenter?


Och hur brett har du mellan fronthögtalarna?


Räkna baklänges, 380 är lyssningsavstånd :D
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav Nattlorden » 2017-02-23 14:32

MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:
Nattlorden skrev:
Ska försöka visualisera vad jag menar imorgon. Hur långt är ytterplatsernas avstånd från rumscenter?


Och hur brett har du mellan fronthögtalarna?


Räkna baklänges, 380 är lyssningsavstånd :D


Ytterplatserna går inte att bakåträkna.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-23 14:53

Samma bredd på soffan som bredden mellan högtalarna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57178
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav Nattlorden » 2017-02-23 14:57

MagnusÖstberg skrev:Samma bredd på soffan som bredden mellan högtalarna.


Så huvudet hamnar 3dm mer mot mitten då, typ...

Så med ett ljud placerat enbart i vänster takhögtalare, så får vi följande vinklar:
Bild
Bild
(antagit öronhöjd på 1 meters höjd och att högtalarna är in-ceiling)

Det blir alltså en vinkelskillnad på c:a 45 grader på samma ljud beroende på om man sitter till vänster eller till höger. Båda ljuden hamnar på samma sida i detta exemplet, fast jag tror nog att den som sitter till vänster kommer att tolka ljudet som "upp" snarare än "upp till vänster".
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg
 
Inlägg: 29934
Blev medlem: 2009-03-30

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-02-23 20:02

Tack!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav Bubben » 2017-02-23 22:11

Dolby utgår med Atmos helt ifrån de äldre standarderna för surroundhögtalarplacering och kompletterar med takkanalerna. Det tycker jag är en stor fördel. Att kodningen är vektoriell ger både för- och nackdelar. Mest nackdelar för hemmabiobruk, men kanske rätt stora fördelar för realtidsgenerering av surroundljud, t ex för spel.

Det gör dom väl inte? De påstår i sitt vita papper för Atmos att alla högtalarna ska vara på samma höjd, och om det inte är möjligt så ska skillnaden mellan front och surr inte vara mer än x1,25.
Tidigare brukade rekomendationen vara 60cm över öronhöjd för surroundkanalerna.

Angående hur många som får full upplevelse av Atmos i hemmabion:
Bredden mellan takhögtalarna ska vara cirka x0,6 rumsbredd, vilket också blir detsamma som mellanrummet mellan fronthögtalarna och surround back.
Om man använder fyra takhögtalare ska lyssnaren vara placerad lika långt från varje högtalare i bredd och djup.
Lägg ihop de sakerna och du kommer att upptäcka att det är väldigt få personer som hamnar innanför raderna av rakhögtalare.

Även om jag kunde placera högtalarna precis var jag ville i mitt rum så kan jag inte följa Dolbys rekomendationer för Atmos. Jag tycker det tyder på att den som har tänkt ut det här har haft en dålig dag på jobbet.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav IngOehman » 2017-02-23 23:56

Jag kan vara illa felunderrättad. Jag har bara läst ett papper som var mycket tidigt, där man angav bakåtkompatibilitet.

Om det du skriver är riktigt så är det mycket illa. Men ändå inte värre än att man i så fall kan (och bör) ignorera de nya idiotiska standarderna.

Den fråga jag ställer mig (eller vem jag nu ställer den till) är hur Dolby i så fall anser att man bör göra på biograferna...

SJÄLVKLART skall surroundhögtalare sitta över öronhöjd! Annars får man dem ju rätt i örat om man sitter snett, om de som sitter i mitten får dem avskärmade av allas huvuden som hamnar i vägen. :?

Hur mycket över öronhöjd de skall sitta står det lite olika om i olika papper. Att ange en specifik sträcka (60 cm) är oförnuftigt aftersom det ger olika vinkel beroende på rummets storlek. En vinkel är bättre utgångspunkt.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav Bubben » 2017-02-24 08:26

Här är senaste versionen jag hittar, från juli -16.
https://www.dolby.com/us/en/technologie ... elines.pdf
Det fanns en tidigare som var ännu värre på vissa punkter, men det är fortfarande förkastligt anser jag.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav IngOehman » 2017-02-24 11:20

Du har förstås helt rätt, men å andra sidan är ju Dolby, liksom DTS och Auro m fl bara aktörer, och även om de har uppfattningar om saker (liksom jag har det) skall man nog inte betrakta några uppfattningar som riktiga standarder.

Icke desto mindre så måste jag ju glädja mig åt att ALLA (såvitt jag sett) aktörer idag har justerat sina förslag när det gäller framkanalerna från +/- 30 grader till "från +/- 22 till +/- 30 grader".

Hurra! :)

Det betyder att det riktiga intervallet (+/- 22,5 till +/- 23 grader), alltså det som ger god stereofoni på främre raden, nu är infångat! :)

Jag kan ju tycka att borde stryka +/- 30 grader helt och hållet, men nåja. Glädjande att man nuförtiden i varje fall FÅR göra rätt. ;)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bubben
 
Inlägg: 595
Blev medlem: 2005-11-09

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav Bubben » 2017-02-26 17:48

IngOehman skrev:Du har förstås helt rätt, men å andra sidan är ju Dolby, liksom DTS och Auro m fl bara aktörer, och även om de har uppfattningar om saker (liksom jag har det) skall man nog inte betrakta några uppfattningar som riktiga standarder.
Vh, iö

Nu hänger jag inte riktigt med på hur du menar.
Dessa aktörer skapar sina olika system som använder...ja, kalla det riktlinjer för hur högtalarna ska placeras för att ljudet från de olika högtalarna ska sammanfalla och skapa en ljudbubbla som det är tänkt. Då måste man väl försöka följa dem både vid in- och uppspelning?
Jag har inte koll på vad skillnaden mellan en standard och en riktlinje är, men ska man använda ett system från en specifik tillverkare så kan man väl inte använda en högtalaruppsättning från en annan. Nu tror jag inte det är det du menar, och allt hade löst sig om man fritt hade kunnat välja vilka av de 34 möjliga Atmos-placeringarna respektive högtalare hadde.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav IngOehman » 2017-02-26 18:23

Det finns ett gammalt ordspråk som lyder:

Den som lyder råd är vis.

Nuförtiden tolkas det på ett helt annat sätt än när det myntades. En modern 2000-talsmänniska (det gäller nog i själva verket de flesta de senaste 70 åren) tänker nog att "lyder" betyder följer råd, gör som man är föreslagen.

Men ordspråket skall tolkas som det menades när det myntades, och ordspråkets "lyder" betyder lyssnar till. Alltså samma betydelse eller närbesläktat som när man säger "ordspråket lyder såhär".


Om vad vill jag nu komma fram till? Jo att ordspråket är klokt och tidlöst, bara det tolkas ursprungligt. Det är LYSSNA man bör göra, på all fakta som finns. Men sen, när man lyssnat så är det inte lyda utan tänka man skall göra. Ju mera fakta man har, desto större är chansen att man kan göra ett förnuftigt val för en specifik situation - genom eget insatt tänkande.

Och hur ser då grundförutsättningarna ut? Jo, kanske lite i den här stilen:

1. Det finns många olika system och mpnga olika åIkter om hur man bäst gör när man spelar upp ett programmaterial. Gamla THX- normen var på många sätt mera genomtänkt och gav bättre likhet med biografupplevelsen än enklare och mindre genomtänkta pro logic-uppställningar, och även när 5.1 slog igenom så fungerade THX bättre än de konventionellare uppställningarna. Men ändå inte lika bra som att använda multipla surroundhögtalare...

2. Det är inte troligt att det kommer att bli vanligt med flera parallella möbleringar för att kunna spela upp konkurrerande ljudsystem. Jag tror få accepterar att inte ha kompatibla system.

3. Att uppställning av framkanaler idag inte påstås skall ske med +/- 30 graders vinkel utan nu expanderats kraftigt ned mot +/- 22 grader (det vill säga fångar in de vinklar man bör använda) UTAN att några som helst förändringar har gjorts med avseende på hur man mixar, visar hur onoga och ogenomtänkte rekommendationerna har varit.

4. Att flera aktörer idag föreslår surroundhögtalare i öronhöjd (vilket man INTE har på någon seriös filmmixstudio...) visar bara en sak - att de inte ännu har förstått hur dumt det är att göra så. Men det kommer. Jag har i varje fall den förhoppningen.

5. Ebu-standarden för monitorlyssning föreskriver än idag(!) att man skall ha +/-30 grader till framhögtalarna, men å andra sidan har den fördelen att den ger utrymme för multipla surroundhögtalare...

Så vem skall man tro på?

Svar 1: Ingen! Tro inte på någon man lyssna på alla och tänk sedan själv!

Svar 2: Tro på mig! 8)



Vh, iö

- - - - -

PS. Bara så ingen missförstår det - svar 2 är menar som ett skämt. Jag avråder från tro, tro inte på tumregler, tro inte på massan tro inte på auktoriteter.

Men, som ordspråket säger - LYSSNA. Lyssna på allt som alla säger, läs fysik, sätt dig in i hur örat och stereosystemet gör och fungerar och rummet. Fråga om allt som är oklart, de du tror kan berätta mest av värde för dig att veta, fråga igen om något fortfarande är oklart. Men tro inget. Lite bara på de uppfattningar som du förstår, av egen kraft, att de är riktiga.


PPS. Och glöm aldrig att det vi talar om här - återgivning av ljud via flerkanalsformet - INTE är att köra signalen genom en massa transmissninsnkar där allt blir rätt om allt görs rätt.

Återgivning av ljud är i detta fallet två seriekopplade komplexa manövrer: en enkodning till X.Y.Z- format (t ex 7.1.4) och sen en dekodning till ett nytt komplext ljudfält. Det är inte ett förlustfritt förlopp och andra lösningar än de föreslagna kan allt som allt vinna storligen över de som föreslagits.

Missförstå mig inte - det är inte hur som helst och egalt, det är heller inte nihilistiskt. Det finns mera rätta och mera fela lösningar, men "exakt rätt" har ingen tydlig definition.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare
 
Inlägg: 4388
Blev medlem: 2009-04-14
Ort: Storvreta

Re: Ino audio setup (Dolby Atmos)?

Inläggav mrGaskill » 2017-05-12 22:24

Jag ville bara säga att jag är några arbetstimmar från att skruva upp ett par a1 i taket, (en skiva i taket och vanliga a1 som lägges ned på en skena på en liten anordning i taket. Det blir väl kul. :-) Sen ska jag köpa Battlefront och ska testa Battlefield 1. Fräsigt !
"we have assumed control!"

Föregående

Återgå till Wänner af Ino


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster