För mycket effekt? piPs

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

iqraul

För mycket effekt? piPs

Inläggav iqraul » 2016-04-30 22:43

Hej!

Är rätt (väldigt) ny här på forumet och är även lycklig ägare av ett par piPs + 4st a1. Allt låter mycket bra och jag kan ej klaga. Dock så tycker jag att baselemten på piPs vibrerar väldigt mycket. En vän till mig köpte samtidigt och hans element ser ut att ta det ganska lugnt vid hög volym. Jag driver allt med en Yamaha RX-V863. Den klarar 140W vid 8ohm på frontkanalerna enligt spec. Jag har som högst spelat -10dB och då ser det ut som att elementen ska hoppa ur högtalaren.

Hur upplever ni era piPs? Allt hänger ju såklart på vad man har i effektväg att tillgå. Kan det vara så att de inte är helt inspelade? Har säkert spelat in de i minst 20h vid detta laget.

Tacksam för råd i detta! Vill ju inte spela sönder de direkt.

Mvh Johan

Callisto
Saknad † 2017

Re: För mycket effekt? piPs

Inläggav Callisto » 2016-05-01 00:14

Hej och välkommen,

Vad som spelas har självklart mycket stor inverkan. PiPs hanterar inte tung djup bas på hög volym, det finns givetvis gränser för vad ett sådant litet element mäktar med. Du bör kanske kika på lite större Ino lösningar om du vill spela mycket hög volym.

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2016-05-01 00:41

Har också piPs. Har vid tillfälle testat lite vad de går för och då råkade jag spela så delningsfiltret lossnade.
Det är en fantastisk liten högtalare, men ska du spela väldigt starkt ska du nog gå på några av de större varianterna i inosortimentet, som redan nämnts. Det finns helt enkelt begränsningar med ljudtrycket, dock så är jag oerhört imponerad av vad de klarar av även ljudtrycksmässigt.
"Som nytt, fast bättre"

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-05-01 01:13

Spelar du och din vän exakt samma låt när elementen fladdrar? Har ni olika stora rum? Om han sitter med betongväggar i källare och du i trähus är det helt olika förutsättningar. Hade förut ett par slutna 10" basar av mindre slaget. I min förra lägenhet hände knappt något när jag drog på. Nu i min källare spelade de så att hela huset skakade. Låg på 115dB vid lyssningplats alltså. Olika rum förstärker olika mycket. Du kan ha 2000W förstärkare till piP om du vill var bara försiktig med volymen. Dock är chansen större att du spelar sönder dom med en för liten förstärkare.

Jag har också ägt piPs förresten.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-05-01 01:21

Berätta lite om ditt rum så kan vi hjälpa dig mer. Men som sagt piP/s är en väldigt liten högtalare. Det som är grymt med dom är att de verkligen kan spela hifi. Dock behöver du gå upp på i14/pi60 innan du kan börja dra på ordentligt. Ett steg på vägen kan vara Profundus P-4 om du lyssnar på mycket bastungt. Annars är det ofta diskanten som ger sig först på de högtalarna. Men kör du mycket musik/film med djupbas så är det givetvis mer baskapacitet du behöver.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-05-01 02:36

philipbtz skrev:Du kan ha 2000W förstärkare till piP om du vill var bara försiktig med volymen. Dock är chansen större att du spelar sönder dom med en för liten förstärkare.

Jag läser att folk skriver att små förstärkare ökar risken att spela sönder högtalare då och då.

Då jag inte har träffat på i stort sett någonting överhuvudtaget, eller hört något insatt argument, som stöder det påståendent så vill jag reservera mig å det bestämdaste för påståendet. Allt jag sett säger mig, praktiskt taget entydligt, att motsatsen är sann. Risken att spela sönder högtalare ökar med förstärkareffekten.

Jag rekommenderar en förstärkare på runt 2x50-60 W till piP/piPs, och det betyder inte att man inte kan ha en större förstärkare, men ju större man har desto större är risken att man spelar sönder högtalarna trots att det fortfarande låter bra. Håller man koll på membranrörelserna så att den inte överskrider 1 cm p-p så brukar allt klar sig dock, oavsett använd förstärkares uteffekt. Det är ju inte maximal uteffekt som är problemet, utan vilken effekt man defakto utsätter högtalarna för. ;)

Det vill säga sättet man hanterar volymkontrollen på, är viktigare.

Håller på att ta fram en ineffektanalysator till piP/piPs och lyder man när den säger ifrån så är man väldigt safe.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

iqraul

Inläggav iqraul » 2016-05-01 08:06

philipbtz skrev:Spelar du och din vän exakt samma låt när elementen fladdrar? Har ni olika stora rum? Om han sitter med betongväggar i källare och du i trähus är det helt olika förutsättningar. Hade förut ett par slutna 10" basar av mindre slaget. I min förra lägenhet hände knappt något när jag drog på. Nu i min källare spelade de så att hela huset skakade. Låg på 115dB vid lyssningplats alltså. Olika rum förstärker olika mycket. Du kan ha 2000W förstärkare till piP om du vill var bara försiktig med volymen. Dock är chansen större att du spelar sönder dom med en för liten förstärkare.

Jag har också ägt piPs förresten.

Får börja med att tacka alla för ert engagemang! :)

Vi har testat samma typ av musik dvs minimalistisk techno. Som många säger så finns det en del djupbas i den typen av musik vilket kan förklara till att elementen rör på sig lite mer än vanligt. Våra rum är helt olika. Han spelar sina piPs i ett betongrum medans mitt vardagsrum är helt byggd i trä. Har märkt en högre resonans i hans rum än i mitt och basen "försvinner" lite hos mig. Inget fel med det då jag tycker att det låter bättre när det inte mullrar för mycket.

philipbtz, du har också haft trähus. Upplevde du samma typ av scenario som jag beskriver? Är det så att trä absorberar ljud mer än betong? Vore ju rätt rimligt..

iqraul

Inläggav iqraul » 2016-05-01 08:21

IngOehman skrev:
philipbtz skrev:Du kan ha 2000W förstärkare till piP om du vill var bara försiktig med volymen. Dock är chansen större att du spelar sönder dom med en för liten förstärkare.

Jag läser att folk skriver att små förstärkare ökar risken att spela sönder högtalare då och då.

Då jag inte har träffat på i stort sett någonting överhuvudtaget, eller hört något insatt argument, som stöder det påståendent så vill jag reservera mig å det bestämdaste för påståendet. Allt jag sett säger mig, praktiskt taget entydligt, att motsatsen är sann. Risken att spela sönder högtalare ökar med förstärkareffekten.

Jag rekommenderar en förstärkare på runt 2x50-60 W till piP/piPs, och det betyder inte att man inte kan ha en större förstärkare, men ju större man har desto större är risken att man spelar sönder högtalarna trots att det fortfarande låter bra. Håller man koll på membranrörelserna så att den inte överskrider 1 cm p-p så brukar allt klar sig dock, oavsett använd förstärkares uteffekt. Det är ju inte maximal uteffekt som är problemet, utan vilken effekt man defakto utsätter högtalarna för. ;)

Det vill säga sättet man hanterar volymkontrollen på, är viktigare.

Håller på att ta fram en ineffektanalysator till piP/piPs och lyder man när den säger ifrån så är man väldigt safe.

Vh, iö

Tack för din input Ingvar! En ineffektanalysator låter som ett bra tillägg i produktportföljen! Får vara försiktig med volymkontrollen tills dess och hålla ett öga på membranet. 1cm p-p låter ändå rätt safe. Ska ta fram måttstocken vid tillfälle och göra en analys.

I min receiver så kan man ställa in impedansen på de högtalare man ämnar att använda. Du har specificerat piPs till 5ohm men skriver att man kan se de som 8ohm ur en kommersiell receivertillverkares synpunkt. Är detta korrekt eller har jag missuppfattat det hela? Jag har att välja mellan 6- och 8ohm.
Mvh Johan

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-05-01 08:53

iqraul skrev:Är det så att trä absorberar ljud mer än betong?

Ljudet stannar kvar mera i betongrummet medans trärummet låter mera av ljudet passera väggarna.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-05-01 11:17

iqraul skrev:I min receiver så kan man ställa in impedansen på de högtalare man ämnar att använda. Du har specificerat piPs till 5ohm men skriver att man kan se de som 8ohm ur en kommersiell receivertillverkares synpunkt. Är detta korrekt eller har jag missuppfattat det hela? Jag har att välja mellan 6- och 8ohm.

Den inställningen ändrar topp effekten och minskar värme förluster - tror jag, vet inte exakt vad den gör i just din bruk. Den brukar ändra spänningen i nätdelen till slustegen. Båda lägena bör funka bra för dig. I 6-läget så blir det lite mindre effekt tillgängligt. Se dock upp... jag hade en Yamaha, körde den i det lägre ohm läget. För jag ansåg att effekten ändå räckte till. När jag sålde denna gamla Yama så tyckte nya ägaren att det var något lurt med ljudet. Han hittade den där switchen, ställde om till 8 och då lät det bra. Jag hade alltså under mina många år haft den fel inställd :oops:

PS. Testa gärna båda lägena, men ställ inte om under drift.

//Michael

Återgå till Wänner af Ino